BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
13-05-2015
1962 - JIJ BENT NU ZEVENTIEN GEWOREN - WILL TURA
1962. WILL TURA had in 1959 reeds in de Vlaamse hitparade gestaan op nr 13, gedurende 3 maanden zelfs, met de Vlaamse versie van" Personality" van Lloyd Price, maar in 1962 was hij daar terug met een slow rock.
Het nummer was : JIJ BENT NU ZEVENTIEN GEWORDEN. Hij stond ermee op nr 19 in maart 62 en bleef er 2 maand mee in de hitparade. Dit kon gezien worden als een soort comeback van Will, alhoewel hij tamelijk succesvol bezig was geweest van 59 tot 62, en ook verschillende keren op televisie te zien was.
Hij had ook een opvolger en dat was HEY HEY, dat in juli 62 nr 16 haalde en 2 maand in de hitparade bleef staan.
Dit was natuurlijk het voorspel voor zijn monstersucces EENZAAM ZONDER JOU dat nr 1 was in december 1962 en liefst ZEVEN maand in de hitparade bleef.
Onder de video, in bijlage, een mp3 van Hey Hey.
HIERONDER EEN AUDIO VIDEO : JIJ BENT NU ZEVENTIEN GEWORDEN VAN WILL TURA.
1962. RAY CHARLES kwamen we eerder in deze blog reeds een aantal keer tegen en in 62 had hij zijn vierde millionseller met I CAN'T STOP LOVING YOU. Deze song had hij niet zelf geschreven maar het was een country millionseller van enkele jaren geleden.
Hij zong en speelde dit echter op een fantastische manier, ongenaakbaar voor praktisch iedere muzikant.
Hij was ondertussen gekend voor het feit dat hij alle genres zong, zowel jazz, rock 'n roll en country. Hij werd niet voor niets The Genious genoemd.
Deze song was dus geschreven en gezongen door de Country ster DON GIBSON en hij had er in 1958 ook een millionseller mee. Het was de B zijde van OH LONESOME ME waarover we vroeger uitgebreid berichtten.
In de States stond Ray op nummer 1 en hij was top in de UK. In Vlaanderen stond Ray ook op nr 1 in juni 62 en hij bleef liefst 5 maand in de hitparade.
Ook aan "I can't stop loving you" heb ik een jeugdherinnering. Dit werd op een zomeravond gans de avond gedraaid op de autoscooter in Knesselare op de grote kermis. Daarna gingen we naar de danstent van Jeanne Van Hulle waar de Brugse rocker Ricky Morvan (zie foto) optrad met zijn Fens. Later in deze blog meer over Ricky Morvan.
HIERONDER EEN LIVE VIDEO VAN I CAN'T STOP LOVING YOU VAN RAY CHARLES. DEZEVERSIE WIJKT AF VAN DE PLAAT MAAR IS OOK ZEER MOOI EN LIVE LEEFT.
1962. Pat Boone maakte in 1962 zijn 13e millionseller SPEEDY GONZALES. Het was een zogezegde "Novelty song", waar de tekst niet veel belang had en soms zelfs nergens over ging.
Pat had het over een jong meisje dat haar (dronken ?) vader uit het cafe tracht te halen omdat het dak lekt en de TV gebroken is. Niet zomaar een zeer literaire tekst.
Hij haalde nr 6 in de States en hier in Vlaanderen stond hij nr 1 in juli 62 en hij zou 4 maanden in de hitparade blijven.
Ik weet nog goed dat ikzelf (18), Noel van Overbeke (18) en Andre Van laere (17), mijn beste beste vrienden, over de markt liepen in Ruiselede, en dat uit de ene cafe "Hello Mary Lou" van Ricky Nelson klonk en uit de andere cafe hoorden we "Speedy Gonzales" van Pat Boone. We wisten dat ze allebei reeds jaren bezig waren en dat dit, achteraf gezien, voor beiden, hits in extremis waren. Nadien zou het nooit meer worden zoals het ooit geweest was. Er stond een Britse invasie aan te komen met een viertal uit Liverpool , maar dat beseften we toen nog niet.
In die tijd tijd gingen ikzelf en Noel Van Overbeke ook regelmatig mee met het orkest "The Cosy Corners" uit Oostrozebeke. Mijn kozijn, Joel Deriviere, was accordeonist en later bassist bij dit orkest.
Op de scene speelden ze ook "Speedy Gonzales" en mijn kozijn stond in voor de inleiding van het nummer en hij gebruikte een volle pint bier en een groot fopspeen om de inleiding te zingen. Dit was een hilarisch begin van "Speedy Gonzales".
Later zijn The Cosy Corners - "The Cosy's" (zie foto) geworden en werden zij het orkest van John Larry (Alleen - in 1963). Een aantal leden van The Cosy's zijn, na hun John Larry periode, overgegaan naar "The Bobby Setter Band".
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO VAN SPEEDY GONZALES DOOR PAT BOONE.
1962. RICHARD ANTHONY - J'ENTENDS SIFFLER LE TRAIN
1962. We hadden reeds Johnny Halliday die oa. Franse covers zong van Amerikaanse rock'n roll hits maar er kwamen rap zeer veel andere Franse zangers en groepen die dit ook deden.
Een van de eerste na Johnhy was RICHARD ANTHONY. Hij was geboren in 1938 in Egypte en in 1962 had hij een millionseller met J'ENTENDS SIFFLER LE TRAIN. Hij was de eerste die hierin slaagde na Johnny Halliday met "Let's twist again".
Hij had in 59 reeds een Franse versie opgenomen van "Peggy Sue" van Buddy Holly en was zo bekend geworden in Frankrijk, maar dit was geen millionseller geworden.
De song was geschreven door de Amerikaanse country zanger Bobby Bare en had als titel " 500 miles away from home" en werd eerst opgenomen door de folk groep Peter, Paul and Mary.
Dit startte een enorme rage in Frankrijk en honderden zangers en groepen begonnen Franse covers te spelen van Amerikaanse hits en verkochten ook veel platen en traden overal op, ook hier in Belgie, zeker aan de kust.
Richard anthony had hiermee een echte Europese hit te pakken. In Vlaanderen stond hij in augustus 62 op de derde plaats in de vlaamse top 20 en bleef maar liefst 5 maanden in de hitparade aanwezig. Van een knaller gesproken.
In Gent, PHTI, Savaanstraat, waren zeker de vrouwelijke studenten zot van Richard Anthony, ikzelf hield meer van het origineel. zie hieronder.
In bijlage, onder de video, een live versie van "500 miles away from home" door Bobby Bare.
HIERONDER RICHARD ANTHONY MET EEN PLAY-BACK VERSIE VAN "J'ENTENDS SIFFLER LE TRAIN".
DIT WAS ZEER MOOIE MUZIEK MAAR HET WAS GEEN ROCK EN OOK NIET DIRECT COUNTRY - HET WAS DE FRANSE VARIANT DIE ZEER VEEL SUCCES ZOU KRIJGEN, OOK IN VLAANDEREN.
1962. We laten, voorlopig, 1961 achter ons en bekijken de hitlijsten van 1962.
De 10 populairste platen van 62 waren in Vlaanderen:
1. LETS TWIST AGAIN - CHUBBY CHECKER
2. YA - YA - JOEY DEE AND THE STARLITERS (zie foto) en video onderaan.
3. GOOD LUCK CHARM - ELVIS PRESLEY
4. ZWEI KLEINE ITALIENER - CONNY
5. LOVE ME WARM AND TENDER DEAR - PAUL ANKA
6. SPEEDY GONZALES - PAT BOONE
7. I CAN'T STOP LOVING YOU - RAY CHARLES
8. J'ENTENDS SIFFLER LE TRAIN - RICHARD ANTHONY
9. MEXICO - BOB MOORE
10. THE YOUNG ONES - CLIFF RICHARD AND THE SHADOWS
Voor de rock 'n roll zag het er niet zo goed meer uit. Met moeite kan men van deze lijst zeggen dat er 3 rockers tussen zaten. Dit was reeds een groot verschil met de jaren ervoor en was de twist er niet geweest, dan was het helemaal zonder rock 'n roll.
In de komende periode gaan we dieper in op deze periode, die wel gekenmerkt was door de dominantie van Cliff Richard and The Shadows. Hun hits waren geen superhits in Vlaanderen maar allemaal waren ze zeer populair en bleven ze lange tijd in de hitparade staan.
Zelfs zonder de hardere Rock 'n roll platen was deze muziek zeer mooi en om nooit meer te vergeten.
HIERONDER HET ZEER POPULAIRE YA YA TWIST VAN JOEY DEE AND THE STARLITERS. EEN AUDI - VIDEO VAN EEN LIVE OPNAME.
TIK MISSCHIEN OOK EENS OP DE FOTO HIERNAAST, DAN KOM JE TERECHT OP DE WEBSITE VAN THESHADOOGIES - SIXTIES COVERBAND. WIJ SPELEN - LIVE - DE MUZIEK WAAROVER DEZE BLOG BERICHT.
1961. De populaire liedjes scoorden ook in 61.
SUE THOMPSON had in dat jaar 2 millonsellers : SAD MOVIES en MORMAN.
Ze was geboren in Nevada en begon reeds rond 7 jaar te zingen in de kerk. Ze verhuisden naar Californie en in het middelbaar zong ze verder.
Ze viel op in een talentenjacht, kwam op de lokale radio en TV en Mercury records bood haar een platencontract aan.
John D. Loudermilk schreef voor haar 2 nummers en allebei werden ze millionsellers : SAD MOVIES en NORMAN.
Vooral dit laatste nummers ging wereldwijd en kwam op nummer 5 in de States.
In vlaanderen stond SUE NORMAN in maart 61 op nr 5 en bleef 4 maand in de hitparade.
Bij ons werd dit nummer zeer veel gespeeld op de radio maar nadien hebben we niet veel meer van Sue gehoord.
HIERONDER SUE THOMPSON MET EEN PLAYBACK VIDEO VAN NORMAN.
De zwarte artiesten bleven maar profiteren van het feit dat de rock 'n roll ontstaan was uit de Rythm and Blues.(Zie vroeger in deze blog).
Ze kwamen ook nu en dan in de Vlaamse top 20 en werden veel gedraaid op de radio.
DEE CLARK werd geboren in 1938 in Arkansas, maar in 1940 verhuisde zijn familie naar Chicago. Hij had de muziekmicrobe geerfd van zijn moeder die zong in de kerk.
In 52 sloot hij aan bij de groep "Hambone kids" en ze maakten een plaat "Hambone". In 55 geraakte hij bij de groep THE GOLDEN TONES en ze wonnen een talentenjacht.
Een platenfirma merkte hen op en met Dee Clark als leadzanger, werd hun tweede plaat RAINDROPS een millionseller. De song was geschreven door Dee Clark zelf.
Ze werden nr 2 in de States en gingen wereldwijd. Het was blijkbaar wel " a one hit wonder".
In Vlaanderen stond Dee Clark in augustus 61 op nr 8 en hij bleef 3 maanden in de hitparade.
De song is precies een voorloper van "Listen to the rythm of the fallin' rain" enkele jaren later.
HIERONDER DEE CLARK MET EEN AUDIO-VIDEO VAN RAINDROPS.
TIK MISSCHIEN OOK EENS OP DE FOTO HIERNAAST EN DAN KOM JE OP DE WEBSITE VAN THE SHADOOGIES - SIXTIES COVERBAND. WIJ SPELEN - LIVE - DE MUZIEK WAARIN HET IN DEZE BLOG DAGELIJKS OVER GAAT.
1961. THE TOKENS waren een totaal onbekende groep in Vlaanderen maar in 61 stonden ze in Vlaamse hitparade.
Het waren allemaal jonge muzikanten uit New York die ontdekt waren door NEIL SEDAKA de man die "OH Carol" zong en schreef. Dit was rond 1958.
The Lion sleeps tonight was een nieuwe versie van de song WIMOWEH een Zuidafrikaans liedje met de titel : MBUBE om het gemakkelijk te maken.
Alles werd van een Engelse tekst voorzien en het werd dus gezongen door The Tokens in een DOO WHOP versie.
Ze haalden er nr 1 mee in de States en nr 11 in de UK.
In Vlaanderen stonden ze op nr 6 in febr 62 en bleven drie maanden in de hitparade.
HIERONDER THE TOKENS MET EEN AUDIO-VIDEO VAN THE LIONS SLEEPS TONIGHT. EEN RADIO HIT IN 61 , HET WERD ZEER VEEL GESPEELD.
TIK OP DE FOTO HIERNAAST EN DAN KOM JE TERECHT OP DE WEBSITE VAN THE SHADOOGIES - SIXTIES COVERBAND. WIJ SPELEN - LIVE - DE MUZIEK WAAROVER HET IN DEZE BLOG OVER GAAT.
Een gekende millionseller in 61 was ROMEO van PETULA CLARK.
Petula Clark was geboren in Engeland in 1932 en dus in 61 reeds 29 jaar oud en toch werd ze een idool en zeker in Frankrijk.
Het nummer Romeo was geschreven in 1920 als "Salome" door de Duitse operettekoning Robert Stolz.
Timmy Kennedy zorgde voor een Engelse tekst en Petula kwam in de Engelse en de Europese hitparades en verkocht een miljoen exemplaren en meer.
Petula was reeds een ganse tijd bezig en in vlaanderen was ze zeker niet onbekend :
Ze haalde de Vlaamse hitparade vanaf 1957.
1957 : WITH ALL MY HEART
1958 : ALONE, BABY LOVER
1959 : ADONIS
1960 : PREND MON COEUR
1961 : SAILOR, ROMEO.
Ze kreeg ook voet aan wal in Frankrijk en zong in het Frans en ook in de USA geraakte ze in de hitparade.
In de Vlaamse top 20 stond ze in augustus 61 op nr 3 met Romeo en ze bleef liefst 6 maand in de hitparade staan .
In 62 zou haar ultieme glansperiode beginnen met hits als : "Chariot" en "Coeur Blesse". We zien ze dan uitgebreider terug.
HIERONDER ROMEO VAN PETULA CLARK, IN HET ENGELS. EEN AUDIO - VIDEO.
KLIK OP DE FOTO HIERNAAST EN DAN KOM JE OP DE WEBSITE VAN THE SHADOOGIES - SIXTIESCOVERBAND. WIJ SPELEN - LIVE - DE MUZIEK VAN DE WONDERJAREN, DE MUZIEK WAARIN HET IN DEZE BLOG OVER GAAT.
1961. In deze blog hadden we het reeds vroeger over "Kili Watch" van de Belgische gitaargroep The Cousins.
Deze song was dus een millionseller in 1961 en het was hun tweede plaat op Palette.
Ze waren Brusselse studenten en kwamen samen om gitaar te spelen en te zingen. Hun groepje noemden ze "La Jeune Equipe". Ze werden gevraagd om op te treden in de club "Les Cousins" voor een verjaardagsfeestje van de rijke burgerij en werden daar dan ook ontdekt door platenbaas Jean Kluger van Palette. Ze gaven hun groep dan ook de naam "The Cousins" of "Les Cousins", naar de naam van de club.
Ze hadden een indrukwekkende lijst van bestsellers in Vlaanderen in 1961 :
KILI WATCH NR 3 IN NOV 60 EN 6 MAANDEN IN DE HITPARADE
KANA KAPILA/BOUDDHA NR 10 IN APRIL 61 EN 3M
PARASOL NR 15 IN JUNI 61 EN 4M
DANG DANG NR 9 IN NOV 61 EN 3M
Geen enkele Belgische gitaargroep kon hieraan tippen, maar ze gingen dan ook direct internationaal ( zie Burt Blanca) en traden op voor radio en TV in Belgie, Nederland ,Frankrijk, Zweden, Duitsland en Italie. Later zouden ze in praktisch gans de wereld optreden.
Ook in Ruiselede kwamen ze op een bepaald optreden voor Voetbalclub De Groene Leeuwen, Ruiselede voor het oktoberfeest. Ze traden op in de hallen van de firma Rysig, eigenaar Remi Soetaert, de vader van zangeres Anneke Soetaert.
Ze hadden op hun gitaren een microfoon gemonteerd waar door ze zongen, dit had ik nog nooit gezien en later heb ik dit ook niet veel meer terug gezien. Ze konden op deze manier vlot bewegen als zingend en spelend op hun gitaar.
"Kili Watch" was een traditional bewerkt door een lid van de groep Gus Derse. Hij zou later de groep verlaten en de groep "The Kili Jacks" oprichten. Dit liedje, KILI WATCH , was een Indiaanse traditional geleerd bij de scouts.
Ze hadden een typische gitaarklank en zouden zeer veel jaren succes hebben, wereldwijd, zoals The Jokers.
Onder de video, in bijlage, Bouddha, volledig instrumentaal, het lijkt op de gitaarsolo van Shakin' all over.
HIERONDER EEN PLAYBACK VIDEO UIT 1987 VAN KILI WATCH DOOR THE COUSINS. VOORAL DE GITAREN VIELEN OP. DE ZANG WAS MEER OPZEGGEN EN LEEK OP EEN STAPLIED, MAAR MET EEN ONBEGRIJPBARE TEKST.
1961. BOBBY VEE, nog een Bobby zul je zeggen, inderdaad, werd geboren in 1943 in North Dakota in een zeer muzikale familie.
Thuis hadden ze een 15 mans orkest en in het middelbaar leerde hij gitaar spelen en algauw trad hij mee op met de band.
In 1959 moest de band Buddy Holly (zie vroeger in deze blog) vervangen , die zoals je weet, verongelukt was met een vliegtuig.
Het orkest noemde zich, voor de gelegenheid : BOBBY VEE AND THE SHADOWS. (stel je voor ).
Ze werden opgemerkt door Liberty records, kregen en platencontact en op korte tijd hadden ze twee millionsellers in 1960 : DEVIL OR ANGEL en het gekende RUBBER BALL.
In 1961 ging Bobby dan solo en had terug tweemillionsellers :
TAKE GOOD CARE OF MY BABY en RUN TO HIM.
Bobby kwam slechts eventjes in de Vlaamse TOP 20 en dat in maart en juni 61.
Zijn platen werden nochtans veel gespeeld op de radio.
HIERONDER BOBBY VEE MET EEN PLAYBACK VIDEO VAN RUN TO HIM.
1961 - JOHNNY HALLIDAY - VIENT DANSER LE TWIST - LET'S TWIST AGAIN
1961. De twist was nu doorgedrongen in Europa en overal werd de twist gedanst en in ieder land kwamen er zangers die covers maakten van "Let's twist again" van Chubby Checker, al dan dan niet in hun eigen taal.
In Frankrijk hadden we JOHNNY HALLIDAY, geboren in Parijs in 1943. Zijn moeder was een Franse en zijn vader een Brusselaar. Johnny heette dan ook officieel Jean Philippe Smet, meer Brussels kon zijn achternaam dus niet zijn.
Zijn ouders scheidden toen hij 6 jaar was en hij werd grootgebracht door zijn tante die getrouwd was met een vaudeville danser : LEE HALLYDAY. Zijn reisden met Johnny gans de wereld rond en zo kon Johnny naast Frans ook Engels spreken en verstaan.
Later nam Johnny, Halliday, als pseudoniem, naar zijn oom.
Terug in Parijs pikte Johnny al vroeg in op de rock 'n roll rage, maar het was met de komst van de twist dat hij zijn eerste millionseller VIENT DANSER LE TWIST - LET'S TWIST AGAIN mocht optekenen, een record in Frankrijk ( 2,5 miljoen verkochte platen met de eerste uitgave).
Hij werd het eerste idool van de Franse teenagers en een echte Rock 'n roll ster. Hij zong zijn covers in het Frans, maar bij live optredens zong hij ook een deel van de songs in het Engels, of hij hernam de song volledig in het Engels. Dit maakte maakte hem uniek en veel geloofwaardiger dan vele andere Franse Ye Ye zangers en zangeressen. Op vandaag woont hij in Amerika en doet daar toernees en neemt platen op. Ook zijn eerste vrouw, Sylvie Vartan, eveneens een Rock 'n roll ster indertijd, woont in Amerika en zelfs niet zo ver van Johnny. Zo zie je maar.
Johnny was dus top in Frankrijk, maar hij verscheen maar eventjes in de Vlaamse top 20 in januari 1962.
In Vlaanderen was het blijkbaar in 1961 nog te vroeg voor de talloze Franse "Twist" hits die in de periode nadien nog zouden volgen.
HIERONDER JOHNNY HALLIDAY MET VIENT DANSER LE TWIST - LET'S TWIST AGAIN, EEN TELEVISIE OPTREDEN - PLAYBACK. DE TWIST WAS EEN ECHTE RAGE EN NIEMAND BLEEF ER ONGEVOELIG VOOR.
1961. Cliff Richard was dus top of the bill en hij had de ene na de andere tophit. (zie vroeger in deze blog)
Zijn stem was uniek en met de begeleiding van The Shadows en later" the strings" van Norrie Paramor kon hij moeilijk geevenaard worden.
Vandaag geven we een heel aantal videos mee. Het zou een goed beeld moeten geven van wat Cliff was in 61 : een zeer grote Mijnheer die zeer lang top zou blijven, zeker nadat hij startte met zijn muzikale films.( zie 1962)
Ikzelf wist wat ik te leren had met al deze hits, en zowel zang als de gitaarsolos en de begeleiding waren voor mij dagelijkse kost in mijn vrije tijd.
Als 17 jarige, die in Gent naar school ging, werd er tussen de studenten ook veel over Cliff, en over de rockmuziek in het algemeen, veel gesproken. Sommige waren ook beginnend muzikant in een groep en ik hoopte dat ik op een dag ook deel zou uitmaken van een rock 'n Roll groep.
Onder de video, in bijlage I love you, A girl like you, When the girl in your arms.
HIERONDER CLIFF RICHARD AND THE SHADOWS MET THEME FOR A DREAM. LIVE.
1961. Gisteren hadden we het over The Shadows met hun instrumentale hits.
Zij waren daarnaast ook nog altijd de backinggroep van Cliff Richard en wat voor een .
Cliff had in 61 geen millionseller maar hij was wel enorm succesvol in Engeland, Nederland maar ook meer en meer in Vlaanderen.
Hier had hij inderdaad niet minder dan 6 tamelijke hits op een rij :
Nine times out of ten nr 13 in jan 61 - 1 maand in de hitparade
I love you 14 febr 2
Theme for a dream 16 mei 1
Gee whiz it's you 20 juni 1
A girl like you 15 sept 1
When the girl in your arms 4 dec 3
Dit was dus wel degelijk de doorbraak en bevestigde de monsterhit "Living doll" van 1959.
Cliff die ondertussen in Nederland Elvis naar de kroon stak, zou dus ook weldra Vlaanderen volledig inpalmen. Het was een kwestie van nog enkele maanden.
Met zulk een lijst van hits, mooi gespreid over het jaar, was het niet te verwonderen dat op elk uur van dag en nacht Cliff Richard op de radio te horen was. De juke boxen staken ook vol Cliff platen.
Dit was mijn muziek en zowel het instrumentale als de zang moest ik en zou ik onder de knie krijgen en het lukte toch wel een beetje.
In bijlage, onder de video, een youtube video van Gee whiz it'z you, samen met The Shadows.
Morgen doen we verder met Cliff Richard.
HIERONDER CLIFF RICHARD MET "NINE TIMES OUT OF TEN" - EEN LIVE TV OPNAME MET THE SHADOWS.
1961. Na hun millionseller "Apache" slaagden The Shadows erin verder te gaan op de ingeslagen weg en ze kwamen met nieuwe hits, oa "FBI" doch in 61 wordt geen millionseller gerapporteerd. Wel in 62 met "Atlantis", terug een Jerry Lordan compositie (Jerry Lordan was ook de componist van Apache).
FBI was een prachtig nummer, een soort mars, met zeer mooie drums, solo- ritme- en basgitaar.
Hank Marvin was super op deze plaat en ik deed verwoede pogingen om dit na te spelen, maar er zit een solostuk in het nummer gespeeld op hoge noten en die kreeg ik maar niet uit mijn gitaar.
Er bestonden toen geen tabulatures, ik had er in ieder geval geen, en uit het hoofd was iedere poging negatief.
Het is, achteraf gezien, wel zo dat dit stukje solo tot op vandaag niet te vinden is in tabulature, want ik vermoed dat dit een improvisatie is van Hank op het moment van de opname. Iedere Shadows-gitarist speelt dan ook op vandaag zijn eigen versie, min of meer zoals met KON TIKI". Men vond hier ongeveer hetzelfde verhaal met een stuk solo dat quasi onmogelijk na te spelen was. Ook dit was een prachtig nummer en een standaard voor iedere gitarist.
FBI geraakte tot nr 18 in de Vlaamse top 20 en bleef een maand in de hitparade.
KON TIKI was minder succesvol in Vlaanderen en verscheen slechts eventjes in de Vlaamse top 20 in oktober 61.
The Shadows waren in ieder geval, zeer succesvol, begonnen aan een solocarriere maar ze bleven ook verder optreden als backing group voor Cliff Richard. Beide zouden ze de hitparade gaan veroveren in de nabije toekomst en ook in de film zouden ze grote successen behalen.
In bijlage, onder de video, KON TIKI van The Shadows. In 1989, met natuurlijk niet meer de originele bezetting.
Een tweede bijlage is FBI door The Shadoogies gespeeld in de Casino van Middelkerke in oktober 2010.
HIERONDER 1961 THE SHADOWS MET FBI - ZIE DE DANSPASJES - HUN HANDELSMERK - ZEER MOEILIJK OM NA TE DOEN TERWIJL MEN LIVE SPEELT EN IK DENK DAT ZE HIER LIVE SPELEN. Luister naar de improvisatie - solo van Hank.
1961. De instrumenale groepen deden het ook nog steeds goed in 61.
THE VENTURES hadden hun tweede millionseller met FERFIDIA.
Het nummer was een gekend oud liedje geschreven in 1939 maar van een rockbeat voorzien en gespeeld op een doorslaande manier door 3 gitaren en een drum.
Ze kwamen ermee tot de 15e plaats in de USA top en bleven er 13 weken in hangen. Ook in de UK hadden ze veel succes.
In Vlaanderen kwamen ze niet in de top 20, maar het nummer werd toch dikwijls gespeeld op de radio en ook waren ze present in de juke boxen.
Iedere gitarist voelde zich geroepen om dit nummer te spelen, maar het was niet zo gemakkelijk.
Onder de video, in bijlage, een audio-video van Perfidia van The Ventures met een betere klank.
HIERONDER PERFIDIA VAN THE VENTURES, GEDRAAID OP EEN OUDE JUKE BOX. DE KLANK IS EEN BEETJE VERVORMD, IK DENK DAT DE JUKE BOX EEN IETSJE TE TRAAG DRAAIT. DIT ZAL DE PRET WEL NIET DRUKKEN DENK IK.
1961. MICHAEL (row the boat ashore), werd gezongen door een quintet, allemaal studenten aan de Universiteit van Connecticut.
De song was een traditional en werd destijds gezongen door de slaven die per boot vaarden van de kust naar eilanden in de zee.
De mannen kwamen min of meer per toeval samen en startten met zingen, hoofdzakelijk folksongs en dat in verschillende talen. Folk kwam vroeger ook reeds aan bod in deze blog.
Ze werden opgemerkt door de platenfirma United Artists en hun song MICHAEL werd een gigantische wereldhit en natuurlijk ook een millonseller.
Zij waren wel een "one hit wonder" want nadat de hit uit de hitparade verdween, na verloop van tijd, zetten ze hun studies gewoon verder..Ze kwamen nr 2 in de States en waren een groot succes in de UK en in Europa.
In Vlaanderen stonden ze oktober 61 op de 14e plaats in de top 20 en bleven 2 maand in de hitparade.
Dit plaatje was een echte radiohit en op alle mogelijke momenten van de dag speelde men precies, overal, "Michael row the boat ashore".
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO MET EEN FOTOREPORTAGE VAN MICHAEL DOOR THE HIGHWAYMEN.
1961. In dit jaar had RAY CHARLES zijn derde millionseller met het fameuze HIT THE ROAD JACK. Dit keer had hij de song niet zelf geschreven maar hij was van de zanger-componist Percy Mayfield.
Ray Charles kwam reeds uitgebreid aan bod ter gelegenheid van zijn twee vorige millionsellers" What'd I say" en "Georgia on my mind".
Het was een nummer dat alleszins niet de geijkte Rock 'n roll formule van 3 akkoorden volgde, het was weer speciaal en zeer moeilijk om zomaar na te spelen.
Ray haalde moeiteloos de nr 1 in de States en in de UK kwam hij tot nr 6. In Vlaanderen stond Ray op nr 13 in november 61 en bleef 2 volle maanden in de TOP 20.
In de USA werd het nummer bekroond als het beste rythm and blues nummer van 1961.
Volledig overrompeld door al die mooie muziek, die overal uit de cafes kwam aangewaaid , gingen Noel Vanoverbeke en ikzelf in de zomerperiode naar Knesselare kermis, want daar zou RICKY MORVAN AND THE FENS ( zie foto)optreden, een Brugse Rock 'n roll groep die hun stiel blijkbaar geleerd hadden in Londen.
Nog voor we de danstent van Jeanne Van Hulle binnengingen galmde uit de juke box van haar cafe "Hit the road Jack"van Ray Charles, dit staat mij nog zo goed voor de geest.
Ricky Morvan and the Fens komen ten andere ook nog aan bod in deze blog. Zie later.
HIERONDER, HIT THE ROAD JACK VAN RAY CHARLES, IK VERMOED DATHET LIVE IS. ZEER SPECIAAL EN IK KLASSEER DIT BIJ "BLUES ORIENTED".
1961. We hadden het in deze blog reeds uitgebreid over The Everly Brothers met hun vorige millionsellers.
In 61 hadden ze dan ook hun negende millionseller binnen : WALK RIGHT BACK met op de achterkant EBONY EYES.
De prachtige samenzang van Don en Phil galmde ganse dagen uit de radio en uit de juke boxen, maar ook op de autoscooter als het kermis was.
Ze stonden nr 7 in de States en geraakten tot nr 19 in de Vlaamse top 20 in maart 61.
Er volgde in, in Vlaanderen, nog een grote hit voor hen : TEMPTATION, hij stond op nr 11 in juli 61. Het zou dan wel duren tot 1984 totdat ze terug in de Vlaamse top belandden met : "On the wings of a nightingale". Ze waren ondertussen ook wel gesplit en dan terug herenigd maar voor niet zo lang.
In Cinema Majestic in Ruiselede werd Temptation steevast gedraaid door Remi Soetaert, de cinemauitbater, en de vader van zangeres Anneke Soetaert.(zie foto)
HIERONDER THE EVERLEY BROTHERS MET EEN VERSIE VAN WALK RIGHT BACK.
1961. Een song die op een bepaald moment in 61 zeer veel werd gepeeld op de radio en veel werd geselecteerd in de juke boxen was CORINA CORINA, gezongen door ene RAY PETERSON.
Hij stond ten andere in de top 50 van 1961 op de 28ste plaats.
Blijkbaar was hij bekend in de States maar hier hebben we van hem, nadien, niet veel meer gehoord, alhoewel hij ook een versie maakte van "Tell Laura I love her".
In 1956 was er een song CORRINNA CORRINNA van de blues zanger JOE TURNER die een millionseller werd en die we besproken hebben in 1956 in deze blog. Dit zou een traditional zijn waarvan de componist niet gekend is. Dit nummer is practisch hetzelfde als "Corina corina" maar met een andere,"gekuiste", tekst en een ander ritme.
Nu weten we dat er een ook een anders gespeelde versie bestaat van dit liedje maar met de titel ALBERTA ALBERTA en dit zou geschreven zijn door de grote bluesman Huddie Ledbetter (leadbelly).
Ik weet de juiste toedracht niet. Indien er iemand is die hier meer over weet laat het mij aub weten. Ik kan de juiste versie nog toevoegen aan mijn blog.
In ieder geval, een cover van ALBERTA ALBERTA werd ook gemaakt door Eric Clapton en The Shadoogies brengen deze versie tijdens hun optredens.
In bijlage, onder de video, de versie van The Shadoogies van Alberta Alberta, een live video in Ruiselede in 2006).
HIERONDER DE VERSIE VAN CORINA CORINA DOOR RAY PETERSON PLAYBACK IN 1965.