BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
03-09-2016
1958 - PERRY COMO - MANDOLINS IN THE MOONLIGHT
1958. PERRY COMO, de crooner van de pre-rock periode, had in 1958 een hit met MANDOLINS IN THE MOONLIGHT.
Hij stond in december 1958 op nummer 15 in de Vlaamse hitparade en hij zou het tot nummer 1 brengen in februari 1959. In de lijst van de millonsellers heb ik deze song niet teruggevonden. Dit is spijtig want als 14 jarige hoorde ik dit nummer zeer graag. Het was geen rock 'n roll maar dat gaf niet. Het had volgens mij alles : de stem was prachtig en de muziek was zeer mooi, het klonk ook Italiaans want Perry was van Italiaanse afkomst.
Perry had wel 3 millionsellers in 1958 : CATCH A FALLING STAR,KEWPIE DOLL en I MAY NEVER PASS THIS WAY AGAIN. Later zou ik zeer regelmatig bij geburen naar de TV gaan kijken en daar kon men dan de "Perry Como-show" zien met alle Amerikaanse tienervedetten van dat ogenblik, alles gepresenteerd door Perry die nu en dan ook een van zijn eigen songs ten beste gaf. Wij zagen die shows zonder de commercials die gebruikelijk waren in de USA. Deze shows waren een grote bron van muziekinformatie voor mij en voor de jonge mensen van toen.
HIERONDER PERRY COMO MET MANDOLINS IN THE MOONLIGHT - EEN TIJD GELEDEN NOG GECOVERD DOOR HELMUT LOTTI IN ZIJN ALBUM "THE CROONERS".
1958. Nu en dan gaan we dus even terug naar de fifties en een van de hits die we dan in deze blog niet specifiek aangehaald hebben was KING CREOLE van ELVIS PRESLEY.
De song apart werd geen millionseller maar de EP, met King Creole erop, werd wel degelijk een millionseller, zoals alles Elvis wat in die tijd uitbracht.
King Creole vond ik, 14 jaar in 1958, een supersong. Alles wat ik dan graag hoorde zat erin : een machtige Rock 'n roll stem en ook een beetje sologitaar.
King Creole stond in 1958 slechts op de 50e plaats in de Vlaamse top 100 en het verscheen op nr 7 in de Vlaamse top 20 in december 58.
Mijn vriend Noel Vanoverbeke, jammer genoeg overleden, en ikzelf zagen veel later dan 1958, de film in Meulebeke in de cimema en ik was sterk onder de indruk. Dit was een zeer goede film en Elvis was super, nog niet teveel de eerder matige filmman die hij later lange tijd zou worden, tot zijn heropstanding in 1968.
HIERONDER DE FILMVERSIE VAN KING CREOLE DOOR ELVIS PRESLEY. HET IS NATUURLIJK EEN PLAYBACK VERSIE , MAAR ELVIS KON ZO GOED PLAYBACKEN IN ZIJN FILMS DAT MEN HET ABSOLUUT NIET KON ZIEN.
1958. J.P. Richardson (The big Bopper) was een disk Jockey in Texas, geboren in 1930 en hij speelde eveneens in dansorkestjes tijdens zijn schooljaren. In 1954 begon hij liedjes te schrijven voor de nieuwe rock ' roll sterren, maar dit werd onderbroken door zijn legerdienst in 1955.
Hij won daarna een disk jockey wedstrijd en bleef 122 uur aan de praat zonder slapen. Hij brak hiermede het dan bestaande wereldrecord met 8 minuten. Het leverde hem een platencontract op. Een van zijn nummers die hij presenteerde aan zijn platenfirma was CHANTILLY LACE. Het liedje ging over een meisje dat kant droeg, een mooi gezichtje had en een paardestaart. De gebruikelijke nonsense van die periode, maar het werd een millionseller.
J.P. Richardson verongelukte op 3 februari 1959 met het vliegtuig waarin ook Buddy Holly en Richie Valens zaten. Drie grote rock 'n roll talenten waren niet meer, men sprak van "The day that music died".
Chantilly Lace zou in 1972 terug in de belangstelling komen omdat Jerry Lee Lewis (zie foto) een succesvolle coverversie maakte. Jerry stond zelfs in juni 1972 ermee in de Vlaamse top 20 voor maar liefst 8 weken. Jerry speelt tot op vandaag regelmatig "Chantilly Lace" tijdens zijn optredens. The big bopper haalde de Vlaamse top 20 niet in 1958. Ik heb het als 14 jarige ook nooit opgemerkt in 1958, wel de versie van Jerry in 1972.
Onder de video, in bijlage, een youtube versie van Chantilly lace door Jerry Lee lewis, zoals altijd, LIVE.
HIERONDER THE BIG BOPPER MET CHANTILLY LACE. HIJ WAS EEN ECHTE SHOWMAN EN KON ZIJN PUBLIEK BESPELEN ZOALS GEEN ANDER. HIER BIJ DICK CLARK - AMERICAN BAND STAND WAARSCHIJNLIJK.
1958. Freddy Quinn had in dit jaar zijn tweede millionseller met HEIMATLOS. Reeds in 1957 was het uitgekomen maar de kaap van 1 miljoen verkochte exemplaren werd blijkbaar officieel gehaald in 1958. De Vlamingen waren inderdaad totaal van de kaart van deze liedjes over de heimat, over het zeemansleven, de eenzaamheid en doe zo maar verder.
Het waren inderdaad wat men nu "smartlappen" noemt maar ze hadden, gezongen door Freddy, een allure en een sound die uniek was, het waren uiteraard ook: Duitse Heimatliedjes. Freddy zou jaren Europa en ook zelfs de USA impalmen met zijn songs.
Voor mij als 14 jarige was er geen twijfel, dit hoorde ik graag en ik zou in 1959 Duits beginnen studeren in Sint Gerolf in Aalter. Ik heb dan ook voor mijn eerste gezongen liedjes geoefend op "Heimweh" en "Heimatlos".
In Vlaanderen stond "Heimatlos" al in 1957 voor liefst 8 maanden in de Top 20. Na "Heimweh" had Freddy Quinn hier ook nog een hit namelijk BANANA BOAT SONG, een cover van een Harry Belafonte song. Het zou me niet verwonderen moest het net andersom zijn want Freddy had, volgens zijn platenfirma, de wereld rondgereisd als zeeman en leerde zo veel wereldmuziek kennen. Het zou dus kunnen dat Freddy Harry Belafonte zelfs voor was met deze song. Weet dit iemand ? Ondertussen is er blijkbaar blijkbaar twijfel of Freddy ooit op een boot gevaren heeft, zo zie ja maar.
Daarna volgde dus zijn tweede monsterhit HEIMATLOS.
Onder de video een audio-video van "Heimatlos" gezongen en gespeeld door Jerry Marvin, uw dienaar.
HIERONDER FREDDY LIVE IN 1975 MET EEN MEDLEY WAARONDER HEIMATLOS.
Mijn naam is Germain Van de Weghe en ik woon in Ruiselede, West Vlaanderen, de molengemeente tussen Aalter en Tielt. Vandaag start ik met een blog met informatie over de muziek in de late jaren 50 en de vroege jaren 60. Ikzelf ben geboren in 1944 tijdens de laatste maanden van de tweede oorlog en ik was dus in 1960 zestien jaar oud. Ik woonde en woon nog altijd in Ruiselede, West Vlaanderen, Belgie.
Reeds vroeg, rond mijn 13 jaar, had ik de microbe van de muziek te pakken en al vlug had ik een kleine acoustische gitaar. Deze gitaar kon gekocht worden tegen een zeer goedkope prijs maar mits inlevering van een aantal bons die gegeven werden bij de aankoop van SOLO margarine.
Mijn tante Maria had een kruidenierswinkel in Kruiskerke, een deelgemeente van Ruiselede en bij haar gingen mijn moeder en ikzelf deze gitaar afhalen in haar winkeltje. Dit moet rond 1957-1958 geweest zijn.
Vanaf dan was het dagelijks oefenen op deze kleine gitaar en algauw nam ik een abonnement op een schriftelijke KLAVAR gitaarcursus. Sindsdien is de gitaar niet meer uit mijn leven geweest en tot op vandaag speel ik iedere dag.
In 1964 ging ik naar het leger in Spich Duitsland en daar stichtte ik de nieuwe bezetting van het legerorkest "The Jumping Devils" en speelde hier een jaar dus in Duitsland. Na mijn afzwaai eind 1965 begon ik in 1966 als zanger gitarist bij het orkest "Les Charletans" en speelde daarbij tot eind maart 1970, tot dat ik trouwde. Daarna ben ik verder thuis blijven spelen en zingen en heb zeer veel opnamen gemaakt als " a one man band".
Begin 2005 ben ik dan met pensioen gegaan en in Februari 2005 heb ik het orkest The Shadoogies gesticht en we treden regelmatig op. Hierbij een foto uit 1961 met Noel Vanoverbeke (spijtig genoeg overleden) en Andre Van Laere mijn twee beste vrienden uit mijn jeugd.
VANAF MORGEN ZAL REGELMATIG NIEUWE INFORMATIE GEGEVEN WORDEN TE BEGINNEN MET HET JAAR 1955. VEEL LEES- KIJK- EN LUISTERPLEZIER IN DE TOEKOMST. GERMAIN.
1958. We hebben het hier reeds verschillende keren gehad over PETULA CLARK, die zowel in de UK, de USA , in Frankrijk en in gans Europa succes had.
Wanneer we de nummer EEN hits in Vlaanderen bekijken dan vinden we Petula terug op nummer 1 in juni 58 met de song BABY LOVER. Ze bleef ermee 2 maand in de hitparade staan. Ze had er geen millionseller mee , maar toch was het een zeer grote hit.
Dit was een regelrecht Brits antwoord op Connie Francis en andere vrouwelijke Amerikaanse hitzangeressen en het had dus ook veel succes in Vlaanderen.
In 1958 was ik 14 jaar en ik hoorde deze song dagelijks 's morgens op de radio, bij het ontbijt, voor dat ik met de fiets naar het Instituut St Gerolf in Aalter vertrok. Ik vond dit liedje toen helemaal niet slecht en ik vond het zelfs zeer moderne, andere, muziek dan dat wat we tot dan gewend waren.
Het zou een begin van overgang vormen van de crooners naar de rappere Roll 'n roll, hier ook bij ons in Vlaanderen.
HIERONDER EEN AUDIO -VIDEO VAN BABY LOVER DOOR PETULA CLARK. EEN ECHTE JEUGDHERINNERING DIE MIJN NOSTALGISCHE GEVOELENS WEER TOCH LEVEN BRENGEN.