BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
02-05-2015
1961 - JOHNNY HALLIDAY - VIENT DANSER LE TWIST - LET'S TWIST AGAIN
1961. De twist was nu doorgedrongen in Europa en overal werd de twist gedanst en in ieder land kwamen er zangers die covers maakten van "Let's twist again" van Chubby Checker, al dan dan niet in hun eigen taal.
In Frankrijk hadden we JOHNNY HALLIDAY, geboren in Parijs in 1943. Zijn moeder was een Franse en zijn vader een Brusselaar. Johnny heette dan ook officieel Jean Philippe Smet, meer Brussels kon zijn achternaam dus niet zijn.
Zijn ouders scheidden toen hij 6 jaar was en hij werd grootgebracht door zijn tante die getrouwd was met een vaudeville danser : LEE HALLYDAY. Zijn reisden met Johnny gans de wereld rond en zo kon Johnny naast Frans ook Engels spreken en verstaan.
Later nam Johnny, Halliday, als pseudoniem, naar zijn oom.
Terug in Parijs pikte Johnny al vroeg in op de rock 'n roll rage, maar het was met de komst van de twist dat hij zijn eerste millionseller VIENT DANSER LE TWIST - LET'S TWIST AGAIN mocht optekenen, een record in Frankrijk ( 2,5 miljoen verkochte platen met de eerste uitgave).
Hij werd het eerste idool van de Franse teenagers en een echte Rock 'n roll ster. Hij zong zijn covers in het Frans, maar bij live optredens zong hij ook een deel van de songs in het Engels, of hij hernam de song volledig in het Engels. Dit maakte maakte hem uniek en veel geloofwaardiger dan vele andere Franse Ye Ye zangers en zangeressen. Op vandaag woont hij in Amerika en doet daar toernees en neemt platen op. Ook zijn eerste vrouw, Sylvie Vartan, eveneens een Rock 'n roll ster indertijd, woont in Amerika en zelfs niet zo ver van Johnny. Zo zie je maar.
Johnny was dus top in Frankrijk, maar hij verscheen maar eventjes in de Vlaamse top 20 in januari 1962.
In Vlaanderen was het blijkbaar in 1961 nog te vroeg voor de talloze Franse "Twist" hits die in de periode nadien nog zouden volgen.
HIERONDER JOHNNY HALLIDAY MET VIENT DANSER LE TWIST - LET'S TWIST AGAIN, EEN TELEVISIE OPTREDEN - PLAYBACK. DE TWIST WAS EEN ECHTE RAGE EN NIEMAND BLEEF ER ONGEVOELIG VOOR.
1961. Cliff Richard was dus top of the bill en hij had de ene na de andere tophit. (zie vroeger in deze blog)
Zijn stem was uniek en met de begeleiding van The Shadows en later" the strings" van Norrie Paramor kon hij moeilijk geevenaard worden.
Vandaag geven we een heel aantal videos mee. Het zou een goed beeld moeten geven van wat Cliff was in 61 : een zeer grote Mijnheer die zeer lang top zou blijven, zeker nadat hij startte met zijn muzikale films.( zie 1962)
Ikzelf wist wat ik te leren had met al deze hits, en zowel zang als de gitaarsolos en de begeleiding waren voor mij dagelijkse kost in mijn vrije tijd.
Als 17 jarige, die in Gent naar school ging, werd er tussen de studenten ook veel over Cliff, en over de rockmuziek in het algemeen, veel gesproken. Sommige waren ook beginnend muzikant in een groep en ik hoopte dat ik op een dag ook deel zou uitmaken van een rock 'n Roll groep.
Onder de video, in bijlage I love you, A girl like you, When the girl in your arms.
HIERONDER CLIFF RICHARD AND THE SHADOWS MET THEME FOR A DREAM. LIVE.
1961. Gisteren hadden we het over The Shadows met hun instrumentale hits.
Zij waren daarnaast ook nog altijd de backinggroep van Cliff Richard en wat voor een .
Cliff had in 61 geen millionseller maar hij was wel enorm succesvol in Engeland, Nederland maar ook meer en meer in Vlaanderen.
Hier had hij inderdaad niet minder dan 6 tamelijke hits op een rij :
Nine times out of ten nr 13 in jan 61 - 1 maand in de hitparade
I love you 14 febr 2
Theme for a dream 16 mei 1
Gee whiz it's you 20 juni 1
A girl like you 15 sept 1
When the girl in your arms 4 dec 3
Dit was dus wel degelijk de doorbraak en bevestigde de monsterhit "Living doll" van 1959.
Cliff die ondertussen in Nederland Elvis naar de kroon stak, zou dus ook weldra Vlaanderen volledig inpalmen. Het was een kwestie van nog enkele maanden.
Met zulk een lijst van hits, mooi gespreid over het jaar, was het niet te verwonderen dat op elk uur van dag en nacht Cliff Richard op de radio te horen was. De juke boxen staken ook vol Cliff platen.
Dit was mijn muziek en zowel het instrumentale als de zang moest ik en zou ik onder de knie krijgen en het lukte toch wel een beetje.
In bijlage, onder de video, een youtube video van Gee whiz it'z you, samen met The Shadows.
Morgen doen we verder met Cliff Richard.
HIERONDER CLIFF RICHARD MET "NINE TIMES OUT OF TEN" - EEN LIVE TV OPNAME MET THE SHADOWS.
1961. Na hun millionseller "Apache" slaagden The Shadows erin verder te gaan op de ingeslagen weg en ze kwamen met nieuwe hits, oa "FBI" doch in 61 wordt geen millionseller gerapporteerd. Wel in 62 met "Atlantis", terug een Jerry Lordan compositie (Jerry Lordan was ook de componist van Apache).
FBI was een prachtig nummer, een soort mars, met zeer mooie drums, solo- ritme- en basgitaar.
Hank Marvin was super op deze plaat en ik deed verwoede pogingen om dit na te spelen, maar er zit een solostuk in het nummer gespeeld op hoge noten en die kreeg ik maar niet uit mijn gitaar.
Er bestonden toen geen tabulatures, ik had er in ieder geval geen, en uit het hoofd was iedere poging negatief.
Het is, achteraf gezien, wel zo dat dit stukje solo tot op vandaag niet te vinden is in tabulature, want ik vermoed dat dit een improvisatie is van Hank op het moment van de opname. Iedere Shadows-gitarist speelt dan ook op vandaag zijn eigen versie, min of meer zoals met KON TIKI". Men vond hier ongeveer hetzelfde verhaal met een stuk solo dat quasi onmogelijk na te spelen was. Ook dit was een prachtig nummer en een standaard voor iedere gitarist.
FBI geraakte tot nr 18 in de Vlaamse top 20 en bleef een maand in de hitparade.
KON TIKI was minder succesvol in Vlaanderen en verscheen slechts eventjes in de Vlaamse top 20 in oktober 61.
The Shadows waren in ieder geval, zeer succesvol, begonnen aan een solocarriere maar ze bleven ook verder optreden als backing group voor Cliff Richard. Beide zouden ze de hitparade gaan veroveren in de nabije toekomst en ook in de film zouden ze grote successen behalen.
In bijlage, onder de video, KON TIKI van The Shadows. In 1989, met natuurlijk niet meer de originele bezetting.
Een tweede bijlage is FBI door The Shadoogies gespeeld in de Casino van Middelkerke in oktober 2010.
HIERONDER 1961 THE SHADOWS MET FBI - ZIE DE DANSPASJES - HUN HANDELSMERK - ZEER MOEILIJK OM NA TE DOEN TERWIJL MEN LIVE SPEELT EN IK DENK DAT ZE HIER LIVE SPELEN. Luister naar de improvisatie - solo van Hank.
1961. De instrumenale groepen deden het ook nog steeds goed in 61.
THE VENTURES hadden hun tweede millionseller met FERFIDIA.
Het nummer was een gekend oud liedje geschreven in 1939 maar van een rockbeat voorzien en gespeeld op een doorslaande manier door 3 gitaren en een drum.
Ze kwamen ermee tot de 15e plaats in de USA top en bleven er 13 weken in hangen. Ook in de UK hadden ze veel succes.
In Vlaanderen kwamen ze niet in de top 20, maar het nummer werd toch dikwijls gespeeld op de radio en ook waren ze present in de juke boxen.
Iedere gitarist voelde zich geroepen om dit nummer te spelen, maar het was niet zo gemakkelijk.
Onder de video, in bijlage, een audio-video van Perfidia van The Ventures met een betere klank.
HIERONDER PERFIDIA VAN THE VENTURES, GEDRAAID OP EEN OUDE JUKE BOX. DE KLANK IS EEN BEETJE VERVORMD, IK DENK DAT DE JUKE BOX EEN IETSJE TE TRAAG DRAAIT. DIT ZAL DE PRET WEL NIET DRUKKEN DENK IK.
1961. MICHAEL (row the boat ashore), werd gezongen door een quintet, allemaal studenten aan de Universiteit van Connecticut.
De song was een traditional en werd destijds gezongen door de slaven die per boot vaarden van de kust naar eilanden in de zee.
De mannen kwamen min of meer per toeval samen en startten met zingen, hoofdzakelijk folksongs en dat in verschillende talen. Folk kwam vroeger ook reeds aan bod in deze blog.
Ze werden opgemerkt door de platenfirma United Artists en hun song MICHAEL werd een gigantische wereldhit en natuurlijk ook een millonseller.
Zij waren wel een "one hit wonder" want nadat de hit uit de hitparade verdween, na verloop van tijd, zetten ze hun studies gewoon verder..Ze kwamen nr 2 in de States en waren een groot succes in de UK en in Europa.
In Vlaanderen stonden ze oktober 61 op de 14e plaats in de top 20 en bleven 2 maand in de hitparade.
Dit plaatje was een echte radiohit en op alle mogelijke momenten van de dag speelde men precies, overal, "Michael row the boat ashore".
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO MET EEN FOTOREPORTAGE VAN MICHAEL DOOR THE HIGHWAYMEN.
1961. In dit jaar had RAY CHARLES zijn derde millionseller met het fameuze HIT THE ROAD JACK. Dit keer had hij de song niet zelf geschreven maar hij was van de zanger-componist Percy Mayfield.
Ray Charles kwam reeds uitgebreid aan bod ter gelegenheid van zijn twee vorige millionsellers" What'd I say" en "Georgia on my mind".
Het was een nummer dat alleszins niet de geijkte Rock 'n roll formule van 3 akkoorden volgde, het was weer speciaal en zeer moeilijk om zomaar na te spelen.
Ray haalde moeiteloos de nr 1 in de States en in de UK kwam hij tot nr 6. In Vlaanderen stond Ray op nr 13 in november 61 en bleef 2 volle maanden in de TOP 20.
In de USA werd het nummer bekroond als het beste rythm and blues nummer van 1961.
Volledig overrompeld door al die mooie muziek, die overal uit de cafes kwam aangewaaid , gingen Noel Vanoverbeke en ikzelf in de zomerperiode naar Knesselare kermis, want daar zou RICKY MORVAN AND THE FENS ( zie foto)optreden, een Brugse Rock 'n roll groep die hun stiel blijkbaar geleerd hadden in Londen.
Nog voor we de danstent van Jeanne Van Hulle binnengingen galmde uit de juke box van haar cafe "Hit the road Jack"van Ray Charles, dit staat mij nog zo goed voor de geest.
Ricky Morvan and the Fens komen ten andere ook nog aan bod in deze blog. Zie later.
HIERONDER, HIT THE ROAD JACK VAN RAY CHARLES, IK VERMOED DATHET LIVE IS. ZEER SPECIAAL EN IK KLASSEER DIT BIJ "BLUES ORIENTED".
1961. We hadden het in deze blog reeds uitgebreid over The Everly Brothers met hun vorige millionsellers.
In 61 hadden ze dan ook hun negende millionseller binnen : WALK RIGHT BACK met op de achterkant EBONY EYES.
De prachtige samenzang van Don en Phil galmde ganse dagen uit de radio en uit de juke boxen, maar ook op de autoscooter als het kermis was.
Ze stonden nr 7 in de States en geraakten tot nr 19 in de Vlaamse top 20 in maart 61.
Er volgde in, in Vlaanderen, nog een grote hit voor hen : TEMPTATION, hij stond op nr 11 in juli 61. Het zou dan wel duren tot 1984 totdat ze terug in de Vlaamse top belandden met : "On the wings of a nightingale". Ze waren ondertussen ook wel gesplit en dan terug herenigd maar voor niet zo lang.
In Cinema Majestic in Ruiselede werd Temptation steevast gedraaid door Remi Soetaert, de cinemauitbater, en de vader van zangeres Anneke Soetaert.(zie foto)
HIERONDER THE EVERLEY BROTHERS MET EEN VERSIE VAN WALK RIGHT BACK.
1961. Een song die op een bepaald moment in 61 zeer veel werd gepeeld op de radio en veel werd geselecteerd in de juke boxen was CORINA CORINA, gezongen door ene RAY PETERSON.
Hij stond ten andere in de top 50 van 1961 op de 28ste plaats.
Blijkbaar was hij bekend in de States maar hier hebben we van hem, nadien, niet veel meer gehoord, alhoewel hij ook een versie maakte van "Tell Laura I love her".
In 1956 was er een song CORRINNA CORRINNA van de blues zanger JOE TURNER die een millionseller werd en die we besproken hebben in 1956 in deze blog. Dit zou een traditional zijn waarvan de componist niet gekend is. Dit nummer is practisch hetzelfde als "Corina corina" maar met een andere,"gekuiste", tekst en een ander ritme.
Nu weten we dat er een ook een anders gespeelde versie bestaat van dit liedje maar met de titel ALBERTA ALBERTA en dit zou geschreven zijn door de grote bluesman Huddie Ledbetter (leadbelly).
Ik weet de juiste toedracht niet. Indien er iemand is die hier meer over weet laat het mij aub weten. Ik kan de juiste versie nog toevoegen aan mijn blog.
In ieder geval, een cover van ALBERTA ALBERTA werd ook gemaakt door Eric Clapton en The Shadoogies brengen deze versie tijdens hun optredens.
In bijlage, onder de video, de versie van The Shadoogies van Alberta Alberta, een live video in Ruiselede in 2006).
HIERONDER DE VERSIE VAN CORINA CORINA DOOR RAY PETERSON PLAYBACK IN 1965.
1961. Er was in dit jaar ook instrumentale muziek. We hadden de megahit Wheels, en nog een paar andere.
MEXICO, instrumentaal, was op een bepaald moment gans de dag te horen op de radio. BOB MOORE AND HIS OCHESTRA waren de uitvoerders en haalden er een millionseller mee.
Bob Moore werd geboren in 1932 in Nashville, Tennessee en begon reeds heel vroeg bass buitar te spelen en na verloop van tijd kon hij aan de de slag als studiomuzikant en op termijn begeleidde hij vedetten zoals Connie Francis, Brenda Lee, Elvis Presley en Red Foley.
Monument Records, de platenfirma van Roy Orbison, zag wat in Bob en bood hem de leiding aan van een heus orkest en hij begeleidde met dit orkest Roy Orbison op zijn platen.
Zijn orkest bracht ondertussen ook zelf platen uit, en na enkele mindere verkoopcijfers volgde de megahit MEXICO en hadden ze hun millionseller.
Deze song werd geschreven door de componisten van The Everly Brothers : Felice en Boudleaux Bryant.
Mexico geraakte tot nr 7 in de States en tot nr 2 in Vlaanderen in januari 1962. De song bleef 4 maanden in de hitparade, een grote hit dus.
Bob Moore speelde mee op praktisch alle sun platen van Jerry Lee lewis en hij toerde later ook mee met Jerry Lee over gans de wereld.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN MEXICO VAN BOB MOORE AND HIS ORCHESTRA. EEN OPGEWEKT DEUNTJE DAT HONDERDEN KEREN OP DE RADIO WERD GESPEELD.
1961 - ELVIS PRESLEY - CAN'T HELP FALLING IN LOVE WITH YOU
1961. In 1961 had Elvis Presley niet meer dan 5 millionsellers :
Surrender, "I feel so bad (Wild in the country)"," Little sister (His latest flame)", "Can't help falling in lovewith you (Rock a hula baby)" en "Blue Hawaii".
Gisteren hadden we het reeds over "Surrender" en "Little Sister".
Er scheen maar geen einde te komen aan de succesreeks van Elvis. Hij bracht om de 3 maand een nieuwe film uit met een aantal hits, maar hij nam ook nu en dan een aantal hits op in de studio die niet voorkwamen in de films en regelrechte toppers werden. Een werkelijk geniale zet van zijn manager Tom Parker.
"I feel so bad (Wild in the country)" kwam op nr 5 inde states en op 4 in Vlaanderen.
"Can't help falling in love" stond in de USA op nr 2 en in vlaanderen op nr 9.
"Blue Hawaii" kwam tot nr 1 in de States. In vlaanderen verscheen hij, onvoorstelbaar, niet in de top 20.
Elvis was dus zonder meer de top in 1961.
Ik weet nog zeer goed dat op alle juke boxen de platen van Elvis voortdurend werden gedraaid en dat alle jongen mensen deze muziek top vonden. Ook op de radio was Elvis top, alhoewel sommige cultuurridders vonden dat hij geen geschoolde stem had en zich toch waagde aan semi klassieke nummers (zie "I'ts now or never" en "Surrender").
Hier komt het verhaal van Helmut Lotti voor de eerste keer in voor natuurlijk.
HIERONDER ELVIS PRESLEY MET EEN FILMVERSIE VAN CAN'T HELP FALLING IN LOVE. LUISTER NAAR DE FANTASTISCHE MUZIEK. DIT WORDT VANDAAG NIET MEER GEMAAKT.
1961. ELVIS PRESLEY was in 1961 nog niets van zijn pluimen verloren, toch zeker niet in Vlaanderen.
Hij zette zijn triomfreeks, dus ook na zijn legerdienst in Duitsland, verder, met terug een Italiaanse evergreen TORNA A SERRENTO, in het Engels omgedoopt to SURRENDER.
Hij kon, tegen alle verwachtingen in, zijn succes van It's now or never gewoon herhalen en had terug een millionseller binnen.
Met "Surrender" kwam hij zonder moeite op nr 1 in de USA en ook in UK scoorde hij hoog.
Een tweede millionseller in 61 was LITTLE SISTER (flipside : HIS LATEST FLAME - uit zijn film). Hij kwam er mee tot nr 5 in de States en nr 1 in de UK.
In Vlaanderen stond Elvis nr 1 met Surrender in Maart 61 en bleef 5 maanden in de hitparade. Met "Little sister" stond hij op nr 1 in september en bleef 4 maanden in de top 20.
Ik kocht in die tijd (17 jaar oud) altijd de nieuwe JUKE BOX in het station in Aalter om dit dan te lezen op de trein naar Gent. Het was natuurlijk allemaal Elvis wat de klok sloeg en ik was gelukkig van in zo een prachtige muzikale tijd te leven, met al die mooie muziek.
Elvis zou nochtans binnenkort wel wat concurrentie krijgen uit de UK, waar "Cliff Richard and The Shadows" zich opmaakten om de harten van het vasteland te veroveren. Ze waren daar reeds voor stuk geslaagd in Nederland en het zou hier algauw overwaaien.
MORGEN DOEN WE VERDER MET DE 3 ANDERE MILLIONSELLERS VAN ELVIS IN 1961.
Onder de video, in bijlage, Little Sister door Uw dienaar Jerry Marvin, a one man band.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN SURRENDER DOOR ELVIS PRESLEY. ER IS MOOIE FOTOCOMPILATIE BIJGEVOEGD.
1961. Dit jaar was ook nog een jaar van de Vlaamse en de Nederlandse liedjes.
Ik was toen 17 jaar en ik moest vaststellen dat de talloze Vlaamse orkestjes probeerden een beetje rock 'n roll na te spelen, maar hun repertoire stond nog altijd vol met Vlaamse meestampers, tango's, bolero's, walsen, cha cha cha's , marsen, enz..
In Zeeland, dicht bij de Belgische grens, hadden we JOHNNY HOES, die platen maakte met Nederlanders en met Vlamingen. Hij kende een enorm succes met oa De Zangeres zonder naam, Eddy Wally (zie foto), enz..
Hij schreef meestal zelf de liedjes voor zijn vedetten maar hij zong zelf ook honderden platen vol.
Zijn platenfirma noemde hij Telstar.
In 61 schreef en zong hij een wereldhit in Vlaanderen en Nederland : OCH WAS IK MAAR. Een meestamper die op alle bals, trouwfeesten en Vlaamse kermissen honderden keren werd gespeeld en ook op alle juke boxen te vinden was.
Johnny stond in juli 1961 op de eerste plaats van de Vlaamse top 20 en zou 6 maanden in de hitparade blijven. In de top 50 van gans 1961 stond "Och was ik maar" op tweede plaats. Van een succes gesproken.(Op de eerste plaats stond "Wheels" van The Stringalongs, dus toch ook nog gitaar).
Toen ik later, vanaf 1966, bij Les Chareltans speelde werd" Och was ik maar", bij ieder optreden, nog meer dan eens per avond verplicht gespeeld.
HIERONDER JOHNNY HOES MET EEN LIVE VIDEO VAN OCH WAS IK MAAR, VEEL LATER DAN 1961 NATUURLIJK (1987?). DE DRAAI IN JOHNNY'S STEM IS DEZELFDE ALS DIE VAN ONZE NATIONALE EDDY WALLY. WAAR ZOU EDDY DIT GELEERD HEBBEN ?
1961. CONNIE FRANCIS kwam hier reeds uigebreid aan bod, vroeger in deze blog, en ze was in 1961 een superster geworden.
Ze had in dit jaar 2 millionsellers : WHERE THE BOYS ARE en TOGETHER, het waren haar tiende en elfde millionseller en er scheen maar geen einde te komen aan haar succes.
Where the boys are kwam uit de film met dezelfde titel waarin Connie de hoofrol speelde, en was geschreven door de bestseller songwriter Neil Sedaka (Oh Carol) en werd nummer 4 in de States en nr 5 in de UK.
De film" Where the boys are" kwam in Vlaanderen in de cinemazalen maar de de song zelf kwam, raar maar waar, niet in de Vlaamse top 20. Soms twijfel ik of mijn lijst van de Vlaamse top 20 wel juist is.
In iedere geval werd dit liedje zeer veel gespeeld op de radio en het zat prominent in de Wurlitzer juke boxen in Ruiselede.
In bijlage, onder de video, een live optreden in Berlijn voor de Amerikaanse soldaten, "Where the boys are".
HIERONDER EEN AUDIO -VIDEO MET FOTOS MET DE ORIGINELE MUZIEK VAN DE PLAAT WHERE THE BOYS ARE VAN CONNIE FRANCIS.
1961. We hadden reeds The Everly Brothers in de USA, The Blue Diamonds in Nederland (zie vroeger in deze blog) en nu opeens was er een duo in Engeland dat voor een millionseller zorgde THE ALLISONS.
Ze waren allebei van Londen afkomstig en, nadat ze een talentenjacht wonnen, werden ze in 61 gekozen voor het Eurovisiesongfestival met hun eigen compositie ARE YOU SURE.
Engeland behaalde met hen een tweede plaats in 61, en The Allisons stonden voor een periode van hevige maar korte roem.
Het zou inderdaad bij 1 millionseller blijven en hier in Vlaanderen hebben we nog weinig van hen gehoord nadien.
Ze stonden nr 1 in Engeland en bleven er 16 weken in de hitparade. In de Vlaamse top 20 stonden ze in april 1961 op de vierde plaats en ze bleven 4 maanden in de hitparade staan, een heel grote hit dus.
Onder de video, in bijlage, de live video van Are you sure door The Allisons in het Eurovisiessongfestival van 1961. Ze spelen geen gitaar.
HIERONDER DE AUDIO-VIDEO VAN ARE YOU SURE. DE KLANK VAN DE PLAAT IS ZEER GOED.
1961. ROY ORBISON kwam hier reeds verschillende keren aan bod in deze blog, maar in 1961 had hij maar liefst 3 millionsellers.
RUNNIND SCARED, CRYIN en I'M HURTING. Dit waren zijn derde, vierde en vijfde millionseller.
Ze kwamen tot nr 1, 2 en nr 27 in de Amerikaanse hitparade en ook in de UK scoorden ze hoog.
Roy was een topvedette geworden na zijn eerder magere Sun records periode.
In Vlaanderen bleef het in 61 stil rond Roy en hij kwam niet in de hitparade, alhoewel hij veel op de radio te horen was en in de jukeboxen goed aanwezig was en veel gedraaid werd.
Roy zou pas vanaf 1963 een vaste waarde worden in de Vlaamse top 20 en er jaren in blijven.
HIERONDER EEN ZWART - WIT LIVE OPNAME VAN CRYIN' DOOR ROY ORBISON. OOK LIVE EEN PRACHTIGE STEM. NIET TE EVENAREN.
1961. JERRY LEE LEWIS was hier in Vlaanderen een illustere onbekende in 1961.
Enkel in het weekblad HUMO werd er nu en dan iets over hem bericht door GUY MORTIER die een fan van hem was. Guy had ook een programma op de radio, "Schudden voor gebruik", en Jerry kwam nu en eens aan de beurt met "Whole lotta shaking going on"of "Great balls of fire", zijn 2 grootste hits van 1958.
Jerry was compleet out in de States nadat hij uit Engeland was gezet toen bekend werd dat hij met zijn achternicht van 13-14 jaar was getrouwd.(zie vroeger in deze blog).
In de States werden zijn platen niet meer gedraaid en de puriteinse Amerikanen hadden gewonnen en hadden de Rock 'n roll een halt toegeroepen en Jerry was het slachtoffer dat ze offerden.
Dat Jerry het goed meende en zelfs 13 jaar bij zijn jonge bruid zou blijven en de echte reden van de trouwpartij, op religieuze gronden berustte, was blijkbaar geen punt, Jerry moest en zou bloeden.
Van 58 tot 61 was Jerry out en niets kon dit stoppen.
Hij was echter contractueel gedoemd om bij Sun records te blijven tot 1963 en kwam dus niet meer van de grond.
In 1961 maakte hij echter een cover van de hit van Ray Charles WHAT'D I SAY (zie vroeger in deze blog) en klom ermee tot de 23e plaats van de hitparade. De song was grandioos gecoverd en was rock'n roll tot en met, in afwijking van de hit van Ray Charles die meer naar jazz klonk.
Jerry had onmiddellijk succes in de States maar ook in Canada en Engeland.
Hij verkocht er 750.000 exemplaren van, geen millionseller maar toch niet zover ervan.
In Vlaanderen kwam hij niet in de hitparade en ik kende dit nummer van hem niet tot in 1971, het jaar waarin ik fan geworden ben geworden.
Onder de video, in bijlage, een live video door Jerry van What'd I say. Fantastisch.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN WHAT'D I SAY VAN JERRY LEE LEWIS. LUISTER NAAR DE PIANO, DIT IS GEWOON MEESTERLIJK.
ACTUEEL. Op 15 oktober 2010 traden The Shadoogies op in het Casino van Middelkerke voor SK Spermalie.
Het werd een zeer succesvol optreden en iedereen was blijkbaar tevreden.
The Shadoogies brengen als rode draad in hun optreden een 10 tot 20 tal nummers van de legendarische Shadows, en in Middelkerke was oa "Apache" een bisnummer.
Verder speelden we ons programma met Rock ' roll, country en blues uit de jaren 1955 tot 1965 en verder afgeleide muziek.
HIERONDER THE SHADOOGIES MET DE GROTE HIT VAN THE SHADOWS : FBI IN HET CASINO VAN MIDDELKERKE OP 15 OKTOBER 2010.
1961. Hier in Vlaanderen was nog niet veel van de DOO WHOP muziek doorgekomen, alhoewel dit ook een voorloper was van de blanke Rock 'n roll. (zie Alan Freed vroeger in deze blog).
In 61 stond almeteens een nummer in de hitparade, BLUE MOON, van THE MARCELS. Dit nummer was geschreven door de gekende Amerikaanse componist Richard Rogers en dateerde uit 1934.
Deze 5 jongemannen uit Pittsburgh, tussen 18 en 20 jaar, waren reeds een ganse tijd aan het proberen om door te breken en nu hadden ze hun eerste millionseller binnen. Het nummer had echter niets meer van de originele compositie en was volledig veranderd.
Ze stonden nr 1 in de States en scoorden hoog in de UK.
De Doo Whop was raar en de basstemmen de hoge stemmen wisselden elkaar af. Echt Amerikaans.Het was echter ook mooi en het had succes.
In Vlaanderen klommen ze tot nr 4 in de Vlaamse top 20 en bleven 4 maanden in de hitparade hangen.
Dit nummer werd zeer veel gespeeld op de radio en was present in alle juke boxen.
Wanneer men een pint ophad werd er veel meegezongen, hoog en laag.
Onder de video, in bijlage, een audio-video van Blue Moon met de versie van de uitgebrachte plaat.
HIERONDER EEN LIVE VIDEO VAN BLUE MOON DOOR THE MARCELS, VEEL LATER NATUURLIJK DAN 1961