BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
17-09-2015
1964 - NON HO L'ETA PER AMARTI - GIGLIOLA CINQUETTI
"1964. GIGLIOLA CINQUETTI werd geboren in Verona, Italie in 1947.
Ze begon reeds te zingen toen ze 5 jaar was. Wanneer ze 11 was won ze op TV een talentenjacht en een tijdje erna won ze een andere talentenjacht met 4200 deelnemers.
Wanneer ze 17 was won ze in een jaar zowel het festival van San Remo en ook het grote Eurovisiesongfestival, allebei in 1964. Het nummer was NON HO L'ETA PER AMARTI, wat betekent : Ik ben niet oud genoeg om je lief te hebben.
Ze stond nr 1 in Italie, Frankrijk, Denemarken, Belgie, Nederland, Spanje en Engeland. In alle andere Europese landen stond ze op ereplaatsen in de hitparade.
In de USA marcheerde het niet echt , maar toch werden er in totaal wereldwijd 2 miljoen exemplaren van verkocht.
Dit liedje werd ook veel gebruikt door de overal opkomende playbackers in die tijd, waaronder mijn schoonvader "Julien Pardo" uit Ruiselede.
In Vlaanderen stond ze nr 1 in april 64 en ze bleef 3 maanden in de hitparade staan.
HIERONDER GIGLIOLA CINQUETTI MET NON HO L'ETA PER AMARTI. MEN BEWEERT DAT HET EEN COMPILATIE IS VAN SAM REMO EN HET EUROVISIESONGFESTIVAL OMDAT BLIJKBAAR DE ORIGINELE BEELDEN VERWOEST ZOUDEN ZIJN OF NIET BRUIKBAAR. NOSTALGIE VAN DE BESTE SOORT.
1964. THE KINKS waren 4 Engelse kunststudenten met een voorliefde voor rythm and blues, Chuck Berry, Little Richard maar ook voor klassieke muziek.
Ze liepen ouderwets gekleed, een beetje zoals de personages in de boeken van Charles Dickens.
In 61 reeds kwamen ze samen in Londen en trachten geld te verdienen om hun studies te kunnen betalen. Ze speelden ook muziek en het was daarmee dat ze financieel een beetje beter werden. Hun speciale kledij werd kinky genoemd, vandaar dat ze de naam THE KINKS aannamen als groepsnaam.
Ze werden opgemerkt en geraakten aan een platencontract. Hun eerste opname was een cover van "Long tall Sally" van Little Richard.
Hun derde plaat werd YOU REALLY GOT ME, geschreven door een lid van de groep RAY DAVIS, de feitelijke frontman.
Ze haalden nr 1 in de UK en nr 7 in de USA, meteen een grote millionseller en dus ook een beetje concurrentie voor The Beatles.
In 1964 was de KLANK van hun gitaren echt een breekpunt voor mijzelf en voor de meeste toemalige gitaristen. Hoe kwamen ze daaraan ? Achteraf wisten we dat het distortion was, maar dat was niet zomaar voorhanden hier op onze versterkers. Wij hadden reeds de grootste moeite om een beetje te klinken zoals The Shadows, en nu dit.
In Vlaanderen hoorden we wel "You really got me" op de radio en het zat ook op veel jukeboxen, maar het kwam niet in de Vlaamse Top 20. Het zou duren tot 65 met een opvolger : "A well respected man".
1964 - DO WAH DIDDY DIDDY - MANFRED MANN AND THE MANFREDS
1964. Deze grandioze hit werd geschreven door 2 Amerikanen en het werd iets vroeger opgenomen door een groep The Exiters maar zonder veel succes.
DO WAH DIDDY DIDDY werd een hit in de USA, UK en Europa met in het bijzonder Duitsland.
MANFRED MANN ( alias Manfred LUBOWITZ) was geboren in 1940 in Johannesburg - Zuid Afrika. Hij groeide daar op en reeds jong speelde hij in koffiebars : piano en orgel. Later studeerde hij muziek in New York en kwam naar Engeland waar hij een groep vormde : MANFRED MAN AND THE MANFREDS. De andere leden waren : MIKE HUGG : drums, TOM MCGUINESS : gitaar, PAUL JONES : zang , MICHAEL VICKERS : sax, gitaar.
Ze kregen een platencontract en hun eerste plaat was 5-4-3-2-1 maar het was hun tweede die het volledig maakte : DO WAH DIDDY DIDDY : dit nummer werd een millionseller en een wereldhit.
Ook nog in 64 volgde een tweede millionseller : SHA LA LA, ook een song reeds vroeger opgenomen, door de Amerikaanse meisjesgroep The Shirelles.
Dit was dus terug een groep die, in het zog van de almachtige Beatles, aan de weg timmerde en nog zeer succesvol zou blijken.
In Vlaanderen stond Manfred Mann op nr 8 in september 64 en bleef zelfs 3 maand in de hitparade.
HIERONDER : DO WAH DIDDY DIDDY DOOR MANFRED MANN AND THE MANFREDS.
1964 -YOU'VE LOST THAT LOVIN' FEELIN' - THE RIGHTEOUS BROTHERS
1964. Eind 64 stond het nummer YOU'VE LOST THAT LOVIN' FEELIN' op nummer 1 in de USA en eveneens in de UK.
Dit was nog niet veel gebeurd.
PHIL SPECTOR, de legendarische producer van de WALL OF SOUND had het nummer (mee) geschreven en het werd (fantastisch) gezongen door THE RIGHTEOUS BROTHERS.
The Righteous Brothers waren echter geen echte broers. Ze waren BILL MEDLEY ° in 40 in Los Angeles en BOBBY HATFIELD ° in 40 Wisconsin. In die tijd traden er veel op als "Brothers" net als "The Everly Brothers", maar dat waren dan wel echte broers.
Ze zongen zoals echte zwarte blueszangers maar waren grote slanke blanke mannen.
In Vlaanderen stonden ze niet in de hitparade in 64. Het zou duren tot september 65 met hun tweede grote hit "Unchained Melody".
Dit nummer was dus zeer populair en de sound van Phil Spector zat er zeker voor iets tussen.
Geen enkele live band kon echter iets voortbrengen dat ook maar enigszins klonk zoals deze plaat. Het was een fantastisch geluid, het kwam precies vanuit de ruimte.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN YOU'VE LOST THAT LOVIN' FEELIN' GEZONGEN DOOR THE RIGHTEOUS BROTHERS. HET IS IN STEREO EN ZO HOOR JE KLANK ZEER GOED. ONVERBETERBAAR.
1964. TELL ME van THE ROLLING STONES staat niet bij de officiele millionsellers vermeld maar dit nummer was wel zeer succesvol in Vlaanderen in 64.
"Tell me" stond hier op nr 1 in oktober 64 en bleef 5 maanden in de hitparade.
Dit was dus veel beter dan hun grotere hits "It's all over now" en "Time is on my side".
In 1965 zou dan hun megahit "Satisfaction volgen", later natuurlijk meer daarover.
In 65 speelde ik met mijn groep The Jumping devils in het leger in Spich, Duitsland (Eerste cyclisten) dan ook bij ieder optreden "Tell me". Spijtig genoeg heb ik daar geen videos van ook geen audio-opnamen.
Morgen doen we verder met The Beatles, de hoofrolspelers van 1964.
HIERONDER TELL ME , EEN PLAYBACK VIDEO, DOOR THE ROLLING STONES. DE KRIJSENDE MEISJES DEDEN DAT NATUURLIJK VOOR MICK JAGGER, BRIAN JONES EN KEITH RICHARDS. WAT ZE SPEELDEN OF ZONGEN WAS IN HUNBEGINPERIODE VANMINDER BELANG. DEZELFDE HYSTERIE KENDEN WE AL VAN BIJ ELVIS PRESLEY EN CLIFF RICHARD.
1964 - JERRY LEE LEWIS - PERIODE 1958 - 1964 - STAR CLUB HAMBURG
VOOR DE WEBSITE (BLOG) VAN THE SHADOOGIES - SIXTIES COVERBAND TIK OP DE FOTO.
1964. De classic Rock 'n roll was dus gestart in 1955 -1956 met Bill Haley ongeveer samen met Little Richard, Chuck berry, Fats Domino, Elvis Presley, Jerry Lee Lewis en vele anderen.
IN 1964 waren er van deze mannen nog maar weinig die de Rock 'n roll verderzetten.
Bill Haley deed verder live maar maakte geen hitplaten meer, Little Richard was Dominee geworden, Chuck Berry had een tijd in de gevangenis gezeten maar was herondekt door The Beatles en The Rolling Stones en de vele Britse groepen, Fats Domino deed verder en bleef succesrijk, Elvis Presley trad niet meer op en speelde 4 films per jaar en bracht de soundtracks uit, met veel succes weliswaar, maar Rock was ver te zoeken.
De enige van de pioniers die al die jaren verder Rock 'n roll speelde was JERRY LEE LEWIS.
Hij was een geval apart. In 58 was hij de eerste concurrent geweest van Elvis Presley met oa zijn hits "Whole lotta shaking going" on en "Great balls of fire". Maar zijn huwelijk met zijn 13 jarige achternicht, iets wat niet uitzonderlijk was in het zuiden van de USA, was er in Engeland, en daarna ook in de States , teveel aan. Zijn platen werden geboycot en dus geen radio, geen TV en geen films meer.
Het enige wat hem restte waren dus de optredens en die waren er wel in overvloed, maar tegen een zeer lage prijs ( hij ging van 10.000 dollar per optreden naar 300 dollar).
Hij was ook contractueel verbonden aan Sun Records tot 1963. Sun bracht nu en dan wel een plaat uit van Jerry maar deze platen werden niet gepromoot door Sun, (er werden zelfs geen promo exemplaren naar de DJ's gestuurd) doch sommige verkochten wel tamelijk goed, dus zelfs zonder enige reklame.
In 1961 zag het er naar uit dat het tij aan het keren was met de single "WHAT 'D I SAY" die een klein miljoen verkocht en de reden was waarom Jerry in 62 terug naar Engeland ging, het land waar hij in 1958 buiten gezet was.
In 63 kwam hij terug naar Engeland en Europa, en hij trad op in de Star Club in Hamburg, de plaats waar de Beatles en veel andere Britse groepen bekend geworden waren. In Engeland was hij ondertussen razend populair geworden, de problemen van zijn huwelijk met een dertienjarige waren opgelost en hij is tot op vandaag de absolute top in de UK.
In juli 63 nam hij dan zijn laatste plaat op voor Sun Records en hij ging scheep met Smash Records, een sublabel van Mercury Records. Zijn platen verkochten echter niet zoals verwacht en Jerry belandde terug in een zwarte periode met meer downs dan ups, en dit zou zo nog duren tot in 1968.
IN 1964 kwam hij terug naar de UK en Europa, hij kwam ook naar Hamburg terug, en in de Star Club nam hij voor Philips op 5 april 64 een live LP op : LIVE AT THE STAR CLUB. Deze LP werd naderhand bestempeld als de beste live Classic Rock 'n roll plaat ooit.
Ze werd echter in 1964 NIET uitgebracht in de de USA. In Europa verkocht ze niet slecht, maar de langverwachte grote comeback voor Jerry kwam er dus niet. Vanaf 1968 zou hij dan wel verrijzen als super countryster met 20 nr 1 hits.
HIERONDER EEN COMPILATIE OVER DEZE PERIODE EN FRAGMENTEN UIT DE LIVE LP IN DE STAR CLUB. SLECHTS IN DE JAREN 90 WERD DEZE PLAAT DAN UITGEBRACHT IN DE STATES. JERRY IS GRANDIOOS OP DEZE PLAAT EN ZIJN BEGELEIDERS ,THE NASHVILLE TEENS , HADDEN DE GROOTSTE MOEITE OM HEM TE VOLGEN. ALS ER IEMAND ROCK PIANO KAN SPELEN EN ROCK ZINGEN DAN WAS, EN DAT IS HET NOG ALTIJD, JERRY LEE LEWIS.
1964. De rechtstreekse concurrenten van The Beatles werden uiteindelijk THE ROLLING STONES met frontman MICK JAGGER.
Ze begonnen hun succesreeks met covers van Chuck Berry en van Amerikaanse bluesnummers.
IT'S ALL OVER NOW was eerder in 64 opgenomen door de Amerikaanse groep The Valentinos en werd kort nadien dus gecoverd door de nieuwe Britse succesgroep The Rolling Stones. Ze zagen er ruig uit en klonken heftiger dan The Beatles. De ouders van de toenmalige teenagers hadden schrik van hen.
Met "It's all over now" kwamen ze op nr 1 in de UK. Ze trokken in het zog van The Beatles ook naar de USA (op nr 25 kwamen ze daar) en hun hit werd zodoende algauw een millionseller en een heuse wereldhit want Europa volgde onmiddellijk.
Hun tweede millionseller volgde ook in 64. TIME IS ON MY SIDE. Dit was ook een Amerikaans blues nummer en in navolging van hun eerste hit kwamen ze op Nr 6 in States. Kassa.
We komen later terug op The Rolling Stones en de leden van de groep.
In Vlaanderen werden we ingepakt door deze nieuwe groep. Ze waren stouter dan The Beatles maar dit was deze keer niet van belang. The Stones bleven populair in Vlaanderen en dit voor een lange tijd.
"It's all over now "stond in augustus 64 op nr 8 en bleef 3 maand in de top 20, "Tell me" stond zelfs op nr 1 in oktober 64 en bleef 5 maand in de hitparade, "Time is on my side" geraakte tot nr 5 in december 64 en bleef 3 maand in de hitparade.
Met mijn legergroep THE JUMPING DEVILS in Spich, Eerste Cyclisten, speelden we bij ieder optreden "It's all over now", "Tell me" en "Time is on my side". We konden absoluut de klank niet krijgen die The Stones voortbrachten maar we speelden het toch.
HIERONDER THE ROLLING STONES MET IT'S ALL OVER NOW. DE GITAARKLANK WAS SPECIAAL?
1964. TERRY STAFFORD werd geboren in Texas en hij begon te zingen op schoolfeestjes, zoals zovelen voor hem.
Door zijn moeder landde hij al gauw in Hollywood en hij probeerde aan de bak te komen door op te treden in nightclubs en zogenaamde Record hops.
Hij werd zo opgemerkt door een platenfirma en zij deden hem het nummer SUSPICION opnemen omdat hij dat zo goed kon brengen. Dit nummer was een tijd ervoor reeds opgenomen geweest door Elvis Presley, maar zonder groot succes. De song was ten andere geschreven door Doc Pomus en Mort Shuman , de legendarische hitleveranciers van Elvis.
Raar maar waar, zijn versie werd een millionseller en een megahit en hij kwam op nr 3 in de States, enkel voorgegaan door The Beatles die op dat moment echt onklopbaar waren.
Terry was ook een groot sportman en een knappe kerel, genre Fabian, Bobby Darin, Franky Avalon, enz....
In de UK stond hij op nr 31 en ook Europa volgde. Het werd ook een echte wereldhit.
In Vlaanderen stond Terry Stafford in juni 64 op nr 14 en hij bleef 2 maand in de hitparade.
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO VAN SUSPICION, DOOR TERRY STAFFORD. DEZE PLAAT HAD IETS SPECIAALS, HET WANTROUWEN WAS PRECIES TE HOREN IN DE MUZIEK EN DE MANIER VAN ZINGEN. IK HOORDE DAT GRAAG.
1964. WHERE DID OUR LOVE GO was een nummer 1 hit in de USA in 64.
THE SUPREMES waren een zwarte meisjesgroep bestaande uit DIANA ROSS geboren in 44 in Detroit, MARY WILCON geboren in Mississippi in 44 en FLORENCE BALLARD geboren in 43 ook in Detroit.
Ze waren vriendinnen en op het middelbaar was er een talentenjacht in het laatste jaar die ze wonnen en de platenmaatschappij MOTOWN RECORDS had interesse.
Ze kregen een platencontract en namen een eerste nummer op : I WANT A GUY. Geen groot succes.
Deze plaat werd wel opgemerkt maar het was hun tweede poging WHERE DID OUR LOVE GO die een grandioos succes werd.
Het werd een echte millionseller en een regelrechte wereldhit. Het stond op nr 1 in de States en dat wil wat zeggen, ze werden onmiddellijk tot supergroep gebombardeerd.
Hierop volgde BABY LOVE : hun tweede millionseller ook in 64.
Hun derde millionseller in 64 werd : COME SEE ABOUT ME.
Deze drie hits op een rij werden geschreven door een trio : Brian en Eddy Holland met Lamont Dozier.
In Vlaanderen waren we mee : Where did our love go : nr 7, Baby love : nr 13 en Come see about me : nr 20.
De voorspelling van mijn schoolvriend Adrien Vermeire van het jaar ervoor kwam uit : de meisjesgroepen en de soulnummers waren de muziek van de toekomst en de echte voorlopers van de disco. De Beatles kwamen natuurlijk eerst.
1964. ROGER MILLER was een country zanger en haalde nr 1 in de States met het nummer DANG ME door hemzelf geschreven. Het was zijn eerste plaat voor het Smash label waar ondertussen ook Jerry lee lewis bij beland was, na zijn Sun periode.
Roger was geboren in 1936 in Forth Worth, Texas, maar na de dood van zijn vader verhuisde de familie naar Oklahoma.
Hij was, zoals iedereen in die tijd, sterk beinvloed door de countryzanger HANK WILLIAMS en hij kocht een gitaar en begon te spelen en te zingen, maar ook te componeren.
Na drie jaar in de oorlog van Korea als chaufferur doorgebracht te hebben werd hij hotelbediende in Nashville, het mekka van de countrymuziek.
De hotelmanager hoorde hem op een dag zingen en dat mondde uit in een platencontract. Hij ging algauw op toernee met de countryzanger Ray Price (Crazy arms - zie vroeger in deze blog) als komiek-zanger. Ray Price nam van Roger Miller dan het nummer :" Invitation to the blues" op, en het werd een hit.
Daarna werd hij drummer-zanger bij de countryzanger FARON YOUNG en hij kreeg een kans in de TV show van countryzanger TENNESSEE ERNIE FORD.
In 1964 ( hij was toen reeds 28 jaar) schreef hij dan het komische DANG ME, hij nam het op en het werd zijn eerste millionseller. Hij mocht ook een langspeelplaat maken met 20 nummers. Een van die nummers was CHUC-A-LUC en het werd zijn tweede millionseller op rij.
In Vlaanderen kwam hij niet in de hitparade maar hij werd wel gespeeld en de country liefhebbers, waaronder ikzelf, hoorden hem graag.
HIERONDER ROGER MILLER MET EEN AUDIO - VIDEO VAN CHUC A LUC. ZEER SPECIAAL EN DOE HET MAAR NA.
1964. MY BOY LOLLIPOP stond in 64 nr 1 in de UK en nr 2 de States.
MILLIE (SMALL) werd geboren in 1948 in Jamaica en begon aan 9 jaar te zingen en in 1960 won ze een talentenjacht en kreeg een platencontract.
Met haar nummer "We'll meet" kwam ze op nr 1 in Jamaica.
Een man van een platenfirma in Engeland, Chris Blackwell, kreeg veel belangstelling voor haar en hij reisde naar Jamaica om haar aan het werk te zien en haar te leren kennen.
Dit mondde uit in een platencondtraxt met Fontana records.
Ze kwam in 63 naar Engeland en haar tweede single werd MY BOY LOLLIPOP, een regelrechte millionseller en wereldhit.
Ze werd gepresenteerd als THE QUEEN OF THE BLUEBEAT. Haar plaat verkocht niet minder 3,5 miljoen exemplaren.
In Vlaanderen stond Millie in juni 64 op nr 7 in de Vlaamse top 20 en ze bleef 2 maand in de hitparade. Dit was juist in de periode dat ik zou gaan afzwaaien van het PHTI, Savaanstraat, Gent.
HIERONDER EEN PLAY-BACK VIDEO VAN MY BOY LOLLIPOP DOOR MILLIE.
1964. UNA LACRIAMA SUL VISO door BOBBY SOLO was de eerste Italiaanse plaat die ooit meer dan een miljoen verkocht (3 miljoen).
Bobby werd geboren in 1946 en in 63 deed hij mee aan een talentenjacht die hij won en hij kreeg onmiddellijk een platencontract. Hij maakte zeer rap 2 platen en mocht meedoen aan het San Remo Festival met "Una lacrima sul viso" (Een traan op je gezicht).
Hij won het festival niet maar hij was wel de morele overwinnaar en zijn song stond 9 weken nr 1 in Italie en werd een regelrechte Europese hit . Hij kwam ook in de film.
In Vlaanderen stond hij in juli 64 op nr 13 in de Vlaamse Top 20 en bleef 1 maand in de hitparade.
Zijn plaat zat overal op de juke box en er werd oa in Cafe De Kalkoven in Kanegem reeds de zondagnamiddag vanaf 14 uur op 1 tegel gedanst. Ik vermoed dat in die tijd een aantal relaties vorm hebben gekregen tijdens het dansen op dit nummer.
Bobby Solo zingt tegenwoordig nog altijd. Ik zag hem in 2008 in het voorgramma van Jerry Lee lewis in Vorst Nationaal. Hij bracht een set van rock 'n roll en blues, hij is blijkbaar ook een goede gitarist en zijn Elvisachtige stem viel in de smaak van het publiek.(4000 man).
HIERONDER UNA LACRIMA SUL VISO DOOR BOBBY SOLO. LUISTER NAAR DE ZEER SPECIALE KLANK VAN DE MUZIEK EN OOK NAAR DE STEM VAN BOBBY.
1964. Fern Regan (LUCILLE STARR) en haar man Rob Regan stonden in Canada bekend als THE CANADIAN SWEETHEARTS. Haar thuisbasis was Manitoba, Canada.
Ze zong maar was ook componiste en rond 62 schreef ze THE FRENCH SONG en ze nam het op , op een klein Canadees platenlabel. Het deed niet veel en was zeker geen groot succes.
In 1964 belandde ze in Hollywood en ze nam het nummer terug op en zong het deels in het Frans en deels in het Engels om alle Canadezen content te stellen. Canada telt ongeveer 33,5 miljoen inwoners, de voornaamste taal is Engels, maar de Provincie Quebec is eentalig Frans (9 miljoen inwoners). Ook in New Brunswick wordt veel Frans gesproken en deze provincie is dan ook tweetalig. Een beetje een Belgische toestand daar.
Op zeer korte tijd stond ze op nr 1 in Canada en de USA volgde en weldra ook Europa. Het werd een grandioze millionseller en een heuse wereldhit.
In Vlaanderen stond ze dan ook op nr 1 in januari 65 en ze bleef, zoals de groten, 4 maand in de top 20 staan.
Met mijn groep THE JUMPING DEVILS in Spich, Duitsland, tijdens mijn legerdienst (bij het EERSTE CYCLISTEN) aldaar speelden we in 1965 deze song bij ieder optreden.
HIERONDER THE FRENCH SONG DOOR LICILLE STARR. EEN PLAYBACK VIDEO. ZIJ HAD EEN ZEER MOOIE STEM EN HAAR CANADEES FRANS WAS AANDOENLIJK MOOI.
TIK OP DE FOTO VOOR DE WEBSITE VAN THE SHADOOGIES - SIXTIES COVERBAND
1964. MEMPHIS TENNESSEE werd geschreven en met veel succes opgenomen door CHUCK BERRY in 1959.
JOHNNY RIVERS maakte er een live cover van in 64 en verkocht meer dan een miljoen platen.
Johnny werd geboren in New York in 1943 maar ze verhuisden naar Baton Rouge, Louisiana toen hij 3 jaar was. Zij waren zeer arm maar hij leerde toch gitaar spelen door zijn vader. Hij hield in zijn jonge jaren van de rockers en hij begon op te treden en werd populair in zijn streek.
In 1960 begon hij te werken als producer en songwriter maar hij bleef zingen, gitaar spelen en optreden.
In 63 werd hij dan gevraagd om in te springen in de club WHISKEY A GO GO in Hollywood en dit werd een daverend succes. Dit resulteerde in de opname van een LP met allemaal populaire rock covers met ook "Memphis Tennessee", dat als single werd uitgebracht en een millionseller werd en gekend geraakte in gans de wereld.
In navolging hiervan werd hij overal gevraagd in clubs en kwam op TV bij Ed Sullivan.
The Shadoogies spelen Memphis Tennessee vandaag bij ieder optreden. (zie bijlage onder de video).
In Vlaanderen stond Johnny Rivers in september 64 op de 17e plaats van de Top 20 en hij bleef 1 maand in de hitparade.
HIERONDER EEN LIVE UITVOERING VAN MEMPHIS TENNESSEE DOOR JOHNNY RIVERS.
1964. Nummer 1 in de Vlaamse top 100 van 1964 was een Franse song : MA VIE van ALAIN BARRIERE.
Zoals we reeds zagen was de Franse muziek top in Vlaanderen in 64.
Alain was geboren in 1935 in Bretagne en studeerde af als ingenieur maar koos voor de muziek.
Na magere jaren komt hij in de belangstelling met zijn eigen geschreven nummer : "Elle etait si jolie" waarmee hij 5e werd in het Eurovisiesongfestival in 63.
IN 1964 kwam dan zijn monsterhit : MA VIE waarmee hij Europese bekendheid kreeg.
Alain stond in augustus nr 1 in Vlaanderen en hij bleef niet minder dan 5 maanden in de hitparade. Dit was alleen weggelegd voor de hele groten. Hij voerde dus ook de Vlaamse top 100 aan van 1964.
Met "Elle etait si jolie" had hij ook reeds in de Vlaamse top 20 gestaan in 63.
In Spich bij het Belgisch leger in Duitsland, eerste cyclisten, met mijn groep "The Jumping Devils" speelden we dit nummer ook bij ieder optreden. Onze zanger van de Franse liedjes was een zekere COBERT uit Eeklo, hij zong, speelde piano en trompet. Ik heb hem na onze afzwaai nooit meer terug gezien.
Moest iemand COBERT kennen laat het mij aub weten aub.
HIERONDER ALAIN BARRIERE MET : MA VIE. EEN AUDIO VIDEO, ZIJN STEM MAG ER WEZEN . HIJ DOET DENKEN AAN EEN ZEER KRACHTIGE CHARLES AZNAVOUR.
1964. JIM REEVES had zijn eerste millionseller reeds in 1953 maar in 64 naam zijn carriere almeteens een hoge vlucht in de UK.
Al Martino had in de States in 63 een grote hit met I LOVE YOU BECAUSE maar Jim Reeves' platenfirma bracht zijn versie ervan uit in de UK. Het werd meteen een daverend succes, zijn vijfde millionseller en een regelrechte wereld-country- hit. Hij bracht het tot nr 5 in de UK en stond in gans Europa op alle hitlijsten.
I WON'T FORGET was reeds in de USA op een Jim Reeves LP verschenen, een tijdje voor 64, en in navolging van zijn succes in de UK bracht de platenfirma van Jim Reeves dit nummer ook uit in de UK en er werden er daar alleen al 750.000 van verkocht, zijn zesde millionseller.
"Gentleman Jim" zou niet zeer lang meer van zijn succes kunnen genieten want hij kwam om in een vliegtuigongeval in juli 1964. Een zeer groot verlies voor de country music.
In Vlaanderen deed de country muziek het niet goed in die jaren. Jim kwam niet in de top 20, maar hij was wel veel te horen op de radio en ook natuurlijk in de weinige countryprogrammas die er waren.
Het enige county radio programma dat ik kende en volgde werd gepresenteerd door Texas Kitty Prins, ze was ook zelf zangeres (Groningen NL 1930 - Wuustwezel BE 2000). Het programma noemde "The country music club" en werd jaren, tot 1981, uitgezonden op de BRT.
Het zou echter tot 66 duren vooraleer JIM REEVES in de BRT top 20 kwam met "Distant drums", dit dus 2 jaar na zijn overlijden.
Mijn vriend Noel Vanoverbeke was eveneens een zeer grote fan van Jim. Noel is spijtig genoeg ook zeer jong overleden.
HIERONDER JIM REEVES - LIVE IN NOORWEGEN - MET I LOVE YOU BECAUSE. LUISTER NAAR DIE STEM, NAAR ZIJN VOORDRACHT EN NAAR DE COUNTRY GROEP DIE HEM BEGELEIDT. ONVOORSTELBAAAR MOOI.
1964. De vierde millionseller voor PETULA CLARK ( zie vroeger in deze blog) was het formidabele DOWN TOWN. De sound van deze plaat was Phil Spector-achtig en zeer goed gezongen.
Ze kwam er algauw mee op nr 2 in de UK, maar daarna werd het uitgebracht in de States en haalde daar nr 1 begin 65.
Ze kreeg daar ook"The Gramophone Academy Award of the USA" voor het jaar 65, een zeer prestigieuze erkenning.
In Vlaanderen waren we deze keer wel mee en ze stond op nr 11 in de Vlaamse Top 20 gedurende 2 maand. Bij de studenten in Gent was ze zeer populair maar het waren vooral haar Franse liedjes die ze zeer graag hoorden : "Coeur Blessé"", Je me sens bien" en "Chariot", ea...
HIERONDER EEN PLAYBACK VERSIE VAN DOWN TOWN DOOR PETULA CLARK.
1964. De Britse invasie werd stilaan een feit en veel fifties- en early sixties artiesten begonnen een bijrol te spelen in het ganse muziekgebeuren.
ELVIS PRESLEY hield echter in 64 stand en had terug 3 millionsellers :
VIVA LAS VEGAS : uit zijn film, nr 16 in de USA en nr 16 in de UK, millionseller nr 46.
KISSING COUSINS: terug uit zijn film, nr 10 in de USA en nr 9 in de UK, zijn 47e millionseller.
AIN'T THAT LOVING YOU BABY : niet uit een film maar apart opgenomen, nr 13 in de USA en nr 14 in de UK, millionseller nr 48.
De taktiek van Colonel Parker lukte wonderwel. Elvis bracht om de 3 maand een film uit en enkele songs uit deze films werden gelanceerd op de single markt en van de soundtrack van de films werd een LP uitgebracht. Alles werd goud en er was voorlopig geen vuiltje aan de lucht.
Daarnaast boekte de Colonel ook studio-opnametijd voor Elvis en daar werden er meer rockachtige nummers opgenomen die ook als single en LP op de markt kwamen, dit om de rockfans niet teveel in de kou te laten staan.
In Vlaanderen was Elvis immens populair en er kwam vooralsnog geen sleet op :
"Mexico" : nr 7, "Viva Las Vegas" : nr 12, "Kissin' cousins" : nr 12, "Suspicion" : nr 6, "Ain't that lovin' you baby" : nr 2.
Op zaterdagavond ging ik met mijn beste vriend Noel Vanoverbeke altijd naar de film in Tielt en daarna gingen we naar een cafeetje waar er zeer veel Elvis platen op de juke box zaten en het was genieten.
Met mijn legerorkest, The Jumping Devils, zou ik later in Spich Duitsland "Ain't loving you baby" op mijn playlist hebben. Spijtig genoeg bestaan hier geen opnames van.
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO MET FOTO- EN FILMANIMATIE VAN AIN'T THAT LOVIN' YOU BABY DOOR ELVIS PRESLEY. HIER HOREN WE TERUG DE ROCKSTEM VAN ELVIS EN OOK DE MUZIEK IS TERUG EEN BEETJE VERGELIJKBAAR MET DE FIFTIES. SPIJTIG DAT DIT EEN UITZONDERING WAS, DE FILMMUZIEK WERD LATER EEN BEETJE TEVEEL DE NORM.
Tik op de foto voor de website van THE SHADOOGIES - SIXTIES COVERBAND).
1964. FREDDY QUINN (Zie ook vroeger in deze blog) had in 1963 geen millionseller gemaakt, maar in 64 was hij daar terug met zijn zevende millionseller VERGANGEN, VERGESSEN, VORUBER.
Het zou Freddy zijn laatste miljoenenhit worden. Hij stapte ook reeds merkbaar over naar de countrymuziek en later zouden zijn TV country shows zeer populair worden. Doch daarvoor wijdde hij zich eerst een tijdlang aan het circus en werd acrobaat, zijn eerste beroepsliefde blijkbaar.
Hij bleef echter zeer populair in Duitsland, de lage landen en een groot deel van Europa.
Ik heb hem altijd graag gehoord en de weemoed en de heimweh die in zijn liedjes zat vond ik fantastisch. Je zou dit niet verwachten van een basic rock 'n roll fan, maar het is zo.
In Vlaanderen koesterden we hem nog altijd en hij stond in december 64 op de 20e plaats van de Vlaamse Top 20 en hij bleef 1 maand in de hitparade.
Ook later zou hij hier populair blijven en regelmatig kwam hij ook naar Vlaanderen en zeker naar Antwerpen waar hij een deel van zijn jeugd had doorgebracht en hij sprak ook zeer goed Nederlands-Vlaams. (Sommigen twijfelen er echter aan of hij wel ooit in Antwerpen woonde).
HIERONDER FREDDY QUINN MET EEN AUDIO-VIDEO VAN VERGANGEN, VERGESSEN, VORUBER.
1964. De TAMLA MOTOWN organisatie hebben we reeds een groot aantal keren vernoemd (Zie vroeger in deze blog) in deze blog en ze bleven millionsellers uitbrengen. Het waren allemaal soulachtige nummers met een zeer herkenbare klank.
BABY I NEED YOUR LOVIN' door THE FOUR TOPS was ook zo een nummer. Het was hun eerste plaat en dus onmiddellijk een millionseller.
Het nummer was terug geschreven door Eddy en Brian Holland samen met Lamont Dozier, zij hadden blijkbaar een patent op dergelijke songs.
Dit was dus inderdaad een nieuwe sound en dergelijke nummers zouden in de komende periode hoog scoren in de hitparades. Dit zou dan uitmonden in de disco rage.
In Vlaanderen kwamen de Four top nog niet in de hitparade in 64, het was wachten to 65 met het nummer REACH OUT I'LL BE THERE.
In studentenmiddens in Gent was deze muziek zeer populair. De "Basic fifties Rock 'n roll" was blijkbaar zeer ver weg, maar zou nooit volledig verdwijnen en regelmatig aan een heuse revival toe zijn in de komende jaren.
HIERONDER BABY I NEED YOUR LOVIN' DOOR THE FOUR TOPS - EEN PLAYBACK VIDEO - LUISTER NAAR DESPECIALE MUZIEK EN DE GRANDIOZE SAMENZANG.