BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
06-01-2016
1966 - ANITA YOU'RE DREAMING - WAYLON JENNINGS - COUNTRY
1966. De country music is in deze blog reeds nu en dan aan bod gekomen, maar nog niet zoveel.
In dit jaar, en ook later, was ik een trouw luisteraar van country programma's op de radio, maar in Vlaanderen waren er niet zoveel en ook op radio Luxemburg waren deze programma's tamelijk schaars.
Op radio Luxemburg hoorden we wel de echte Amerikaanse country en een van de songs die mijn aandacht trok was het nummer ANITA YOU'RE DREAMING van ene WAYLON JENNINGS. Ik kende hem toen absoluut niet maar zijn songs en zijn manier van spelen en zingen trokken mijn aandacht. Dit leek mijn manier van spelen en zingen te zijn : zang maar terzelfdetijd (solo)-gitaarbegeleiding door Waylon zelf en ook een heuse gitaarsolo erbij gespeeld door Waylon zelf. Zijn groep bestond ook uit 3 gitaren en drums.
In Europa was Waylon toen absoluut niet gekend en weinigen wisten iets over hem.
Nu weet ik dat hij geboren werd in Texas in 1937 en dat hij overleden is in 2002, amper 65 jaar oud. Hij was diabetes patient en had daar zijn ganse leven veel last van.
Toen hij 10 jaar was had hij reeds zijn eigen band en van naar school gaan kwam niet veel meer in huis. Hij leerde zichzelf gitaar spelen en componeerde meestal zijn songs zelf.
Achteraf werd hij altijd vermeld als de gelukkige zanger die NIET verongelukte in 1959 tesamen met Buddy Holly,Richie Valens en JP Richardson (The big bopper- Chantilly lace) in een vliegtuigongeluk.
Waylon zou aanvankelijk meevliegen met dit vliegtuig maar hij voelde zich ziek en stond zijn plaats af aan JP Richardson (de man van Chantilly Lace ) en hij bleef dus in leven. Nadien zou hij zich altijd een beetje schuldig voelen omdat hij zou gezegd hebben , al lachend, omdat hij niet meekon : ik hoop dat jullie vliegtuig neerstuikt.
Waylon was succesvol maar hij bereikte nooit de absolute top. Hij begon te zingen in 59 en is blijven zingen en spelen tot zijn overlijden in 2002. Zijn repertoire was country of country getint. Hij was ook de stem die men hoorde in de TV serie "The Dukes of Hazzard" die hier in Vlaanderen jarenlang op de TV te zien was.
HIERONDER EEN LIVE VIDEO VAN ANTIA YOU'RE DREAMING DOOR WAYLON JENNINGS. DIT IS MIJN DING EN THE SHADOOGIES ZIJN HIEROP OOK VOOR EEN STUK GEBASEERD.
1966. Eind oktober 65 (ik was 21 jaar geworden op 9 juli 65) zwaaide ik af van het leger in Duitsland, Spich Eerste Cyclisten.
Mijn officiele afzwaaidatum was 31 oktober 1965 maar ik kon met een BV (BeroepsVrijwilliger) enkele dagen eerder per auto naar Belgie komen omdat ik nog een paar verlofdagen over had.
Ik mocht van de opvoedingsofficier mijn gitaar, klavar muziekcursus en mijn songteksten in Duitsland laten omdat hij in november toch naar Belgie kwam en dan alles bij bij mij thuis zou afleveren. Voorwaar een mooie attentie van het Belgisch leger.
Deze mooie attentie werd wel een flop omdat ik slechts na een lange periode mijn gitaar terug kreeg uit Duitsland en ik mijn liedjesteksten en mijn muziekcursus helemaal niet terug kreeg. Mijn gitaar was ook veel snaren kwijt en de hals was blijkbaar een beetje geforceerd. Pech natuurlijk.
Ik had reeds voor mijn legerdienst werk in Brugge als hulpboekhouder bij de Amerikaanse firma Pemco International in de Pathoekeweg, dus ik kon mijn nieuw burgerleven aanvangen op een goede manier.
Op het einde van mijn legerdienst had ik ook kontaktgehad met een gitarist-zanger uit Meulebeke en hij zwaaide ongeveer op dezelfde datum af als ikzelf. Hij was van plan een orkest te stichten en hij vroeg mij als solo-gitarist in zijn groep. Ik stemde toe, er kwamen zeer rap repetities en we traden algauw op in Meulebeke in een zaal op de markt.
Ik voelde mij in mijn sas en mijn muzikale toekomst was precies OK.
Zeer rap kwamen er echter wat problemen in de groep en ik vond dat ik moest stoppen bij dit orkest.
De accordeonist van de groep die ik verliet had echter een kozijn, SYLVAIN MAES, accordeonist uit Zwevezele en hij signaleerde aan Sylvain dat ik vrij was. Sylvain had reeds een orkestje met accordeon en slagwerk-zang en hij was op zoek naar een gitarist- zanger om zijn groep te versterken. De naam van de groep was LES CHARLETANS (zie foto) en ik vond dit niet kunnen, maar in die tijd waren de Franse rockgroepjes zeer gekend en veel Vlaamse groepen namen ook een Franse naam aan, vandaar.
Algauw, begin 1966, kwamen dus SYLVAIN MAES en NOEL CALLEWAERT, de drummer-zanger, op een zaterdagnnamiddag bij mij thuis met de vraag om hun groep te vervoegen. Ik had dus toch wel een goede reputatie gekregen, blijkbaar.
Ik stemde toe en zeer kort daarachter was er een repetitie in Zwevezele die mij wel beviel. Sylvain had een zware FARFISA versterker die hij uitbreidde met een zelf gemaakte grote klankkast. Dit was voor mij een openbaring. Ikzelf had nog altijd geen eigen versterker maar ik kon mijn gitaar aansluiten op zijn Farfisa en die was voorzien van reverb (galm) en zelfs een soort echo en vibrato. Het kon dus niet op.
Na enkele repetities hadden wij ons eerste optreden in Schuiferskapelle in de zaal ONDER DE TOREN. Dit was een zeer gekende zaal en we speelden op het trouwfeest van een Rijkswachter, die trouwde in het gala-uniform van de Rijkswacht.
Dit was dus het begin van een eindeloze reeks optredens. We speelden soms tot 130 keer per jaar : trouws, bals, Vlaamse kermissen, enz.
Morgen gaan we verder met een overzicht van het orkest LES CHARLETANS in de periode 1966 - 1970.
HIERONDER EEN FOTO-COMPILATIE VAN LES CHARLETANS UIT 1968. DE DUITSE SONG MONJA WAS EEN MUST IN DIE DAGEN EN WIJ KONDEN HET SPELEN MET 3-STEMMIGE ZANG EN DE SOLOGITAAR KLONK ZOALS ZE MOEST KLINKEN. DE OPNAME GEBEURDE MET EEN KLEINE PHILIPS BANDOPNEMER OP DE SCENE IN ZWEVEZLE.
1966. Gisteren hadden we het reeds uitgebreid over WILL TURA.
Dit jaar had hij dus 4 grote hits en een ervan was "Arrivederci Maria". Dit was een mooi nummer, deze keer geschreven door Will zelf met tekst door Nelly Bijl zoals gewoonlijk.
Dit was ook weer een nummer dat enorm veel werd gespeeld op de radio en op alle jukeboxen zat. Zoals alle nummers van Will Tura speelden ook alle balorkesten dit nummer.
Will stond ermee nr 14 in de top 100 van gans 1966 en hij haalde nr 4 in de Vlaamse top 20 in februari 66.
Will zou dus de grootste Vlaamse zanger blijven tot ver in de jaren 90 met uiteindelijk een van zijn grootste hits : "Hemelsblauw".
Vanaf morgen geef ik wat uitleg over mijn periode als muzikant in de jaren 60 tot 1970.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN ARRIVEDERCI MARIA DOOR WILL TURA.
1966. Reeds vanaf 1962 was onze Vlaamse WILL TURA niet meer van de Vlaamse hitparade weg te slaan.
Ieder jaar had hij minstens 4 titels die maandenlang in de top 20 bleven staan. Zijn twee nummer 1 hits waren" Eenzaam zonder jou" in 1962 en "Draai 797204" in 64.
Dit laatste nummer was een coverversie van een Amerikaanse countrysong (zie vroeger in deze blog).
In 1966 had onze Will terug 4 hits :" Ciao ciao bye bye", "Heimwee naar huis", "Arrividerci Maria" en EL BANDIDO.
Met deze laatste song had hij terug een nummer 1 hit te pakken in Vlaanderen (in november 66) en hij bleef ermee 20 weken in de hitparade staan.
Zoals "Draai dan 797204" was El Bandido terug een coverversie van een Amerikaanse countrysong met de titel :THE GREAT EL TIGRE en het werd in 66 opgenomen door ene "Stu Phillips". Het nummer was geschreven door een oude componist met de naam COBEN , geboren in 1912 en die overleed in 2006.
"The great el tigre" kreeg een Vlaamse tekst (Nelly bijl) en het ritme werd een beetje aangepast (minder country). De Vlaamse tekst was wel tamelijk trouw gebleven aan de Engelse tekst.
Alle duizenden orkesten en orkestjes in Vlaanderen speelden dit nummer meerdere keren op een avond en Will Tura werd met deze song nog meer een echte superster in Vlaanderen.
Onder de video een youtube video met The great el tigre door Stu Phillips.
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO VAN EL BANDIDO DOOR WILL TURA. DIT WAS MOOIE MUZIEK, MAAR WE KENDEN TOEN HET ORIGINEEL NIET, DIT IS OOK ZEER MOOI GEDAAN DOOR STU PHILLIPS.
1966. ROY ORBISON kwam reeds meerdere malen aan bod in deze blog.
Hij had inderdaad millionsellers in 1960, 61,62, 63 en 64. (in totaal 12 ).
In 1966 kwam dan LANA uit, een uptempo nummer en dit werd een zeer grote hit in Vlaanderen, maar ik vind het niet terug bij de millionsellers, wat mij ten zeerste verwondert.
In Vlaanderen stond Roy nr 9 in de top 100 van gans 1966 en in juli 66 stond hij nummer 1 in de Vlaamse top 20. Hij bleef niet minder dan 5 volle maanden in de vlaamse hitparade staan.
Het was dan ook een echte jukebox hit, waarop zeer veel gedanst werd in de cafes, iets wat in die tijd normaal was en er werd zelfs veel gedanst de zondagnamiddag en dit reeds vanaf 14 uur bij en rond de jukebox natuurlijk.
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO VAN LANA DOOR ROY ORBISON. DIT WAS VOLGENS MIJ ZEER MOOIE CLASSIC ROCK MUZIEK EN DE STEM VAN ROY IS FENOMENAAL. HIJ HAD HET NUMMER NATUURLIJK OOK ZELF GESCHREVEN.
1966. De zevende millionseller voor FRANK SINTRA was STRANGERS IN THE NIGHT. Hij had er ook nog gehad in 1944, 44, 53, 55 en 57.
Hij was dus terug en hoe.
Deze song was geschreven door de Duitse orkestleider en componist BERT KAEMPFERT, die we in deze blog reeds veel tegengekomen zijn als componist van populaire songs voor verschillende artiesten.
Bijna op hetzelfde moment had zijn dochter NANCY SINATRA een monsterhit met THESE BOOTS ARE MADE FORE WALKING, hierover berichten wij binnenkort.
Ze zaten in Vlaanderen allebei terzelfdertijd op de al de jukeboxen.
Frank stond op nr 1 in de USA en op hetzelfde moment ook nr 1 in de UK, dit was zeldzaam en uitzonderlijk.
Per uitzondering was dit een nummer van Frank Sinatra dat ik wel graag hoorde, zijn vorig werk was niet echt mijn ding.
In Vlaanderen stond Frank nr 1 in juli 66 en het werd hier zeer veel gespeeld.
HIERONDER FRANK SINATRA MET EEN INGEKORTE LIVE VERSIE VAN STRANGERS IN THE NIGHT. ZIJN STEM WAS WEL ZEER GOED EN HIJ ZONG OP EEN ONGEKEND SPECIALE MANIER, SCHIJNBAAR ZONDER OOK MAAR TUSSENTIJDS ADEM TE HALEN. DIT WAS ZIJN ZOGENAAMDE SINATRA PHRASING DIE NADIEN DOOR VEEL ANDERE ZANGERS WERD OVERGENOMEN MAAR HIJ BLEEF HIERIN TOCH DE KAMPIOEN.
1966 - HANKY PANKY - TOMMY JAMES AND THE SHONDELLS
1966. HANKY PANKY zou betekenen van de ene naar de andere partner fladderen. Dit was dus wel een riskante titel maar de Amerikaanse moraalridders lieten blijkbaar begaan. We waren ook niet meer in de jaren 50.
TOMMY JAMES werd geboren in Ohio en wanneer hij 13 jaar was had hij reeds zijn eigen groep : "Tommy James and the Tornados". Zij Tornados kwamen allemaal uit Pittsburg.
Tommy ontmoette echter later "The Shondells" en besloot HEN te vervoegen. Het werd dan ook "Tommy James and The Shondells".
Ze geraakten bij Roulette Records en in 1963 namen ze het nummer HANKY PANKY op doch het werd geen groot succes. In 1966 werd het nummer terug gespeeld op de radio door een disk jockey die het fel aanprees en in 10 dagen waren er 26000 van verkocht.
Het werd uiteindelijk een millionseller en een wereldhit. Ze waren gelanceerd.
In Vlaanderen stond "Hanky Panky" op nr 4 in april 66 en het nummer bleef 14 weken in de hitparade.
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO VAN HANKY PANKY DOOR TOMMY JAMES AND THE SHONDELLS. VOOR MIJ WAS DE GITAARPARTIJ ZEER SPECIAAL, OOK DE KLANK WAS MOOI EN SPECIAAL. IK WIST WEER WAT GELEERD.
1966. WHEN A MAN LOVES A WOMAN was nr 1 in de USA en nr 4 in de UK. Het werd een millionseller en een heuse wereldhit.
PERCY SLEDGE werd geboren in 1941 in Alabama en begon te zingen toen hij 15 was. Hij werd naderhand verpleger en zong in het kerkkoor.
Hij werkt ook deeltijds in een platenzaak en zijn baas wou een plaat maken met hem toen hij hem had horen zingen.
Dit lukte en de manager van grote Otis Redding bleek de plaat zeer goed te vinden en hij geloofde ook in de zanger.
Atlantic records zagen er een hit in en kort na de release werd het miljoen genoteerd. Dit was natuurlijk het begin van een hele resem optredens in Amerika maar ook over gans de wereld.
"When a man loves a woman" stond in september 66 op nr 8 in de Vlaamse top 20 en de song bleef 10 weken in de hitparade.
HIERONDER EEN LIVE UITVOERING, WEL LATER DAN 66, VAN WHEN A MAN LOVES A WOMAN DOOR PERCY SLEDGE. WAT EEN STEM EN WAT EEN ZEER MOOIE MUZIEK.
1966. LOS BRAVOS was de eerste Spaanse groep die een hoge positie kon innemen in de Britse hitparade.
Ze stonden met BLACK IS BLACK op nr 2 in de UK en later op nr 4 in de USA. Dit resulteerde in een heuse millionseller.
De groep bestond uit 4 Spaanse jongeren en 1 Duitser. Ze waren een samenvoeging van 2 groepen en waren voor het eerst te horen in Madrid op de radio in 65 en werden zeer vlug de meest populaire Spaanse groep.
Een copie van hun plaat, in het Spaans, werd naar Decca records in Engeland gestuurd. De Engelse directeur was verrast en vroeg ze naar Engeland te komen en de plaat werd voorzien van een Engelse tekst, opgenomen en kort daarop haalden ze hun millionseller.
In Vlaanderen stond "Black is black" op nr 4 in de Vlaamse top 20 in augustus 66. Dit nummer was een echte juke box hit en werd dan ook grijs gedraaid.
HIERONDER BLACK IS BLACK DOOR LOS BRAVOS. EEN ZEER MOOIE BASPARTIJ EN BUITENGEWOON GOEDE ZANG.
1966. ROY BLACK kwamen we reeds tegen in deze blog met Du bist nicht allein in 1965. In 1966 was hij daar terug met een heuse millionseller GANZ IN WEISS.
Dit was nu eens Duitse Schlager die de Vlamingen naar het strot greep. Deze song werd vanaf de releasedatum door alle orkesten gespeeld en later, zelfs tot op vandaag, moest op ieder trouwfeest "Ganz in weiss" gespeeld worden.
Aanvankelijk was Roy een rock 'n roll zanger, zoals Peter Krauss en Ted Herold, maar hij moest alles opgeven omdat zijn ballades zoveel succes hadden.
Hij stond met zijn heel speciale stem aan de top van de hitparade en was eigenlijk verplicht zijn rock repertoire vaarwel te zeggen, zeker op plaat.
In Vlaanderen stond Roy op nr 10 in februari 66 en hij bleef 11 weken in de hitparade staan.
HIERONDER EEN VIDEO VAN GANZ IN WEISS DOOR ROY BLACK.
Vanaf nu volgen we niet altijd de tijdlijn meer en gaan we alleen nog hoofdzakelijk berichten over muziek die enigszins teruggaat naar de periode waar het in deze blog uiteindelijk over gaat namelijk : 1955 - 1965.
Na 65 begonnen veel groepen met geestverruimende experimenten, de flower power en de rare kleren kregen de bovenhand. Dit was niet echt mijn ding want ik was fan van de" basic rock 'n roll". Gelukkig waren er na 65 nog veel artiesten die hun inspiratie vonden in de fifties en de eerste 5 jaar van the sixties. Er kwamen ook regelmatig periodes van rock 'n roll revivals overal ter wereld.
We gaan dus regelmatig terug naar een willekeurig jaar van de fifties, maar ook de jaren nadien,komen, kriskras, aan bod. Ook zal er zeer regelmatig actuele informatie gegeven worden.
Blijf kijken en luisteren.
1966. THE BEACH BOYS waren in 1966 reeds lang bezig (Zie ook vroeger in deze blog)en ze namen een oude Westindische song op SLOOP JOHN B. De Britse Lonnie Donegan was hier reeds mee uitgekomen in 1960.
The Beach Boys haalden ermee nr 3 in de USA en nr 2 in de UK. Het werd onmiddellijk na de release een millionseller met een verkoop in de USA alleen van 500.000 exemplaren in de eerste twee weken dat het uitgebracht was.
In 66 hadden The Beach Boys een tweede millionseller : GOOD VIBRATIONS . Deze song was geschreven door Beach Boy Brian wilson. De bedoeling was er een fantastische harmoniesong van te maken. Bij de eerste opnames waren ze echter niet tevreden en de opname werd niet uitgebracht.
Brian probeerde daarna 4 opnamestudios om een goede sound te krijgen en uiteindelijk was hij tevreden. Het was dan ook een fantastische plaat, de oude rockers waren er hier aan voor de moeite.
Ze haalden nr 1 in de States en nr 1 in de UK. Een heuse prestatie.
In vlaanderen stond "Sloop John B" op nr 5 in juni 66 en "Good Vibrations" nr 6 in december 66.
Onder de video, in bijlage, een youtube video van Good Vibrations door The Beach Boys.
1966. TOM JONES zong THE GREEN GREEN GRASS OF HOME in een TV show in 1966 en het zou een van zijn grootste successen worden.
Het nummer werd onmiddellijk na zijn TV optreden opgenomen en in de kortste keren had hij zijn derde millionseller binnen, na "It's not unusual" en "What's new pussycat" uit 65. (Zie vroeger in deze blog)
Tom vertelt dat hij uit Wales in Londen toekwam in 66 en hij zich afvroeg wat de de laatste plaat van Jerry Lee Lewis was. Tom was reeds van in 58 een zeer grote fan van Jerry. Jerry was in 1958 naar Engeland gekomen voor 50 optredens maar reeds na 3 optredens werd hij uit het land gezet en Tom vond dat ongehoord.
In de platenzaak gaven ze hem de laatste LP van Jerry uitgebracht in Engeland : een volledige countryplaat met daarop het nummer "The green green grass of home" geschreven door ene Curly Putman een countrycomponist uit de States. Tom was aangenaam verrast en wilde dus het nummer zingen en opnemen.
De plaat van Tom werd een ongehoord succes en het stond nr 1 in de UK. Er werden alleen al in de UK meer dan 1 miljoen exemplaren van verkocht, ook een soort rekord. In de USA haalde hij nr 11.
Jerry Lee zelf bracht in 2007 een DVD op de markt : LAST MAN STANDING en hierop zingen Jerry Lee Lewis en Tom Jones samen de song. Een mooi muzikaal moment en een terugkeer naar de jaren 60.
In Vlaanderen stond "The green green grass of home" op nr 1 in de Vlaamse top 20 in december 66 en hij bleef 17 weken in de hitparade staan.
Onder de video, in bijlage, een live versie van Jerry Lee Lewis en tom Jones samen in 2006.
HIERONDER TOM JONES MET THE GREEN GREEN GRASS OF HOME.
1966 - THESE BOOTS ARE BOOTS ARE MADE FOR WALKING - NANCY SINATRA
1966. Lee Hazlewood kennen de lezers van deze blog als componist van de instumentale hits van de stergitarist Duane Eddy eind jaren 50 en begin jaren 60.(Zie vroeger in deze blog).
Hij schreef in 66 ook de hit THESE BOOTS ARE MADE FOR WALKING en dit werd opgenomen door de dochter van de grote Frank Sinatra.
Ze haalde er een millionseller mee, een wereldhit en ze stond nr 1 zowel in de USA en in de UK en ook in vele Europese landen.
NANCY SINATRA werd geboren in 1941 in New Jersey en in haar jeugd studeerde ze hard en leerde ook piano spelen en nam zanglessen zonder opgejaagd te worden door haar vader. Ze wou op eigen kracht iets bereiken en niet nagekeken worden of bevoordeeld worden omdat ze de dochter was van Frank Sinatra.
Ze was wel aanwezig bij de opname van The Frank Sinatra Show in 1960, waarin hij de afgezwaaide Elvis Presley ontving.
Later tekende ze wel ook een contract met Reprise records en begon ook , zoals haar vader, in films te spelen.
Ze had dus veel succes en in 1966 had ze reeds een tweede millionseller : SUGAR TOWN.
In Vlaanderen stond Nancy nr 1 in de Vlaamse top 20 in maart 66 en ze bleef ook 16 weken in onze hitparade staan.
HIERONDER EEN VIDEO VAN THESE BOOTS ARE MADE FOR WALKING DOOR NANCY SINATRA. ZOIETS WORDT NU NIET MEER GEMAAKT.
1966 - DE VLAAMSE TOP 10 VAN 66 - CHERIE - EDDY WALLY
1966. De Vlaamse top 10 van gans 1966 zag er als volgt uit :
1. STRANGERS IN THE NIGHT - FRANK SINATRA, 2. THESE BOOTS ARE MADE FOR WALKING - NANCY SINATRA, 3. SPANISH EYES - AL MARTINO, 4. CHERIE - EDDY WALLY, 5. HEIMWEE NAAR HUIS - WILL TURA, 6. SING C'EST LA VIE - SONNY AND CHER , 7. JE TE DONNE MON COEUR - CLAUDIA SILVA, 8. LES MARIONETTES - CHRISTOPHE, 9. LANA - ROY ORBISON, 10. MAMA - DAVE BERRY.
De Rock 'n roll was hier terug zeer ver te zoeken, alleen Roy Orbison kon een beetje als dusdanig gezien worden.
Onze Vlaamse EDDY WALLY scoorde zijn eerste grote hit met CHERIE. Deze plaat was een echte jukebox hit en alle orkesten speelden dit nummer meerdere keren per avond.
Ook Will Tura was daar terug met een enorme hit : "Heimwee naar huis". Zoals reeds gezegd was Will tura hiermee terug gestart met een eindeloze reeks hits. We komen in de toekomst zeker terug op deze en andere Vlaamse zangers.
HIERONDER CHERIE DOOR EDDY WALLY. DIT IS EEN INGEKORTE VERSIE VAN TIJDENS ZIJN OPTREDEN IN DE USA VOOR DE VLAMINGEN. EDDY HEEFT ALTIJD SUCCES, ZOALS OOK OP DE GENTSE FEESTEN. MEN MOET ER NATUURLIJK VAN HOUDEN.
SPIJTIG GENOEG IS EDDY TEGENWOORDIG ZEER ZIEK EN GEDEELTELIJK VERLAMD EN ER BESTAAT GROTE TWIJFEL OF NOG OOIT ZAL KUNNEN OPTREDEN. VEEL STERKTE EDDY.
1966. In dit jaar had ELVIS PRESLEY terug 4 millionsellers : LOVE LETTERS, FRANKIE AND JOHNNY, ALL THAT I AM en IF EVERY DAY WAS LIKE CHRISTMAS.
Deze laatste song was millionseller nummer 57. Hiermee haalde hij op dat moment wel een record maar The Beatles volgden snel.
Love letters stond nr 15 in de USA en haalde nr 5 in de UK. Het was een zachte ballade en Elvis' stem was terug formidabel en zeer weinigen konden dit imiteren, zijn stem was uniek.
De 3 andere songs haalden in de USA nr 17, 39 en nr 9.
Elvis bleef dus populair in 66 maar het liep voorlopig toch op zijn einde en het zou tot 1969 duren voordat hij terug twee megahits had in Vlaanderen : IN THE GHETTO en SUSPICIOUS MINDS. Zijn films deden het ook als maar slechter en dit was de directe aanleiding voor zijn TV comeback in 1968. Daarover later meer.
In Vlaanderen stond Elvis op nr 20 in september 66 met Love letters.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN LOVE LETTERS DOOR ELVIS PRESLEY. LUISTER NAAR DIE STEM EN DE VOORDRACHT. IN LEVEN ZOU HIJ VANDAAG OOK NOG ZO GOED GEWEEST ZIJN, DAAR BEN IK ZEKERVAN.