BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
16-03-2016
PLUS60 - ROCKIN' PNEUMONIA AND A BOOGIE WOOGIE FLU
PLUS60. De coverkampioen JOHNNY RIVERS was daar in 1972 terug met een millionseller : ROCKIN' PNEUMONIA AND A BOOGIE WOOGIE FLU.
Het was een gezongen versie van een instrumentaal pianonummer uit 1957 gespeeld door de gekende HUEY SMITH.
Johnny haalde in de States nummer 4.
Het was zijn derde millionseller (zie vroeger in deze blog) en het was terug een ambiancenummer van jewelste.
In Vlaanderen kwam hij, spijtig genoeg, niet in de hitlijsten.
Later zou Jerry Lee lewis hier ook nog eens een tamelijk succesvolle versie van maken. Zie in bijlage, onder de video deze LIVE versie, in het TV programma SHINDIG.
HIERONDER JOHNNY RIVERS MET ROCKIN' PNEUMONIA AND A BOOGIE WOOGIE FLU, EEN AUDIO-VIDEO.
1968. CLIFF RICHARD (Zie vroeger in deze blog) was tweede in het Eurovisie songfestival van 1968 met zijn hit CONGRATULATIONS. De eerste plaats ging naar Spanje met de fantastische titel "La, la, la" gezongen door ene Massiel.
Onmiddellijk na het festival was Cliff's de plaat op de markt en Cliff ontving in juni reeds zijn gouden plaat voor een miljoen verkochte exemplaren.
Cliff was dus de morele winnaar en hij stond op nr 1 in de UK en ook op nr 1 in zowat gans Europa. Ook in de USA stond hij een tijd in de onderste regionen van de hitparade.
Het was geleden van 1963 dat Cliff nog zulk een grote hit had. Inderdaad met "Lucky lips", een cover nogwel, had hij dan ook een millionseller. Dit was toen nog met The shadows, maar nu was hij solo.
Ik was een grote fan van Cliff gebleven al die jaren, maar ik miste zijn rock'n roll songs en ook de fantastische begeleiding van The shadows. Dit zou echter nooit meer terugkomen, buiten een aantal reunies later. Spijtig.
In Vlaanderen was Cliff al die tijd populair gebleven en "Congratulations" stond hier ook op nr 1 in april 68 en bleef 14 weken in de hitparade staan.
HIERONDER CLIFF RICHARD MET CONGRATULATIONS ZIJN HIT VAN HET EUROVISIESONGFESTIVAL VAN 1968 IN LONDEN.
PLUS60. WHY ME LORD, werd in 1973 een millionseller en stond nr 16 in de USA. Het was geschreven en gezongen door ene CHRIS CHRISTOFFERSON. Een millionseller was zeer uitzonderlijk voor een gospelsong.
Chris werd geboren in 1936 in Texas maar zijn familie verhuisde naar Californie.
Hij kreeg een beurs en kon gaan studeren in de Oxford University in Engeland.
Hier begon hij reeds muziek te schrijven onder de naam Chris Carson.
Na zijn studies in Engeland ging hij echter 5 jaar bij het US leger en werd helikopterpiloot in Duitsland. Hij schreef verder songs en stuurde veel materiaal op naar Nashville.
Bij zijn terugkeer in de USA werd hij, op basis van zijn studies, een tijdje leraar Engels, maar hij wilde in de muziek en werd zefs onderhoudsman in muziekstudios in de hoop hier zo aan de bak te komen als muzikant.
Het lukte echter niet in de muziek en hij plande op een bepaald moment om in de bouw te gaan werken.
Hij had echter geluk want de gekende zanger Roger Miller (zie vroeger in deze blog), wou een van zijn songs opnemen : "Me and Bobby McGhee", en hierdoor kreeg Chris een platencontract en hij kon ook een LP opnemen die zeer succesvol was.
Het waren allemaal zelf geschreven nummers: gospel en countrysongs en een daarvan was WHY ME, LORD.
Hij werd hierna ook rap filmacteur en trouwde met de gekende zangeres Rita Coolidge.
Veel van zijn songs zijn op vandaag standaards geworden en ze werden ook veel gecoverd (oa Janis Joplin). Jerry Lee lewis had in 1972 ook een grote hit met het nummer "Me and bobbby McGhee", dat ik hem voor het eerst heb horen zingen in 1972 in Vorst Nationaal.
In Vlaanderen is Chris Christofferson nooit in de hitparade beland, enkel country liefhebbers kenden hem als zanger. Als filmster werd hij hier later wel min of meer bekend.
Onder de video, in bijlage, een live versie van "Me and Bobby McGhee" door The Killer, Jerry lee lewis.
1968. CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL hadden in 68 een grandioze millionseller met een nummer dat 8 minuten duurde, in de traditie van veel groepen in deze periode. Het nummer was SUSIE Q.
Ze kwamen uit Californie en waren bewonderaars van Chuck Berry en Bo Diddley. De frontman van de groep was JOHN FOGERTY.
Hun megasucces begon echter in 1969 met terug een aantal millonsellers zoals "Proud Mary" en nog andere. We komen uitgebreid terug op Creedence wanneer we het hebben over 1969.
Ze waren feitelijk de eersten die echt terug naar the roots gingen : the fifties rock en blues maar nu gekruid met psychedelic klanken. Hun bezetting was een simpele rock group, maar ze klonken als beton, John Fogerty zong zoals Little Richard en de drums donderden als nooit voorheen.
Dit zou algauw uitmonden in de revival van de oude classic rock 'n roll, die uiteindelijk dan nooit meer zou weg te denken zijn. Chuck Berry, Little Richard, Jerry Lee Lewis, Bo diddley, Bill Haley,Ricky Nelson, allemaal zouden ze weer opgetrommeld worden en terug concerteren op allerhande revival festivals.
Met Susie Q stonden ze nr 11 in de USA, maar in Vlaanderen gaven we in 68 niet thuis. In 69 zullen we hen ontdekken en nog niet weinig.
HIERONDER EEN AUDI-VIDEO VAN SUSIE Q DOOR CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL. 8 MINUTEN - TOCH EEN BEETJE TEVEEL VAN HET GOEDE VOLGENS MIJ. DE TIJDSGEEST ZULLEN WE MAAR ZEGGEN.
1968. THE EQUALS hadden een millionseller in dit jaar met BABY COME BACK (zie een vorig bericht indeze blog), maar ze hadden in Vlaanderen nog een grote hit in ditzelfde jaar, namelijk SOFTLY SOFTLY.
Dit nummer was gelijkaardig aan "Baby come back", ook een meestamper en meezinger voor de late uren, of de morgenuren.
Met Les Charletans speelden we altijd de beide nummers verschillende keren per avond en iedere keer was de reactie van het publiek geweldig.
Onze apparatuur was nog niet zo goed als vandaag en de vervormde klanken waren niet zo goed als op de plaat maar we waren entoesiast.
"Softly softly" was dus een heel grote hit in vlaanderen en dit nummer stond op de 32e plaats in de top 100 van 1968. Het stond op nr 6 in de Vlaamse top 20 in november 68 en bleef 12 weken in hitparade.
Onder de video, in bijlage een mp3 van Softly softly door Les Charletans (zie foto) opgenomen op Zotte Maandag in Pittem op 14.07.69, terug met een Phillips bandopnemertje op de scene. Germain Van de Weghe : sologitaar en zang, Noel Callewaert : drums en backing vocals, Sylvain Maes : Keyboard en bas, Geert Maes : saxofoon.
1968. JIMMY FREY werd in 1934 in Brugge geboren als Ivan Moerman.
In 1941 verhuisde zijn familie naar Heist aan zee.
Jimmy was van meet af aan voetballer en zanger. Na de scheiding van zijn ouders kwam Jimmy in Brussel terecht en hij stopte met school aan 15 jaar, dit kon nog in die tijd.
Hij werd bakkersgast, slagergast, loopjongen, verkoper, fabrieksarbeider, enz...
Tussendoor deed hij mee aan zangwedstrijden en kwam in contact met Bobbejaan Schoepen in de Brusselse Folies Bergère.
Jimmy wilde echter platen maken en zingen zoals Elvis Presley en Johnny Halliday. Hij verzeilde uiteindelijk in Parijs en kon Franse platen maken, onder andere SOUFFLE, een Franse vertaling van de hit van Jerry lee Lewis : Breathless ( zie vroeger in deze blog).
Frankrijk werd echter een grote flop en Jimmy kwam terug naar Vlaanderen en hij maakte hier zijn eerste grote hit in 1968 : ZO MOOI ZO BLOND EN ZO ALLEEN, toch nog een beetje Rock 'n roll want hij werd op de plaat begeleid door de JJ Band. Ervoor had hij een matig succes gehad met" Ik geloof" geschreven door zijn vroegere kennis Bobbejaan Schoepen. Zijn zeer mooie stem en zijn snikkende manier van zingen werd hierdoor opgemerkt en gewaardeerd, zeker door de dames.
Andere hits volgden : "Rozen voor Sandra", "Als een kus naar tranen smaakt", enz..
Toen hij 50 was, in 1984, kreeg Jimmy kanker en samen met VTM deed hij er alles aan om het toenmalige taboe rond kanker te doorbreken , dat lukte en Jimmy genas ook van kanker. Tot op vandaag treed hij nog op.
Jimmy stond in de Vlaamse top 100 van gans 1968 op nr 9 : een zeer goed prestatie voor een Vlaamse zanger.
In de Vlaamse top 20 stond Jimmy op nr 2 in juli 68 en hij bleef 15 weken in de hitparade staan.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN ZO MOOI ZO BLOND EN ZO ALLEEN DOOR JIMMY FREY.
1968. ENGELBERT HUMPERDINCK (zie vroeger in deze blog) stond, voor gans 1968, met A MAN WITHOUT LOVE op nr 1 in de Vlaamse top 100.
Hij had in 67 drie millionsellers singles gescoord en een miljoen exemplaren van zijn LP "Release Me" verkocht. In 68 vind ik hem, eigenaardig genoeg, niet terug bij de millionsellers.
Hij was ondertussen naar de USA vertrokken en scoorde in Las Vegas.
Hij was zijn enorme carriere begonnen in Knokke en de Vlamingen en de Nederlanders waren zeer grote fans gebleven.
In Vlaanderen stond Engelbert aldus op nr 1 in met I'M I THAT EASY TO FORGET in januari 68 en ook op nr 1 met A MAN WITHOUT LOVE in mei 68 en nog eens in september 68.
Met Les Charletans stond "A man withoutt love" steevast op ons programma. Het was natuurlijk de tijd van de trouwfeesten en er werd gedanst.
HIERONDER A MAN WITHOUT LOVE, LIVE, DOOR ENGELBERT HUMPERDINCK IN ZIJN EIGEN TV SHOW.
1968 - ANOTHER PLACE ANOTHER TIME - JERRY LEE LEWIS
1968. JERRY LEE LEWIS (Zie vroeger in deze blog) was in de USA en zeker in Europa een vergeten zanger in 1968.
Hjj had in de jaren 50 niet minder dan 4 millionsellers op een rij gehad :" Whole lotta shaking going on", "Great balls of fire", "Breathless" en"High school confidential "(zie vroeger in deze blog). Hiermee stak hij Elvis Presley naar de troon en op een bepaald moment was hij inderdaad populairder dan Elvis in de States.
In 1958, tijdens een tournee in Engeland, kwam dan uit dat hij getrouwd was met zijn 13 jarige achternicht, iets wat in het zuiden van de USA, om godsdienstige redenen, niet ongebruikelijk was, maar hij werd Engeland uitgezet. Bij zijn terugkomst in de States was hij daar echter ook op een zwarte lijst terechtgekomen en zijn platen werden niet meer gedraaid en hij kwam niet meer op TV. Einde carriere ?
Jerry was natuurlijk niet gelukkig met de situatie maar hij gaf zich niet gewonnen en hij begon het land af te reizen en trad soms tot 300 keer per jaar op, weliswaar totaal onderbetaald, maar hij hield stand.
Hij zat ook vast bij Sun records tot 1963 en daarna vond hij onderdak bij Mercury records en dit bij een sublabel : Smash records.
In 63 had hij nog eens een grotere hit met What I'd say (750.000 ex verkocht) en hij maakte een aantal tamelijk succesvolle LP's, maar het grote succes was verdwenen. Hij was wel ook een aantal keer teruggegaan naar Engeland en daar was hij ondertussen wel enorm populair geworden.
In 1968 liep zijn platencontract met Smash Records af en het zag er niet naar uit dat dit zou verlengd worden, en hij was reeds op zoek naar een andere platenfirma die hem er weer bovenop zou kunnen brengen.
Toevallig kreeg hij in 68 dan een telefoontje van een jeugdvriend Eddy Kilroy, platenproducer, die hem voorstelde een aantal moderne country nummers op te nemen en zo de grote Amerikaanse country markt aan te boren.
Jerry was aanvankelijk niet zomaar bereid dit te doen, hij was tenslotte in 68 nog de laatste overblijvende classic rocker. Eddy kon hem toch overhalen en hij nam ANOTHER PLACE ANOTHER TIME op , een song die al eerder min of meer geflopt was, maar Jerry maakte er een zeer mooie versie van, op zijn eigen onnavolgbare manier.
De song kwam op nr 2 in de USA country hitlijsten en stond ook nog eens onderaan in de poplijsten, daar had hij in jaren niet meer in gestaan. Hij was terug en hij zou jarenlang de ene grote country hit na de andere maken en terug miljoenen platen verkopen. Veel later zou hij volledig teruggaan naar de Rock 'n roll en dit tot op vandaag.
In Vlaanderen kwam Jerry in 1968 niet door en ook niet in Europa, uitgezonderd in Engeland. Het zou duren tot 1972 tot hij hier terug was met een classic rock nummer : "Chantilly Lace". In 1972 trad hij dan ook voor de eerste maal op in Belgie, in Vorst Nationaal. Uw dienaar was daar dan ook aanwezig. Later meer daarover.
HIERONDER EEN LIVE TV VERSIE VAN ANOTHER PLACE ANOTHER TIME DOOR JERRY LEE LEWIS. DIT IS COUNTRY VAN DE BOVENSTE PLANK. JERRY SPEELT EN ZINGT COUNTRY WEL OP ZIJN EIGEN MANIER.
1968. Een knotsgekke plaat uit 68 was FIRE door ene ARTHUR BROWN MET ZIJN CRAZY WORLD.
Arthur was geboren in 1944 in Witby, UK en studeerde aanvankelijk rechten aan de universiteit maar buisde falikant in het eerste jaar reeds. Daarna begon hij iets gemakkelijker, dacht hij, het werd filosofie, maar hij stichtte algauw een groep en trachtte muziek te spelen in plaats van hard te studeren.
Daar zijn studies een flop waren kwam hij, naast de muziek aan de bak als onderwijzer, afwasser, grondwerker , edm..
Hij ontwikkelde een act om op te treden en hij baseerde zich hiervoor op de vuurspuwers van de kermis, die hij in zijn jeugd veel gezien had.
Hij schreef dan FIRE samen met een vriend en het werd een instant millionseller, voor een groot deel te danken natuurlijk aan zijn hilarische act.
De song werd nr 1 in de UK en nr 2 in de States.
In Vlaanderen werd de song ook een grote jukebox hit en hij stond nr 3 in de Vlaamse top 20 in augustus 68 en bleef zelfs 13 weken in de Vlaamse hitparade staan.
HIERONDER FIRE DOOR THE CRAZY WORLD OF ARTHUR BROWN. DE OPNAME DATEERT UIT 1975, DE OORSPRONKELIJKE OPNAME UIT 68 IS TE SLECHT.
ACTUEEL. Zoals jullie nu al weten spelen THE SHADOOGIES The Shadows, Rock 'n roll, country en blues voornamelijk uit de periode 1955 tot 1965 en later, verder afgeleide muziek.
Op 17 december 2009 traden wij op voor de senioren van de firma Bekaert uit Aalter, in de feestzaal van Lotenhulle.
Het werd een daverend succes met 350 aanwezigen. Er was wel een probleem met het weer, het had die dag namelijk veel gesneeuwd en de banen lagen er glad bij.
We traden op van 14 tot 17 uur maar er waren veel mensen die reeds vroeger, rond 16 uur, naar huis vertrokken wegens de slechte staat van de wegen.
Zelfs met het slechte weer was ons optreden een groot succes en het publiek spaarde zijn applaus niet.
We werden dan ook terug gevaagd om op te treden op hun bijeenkomst van 2010 in zaal "Het Biezemhof" in Aalter.
HIERONDER THE SHADOOGIES MET HELLO JOSEPHINE IN LOTENHULLE.
1968. De vierde millionseller van THE BEE GEES was WORDS.
Ze waren blijkbaar bezig aan " a never ending string of hits". Alles werd zelf geschreven door de gebroeders Gibb : Barry, Robin en Maurice.
Hun succes bij de dames was ook enorm en hun live optredens waren grandioos. Ze begonnen zelfs op te treden met een groot orkest van 30 man. Ze waren dus voorlopers van onze Helmut Lotti.
Ze stonden nr 8 in de UK en nr 15 in de USA met Words.
Hun grootste succes hadden ze in Europa waar ze praktisch overal nr 1 en zeker in de top 10 stonden.
Hun vijfde millioseller kwam ook nog in 68 : I'VE GOTTA GET A MESSAGE TO YOU.
In Vlaanderen stonden ze nr 3 in maart 68 met "Words" en nr 6 in september 68 met "I've gotta get a message".
HIERONDER EEN LIVE VIDEO MET GROOT ORKEST VAN WORDS DOOR THE BEE GEE. MOOIE MUZIEK.
1967. Dit nummer BABY COME BACK van THE EQUALS werd uitgebracht in 1966 in de UK maar geraakte niet in de hitparade op dat moment.
De Frontman van The Equals was EDDY GRANT uit Londen en in het middelbaar besloot hij een groep te vormen met medestudenten. Hij had wel een probleem want hij was uiteindelijk de enige die gitaar kon spelen. Hij was dus wel verplicht zijn muzikanten eerst te leren spelen alvorens ze konden optreden.
In 1965 was hij rond met les geven en Eddy begon songs te schrijven en ze geraakten aan werk in Europa, zoals zovele Engelse groepen in die tijd, en ze hadden zelfs optredens voor TV.
De opname van BABY COME BACK, geen succes in de UK dus, kwam in 67 uit in Europa en werd nr 1 in Belgie en Nederland. Als gevolg hiervan haalden ze ook nr 1 in de UK.
Ze hadden hun eerste millionseller binnen. Ook in de USA scoorden ze nadien en stonden op nr 26.
Eddy Grant zouden we later nog terug zien met andere grote hits die hij dan solo zong.
In Vlaanderen was "Baby come back" een megahit en het nummer stond nr 1 in november 67 en bleef 15 weken in de hitparade.
Met Les Charletans speelden we dit nummer natuurlijk ook.
Onder de video, in bijlage : Les Charletans VOLLEDIG LIVE op Zotte maandag in Pittem op 14 juli 1969 met Baby come back : Germain Van de Weghe : Zang en sologitaar, Noel Callewaert: drums en backing vocals, Geert Maes : saxofoon, Sylvain Maes : Orgel en bas.
1968. De vierde millionseller van TOM JONES kwam uit in 1968 : DELILAH.
Het werd zijn grootste single succes en hij verkocht meer dan een half miljoen platen in de UK alleen.
Het was echter in Europa dat Tom bijna overal op nr 1 kwam en hij stond ook in Zuid Afrika en in de USA hoog in de hitparade.
Hij snikte zijn tekst en men kon hem zijn zogezegde ex-verloofde met een mes voelen steken.
Hij kreeg een 3 jaren contract aangeboden met de mimimum-garantie van 3 miljoen pond per jaar.
In de USA kreeg hij, als eerste Engelsman, een eigen TV show en hij begon op te treden voor de miljardairs in Las Vegas.
In Las Vegas was Elvis Presley een trouw bezoeker van Tom's concerten en Elvis zag dat Tom enorm populair was bij iets oudere meisjes en dames. Elvis nam Tom's stageshow gedeeltelijk over (sjaaltjes, jumpsuits, spannende broeken) in zijn nieuwe live shows die hij binnenkort zou gaan geven.
In 68 verkocht ook Tom's LP : "Fever Zone" meer dan een miljoen. Hij was nu definitief gelanceerd als topartiest en voor lang.
In Vlaanderen stond Delilah op nr 1 in maart 68 en de song bleef 16 weken in de hitparade staan.
In bijlage, onder de video, een audio opname van Delilah door Les Charletans LIVE opgenomen met een kleine Phillips bandopnemer op de scene in Het volkhuis in Zwevezele in 1968 : Germain Van de Weghe : Zang en ritmegitaar, Noel Callewaert : Drums en backing vocals, Sylvain Maes : Keyboard en bas. De opnamekwaliteit is iets minder maar geeft wel goed de tijdsgeest weer.
HIERONDER EEN PLAYBACK VIDEO VAN DELILAH DOOR TOM JONES.
1967 - LET'S SPEND THE NIGHT TOGETHER - THE ROLLING STONES
1967. Net zoals The Beatles kwamen THE ROLLING STONES ook onder de invloed van de flower power en hun muziek werd anders en geraakte verder en verder weg van the rythm and blues waar ze mee begonnen waren. Ook hun idolen Chuck Berry en Jerry Lee Lewis begonnen ze te vergeten.
In 1967 hadden ze twee singles millionsellers : LET'S SPEND THE NIGHT TOGETHER/RUBY TUESDAY en WE LOVE YOU/DANDELION.
Ze hadden ook een gouden LP met THEIR SATANIC MAJESTIES REQUEST. Alleen de titel zei al genoeg over de inhoud.
Het waren allemaal songs geschreven door het succesduo Mick Jagger en Keith Richards. De vergelijking met het duo Lennon/ McCarthy was natuurlijk nooit ver weg.
Na The Beatles waren ze de meest succesvolle groep van dit jaar. Sommigen vonden hen groter en beter dan The Beatles, onder wie Uw dienaar.
"Lets's spend the night together"/"Ruby Tuesday" stond Nr 1 in de States en nr 2 in de UK." We love you"/"Dandelion" stond nr 4 in de UK en nr 6 in de USA. Zowel de A zijde als de B zijde van beide nummers hadden een enorm succes en scoorden in de hitparades langs beide zijden van de Altantische Oceaan.
In Vlaanderen waren the Rolling Stones ook populair. Ze stonden nr 7 en 4.
HIERONDER LET'S SPEND THE NIGHT TOGETHER DOOR THE ROLLING STONES. BRIAN JONES IS ER NOG BIJ, HIJ SPEEELT HIER PIANO. HET LIJKT EEN LIVE OPNAME.
1967. THE BEATLES waren DE TOP of the bill in 1967.
Ze hadden de volgende millionsellers singles : PENNY LANE, ALL YOU NEED IS LOVE, HELLO GOODBYE.
Ze hadden ook 2 albums die goud haalden : SERGEANTS PEPPER'S LONELY HEARTS CLUB BAND en MAGICAL MYSTERY TOUR.
Zowel in Europa en zeer zeker in de USA waren ze de grootste, en ook, de rest van de wereld lag aan hun voeten.
Ze stonden met "All you need is love" op nr 1 in de USA en ook in de UK.
Alles was geschreven door Paul McCartney en John Lennon. Ze waren veruit het meest succesvolle componistenduo van de wereld.
Zoals reeds gezegd was de "flower power" kant van de Beatles niet mijn ding. Ik was daarmee bij de minderheid van de jongeren, dat besefte ik. Ik hield wel van hun classic Rock 'n roll nummers waarmee ze gestart waren en in Hamburg bekend geworden waren.
HIERONDER ALL YOU NEED IS LOVE DOOR THE BEATLES. DIT NUMMER WERD OVER DE HELE WERELD UITGEZONDEN, PER SATELIET EN ER ZOUDEN 400 MILJOEN MENSEN NAAR GEKEKEN HEBBEN.
ACTUEEL. Vandaag een video van THE SHADOOGIES : SHADOOGIE.
Dit nummer was een nummer dat in de jaren 60 door ALLE groepen die over een gitaar beschikten diende gespeeld te worden.
The Shadows hadden een radio- en jukeboxhit met SHADOOGIE in december 1961 in Vlaanderen (op de achterkant stond Blue star) maar het was een remake van de song GUITAR BOOGIE. Dat wisten wij op dat moment niet en we dachten dat dit volledig origineel was.
Dit nummer was blijkbaar vroeger geschreven en gespeeld door ARTHUR SMITH (zie foto), maar werd daarna door honderden in een eigen versie nagespeeld.
Arthur smith werd geboren in 1921 in South Carolina en hij werkte aanvankelijk als textielarbeider. Tussendoor begon hij gitaar, banjo en fiddle te spelen en waagde zich ook aan het componeren van instrumentale songs, een ervan was dus Guitar boogie.
Na zijn diensttijd, in de tweede oorlog, stichtte Arthur Smith de groep ARTHUR SMITH AND HIS CRACKERJACKS en ze hadden algauw een country TV show die nationaal in de USA werd uitgezonden. De show noemde simpel THE ARTHUR SMITH SHOW.
Arthur schreef niet minder dan 500 songs, waaronder "Guitar boogie", en is in de USA een nationaal monument.
Ook The Shadows namen dus een aangepaste versie van" Guitar Boogie" op en met hun eigen specifieke gitaarsound leek het alsof ze een nieuwe song hadden geschreven. Ze noemden het SHADOOGIE : (Shadowsboogie) en gans Europa speelde het na. Hun eerste versie namen ze op begin de jaren zestig en later namen ze een nog meer aangepaste versie op die ze nu spelen tijdens hun optredens.
Onder de video, in bijlage, Athur Smith met Guitar Boogie, een live video.
HIERONDER SHADOOGIE - LIVE IN RUISELEDE IN 'T FONTEINTJE OP 24 NOVEMBER 2012 - GESPEELD DOOR THE SHADOOGIES. WE SPELEN DE VERSIE VAN THE SHADOWS UIT 1961.
1967 - LA COPPIA PIU'BELLA DEL MONDO - ADRIANO CELENTANO
1967. ADRIANO CELENTANO werd geboren in Milaan in 1938 en zal de legende ingaan als de Italiaanse Elvis Presley, maar ook als lolbroek en imitator van de komiek Jerry lewis (NIET de zanger-pianist).
Hij werd ontdekt in 1959, hij was toen 21 jaar en hij zong als Elvis Presley. Op TV debuteerde hij met "Rock around the clock" van Bill Haley in een heus Rock 'n roll festival in Italie.
In 1962 verkocht zijn plaat "Nata Parme" (Geboren voor mij) 450.000 exemplaren, een groot getal voor Italie in die tijd.
Als gevolg van zijn groot succes stichtte hij zijn eigen platenfirma CLAN CELENTANO en begon onmiddellijk zeer succesvolle platen te maken. Hij had oa veel succes met een Italiaanse coverversie van "Stand by me" (Preghero) die 700.000 exemplaren verkocht.
Stilaan had hij ook succes in gans Europa.
In 67 kwam dan zijn eerste millionseller : LA COPPIA PIU'BELLA DEL MONDO ( het mooiste koppel van de wereld), dit keer geen rock 'n roll, maar een wals...
Hij haalde nr 1 in Italie en stond daar liefst 18 weken in de hitparade.
Hij begon ook in films te spelen, in navolging van zijn idool Elvis Presley, en met succes.
In Vlaanderen kwam hij in 67 niet in de hitparade, maar hij had er reeds ingestaan in 1961 met 24000 BACI, (24000 kussen), later gecoverd door Peter en zijn Rockets als "24000 kussen", een voor de hand liggende titel natuurlijk..
Onder de video, in bijlage, een mp3 van 24000 kussen door Peter en zijn Rockets en een tweede bijlage door Adriano Celentano van 24000 BACI uit 61.
HIERONDER EEN AUDIO VIDEO VAN LA COPPA PIU'BELLA DEL MONDO DOOR ADRIANO CELENTANIO.
1967. Na zijn enorm succes met "The green green grass of home", was TOM JONES natuurlijk op zoek naar een opvolger.
Hij had "The green green grass" een beetje geleend van Jerry Lee lewis (zie een vroeger bericht in dezeblog) en Tom nam terug een vroegere opname van Jerry op namelijk DETROIT CITY.
Dit nummer was in 1963 een millionseller geweest van Bobby Bare en daarna gecoverd door Jerry Lee Lewis en vele andere countryzangers, en het stond ook op de LP die Tom had van Jerry lee waar "The green green grass" op stond. Ik heb deze LP ook in mijn bezit.
Het werd deze keer geen millionseller maar hij scoorde wel zeer hoog in de hitparades.
Met "Les Charletans" speelden we dit nummer dan ook bij ieder optreden en het was zeer veel te horen op de radio en het was een hit op de jukeboxen in 67.
In Vlaanderen stond Detroit City op nr 3 in de Vlaamse top 20 en bleef 13 weken in de hitparade.
Onder de video vind je een youtube audio-video van "Detroit City" van Jerry Lee lewis. De gelijkenis is treffend. Bij Jerry hoor je natuurlijk zijn piano meer op de voorgrond.
HIERONDER TOM JONES MET DETROIT CITY. ZEER GOED GEDAANEN, QUA ZANG, ZEER GELIJKEND OP DE VERSIE VAN JERRY LEE LEWIS.
1967 - I HEARD IT THROUGH THE GRAPEVINE - GLADYS KNIGHT AND THE PIPS
1967. GLADYS KNIGHT AND THE PIPS, waren reeds een tijdje bezig en in 1961 hadden ze zelfs een millionseller met "Every beat of my heart".
In 67 waren ze daar echter terug met een knaller van formaat : I HEARD IT THROUGH THE GRAPEVINE.
Ze zaten natuurlijk bij Motown en dit label bracht de ene grote hit na de andere uit in die tijd.
Ze haalden nr 1 in de USA en nr 47 in de UK.
Later zou dit nummer ook gecoverd worden door Marvin Gaye.
Gladys Knight geraakte niet in de hitparade in Vlaanderen in 67 en kwam ook niet door op de radio, maar in 86 haalde de cover van Marvin Gaye de Vlaamse hiparade wel (nr 18 in juni 86).
HIERONDER I HEARD IT THROUGH THE GRAPEVINE DOOR GLADYS KNIGHT AND THE PIPS.
1967 - JUDY IN DISGUISE - JOHN FRED AND HIS PLAYBOY BAND
1967. Deze Amerikaanse groep uit Louisiana werd aanvankelijk opgericht door studenten uit het middelbaar om schoolfeesten op te luisteren. Ze waren met 8 leden, een uitzondering.
Daarna gingen ze naar de universiteit en begonnen meer professioneel in de muziek te werken.
JOHN FRED was de voorman van de band en maakte zijn eerste plaat al in 1962.
De band deed alles zelf : ze componeerden, ze namen zelf op, ze schreven de arrangementen en produceden hun platen zelf.
In 1967 schreef JOHN FRED dan, samen met een aantal leden van de band, JUDY IN DISGUISE, een titel die deed denken aan "Lucy in the sky with diamonds"van The Beatles.
Het werd een regelrechte millionseller en ook een wereldhit. Ze stonden nr 1 in de USA en nr 3 in de UK.
In Vlaanderen waren we mee en de song stond op nr 1 in februari 68 en bleef tien weken in de hitparade.
HIERONDER JUDY IN DISGUISE DOOR JOHN FRED AND HIS PLAYBOY BAND. DEZE PLAYBACK VERSIE SUGGEREERT DE VERMOMMMING (DISGUISE) HEEL GOED, MAAR IS DAARDOOR NIET ZO DUIDELIJK NATUURLIJK.