BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
08-04-2015
1961 - PAUL ANKA - DANCE ON LITTLE GIRL
1961. PAUL ANKA kwam reeds enkele keren aan bod, vroeger, in deze blog want hij had reeds in 1957 een eerste grote hit in Vlaanderen : Diana.
In 1960 had hij zijn vijfde millionseller met "My home town", maar in 61 kwam er in Vlaanderen geen superhit van hem maar hij bleef, zonder onderbreking, constant in de hitparade staan.
8.60 4e PLAATS 3MAAND HELLO YOUNG LOVERS.
10.60 10 2 SUMMERS'S GONE.
2.61 15 3 THE STORY OF MY LOVE.
5.61 5 3 TONIGHT MY LOVE TONIGHT.
5.61 2 5 DANCE ON LITTLE GIRL.
9.61 4 4 CINDERELLA.
Een ongelooflijke lijst en het was niet verwonderlijk dat Paul Anka gans de dag op de radio te horen was. Hij stak met een groot aantal platen in iedere juke box en de autoscooters speelden zijn platen bijna zonder onderbreking. Dit was zeker het geval op de kermis in Aalter, de eigenaar van die autoscooter moet een grote fan geweest zijn van Paul Anka.
We mogen ook niet vergeten dat Paul Anka bijna al zijn songs zelf schreef en hij ook nog de componist was van songs die veel anderen zongen.
HIERONDER PAUL ANKA MET DANCE ON LITTLE GIRL, EEN AUDIO-VIDEO MET EEN FOTOMONTAGE,
1961. CHUBBY CHECKER was populairder dan ooit in de USA in 1961 maar brak nu ook door in Europa.
Hij had in 1961 niet minder dan 3 miilonsellers :
PONY TIME, LET'S TWIST AGAIN en THE FLY.
In 1960 was hij niet in de Vlaamse top 20 geraakt maar nu was dit wel het geval :
"Let's twist again" : nr 1 in november 61 en 7 maanden in de hitparade.
"The fly" : nr 5 in december 61 en 4 maanden in de hitparade.
Alsof wij het goed wilden maken kwam "The Twist", het eerste succes van Chubby, in februari 62 op nr 14 te staan en bleef 1 maand in de hitparade.
De hel was dus losgebroken, en de zeemzoete liedjes die aan de orde waren geweest werden almeteens verdrongen door ritmische twistnummers.
Ook in Ruiselede waren er twistwedstrijden in een tent aan de tramstatie. Er werden geen platen gespeeld maar de orkestjes trachten zo goed mogelijk de twistplaten na te spelen.
Er kwam hier enorm veel volk op af en iedereen danste zich in het zweet tot ze er bijna bij neervielen.
Wat een enorme tijd en wat voor een rage was die twist toch.
HIERONDER CHUBBY CHECKER MET EEN PLAYBACK VIDEO VAN LET'S TWIST AGAIN.
1961. JOE BARRY was een zogenaamde POP BALLAD VOCALIST, wat men daar ook mee mocht bedoelen. Hij was geboren in Louisiana USA en tijdens en na zijn middelbaar zong hij, zoals zovelen in het zuiden van de states, in gospel groepen. Hij kwam op de TV en in Record Hop en hij speelde eveneens gitaar, drums en piano en waagde zich ook aan het schrijven van muziekarrangementen.
I'm A FOOL TO CARE was geschreven door de country zanger Ted Daffan in 1948.
Het werd een slaand succes alhoewel de plaat niet te hoog scoorde (slechts tot nr 24 maar 12 weken bij de bestsellers). De song bleef echter, na het beginsucces, verder goed verkopen, ook in Engeland. Slechts in 1968 werd het miljoen gehaald.
Joe Barry geraakte slechts een enkele week in de Vlaamse top 20 en dat was in augustus 61. De song werd veel gevraagd en veel gespeeld, ook door de orkestjes en er was ook de versie van Fats Domino die beter gekend was hier in Vlaanderen.
Onder de video, in bijlage, de versie van "I'm a fool to care" van Fats Domino. Het lijkt als 2 druppels water op de millionseller van Joe Barry. Wie heeft wie beinvloed ? Een goede vraag.
HIERONDER I'M A FOOL TO CARE VAN JOE BARRY. FATS DOMINO IS VLAKBIJ.
1961. De Duitse nummers waren ook in 61 nog populair en de Amerikaanse Duitser RALPH BENDIX scoorde een millionseller met een Amerikaans nummer BABY SITTING BOOGIE. Dit was de Duitse versie en er werden er meer dan een miljoen van verkocht. Hij had ervoor ook een versie van "Kriminal Tango" uitgebracht waarvan er 750.000 werden verkocht. (Hij kwam er ook mee in Vlaamse hitparade.) In Vlaanderen was het de Amerikaanse versie gezongen door ene BUZZ CLIFFORD die hier een groot succes was. Het werd zeer veel gespeeld op de radio en zat ook op alle juke boxen.
Mijn schoonvader, Julien Pardo (zie foto in bijlage onderaan), die een kabaretgroep oprichtte in 63, 64 playbackte dit nummer in 64 en had er in Ruiselede en omstreken een enorm succes mee. De baby, een van de leden van de groep, zat in een voiture met een enorm pofspeen en mosterd op zijn pamper, wilde er voordurend uitkomen en werd weer in de voiture geduwd door de 3 andere leden van de groep. Een hilarische toestand, maar succes gegarandeerd. Erna zouden ze meer dan 100 optredens doen in Oost-en West Vlaanderen en dit nummer was een van de favorieten.
De versie van Ralph Bendix was natuurlijk voortdurend te horen op Radio Luxemburg maar Buzz Clifford stond in april 61 op nr 2 in de Vlaamse top 20 en zou maar liefst 4 maanden in de hitparade blijven.
Onder de video, in bijlage, een foto van de Ruiseleedse cabaretgroep "THE BEATLES", met leider Julien Pardo (tweede van links) en leden Andre Braeckevelt, Andre Coene en Willy Hoste. Het waren allemaal vrijwillige brandweermannen van het korps van Ruiselede en ze brachten hun nummer "Baby sitting boogie" in premiere op het Sint Barbarafeest in december 64, in zaal De Zwaan, Aalterstraat, Ruiselede. (Ikzelf was toen soldaat in Spich, Duitsland, en ik heb deze premiere niet ter plaatse meegemaakt).
Daaronder, ook in bijlage, de audio-video van "Baby sitting boogie" van Ralph Bendix in het Duits.
HIERONDER DE VERSIE DIE POPULAIR WAS IN VLAANDEREN, BUZZ CLIFFORD MET BABY SITTING BOOGIE IN HET ENGELS.
1961. We laten voorlopig 1960 achter ons en kijken naar de beste en langstgenoteerde platen in de Vlaamse hitparade van 1961.
Hoogste stand Maanden in hitparade
1. WHEELS - THE STRING ALONGS - NR 1 - 7 M 2. OCH WAS IK MAAR - JOHNNY HOES - NR 1 - 6 M 3. ROMEO - PETULA CLARK - NR 1 - 5M 4.SURRENDER - ELVIS PRESLEY - NR 3 - 5M 5. HELLO MARY LOU - RICKY NELSON - NR 1 - 6M 6. WOODEN HEART - ELVIS PRESLEY - NR 1 - 4M 7. DANCE ON LITTLE GIRL - PAUL ANKA - NR2 - 5M LA PALOMA - FREDDY QUINN - NR 2 - 5M (zie video) 8. SAVE THELAST DANCE FOR ME - THE DRIFTERS - NR 2 - 5M 9. BABY SITTIN' BOOGIE - BUZZ CLIFFORD NR 3 - 4M 10. DER ROTE TANGO - REGENPFEIFER NR 4 - 6M
In deze hitparade hadden we 7 rock (achtige) songs, een tango, een bolero en een mars.
De Vlaamse rockgroepen , die ondertussen als paddestoelen uit de grond waren geschoten, waren niet veel te bespeuren in de top 50 van het jaar 61.
We hadden : The Cousins met "Kili Watch" op nr 13. tot nr 3 en 6 maanden in de hitparade. The Cousins met "Dang Dang" op nr 40. tot nr 9 en 3 maanden in de hitparade.
Verder : kwamen een tijdje voor in de Maandelijkse Top 20 : "Protest rock" van The Seabirds : tot nr 16 en 3 maand in de hitparade. "Cecilia rock" van the Jokers : tot nr 14 en 2 maand in de hitparade. "Bouddha" van The Cousins : tot nr 10 en 3 maand in de hitparade.
Het is wel de bedoeling in dit jaar 61 uitgebreid aandacht te besteden aan de Vlaamse rockgroepen, we hadden reeds Burt Blanca and the King Creoles enkele dagen geleden, maar ook The Cousins, The Seabirds, The Jokers, Ricky Morvan and The Fens, enz.. komen aan de beurt.
Freddy Quinn, de Duitse supervedette, bleef scoren en met "La Paloma"een nummer geschreven in 1877, en had hij zijn vijfde millionseller te pakken. In Vlaanderen bracht Freddy het tot nr 2 in de vlaamse top 20 en bleef er liefst 8 maanden hangen. Dit nummer werd blauw gespeeld op de radio en zat overal in de juke boxen. Ieder orkestje moest dit natuurlijk ook op zijn repertoire hebben, want een slow of een tango zoals men alles noemde dat niet rap was, werd veel gevraagd.
HIERONDER FREDDY QUINN MET LA PALOMA, EEN FILMVERSIE - PLAYBACK NATUURLIJK. DIT WAS DE ABSOLUTE TOP VAN 61.
1960 - BURT BLANCA - ROCK 'N ROLL IS GOOD FOR THE SOUL
1960. In deze blog neem ik een beetje als leidraad de officiele millionsellers van 1955 tot 1965.
Ik tracht echter ook aandacht te besteden aan Vlaamse muzikanten die in deze periode van "The birth of Rock ' roll" iets betekend hebben in Vlaanderen, Belgie, Europa en de rest van de wereld.
Door de absolute beperkdheid van het Vlaamse grondgebied , en de amper 6 miljoen inwoners die platen konden kopen, waren de Vlaamse vedetten natuurlijk al op voorhand gehandikapt en konden de meesten slechts rekenen op een al dan niet uitgebreide regionale bekendheid.
Een van de pioneers van de classic rock 'n roll in Vlaanderen was BURT BLANCA. Hij was geboren in 1944 in Neder over Heembeek bij Brussel als NORBERT ARTHUR BLANCKE. Zijn ouders waren Bruggelingen die hun geluk wilden beproeven in het Brusselse.
Rond 6 jaar ging Burt reeds naar de muziekschool en , zoals de meesten, was zijn instrument de accordeon. Hij trad dan ook, kort daarop, met succes, op in het cafe van zijn ouders. Later ging hij naar het atheneum in Koekelberg en was een goede leerling. Hij werd, nog later dan , leerling van de Stedelijke academie van Brussel en zijn instrument werd klarinet, omdat accordeon niet op het programma stond. Hij vervoegde de harmonie van zijn dorp. Tijdens deze studie verhuisde het gezin echter terug naar Brugge, maar Burt mocht zijn muziekstudie voortzetten in Brussel. Hij bleef ook accordeon studeren en haalde eerste prijzen met de accordeon in Parijs en Bonn en was dus goed op weg voor een schitterende muzikale carriere.
Zijn ouders kochten hem dan in 1958 een elektrische HOFNER gitaar, ook hierop leerde hij in een rekordtempo spelen en zou op gitaar later ook een virtuoos worden. Hij vormde een rock 'n roll groep THE FELLOWS en ze begonnen veel op te treden inspelend op de opkomst van de Rock ' roll in Vlaanderen. In 59 moesten The Fellows de zieke zangeres CORRA TERRY vervangen in zaal Scaldis in Gent en na hun optreden werden zij de hoodfact en de zangeres de bijact. Burt had enkele rockers ten beste gegeven en het was bingo.
The Fellows werden vervolgens BURT BLANCA AND THE KING CREOLES gedoopt en een platenfirma gaf hen een contract. De eerste singel was een Vlaamse versie van OH CAROL met op de achterzijde een compositie van Burt : I LOVE YOU SO. Deze plaat stond algauw op nr 1 bij radio Kortrijk (De vroegere Radio 2, West Vlaanderen). In de Vlaamse top 20 geraakte ze echter niet, een spijtige zaak. Ze maakten de ene plaat na de andere en Burt kocht zich een Fender gitaar en de groep ging op tournee in Vlaanderen maar ook in Duitsland en Nederland. In 61 veroverden ze Frankrijk en werden hun platen zelfs toppers in de Pilippijnen. Burt leerde ondertussen ook steelguitar en banjo. Burt studeerde ook verder aan de Brusselse muziekacademie en haalde uiteindelijk in 71 zijn einddiploma. We hadden hier dus een compleet geschoolde muzikant die rock 'n roll speelde, en dat is te horen. Frankrijk zou daarna zou zijn voornaamste werkterrein worden.
Burt woont nu in het Franse Cousolre, niet ver van het Belgische Beaumont, hij is nog altijd actief en treedt nu en dan nog op, met een volledige band of met backings. Hij is nog altijd virtuoos op gitaar, steel guitar en andere instrumenten. Zijn stem is nog even sterk als vroeger. Hij maakt nog altijd platen en is producer in studios.
In bijlage, onder de video, een recente youtube video van Burt Blanca met Little Queennie. Een fantastische gitarist, goed zanger en showman.
HIERONDER BURT BLANCA MET EEN AUDIO-VIDEO MET FOTOMONTAGE VAN ROCK ' N ROLL IS GOOD FOR THE SOUL. FANTASTISCHE ROCK, GOEDE STEM, MEESTERLIJKE GITAARSOLO.
1960. In Engeland begon vanaf 1955 bij de jongeren veel belangstelling te ontstaan voor het fenomeen SKIFFLE GROUPS. Dit was een soort muziek gemaakt door arme negers in de USA en voor een groot deel gespeeld met zelfgemaakte, of toch in ieder geval zeer goedkope, instrumenten.
LONNIE DONEGAN was geboren in Schotland in 1931, in 1955 dus 23 jaar en zijn vader was violist. Hij had algauw veel interesse voor folklore en folkmuziek. Aan 17 jaar had hij zijn eerste gitaar, hij bracht een tijd door in het leger waar hij drumde in een jazz band.
Na zijn afzwaai vormde hij een eigen skiffle group en begon samen te werken met de jazzlegende Chris Barber.
Hij slaagde erin om een plaat te maken met zijn skiffle group : ROCK ISLAND LINE. Dit nummer was geschreven door de zwarte bluesman Huddy Ledbetter. (Ook auteur van The house of the rising sun, The midnight special, Goodnight Irene, Cotton fields, enz...). Hij is beter gekend onder zijn pseudoniem LEAD BELLY. (zie een foto - een van de drie bijlagen)
Dit werd Lonnies eerste millionseller. Hij had veel werk, kwam op de radio, TV en toerde in Engeland, de USA en Europa.
In 1959 kwam zijn tweede millionseller : DOES YOUR CHEWING GUM LOSE IT'S FLAVOUR (ON THE BEDPOST OVERNIGHT). Een megahit met een hilarische tekst en gebracht op een uitbundige manier. In 1960 volgde dan zijn derde millionseller : MY OLD MAN IS A DUSTMAN. Weinig Europeanen slaagden erin 3 millionsellers te scoren.
Hank Marvin en Bruce Welch (zie vroeger in deze blog) de frontmannen van The Shadows hadden ,voor hun Shadowsperiode, zelf een skiffle group en bewonderden Lonnie Donegan, tot dat de Amerikaanse Rock ' roll mannen eraan kwamen en ze, zoals iedereen natuurlijk, rock wilden zingen en spelen. Skiffle ging de Rock dus vooraf in Engeland.
Onder de video, in bijlage, een audio-video van "Rock island line" en ook een van" Does your chewing gum lose it's flavour". Speciale muziek maar live gebracht zeker een topper. Een van de 3 bijlagen is een foto van Lead Belly.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN MY OLD MAN IS A DUSTMAN DOOR LONNIE DONEGAN. ZEER DYNAMISCH. ZEER SPECIALE MUZIEK.
1960. De zwarte meisjesgroepen begonnen aan hun opmars en veel zwarte zangers en zangeressen trachtten ook een graantje mee te pikken. IKE TURNER werd geboren in 1938 in Mississippi, hij was dus in 60 reeds 22 jaar maar hij begon met muziek toen hij zes jaar oud was. Hij speelde eerst piano in de kerk en na zijn middelbaar vormde hij en groep : Kings of Rythm. Zij namen bij Sun records in 1955 ROCKET 88 op, volgens sommigen de eerste rock ' roll plaat.
Dan ontmoette hij Annie Bullock (° 1939, Tennessee), de latere TINA TURNER. Zij was begonnen als gospelzangeres en Ike vroeg haar verschillende keren of ze kon zingen en ze beaamde dat, maar hij vroeg haar nooit om mee te zingen met zijn groep. Tina's zuster vroeg hij wel om mee te zingen en ze weigerde en gaf de micro over aan Tina. Tina zong enkele nummers en mocht met de groep op tournee gaan en ze werd algauw Mevrouw Ike Turner. Het huwelijk was er echter een met "slaande" argumenten en later gingen ze uit elkaar.
In 59 schreef Ike het nummer A FOOL IN LOVE, de platenmaatschappij zag er wat in en er werd een opnamesessie gepland. Ike kwam evenwel niet opdagen voor de opname en Tina zong het nummer alleen in. Het werd een millionseller.
Later zou Tina met Ike, en daarna zonder Ike, een wereldact worden voor jaren.
Tina haalde de Vlaamse top 20 niet met "A fool in love". Slechts in 1984 begon voor haar hier in Vlaanderen haar zegereeks met maar liefst ,van 1984 tot 1993, 19 nummers in de BRT top 20.
Hieronder, een live video van "A fool in love" (Shindig TVprogramma). Een wervelend optreden door Tina zoals het daarna altijd zou blijven.
1960. De Duitse muziek bleef hoog scoren en ook een Duitstalige dame had een fantastische millionseller, Freddy Quinn achterna : SEEMANN, LASS DAS TRAUMEN.
Zij kwam uit Wenen en ze werkte als verpleegster en secretaresse, maar ze zong ook in het kerkkoor. Na een spot op Radio Linz werd ze opgemerkt door de platenfirma EMI. Na optredens in cabaretten werd ze dan opgemerkt door de platenfirma POLYDOR .
Voor haar begon het dan met veel optredens, film, TV. Haar hit SEEMANN haalde algauw het miljoen en stond, naast Europa, ook 18 weken in de USA hitparade. Haar plaat werd honderden keren gecoverd oa door Petula Clark, Catherina Valente, enz.... Ook bij ons zong en speelde men "Seemann" aan de lopende band. Nog niet zo heel lang geleden maakte LISA DELBO een mooie cover versie ervan met als producer Peter Koelewijn.
Op de Vlaamse radio was ze veel te horen en ze stond in Maart 61 op 12e plaats in de Vlaamse top 20, en zou 2 maand in deze hitparade blijven.
Deze song paste dus volledig in de heimat revival van die tijd, ingezet door de onverwoestbare Freddy Quinn.
Dit liedje : "Seemann", heb ik altijd al graag gehoord. Dit is dan wel niet te verwachten van een Rock 'n roll freak, maar ik kan het niet helpen, ik denk dat ik zeer gevoelig ben en blijf voor heimat-heimweh songs. (zie Ik sta op wacht in een vorig bericht).
HIERONDER EEN KORTE LIVE VERSIE VAN SEEMANN DOOR LOLITA.
1960. In de top 50 van het ganse jaar 1960 vinden we op nr 8 een plaat terug die het tot nr 2 haalde in de BRT top 20 en liefst 6 maanden in de top 20 bleef staan. Een prestatie , de Amerikaanse hits waardig.
LAILA was de plaat, een tango, en ze werd gezongen door THE REGENTO STARS in het Duits. Deze song paste in de revival van de Duitse muziek met Freddy Quinn, Connie Froboess, Peter Krauss, Lolita (Seemann) (Zie vroeger in deze blog). Er was tegerlijkertijd ook een rage aan de gang die de TANGO terug in de kijker plaatste. (KRIMINAL TANGO was zulk een ander tangosucces - zie bijlage).
The Regento Stars kwamen uit Nederlands Limburg en het liedje was er een van voor Wereldoorlog Twee. Het was speciaal en er hing een zwoele sfeer ,(vreemdelingenlegioen) rond. Er was ook een parlando in de song, een ander fenomeen uit deze tijd. (zie Elvis Presley : "Are you lonesome tonight").
De zanger van de groep was ene BRUNO MAJCHEREK. Hij was de zoon van een ingeweken Pool en geboren in 1938, dus reeds 24 jaar in 1960. Zijn vader werkte in Nederlands Limburg in de koolmijnen. Hijzelf werkte eveneens, voor zijn zangcarriere, in de mijn en vanaf 1970 terug. Daarna, rond 1980, had hij een belangrijke come back, ook op platengebied. Zelfs in 2006 bracht hij nog een nieuwe plaat uit.
The Regento stars waren dus Nederlanders die in het Duits zongen en hun groep was een beetje een copie van een andere Limburger : Rocco Granata, met accordeon en al.
Alle orkestjes waren verplicht dit nummer te spelen als om een "slow" gevraagd werd.
Volgens een website op internet haalde LAILA in 1960 en 1961 samen een verkoop van 1,5 miljoen exemplaren. Dit is mogelijk want de plaat was zowel in Vlaanderen , Nederland en Duitsland een enorm succes. Ik vind ze echter ook niet terug bij mijn overzicht van de wereld millionsellers.
In bijlage, onder de video, een playback youtube video van KRIMINAL TANGO van Hazy Osterwald ( ZIE FOTO). Hij stond in april 60 op nr 9 in de Vlaamse top 20 en bleef 3 maand in de hitparade. Tango troef.
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO MET FOTOMONTAGE VAN LAILA VAN DE REGENTO STARS UIT NEDERLANDS LIMBURG. DEZE PLAAT ZAT OP ALLE JUKEBOXEN EN ER WERD WERKELIJK DE TANGO OP GEDANST DOOR TEENAGERS. ZELFS DE ZONDAGNAMIDDAG OM 2 UUR. ABSOLUUT ONVOORSTELBAAR VANDAAG.
1960. De Duitse muziek was dus in en op zondagnamiddag werd er veel geluisterd naar een verzoekplatenprogramma en de hitparade op Radio Luxemburg, duitstalige uitzendingen.
CAMILLO FELGEN was de presentator en hij speelde alle hits, zowel Duitse als Engelse, maar ook Franse, enz... Hij presenteerde fantastisch met zijn zeer herkenbare basstem. Hij was geboren in 1920 in Tetingen (Tetange), Luxemburg en was eerst onderwijzer. Hij studeerde ook in Brussel en Luik. Daarna werd hij programmaleider bij Radio Luxemburg, Duitstalige uitzendingen.
Hij begon ook Duitse teksten te schrijven voor oa. Connie Francis en Peter Alexander.
Hij schreef ook de Duitse tekst voor de song "Ich hab ehrfurcht vor schneeweissen Haaren", geschreven en ook , met veel succes, gezongen door onze Vlaamse Bobbejaan Schoepen. Camillo zong het ook en volgens de encyclopedie Wikipedia werden er wereldwijd 3 miljoen van verkocht. Dit vind ik niet terug in mijn boek van de millionsellers. Waarschijnlijk bedoelt men hier de totale verkoopcijfers van de song gezongen door de schrijver Bobbejaan Schoepen, Camillo Felgen, Gert en Hermien in Nederland en nog tal van andere coveraars.
Camillo vertegenwoordigde Luxemburg ook 2 keer op het Eurovisiesongfestival.
In 1960 stond Camillo wel op nummer 3 in de Vlaamse top 20 met de song SAG WARUM, en hij bleef er liefst 7 maand mee in de hitparade staan. Het werd net geen millionseller met een verkoop van 800.000 exemplaren. De plaat was een zwaarmoedige vertelling tegen een achtergrond van slowmuziek en hij gebruikte zijn diepe basstem als een muziekinstrument.
Camillo Felgen was een monument en hij heeft veel bijgedragen om de muziek van de jaren 50 en 60 te promoten.
Onder de video, in bijlage, een video youtube versie van Ich hab erfurcht vor schneeweissen haaren door Camillo Felgen - mooie film met playback.
Daaronder Bobbejaan Schoepen met zijn eigen compositie : Ik heb eerbied voor jou grijze haren. Een versie van 1981.
HIERONDER CAMILLO FELGEN MET SAG WARUM. EEN AUDIO - VIDEO MET EEN FOTOMONTAGE. DIT WAS EEN SLOWNUMER DAT OP DE JUKE BOXEN ZAT EN WAAR ZEKER VEEL ROMANCES MEE GESTART ZIJN IN DE JAREN 60.
THE SHAGOOGIES TRADEN, VOOR DE TWEEDE MAAL OP RIJ, OP, IN WINGENE VOOR DE SEPTEMBERKERMIS, ROGGEBROODFEESTEN.
VERLEDEN WAREN ZE VERRAST DOOR HET FEIT DAT ER ZO VEEL GEDANST WERD TIJDENS HET OPTREDEN, WAARDOOR DE MENSEN BLEVEN ZITTEN EN HET PLEIN GANS HET OPTREDEN VOL WAS GEBLEVEN.
DIT JAAR WAS HET WEER VOLLE BAK, HET WEER WAS ZEER GOED EN DE ZON SCHEEN VAN HET BEGIN TOT HET EINDE VAN HET OPTREDEN. ER WAREN OOK EEN 50 TAL ZEER TROUWE SHADOOGIESFANS AANWEZIG, WAT NATUURLIJK PLEZIERIG WAS.
HIERONDER "BLUE SUEDE SHOES" EEN MONSTERHIT UIT THE FIFTIES VAN CARL PERKINS DOOR THE SHADOOGIES 1-9-2013.
1960. Tussen al deze jonge mensen die op het voorplan waren getreden in de jaren 50 en 60 was er een veteraan die zich van al deze heisa niets aantrok en verder deed op zijn onnavolgbare manier : FATS DOMINO.(zie ook vroeger in deze blog) Rythm and blues zonder franje.
Hij scoorde in 1960 zijn 23e millionseller met WALKIN TO NEW ORLEANS met op de achterkant DON'T COME KNOCKIN'.
Zijn zegereeks ging dus gewoon verder en hij lapte alle mogelijke nieuwe trends aan zijn hielen.
Fats kwam met "Walkin' to New Orleans", raar genoeg, niet in de Vlaamse top 20.
Fats stond wel in december 60 in de Vlaamse top 20 op nr. 5 met MY GIRL JOSEPHINE en hij bleef er zelfs 4 maand mee in top 20.
Dit nummer zou in Vlaanderen een standaard worden en alle orkesten en groepen zouden het in de komende jaren blijven spelen. Het nummer werd over de jaren wel herdoopt tot HELLO JOSEPHINE. Bekende versies waren van The Scorpions, Bobby Setter en Jerry Jaye. (zie fotos onder de video).
Onder de video vindt U een youtube versie van Hello Josephine in 2007 op de Zeedijk in St Idesbald door The Shadoogies. We spelen een beetje een mix tussen de versie van Jerry Jaye en The Scorpions.(zie ook foto onder de video)
HIERONDER FATS DOMINO MET EEN LATERE LIVE-VERSIE VAN MY GIRL JOSEPHINE. EEN PRACHTIG ORKEST, FORMIDABELE ZANG EN SCHEURENDE SAXOFOONS.
1960. We stonden vanaf vanaf 1960 terug aan de vooravond van een doorbraak van Duitse muziek. Zoals hier, met Will Tura en "Onvergetelijk" (Personality) waren er in Duitsland jongen mannen en vrouwen die hun kans waagden met covers van Amerkiaanse Rock 'n roll hits, maar dan in het Duits. Er was natuurlijk nog altijd Freddy Quinn die een megasucces was, maar dat was, niet zomaar de nieuwe trend : Rock 'n roll.
Een van deze jonge mannen was PETER KRAUSS. Hij was geboren in Munchen in 1939 en dus in 1960, 21 jaar. Zijn vader had een theater en hij draaide reeds van zeer jong mee in dit theater.
In 1955 kwam Elvis Presley op de proppen en een Duitse platenfirma wilde van Peter Krauss een Duitse Elviscopie maken.
Hij was groot, blond, kon goed zingen, speelde een beetje gitaar, had zeker plankenvastheid en kon acteren.
In 56 nam hij reeds een Duitse versie op van "Tutti Frutti" van Little Richard, maar dit was ook zeer succesvol gecoverd geworden door Elvis.
In 59 kwam dan zijn megahit SUGAR BABY en dat in een groot deel van Europa, ook in Vlaanderen. Ik vind hem niet terug bij de millionsellers maar het succes was toch zeer groot.
Dan begon ook zijn filmcarriere en de hoofbrok hier was de film : Wenn der Connie und dem Peter. Hier speelde hij samen met Connie Froboess de hoofdrol en zowel de meisjes als de jongens waren hier dol op. Wanneer deze film gespeeld werd in de cinema MAJESTIC in Ruiselede zat de zaal bomvol. Deze films waren echter een copie van de latere Elvisfilms, het verhaaltje was simpel en alleen aanleiding om hun grote hits te zingen, die daarna of ervoor als plaat uitgebracht werden.
Peter zou een grote Mijnheer worden in Duitsland en tot op vandaag treedt hij steeds op.
Peter Krauss stond in de Vlaamse top 20 op nr 14 in maart 60 en bleef in de hitparade gedurende 1 maand.
Onder de video, in bijlage, een live uitvoering van Sugar Baby, met (groot) orkest. Hier ziet U de varieté man Peter Krauss. Hij was dus een action artist en kon een publiek begeesteren. Rock 'n roll is evenwel ver te zoeken in deze uitvoering.
HIERONDER PETER KRAUSS MET EEN MEDLEY AUDIO - VIDEO VAN SUGAR BABY EN ANDERE. SLECHTS EEN BEETJE ROCK 'N ROLL.
1960 - HEIDI BRUHL - WIR WOLLEN NIEMALS AUSEINADERGEHEN
1960. In deze blog komen we niet zo veel vrouwen tegen en ook de Europese vedetten zijn schaars vertegenwoordigd. Een millionseller scoren was blijkbaar niet gemakkelijk in de jaren 50 en 60.
Vandaag hebben we het dan ook over een Europese vrouw namelijk HEIDI BRUHL. Ze was geboren in Munchen, Duitsland, in 1942 en dus 18 jaar in 1960. Ze startte aan 6 jaar als danseres en was een volleerde ballerina in 1956 en begon dan ook te zingen. Ze kwam in de film en werkte als magazine cover girl. In 61 bracht ze het tot TV personaliteit van het jaar in Duitsland.
In 1960 deed ze mee aan het Eurovisiesongfestival en eindigde tweede met WIR WOLLEN NIEMALS AUS EINANDERGEHEN.
Het werd, niettegenstaande haar tweede plaats, een millionseller zelfs in Duitsland alleen.
Ze trok dan naar de USA en werd er een veel gevraagde filmster.
Dit was natuurlijk geen Rock 'n roll maar ze was een beetje de voorbode van wat Duitsland ons weldra zouden brengen : Conny Frobroess, Peter Krauss, Rex Gildo en nog veel andere. In Vlaanderen zou weldra de Duitse muziek terug tops worden en Freddy Quinn zou concurrentie krijgen.
Ik vind Heidi Bruhl niet terug in de Vlaamse hitlijsten van 60 maar ze was honderden keren te horen op Radio Luxemburg.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN WIR WOLLEN NIEMALS AUS EINANDERGEHEN. DE FOTOS TONEN HEIDI IN AL HAAR MOOIE GEDAANTEN.
1960. Wij hadden de classic Rock ' n roll reeds gehad in de jaren 50 en daarna kwam de zachtere versie met toevoeging veel violen, meisjeskoren en een pak mooie jongens en meisjes. In 1960, tegelijk ongeveer met de twistrage , zagen we een volgende trend, de trend van de soul groepen en deze werd eigenlijk ingeluid door een aantal zwarte meisjesgroepen . Hun sound was geen rock zoals de blanken deze zagen, maar had meer spirit en soul en er was ook altijd samenzang van een aantal zangeressen. Deze trend was ook reeds het prille begin van de disco rage die later zou volgen.
THE SHIRELLES waren zo een meisjesgroep. Ze kwamen uit New Jersey en begonnen, weeral eens, hun carriere als winnaars van een zangwedstrijd op de middelbare school rond 1957. Zij werden opgemerkt door een platenfirma, maakten enkele tamelijk succesvolle platen en in 60 werd hun plaat DEDICATED TO THE ONE I LOVE een millionseller. Onmiddellijk daarop volgde hun tweede miljoenplaat : TONIGHT'S THE NIGHT.
Het kon blijkbaar niet op en ook nog in 60 volgde hun derde : WILL YOU LOVE ME TOMORROW. Dit nummer was meegeschreven door Carole King.
The Shirelles kwamen niet in de Vlaamse top 20 met "Do you love tommorow", ze kwamen er eventjes in met een volgend nummer "Big John" in december 61. Radio Luxemburg was dus weer de bron. De meisjesgroepen zouden later hier wel zeer populair worden.
Ik vond dit wel mooi maar mijn honger naar de fifties rock 'n roll bleef groot, en vanaf dan zou ik altijd heimweh blijven hebben naar deze tijd. Tot op vandaag volg ik veel zangers en groepen die de (afgeleide) muziek spelen van de classic rock 'n roll. Dat zijn er natuurlijk minder en minder. Daarom heb ik ook deze blog opgezet om de mensen eraan te herinneren hoe mooi dit allemaal wel was. Het mag niet in de vergetelheid belanden.
Ze noemen zoiets al smalend nostalagie, maar dat neem ik erbij.
HIERONDER THE SHIRELLES MET WILL YOU LOVE ME TOMORROW. EEN PLAYBACK VIDEO. DE MUZIEK EN DE ZANG IS ZEER MOOI.
1960. De rock 'n roll was dus in 1955-1956 begonnen in Amerika met Little Richard, Chuck Berry en daarna Bill Haley, Elvis Presley, Jerry Lee Lewis met in hun gevolg dan de schone jongens Paul Anka, Fabian, Frankie Avalon, Bobby Darin en vele andere.
In Vlaanderen luisterden we wel maar zelf spelen van dergelijke muziek was er nog niet zoveel bij. De rock hits werden wel reeds min of meer nagespeeld door allerhande orkestjes maar succesplaten kwamen er nog niet van .
Zoals reeds gezegd deed Will Tura pogingen om rock hits na te zingen, en als schone jongen had hij er wel wat succes mee en kwam zelfs op TV met" Onvergetelijk", een Vlaamse coverversie van "Personality" van LLoyd Price. Hij stond ermee in de Vlaamse top 20 op nr 13 in december 59 en zou er 3 maand in blijven.
Een eerste werkelijke doorbraak was er met Peter en zijn rockets, een Nederlander dan wel, met KOM VAN DAT DAK AF. Deze plaat was werkelijk het begin en zij stonden dus in mei 1960 op nr 1 in de Vlaamse Top 20 en bleven daar 7 maand.
Peter en zijn rockets zongen echte Rock 'n roll, maar dan in het Nederlands, en dat maakte hen uniek. De bezetting van zijn Rockets was de klassieke Rock 'roll bezetting : Zang, drums, basgitaar, gitaar, piano en saxofoon. Een aparte sologitaar was blijkbaar niet aanwezig maar was wel toch te horen op de plaat. Op sommige videoclips zie ik dat Peter zelf solo speelt op de gitaar maar tamelijk stil en niet zo goed hoorbaar, maar dan hoor ik ook geen aparte ritmegitaar.
Deze plaat was het echte startschot voor de rock groepen in Nederland en Belgie, die dan ook als paddestoelen uit de grond zouden rijzen. Veel muzikanten waren dan ook reeds bezig met het opstarten van groepen die The Shadows wilden naspelen en algauw waren deze groepen ook niet meer te tellen.
Op platengebied was 1960 voor de rockgroepen nog mager, wel een begin met uitschieters :
nov 60 : KILI WATCH van THE COUSINS ( Les Cousins) stonden op nr 3 en bleven liefst 7 maand in in de top 20. Zij waren Brusselaars en spraken naast frans ook wat Nederlands.
dec 60 : PROTEST ROCK van THE SEABIRDS (Zie foto boven) stonden op nr 16 en ze bleven 3 maand in de top 20. Zij kwamen van de kust en veel van de leden zouden we later nog terug tegenkomen. Freddy Clarisse (bas), Sylvain van Holmen - gitaar (later Sylvester team, Wallace collection en Two man sound) en Benonie De Wilde. In bijlage, onder de video, een mp3 van Protest Rock van the Seabirds.
De vele Vlaamse rockgroepen zouden later zeer veel succes hebben en veel platen maken maar deze platen zouden moeilijk de Vlaamse of de internationale hitparades halen. Dit was weer het gevolg van ons klein taalgebied en een de quasi onmogelijkheid om ook door te breken in Nederland en zeker niet in Wallonie.
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO VAN KILI WATCH VAN THE COUSINS. DE GITAREN SPELEN HIER DE HOOFDROL. HUN KLANK HEEFT IETS VAN THE SHADOWS SOUND. DE TEKST VAN HETLIEDJE IS ZEER VREEMD EN RAAKT NOCH KANT NOCH WAL.
1960. We hadden het in deze blog reeds vroeger over JOHNNY PRESTON die met Running Bear een grote hit scoorde in de wereld en ook in Vlaanderen.
Johnny was hier blijkbaar in 60 en 61 populair in Vlaanderen met zijn muziek maar blijkbaar ook met zijn op sprookjes lijkende teksten.
"Running bear" : ging tot nr 1O in mei 69 en bleef 2 maand in de hitparade. "Cradle of love" : ging tot nr 6 in juli 60 en bleef ook 2 maand in de hitparade. "Feel so fine" : ging tot nr 6 in augustus 60 en bleef ook 2 maand in de hitparade. "Charming Billy" : ging tot nr 19 in november 60 en bleef 2 maanden in de hitparade. "I feel good": verscheen kort in april 61. "Free me" : verscheen kort in januari 62.
Deze liedjes werden alle dagen gespeeld op de radio en op de juke boxen zaten ze allemaal.
Spijtig genoeg maakte hij nadien geen enkele grote hit meer, alhoewel hij altijd is blijven zingen en toeren.
Dit was iets speciaals hier in Vlaanderen, een redelijk onbekende zanger die zo dikwijls de hitparade haalde. Ik hoorde hem wel graag en zijn liedjes waren in feite simpel en zeer gemakkelijk na te spelen.
MORGEN ZULLEN WE HET HEBBEN OVER DE ZWARTE MEISJESGROEPEN DIE IN 1960 POPULAIR WERDEN. ONDERMEER THE SHIRELLES HADDEN 3 MILLIONSELLERS.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN CHARMING BILLY VAN JOHNNY PRESTON MET EEN FILM-FOTOMONTAGE. DIT WAS EEN UPBEAT NUMMERTJE, MET EEN OPZEGTEKST EN DE MUZIEK EN ZANG GAAN NAAR EEN KLIMAX OP HET EINDE. MOOI. Les charletans, waarvan ik deel uitmaakte van 1966 to 1970, speelden dat bij ieder optreden.
1960. De gitaargroepen waren zich dus in Vlaanderen aan het vormen en we hadden dus hier de voorloper PETER EN ZIJN ROCKETS die met KOM VAN DAT DAK AF een voorbeeld was voor iedereen die serieus met - ook gezongen - Rock 'n roll wou beginnen.
The Shadows waren natuurlijk het voorbeeld voor de gitaarfreaks maar het probleem was hun sound, die praktisch niet te evenaren was en al de instrumenten werden daarbij ook nog gespeeld op een speciale virtuoze manier. Velen probeerden maar slaagden er maar niet in om The Shadows ook maar te benaderen.
Voor de groepen met zang was het natuurlijk Cliff Richard and The Shadows die het voorbeeld was. Maar ook de stem en de manier van zingen van Cliff was zeer uniek en niet zomaar te copieren.
Nu hadden we dus een Hollandse Brabander uit Eindhoven, dus een beetje een halve Vlaming, en zijn Rockets speelden absoluut niet als amateurs, hun muziek was echte rock met zware rythm en blues elementen. Peter had een stem die hij kon laten scheuren en dat was ook niet iedereen gegeven.
Werk aan de winkel dus voor Vlaanderland. Met The Cousins had Brussel reeds een gitaarantwoord gegeven. The Seabirds uit Oostende hadden met Protestrock een mooi nummer in de Vlaamse hitparade gekregen.
De jacht was in 1961 dus open en iedereen kon meedoen. Er zouden er inderdaad zeer veel proberen maar weinigen zouden uitverkoren zijn.
HIERONDER PETER EN ZIJN ROCKETS MET MARIJKE, EEN LIVE ( ?) UITGEZONDEN IN 1963 BLIJKBAAR. MARIJKE STOND OP NR 16 IN DE VLAAMSE HITPARADE IN OKTOBER 1960 EN BLEEF 3 MAANDEN INDE HITPARADE STAAN. DAARNA VOLGDE NOG JANUS MAAR DAN DUURDE HET TOT 1972 TOT PETER ER WEER STOND MET KOM VAN DAT DAK AF.