BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
12-09-2016
1958 - TEQUILA - THE CHAMPS
1958. Een aantal jonge Amerikaanse studiomuzikanten hadden in 1958 een millionseller met TEQUILA. Ze noemden hun gelegenheidsgroep THE CHAMPS.
Tequila was een instrumental met een aanstekelijk ritme en een grote rol voor de drums, saxofoon en gitaar. Zijn vormden een mooie groep en hadden ook een act met danspasjes die we nadien ook bij The Shadows hebben gezien maar afkomstig waren van de zwarte groepen. Ze volgden een beetje "Raunchy" op (sun records 1957) en met de saxofoon als leadinstrument waren ze precies de voorlopers van Johnny and the Hurricanes. (Zie foto) Ze waren achteraf gezien een stuk verantwoordelijk voor de introductie van de instrumentale hits in de Rock 'n Roll, die tot dan praktisch uitsluitend vocaal was geweest, weliswaar met mooie gitaar- of pianosolos in de songs.
The Champs zouden hun succesreeks verder zetten 1959 en 1960. Daaropvolgend ontwaakte Europa en kregen we de regelrechte invasie van de instrumentale groepen met op kop, natuurlijk, The shadows.
In de Vlaamse top 20 vinden we in 1958 The Champs terug in april op nummer 3 en ze zouden 5 maand in de hitparade blijven. Van een succes gesproken voor een instrumentaal nummer.
HIERONDER EEN LATERE LIVE VERSIE VAN TEQUILA. DE OPVOLGER HIERVAN WAS TO MUCH TEQUILA EN MET DANSPASJES ZOALS THE SHADOWS.
"1958. We hadden het al over "The champs" met hun instrumentale hit "Tequila" en de voortrekkersrol die ze speelden voor de latere gitaargroepen in de USA maar nog meer in Europa.
Een enorm succesvolle gitarist was DUANE EDDY WITH THE REBELS. Duane was geboren in 1938 in de staat New York en hij begon gitaar te spelen op 5 jarige leeftijd, waarna zijn familie naar Phoenix Arizona verhuisde. Met 16 speelde hij in een dance band en per toeval kwam hij op een speciaal gitaargeluid dat men later TWANGY GUITAR zou noemen. Het was in feite niets meer dan een gitaarsologeluid van de dikste (dikwijls gebogen) snaren van de gitaar gespeeld met veel galm, reverb en tremelo. In zijn liedjes kwam hetzelfde tema verschillende keren terug maar telkens in een stijgende toonhoogte. De saxofoon speelde een antwoordduet met de sologitaar, de drums waren zeer ritmisch en zeer luid en de andere muzikanten brachten mondeling hoge klanken uit. Als pluspunt was Duane ook nog een mooie jongen en alhoewel hij niet zong werd hij ook een meisjesidool.
De sound van Duane was een nog nooit gehoorde combinatie en het had succes. In 1958 had Duane met REBEL ROUSER zijn eerste millionseller er zouden er nog veel volgen. Zijn absolute doorbraak kwam in 1960 toen hij de titelsong speelde in de film BECAUSE THEY'RE YOUNG. Deze song is nu nog altijd zeer bekend in Vlaanderen als openingsnummer van de radioserie DE PRE HISTORIE.
In 1958 stond Duane niet in de Vlaamse top 20. Hij kwam er voor de eerste keer in voor in 61 met het nummer PEPE. In 1980 stond hij er ook in en dit als gevolg van het het succes van DE PRE HISTORIE met "Because they're young".
HIERONDER DUANE EDDY WITH THE REBELS MET REBEL ROUSER. PLAYBACK MAAR NATUURLIJK ZEER MOOIE KLANK.
1958. We zagen reeds hoe Jerry Lee Lewis zijn turbulent liefdesleven uiteindelijk op de rails had gekregen. Hij woonde in bij zijn kozijn in Memphis die zijn bassist was en die nu onverwacht ook zijn schoonvader geworden was.
Hij had 4 millionsellers uit, hij stond op het punt Elvis Presley te onttronen als King of Rock 'n roll, en zijn manager had hem aangeraden een tournee door Engeland te maken omdat de Engelsen hem onvoorwaardelijk in hun hart droegen en hij daar zoveel platen verkocht dat het praktisch niet meer reeel was. Iedereen raadde Jerry echter af om kleur te bekennen en hij mocht zeker niet spreken over zijn 3 huwelijken en absoluut zwijgen over MYRA die amper 13,5 jaar was.
Jerry was zich echter van geen kwaad bewust en wilde niet weten van geheimdoenerij. Hij zei dat hij MYRA lief had, dat ze getrouwd waren en dat iedereen dat mocht en zelfs moest weten. Zijn gehele of halve bigamie was voor hem geen punt. Zijn tweede huwelijk was volgens hem niet geldig en dus was zijn derde huwelijk in orde met de Amerikaanse kerk en de wet, het tweede huwelijk had gewoon nooit bestaan. Zijn manager was formeel : er werd in Engeland niet gesproken over zijn jonge bruid en de tournee zou een groot succes worden. Zoals altijd, en nu nog altijd, deed Jerry gewoon zijn zin en iedereen kon de pot op. MYRA , + 13 jaar, vergezelde hem naar Engeland, samen met zijn schoonmoeder, zijn zuster, zijn bassist Ray Brown ( zijn kozijn en schoonvader) en de broer van Myra, Rusty Brown en natuurlijk zijn muzikanten en zijn manager.
In Engeland aangekomen werden ze natuurlijk overvallen door de pers en deze pers slaagde erin MYRA apart te ondervragen. Ze zei, spontaan, dat ze de vrouw was van Jerry en dat ze 15 jaar was (een klein leugentje van 1,5 jaar opgedragen door Jerry om de mensen niet te veel af te schrikken). De dag erna hadden de Engelse reporters reeds ontdekt dat MYRA maar 13,5 was en dat Jerry reeds voor de derde maal getrouwd was en dat hij waarschijnlijk bigamist was. Het Engels parlement kwam samen en Jerry werd uit het land gezet. Hij had amper 3 concerten gegeven van de massa die hij normaal zou gedaan hebben. Hij zat er niet zoveel mee in want hij was zeker dat in USA niemand zou vallen over het feit dat hij met Myra, 13,5 getrouwd was. In het zuiden van The States trouwde men, om godsdienstige redenen, jong tot zeer jong.
Bij aankomst in de States bleek echter dat de wind uit Engeland overgewaaid was, hij werd gemeden. Hij kwam niet meer aan bod op de radio, TV en film en zijn gage viel van 10.000 dollar per concert op 300 dollar per avond. Sun records bracht, contractueel, nu en dan nog een plaat uit maar dit zonder een enkele promotie. Zij verkochten niet slecht, maar millionsellers zaten er niet meer tussen. Dit zou duren tot een heel eind in de jaren 60, maar zijn come back zou dan ook fenomenaal worden met 20 nummer 1 hits in de country music en terug een groot aantal successen in de rock 'n roll, opnieuw. Later berichten we dan ook verder uitgebreid over het fenomeen "Jerry Lee Lewis", mijn grootste favoriet.
HIERONDER JERRY LEWIS LIVE MET ZIJN VIERDE MILLIONSELLER BREATHLESS.
1958. Dit was terug een superjaar voor Jerry Lee Lewis want hij scoorde terug 2 millionsellers na zijn twee in 1957. Het waren BREATHLESS en HIGH SCHOOL CONFIDENTIAL. Het was echter ook het jaar van zijn ondergang en dit voor vele, vele jaren.
Hij was dus geboren in 1935 en, zoals het de gewoonte was in het Zuiden van de States, reeds rond zijn zestiende getrouwd. Op die manier waren ze in orde met de wetten van hun geloof en konden ze zondeloos de liefde bedrijven.
Dit huwelijk stelde echter niets voor en enkele tijd later trouwde Jerry opnieuw met de dochter van een dominee (preacher) en dat natuurlijk voor een andere geloofsgemeenschap. In de USA moet men een trouwvergunning aanvragen alvorens men kan trouwen en Jerry deed dat natuurlijk in een andere staat, en hij en zijn aanstaande logen over alles wat er te verklaren viel : ouderdom, beroep, woonplaats, enz.. om toch maar een vergunning te kunnen krijgen, en het lukte telkens en zonder medeweten van hun ouders. In de USA bestaan geen identiteitskaarten, dit wordt beschouwd als een inbreuk op de privacy. Alles wordt afgehandeld in vertrouwen en men kan dus liegen zoveel men wil. Vandaar dat Jerry enige tijd later een derde keer trouwde met Myra Gail Brown , de dochter van zijn kozijn die ook zijn bassist was. Toen hij het nieuws nadien hoorde en wilde hij Jerry vermoorden. Daar ze weer over alles hadden gelogen kon Jerry dus op 23 jarige leeftijd trouwen met zijn achternicht van nog geen 14 jaar. Een schandaal, zeker in Europa.
Er was echter nog een probleem. Toen hij trouwde met zijn tweede vrouw was hij nog niet officieel gescheiden van zijn eerste vrouw en was zijn tweede huwelijk dus ongeldig. Zijn eerste huwelijk was wel reeds officieel ontbonden toen hij de derde keer trouwde met Myra Gail.(Zijn echte grote liefde). Dit was natuurlijk een ideale toestand voor advocaten. Was hij bigamist ja of nee toen hij voor de derde keer trouwde? Niet volgens Jerry, volgens hem was er geen vuiltje aan de lucht. Onlangs bekeken we de tragische ondergang, voor een lange tijd, van een van de founding fathers van de Classic Rock ' roll.
HIERONDER JERRY LEE LEWIS MET EEN LIVE UITVOERING VAN HIGH SCHOOL CONFIDENTIAL. HIJ ZINGT DIT EIGENGESCHREVEN NUMMER IN EEN VERKORTE VERSIE VOOR HET TV PROGRAMMA SHINDIG. ZOALS GEWOONLIJK WEIGERDE HIJ HIER OOK OM TE PLAYBACKEN.
1958. De classic rock 'n roll was op zijn hoogtepunt in de USA. Na 2 jaar begon het originele, blues afgeleide ervan, reeds weg te deemsteren omdat de blanken de invloed van de zwarten niet moesten. De originele zwarte manier van zingen, met de risky lyrics, snijdend en hard, was een grote doorn in het oog van de oudere blanke Amerikanen, zeker in het zuiden, en deze originele muziekstijl moest en zou weer verdwijnen of toch geneutralizeerd worden. De platenfirmas zochten zich een ongeluk om een compromis te vinden voor hetgeen Sam Phillips van Sun Records, met Elvis Presley, had ontdekt. Zij wisten dat de blanke jeugd de nieuwe sound enorm graag hoorde, maar commercieel was er een probleem (met de ouders) en als ze dat oplosten zaten ze op een gegarandeerde goudmijn. De oplossing was in feite simpel : geef de blanke tiener (alleen) de klank van de blues gecombineerd met een enorme mooie blanke jongen of meisje, de muziek gespeeld op een bluesy manier en met simpele onnozele teksten die niemand chokeerden. Alles moest gespeeld worden door de beste blanke of zwarte studiomuzikanten die er bestonden. Koppel deze liedjes aan professionele videoclips die NOOIT LIVE gespeeld werden, maar wel een fantastische klank hadden en zeer mooi waren opgenomen, en je bent er.
De rythm and blues was dirty, maar de blanke versie, Rock 'n roll, was beautiful. Probleem opgelost. En het was waar : het verkocht en iedereen was kontent.
FRANKIE AVALON, geboren in 1940, dus 18 jaar in 1958, een steengoede muzikant die als trompetist zeker een grote Mijnheer zou geworden zijn, was een van deze kersverse tieneridolen. Hij was van Italiaanse afkomst (zie Perry Como), was zeer knap en werd aangezocht om een simpel liedje in te zingen met studiomuzikanten. Het liedje was DEDE DINAH. Hij zong het in, met zijn neus dichtgeknepen, en het werd onmiddellijk zijn eerste millionseller en het zou voorbeeld zijn voor een massa jongens en meisjes met perfecte looks, een middelmatige stem, geen componeertalent maar met een perfect gezicht en lichaam, met perfecte studiomuzikanten en een mega-management en platendistributie achter zich.
Praktisch onmiddellijk kwamen ze, nationaal, op TV en er werden compilatiefilms gemaakt waarin ze hun hits konden lippen. Ze hadden succes tot en met en alles was voor herhaling vatbaar. Franky Avalon kwam niet in de Vlaamse hitparade met" Dede dinah" maar wel met zijn monsterhit VENUS in 59, later meer daarover.
Frankie werd een superster en treedt tot op vandaag nog regelmatig op in de USA, ook met zijn trompet.
HIERONDER FRANKIE AVALON MET ZIJN ZEER EERSTE MILLIONSELLER DEDE DINAH, EEN AUDIO VERSIE MAAR HET BELUISTEREN WAARD. HET STAAT ALS VOORBEELD VOOR EEN GROOT DEEL NAVOLGERS IN DE KOMENDE PERIODE. DE MIX VAN DE STEM VAN FRANKIE EN DE MUZIEK IS TOP. HET LIEDJE ZELF IS TWEE KEER NIKS.
1958. Dit was een gezegend jaar voor de Classic Rock 'n roll, maar de eerste tekenen van vervlakking en verwatering waren reeds aanwezig. Deze verwatering was zeker niet te bespeuren bij de originele rocker en poeet CHUCK BERRY. Hij scoorde maar liefst 2 millionsellers in 1958 : SWEET LITTLE SIXTEEN en JOHNNY B GOODE.
Chuck kruidde zijn optredens met zijn fameuze DUCK WALK en zijn SPREIDSTAND. Hij deed zijn publiek meezingen, meedansen, hij deed ze een vuurslag aansteken als het donker werd en hij speelde op bepaalde momenten zo vals dat het niet meer te harden was om dan op het einde van de song terug in de juiste toonhoogte te belanden alsof er niets gebeurd was. Hij was totaal onvoorspelbaar en hij werd hierin gevolgd door tal van andere rock pioneers. Zo was en is er Jerry Lee Lewis : hij weet vooraf zelf niet welke songs hij zal spelen gedurende een optreden, hij speelt en zijn muzikanten moeten hem maar zien te volgen.
Tot dan toe hadden alle grote vedetten zich aan de regels gehouden en speelden en zongen zij op basis van muziekpartituren. Daar kwamen nu die jonge snaken, zij trokken zich van al die regels niets aan en begonnen terug te gaan naar de basis van de muziek en dat was spelen en zingen zoals het uitkwam, zonder al te veel regels en met gevoel. De opnamebazen moesten zich maar aanpassen aan wat zij deden en hun optredens waren grotendeels improvisatie en onvoorspelbaar.Het zou niet lang duren maar deze originele periode en deze originele artiesten zouden wel het muziekgebeuren drastisch omgooien en de toekomst zou nooit meer zijn zoals het verleden.
Chuck Berry stond niet in de Vlaamse top 20 in 1958, het werd dus weer luisteren naar Radio Luxemburg. Ikzelf zou Chuck maar ontdekken rond 1964 door de covers die The Beatles en The Rolling Stones van hem speelden ("Route 66"," Roll over Beethoven"," Rock 'n roll music", enz..)
Onder de video, in bijage, een versie van Johnny B Goode door The Shadoogies voor de Molenstappers in Ruiselede in 2008.
HIERONDER CHUCK BERRY MET EEN ORIGINELE LIVE VERSIE VAN JOHNNY B GOODE BIJ TRINI LOPEZ (IF I HAD A HAMMER) (zie foto)
1958. PERRY COMO, de crooner van de pre-rock periode, had in 1958 een hit met MANDOLINS IN THE MOONLIGHT.
Hij stond in december 1958 op nummer 15 in de Vlaamse hitparade en hij zou het tot nummer 1 brengen in februari 1959. In de lijst van de millonsellers heb ik deze song niet teruggevonden. Dit is spijtig want als 14 jarige hoorde ik dit nummer zeer graag. Het was geen rock 'n roll maar dat gaf niet. Het had volgens mij alles : de stem was prachtig en de muziek was zeer mooi, het klonk ook Italiaans want Perry was van Italiaanse afkomst.
Perry had wel 3 millionsellers in 1958 : CATCH A FALLING STAR,KEWPIE DOLL en I MAY NEVER PASS THIS WAY AGAIN. Later zou ik zeer regelmatig bij geburen naar de TV gaan kijken en daar kon men dan de "Perry Como-show" zien met alle Amerikaanse tienervedetten van dat ogenblik, alles gepresenteerd door Perry die nu en dan ook een van zijn eigen songs ten beste gaf. Wij zagen die shows zonder de commercials die gebruikelijk waren in de USA. Deze shows waren een grote bron van muziekinformatie voor mij en voor de jonge mensen van toen.
HIERONDER PERRY COMO MET MANDOLINS IN THE MOONLIGHT - EEN TIJD GELEDEN NOG GECOVERD DOOR HELMUT LOTTI IN ZIJN ALBUM "THE CROONERS".
1959. In 1959 was ik dus 15 jaar en mijn muzikale interesse was intussen groot geworden.
Ik slorpte alles op wat de radio aan muziek bracht. De Amerikaanse muziek (rock 'n roll) hoorde ik op radio Luxemburg in de late avonduren, maar de muziek die aangeprezen werd door de Vlaamse radio was meer conservatief maar de Italianen waren in die tijd favorieten van de Vlaamse omroepers blijkbaar.
Een van de songs die in 59 zeer regelmatig op de radio te horen was, was CIAO CIAO BAMBINA van ene DOMENICO MODUGNO, een Italiaan die een of ander songfestival moet gewonnen hebben en niet van de radio weg te branden was.
Ik hoorde dit graag, het was geen rock 'n roll, maar het had er veel van weg.
Deze Italianen konden zeer emotioneel zingen en wanneer de Duitse Caterina Valente deze song ook opnam was ik verkocht.
Caterina was een van mijn eerste zangeressen die ik graag hoorde. Ze speelde ook in de film en kon blijkbaar verschillende genres aan en ze had zelfs veel succes in de USA.
Deze song, "Cia ciao Bambina", was er een die ik in mijn hart sloot. Ik verstond er geen woord van maar ik vond dit goed.
Ik neuriede deze song tijdens de fietsrit van Ruiselede naar Aalter (7 kilometer), Sint Gerolf in de morgenuren. Mijn muzikale zoektocht was begonnen en al wat ik muzikaal de moeite vond kon op mijn interesse rekenen.
Domenico was reeds in 58 in de Vlaamse top 20 verschenen met "Nel blu di pintu di blu" (Volare) en hij had er een millionseller mee, en hij stond in 58 ook op nr 5 in de Vlaamse hitparade. (Zie een vorig bericht in deze blog). Maar in 59 stond hij hier op nr 1 met "Ciao Ciao Bambina". Hij bleef niet minder dan 6 MAAND in de Vlaamse hitparade staan. Dit waseen echt rekord.