BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
02-09-2015
1964 - THE FRENCH SONG - LUCILLE STARR
1964. Fern Regan (LUCILLE STARR) en haar man Rob Regan stonden in Canada bekend als THE CANADIAN SWEETHEARTS. Haar thuisbasis was Manitoba, Canada.
Ze zong maar was ook componiste en rond 62 schreef ze THE FRENCH SONG en ze nam het op , op een klein Canadees platenlabel. Het deed niet veel en was zeker geen groot succes.
In 1964 belandde ze in Hollywood en ze nam het nummer terug op en zong het deels in het Frans en deels in het Engels om alle Canadezen content te stellen. Canada telt ongeveer 33,5 miljoen inwoners, de voornaamste taal is Engels, maar de Provincie Quebec is eentalig Frans (9 miljoen inwoners). Ook in New Brunswick wordt veel Frans gesproken en deze provincie is dan ook tweetalig. Een beetje een Belgische toestand daar.
Op zeer korte tijd stond ze op nr 1 in Canada en de USA volgde en weldra ook Europa. Het werd een grandioze millionseller en een heuse wereldhit.
In Vlaanderen stond ze dan ook op nr 1 in januari 65 en ze bleef, zoals de groten, 4 maand in de top 20 staan.
Met mijn groep THE JUMPING DEVILS in Spich, Duitsland, tijdens mijn legerdienst (bij het EERSTE CYCLISTEN) aldaar speelden we in 1965 deze song bij ieder optreden.
HIERONDER THE FRENCH SONG DOOR LICILLE STARR. EEN PLAYBACK VIDEO. ZIJ HAD EEN ZEER MOOIE STEM EN HAAR CANADEES FRANS WAS AANDOENLIJK MOOI.
TIK OP DE FOTO VOOR DE WEBSITE VAN THE SHADOOGIES - SIXTIES COVERBAND
1964. MEMPHIS TENNESSEE werd geschreven en met veel succes opgenomen door CHUCK BERRY in 1959.
JOHNNY RIVERS maakte er een live cover van in 64 en verkocht meer dan een miljoen platen.
Johnny werd geboren in New York in 1943 maar ze verhuisden naar Baton Rouge, Louisiana toen hij 3 jaar was. Zij waren zeer arm maar hij leerde toch gitaar spelen door zijn vader. Hij hield in zijn jonge jaren van de rockers en hij begon op te treden en werd populair in zijn streek.
In 1960 begon hij te werken als producer en songwriter maar hij bleef zingen, gitaar spelen en optreden.
In 63 werd hij dan gevraagd om in te springen in de club WHISKEY A GO GO in Hollywood en dit werd een daverend succes. Dit resulteerde in de opname van een LP met allemaal populaire rock covers met ook "Memphis Tennessee", dat als single werd uitgebracht en een millionseller werd en gekend geraakte in gans de wereld.
In navolging hiervan werd hij overal gevraagd in clubs en kwam op TV bij Ed Sullivan.
The Shadoogies spelen Memphis Tennessee vandaag bij ieder optreden. (zie bijlage onder de video).
In Vlaanderen stond Johnny Rivers in september 64 op de 17e plaats van de Top 20 en hij bleef 1 maand in de hitparade.
HIERONDER EEN LIVE UITVOERING VAN MEMPHIS TENNESSEE DOOR JOHNNY RIVERS.
1964. Nummer 1 in de Vlaamse top 100 van 1964 was een Franse song : MA VIE van ALAIN BARRIERE.
Zoals we reeds zagen was de Franse muziek top in Vlaanderen in 64.
Alain was geboren in 1935 in Bretagne en studeerde af als ingenieur maar koos voor de muziek.
Na magere jaren komt hij in de belangstelling met zijn eigen geschreven nummer : "Elle etait si jolie" waarmee hij 5e werd in het Eurovisiesongfestival in 63.
IN 1964 kwam dan zijn monsterhit : MA VIE waarmee hij Europese bekendheid kreeg.
Alain stond in augustus nr 1 in Vlaanderen en hij bleef niet minder dan 5 maanden in de hitparade. Dit was alleen weggelegd voor de hele groten. Hij voerde dus ook de Vlaamse top 100 aan van 1964.
Met "Elle etait si jolie" had hij ook reeds in de Vlaamse top 20 gestaan in 63.
In Spich bij het Belgisch leger in Duitsland, eerste cyclisten, met mijn groep "The Jumping Devils" speelden we dit nummer ook bij ieder optreden. Onze zanger van de Franse liedjes was een zekere COBERT uit Eeklo, hij zong, speelde piano en trompet. Ik heb hem na onze afzwaai nooit meer terug gezien.
Moest iemand COBERT kennen laat het mij aub weten aub.
HIERONDER ALAIN BARRIERE MET : MA VIE. EEN AUDIO VIDEO, ZIJN STEM MAG ER WEZEN . HIJ DOET DENKEN AAN EEN ZEER KRACHTIGE CHARLES AZNAVOUR.
1964. JIM REEVES had zijn eerste millionseller reeds in 1953 maar in 64 naam zijn carriere almeteens een hoge vlucht in de UK.
Al Martino had in de States in 63 een grote hit met I LOVE YOU BECAUSE maar Jim Reeves' platenfirma bracht zijn versie ervan uit in de UK. Het werd meteen een daverend succes, zijn vijfde millionseller en een regelrechte wereld-country- hit. Hij bracht het tot nr 5 in de UK en stond in gans Europa op alle hitlijsten.
I WON'T FORGET was reeds in de USA op een Jim Reeves LP verschenen, een tijdje voor 64, en in navolging van zijn succes in de UK bracht de platenfirma van Jim Reeves dit nummer ook uit in de UK en er werden er daar alleen al 750.000 van verkocht, zijn zesde millionseller.
"Gentleman Jim" zou niet zeer lang meer van zijn succes kunnen genieten want hij kwam om in een vliegtuigongeval in juli 1964. Een zeer groot verlies voor de country music.
In Vlaanderen deed de country muziek het niet goed in die jaren. Jim kwam niet in de top 20, maar hij was wel veel te horen op de radio en ook natuurlijk in de weinige countryprogrammas die er waren.
Het enige county radio programma dat ik kende en volgde werd gepresenteerd door Texas Kitty Prins, ze was ook zelf zangeres (Groningen NL 1930 - Wuustwezel BE 2000). Het programma noemde "The country music club" en werd jaren, tot 1981, uitgezonden op de BRT.
Het zou echter tot 66 duren vooraleer JIM REEVES in de BRT top 20 kwam met "Distant drums", dit dus 2 jaar na zijn overlijden.
Mijn vriend Noel Vanoverbeke was eveneens een zeer grote fan van Jim. Noel is spijtig genoeg ook zeer jong overleden.
HIERONDER JIM REEVES - LIVE IN NOORWEGEN - MET I LOVE YOU BECAUSE. LUISTER NAAR DIE STEM, NAAR ZIJN VOORDRACHT EN NAAR DE COUNTRY GROEP DIE HEM BEGELEIDT. ONVOORSTELBAAAR MOOI.
1964. De vierde millionseller voor PETULA CLARK ( zie vroeger in deze blog) was het formidabele DOWN TOWN. De sound van deze plaat was Phil Spector-achtig en zeer goed gezongen.
Ze kwam er algauw mee op nr 2 in de UK, maar daarna werd het uitgebracht in de States en haalde daar nr 1 begin 65.
Ze kreeg daar ook"The Gramophone Academy Award of the USA" voor het jaar 65, een zeer prestigieuze erkenning.
In Vlaanderen waren we deze keer wel mee en ze stond op nr 11 in de Vlaamse Top 20 gedurende 2 maand. Bij de studenten in Gent was ze zeer populair maar het waren vooral haar Franse liedjes die ze zeer graag hoorden : "Coeur Blessé"", Je me sens bien" en "Chariot", ea...
HIERONDER EEN PLAYBACK VERSIE VAN DOWN TOWN DOOR PETULA CLARK.
1964. De Britse invasie werd stilaan een feit en veel fifties- en early sixties artiesten begonnen een bijrol te spelen in het ganse muziekgebeuren.
ELVIS PRESLEY hield echter in 64 stand en had terug 3 millionsellers :
VIVA LAS VEGAS : uit zijn film, nr 16 in de USA en nr 16 in de UK, millionseller nr 46.
KISSING COUSINS: terug uit zijn film, nr 10 in de USA en nr 9 in de UK, zijn 47e millionseller.
AIN'T THAT LOVING YOU BABY : niet uit een film maar apart opgenomen, nr 13 in de USA en nr 14 in de UK, millionseller nr 48.
De taktiek van Colonel Parker lukte wonderwel. Elvis bracht om de 3 maand een film uit en enkele songs uit deze films werden gelanceerd op de single markt en van de soundtrack van de films werd een LP uitgebracht. Alles werd goud en er was voorlopig geen vuiltje aan de lucht.
Daarnaast boekte de Colonel ook studio-opnametijd voor Elvis en daar werden er meer rockachtige nummers opgenomen die ook als single en LP op de markt kwamen, dit om de rockfans niet teveel in de kou te laten staan.
In Vlaanderen was Elvis immens populair en er kwam vooralsnog geen sleet op :
"Mexico" : nr 7, "Viva Las Vegas" : nr 12, "Kissin' cousins" : nr 12, "Suspicion" : nr 6, "Ain't that lovin' you baby" : nr 2.
Op zaterdagavond ging ik met mijn beste vriend Noel Vanoverbeke altijd naar de film in Tielt en daarna gingen we naar een cafeetje waar er zeer veel Elvis platen op de juke box zaten en het was genieten.
Met mijn legerorkest, The Jumping Devils, zou ik later in Spich Duitsland "Ain't loving you baby" op mijn playlist hebben. Spijtig genoeg bestaan hier geen opnames van.
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO MET FOTO- EN FILMANIMATIE VAN AIN'T THAT LOVIN' YOU BABY DOOR ELVIS PRESLEY. HIER HOREN WE TERUG DE ROCKSTEM VAN ELVIS EN OOK DE MUZIEK IS TERUG EEN BEETJE VERGELIJKBAAR MET DE FIFTIES. SPIJTIG DAT DIT EEN UITZONDERING WAS, DE FILMMUZIEK WERD LATER EEN BEETJE TEVEEL DE NORM.
Tik op de foto voor de website van THE SHADOOGIES - SIXTIES COVERBAND).
1964. FREDDY QUINN (Zie ook vroeger in deze blog) had in 1963 geen millionseller gemaakt, maar in 64 was hij daar terug met zijn zevende millionseller VERGANGEN, VERGESSEN, VORUBER.
Het zou Freddy zijn laatste miljoenenhit worden. Hij stapte ook reeds merkbaar over naar de countrymuziek en later zouden zijn TV country shows zeer populair worden. Doch daarvoor wijdde hij zich eerst een tijdlang aan het circus en werd acrobaat, zijn eerste beroepsliefde blijkbaar.
Hij bleef echter zeer populair in Duitsland, de lage landen en een groot deel van Europa.
Ik heb hem altijd graag gehoord en de weemoed en de heimweh die in zijn liedjes zat vond ik fantastisch. Je zou dit niet verwachten van een basic rock 'n roll fan, maar het is zo.
In Vlaanderen koesterden we hem nog altijd en hij stond in december 64 op de 20e plaats van de Vlaamse Top 20 en hij bleef 1 maand in de hitparade.
Ook later zou hij hier populair blijven en regelmatig kwam hij ook naar Vlaanderen en zeker naar Antwerpen waar hij een deel van zijn jeugd had doorgebracht en hij sprak ook zeer goed Nederlands-Vlaams. (Sommigen twijfelen er echter aan of hij wel ooit in Antwerpen woonde).
HIERONDER FREDDY QUINN MET EEN AUDIO-VIDEO VAN VERGANGEN, VERGESSEN, VORUBER.
1964. De TAMLA MOTOWN organisatie hebben we reeds een groot aantal keren vernoemd (Zie vroeger in deze blog) in deze blog en ze bleven millionsellers uitbrengen. Het waren allemaal soulachtige nummers met een zeer herkenbare klank.
BABY I NEED YOUR LOVIN' door THE FOUR TOPS was ook zo een nummer. Het was hun eerste plaat en dus onmiddellijk een millionseller.
Het nummer was terug geschreven door Eddy en Brian Holland samen met Lamont Dozier, zij hadden blijkbaar een patent op dergelijke songs.
Dit was dus inderdaad een nieuwe sound en dergelijke nummers zouden in de komende periode hoog scoren in de hitparades. Dit zou dan uitmonden in de disco rage.
In Vlaanderen kwamen de Four top nog niet in de hitparade in 64, het was wachten to 65 met het nummer REACH OUT I'LL BE THERE.
In studentenmiddens in Gent was deze muziek zeer populair. De "Basic fifties Rock 'n roll" was blijkbaar zeer ver weg, maar zou nooit volledig verdwijnen en regelmatig aan een heuse revival toe zijn in de komende jaren.
HIERONDER BABY I NEED YOUR LOVIN' DOOR THE FOUR TOPS - EEN PLAYBACK VIDEO - LUISTER NAAR DESPECIALE MUZIEK EN DE GRANDIOZE SAMENZANG.
1964. De vijfde millionseller voor DEAN MARTIN (Zie ook vroeger in deze blog) was EVERYBODY LOVES SOMEBODY.
De song was korte tijd ervoor reeds opgenomen door zijn vriend Frank Sinatra die er geen groot succes mee had.
De vriendengroep rond Frank Sinatra "THE RAT PACK" met oa Dean Martin , Sammy Davis Jr, Peter Lawford trachtten mekaar voordurend de loef af te steken en ze zongen en namen mekaar nummers op om te zien wie er het meest van zou verkopen.
Met "Everybody loves someody" was Dean Martin duidelijk de winnaar.
Hij haalde nr 1 in de USA en nr 11 in de UK.
In Vlaanderen was hij ook een succes : hij stond in september 1964 op de vijfde plaats in de Vlaamse Top 20 en bleef 3 maand in de hitparade.
Dit was ook een echte jukeboxhit en er werd zeer veel op 1 tegel gedanst.
HIERONDER EEN KRAKENDE AUDIO-VIDEO VAN EVERYBODY LOVES SOMEBODY DOOR DEAN MARTIN. ZIJN STEM IS UNIEK EN MEN KRIJGT ALTIJD DE INDRUK VAN : TEVEEL SIGARETTEN EN TEVEEL WHISKEY, MAAR DIT IS ABOLUUT ZEER GOED GEZONGEN.
1964. THE BEACH BOYS scoorden in 64 hun vierde millionseller met FUN FUN FUN. Ze geraakten hiermee tot nr 1 in de USA en nr 7 in de UK.
Hun vijfde millionseller was I GET AROUND, hiermee kwamen ze op nr 5 in de States.
Beide nummers waren geschreven door Brian Wilson, hij werd hiermee een van de meest productieve en succesvolste componisten en hij schreef ook nog nummers voor andere artiesten.
In Vlaanderen waren we niet mee en dus geen top 20 notering voor The Beach Boys, het zou tot 1966 duren voor ze hier echt doorbraken met "Sloop John B"," Barbara Ann" en "Good vibrations".
Rock 'n roll liefhebbers kenden ze natuurlijk wel en hun live uitvoeringen waren fantastisch van zang en van klank. Dit was nu nog eens echt wat rock moest zijn, naast al de stroop en de melige liedjes die meer en meer geproduceerd werden.
The Beach boys waren ook echt de voorlopers van de Britse groepen. De Britten waren echter in hun beginperiode meer rythm and blues gericht, daar waar The Beach Boys echte fifties rock speelden maar met meerstemmige zang.
In bijlage, onder de video een youtube video van I GET AROUND en WHEN I GROW UP ook uit 64.
HIERONDER EEN LIVE UITVOERING VAN FUN FUN FUN DOOR THE BEACH BOYS.
1964. THE HOUSE OF THE RISING SUN was geschreven door organist ALAN PRICE en was gebaseerd op een negro folk song uit de States. Hij ging over gokken, drinken en over huizen van lichte zeden.
De song haalde uiteindelijk nr 1 in de USA en ook nr 1 in de UK.
ALAN PRICE was geboren in de UK in 42 en speelde elekrisch orgel en schreef songs. ERIC BURDON was geboren in 41, was zanger en samen met Alan en nog een paar andere Britse jongeren begonnen ze op te treden in hun buurt in Newcastle en werden er zeer populair. Hun naam was aanvankelijk THE ALAN PRICE COMBO.
Ze speelden voornamijk rythm and blues, naar Amerikaans voorbeeld en na een tijd werden ze door hun vele fans THE ANIMALS genoemd omdat ze zich nogal wild gedroegen. Ze namen deze naam dan ook aan als naam van de groep.
Na een tijd gingen ze allemaal in Londen wonen en bleven veel succes hebben.
Hun hit THE HOUSE OF THE RISING SUN werd een millionseller en een heuse wereldhit. Ze toerden in de UK en de USA met Chuck Berry, hun held, en werden wereldsterren.
HIERONDER EEN TAMELIJK WAZIGE PLAYBACK - VIDEO VAN THE HOUSE OF THE RISING SUN DOOR THE ANIMALS. LUISTER NAAR HET FANTASTICH ORGEL GESPEELD DOOR ALAN PRICE EN DE BLUESZANG VAN ERICBURDON.
TEL O51/688688 GSM 0475/573018 Email g.vandeweghe@telenet.be
THE SHADOOGIES WERDEN OPGERICHT IN 2005 EN WE SPELEN DUS THE SHADOWS, ROCK 'N ROLL, COUNTRY EN BLUES UIT DE JAREN 50, 60 EN 70.
HIERONDER "LA COMPARSA" EEN CUBAANSE BOLERO UIT DE JAREN 60 HEEL GOED GEKEND IN DE UITVOERING VAN DE NEDERLANDSE GITAARGROEP "ZZ EN DE MASKERS".
HET WEER WAS DIE DAG NIET AL TE BEST EN WE MOESTEN DUS OPTREDEN, BUITEN, MET VEEL WIND. NA EEN UUR BEGON HET OOK HARD TE REGENEN EN TE WAAIEN , ZELFS TE HAGELEN, EN WE ZIJN VOORTIJDIG MOETEN STOPPEN.
GRAAG ZOUDEN WE DIT HERDOEN IN DE ZOMER. WIE WEET LUKT DIT?
HIERONDER LA COMPARSA DOOR THE SHADOOGIES. NOSTALGIE.
1964. We laten 1963 achter ons. Er waren nog een hele reeks millionsellers maar ze allemaal behandelen zou ons te ver brengen.(Zie alle vorige millonsellers in deze blog).
In 64 zat ik uiteindelijk in mijn laatste jaar in het PHTI in de Savaanstraat in Gent in de afdeling Boekhouden -Administratie. Ik was op 9 juli 20 jaar en eind juni behaalde ik mijn diploma van "Gegradueerde in de Handelswetenschappen". Op 1 september 1964 had ik werk gevonden in Brugge maar op 2 november moest ik naar het leger : 3 dagen in Turnhout en daarna onmiddellijk naar Spich in Duitsland bij het eerste cyclisten, een soort commando's.
In school had ik gans mijn studietijd geen noot muziek gekregen, maar ik was stilaan, met zelfstudie, een beetje gitarist en zanger geworden en ik had het voordeel dat ik had leren begeleiden op gitaar maar ook had leren solos spelen. Ik kon oa. reeds tamelijk goed een aantal songs van The Shadows naspelen.
De Vlaamse top 10 van 1964 zag er als volgt uit :
1. MA VIE : ALAIN BARRIERE. 2. ALLEEN : JOHN LARRY. 3. MARIA ELENA : LOS INDIOS TABAJARES. 4. QUAND LES ROSES : ADAMO. 5. VOUS PERMETTEZ MONSIEUR : ADAMO. 6. DRAAI 797204 - WILL TURA. 7. SI JAMAIS : ADAMO. 8. OH PRETTY WOMAN : ROY ORBISON. 9. HEY BOBBE NEEDLE : CHUBBY CHECKER. 10. NON HO L'ETA : GIGLIOLA CINQUETTI.
De muziek was dus drastisch veranderd en de classic Rock 'n roll was zeer mager vertegenwoordigd. Alleen Roy Orbison was nog een beetje Rock.
Maar er was een Britse invasie op komst en die Engelsen stonden reeds met velen verder in de Vlaamse top 50 : The Beatles, The Rolling Stones, The Animals, Manfred Mann en nog vele andere.
De Franse muziek was duidelijk in en ook Vlaamse en Waalse vedetten kwamen meer en meer in de belangstelling.
HIERONDER EEN PRACHTIGE - LIVE - UITVOERING VAN OH PRETTY WOMAN DOOR ROY ORBISON EN ZIJN GROEP.
Voor de website(blog) van THE SHADOOGIES - SIXTIES COVERBAND tik op de foto hiernaast.
1963. ROY ORBISON veroverde in 63 de wereld. Hij had maar liefst 3 millionsellers : :
IN DREAMS : NR 10 IN DE USA EN NR 5 IN DE UK. ZIJN ACHTSTE MILLIONSELLER.
MEAN WOMAN BLUES MET OP DE ACHTERZIJDE BLUE BAYOU : NR 5 IN DE USA EN NR 5 IN DE UK. MILLIONSELLER NR 9.
FALLING : NR 2 IN DE STATES EN NR 9 IN DE UK. MILLIONSELLER NR 10.
In vlaanderen waren we in 63 eindelijk mee :
"In Dreams" : nr 6 in april 63 en 5 maand in de hitparade.
"Falling" : nr 8 in juli 63 en 2 maand in de hitparade.
"Blue Bayou"/" Mean woman blues" : nr 3 in okt 63 en 4 maand in de hitparade.
Men kon de radio niet opzetten of een cafe binnengaan of men hoorde in de kortste keren Roy Orbison.
In Cafe Den Hert (nu De Pallieter) in Ruiselede duwde ik altijd "Mean woman blues" op de juke box en nu en dan kon erop gedanst worden met een van de 2 dochters.
Ik vond het ritme en de gitaarsolo van deze plaat prachtig. The Shadoogies hebben dit nummer ook op hun playlist.
HIERONDER MEAN WOMAN BLUES DOOR ROY ORBISON AND FRIENDS ( OA BRUCE SPRINGSTEEN, JAMES BURTON, ELVIS COSTELLO).
1963. THE ROOFTOP SINGERS werden geleid door ERIK DARLING geboren in 1933 (vroeger lid van The Weavers).
De andere leden van het trio waren : Lyn Taylor en Bill Svanoe, ze waren allemaal reeds jaren bezig in de muziek.
Toen ze WALK RIGHT IN opnamen en het een millionseller en een wereldhit werd, was iedereen ervan overtuigd dat het hier ging om een traditional. Hiervoor dienen dus geen royalties betaald te worden aan een componist.
Doch almeteens kwam het uit dat de song in 1930 geschreven was en gedeponeerd door ene GUS CANNON. Deze man was in 63 reeds 79 jaar en was totaal verarmd en leefde ergens in een verloren gat in de country.
Het mooie van het verhaal is dat GUS zijn geld kreeg en dat hem ook een radioshow en een platencontract werd aangeboden. Hij kreeg ook een nieuwe gitaar want de zijne was totaal versleten.
"Walk right in" haalde nr 1 in de USA en nr 10 in de UK. Het werd gespeeld in gans de wereld.
In Vlaanderen kwamen ze niet in de top 20 maar ik herinner mij goed dat dit liedje enorm veel werd gespeeld op alle radiozenders. Ik kon het ook onmiddellijk meezingen en het bleef hangen.
De klank van de gitaren was ook speciaal, het was precies een vroeg distortion geluid, zoals we dat nu zouden zeggen.
HIERONDER WALK RIGHT IN DOOR DE ROOFTOP SINGERS. EEN AUDIO-VIDEO.
1963 - CAN'T GET USED TO LOSING YOU - ANDY WILLIAMS
1963. ANDY WILLIAMS was geboren in 1928 in Iowa. Hij zong met zijn ouders en 3 broers in het kerkkoor en zij kregen zelfs een radioshow.
Later verhuisden ze naar Californie en de 4 broers begonnen op te treden in nightclubs.
In 1952 ging Andy solo en kwam regelmatig op de Steve Allen show. Hij kreeg ook een platencontact bij Cadence records. Later stapte hij over naar Columbia records.
Algauw begon het succes met millionsellers als gevolg :
In 1963 volgde dan CAN'T GET USED TO LOSING YOU, zijn vierde millionseller, en hij werd ook zeer bekend in Europa door zijn TV show die hier uitgezonden werd en waar zeer veel gekende gasten in voorkwamen.
De song haalde nr 2 in de States en ook nr 2 in de UK.
In vlaanderen volgden we niet en Andy kwam slechts veel later, in 1970, in de Vlaamse top 20 met een cover van" Can't help falling in love".
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO VAN "CAN'T GET USED TO LOSING YOU" DOOR ANDY WILLIAMS. LUISTER NAAR DE FLUWELEN STEM.
1963. In de surfmuziek waren er, in navolging van The Beach boys, veel geroepen maar weinig uitverkoren.
Een absolute instrumentale top in de states was nochtans WIPE OUT van THE SURFARIS.
Wipe out betekent van zijn plank vallen tijdens het surfen op de golven.
The Surfaris waren met 5 man en ze woonden allemaal in Glendora, Californie. Ze schreven deze hit zelf maar tot op het moment dat "Wipe out" een millionseller werd op korte tijd, speelden ze alleen in de omgeving van Glendora.
Ze werden nr 2 in de USA, met een revival van hun hit in 1966, en in de UK werden ze nr 5. Wipe out ging gans de wereld rond en veel groepen namen dit nummer op hun programma.
In Vlaanderen waren The Shadows en The Spotnicks de vedetten en "Wipe out" kwam, spijtig genoeg, niet in de Vlaamse top 20, alhoewel ik mij herinner dat het nummer tamelijk veel gespeeld werd.
In bijlage, onder de video, een compilatie van live opnames van Wipe out door The Surfaris, veel later, maar met de originele sologitarist Bobby Berryhill, een van de componisten van "Wipe out". Ik vermoed dat de muziek bovenop de beelden geplakt is.
HIERONDER EEN 45 TOEREN AUDIO VAN WIPE OUT DOOR THE SURFARIS. PRACHTIG RITME EN PRACHTIGE KLANK, MEN WAANT ZICH OOK OP DE GOLVEN.
1963. THE KINGSMEN werden gesticht in 1957 en waren dus in 63 al een hele tijd bezig.
Ze waren een kwintet en traden overal op in de USA. Ze speelden een bluesy beat en waren ook zeer goede instrumentalisten. The Rolling Stones hebben ten andere hun stiel ook geleerd bij deze mannen.
Ze kwamen op TV en geraakten aan een platenkontrakt. Ze werkten nog allemaal naast hun muzikale aktiviteiten.
LOUIE LOUIE werd dan geschreven door een zekere Richard Berry en het werd een millionseller en een heuse wereldhit. De song zou altijd maar terug gespeeld worden wanneer er ambiance moest zijn.
Ze haalden nr 1 in der States en nr 26 in de UK.
In Vlaanderen kwamen ze niet in de hitlijsten maar de rock 'n roll kenners waren op de hoogte.
HIERONDER LOUIE LOUIE VAN THE KINGSMEN - EEN PLAYBACK VERSIE, LET OP DE GELIJKENIS VAN OPTREDEN EN ZINGEN MET DE ROLLING STONES.