BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
18-04-2015
1961 - ARE YOU SURE - THE ALLISONS
1961. We hadden reeds The Everly Brothers in de USA, The Blue Diamonds in Nederland (zie vroeger in deze blog) en nu opeens was er een duo in Engeland dat voor een millionseller zorgde THE ALLISONS.
Ze waren allebei van Londen afkomstig en, nadat ze een talentenjacht wonnen, werden ze in 61 gekozen voor het Eurovisiesongfestival met hun eigen compositie ARE YOU SURE.
Engeland behaalde met hen een tweede plaats in 61, en The Allisons stonden voor een periode van hevige maar korte roem.
Het zou inderdaad bij 1 millionseller blijven en hier in Vlaanderen hebben we nog weinig van hen gehoord nadien.
Ze stonden nr 1 in Engeland en bleven er 16 weken in de hitparade. In de Vlaamse top 20 stonden ze in april 1961 op de vierde plaats en ze bleven 4 maanden in de hitparade staan, een heel grote hit dus.
Onder de video, in bijlage, de live video van Are you sure door The Allisons in het Eurovisiessongfestival van 1961. Ze spelen geen gitaar.
HIERONDER DE AUDIO-VIDEO VAN ARE YOU SURE. DE KLANK VAN DE PLAAT IS ZEER GOED.
1961. ROY ORBISON kwam hier reeds verschillende keren aan bod in deze blog, maar in 1961 had hij maar liefst 3 millionsellers.
RUNNIND SCARED, CRYIN en I'M HURTING. Dit waren zijn derde, vierde en vijfde millionseller.
Ze kwamen tot nr 1, 2 en nr 27 in de Amerikaanse hitparade en ook in de UK scoorden ze hoog.
Roy was een topvedette geworden na zijn eerder magere Sun records periode.
In Vlaanderen bleef het in 61 stil rond Roy en hij kwam niet in de hitparade, alhoewel hij veel op de radio te horen was en in de jukeboxen goed aanwezig was en veel gedraaid werd.
Roy zou pas vanaf 1963 een vaste waarde worden in de Vlaamse top 20 en er jaren in blijven.
HIERONDER EEN ZWART - WIT LIVE OPNAME VAN CRYIN' DOOR ROY ORBISON. OOK LIVE EEN PRACHTIGE STEM. NIET TE EVENAREN.
1961. JERRY LEE LEWIS was hier in Vlaanderen een illustere onbekende in 1961.
Enkel in het weekblad HUMO werd er nu en dan iets over hem bericht door GUY MORTIER die een fan van hem was. Guy had ook een programma op de radio, "Schudden voor gebruik", en Jerry kwam nu en eens aan de beurt met "Whole lotta shaking going on"of "Great balls of fire", zijn 2 grootste hits van 1958.
Jerry was compleet out in de States nadat hij uit Engeland was gezet toen bekend werd dat hij met zijn achternicht van 13-14 jaar was getrouwd.(zie vroeger in deze blog).
In de States werden zijn platen niet meer gedraaid en de puriteinse Amerikanen hadden gewonnen en hadden de Rock 'n roll een halt toegeroepen en Jerry was het slachtoffer dat ze offerden.
Dat Jerry het goed meende en zelfs 13 jaar bij zijn jonge bruid zou blijven en de echte reden van de trouwpartij, op religieuze gronden berustte, was blijkbaar geen punt, Jerry moest en zou bloeden.
Van 58 tot 61 was Jerry out en niets kon dit stoppen.
Hij was echter contractueel gedoemd om bij Sun records te blijven tot 1963 en kwam dus niet meer van de grond.
In 1961 maakte hij echter een cover van de hit van Ray Charles WHAT'D I SAY (zie vroeger in deze blog) en klom ermee tot de 23e plaats van de hitparade. De song was grandioos gecoverd en was rock'n roll tot en met, in afwijking van de hit van Ray Charles die meer naar jazz klonk.
Jerry had onmiddellijk succes in de States maar ook in Canada en Engeland.
Hij verkocht er 750.000 exemplaren van, geen millionseller maar toch niet zover ervan.
In Vlaanderen kwam hij niet in de hitparade en ik kende dit nummer van hem niet tot in 1971, het jaar waarin ik fan geworden ben geworden.
Onder de video, in bijlage, een live video door Jerry van What'd I say. Fantastisch.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN WHAT'D I SAY VAN JERRY LEE LEWIS. LUISTER NAAR DE PIANO, DIT IS GEWOON MEESTERLIJK.
ACTUEEL. Op 15 oktober 2010 traden The Shadoogies op in het Casino van Middelkerke voor SK Spermalie.
Het werd een zeer succesvol optreden en iedereen was blijkbaar tevreden.
The Shadoogies brengen als rode draad in hun optreden een 10 tot 20 tal nummers van de legendarische Shadows, en in Middelkerke was oa "Apache" een bisnummer.
Verder speelden we ons programma met Rock ' roll, country en blues uit de jaren 1955 tot 1965 en verder afgeleide muziek.
HIERONDER THE SHADOOGIES MET DE GROTE HIT VAN THE SHADOWS : FBI IN HET CASINO VAN MIDDELKERKE OP 15 OKTOBER 2010.
1961. Hier in Vlaanderen was nog niet veel van de DOO WHOP muziek doorgekomen, alhoewel dit ook een voorloper was van de blanke Rock 'n roll. (zie Alan Freed vroeger in deze blog).
In 61 stond almeteens een nummer in de hitparade, BLUE MOON, van THE MARCELS. Dit nummer was geschreven door de gekende Amerikaanse componist Richard Rogers en dateerde uit 1934.
Deze 5 jongemannen uit Pittsburgh, tussen 18 en 20 jaar, waren reeds een ganse tijd aan het proberen om door te breken en nu hadden ze hun eerste millionseller binnen. Het nummer had echter niets meer van de originele compositie en was volledig veranderd.
Ze stonden nr 1 in de States en scoorden hoog in de UK.
De Doo Whop was raar en de basstemmen de hoge stemmen wisselden elkaar af. Echt Amerikaans.Het was echter ook mooi en het had succes.
In Vlaanderen klommen ze tot nr 4 in de Vlaamse top 20 en bleven 4 maanden in de hitparade hangen.
Dit nummer werd zeer veel gespeeld op de radio en was present in alle juke boxen.
Wanneer men een pint ophad werd er veel meegezongen, hoog en laag.
Onder de video, in bijlage, een audio-video van Blue Moon met de versie van de uitgebrachte plaat.
HIERONDER EEN LIVE VIDEO VAN BLUE MOON DOOR THE MARCELS, VEEL LATER NATUURLIJK DAN 1961
1961. RICKY NELSON kwam in deze blog al enkele keren aan bod.
In 61 had hij zijn negende millonseller met " Hello Mary Lou" maar daarvoor hij was nog nooit in de Vlaamse hitparade geraakt.
Dit jaar schoot Vlaanderen blijkbaar wakker en HELLO MARY LOU stond op nummer 1 in de Vlaamse top 20 in juni 1961 en bleef zes maanden in de hitparade staan. Deze song zat op alle jukeboxen in Ruiselede en ik kon nooit nalaten deze plaat, en de achterkant, te draaien, dit was nu eens rock 'n roll maar zeer melodieus en tikje country. Het was ook de tijd van "Speedy Gonzales" van Pat Boone.
De song " Hello Mary Lou" schopte het tot nr 1 in de USA en tot nr 2 in de UK.
Op de radio en op de jukeboxen in Vlaanderen werd deze plaat grijsgedraaid en alle orkestjes hadden het op hun programma.
De B kant van de plaat was TRAVELIN MAN, en ik vond dit ook een prachtig nummer.
Beide songs bevatten een prachtige gitaarsolo gespeeld door Ricky's leadgitarist JAMES BURTON (zie foto )en deze solos moest ik ook kunnen spelen, kost wat kost.
Het koste mij echter zeer veel moeite om iets uit mijn gitaar te krijgen dat leek op de solos van de plaat. Gitaartabs bestonden toen nog niet.
Vandaag spelen The Shadoogies beide nummers. Mijn solo's zijn wat ze zijn, niemand kan James Burton evenaren denk ik.
HIERONDER EEN PLAYBACK VIDEO VAN HELLO MARY LOU VAN RICKY NELSON, MET DE GITAARSOLO VAN JAMES BURTON.
1961. In dit jaar was er nog geen sprake van The Beatles, zeker niet in Vlaanderen. TONY SHERIDAN was een Engelse zanger die geboren was in 1941 in Norwich en leerde The Beatles kennen in 1961 toen ze in oa de Starclub in Hamburg, Duitsland, optraden. The Beatles bestonden op dat moment uit Stuart Sutcliffe, John Lennon, Paul Mc Cartney, Pete Best (drummer) en George Harrison.
Met Tony als zanger namen ze MY BONNIE op, een traditional uit 1881 in een eigen rockversie, met een rauwe vocal (cfr Little - Richard zie vroeger in deze blog) en gierende gitaren.
Het nummer werd uitgebracht in Engeland en verkocht amper. In Duitsland verkocht het echter 100.000 ex. Het bleef verder wel een beetje verkopen maar werd dan in 64 uitgebracht in de USA op het moment dat The Beatles aan hun wereld triomftocht begonnen.
Het werd een millionseller en iedereen dacht dat de zanger een van toenmalige Beatles was natuurlijk.
In 64 -65 was ik soldaat in Spich, EERSTE CYCLISTEN, Duitsland en ik had een orkest "The Jumping Devils". Op de juke box in de kantine zat het nummer "My Bonnie" we speelden dat nummer met The Jumping Devils natuurlijk ook.
Onder de video, in bijlage, de achterkant van My Bonnie, When the saints go marchin' in, met Tony Sheridan. Het doet een beetje denken aan Jerry Lee Lewis ' Whole lotta shaking, met het parlando en het werken naar een klimax.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN MY BONNIE MET TONY SHERIDAN ALS ZANGER. THE BEATLES WORDEN HIER "THE BEAT BROTHERS" GENOEMD, ERVOOR WAREN ZE "THE QUARRY MEN", "THE SILVER BEATLES", ENZ.......
1961. We hadden reeds een aantal instrumentale hits gehad in de voorbije jaren (zie vroeger in dezeblog) en in 1961 kwam er nog een bij : WHEELS van de gitaargroep THE STRING ALONGS. Zij kwamen uit Warwick, USA en begonnen op te treden tijdens de middelbare schooljaren en op lokale dansfeesten. Ze speelden alles wat populair was in die tijd, hadden ook een zanger in de groep, maar ze hadden het meest succes met hun instrumentale gitaarnummers. De sologitarist was ene JIMMY TORRES ( zie foto).
In 1960 geraakten ze aan een auditie bij Norman Petty en ze vielen in de smaak. Jimmy Torres, sologitarist, en Richard Stephens, gitarist, schreven dan samen met Norman Petty het nummer "Wheels".
Het werd uitgebracht in de States en ook in Europa en ze hadden hun millionseller.
"Wheels" bracht het tot nr 3 in de States en nr 8 in de UK. In de Vlaamse top 20 stond Wheels op nr 1 in april 1961 en bleef liefst 7 maanden in de hitparade staan. Een monsterhit in Vlaanderen.
Ik was toen 17 jaar en reed nog iedere morgen met de fiets naar Aalter naar de trein en wist dus wat te neurien onderweg. Ik deed ook veel, nogal teleurstellende, pogingen om Wheels ook op mijn gitaar te spelen. Het lukte een beetje maar het kon veel beter. Gitaartabs bestonden nog niet in die tijd dus het was proberen en nog eens proberen op het gehoor.
HIERONDER THE STRINGALONGS MET WHEELS, EEN AUDIO -VIDEO MET FOTOS.
1961. We komen niet veel vrouwen tegen in deze blog, maar vandaag hebben we het over een zeer jonge, maar zeer goede zangeres.
HELEN SHAPIRO werd geboren in 1946 in Londen en was dus in 61 slechts 15 jaar. Men dacht onmiddellijk aan de zeer jonge Brenda Lee (zie vroeger in deze blog) als men haar hoorde en ze zong ook niet met een Londens accent, het was meer Amerikaans getint. Ze begon slechts zangles te nemen in 1961 en werd praktisch onmiddellijk opgemerkt door een platenfirma die haar opnames liet maken. Uit deze opnames werd "Don't treat me like a child" uitgekozen en rond Londen uitgebracht. De respons was enorm.
Als definitieve eerste plaat, maar dan nationaal en internationaal uitgebracht, werd gekozen voor YOU DON'T KNOW, en het werd een millionseller in de UK alleen. Het werd eveneens een daverend succes in Europa.
Haar volgende plaat werd nog een groter succes : WALKIN' BACK TO HAPPINESS, geproduced door orkestleider Norrie Paramor, de man achter Cliff Richard and The Shadows.
Ik weet nog goed dat we op KAJ vergaderingen in Ruiselede altijd muziek speelden op een platendraaier meegebracht door een van de leden en de meebrachte 45 toeren platen oplegden ook meegebracht door sommige leden. "Walkin' back to happiness" was lange tijd een van onze favorieten en werd grijs gedraaid.
Helen stond 4 weken nr 1 in de UK en in de Vlaamse top 20 kwam "You don't know" tot nr 7 en bleef liefst 6 maanden in de hitparade."Walking back" geraakte in Vlaanderen tot nr 2 in november 61 en bleef in de hitparade vooor 4 maanden.
Onder de video, in bijlage, een youtube audio-video met fotomontage van Walkin' back to happiness. Dit is de uitgebrachte plaat met de typische violen van NorrieParamor.
HIERONDER HELEN SHAPIRO MET WALKIN' BACK TO HAPPINESS WAARSCHIJNLIJK OOK MET DE FANTASTISCHE VIOLEN VAN NORRIE PARAMOR DIE MEN OOK HOORT OP VEEL HITS VAN THE SHADOWS. HET LIJKT LIVE GEZONGEN EN GESPEELD, HET IS ALLESZINS ANDERS DAN DE PLAAT.
1961. De rock 'n roll was niet dood en er waren nog zangers die zweerden bij de originele rock van de jaren 50. Ze moesten wel een beetje van klank veranderen om modern te blijven klinken.
Een van deze zangers was DEL SHANNON. Hij was geboren in Michigan in december 1939 en met 14 jaar begon hij gitaar te spelen en erbij te zingen. In 1957 moest hij als soldaat naar Duitsland en kreeg er dienst bij een Amerikaans radiostation. Na zijn afzwaai geraakte hij aan een platencontract en hij schreef het nummer RUNAWAY en het werd een millionseller. Hij kwam hoog in de Amerikaanse en ook in de Engelse hitparade.
Hij was zeer herkenbaar door zijn hoge stem, die een beetje deed denken aan Roy Orbison, maar hij zong veel meer rock en praktisch geen trage nummers. Zijn optredens waren ook zeer dynamisch.
Del Shannon was ook zeer bekend hier in Vlaanderen. Hij stond op nr 5 in de Vlaamse top 20 en hij zou 3 maand in de hitparade blijven.
Er waren wel weinig orkesten die zich waagden aan deze song. Zangers die zulk een stembereik hadden waren er niet veel.
HIERONDER DEL SHANNON MET RUNAWAY, PLAYBACK IN EEN TV PROGRAMMA. DIT NUMMER IS ZO HERKENBAAR. OOK HET PIPEORGELTJE VAN JOHNNY AND THE HURRICANES IS TE HOREN. WE VOELEN ONS WEER ZEER JONG.
1961. PAUL ANKA kwam reeds enkele keren aan bod, vroeger, in deze blog want hij had reeds in 1957 een eerste grote hit in Vlaanderen : Diana.
In 1960 had hij zijn vijfde millionseller met "My home town", maar in 61 kwam er in Vlaanderen geen superhit van hem maar hij bleef, zonder onderbreking, constant in de hitparade staan.
8.60 4e PLAATS 3MAAND HELLO YOUNG LOVERS.
10.60 10 2 SUMMERS'S GONE.
2.61 15 3 THE STORY OF MY LOVE.
5.61 5 3 TONIGHT MY LOVE TONIGHT.
5.61 2 5 DANCE ON LITTLE GIRL.
9.61 4 4 CINDERELLA.
Een ongelooflijke lijst en het was niet verwonderlijk dat Paul Anka gans de dag op de radio te horen was. Hij stak met een groot aantal platen in iedere juke box en de autoscooters speelden zijn platen bijna zonder onderbreking. Dit was zeker het geval op de kermis in Aalter, de eigenaar van die autoscooter moet een grote fan geweest zijn van Paul Anka.
We mogen ook niet vergeten dat Paul Anka bijna al zijn songs zelf schreef en hij ook nog de componist was van songs die veel anderen zongen.
HIERONDER PAUL ANKA MET DANCE ON LITTLE GIRL, EEN AUDIO-VIDEO MET EEN FOTOMONTAGE,
1961. CHUBBY CHECKER was populairder dan ooit in de USA in 1961 maar brak nu ook door in Europa.
Hij had in 1961 niet minder dan 3 miilonsellers :
PONY TIME, LET'S TWIST AGAIN en THE FLY.
In 1960 was hij niet in de Vlaamse top 20 geraakt maar nu was dit wel het geval :
"Let's twist again" : nr 1 in november 61 en 7 maanden in de hitparade.
"The fly" : nr 5 in december 61 en 4 maanden in de hitparade.
Alsof wij het goed wilden maken kwam "The Twist", het eerste succes van Chubby, in februari 62 op nr 14 te staan en bleef 1 maand in de hitparade.
De hel was dus losgebroken, en de zeemzoete liedjes die aan de orde waren geweest werden almeteens verdrongen door ritmische twistnummers.
Ook in Ruiselede waren er twistwedstrijden in een tent aan de tramstatie. Er werden geen platen gespeeld maar de orkestjes trachten zo goed mogelijk de twistplaten na te spelen.
Er kwam hier enorm veel volk op af en iedereen danste zich in het zweet tot ze er bijna bij neervielen.
Wat een enorme tijd en wat voor een rage was die twist toch.
HIERONDER CHUBBY CHECKER MET EEN PLAYBACK VIDEO VAN LET'S TWIST AGAIN.
1961. JOE BARRY was een zogenaamde POP BALLAD VOCALIST, wat men daar ook mee mocht bedoelen. Hij was geboren in Louisiana USA en tijdens en na zijn middelbaar zong hij, zoals zovelen in het zuiden van de states, in gospel groepen. Hij kwam op de TV en in Record Hop en hij speelde eveneens gitaar, drums en piano en waagde zich ook aan het schrijven van muziekarrangementen.
I'm A FOOL TO CARE was geschreven door de country zanger Ted Daffan in 1948.
Het werd een slaand succes alhoewel de plaat niet te hoog scoorde (slechts tot nr 24 maar 12 weken bij de bestsellers). De song bleef echter, na het beginsucces, verder goed verkopen, ook in Engeland. Slechts in 1968 werd het miljoen gehaald.
Joe Barry geraakte slechts een enkele week in de Vlaamse top 20 en dat was in augustus 61. De song werd veel gevraagd en veel gespeeld, ook door de orkestjes en er was ook de versie van Fats Domino die beter gekend was hier in Vlaanderen.
Onder de video, in bijlage, de versie van "I'm a fool to care" van Fats Domino. Het lijkt als 2 druppels water op de millionseller van Joe Barry. Wie heeft wie beinvloed ? Een goede vraag.
HIERONDER I'M A FOOL TO CARE VAN JOE BARRY. FATS DOMINO IS VLAKBIJ.
1961. De Duitse nummers waren ook in 61 nog populair en de Amerikaanse Duitser RALPH BENDIX scoorde een millionseller met een Amerikaans nummer BABY SITTING BOOGIE. Dit was de Duitse versie en er werden er meer dan een miljoen van verkocht. Hij had ervoor ook een versie van "Kriminal Tango" uitgebracht waarvan er 750.000 werden verkocht. (Hij kwam er ook mee in Vlaamse hitparade.) In Vlaanderen was het de Amerikaanse versie gezongen door ene BUZZ CLIFFORD die hier een groot succes was. Het werd zeer veel gespeeld op de radio en zat ook op alle juke boxen.
Mijn schoonvader, Julien Pardo (zie foto in bijlage onderaan), die een kabaretgroep oprichtte in 63, 64 playbackte dit nummer in 64 en had er in Ruiselede en omstreken een enorm succes mee. De baby, een van de leden van de groep, zat in een voiture met een enorm pofspeen en mosterd op zijn pamper, wilde er voordurend uitkomen en werd weer in de voiture geduwd door de 3 andere leden van de groep. Een hilarische toestand, maar succes gegarandeerd. Erna zouden ze meer dan 100 optredens doen in Oost-en West Vlaanderen en dit nummer was een van de favorieten.
De versie van Ralph Bendix was natuurlijk voortdurend te horen op Radio Luxemburg maar Buzz Clifford stond in april 61 op nr 2 in de Vlaamse top 20 en zou maar liefst 4 maanden in de hitparade blijven.
Onder de video, in bijlage, een foto van de Ruiseleedse cabaretgroep "THE BEATLES", met leider Julien Pardo (tweede van links) en leden Andre Braeckevelt, Andre Coene en Willy Hoste. Het waren allemaal vrijwillige brandweermannen van het korps van Ruiselede en ze brachten hun nummer "Baby sitting boogie" in premiere op het Sint Barbarafeest in december 64, in zaal De Zwaan, Aalterstraat, Ruiselede. (Ikzelf was toen soldaat in Spich, Duitsland, en ik heb deze premiere niet ter plaatse meegemaakt).
Daaronder, ook in bijlage, de audio-video van "Baby sitting boogie" van Ralph Bendix in het Duits.
HIERONDER DE VERSIE DIE POPULAIR WAS IN VLAANDEREN, BUZZ CLIFFORD MET BABY SITTING BOOGIE IN HET ENGELS.
1961. We laten voorlopig 1960 achter ons en kijken naar de beste en langstgenoteerde platen in de Vlaamse hitparade van 1961.
Hoogste stand Maanden in hitparade
1. WHEELS - THE STRING ALONGS - NR 1 - 7 M 2. OCH WAS IK MAAR - JOHNNY HOES - NR 1 - 6 M 3. ROMEO - PETULA CLARK - NR 1 - 5M 4.SURRENDER - ELVIS PRESLEY - NR 3 - 5M 5. HELLO MARY LOU - RICKY NELSON - NR 1 - 6M 6. WOODEN HEART - ELVIS PRESLEY - NR 1 - 4M 7. DANCE ON LITTLE GIRL - PAUL ANKA - NR2 - 5M LA PALOMA - FREDDY QUINN - NR 2 - 5M (zie video) 8. SAVE THELAST DANCE FOR ME - THE DRIFTERS - NR 2 - 5M 9. BABY SITTIN' BOOGIE - BUZZ CLIFFORD NR 3 - 4M 10. DER ROTE TANGO - REGENPFEIFER NR 4 - 6M
In deze hitparade hadden we 7 rock (achtige) songs, een tango, een bolero en een mars.
De Vlaamse rockgroepen , die ondertussen als paddestoelen uit de grond waren geschoten, waren niet veel te bespeuren in de top 50 van het jaar 61.
We hadden : The Cousins met "Kili Watch" op nr 13. tot nr 3 en 6 maanden in de hitparade. The Cousins met "Dang Dang" op nr 40. tot nr 9 en 3 maanden in de hitparade.
Verder : kwamen een tijdje voor in de Maandelijkse Top 20 : "Protest rock" van The Seabirds : tot nr 16 en 3 maand in de hitparade. "Cecilia rock" van the Jokers : tot nr 14 en 2 maand in de hitparade. "Bouddha" van The Cousins : tot nr 10 en 3 maand in de hitparade.
Het is wel de bedoeling in dit jaar 61 uitgebreid aandacht te besteden aan de Vlaamse rockgroepen, we hadden reeds Burt Blanca and the King Creoles enkele dagen geleden, maar ook The Cousins, The Seabirds, The Jokers, Ricky Morvan and The Fens, enz.. komen aan de beurt.
Freddy Quinn, de Duitse supervedette, bleef scoren en met "La Paloma"een nummer geschreven in 1877, en had hij zijn vijfde millionseller te pakken. In Vlaanderen bracht Freddy het tot nr 2 in de vlaamse top 20 en bleef er liefst 8 maanden hangen. Dit nummer werd blauw gespeeld op de radio en zat overal in de juke boxen. Ieder orkestje moest dit natuurlijk ook op zijn repertoire hebben, want een slow of een tango zoals men alles noemde dat niet rap was, werd veel gevraagd.
HIERONDER FREDDY QUINN MET LA PALOMA, EEN FILMVERSIE - PLAYBACK NATUURLIJK. DIT WAS DE ABSOLUTE TOP VAN 61.
1960 - BURT BLANCA - ROCK 'N ROLL IS GOOD FOR THE SOUL
1960. In deze blog neem ik een beetje als leidraad de officiele millionsellers van 1955 tot 1965.
Ik tracht echter ook aandacht te besteden aan Vlaamse muzikanten die in deze periode van "The birth of Rock ' roll" iets betekend hebben in Vlaanderen, Belgie, Europa en de rest van de wereld.
Door de absolute beperkdheid van het Vlaamse grondgebied , en de amper 6 miljoen inwoners die platen konden kopen, waren de Vlaamse vedetten natuurlijk al op voorhand gehandikapt en konden de meesten slechts rekenen op een al dan niet uitgebreide regionale bekendheid.
Een van de pioneers van de classic rock 'n roll in Vlaanderen was BURT BLANCA. Hij was geboren in 1944 in Neder over Heembeek bij Brussel als NORBERT ARTHUR BLANCKE. Zijn ouders waren Bruggelingen die hun geluk wilden beproeven in het Brusselse.
Rond 6 jaar ging Burt reeds naar de muziekschool en , zoals de meesten, was zijn instrument de accordeon. Hij trad dan ook, kort daarop, met succes, op in het cafe van zijn ouders. Later ging hij naar het atheneum in Koekelberg en was een goede leerling. Hij werd, nog later dan , leerling van de Stedelijke academie van Brussel en zijn instrument werd klarinet, omdat accordeon niet op het programma stond. Hij vervoegde de harmonie van zijn dorp. Tijdens deze studie verhuisde het gezin echter terug naar Brugge, maar Burt mocht zijn muziekstudie voortzetten in Brussel. Hij bleef ook accordeon studeren en haalde eerste prijzen met de accordeon in Parijs en Bonn en was dus goed op weg voor een schitterende muzikale carriere.
Zijn ouders kochten hem dan in 1958 een elektrische HOFNER gitaar, ook hierop leerde hij in een rekordtempo spelen en zou op gitaar later ook een virtuoos worden. Hij vormde een rock 'n roll groep THE FELLOWS en ze begonnen veel op te treden inspelend op de opkomst van de Rock ' roll in Vlaanderen. In 59 moesten The Fellows de zieke zangeres CORRA TERRY vervangen in zaal Scaldis in Gent en na hun optreden werden zij de hoodfact en de zangeres de bijact. Burt had enkele rockers ten beste gegeven en het was bingo.
The Fellows werden vervolgens BURT BLANCA AND THE KING CREOLES gedoopt en een platenfirma gaf hen een contract. De eerste singel was een Vlaamse versie van OH CAROL met op de achterzijde een compositie van Burt : I LOVE YOU SO. Deze plaat stond algauw op nr 1 bij radio Kortrijk (De vroegere Radio 2, West Vlaanderen). In de Vlaamse top 20 geraakte ze echter niet, een spijtige zaak. Ze maakten de ene plaat na de andere en Burt kocht zich een Fender gitaar en de groep ging op tournee in Vlaanderen maar ook in Duitsland en Nederland. In 61 veroverden ze Frankrijk en werden hun platen zelfs toppers in de Pilippijnen. Burt leerde ondertussen ook steelguitar en banjo. Burt studeerde ook verder aan de Brusselse muziekacademie en haalde uiteindelijk in 71 zijn einddiploma. We hadden hier dus een compleet geschoolde muzikant die rock 'n roll speelde, en dat is te horen. Frankrijk zou daarna zou zijn voornaamste werkterrein worden.
Burt woont nu in het Franse Cousolre, niet ver van het Belgische Beaumont, hij is nog altijd actief en treedt nu en dan nog op, met een volledige band of met backings. Hij is nog altijd virtuoos op gitaar, steel guitar en andere instrumenten. Zijn stem is nog even sterk als vroeger. Hij maakt nog altijd platen en is producer in studios.
In bijlage, onder de video, een recente youtube video van Burt Blanca met Little Queennie. Een fantastische gitarist, goed zanger en showman.
HIERONDER BURT BLANCA MET EEN AUDIO-VIDEO MET FOTOMONTAGE VAN ROCK ' N ROLL IS GOOD FOR THE SOUL. FANTASTISCHE ROCK, GOEDE STEM, MEESTERLIJKE GITAARSOLO.
1960. In Engeland begon vanaf 1955 bij de jongeren veel belangstelling te ontstaan voor het fenomeen SKIFFLE GROUPS. Dit was een soort muziek gemaakt door arme negers in de USA en voor een groot deel gespeeld met zelfgemaakte, of toch in ieder geval zeer goedkope, instrumenten.
LONNIE DONEGAN was geboren in Schotland in 1931, in 1955 dus 23 jaar en zijn vader was violist. Hij had algauw veel interesse voor folklore en folkmuziek. Aan 17 jaar had hij zijn eerste gitaar, hij bracht een tijd door in het leger waar hij drumde in een jazz band.
Na zijn afzwaai vormde hij een eigen skiffle group en begon samen te werken met de jazzlegende Chris Barber.
Hij slaagde erin om een plaat te maken met zijn skiffle group : ROCK ISLAND LINE. Dit nummer was geschreven door de zwarte bluesman Huddy Ledbetter. (Ook auteur van The house of the rising sun, The midnight special, Goodnight Irene, Cotton fields, enz...). Hij is beter gekend onder zijn pseudoniem LEAD BELLY. (zie een foto - een van de drie bijlagen)
Dit werd Lonnies eerste millionseller. Hij had veel werk, kwam op de radio, TV en toerde in Engeland, de USA en Europa.
In 1959 kwam zijn tweede millionseller : DOES YOUR CHEWING GUM LOSE IT'S FLAVOUR (ON THE BEDPOST OVERNIGHT). Een megahit met een hilarische tekst en gebracht op een uitbundige manier. In 1960 volgde dan zijn derde millionseller : MY OLD MAN IS A DUSTMAN. Weinig Europeanen slaagden erin 3 millionsellers te scoren.
Hank Marvin en Bruce Welch (zie vroeger in deze blog) de frontmannen van The Shadows hadden ,voor hun Shadowsperiode, zelf een skiffle group en bewonderden Lonnie Donegan, tot dat de Amerikaanse Rock ' roll mannen eraan kwamen en ze, zoals iedereen natuurlijk, rock wilden zingen en spelen. Skiffle ging de Rock dus vooraf in Engeland.
Onder de video, in bijlage, een audio-video van "Rock island line" en ook een van" Does your chewing gum lose it's flavour". Speciale muziek maar live gebracht zeker een topper. Een van de 3 bijlagen is een foto van Lead Belly.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN MY OLD MAN IS A DUSTMAN DOOR LONNIE DONEGAN. ZEER DYNAMISCH. ZEER SPECIALE MUZIEK.
1960. De zwarte meisjesgroepen begonnen aan hun opmars en veel zwarte zangers en zangeressen trachtten ook een graantje mee te pikken. IKE TURNER werd geboren in 1938 in Mississippi, hij was dus in 60 reeds 22 jaar maar hij begon met muziek toen hij zes jaar oud was. Hij speelde eerst piano in de kerk en na zijn middelbaar vormde hij en groep : Kings of Rythm. Zij namen bij Sun records in 1955 ROCKET 88 op, volgens sommigen de eerste rock ' roll plaat.
Dan ontmoette hij Annie Bullock (° 1939, Tennessee), de latere TINA TURNER. Zij was begonnen als gospelzangeres en Ike vroeg haar verschillende keren of ze kon zingen en ze beaamde dat, maar hij vroeg haar nooit om mee te zingen met zijn groep. Tina's zuster vroeg hij wel om mee te zingen en ze weigerde en gaf de micro over aan Tina. Tina zong enkele nummers en mocht met de groep op tournee gaan en ze werd algauw Mevrouw Ike Turner. Het huwelijk was er echter een met "slaande" argumenten en later gingen ze uit elkaar.
In 59 schreef Ike het nummer A FOOL IN LOVE, de platenmaatschappij zag er wat in en er werd een opnamesessie gepland. Ike kwam evenwel niet opdagen voor de opname en Tina zong het nummer alleen in. Het werd een millionseller.
Later zou Tina met Ike, en daarna zonder Ike, een wereldact worden voor jaren.
Tina haalde de Vlaamse top 20 niet met "A fool in love". Slechts in 1984 begon voor haar hier in Vlaanderen haar zegereeks met maar liefst ,van 1984 tot 1993, 19 nummers in de BRT top 20.
Hieronder, een live video van "A fool in love" (Shindig TVprogramma). Een wervelend optreden door Tina zoals het daarna altijd zou blijven.
1960. De Duitse muziek bleef hoog scoren en ook een Duitstalige dame had een fantastische millionseller, Freddy Quinn achterna : SEEMANN, LASS DAS TRAUMEN.
Zij kwam uit Wenen en ze werkte als verpleegster en secretaresse, maar ze zong ook in het kerkkoor. Na een spot op Radio Linz werd ze opgemerkt door de platenfirma EMI. Na optredens in cabaretten werd ze dan opgemerkt door de platenfirma POLYDOR .
Voor haar begon het dan met veel optredens, film, TV. Haar hit SEEMANN haalde algauw het miljoen en stond, naast Europa, ook 18 weken in de USA hitparade. Haar plaat werd honderden keren gecoverd oa door Petula Clark, Catherina Valente, enz.... Ook bij ons zong en speelde men "Seemann" aan de lopende band. Nog niet zo heel lang geleden maakte LISA DELBO een mooie cover versie ervan met als producer Peter Koelewijn.
Op de Vlaamse radio was ze veel te horen en ze stond in Maart 61 op 12e plaats in de Vlaamse top 20, en zou 2 maand in deze hitparade blijven.
Deze song paste dus volledig in de heimat revival van die tijd, ingezet door de onverwoestbare Freddy Quinn.
Dit liedje : "Seemann", heb ik altijd al graag gehoord. Dit is dan wel niet te verwachten van een Rock 'n roll freak, maar ik kan het niet helpen, ik denk dat ik zeer gevoelig ben en blijf voor heimat-heimweh songs. (zie Ik sta op wacht in een vorig bericht).
HIERONDER EEN KORTE LIVE VERSIE VAN SEEMANN DOOR LOLITA.
1960. In de top 50 van het ganse jaar 1960 vinden we op nr 8 een plaat terug die het tot nr 2 haalde in de BRT top 20 en liefst 6 maanden in de top 20 bleef staan. Een prestatie , de Amerikaanse hits waardig.
LAILA was de plaat, een tango, en ze werd gezongen door THE REGENTO STARS in het Duits. Deze song paste in de revival van de Duitse muziek met Freddy Quinn, Connie Froboess, Peter Krauss, Lolita (Seemann) (Zie vroeger in deze blog). Er was tegerlijkertijd ook een rage aan de gang die de TANGO terug in de kijker plaatste. (KRIMINAL TANGO was zulk een ander tangosucces - zie bijlage).
The Regento Stars kwamen uit Nederlands Limburg en het liedje was er een van voor Wereldoorlog Twee. Het was speciaal en er hing een zwoele sfeer ,(vreemdelingenlegioen) rond. Er was ook een parlando in de song, een ander fenomeen uit deze tijd. (zie Elvis Presley : "Are you lonesome tonight").
De zanger van de groep was ene BRUNO MAJCHEREK. Hij was de zoon van een ingeweken Pool en geboren in 1938, dus reeds 24 jaar in 1960. Zijn vader werkte in Nederlands Limburg in de koolmijnen. Hijzelf werkte eveneens, voor zijn zangcarriere, in de mijn en vanaf 1970 terug. Daarna, rond 1980, had hij een belangrijke come back, ook op platengebied. Zelfs in 2006 bracht hij nog een nieuwe plaat uit.
The Regento stars waren dus Nederlanders die in het Duits zongen en hun groep was een beetje een copie van een andere Limburger : Rocco Granata, met accordeon en al.
Alle orkestjes waren verplicht dit nummer te spelen als om een "slow" gevraagd werd.
Volgens een website op internet haalde LAILA in 1960 en 1961 samen een verkoop van 1,5 miljoen exemplaren. Dit is mogelijk want de plaat was zowel in Vlaanderen , Nederland en Duitsland een enorm succes. Ik vind ze echter ook niet terug bij mijn overzicht van de wereld millionsellers.
In bijlage, onder de video, een playback youtube video van KRIMINAL TANGO van Hazy Osterwald ( ZIE FOTO). Hij stond in april 60 op nr 9 in de Vlaamse top 20 en bleef 3 maand in de hitparade. Tango troef.
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO MET FOTOMONTAGE VAN LAILA VAN DE REGENTO STARS UIT NEDERLANDS LIMBURG. DEZE PLAAT ZAT OP ALLE JUKEBOXEN EN ER WERD WERKELIJK DE TANGO OP GEDANST DOOR TEENAGERS. ZELFS DE ZONDAGNAMIDDAG OM 2 UUR. ABSOLUUT ONVOORSTELBAAR VANDAAG.