BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
11-08-2016
1957 - BILLY VAUGHN -SAIL ALONG SILV'RY MOON
1957. Billy Vaughn had in dit jaar zijn tweede millionseller, SAIL ALONG SILVERLY MOON. In 1955 had hij zijn eerste miljoenenverkoop met MELODY OF LOVE, dit was gewoon MELODIE D'AMOUR, maar instrumentaal met groot orkest.
Zijn orkest speelde speelde zeer mooie, simpele muziek en de gitaar had een mooie rol in het geheel. Met zijn studio orkest begeleidde hij oa Pat Boone. Hij zou later de ene superhit na de andere maken.
Ik had het als 13 jarige niet zomaar voor bigbandmuziek, maar wat Billy Vaughn bracht vond ik wel mooi. Hij was ook zeer populair in Duitsland en dat maakte hem zo een voorloper voor James last. James speelde ook populaire deuntjes met een groot orkest gebaseerd op een stevige beat , gitaar en bas.
Pas in september 1958 zou Billy Vaughn in de Vlaamse TOP 20 verschijnen met "Sail along silverly moon". Ik heb zeer veel geluisterd naar dit mooie nummer en ben nadien Billy Vaughn blijven volgen. Hij volgde een beetje de manier van spelen van het orkest van Fats Domino. Ook hier was de gitaar zeer hoorbaar aanwezig en ondersteunde op zeer mooie manier het geheel.
HIERONDER EEN GELUIDSVERSIE VAN SAIL ALONG SILVERLY MOON - NOG ATIJD ZEER MOOI.
1957. DE EERSTE (play back) VIDEO VAN DIANA VAN PAUL ANKA. HIJ WAS EEN TIENERIDOOL DIE ZIJN SONGS ZELF SCHREEF EN TOT VANDAAG NOG OPTREEDT, ZELFS IN BELGIE EEN PAAR JAAR GELEDEN.
1957. Chuck Berry kwam reeds aan bod in deze blog enkele weken geleden met een video van "Roll over Beethoven" opgenomen in Brussel.. In 1957 had Chuck nog eens 2 millionsellers namelijk "SchoolDays" en "Rock 'n roll music".
Zijn vorige millionsellers waren in 1955 : "Maybellene" en in 1956: "Roll over Beethoven".
Hij was geboren in 1931 in California en hij kwam uit een tamelijk welstellende (zwarte) familie en hij ging dus naar school en was een goede dichter. Zijn eerste succes "Maybellene" was meteen een voltreffer. Hij schreef het samen de bekende disk jockey Alan Freed. Het is twijfelachtig of Alan Freed inderdaad hieraan meegeschreven heeft. Het was in die tijd de gewoonte dat aankomende (en zeker zwarte) artiesten hun royalties moesten delen met hun platenfirma. Daarom stond er een producer of een manager vermeld als co-auteur van de songs, maar dit was zuiver financieel, in feite het uitmelken van jonge artiesten. In ieder geval, door Alan Freed, kwam Chuck aan de bak bij het blanke publiek. De rest is historie.
Hij maakte dus de ene hit na de andere, kwam op TV en in films. Zijn succes duurde niet zo lang want hij werd op een bepaald moment veroordeeld en geinterneerd voor het zogezegd ontvoeren (over een states - grens in de States) van een minderjarig meisje. Het was wel nog de tijd van de rassenscheiding in de de States en de zwarten werden zeer hard aangepakt.
Zijn carriere kende dus een onderbreking en hij zou eerst na veel jaren terug erkend worden en terug hits gaan maken. The Beatles en de Rolling Stones visten zijn oude hits terug op in de jaren 60. Zo heb ikzelf in de jaren 60 Chuck leren kennen en heb ik zijn oud werk terug opgezocht. Hier speelde ook terug Guy Mortier van HUMO een grote rol want hij speelde steevast in zijn radioprogramma "Schudden voor gebruik", na Jerry Lee Lewis en Fats Domino, ook Chuck Berry in zijn programma. Tot op vandaag spelen The Shadoogies en veel andere groepen en zangers nog "Roll over Beethoven", "Johnny B Goode", "Sweet little sixteen" en nog vele andere hits van Chuck.
Hij treedt op hoge leeftjd jaar nog 40 keer per jaar op en dit over gans de wereld. Hij is nog niet vergeten dat hij bij het begin van carriere gerold werd door de platenfirmas en eist, bij ieder optreden zijn geld , in cash, op voorhand. Zijn motto is : geen geld, geen muziek. Ook mag zijn gelegenheids- begeleidingsgroep praktisch geen geld kosten omdat hij zich, vroeger, ook hieraan, arm betaald heeft. Dit is dan ook de reden waarom zijn optredens soms niet al te best zijn. Hij speelt spraktisch alleen en de ondersteuning is dikwijls zeer slecht. Spijtig voor zulk een enorm talent.
Met mijn legerband THE JUMPING DEVILS speelden we in Spich, Duitsland, steevast in 1964 en 1965 "Rock 'n roll music", want dit was op dat moment een jukeboxhit, in een versie van The Beatles. Spijtig genoeg heb ik hier geen opnamen van.
Chuck kwam in 1957 niet voor in de Vlaamse top 20 en het was dus weer Radio Luxemburg geblazen. De enige keer dat Chuck in de Vlaamse top 20 verscheen was in juli 64 met het nummer "No particular place to go" op nummer 15.
HIERONDER CHUCK BERRY MET ROCK 'N ROLL MUSIC IN 1972 - LIVE IN LONDON.
1957. In dit jaar van de definitieve doorbraak van de Rock 'n roll moeten we zeker aandacht besteden aan een grote Mijnheer in dit genre.
EDDY COCHRAN werd geboren in 1938 en leerde zoals vele jonge rock 'n rollers zichzelf spelen op gitaar, bas,drums,piano en saxofoon. Rond 15 jaar begon hij op te treden in 1957 had hij zijn eerste millionseller met SITTIN ON THE BALCONY. Deze hit werd gevolgd in 1958 en 1959 door 20 FLIGHT ROCK, C'MON EVERYBODY en SUMMERTIMES BLUES. Hij schreef al de nummers zelf met de medewerking van andere muzikanten, maar we weten ondertussen dat die medewerking waarschijnlijk fictief was. Hij trad ook op in films en was op weg om een heel grote te worden in de nieuwe muziek.
Hij werd gevraagd voor een toernee in Engeland in 1960 en daar sloeg het noodlot toe en hij verongelukte in een auto-ongeval. Gene Vincent was met hem in dezelfde auto maar hij overleefde het ongeval. De muziek van Eddy was prachtig en was pure rock 'n roll. Als gitarist was hij super. Hij speelde eveneens blues. Een gekend blues nummer is MILK COW BLUES geschreven door Kokomo Arnold. Eddy zong en speelde dit op een prachtige manier en je zou gezworen hebben dat hij zwart was en niet blank.
Eddy stond met" C'mon everybody" in de Vlaamse top 20 in mei 1959 op de twintigste plaats. Hij werd na zijn dood veel gespeeld en ook Guy Mortier van BRT en HUMO was een grote fan. Eddy ontviel ons dus op 22 jarige leeftijd. Zijn muziek wordt nog dagelijks gepeeld en veel coverbands hebben een of meerdere songs van hem in hun repertoire.
VOOR DE WEBSITE VAN THE SHADOOGIES - SIXTIES COVERBAND TIK OP DE FOTO LINKS.
ACTUEEL. Zoals jullie weten spelen The Shadoogies de hits van vroeger met modern materiaal en met de klank mogelijkheden vandaag om de sound van de sixties te benaderen.
Veel mensen van 40, 50, 60 en meer jaren denken met veel nostalgie terug aan hun jonge tijd en zijn verrast als ze deze muziek terug horen in zijn oorspronkelijke klank, daarbij nog gespeeld door allemaal mensen van hun eigen leeftijd.
De muzikanten van The Shadoogies zijn allemaal met deze muziek opgegroeid en weten beter dan gelijk wie anders hoe het moet klinken en hoe het moet gezongen en gespeeld worden.
HIERONDER THE SHADOOGIES MET WOOLY BULLY VAN SAM THE SHAM AND THE PHARAOHS. RUISELEDE MOLENFEESTEN 2009, VRIJDAG 31 JULI 2009.
In 1957 had Ricky Nelson 3 millionsellers namelijk : A TEENAGE ROMANCE, BE BOP BABY en STOOD UP/WAITIN IN SCHOOL. Niet slecht voor een 17 jarige. In de Vlaamse top 20 was er absoluut niets van terug te vinden en het zou tot 1961 duren vooraleer Ricky in de Vlaamse Top 20 zou komen (met "Hello Mary Lou")..
De ouders van Ricky hadden 18 jaar een TV show in de USA en Ricky trad vanaf 8 jaar ook op in deze show. Vanaf 16 jaar startte hij dan zijn eigen zang-solocarriere met groot succes. Hij was zeer groot en zeer knap en had veel succes bij de meisjes. Hij verzamelde een groep rond zich met als solo-gitarist de legendarische JAMES BURTON. (Op de foto rechts van Ricky).
James maakte de gitaarsound voor de groep en was op slag praktisch even beroemd als Ricky zelf, zeker bij de muzikanten en muziekkenners. James speelde jaren nadien bij Elvis Presley in zijn comeback in 1968. James was ook jarenlang leadgitarist bij Jerry Lee Lewis. Zijn sound en zijn gitaarspel zijn niet te evenaren. Hank Marvin nam James als voorbeeld bij de ontwikkeling van The Shadows sound.
Ricky Nelson was een echt popidool en zijn muziek was veel zachter dan die van de echte rockers. Zijn muziek was ook veel melodieuzer. Later zou hij de eerste zijn die de country-rock creeerde en speelde.
Zoals Elvis is hij later ook in een veel films beginnen spelen, maar hij is nooit gestopt met optredens. Spijtig genoeg is hij in de jaren 80 verongelukt met zijn prive vliegtuig dat hij nog maar pas had gekocht van Jerry Lee Lewis. De show bizz is blijkbaar ook klein.
HIERONDER RICKY NELSON MET BE-BOP BABY. LET OP DE GITAARSOUND VAN JAMES BURTON. JAMES SPEELT HIER NOG GEEN SOLO, MAAR LATER ZAL HIJ DAT WEL SYSTEMATISCH DOEN EN DAARMEE GESCHIEDENIS SCHRIJVEN. DIT IS EEN TV SHOW VERSIE DUS PLAYBACK.
1957 - GREAT BALLS OF FIRE - JERRY LEE LEWIS VIDEO
1957. Gisteren hadden we het over de eerste millionseller van de KILLER Jerry Lee lewis, WHOLE LOTTA SHAKING GOING ON. Toen ik dus in 1957 dertien jaar was heb ik, spijtig genoeg, nooit veel van Jerry gehoord niettegenstaande dat hij in oktober 57 in de Vlaamse top 20 stond met "Whole lotta shaking going on", en dit op nummer 13 gedurende 1 maand. GREAT BALLS OF FIRE, zijn tweede millionseller kwam in februari 58 in de Vlaamse Top 20 en bleef daar eveneens een maand. Het enige wat me nadien hiervan bij bleef was de kreet GREAT BALLS OF FIRE, met de beroemde Sun Records echo.
Dat Jerry geboycot werd op radio en televisie nadat uitgekomen was, op tournee in Engeland, dat hij getrouwd was met een achternicht heb ik nooit goed beseft in die dagen en Jerry was voor mij een verre radioherinnering. Jerry Lee kwam terug een beetje bij mij in de belangstelling door een succes Radioprogramma in de jaren 60 van Guy Mortier,"Schudden voor gebruik" de latere hoofdredacteur van HUMO. Hij draaide Jerry en andere oude rockers en dat was mijn ding. Ik vond het echt spijtig dat Jerry geen nieuw materiaal meer uitbracht. Ik wist op dat moment niet dat Sun records op sterven na dood was,en Jerry bleef daar noodgedwongen onder contract tot 1968. Sam Phillips bracht nog zeer weinig platen uit en hij maakte geen promotie meer voor Jerry, maar liet hem ook niet vrij.
Er zijn veel vuile verhalen verteld over Jerry en veel daarvan zullen wel geheel of gedeeltelijk waar zijn. Hij trouwde ook 7 keer en had een massa liefjes. Een zaak is wel duidelijk : hij komt uit een zeer arme familie, deze familie was zeer christelijk en Jerry heeft zijn hele leven getracht te leven volgens de christelijke regels maar het is hem niet gelukt. Hij voelde zich ook altijd een zondaar omdat hij Rock 'n roll zong. Zijn gezegde is " ik ben een kristen maar ik kan niet leven naar mijn geloof, ik ben te zwak". Ik denk dan dat er veel zo zijn.
Hij trouwde reeds zeer jong en meerdere keren omdat hij, volgens zijn geloof, ongetrouwd, niets mocht hebben hebben met een meisje of een vrouw. Als hij getrouwd was, was vrijen geen zonde meer. Dus....
In de jaren 70 werd Jerry terug weer zeer populair en dan ben ik beginnen zijn carriere van zeer nabij volgen, ik heb zeer veel platen, oude en nieuwe, van hem kunnen kopen en heb ondertussen reeds 12 maal een concert van hem bijgewoond hier in Belgie. In mijn blog zal hij vanaf nu regelmatig terug komen want er is wel het een en het ander over hem te vertellen, en dat tot op vandaag.
HIERONDER JERRY LEE LEWIS MET GREAT BALLS OF FIRE - 1957. GEEN PLAYBACK..
1957 was het jaar van de doorbraak van Paul Anka met de millionseller DIANA. Paul was geen Amerikaan maar een Canadees uit Ottawa. Hij schreef het nummer DIANA toen hij 14 jaar was, hij is geboren in 1941. Op 12 jaar had hij reeds een eigen band maar het succes kwam niet zomaar. Hij mocht enige tijd later naar Hollywood verhuizen bij zijn oom die connecties had in de filmwereld.
Hij tekende in Hollywood een platencontract, nam enkele platen op zonder veel succes maar met zijn nummer DIANA kreeg hij een kontrakt bij ABC PARAMOUNT en de rest is geschiedenis. Van DIANA werden in een eerste uitgave werden wereldwijd 8 miljoen platen verkocht en in ieder land waren er uitvoerders in hun eigen taal. In 1961 schreef hij dan de titelsong voor de film THE LONGEST DAY wat hem voor lang en tot tegenwoordig een zeer grote man maakt in de showbusiness. In Vlaanderen verscheen hij met Diana in oktober 1957 in de top 20 en bleef daar 7 maanden. Zijn hoogste notering was nummer 2.
Paul Anka was een fenomeen maar werd wel een stuk weggelachen door oudere muzikanten. Wie schrijft nu een rijmliedje over een kleine jongen die hopeloos verliefd is op een oudere dame? In het puriteins Amerika konden ze er niet mee lachen, een jonge gast met een ouder meisje, dit was pervers en de moraalridders deden vergeefse pogingen om de song te boycotten op alle zenders. Dit zou, zoals we al weten, het geval zijn met alle goedverkopende rock 'n roll songs van voor 1960.
Paul was wel een van de eerste zeer jeugdige singer-songwriters. Dit was nieuw in die tijd en het zou eerst tot volle ontplooiing komen met de folksingers en hun protestsongs later in de jaren zestig.
HIERONDER PAUL ANKA MET EEN MOOIE LIVE MEDLEY VAN ENKELE VAN ZIJN GROTE HITS - GEEN ROCK N ROLL BEGELEIDING MAAR EEN GROOT ORKEST.
1957 - WHOLE LOTTA SHAKIN GOING ON - JERRY LEE LEWIS
1957. Elvis was top en Sam Phillips van Sun Records in Memphis had hem verkocht aan RCA Victor voor 40.000 dollar. Sam was dus rijk maar hij was wel zijn grootste ontdekking kwijt. Hij moest dus nieuwe namen lanceren en hij kon dat want hij zat goed bij kas.
Een van die nieuwe namen was JERRY LEE LEWIS. Jerry kwam uit Louisiana en was geen gitarist maar een pianist. Hij had de aandacht van Sam getrokken met het nummer CRAZY ARMS van Ray Price (Zie een vroeger bericht in deze blog) en Sam had het uitgebracht en het was een lokaal succes. Jerry zijn pompende piano was iets nieuws en hij was een goede zanger, hij was ook zeer goed op het podium omdat hij als pianist ook bewoog op een nog nooit eerder geziene manier.
Hij speelde met zijn ellebogen, voeten, stond bovenop zijn piano en hij speelde de ene glissando na de andere. Hij was ook een beetje componist maar hij was meer een stylist. Hij speelde ieder nummer alsof het voor en door hem was geschreven, zijn manier van spelen en zingen was uniek en dat voor ieder nummer.
Het nummer "Whole lotta shakin going on " had Jerry gehoord van zwarte bluesmannen in Ferriday Louisiana, zijn geboortedorp, en hij had het uitgeprobeerd op verschillende optredens en de respons was groot. Sam wilde het nummer "It'll be me" uitbrengen maar Jerry wilde "Whole lotta shakin going on" ook op de plaat, en het kwam, als compromis, op de flipside van "It'll be me".
"Whole lotta shaking" werd , als flipside, een succes rond Memphis. Maar ook hier terug waren daar de moraalridders en het nummer kwam op een blacklist terecht en werd niet meer gespeeld en dus ook niet meer verkocht. De tekst was te suggestief, shaken was niet alleen dansen maar kon anders gezien worden. De moraalridders meenden ook te horen dat Jerry op een bepaald moment HELL vernoemde in de song (well hell come on over baby...). HELL werd in het zuiden van de USA gezien als een cussword = vloeken of vuile praat. Einde verhaal ?
Neen, Judd Phillips, de broer van Sam, die voor de promotie zorgde bij Sun records, ging met Jerry naar New York bij de TV in het programma van Steve Allen. Hier vond men het nummer goed, Judd zweeg in alle talen over de blacklist en eind van de week kwam Jerry, nationaal, op TV (100 miljoen kijkers aub). De reacties waren enorm en kort daarop werden van dit nummer 9 miljoen platen verkocht. Het stond op alle hitparades bovenaan. Morgen gaan we verder met Jerry Lee.
Zijn tweede millionseller in 1957 was "Great balls of fire"...
Onder de video : Jerry Marvin, Uw dienaar, met "Whole lotta shaking going on", mijn eigen versie gebaseerd op de versie van Jerry.
HIERONDER JERRY LEE LEWIS MET WHOLE LOTTA SHAKING GOING ON IN DE STEVE ALLEN SHOW IN 1957. GEEN PLAYBACK VOOR JERRY.
Ik denk dat een aantal onder U reeds zullen gedacht hebben, waar blijft ELVIS PRESLEY, hij was toch de man van de rock 'n roll. Inderdaad, hij was de man maar hij was duidelijk NIET de eerste en daarom komt hij pas nu aan beurt.
Elvis werd dus vooraf gegaan door Little Richard, Johnny Cash, BB King, Dean Martin,Nat King Cole, Chuck Berry, Pat Boone, Fats Domino, Bill Haley, The Platters, Harry Belafonte, James Brown, Freddy Quinn, Carl Perkins, Ray Price, Johnny Ray, Franky Lyman, Gene Vincent en nog een heel deel anderen. Zij hadden reeds meer dan een miljoen platen verkocht VOOR Elvis of ongeveer terzelfdertijd als Elvis. Elvis Presley had pas zijn eerste millionseller nadat hij overgestapt was van Sun Records naar de mastodont RCA VICTOR. De plaat was HEARTBREAK HOTEL. De platen bij Sun Records hadden tamelijk goed verkocht maar Sam Phillips was zeer sober en hij wilde geen of nauwelijks geld uitgeven aan promotie. De radiostations dienden zelfs te betalen voor de promotie-exemplaren van de nieuwe platen van Elvis.
RCA had wel een promotiebudget en alle registers werden opengetrokken omdat ze hun 40.000 USD wilden te gelde maken en Elvis de grootste moest zijn in de USA en in de wereld. Dit lukte niet probleemloos en koste veel geld, maar het lukte en hoe. Van HEARTBREAK HOTEL werd in een eerste uitgave meer dan 2 miljoen exemplaren verkocht. Het was de best verkochte plaat in 1956, gevolgd door I WANT YOU, I NEED YOU, I LOVE YOU, DON'T BE CRUEL, HOUND DOG, LOVE ME TENDER, ANY WAY YOU WANT ME, allemaal millionsellers nog in 1956.
Dit maakte van Elvis de ongekroonde koning van 1956. Dit was het bewijs dat Sam Pillips een ongehoorde goudmijn had verkocht en dit was wel degelijk te wijten was aan zijn krenterigheid. Na Elvis had hij alleen, in 1958, nog Jerry Lee Lewis over en die zou hij dus NIET verkopen, want Jerry had getekend voor 10 jaar. Een schande natuurlijk, maar Sam was ook een gladde kerel en Jerry was erin getuind mede door Judd Phillips, de broer van Sam, die meer het commerciele deed en Jerry onwetend had doen tekenen voor 10 jaar, een regelrechte naieve vergissing van Jerry. Daardoor kwam Jerry, na zijn eerste 4 grote successen, in een zwart gat terecht tot half de jaren 60.(1963) Jerry had getekend en moest blijven, niettegenstaande het feit dat zijn platen geen promotie kregen en ook de distributie ondermaats was.
HIERONDER ELVIS PRESLEY MET HET FAMEUZE HEARTBREAK HOTEL - EEN MIJLPAAL IN DE POPULAIRE MUZIEK IN DE WERELD IN 1956. DIT EEN LIVE TV OPTREDEN EN DE SOUND IS NIET VERGELIJKBAAR MET DE PLAAT. TOCH ZEER GOED.
De eerste million hit van Johnny Cash was I WALK THE LINE. Hij schreef de song zelf terwijl hij soldaat was in de USAF in Duitsland voor 3 jaar. In Duitsland trad hij veel op voor zijn collegas GI's en in bars. Bij zijn terugkeer uit Duitsland in de USA werd hij verkoper van elektrische apparaten en na zijn uren zong hij en speelde gitaar. Hij kwam in kontakt met Sam Phillips van Sun records in Memphis en maakte zo deel uit van "The million dollarquartet"samen met Elvis Presley, Jerry Lee Lewis en Carl Perkins.
Hij had een zware baritonstem en hij kon teksten schrijven die iedereen aanspraken en altijd een beetje stout waren.
Met I walk the line kwam Johnny niet voor in Vlaamse hitparade in 1956 en ook niet erna. De eerste keer komen we hem tegen in 1972 met "A thing called love". In 1956 was ik 12 jaar en had geen weet van het bestaan van Johnny Cash. Dit zou later wel veranderen.
HIERONDER JOHNNY MET I WALK THE LINE - SAMEN MET THE TENNESSEE TWO.
Enkele weken geleden gaven we reeds de video "Tutti Frutti" van Little Richard, hij had hiermede zijn eerste millionseller in 1955. Richard Penniman was zwart en geboren in Macon, Georgie, USA. Zijn achtergrond was kerkmuziek en organist in de kerk. Hij was geboren in 1935, hetzelfde jaar als Elvis Presley en Jerry Lee Lewis. Hij was afwasser in een restaurant en in 1950 won hij een zangwedstrijd en het leverde hem een platencontract op..
Hij was helemaal niet klein maar hij was wel de kampioen van de nonsense lyrics. Zijn teksten waren simpel en alleen de rijm telde en hij schreef de muziek dikwijls zelf. Zijn liedjes werden allemaal rockklassiekers en bij iedere revival van de rock 'n roll werd hij zeer veel gespeeld en deed hij maandenlange tournees over heel de wereld. Tot op vandaag is hij nog zeer aktief nog nu en dan op.
Zijn carriere was er ook een van ups en downs. Kort na zijn eerste successen, in 1955 "Tutti Frutti" en in 1956 : "Long tall sally" en "Rip it up" als millionsellers, stopte hij ermee in 1958 en werd predikant en gospelzanger.
Later zou hij verschillende comebacks maken maar nu en dan terug weer prediker worden voor langere periodes.Alles was een beetje vergelijkbaar met zijn latere kollega Jerry Lee Lewis die ook altijd, en nu nog, terug greep naar zijn geloof en zichzelf een zondaar voelde omwille van het feit dat hij rock 'n roll speelde, want in die tijd werd deze muziek als muziek van de duivel gezien door de moraalridders en de kerk. Richards stem is uniek en er zijn weinigen die hem kunnen evenaren. Als blanke komt John Forgerty van de Creedence clearwater revival komt nog het dichtst in zijn buurt. Ook Bob Dylan trachtte in zijn beginperiode Little Richard te imiteren. Ook de Beatles, zeker Paul Mc Arthy, waren fans en klonken soms zoals Richard. Zijn manier van pianospelen was een mix van Fats Domino en de latere Jerry Lee Lewis.
HIERONDER LITTLE RICHARD MET LONG TALL SALLY IN EEN FILM. SPIJTIG GENOEG IS HETTERUG PLAYBACK. HIJ WORDT AANGEKONDIGD DOOR DISK JOCKEY EN CONCERTORGANISATOR ALAN FREED OP WIE WE NOG TERUG KOMEN BINNENKORT.
1956 - BLUES BEGINT OOK DOOR TE DRINGEN - JOE TURNER - VIDEO CORRINE, CORRINNA
In de hedendaagse muziek vinden we zeer regelmatig bluesnummers terug of toch nummers die van oorsprong blues waren. In 1956 was er in de USA op de hitparade geen plaats voor bluesnummers. Deze nummers werden door de blanke Amerikanen als minderwaardig beschouwd en werden zeker niet gedraaid op de blanke radiostations..
Toch verkochten een aantal zwarte blueszangers meer dan een miljoen platen. Dit was uitzonderlijk en een van die uitzonderingen was (Big) Joe Turner. Hij was zeer bekend voor de Tweede Oorlog en nam reeds in 1941 het nummer "Corinne, Corrina "op en met succes. In 1956 scoorde hij dan echt met "Corrine, Corrina" maar dan in een rockachtige versie. Het was reeds zijn vierde millionseller (Ervoor had hij onder andere ook nog "Flip flop and fly", daarna veel gecoverd ook door Jerry Lee Lewis.)
De tekst van "Corinne Corinna" gaat over iemand die vurig verlangt om weer de liefde te bedrijven met zijn meisje maar ze is verdwenen en hij roept haar terug en zegt dat hij sindsdien niemand meer "gehad" heeft. Dit is een traditioneel bluesnummers met een simpele (ietwat gewaagde) tekst maar de melodie blijft hangen en iedereen kan het zomaar meezingen. De jonge Rock ' Roll zangers luisterden veel naar de zwarte radiostations en namen veel van de manier van spelen en zingen van de blueszangers over.
De teeny bopper Ray Peterson had later ook een millionseller met deze song, maar met een gekuiste tekstversie.
Deze song is ook bekend als ALBERTA, de tekst is anders en suggestiever, en werd oa gecoverd door Eric Clapton. Het is deze versie die The Shadoogies spelen gedurende hun optredens. Hier, in bijlage onder de video, in St Idesbald op de zeedijk in 2008.
HIERONDER JOE TURNER MET CORRINE, CORRINA IN 1956. GEEN VIDEO MAAR GELUID, JE HOORT DE ROCK ERDOOR, DIT HEBBEN DE ROCKERS ONTHOUDEN.
1956 - DE CROONERS WORDEN ROCK 'N ROLLERS - PAT BOONE - MET VIDEO
Voorafgaand aan de Rock 'n Roll hadden we de crooners zoals Perry Como, Dean Martin, Bing Crosby, Frank Sinatra en ook Pat Boone. Pat was universitair afgestuurd als taalkundige Engels. Hij was de eerste blanke die een witte versie zong van de hit van Fats Domino : "Ain't that a shame".
Zoals hij het zong was alle rock eruit, maar hij had een enorm succes bij de ouders en opvoeders. Hij dronk melk in plaats van alcohol en de dansende tieners mochten zijn platen kopen van hun ouders. Later zong hij altijd gekuiste versies van de songs als ze geschreven werden door zwarten.
Hij had een zeer mooie (crooner) stem en verkocht enorm veel platen. In 1956 had hij reeds 5 millionsellers op zijn naam staan : "Ain't that a shame" (Fats Domino), "I'll be home" , "I almost lost my mind "(Ivory Joe Hunter), "Friendly persuasion" en "Remember you're mine "(Carl Mann).
Hij werd meteen gerangschikt bij de nieuwe Rock ' Rollers maar veel Rock was er niet te bespeuren. Hij zou zeer lang blijven meedraaien en op latere leeftijd stapte hij zelfs over naar de hardrock. We komen hem later nog verschillende keren tegen in de muziek en ook in de film.
HIERONDER PAT BOONE IN 1956 MET ZIJN VERSIE VAN AIN'T THAT A SHAME VAN FATS DOMINO.. Als de video afgespeeld is kan je ook Fats Domino aantikken en zijn versiehoren. Gewoon aantikken onderaan het Youtube schermpje.
1956 - MEMORIES ARE MADE OF THIS - DEAN MARTIN - HEIMWEH
In 1955 scoorde Dean Martin in de USA, en ook wel een beetje in Europa , met een miljoenen verkoop voor zijn hit "Memories are made of this". In december 1956 stond Freddy Quinn op nummer 1 in Vlaanderen met HEIMWEH een vertaling in het Duits van deze hit van Dean Martin. Freddy's song klonk als een Duitse heimat song daar waar die van Dean Martin meer country was. Freddy verkocht in 1956, 57 en 58 meer dan twee miljoen singles van "Heimweh". Heimweh was voor Freddy Quinn dan ook de start van een monstercarriere met een ongelooflijk aantal hits en een ganse reeks muzikale films.. Freddy Quinn zal in deze blog nog dikwijls aan het woord komen. Hij was ontegensprekelijk de grootste Duitse zanger in Vlaanderen gedurende vele jaren.
Zie vroeger in deze blog voor Freddy Quinn.
Onder de video een Youtube audio-video : Heimweh door Jerry Marvin, uw dienaar.
HIERONDER DEAN MARTIN MET MEMORIES ARE MADE OF THIS. HET LIJKT LIVE.
1956 - HEIMWEH - FREDDY QUINN - MEMORIES ARE MADE OF THIS - JERRY MARVIN
Freddy Quinn stond in november 1956 op nummer een in Vlaanderen met het nummer "Heimweh", een Duitse versie van "Memories are made of this", een miljoenenhit in de USA van Dean Martin in 1955.
Freddy was begonnen als Rock 'n roll zanger maar het vlotte niet en daarom zocht zijn platenfirma iets anders en het werd dus de cover "Heimweh". Dit was een regelrechte schot in de roos niet alleen in Duitsland maar ook in de rest van Europa, en zeker in Vlaanderen.
Freddy had nog een hele tijd in Antwerpen gewoond en hij sprak ook Nederlands. Hij werkte in de Amerikaanse legerdepots in de Antwerpse haven vlak na de oorlog en zo leerde hij goed Amerikaans Engels. Hij leerde ook de Amerikaanse tophits kennen en ook de countrymuziek beviel hem uitermate. Dit zou later in zijn carriere nog wel blijken. In 1956 werd ik dus 12 jaar en de muziekmicrobe begon al te werken maar ik had nog geen gitaar. Wij hadden thuis alleen een radio en ik heb vele uren geluisterd naar alle soorten programma's en zeker naar Radio Luxemburg. Zij begonnen de Rock ' Roll nummers te draaien en dat was mijn ding, evenals country and western music, zoals ze toen altijd zeiden.
Onder de video "Memories are made of this" door Jerry Marvin, Uw dienaar.
HIERONDER DE ORIGINELE VERSIE VAN HEIMWEH DOOR FREDDY QUINN. HELAAS HEB IK TOT NU GEEN VIDEOVERSIE GEVONDEN DIE DE ORIGENELE OPNAME BENADERT. DAAROM EEN AUDIO VERSIE.
1956 - BING CROSBY EN GRACE KELLY - VIDEO TRUE LOVE
Zoals reeds verschillende keren vermeld waren we in 1956 in het jaar van de doorbraak van de Rock 'n roll. De crooners waren evenwel nog niet uitgeteld en maakten nog steeds het goede weer uit, zeker hier in Vlaanderen.
Een van die crooners was de fameuze Bing Crosby. Samen met Grace Kelly zong hij in de film "High Society" de song TRUE LOVE. Het werd een millionseller voor Bing en Grace. Het was de eerste millionseller voor Grace, maar voor Bing was het reeds de 22ste. Ik was toen 12 jaar en ik heb "True Love" honderden keren gehoord op de radio. Dit was echter in het voorjaar van 1957 als de film hier uitkwam. Grace Kelly werd nadien "Princess Grace van Monaco" en het was uit met zingen en films spelen.
Dit was zeer mooie muziek maar ik werd zeer nieuwsgierig naar de rockmuziek en opeens was daar Radio Luxemburg : een openbaring . Later veel meer hierover.
HIERONDER GRACE KELLY EN BING CROSBY MET TRUE LOVE - DE FILMVERSIE DUS PLAYBACK.
ACTUEEL. Je zult wellicht al gemerkt hebben dat ik, doch wel slechts in de jaren 70, een enorm grote fan geworden ben van JERRY LEE LEWIS. Cliff Richard en The Shadows waren mijn absolute favorieten in de jaren 60, naast natuurlijk Elvis Presley maar dan meer zijn periode 1955 - 1965.
Jerry lee heb ik leren waarderen wanneer hij aan zijn country periode begon en dat was rond 1968. Zijn Sunperiode van 1957 tot 1963 ,ongeveer, was de absolute top, maar zijn country periode, vanaf ongeveer 1968, was eveneens groot, hij heeft enorm veel platen gemaakt en had verschillende nummer 1 country hits in de States. Daarna en vandaag nog steeds, is hij gewoon teruggekeerd waar hij indertijd mee begonnen is : de Classic rock 'n roll. Hij is op vandaag de werkelijke LAST MAN STANDING en met zijn 79 jaar treedt hij nog dikwijls op en dat over gans de wereld. In 2009 kwam hij zelfs 2 maal voor een langere periode terug naar Europa.
Ook in 2010 kwam hij in november terug naar Europa en naar Belgie. Hij heeft een tid geleden ook terug een CD uit : MEAN OLD MAN. Blijkbaar is hij, niettegenstaande wat gezondheidsproblemen, toch alive and kicking en hij spreekt nog niet van op pensioen gaan. Begin 2013 was hij wel inactief want hij had een been gebroken met zijn jet-ski. Misschien zien we hem nog eens terug in Europa. Op 1 februari 2014 treedt hij op in Robinsville(US) Sams Casino en op 2 mei 2014 in Memphis tijdens het Beale street Music festival.
Toen ik The Shadoogies (zie foto in St Idesbald 2007) stichtte in 2005 heb ik mij dan ook voorgenomen om naast The Shadows, Cliff Richard en Elvis Presley, en vele andere, ook plaats te voorzien voor covers van Jerry Lee Lewis. In de voorbije jaren heb ik inderdaad tijd gehad om mij eigen te maken met de muziek van The Killer Jerry Lee Lewis. We spelen inderdaad van Jerry Lee : "Great balls of fire" en "Whole lotta shaking going" on (allebei van 1958) en What'd I say (van 1963). Er zullen er nog wel volgen want zijn repertoire is echt enorm. We spelen ook zijn eerste plaat : "Crazy arms" (1957).
HIERONDER GREAT BALLS OF FIRE UITGEVOERD DOOR THE SHADOOGIES OP DE ZEEDIJK VAN SINT IDESBALD IN 2007. TERUG DUS NAAR 1958, JERRY LEE WAS DAN OP ZIJN HOOGTEPUNT MAAR WEL JUIST VOOR ZIJN VOORLOPIGE VAL, IN ENGELAND EN LATER THE STATES.
1956 - BILL HALEY AND THE COMETS - SEE YOU LATER ALLIGATOR VIDEO
1956 was inderdaad de bevestiging dat de Rock 'n roll was : "here to stay". Bill Haley, die de eerste blanke geweest was, zette zijn zegereeks verder en had in 1956 nog een millionseller met "See you later alligator". De tekst was eens te meer nonsens maar het ritme weer aanstekelijk en de song was goed vergelijkbaar met "Rock around the clock". Succes verzekerd.
Bill en zijn Comets traden ernorm veel op, kwamen ook naar Europa en verschenen in allerlei muzikale films die een onnozel verhaaltje vertelden maar veel Rock 'n roll brachten. Dat de zegereeks van de intitiele rock 'n roll zo kort zou zijn kon op dat moment niemand voorspellen. Het leek allemaal zo nieuw, zo goed en de rock vedetten rezen als paddestoelen uit de grond. Alle platenmaaatschappijen waren op zoek naar hun Elvis Presley. Allemaal brachten ze een stortvloed aan rockplaten uit en allemaal verkochten ze goed.
Het zou helaas van beperkte duur zijn en niet zomaar here to stay. Maar toch zou de muzieksmaak van de jongeren voor altijd anders blijven en nooit meer zeemzoet worden zoals voor 1955.
HIERONDER BILL HALEY AND THE COMETS IN 1956 -SEE YOU LATER ALLIGATOR- IN DE FILM ROCK AROUND THE CLOCK - DE FILMVERSIE DUS PLAYBACK.