BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
29-07-2016
1956 - ELVIS PRESLEY - HEARTBREAK HOTEL
Ik denk dat een aantal onder U reeds zullen gedacht hebben, waar blijft ELVIS PRESLEY, hij was toch de man van de rock 'n roll. Inderdaad, hij was de man maar hij was duidelijk NIET de eerste en daarom komt hij pas nu aan beurt.
Elvis werd dus vooraf gegaan door Little Richard, Johnny Cash, BB King, Dean Martin,Nat King Cole, Chuck Berry, Pat Boone, Fats Domino, Bill Haley, The Platters, Harry Belafonte, James Brown, Freddy Quinn, Carl Perkins, Ray Price, Johnny Ray, Franky Lyman, Gene Vincent en nog een heel deel anderen. Zij hadden reeds meer dan een miljoen platen verkocht VOOR Elvis of ongeveer terzelfdertijd als Elvis. Elvis Presley had pas zijn eerste millionseller nadat hij overgestapt was van Sun Records naar de mastodont RCA VICTOR. De plaat was HEARTBREAK HOTEL. De platen bij Sun Records hadden tamelijk goed verkocht maar Sam Phillips was zeer sober en hij wilde geen of nauwelijks geld uitgeven aan promotie. De radiostations dienden zelfs te betalen voor de promotie-exemplaren van de nieuwe platen van Elvis.
RCA had wel een promotiebudget en alle registers werden opengetrokken omdat ze hun 40.000 USD wilden te gelde maken en Elvis de grootste moest zijn in de USA en in de wereld. Dit lukte niet probleemloos en koste veel geld, maar het lukte en hoe. Van HEARTBREAK HOTEL werd in een eerste uitgave meer dan 2 miljoen exemplaren verkocht. Het was de best verkochte plaat in 1956, gevolgd door I WANT YOU, I NEED YOU, I LOVE YOU, DON'T BE CRUEL, HOUND DOG, LOVE ME TENDER, ANY WAY YOU WANT ME, allemaal millionsellers nog in 1956.
Dit maakte van Elvis de ongekroonde koning van 1956. Dit was het bewijs dat Sam Pillips een ongehoorde goudmijn had verkocht en dit was wel degelijk te wijten was aan zijn krenterigheid. Na Elvis had hij alleen, in 1958, nog Jerry Lee Lewis over en die zou hij dus NIET verkopen, want Jerry had getekend voor 10 jaar. Een schande natuurlijk, maar Sam was ook een gladde kerel en Jerry was erin getuind mede door Judd Phillips, de broer van Sam, die meer het commerciele deed en Jerry onwetend had doen tekenen voor 10 jaar, een regelrechte naieve vergissing van Jerry. Daardoor kwam Jerry, na zijn eerste 4 grote successen, in een zwart gat terecht tot half de jaren 60.(1963) Jerry had getekend en moest blijven, niettegenstaande het feit dat zijn platen geen promotie kregen en ook de distributie ondermaats was.
HIERONDER ELVIS PRESLEY MET HET FAMEUZE HEARTBREAK HOTEL - EEN MIJLPAAL IN DE POPULAIRE MUZIEK IN DE WERELD IN 1956. DIT EEN LIVE TV OPTREDEN EN DE SOUND IS NIET VERGELIJKBAAR MET DE PLAAT. TOCH ZEER GOED.
De eerste million hit van Johnny Cash was I WALK THE LINE. Hij schreef de song zelf terwijl hij soldaat was in de USAF in Duitsland voor 3 jaar. In Duitsland trad hij veel op voor zijn collegas GI's en in bars. Bij zijn terugkeer uit Duitsland in de USA werd hij verkoper van elektrische apparaten en na zijn uren zong hij en speelde gitaar. Hij kwam in kontakt met Sam Phillips van Sun records in Memphis en maakte zo deel uit van "The million dollarquartet"samen met Elvis Presley, Jerry Lee Lewis en Carl Perkins.
Hij had een zware baritonstem en hij kon teksten schrijven die iedereen aanspraken en altijd een beetje stout waren.
Met I walk the line kwam Johnny niet voor in Vlaamse hitparade in 1956 en ook niet erna. De eerste keer komen we hem tegen in 1972 met "A thing called love". In 1956 was ik 12 jaar en had geen weet van het bestaan van Johnny Cash. Dit zou later wel veranderen.
HIERONDER JOHNNY MET I WALK THE LINE - SAMEN MET THE TENNESSEE TWO.
Enkele weken geleden gaven we reeds de video "Tutti Frutti" van Little Richard, hij had hiermede zijn eerste millionseller in 1955. Richard Penniman was zwart en geboren in Macon, Georgie, USA. Zijn achtergrond was kerkmuziek en organist in de kerk. Hij was geboren in 1935, hetzelfde jaar als Elvis Presley en Jerry Lee Lewis. Hij was afwasser in een restaurant en in 1950 won hij een zangwedstrijd en het leverde hem een platencontract op..
Hij was helemaal niet klein maar hij was wel de kampioen van de nonsense lyrics. Zijn teksten waren simpel en alleen de rijm telde en hij schreef de muziek dikwijls zelf. Zijn liedjes werden allemaal rockklassiekers en bij iedere revival van de rock 'n roll werd hij zeer veel gespeeld en deed hij maandenlange tournees over heel de wereld. Tot op vandaag is hij nog zeer aktief nog nu en dan op.
Zijn carriere was er ook een van ups en downs. Kort na zijn eerste successen, in 1955 "Tutti Frutti" en in 1956 : "Long tall sally" en "Rip it up" als millionsellers, stopte hij ermee in 1958 en werd predikant en gospelzanger.
Later zou hij verschillende comebacks maken maar nu en dan terug weer prediker worden voor langere periodes.Alles was een beetje vergelijkbaar met zijn latere kollega Jerry Lee Lewis die ook altijd, en nu nog, terug greep naar zijn geloof en zichzelf een zondaar voelde omwille van het feit dat hij rock 'n roll speelde, want in die tijd werd deze muziek als muziek van de duivel gezien door de moraalridders en de kerk. Richards stem is uniek en er zijn weinigen die hem kunnen evenaren. Als blanke komt John Forgerty van de Creedence clearwater revival komt nog het dichtst in zijn buurt. Ook Bob Dylan trachtte in zijn beginperiode Little Richard te imiteren. Ook de Beatles, zeker Paul Mc Arthy, waren fans en klonken soms zoals Richard. Zijn manier van pianospelen was een mix van Fats Domino en de latere Jerry Lee Lewis.
HIERONDER LITTLE RICHARD MET LONG TALL SALLY IN EEN FILM. SPIJTIG GENOEG IS HETTERUG PLAYBACK. HIJ WORDT AANGEKONDIGD DOOR DISK JOCKEY EN CONCERTORGANISATOR ALAN FREED OP WIE WE NOG TERUG KOMEN BINNENKORT.
1956 - BLUES BEGINT OOK DOOR TE DRINGEN - JOE TURNER - VIDEO CORRINE, CORRINNA
In de hedendaagse muziek vinden we zeer regelmatig bluesnummers terug of toch nummers die van oorsprong blues waren. In 1956 was er in de USA op de hitparade geen plaats voor bluesnummers. Deze nummers werden door de blanke Amerikanen als minderwaardig beschouwd en werden zeker niet gedraaid op de blanke radiostations..
Toch verkochten een aantal zwarte blueszangers meer dan een miljoen platen. Dit was uitzonderlijk en een van die uitzonderingen was (Big) Joe Turner. Hij was zeer bekend voor de Tweede Oorlog en nam reeds in 1941 het nummer "Corinne, Corrina "op en met succes. In 1956 scoorde hij dan echt met "Corrine, Corrina" maar dan in een rockachtige versie. Het was reeds zijn vierde millionseller (Ervoor had hij onder andere ook nog "Flip flop and fly", daarna veel gecoverd ook door Jerry Lee Lewis.)
De tekst van "Corinne Corinna" gaat over iemand die vurig verlangt om weer de liefde te bedrijven met zijn meisje maar ze is verdwenen en hij roept haar terug en zegt dat hij sindsdien niemand meer "gehad" heeft. Dit is een traditioneel bluesnummers met een simpele (ietwat gewaagde) tekst maar de melodie blijft hangen en iedereen kan het zomaar meezingen. De jonge Rock ' Roll zangers luisterden veel naar de zwarte radiostations en namen veel van de manier van spelen en zingen van de blueszangers over.
De teeny bopper Ray Peterson had later ook een millionseller met deze song, maar met een gekuiste tekstversie.
Deze song is ook bekend als ALBERTA, de tekst is anders en suggestiever, en werd oa gecoverd door Eric Clapton. Het is deze versie die The Shadoogies spelen gedurende hun optredens. Hier, in bijlage onder de video, in St Idesbald op de zeedijk in 2008.
HIERONDER JOE TURNER MET CORRINE, CORRINA IN 1956. GEEN VIDEO MAAR GELUID, JE HOORT DE ROCK ERDOOR, DIT HEBBEN DE ROCKERS ONTHOUDEN.
1956 - DE CROONERS WORDEN ROCK 'N ROLLERS - PAT BOONE - MET VIDEO
Voorafgaand aan de Rock 'n Roll hadden we de crooners zoals Perry Como, Dean Martin, Bing Crosby, Frank Sinatra en ook Pat Boone. Pat was universitair afgestuurd als taalkundige Engels. Hij was de eerste blanke die een witte versie zong van de hit van Fats Domino : "Ain't that a shame".
Zoals hij het zong was alle rock eruit, maar hij had een enorm succes bij de ouders en opvoeders. Hij dronk melk in plaats van alcohol en de dansende tieners mochten zijn platen kopen van hun ouders. Later zong hij altijd gekuiste versies van de songs als ze geschreven werden door zwarten.
Hij had een zeer mooie (crooner) stem en verkocht enorm veel platen. In 1956 had hij reeds 5 millionsellers op zijn naam staan : "Ain't that a shame" (Fats Domino), "I'll be home" , "I almost lost my mind "(Ivory Joe Hunter), "Friendly persuasion" en "Remember you're mine "(Carl Mann).
Hij werd meteen gerangschikt bij de nieuwe Rock ' Rollers maar veel Rock was er niet te bespeuren. Hij zou zeer lang blijven meedraaien en op latere leeftijd stapte hij zelfs over naar de hardrock. We komen hem later nog verschillende keren tegen in de muziek en ook in de film.
HIERONDER PAT BOONE IN 1956 MET ZIJN VERSIE VAN AIN'T THAT A SHAME VAN FATS DOMINO.. Als de video afgespeeld is kan je ook Fats Domino aantikken en zijn versiehoren. Gewoon aantikken onderaan het Youtube schermpje.
1956 - MEMORIES ARE MADE OF THIS - DEAN MARTIN - HEIMWEH
In 1955 scoorde Dean Martin in de USA, en ook wel een beetje in Europa , met een miljoenen verkoop voor zijn hit "Memories are made of this". In december 1956 stond Freddy Quinn op nummer 1 in Vlaanderen met HEIMWEH een vertaling in het Duits van deze hit van Dean Martin. Freddy's song klonk als een Duitse heimat song daar waar die van Dean Martin meer country was. Freddy verkocht in 1956, 57 en 58 meer dan twee miljoen singles van "Heimweh". Heimweh was voor Freddy Quinn dan ook de start van een monstercarriere met een ongelooflijk aantal hits en een ganse reeks muzikale films.. Freddy Quinn zal in deze blog nog dikwijls aan het woord komen. Hij was ontegensprekelijk de grootste Duitse zanger in Vlaanderen gedurende vele jaren.
Zie vroeger in deze blog voor Freddy Quinn.
Onder de video een Youtube audio-video : Heimweh door Jerry Marvin, uw dienaar.
HIERONDER DEAN MARTIN MET MEMORIES ARE MADE OF THIS. HET LIJKT LIVE.
1956 - HEIMWEH - FREDDY QUINN - MEMORIES ARE MADE OF THIS - JERRY MARVIN
Freddy Quinn stond in november 1956 op nummer een in Vlaanderen met het nummer "Heimweh", een Duitse versie van "Memories are made of this", een miljoenenhit in de USA van Dean Martin in 1955.
Freddy was begonnen als Rock 'n roll zanger maar het vlotte niet en daarom zocht zijn platenfirma iets anders en het werd dus de cover "Heimweh". Dit was een regelrechte schot in de roos niet alleen in Duitsland maar ook in de rest van Europa, en zeker in Vlaanderen.
Freddy had nog een hele tijd in Antwerpen gewoond en hij sprak ook Nederlands. Hij werkte in de Amerikaanse legerdepots in de Antwerpse haven vlak na de oorlog en zo leerde hij goed Amerikaans Engels. Hij leerde ook de Amerikaanse tophits kennen en ook de countrymuziek beviel hem uitermate. Dit zou later in zijn carriere nog wel blijken. In 1956 werd ik dus 12 jaar en de muziekmicrobe begon al te werken maar ik had nog geen gitaar. Wij hadden thuis alleen een radio en ik heb vele uren geluisterd naar alle soorten programma's en zeker naar Radio Luxemburg. Zij begonnen de Rock ' Roll nummers te draaien en dat was mijn ding, evenals country and western music, zoals ze toen altijd zeiden.
Onder de video "Memories are made of this" door Jerry Marvin, Uw dienaar.
HIERONDER DE ORIGINELE VERSIE VAN HEIMWEH DOOR FREDDY QUINN. HELAAS HEB IK TOT NU GEEN VIDEOVERSIE GEVONDEN DIE DE ORIGENELE OPNAME BENADERT. DAAROM EEN AUDIO VERSIE.
1956 - BING CROSBY EN GRACE KELLY - VIDEO TRUE LOVE
Zoals reeds verschillende keren vermeld waren we in 1956 in het jaar van de doorbraak van de Rock 'n roll. De crooners waren evenwel nog niet uitgeteld en maakten nog steeds het goede weer uit, zeker hier in Vlaanderen.
Een van die crooners was de fameuze Bing Crosby. Samen met Grace Kelly zong hij in de film "High Society" de song TRUE LOVE. Het werd een millionseller voor Bing en Grace. Het was de eerste millionseller voor Grace, maar voor Bing was het reeds de 22ste. Ik was toen 12 jaar en ik heb "True Love" honderden keren gehoord op de radio. Dit was echter in het voorjaar van 1957 als de film hier uitkwam. Grace Kelly werd nadien "Princess Grace van Monaco" en het was uit met zingen en films spelen.
Dit was zeer mooie muziek maar ik werd zeer nieuwsgierig naar de rockmuziek en opeens was daar Radio Luxemburg : een openbaring . Later veel meer hierover.
HIERONDER GRACE KELLY EN BING CROSBY MET TRUE LOVE - DE FILMVERSIE DUS PLAYBACK.
1956 - BILL HALEY AND THE COMETS - SEE YOU LATER ALLIGATOR VIDEO
1956 was inderdaad de bevestiging dat de Rock 'n roll was : "here to stay". Bill Haley, die de eerste blanke geweest was, zette zijn zegereeks verder en had in 1956 nog een millionseller met "See you later alligator". De tekst was eens te meer nonsens maar het ritme weer aanstekelijk en de song was goed vergelijkbaar met "Rock around the clock". Succes verzekerd.
Bill en zijn Comets traden ernorm veel op, kwamen ook naar Europa en verschenen in allerlei muzikale films die een onnozel verhaaltje vertelden maar veel Rock 'n roll brachten. Dat de zegereeks van de intitiele rock 'n roll zo kort zou zijn kon op dat moment niemand voorspellen. Het leek allemaal zo nieuw, zo goed en de rock vedetten rezen als paddestoelen uit de grond. Alle platenmaaatschappijen waren op zoek naar hun Elvis Presley. Allemaal brachten ze een stortvloed aan rockplaten uit en allemaal verkochten ze goed.
Het zou helaas van beperkte duur zijn en niet zomaar here to stay. Maar toch zou de muzieksmaak van de jongeren voor altijd anders blijven en nooit meer zeemzoet worden zoals voor 1955.
HIERONDER BILL HALEY AND THE COMETS IN 1956 -SEE YOU LATER ALLIGATOR- IN DE FILM ROCK AROUND THE CLOCK - DE FILMVERSIE DUS PLAYBACK.
Terwijl hier in Vlaanderen geluisterd werd naar Johnny Jordaan, Tante Leen, Tony Bell, Romain Deconinck, Ray Franky, Gloria Lasso, enz..., voltrok zich in de USA een volledige verandering in de populaire muziek.
Het was begonnen met enkele zwarte muzikanten die Rythm & blues speelden, doch hun teksten waarin veel te suggestief. Deze werden door henzelf en door de blanke zangers aangepast om meer aanvaard te kunnen worden op de blanke platenmarkt en de blanke radiostations. De" Rock 'n Roll" was geboren. Bill Haley was de eerste blanke die hier succes mee had..
Een rythm & blues man was Fats Domino. Hij had reeds een millionhit in 1948 met "The fat man", maar hij begon voorgoed door te breken in USA vanaf 1953. In 1956 scoorde hij 4 millionhits waaronder de megahit BLUEBERRY HILL. Met dit nummer kwam hij slechts in top tien in Vlaanderen in 1957. Onze achterstand in Vlaanderen was groot maar ook in de rest van Europa ging het niet zo vlug. Engeland was het eerst mee met de nieuwe stroming.
De tokkelende piano van Fats Domino was de start van de Rock 'n Roll piano zoals we die vandaag nog kennen. Eerst Little Richard maar dan vooral Jerry Lee Lewis waren de voorlopers hiervan.
1956 - SUN RECORDS MEMPHIS TENNESSEE - VIDEO THAT'S ALL RIGHT MAMA - ELVIS
Sam Phillips, een blanke Amerikaanse radioman startte in 1952 een opnamestudio in Memphis, Tennessee, USA, 706, Union Avenue.De naam was SUN RECORDS. De bedoeling was om zwarte muziek op te nemen en te distribueren. Hij had vastgesteld dat er onder de zwarte muzikanten enorm veel talent aanwezig was maar dat ze in feite nooit de grote belangstelling kregen die ze volgens hem verdienden.
Hij wilde hier dus iets aan doen, maar terzelfdertijd wilde hij ook op zoek gaan naar blanke artiesten die de soul en het gevoel van de zwarten in hun stem en optreden konden leggen. Hij zei : de dag dat ik zo iemand vind zal dat het begin zijn van een nieuw tijdperk in de pop muziek. Achteraf is deze uitspraak meer dan waar gebleken en de muziek veranderde compleet. "Rock 'n Roll" werd geboren en is sindsdien niet meer weg geweest. Sam ontdekte in 1954 dus de blanke Elvis Presley die aan al zijn gestelde verwachtingen voldeed en dus een nieuw tijdperk opende. Tot op vandaag zindert de SUN periode nog na en dit over gans de wereld.
De eerste song van Elvis in de stijl die Sam aanstond was : "That's allright mama". Deze song was reeds opgenomen door een zwarte artiest, Elvis coverde dus en schreef zelf geen muziek. Dit zou ook zo blijven. Maar de manier waarop hij dit bracht was fenomenaal en zou naderhand de wereld veroveren.
Andere bekende namen die nadien in de sun studios verschenen waren : Carl Perkins, Johnny Cash, Jerry Lee Lewis, Roy Orbison, Charlie Rich, Bill Justis, Conway Twitty en nog vele andere. Sam, een zakenman vooral, verkocht Elvis in 1956 aan RCA Victor voor de toen enorme som van 40000 dollar. Al zijn ontdekkingen verlieten kort nadien Sun Records. Een bleef tot 1963 : Jerry Lee Lewis, niet van harte maar hij lag contractueel vast..
HIERONDER ELVIS MET THAT'S ALLRIGHT MAMA,EEN MUZIEK EN FOTO-COMPILATIE, MAAR HIER IS HET DE MUZIEK EN DE ZANG DIE TELT.
1956 - DE VLAAMSE BRT top 10 dec 1956 - VIDEO ONLY YOU - Jerry Marvin met Heimweh
In 1956 was ik dus 12 jaar en zat bij Meester Honore Deschacht in het zesde leerjaar van de Lagere Jongensschool in de Poortefrankstraat in Ruiselede. De school noemde men Den Tap, zoals de parochiezaal die eraan paalde.
De enige bronnen voor mij om populaire muziek te horen in die tijd waren de radio en de kleine orkestjes die regelmatig speelden in cafes en in zalen in Ruiselede. We hadden thuis een cafe in de Knokstraat nr 20, de naam was "Sebastopol" zoals de stad aan de Zwarte Zee, De Krim. Hier was in de oorlog een grote zeeslag gehouden en hier en daar in Vlaanderen werden cafes "Sebastopol" genoemd. Er was er tot onlangs nog een in Kortrijk centrum maar sinds kort noemt dit cafe anders en het is nu een restaurant geworden.
In ons cafe traden regelmatig dus orkestjes op. Ze bestonden uit accordeon en drums. Soms werd er saxofoon, klarinet of mondhamonica aan toegevoegd. Zingen deed men zeer weinig want versterkers waren hier zeldzaam. Er werd gespeeld voor cafebals, pintje dek, de kermissen, trouws, Vlaamse kermissen (buiten in een of andere boomgaard ), Nieuwjaar, Kerstdag of zomaar een muzikale avond ...
De top tien van december 1956 zag er als volgt uit :
1. Heimweh - Freddy Quinn 2. Que sera sera - Doris Day, Vlaamse versie Jo Leemans. (Zie foto Doris Day bovenaan) 3. La panse - Marino Marini 4. Oh Johnny - Tante Leen 5. Rock around the clock - Bill Haley en zijn Comets - reeds meer dan een jaar in de top 20. 6. La Corrida - Gilbert Becaud 7. Ik kan vergeven - Tante Leen. 8. Jef en Roza - Bobbejaan Schoepen 9. Zambesi - Orkest Eddy Calvert 10. Only you - The Platters
Onder de video vind je een audio-video van HEIMWEH door Jerry Marvin, Uw dienaar, alsook de mp3 uitvoering.
HIERONDER ONLY YOU VAN THE PLATTERS - EEN KLEIN BEETJE ROCK 'N ROLL
In 1956 had ene CARL PERKINS een millionseller met BLUE SUEDE SHOES in de USA en ook wel al een beetje in Engeland. Ik was toen 12 jaar en heb in die tijd nooit iets van Carl Perkins gehoord. Het was in Vlaanderen toen "Holland boven" met Johnny Jordaan, Tante Leen en enkele Vlaamse vedetten..
Carl schreef zijn miljoenenhit in 1955 met een potlood op een aardappelzak geinspireerd door een rijke jongen in een dancing die zijn zijden schoenen afschermde voor het publiek. Hij had dus schrik dat de dansers op zijn dure mooie zijden schoenen zouden trappen. Deze tekst was tekenend voor die tijd. De nieuwe rock 'n Roll liedjes hadden dikwijls NONSENSE LYRICS. De teksten hadden dikwijls geen zin en waren ook niet belangrijk, er werd niet naar geluisterd, ze moesten alleen maar rijmen. Het ritme , de beat, dat was belangrijk want er moest op gedanst worden, en hoe !
Carl Perkins kreeg kort nadien een zeer zwaar verkeersongeval en was maanden out. Ene Elvis Presley coverde dan Carl's "Blue suede shoes" en had er een grotere hit mee dan Carl zelf. In 1957 was iedereen al lang vergeten dat "Blue suede shoes" van Carl Perkins was.
Hij was een van de 4 leden van "The million dollar quartet" van Sun Records. Later meer daarover.
Vele jaren later werd Carl in ere hersteld. Velen coverden zijn songs en tot zijn dood in 1998 trad hij regelmatig op, ook in gans de wereld, juist zoals Little Richard, Jerry Lee Lewis, Jonny Cash, Chuck Berry,...
Onder de video, in bijlage, The Shadoogies met "Blue suede shoes" in Galmaarden, Zomer 2010.
HIERONDER CARL PERKINS MET BLUE SUEDE SHOES IN 1956.
1956 - COUNTRY MUSIC POPULAIR IN DE USA -VIDEO CRAZY ARMS RAY PRICE
In de jaren veertig en vijftig was, voor de komst van de Rock ' n Roll in 1955, was country music zeer populair in de USA vooral in het Zuiden en de Oostkust.
In ons cafe Sebastopol kwam een man, Oscar Adam, die lang in Amerika gewoond had en hij vertelde mij, ik was dus 12 jaar, over the country music. Hij zong ook wel eens een aantal stukjes van "Show me the way to go home"", When it's spring time in the rockies" van Slim Whitman, en nog andere en ik kreeg van hem zijn leerboek Engels die hij zelf had gebruikt in Amerika om Engels te leren. Zo leerde ik al een beetje Engels en was mijn belangstelling gewekt voor de country music.
In 1956 had ene RAY PRICE een million seller met de country song CRAZY ARMS. Het liedje ging over een verloren liefde natuurlijk en hij zingt dat haar zotte armen nu iemand anders omarmen en dat hij toch zo verdomd alleen is. Waar hebben we dat nog gehoord ?
Dit liedje zal later, in 1957, de doorbraak worden voor Jerry Lee Lewis in de Sun studios in Memphis. Daarna pas kwamen zijn grote successen "Whole lotta shaking"" en Great balls of fire". Met The shadoogies spelen wij ook een aantal country nummers uit deze tijd en wat later. S We spelen spelen ook Crazy arms.
HIERONDER RAY PRICE MET CRAZY ARMS UIT 1956. TYPISCHE COUNTRY
1956 - CHUCK BERRY - ROLL OVER BEETHOVEN - MET VIDEO
In Amerika was de zwarte Chuck Berry bezig aan een ware triomfstocht bezig. In 1956 scoorde hij zijn tweede millionseller met "Roll over Beethoven". (Na "Maybelene" in 1955). In Vlaanderen was hij niet te bespeuren in de hitlijsten. Het zou zelfs tot 1964 duren vooraleer hij er ooit in voor kwam met" No particular place to go".
Chuck was een dichter en kon teksten schrijven die het jonge volk aanspraken. Hij schreef over herkenbare toestanden in 1956 en hij was ook nu en dan een beetje stout, op het randje. Als zwarte en bluesman deed hij ook, zoals Little Richard, wel toegevingen in zijn teksten om aanvaardbaar te zijn voor een blank publiek. Zijn muziek zelf was sprankelend en fris. Zijn virtuoos gitaarwerk is de inspiratie geweest voor iedere rockgitarist na hem.
Door zijn ietwat suggestieve teksten werd hij ook wel geboycot als rock 'n roller. Maar dat had hij juist nodig om zijn prachtige platen te verkopen. Zijn explosief optreden was een nooit geziene attractie en zijn "Duck Walk", waarbij hij gebukt spelend over het podium balanceerde, is hem nadien door velen nagedaan maar nooit geevenaard. Tot op vandaag, hij wordt 82 jaar in 2013, treedt hij nog 30 maal per jaar op, en dit over gans de wereld.
Iedereen coverde nadien zijn songs : Jerry Lee Lewis, Elvis Presley, The Beatles en vooral The Rolling Stones, maar ook iedere huidige covergroep die zichzelf een beetje respecteert heeft bv "Johnny B Goode" op zijn repertoire staan. Hierdoor werd hij terug enorm succesvol eind van de jaren 60 en nu nog. Later komen we nog dikwijls terug op deze originele artiest.
Onder de video 'Johnny B goode" door The Shadoogies in Galmaarden op 20 juli 2010.
HIERONDER ROLL OVER BEETHOVEN IN BRUSSEL MET HET VAN ORKEST WILLY ALBIMOOR. EEN OPNAME VAN DE RTBF ROND 1958.
1956 was nog altijd niet de definitieve start van de Rock 'n roll in Vlaanderen, maar regelmatig kwam er toch wel iets in de Top 20.
DE NUMMER EEN HITS VAN 1956 - Holland boven..
CHAREL - TONY BELL - VLAAMS - 01.56 - 1 MAAND NR 1 GEEF MIJ MAAR AMSTERDAM - JOHNNY JORDAAN - HOLLANDS - 012.56 - 4 M KASPISCHE ZEE - JAAK DE VOGHT - VLAAMS - 06.56 - 2 M ROSE MARIE - SLIM WHITMAN - COUNTRY - USA - 08.56 - 1 M - ZIE VIDEO OH JOHNNY - TANTE LEEN - HOLLANDS - 09.56 - 3 M HEIMWEH - FREDDY QUINN - DUITSE HEIMAT - 11.56 - 1 M
Volgende ROCK GEORIENTEERDE top 20 hits kwamen in 1956 voor in Vlaanderen, allemaal Amerikaans. De Vlamingen waren reeds geinteresseerd maar blijkbaar nog niet gestart.
ROCKIN THE CHA CHA - ALAN DALE SEE YOU LATER ALLIGATOR - BILL HALEY AND THE COMETS ROCK N ROLL WALTZ - KAY STAR R-O-C-K - BILL HALEY AND THE COMETS LONG TALL SALLY - LITTLE RICHARD
HIERONDER EEN VIDEO VAN SLIM WHITMAN - ROSE MARIE. NR 1 AUG 1956.
In december 1956 stond Freddy Quinn op de eerste plaats van de Vlaamse top 10 en op de tweede plaats vinden we QUE SERA SERA gezongen door Doris Day. Het liedje werd ook nog genoemd WHATEVER WILL BE WILL BE . "Wat moet zijn zal zijn" zong dan ook onze nationale Jo Leemans met het orkest van Francis Bay, de dirigent van het NIR, de toenmalige VRT. Het was hier , in het Vlaams, een even grote hit als die van Doris Day. (zie foto hierboven).
Ik was toen 12 jaar en ik herinner me zeer goed dat iedereen dit liedje zong of neuriede. We hoorden het ook enorm veel keren op de radio en alle orkestjes speelden deze wals waarop dan werd gedanst. Doris Day zong dit liedje in de film "The man who knew too much". Haar tegenspeler was James Stewart.
Zij stond er 27 weken mee in de hitlijsten in de USA en hier was het eveneens een megahit mede dank zij Jo Leemans. Voor Doris Day was het reeds haar zesde millionseller.
HIERONDER DORIS DAY MET QUE SERA SERA - DE FILMVERSIE - DUS PLAYBACK.
1956 - NOG MILLIONSELLERS - VIDEO FATS DOMINO - JERRY MARVIN
1956 was een zeer belangrijk jaar in de ontwikkeling van de nieuwe muziek die Rock 'n Roll werd genoemd. Sinds enkele weken heb ik iedere dag geschreven over wat in 1955 en 1956 allemaal nieuw was en wie een miljoen of meer platen van een nummer verkochten. Ook de oude garde was zeker nog niet uitgeteld en ze waren er gerust in, de rock zou niet lang duren en dan waren ze weer alleen aan zet zoals vroeger. Er waren nog een aantal artiesten die meer dan een miljoen platen verkochten, ik geef de meest gekende :
Harry Belafonte : Calypso. James Brown : Please, please, please. (Zie foto) Fats Domino : Bo Weevil, I'm in love again, Blueberry hill, Blue monday. Vic Damone : On the street where you live. Little Willy John and band : Fever. Johnny Ray : Just walkin in the rain.
Onder de video vind je een mp3 met een uitvoering van "Blueberry Hill" door Jerry Marvin, a one man band, uw dienaar.
HIERONDER FATS DOMINO MET BLUEBERRY HILL : EEN SCHITTEREND NUMMER DAT TEGENWOORDIG NOG ZEER VEEL GESPEELD WORDT.