BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
13-10-2015
1964- EVERYBODY LOVES SOMEBODY - DEAN MARTIN
VOOR DE WEBSITE VAN THE SHADOOGIES - SIXTIES COVERBAND TIK OP DE FOTO LINKS.
1964. In 1964, op 9 juli 20 jaar, had ik mijn studies beeindigd in het PHTI, Savaanstraat, Gent en ik mocht me op basis van mijn diploma "gegradueerde in de Handelswetenschappen" noemen.
Tijdens het laatste schooljaar had ik ook, tussendoor, aan een examen meegedaan voor opsteller bij de Post en ik was geslaagd met rond de 90 % en ik had rond juni 1964 een bericht gekregen dat ik mij op 1 juli 1964 mocht aanbieden in Brussel X om te beginnen als opsteller.
Dit was natuurlijk een meevaller : geen enkele dag zonder werk zitten na mijn studies.
Ik had nooit de bedoeling gehad om een carriere bij de post aan te vatten, want ik was voorbestemd als boekhouder of financiele man in een firma, maar als overgang naar de legerdienst, die ik nog moest doen, was dit natuurlijk meegenomen.
Ik meldde mij dus op 1 juli in Brussel X en ik legde in het begin van de namidddag zelfs de eed af als opsteller, maar dan kwam de aap uit de mouw. Er kwam daar, als slot van de dag, een Mijnheer doodleuk vertellen dat de kandidaten voor opsteller best een KOT of een APPARTEMENT huurden in de omgeving van het Zuidstation omdat ze anders veel moeilijkheden zouden ondervinden om op hun werk te geraken. Onze dienst was namelijk een NACHTDIENST voor minstens enkele jaren om te beginnen.
Van een koude douche gesproken. Ik maakte in Brussel X de opmerking dat er gedurende het examen , noch gedurende gans de periode hierna , iets gezegd werd over nachtwerk, en dat ik er niet mee akkoord was.
Dit was mijn eerste teleurstelling in het beroepsleven. Thuis gekomen, heb ik onmiddellijk mijn ontslag geschreven als opsteller en ik zat, zoals zoveel medestudenten , op 2 juli ook zonder werk, maar wel met een diploma A6/A1.
Toen begon de schijnbaar eindeloze zoektocht , ook voor mij dus, naar werk. Dagelijks solliciteren was de boodschap en ook talloze sollicatiegesprekken voeren , meestal zonder enig gevolg. Nu en dan was er wel eens een tweede kans, meer was er niet.
Maar ik had blijkbaar toch geluk en ik mocht op 1 september 1964 beginnen in de Amerikaanse firma GLIDDEN PEMCO INTERNATIONAL in de Pathoekeweg in Brugge, als hulpboekhouder.
Ondertussen had ik vanaf mijn 13e gitaar leren spelen, zonder notenleer, en ik deed het niet slecht dacht ik , maar ik wist ook dat ik nog zeer veel te leren had.
In een van mijn volgende berichten geef ik het vervolg op het huidig bericht : het leger in Spich, Duitsland en mijn wedervaren als muzikant in het tweede deel van jaren 60.
HIERONDER DEAN MARTIN MET EVERYBODY LOVES SOMEBODY, nr 5 in de Vlaamse hitparade in november 64. Dean was een drinkebroer maar hij had het blijkbaar toch allemaal goed onder controle.
1964. DEL SHANNON had in 1964 zijn derde millionseller met KEEP SEARCHIN'.
We zagen vroeger reeds dat Del shannon een van de weinigen was die de classic Rock 'n Roll van de fifties min of meer trouw was gebleven. Hij trok zich weinig aan van de allesverterende Beatlemania en de invasie van Britse groepen in de Amerikaanse hitparade, en deed verder met het maken van zeer mooie rocksongs.
"Keep searchin'" was ook weer een eigen compostie.
Hij haalde ermee nr 9 in de USA en nr 3 in de UK.
In Vlaanderen was hij zeer veel te horen op de radiostations en hij ook zat op alle juke boxen. Hij kwam wel niet de Vlaamse top 20. Spijtig.
Hij zou nog lang blijven meedraaien en succes hebben.
Zijn hoge falsettostem zat daar natuurlijk ook voor wat tussen en hij was eveneens een goede gitarist.
HIERONDER EEN PLAYBACK VIDEO VAN KEEP SEARCHIN' VAN DEL SHANNON.
VOOR DE WEBSITE VAN THE SHADOOGIES - SIXTIES COVERBAND TIK OP DE FOTO LINKS.
1964. THE ZOMBIES waren 5 Engelsen met onder andere Colin Blunstone waarvan we later nog zouden horen.
Ze waren allemaal klasgenoten ze begonnen op te treden voor schoolfeesten. Bij het einde van hun studies dachten ze eraan te stoppen als groep en de muziek vaarwel te zeggen, zeker in hun groepsverband.
ROD ARGENT, een lid van de groep, had echter een nummer geschreven : SHE'S NOT THERE, ze maakten er toch nog een demo van en brachten het naar Decca records.
Decca bracht het uit en het werd hun eerste millionseller. Ze dachten niet meer aan stoppen en werden beroeps.
Ze haalden nr 12 in de UK en het nummer werd ook gereleasd in de States en stond daar twee weken nr 1.
Vlaanderen was blijkbaar niet rijp voor hun sound, ze kwamen niet in de top 20, maar werden wel veel gedraaid op de radiostations.
Ze waren een van die ontelbare Britse groepen die in het zog van The Beatles veel succes hadden, de een al meer dan de andere natuurlijk.
1964. Freddie Garrity werd geboren in Manchester in 1940. Reeds jong begon hij bij skiffle groups te spelen zoals alle jonge Engelsen dat blijkbaar deden in die tijd.
Van muziek kon hij echter niet leven en hij werd onder andere melkventer van deur tot deur.
Hij vormde echter een groep met allemaal jongens uit Manchester. Ze deden het niet slecht en hadden nogal wat succes.
Ze verhuisden zelfs naar het zuiden van Engeland en werden zeer populair door hun komische, geanimeerde optredens gecombineerd met mooie melodieuze muziek.
In 61 kwamen ze op TV en in 63 werden ze professionele muzikanten en gingen, zoals ieder Britse groep, naar Hamburg en ze traden ook op in een film.
In 65, in het zog van de Beatles, gingen ze naar Amerika en traden op in de tv shows Shinding en Hullabaloo en werden aanzien als de meest populaire Britse groep in de States na de The Beatles.
Ze hadden dan ook twee millionsellers in 63 : I'M TELLING YOU NOW en YOU WERE MADEFOR ME.
In 65 deden ze zelfs een wereldtournee.
In 64 kwam hun derde millionseller uit : I UNDERSTAND.
In Vlaanderen geraakten ze niet in de top 20 maar ze waren wel ook veel te horen op alle radiostations.
HIERONDER EEN AUDIO -VIDEO VAN I UNDERSTAND DOOR FREDDY AND THE DREAMERS. LUISTER NAAR DE MOOIE SAMENZANG.
1964. CILLA BLACK werd geboren in 1943 in Liverpool, de stad van The Beatles.
Na haar middelbaar, 15 jaar, werd ze typiste in een bedrijf.
Na haar uren begon ze dan in 1960 te zingen in THE IRON DOOR een rock 'n roll club in Liverpool, waar ook The Beatles en Gerry and the pacemakers regelmatig optraden.
In 1963 moest ze op een keer een vervanging doen voor the Beatles, die bezet waren, en Brian Epstein, de manager van The Beatles merkte haar op en ze kreeg een platenkontrakt en ze kon stoppen als typiste en werd professionele zangeres.
Ze kwam algauw op Radio Luxemburg en ze maakte haar eerst plaat : "Love of the loved", die het niet slecht deed.
Daarna kwam ANYONE WHO HAD A HEART, een song van Burt Bacharach, en het werd haar eerste millionseller, en ze haalde nr 1 in de UK.
Haar tweede millionseller op rij werd dan YOU'RE MY WORLD, nr 1 in de UK en nr 26 in de USA.
In Vlaanderen waren we niet mee, maar ze werd wel veel gespeeld op de radio en natuurlijk op radio Luxemburg, zoals alle Britse groepen.
YOU'RE MY WORLD stond wel in 1977 in de Vlaamse hitparade maar dan gezongen door The guys and dolls ( 13 jaar na datum). "Anyone who had a heart" stond ook in de Vlaamse hitparade in februari 64 maar dan gezongen door de Amerikaanse DIONNE WARWICK.
HIERONDER EEN PLAYBACK VIDEO VAN YOU'RE MY WORLD DOOR CILLA BLACK.
1964 - DON'T LET THE SUN CATCH YOU CRYING - GERRY AND THE PACEMAKERS
1964. GERRY Marsen schreef het nummer "Don't let the sun catch you crying" in 64 en het werd een topper in de UK en in de USA, en het werd een millionseller.
Hij werd geboren in Liverpool (alle Engelse muzikanten blijkbaar) en zijn collegas The Pacemakers kwamen ook allemaal uit Liverpool.
Na hun studies gingen ze allemaal werken maar speelden in hun vrije uren muziek. Eerst hier en daar bij de vele Skiffle groups maar algauw vormde Gerry een eigen groep : THE MARS BARS. Later werd dit dus The Pacemakers.
Ze traden op rond Liverpool en belandden , zoals veel groepen uit die tijd, in Hamburg, het mekka van de rockmuziek in het begin van de jaren 60. Hier hadden ze nogal wat succes.
Bij hun terugkomst in de UK traden ze dan veel op, ook samen met the Beatles (die ook in Hamburg geweest waren) en kregen een platencontract. Ze namen de song HOW DO YOU DO IT op, en het werd een hit.
Hun manager werd Brian Epstein, de manager van de Beatles, en dan kwam dan DON'T LET THE SUN CATCH YOU CRYING. Hiermede stonden ze op nr 1 in de UK en nr 4 in de USA. Het werd hun eerste millionseller.
In Vlaanderen vind ik ze niet terug in de top 20, maar ze waren veel te horen op de radio, zoals alle Britse groepen in die periode.
HIERONDER EEN AUTO - VIDEO VAN DON'T LET THE SUN CATCH YOU CRYING DOOR GERRY AND THE PACEMAKERS.
1964. Zoals we reeds verschillende keren gezien hebben was de Franse muziek hier in Vlaanderen zeer populair.
We hadden Adamo maar ook een ganse reeks Franse vedetten die hier soms de Amerikanen verdrongen van de hitparade.
De hits die ze zongen waren praktisch allemaal covers van Amerikaanse hits met soms een zeer simpele tekst waar toch niet naar geluisterd werd. Het was het ritme en de schone jongens en meisjes die de hits zongen die telden, juist zoals in Amerika.
CLAUDE FRANCOIS had hier in 64 twee grote hits :
LA FERME DU BONHEUR : nr 16 in de Vlaamse top 100, nr 3 in juli 64 en 3 maand in hitparade.
J'Y PENSE ET PUIS J'OUBLIE : nr 52 in de Vlaamse top 100, nr 9 in november 64.
Claude was geboren in 39 in Egypte bij het Suez kanaal, maar in 56 kwam de familie terug naar Frankrijk wegens de nationalisatie van het kanaal. Ze gingen in Monte Carlo wonen, maar zijn vader werd zwaar ziek. Claude moest geld verdienen en begon als drummer bij een groot orkest. Hij trouwde met JANET WOOLLACOTT maar ze was eigenlijk niet akkoord met zijn muzikale ambities en later kwam er een scheiding. Janet trouwde dan maar met Gilbert Becaud, nochtans ook een zanger.
IN 1961 begon Claude, zoals praktisch iedereen, covers te maken van Amerikaanse hits en dus te zingen maar ook (goed) te dansen.
In 64 maakte hij dan zijn eerste echte grote hit : LA FERME DU BONHEUR, een franstalige cover van MOCKIN' BIRD HILL, geschreven door Vaughn Horton, en door praktisch iedere zanger en zangeres in de States op plaat gezet.
Dit nummer was origineel een wals maar werd omgevormd tot een beatsong waarop goed kon worden gedanst en gemakkelijk kon meegezongen worden.
Onder de video, de versie van Les Paul and Mary Ford, van "Mockin' bird hill".
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VOOR TV VAN LA FERME DU BONHEUR VAN CLAUDE FRANCOIS. HET WAREN DE MEISJES DIE KWAMEN VOOR CLAUDE EN HEM ZIJN SUCCES GARANDEERDEN.
1964. Buiten de Beatles en The Rolling Stones en de vele andere Britse groepen hadden we ook nog Amerikanen die voortdeden met de basic rock 'n roll of toch afgeleiden daarvan.
Een van deze was TRINI LOPEZ die in 63 een absolute wereldhit had gescoord met "If I had a hammer" (Zie vroeger in deze blog) en daarna de wereld afreisde met een combo van 3 man : hijzelf zang en zijn fantastische Gibson ritme - solo - gitaar, een drummer en een basgitaar.
Dit was voor mij, als gitarist, een openbaring dat iemand met zulk een kleine bezetting zulk een klank kon neerzetten en uit zijn gitaar akkoorden toverde die ik nog nooit gezien had. Hij speelde totaal anders dan ik had geleerd, maar het klonk wel fantastisch. Hij speelde in zijn eentje zowel begeleiding als een stuk solo door elkaar en alles viel perfect in zijn plooi. Ook de bas en de drums vulden elkaar perfect aan.
Ik had inderdaad nog veel te leren, dat besefte ik maar al te goed.
Overal was hij welkom en hij kon in een uur het publiek uit de bol laten gaan.
In Vlaanderen had hij in 64 niet minder dan 5 top 20 hits op een rij :
La Bamba : nr 10 in dec-jan, " Kansas City" : nr 8 in febr, "Goody Goody"" : nr 13 in maart, " Jailer bring me water ": nr 7 in mei, "Bye Bye Blondie ": nr 3 in juli.
Alle orkesten in Vlaanderen speelden zijn nummers, die allemaal meestampers en meezingers waren.
Met mijn groep The Jumping Devils in het Belgisch leger in Spich, Duitsland, speelden we al zijn nummers bij ieder optreden.
HIERONDER LA BAMBA DOOR TRINI LOPEZ - LIVE - FANTASTISCHE ZANG, GITAAR, DRUMS EN BAS.
1964. Met het jazzy nummer YEH YEH behaalden GEORGIE AND THE BLUE FLAMES nr 1 in de UK en nr 21 in de USA.
Georgie was geboren in 1943 in Leigh bij Manchester en begon piano te studeren toen hij 7 jaar was. Hij stopte met school aan 15 en ging werken en speelde al rap piano 's avonds in bars met een groep The Dominoes.
In 59 sloot hij aan bij een groter orkest maar kort daarna ging hij naar Londen en mocht algauw Amerikaanse artiesten begeleiden die in Engeland kwamen optreden.
In 62 werkte hij min of meer vast in een club waar een mix van jazz, Rock 'n roll en blues werd gespeeld en Georgie ging over van piano naar orgel. Hier speelde hij met een groep THE BLUE FLAMES die ook reeds met het Britse tieneridool Billy Fury hadden gewerkt.
Hij kreeg een platencontract en een van zijn eerste nummers die hij opnam was YEH YEH en het werd zijn eerste millionseller.
In Vlaanderen werd hij gespeeld op de radio en hij zat hier en daar op de juke box , maar hij kwam niet in de Vlaamse top 20 in 64, het zou duren tot 1968 met het nummer "The balllad of Bonnie and Clyde".
HIERONDER EEN LIVE UITVOERING VAN YEH YEH DOOR GEORGIE FAME AND THE BLUE FLAMES. DIT IS VOLGENS MIJ MOOIE MUZIEK MAAR ANDERS EN NIET GEMAKKELIJK (JUIST) TE SPELEN.
1964. Ook de Vlaamse zangers lieten nog van zich horen in 64 en onze nationale WILL TURA(Zie ook vroeger in deze blog) scoorde in Vlaanderen terug een nr 1 hit : DRAAI DAN 797204. Dit was in april 64 en hij bleef er 4 maanden mee in de Vlaamse hitparade.
Hij stond ook in de Vlaamse hitparade met een heel aantal andere nummers : "Wees verstandig" (nr 11)," Als de zomer weer voorbij zal zijn" (nr 4), "Een oude kerstmiskaart" (nr 10).
Tussen al dat Beatle, Rolling Stones ander Brits geweld was dit toch een zeer mooie prestatie. Dit zou Will in de komende jaren blijven herhalen soms tegen alle stromen van flower power, disco, hard rock, acid rock , enz.. in.
Het nummer Draai dan 797204 was echter geen eigen nummer maar een cover van een Amerikaanse country song geschreven in 63 door ene JUSTIN TUBB en opgenomen in 63 door ene HAWKSHAW HAWKINS met de titel : LONESOME 7-7203.
De jongeren in 64 trokken zich dat natuurlijk niet aan, niemand wist het ook, en deze plaat werd zeer veel gespeeld op de radio en zat overal op de jukeboxen. Ook alle orkestjes speelden dit nummer op de bals, Vlaamse kermissen en trouwfeesten.
Ondertussen deed Will Tura als grote vedette alle gemeenten en steden aan die Vlaanderen rijk was. Er is waarschijnlijk geen enkele gemeente in Vlaanderen waar hij niet opgetreden heeft in al die jaren van zijn enorm succes, dit zonder een enkele onderbreking van 1962 tot 1993 en daarna ook nog na de start van VTM.
Onder de video , in bijlage, een youtube video van het origineel LONESOME 7-7203
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN DRAAI DAN 797204 DOOR WILL TURA. EEN ZEER MOOIE UITVOERING.
1964. Zoals reeds gezegd hadden The Beatles en The Rolling Stones een zeer grote bewondering voor de Rock 'n roll pionier uit de jaren 50 : CHUCK BERRY. (Zie ook vroeger in deze blog)
Chuck had na zijn grote millionsellers" Maybelene", "Johnny B Goode", enz... een probleem met het gerecht wegens een zogezegde overtreding van de "man act". Hij had een schijnbaar minderjarig meisje vervoerd over een provincie(state) grens, (in de USA heeft men rare wetten) waardoor hij een tijd in de gevangenis beland was.
Door The Beatles en the Rolling Stones kwam hij, zeker in Europa, terug in de belangstelling. De jongeren ontdekten zijn grote fifties successen en hij kwam naar Europa op toernee.
Ondertussen maakte hij ook een nieuwe opname : NO PARTICULAR PLACE TO GO. Dit was een persiflage op zijn vervoer van het meisje en hij stelt het voor als een banaliteit, wat het misschien ook wel geweest was. Hij wist dus niet dat hij een staatsgrens was gepasseerd en hij zingt dat hij alleen maar wat aan het rondrijden was en aan het genieten was van vrouwelijk gezelschap en er komen ook wat problemen bij met de veiligheidsgordel enzo....
Dit nummer kwam voor op zijn nieuw album " From Saint Louis to Liverpool", dit als dank aan The Beatles.
Het was echter geen echt nieuw nummer want de melodie was identiek dezelfde als zijn oude hit "School Days" maar met een nieuwe toepasselijke tekst. Alles was natuurlijk door hemzelf geschreven, hij was DE echte Rock ' roll schrijver en componist.
NO PARTICULAR PLACE TO GO werd een hit in Europa en Chuck kwam het zingen en spelen overal in grote zalen en op TV.
Hij kwam ook naar Belgie en gaf een miniconcert in de RTBF studios begeleid door het Orkest van Willy Albimoor.
Chuck stond in juli 64 op nr 15 in de Vlaamse top 20 en bleef 2 maand in de hitparade.
HIERONDER CHUCK BERRY -LIVE - MET NO PARTICULAR PLACE TO GO. ZIJN OPTREDENS WAREN, EN ZIJN OP VANDAAG (Hij is 85 j) NOG ALTIJD, EEN WARE BELEVENIS. DIE SPECIALE STEM, ZIJN PODIUMBEWEGINGEN EN ZIJN VIRTUOOS GITAARSPEL ZIJN NIET TE EVENAREN.
1964. THE BACHELORS waren een trio uit Dublin, Ierland. Ze waren allemaal geboren rond 1941 en hadden op een bepaald moment enorm veel succes met hun driestemmige opnames.
De song DIANE was geschreven in 1927 en noemde eerst "Valse dramatique", een semi klassiek nummer.
Ze begonnen als groep reeds in 53 en speelden harmonica en ook veel klassieke stukken. Ze traden op in Dublin en waren blijkbaar zeer succesvol en werden zelfs op een bepaald moment gevraagd om te gaan optreden in de USA in de Ed Sullivan show.
Na hun terugkeer in Ierland kregen ze een kontrakt voor 6 maand in een radioshow in Dublin.
In 59 deden ze een toernee door Engeland en ze begonnen folk songs te spelen naast hun klassieke stukken. Ze begonnen eveneens harmonie te zingen met drie en namen hun naam THE BACHELORS aan.
Hun eerste echte succesplaat was "Charmaine" maar het was met DIANE, in 1964, dat ze hun eerste millionseller haalden (men spreekt zelfs van 10 miljoen verkochte platen).
Ze stonden met Diane op nr 13 in de USA en op nr 1 in de UK.
I BELIEVE volgde in 64 en het werd onmiddellijk hun tweede millionseller. Van een succes gesproken en dat in de Beatle tijd.
Mijn vriend, Noel Vanoverbeke, hoorde deze mannen zeer graag en speelde hun platen overal op de Jukeboxen . Hij hoorde ook Frank Ifield graag , die een beetje in de dezelfde zin zong.
In Vlaanderen kwamen ze niet voor in de top 20 van 1964. Het was tot 65 wachten met de opvolgers MARIE en MARTHA.
HIERONDER THE BACHELORS MET EEN AUDIO-VIDEO VAN DIANE. LUISTER NAAR DE SAMENZANG EN DE MAGNIFIEKE STEMMEN. ER IS OOK EEN FOTOMONTAGE AAN TOEGEVOEGD.
1964 - LITTLE CHILDREN - BIILY J KRAMER AND THE DAKOTAS
1964. De tweede millionseller voor BILLY J KRAMER AND THE DAKOTAS was LITTLE CHILDREN.
In 63 hadden ze reeds een eerste millionseller met BAD TO ME. Deze song was geschreven door Lennon/McCartney.
Billy werd geboren in Liverpool in 1943 als de jongste van een gezin van 7. Hij begon al zeer jong gitaar te spelen en in 62 begon hij ook te zingen. Algauw had hij ook een groep achter zich, met de naam Kramer.
Ze werden ontdekt door Brian Epstein, de manager van de Beatles, en kregen een platencontract in 63, maar Billy werd dan gekoppeld aan de groep THE DAKOTAS, om platen op te nemen.
Met BAD TO ME haalden ze het miljoen.
In 64 kwam dan LITTLE CHILDREN en in het zog van The Beatles haalden ze nr 1 in de States en ook in de UK. Het werd hun tweede millionseller. Deze song werd geschreven door de gekende Mort Shuman.
Ze hadden nog niet de haardos van The Beatles en hun voordracht was puur Amerikaans. Hun gitaren waren wel vergelijkbaar met de klank van The Beatles en daardoor ook een hit in de States, waar alles wat Brits was in de hitparade belandde.
In Vlaanderen kwamen ze niet in de top 20, maar ze werden wel gedraaid, zoals trouwens alle Britse groepen.
HIERONDER EEN PLAYBACK VIDEO VAN LITTLE CHILDREN DOOR BILLY J KRAMER AND THE DAKOTAS.
1964 - THE RISE AND FALL OF FLINGLE BUNT - THE SHADOWS
VOOR DE WEBSITE VAN THE SHADOOGIES - SIXTIES COVERBAND TIK OP DE FOTO.
1964. THE SHADOWS hadden natuurlijk ook te lijden onder het succes van The Beatles, de Rolling Stones een heel arsenaal andere Britse groepen, maar ze deden moedig verder en brachten verder nieuwe nummers uit met hun prachtige sound.
In 64 brachten ze het nummer THE RISE AND FALL OF FLINGLE BUNT uit. Dit was een zeer mooi nummer met een grandioze beat en met virtuoos slagwerk. Dit nummer werd op plaat ook gespeeld met Burns gitaren, waaraan Hank Marvin zijn naam had verbonden.
Het werd echter hun laatste grotere hit van de sixties, want tegen het overwicht van van Britse invasie was hier niemand bestand en ook de Franse coveraars staken hen ook voorbij.
Het tijdperk van de gitaarinstrumentals was dan duidelijk afgelopen, het had geduurd van +- 59 tot 64 en het had grandioze hits voorgebracht. Ik vond dit als beginnend gitarist zeer spijtig, maar ik heb dan gezworen om deze instrumentale muziek te blijven promoten en mij verder te bekwamen in deze muziek.
In 2005, 41 jaar na datum, ben ik dan ook gestart met THE SHADOOGIES en wij spelen de muziek van 1955 tot 1965 met als rode draad de instrumentale hits van The Shadows, The Spotnicks, The Ventures, enz...
Vandaag is The rise and fall of flingle bunt dan ook het openingsnummer van ieder optreden van The Shadoogies.
The shadows geraakten met hun song The rise and fall of flingle bunt niet meer in de Vlaamse top 20. Het zou duren tot 1975 met "Let me be the one".
Onder de video, in bijlage vind je een live versie van "The rise and fall of flingle bunt" door The Shadows.
Hieronder vind U de versie van The Shadoogies van The rise and fall of flingle bunt, gespeeld in Galmaarden Zomer 2010.
1964. De absolute topgroep van 1964 was natuurlijk THE BEATLES.
Ze waren begonnen in Liverpool, passeerden dan in Hamburg in de Star Club en begonnen dan zelf hun songs te schrijven en hiermee kwam de grote doorbraak, ook in de USA. Het schrijversduo Lennon en McCartney zou alle records kloppen die er bestonden.
Volgende songs van The Beatles haalden veel meer dan het miljoen in 64:
CAN'T BUY ME LOVE, A HARD DAYS NIGHT, I FEEL FINE EN LONG TALL SALLY. De eerste drie waren dus geschreven door John Lennon en Paul McCartney en Long tall sally was een song van Little Richard uit de jaren vijftig. Het werd gezongen door, waarschijnlijk, Paul met een absoluut hese schurende stem die men niet van een blanke zou verwachten.
The Beatles verkochten niet alleen miljoenen singles maar ook hun LP's verkochten miljoenen , en dit was natuurlijk nog bigger business. In 64 ging het over volgende LP's :
MEET THE BEATLES, THE BEATLES SECOND ALBUM, A HARD DAYS NIGHT (FILM SOUNDTRACK), BEATLES FOR SALE, THE BEATLES STORY.
Het kon maar niet op en de oude rockers, zoals ikzelf, dienden er zich bij neer te leggen dat de muziek inderdaad veranderd was. Een grote pleister op de wonde was wel dat The Beatles en ook The Rolling Stones aan de basis begonnen waren met "fifties basic rock" te spelen en op te nemen. Ze dweepten inderdaaad in het begin van hun carriere met de stamvaders van de Rock 'n roll : Chuck Berry, Little Richard, Jerry Lee lewis, Carl Perkins en ook Elvis presley maar van voor zijn legerdienst. Dit waren de echte pioniers, de jongens als Fabian, Franky Avalon, enz.. vielen veel minder in de smaak van The Beatles.
In Vlaanderen stonden The Beatles in 64 maar liefst met 7 titels maandenlang in de Vlaams top 20. (zie hierboven). Met hun Little Richard cover "Long tall Sally" haalden ze in september 54 de 7e plaats.
HIERONDER EEN PLAYBACK VIDEO VAN CAN'T BUY ME LOVE. THE BEATLES WAREN NOCHTANS ZEER GOEDE LIVE UITVOERDERS EN HADDEN REEDS JAREN AAN EEN STUK HONDERDEN CONCERTEN GEGEVEN. DE KRIJSENDE MEISJES ZIJN HIER TERUG, DAT WAS BEGONNEN ELVIS EN BLEEF, EN BLIJFT TEGENWOORDIG, NOGALTIJD DUREN.
1964. Zoals we gisteren reeds vermeldden was de rock 'n roll op een laag pitje gaan staan is 1964.
Alleen de Britse groepen gingen in hun beginperiode terug naar The fifties Rock maar het was praktisch alleen Chuck Berry en Little Richard die van onder het stof werden gehaald.
Het was dan ook een totale verrassing dat in Vlaanderen de song SUCH A NIGHT van ELVIS PRESLEY terug te vinden was op de 12e plaats van de top 100 van 1964.
Deze song werd inderdaad opgenomen op 4 april 1960 en maakte deel uit van de LP ELVIS IS BACK uit 1960, uitgebracht vlak na zijn afzwaai uit het leger.
We zagen reeds dat RCA ook nog oog had voor de rock liefhebbers en dat nu en dan ELVIS studio-opnames uitgebracht werden met rock 'n roll, tussen de filmsoundtracks door. "Such a night" was blijkbaar zo een nummer.
"Such a night" stond in september 1964 op nr 2 in de Vlaamse Top 20 en bleef zelfs 3 maanden in de hitparade.
De Brugse Ricky Gordon had met dit nummer ook een grote hit in 1974, 14 jaar na de opname dus, blijkbaar had men in Vlaanderen iets met deze song.
Tegenwoordig zijn er ook veel covergroepen die dit nummer nog op hun programma hebben staan.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN SUCH A NIGHT DOOR ELVIS PRESLEY. HET IS INDERDAAD MOOI EN WE HOREN ELVIS OP ZIJN BEST.
1964 - LIEBESKUMMER LOHNT SICH NICHT - SIW MALMQVIST
1964. LIEBESKUMMER LOHNT SICH NICHT stond nr 1 in Duitsland nadat SIW MALMQVIST het pop music festival van Baden Baden had gewonnen met dit nummer.
Siw was geboren in 1936 in Zweden (in 64 was ze dus reeds 28) en begon haar carriere in 1955 met het nummer Tweedle Dee (cfr Brenda lee - zie vroeger in deze blog). Ze speelde in films in Denemarken en trad ook op in musicals.
Met "Liebeskummer lohnt sich nicht" had ze een millionseller te pakken en een heuse Europese hit.
Ze trad nadien dan ook op in gans Europa en ze werd ook gelanceerd in de USA, maar dit ging niet zo vlot.
In Vlaanderen stond Siw in juli 64 op nr 8 in de Vlaamse top 20 en ze bleef 3 maand in de hitparade staan.
Veel Vlamingen hadden , na Freddy Quinn, een grote voorliefde voor Duitse muziek, en de Duitse shows op de Duitse zenders die nu stilaan in de Vlaamse huiskamers te zien waren, hadden zeer veel bijval , en vandaag nog, bij een deel van de Vlaamse kijkers.
HIERONDER LIEBESKUMMER LOHNT SICH NICHT (MY DARLING) DOOR SIW MALMQVIST - LIVE - MET GROOT ORKEST. TOCH WEL EEN LICHT ROCKEND NUMMER.
VOOR DE WEBSITE VAN THE SHADOOGIES - SIXTIES COVERBAND TIK OP DE FOTO LINKS.
1964. In 1960 hadden de Amerikaanse THE VENTURES een millionseller met hun hit WALK DON'T RUN.
IN 64 herhaalden ze dit succes met een aangepaste versie van hun plaat uit 60. Het werd hun derde millionseller.
THE VENTURES waren voor de USA wat THE SHADOWS waren voor de UK en Europa. Ze waren ook zeer populair in Japan.
The Ventures waren voor een deel verantwoordelijk voor het feit dat The Shadows geen voet aan de grond kregen in de USA. De Amerikanen hadden hun eigen super instrumentale gitaargroep, dus waarom nog Engelsen binnenhalen ?
Kort na 64 hadden The Ventures wel wat last van personeelswisselingen in de groep maar ze bleven zeer succesvol , dus ook in de Beatletijd.
Hun vierde millionseller haalden ze in 1969 met het thema van de filmserie HAWAII FIVE-O, dat hier ook zeer populair geworden is.
In Spich bij het leger in Duitsland, eerste cyclisten, speelde ik met mijn groep, The Jumping Devils, "Walk don't run" bij ieder optreden.
In Vlaanderen kwamen ze met "Walk don't run" niet in de Vlaamse top 20, hier waren The Shadows natuurlijk de baas in de instrumentale gitaarmuziek.
HIERONDER THE VENTURES MET EEN LIVE VERSIE VAN WALK DON'T RUN. DE KLANK IS NATUURLIJK NIET ZO GOED ALS OP DE PLAAT MAAR HET IS TOCH MOOI. HUN SOUND IS OOK VEEL MINDER MELODIEUS DAN DIE VAN THE SHADOWS EN VAN ECHO EN GALM IS MINDER SPRAKE.
1964 . NEEDLES AND PINS was een nr 1 in de UK en haalde nr 12 in de USA.
De song werd medegeschreven door Sony Bono (van Sonny and Cher).
THE SEARCHERS (Naar een film met John Wayne) kwamen allemaal van rond Liverpool en leerden mekaar kennen op school. Ze waren muzikaal geinteresseerd en planden om samen te spelen.
Hun groep was in 1960 een feit en ze begonnen op te treden, ze zongen zelf maar begeleidden ook andere zangers. Algauw besloten ze ook naar Hamburg te gaan, zoals The Beatles en veel andere groepen, en traden eveneens op in de fameuze Star Club.
Terug in Engeland geraakten ze aan een platencontract en namen SWEETS FOR MY SWEET op, het werd een succes maar het was hun volgende opname die een millionseller werd : NEEDLES AND PINS. Het werd eveneens een wereldhit en ze kwamen in de USA, Nieuw Zeeland, Europa, Australie, Hong kong, enz...
In Vlaanderen kwamen ze in 64 zeer regelmatig op de radio en ze zaten in de juke boxen, maar ze kwamen niet in de TOP 20. Het nummer Needles and pins zou in november 77, 13 jaar na datum, wel in de Vlaamse hitparade op nr 5 staan, maar dan gezongen de groep SMOKIE.
HIERONDER THE SEARCHERS MET HUN HIT NEEDLES AND PINS EEN AUDIO-VIDEO. ZELFS VANDAAG TREDEN ZE NOG OP, WELISWAAR IN EEN ANDERE BEZETTING DAN IN 1964 NATUURLIJK.
1964 . MY GUY gezongen door MARY WELLS was een zeer grote hit in de States en ook hier in Europa. Ze had reeds in 63 een millionseller gehaald met TWO LOVERS, maar deze song was niet echt doorgedrongen in Europa.
Beide songs waren geschreven door SMOKIE ROBINSON, de vice president van MOTOWN RECORDS.
Mary was geboren in Detroit in 1943 en reeds wanneer ze 10 jaar oud was begon ze te zingen. Ze werd uiteindelijk opgemerkt door Motown records en maakte een eerste plaat : BYE BEY BABY en het werd een tamelijk succes en ze kreeg optredens in het club circuit en ze kwam ook op TV.
Door haar grote hit "My Guy" kwam ze ook naar de UK.
MY GUY haalde nr 1 in de USA en nr 3 in de UK.
In Vlaanderen stond ze in juni 64 op nr 5 en bleef 3 maand in de hitparade.
Ik herinner mij dat dit plaatje niet van de juke box weg te branden was nadat de examens gedaan waren in het PHTI Gent in juni 64 en wij verbroederden en verzusterden rond de Savaanstraat.
Dit was mijn laatste examenperiode geweest en ik had een job kunnen bemachtigen bij de Belgische posterijen (startdatum in Brussel X - 2 augustus 1964), dit als overgang naar het Belgische leger dat ook reeds wachtte op mij.
HIERONDER MARY WELLS MET MY GUY - IN HET PROGRAMMA SHINDIG OP DE AMERIKAANSE TV.