BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
14-01-2015
1959 - PAUL ANKA - LONELY BOY
1959. Reeds in 1956 hadden we het over PAUL ANKA, de Canadees die dan DIANA schreef en zong. In 1958 had hij een tweede millionseller met YOU ARE MY DESTINY en in 1959 ging de zegereeks verder met LONELY BOY en PUR YOUR HEAD ON MY SHOULDER. Beiden ook millionsellers. Paul Anka werd door veel mensen niet serieus genomen als componist omdat zijn songs zeer simpel waren zowel van tekst als melodie. Ze bleven echter in het gehoor hangen en iedereen hoorde ze graag.
Het antwoord hierop waren zijn millionsellers zelf, hij slaagde erin de jonge mensen aan te spreken met zijn muziek. Hij was in 1956 op tournee gegaan met de jonge Jerry Lee Lewis en Jerry had hem op een bepaald moment alcohol laten drinken in plaats van fruitsap en Paul had die avond niet kunnen optreden omdat hij ziek was. Paul was een zeer treffelijke jongeman die niets had van de eerste harde" rockers van die tijd. Hij was een zeer rechtschapen jongen en hij had veel talent en kon songs schrijven die fantastisch verkochten.
Hij trouwde later met een Nederlandse en vertoefde daardoor veel in Europa. Zijn liedjes zaten overal op de juke boxen en de autoscooters speelden ze tientallen keren per avond.
In de vlaamse top 20 was hij ook present met alles wat hij maakte vanaf 1957. "Lonely boy" bracht het tot nr 2 en hij bleef, zoals met de grote hits, liefst 7 maanden in de top 20 staan.
HIERONDER PAUL ANKA MET LONELY BOY. EEN TV OPNAME IN DE STUDIO MET KRIJSENDEMEISJES. WE HEBBEN HIER TERUG DE FANTASTISCHE KLANK VAN DE FIFTIES OP PLAAT. LUISTER NAAR DE BAS, NIET GEMAKKELIJK NA TE DOEN.
1959. Het Eurovisiesongfestival was en is een jaarlijks muziekgebeuren en in 59 was dit een echt kijkcijferkanon. Belgie, afwisselend Nederlands en Franstalig deelnemend, heeft er nooit veel van terecht gebracht en we waren meestal in de laatste regionen aan te treffen.
Een keer heeft Belgie gewonnen en dat was met SANDRA KIM met het liedje "J'aime la vie".(zie foto). In 1959 won de Hollandse TEDDY SCHOLTEN met het nummertje EEN BEETJE. Internationaal werd door haar niet echt gescoord en een millionseller zat er niet in, daarvoor is het Nederlandse taalgebied te klein, maar in Vlaanderen was het wel een succes.
Dus ik hoorde "Een beetje" wel 's morgens op de radio tijdens het ontbijt en het kwam zelfs op de juke boxen. Ze kwam tot nr 12 in de Vlaamse top 20 en bleef er 3 maand in staan. Ik vond dit melodietje wel leuk en het bleef hangen en ik neuriede dit wel eens terwijl ik met de fiets de rit Ruiselede - Aalter reed richting Instituut Sint Gerolf.
Toch was dit niet echt mijn favoriet en ik was er meer en meer van overtuigd dat mijn muziek Rock ' roll was en zou blijven, al was de " rock" ietwat aan het verwateren en zoeter aan het worden. Ook instrumentale gitaarmuziek was een must geworden en ik luisterde zeer graag naar Cliff Richard met zijn Shadows. De gitaarsolos en de gitaarbeleiding waren voor mij de top. Ik wist toen nog niet dat, zeer binnenkort, deze prachtige gitaarmuziek alle hitparades zou veroveren. The Shadows moesten nog apart beginnen platen uitbrengen en dat zou gebeuren in 1960. Dus binnen enkele tijd zeer veel meer hierover.
HIERONDER TEDDY SCHOLTEN VOOR NEDERLAND IN HET EUROVISIEFESTIVAL 1959. WAT EEN ENORM ORKEST EN EEN ZEER ZWARE EN GOED HERKENBARE BAS. HAAR VOORDRACHT IS OOK ZEER GOED.
1959. Zoals je al zult gemerkt hebben heb ik ook altijd al een zwak gehad voor de echte country music. In het jaar 59 kende ik deze muziek niet echt maar een klant in ons cafe Sebastopol, Oscar Adam, had een groot aantal jaren in Amerika gewoond en hij kon veel vertellen over de country music van de jaren 40 en 50. Hij vernoemde dan ook de country artiesten Slim Whitman, Marty Robbins, Eddy Arnold, Gene Autry, Hank Williams, en nog vele andere. Nu dan zong hij zelf stukken van hun liedjes en ik vond dit prachtig.
Op Radio Luxemburg waren er ook nu en dan country liedjes te horen en zelfs op de BRT draaiden ze nu en dan wat country en ik was luisteraar. Later kwam er zelfs ook een country-programma met TEXAS KITTY PRINS.
MARTY ROBBINS hebben we een tijd geleden reeds in de kijker gezet met zijn millionseller "A white sports coat" maar in 59 was hij daar terug met een nieuwe millionseller EL PASO. Dit is een echte country klassieker geworden, en stond model voor de bordersongs (grensliedjes), de grens tussen de USA en Mexico. Een andere country zanger van dit genre was de enkele jaren gelden overleden Freddy Fender. Marty had de song zelf geschreven en hij brak er ook mee door in Engeland en ook wel een beetje in Europa.
In Vlaanderen brak hij niet door en verscheen niet in de Top 20, maar hij had wel mijn hart gestolen met zijn prachtige muziek en zijn zeer mooie stem. Hij had een prachtige band met allemaal topmuzikanten en ik droomde ervan om ooit zulk een orkest te hebben.
HIERONDER MARTY ROBBINS LIVE MET EL PASO. EEN OPTREDEN IN NEDERLAND IN 1978. KIJK EN LUISTER NAAR DEZE MUZIKANTEN EN NAAR MARTY. DIT IS TOP.
1959. Zoals vroeger ook reeds gemeld was het in 59 niet al Rock 'n roll wat de klok sloeg. Er waren veel artiesten die zich aboluut niets aantrokken van de nieuwe rage en ze deden verder op het patroon van de crooners en hadden veel succes.
Een van deze artiesten was JOHNNY MATHIS. Hij was in 1935 in San Francisco geboren en zijn vader was artiest. Hij introduceerde Johnny reeds op 10 jarige leeftijd in de showbiss en het lukte want in 1956 had Johnny zijn eerste millionseller op zak :" Wonderful, wonderful". Hij was dus geen " one hit wonder "want in 1957 had hij zelfs 2 millionsellers :" Chances are" en "It's not for me to say". In 1958 bracht hij dan een LP uit met veel van zijn grote hits en deze LP verkocht, uitzondelijk in die tijd, ook meer dan een miljoen.
Deze LP was geen eindpunt want zijn berenjaar moest nog komen en dat was 1959. Hij had dit jaar maar liefst 3 millionsellers : MISTY, MERRY CHRISTMAS en HEAVENLY. De vele nieuwe rocksterren, en er waren er duizenden, konden kwa succes niet tippen aan deze crooner en hij zou nog lang succes hebben.
Ondanks 7 millionsellers heb ik vergeefs gezocht naar Johnny Mathis in de Vlaamse Top 20. Radio Luxemburg stond dus terug op. De eerste keer dat ik Johnny terug vind is in 59 met het nummer "Beguine the beguine" en dat was in september 1979. (dus 20 jaar later ) Hij stond dan op de 21e plaats en zou 8 weken in de Vlaamse top 20 blijven.
HIERONDER JOHNNY MATHIS MET MISTY - EEN MOOI JAZZY NUMMER DAT TOT OP VANDAAG NOG VEEL GESPEELD WORDT. DIT IS EEN TELEVISIE OPNAME , VEEL LATER, PLAYBACK ,MAAR BLIJKBAAR TOCH MET DE MUZIEK VAN 1959.
1959 - PETITE FLEUR - SIDNEY BECHET - CHRIS BARBER
1959. In dit jaar was er iets speciaals aan de hand. Tot nu toe was er van JAZZ muziek weinig te horen op de radio, zeker niet op de autoscooters en ook niet op de juke - boxen.
En al met eens was daar dus een nummertje PETITE FLEUR. Het werd gespeeld door CHRIS BARBER AND HIS JAZZ BAND maar het was geschreven en ook apart gespeeld door ene SIDNEY BECHET, een zwarte Amerikaan , geboren in New Orleans in liefst 1897, die in Parijs woonde en daar een carriere had uitgebouwd. Het nummer werd gespeeld op een klarinet en de twee versies werden door elkaar gespeeld dus deze van Chris Barber, Engelsman en Sidney Bechet , Europese Amerikaan uit Parijs. De versie van Chris Barber verkocht officieel meer dan een miljoen , maar Sidney Bechet werd hiermee wel ook wereldberoemd.
Iedere morgen bij het ontbijt hoorde ik dus weer een aantal maanden dit melodietje en begon ervan te houden. Als JAZZ muziek zo klonk dan was dat voor mij OK. Kort daarna zou in Ruiselede de Banana Peel Jazz club opgericht worden en ik hoorde de "jazz" muzikanten dan ook voor de eerste keer live jazz spelen in de garage van Dr George in de Kasteelstraat. Het klonk heel anders dan Petite Fleur, het was meer Dixieland, maar het was ook goed. Over Bananapeel Ruiselede later veel meer.
Petite fleur stond in april 1959 nummer 3 in de Vlaamse top 20 en bleef in top 20 staan gedurende 7 maanden, de traditie getrouw voor grote hits in die periode.
HIERONDER EEN LIVE AUDIO VERSIE VAN PETITE FLEUR GESPEELD DOOR SIDNEY BECHET. DEZE VERSIE IS VEEL GEVOELIGER VOLGENS MIJ DAN DE MILLIONSELLER VAN CHRIS BARBER.
1959. Zoals reeds verschillende keren vermeld was Radio Luxemburg de grote bron voor mijn muzikale ontdekkingen. Dit waren eerst de Engelstalige uitzendingen, veelal 's avonds heel laat, maar op een bepaald moment hadden we ook Duitstalige programma's en later ook Nederlandstalige. Het kon dus niet meer op.
De zondagnamiddag, als ik niet mis ben, was er een groot verzoekplatenprogramma met CAMILLO FELGEN en hij draaide zeer veel hits die in Duitsland gekend waren en een van die hits was MORGEN van ene IVO ROBIC. (Zie foto). Hij was Joegoslaaf en geboren in 1927, dus reeds 32 jaar in 59 en hij had reeds een volledige muzikale carriere achter de rug, maar met "Morgen" had hij zijn eerste millionseller en kwam zelfs tot nr 13 in US hitparade en dat betekende natuurlijk kassa.
Ik hoorde dit liedje graag, ook omdat er een mooie gitaarbegeleiding bij was die ik reeds rap kon meespelen want er waren maar een paar akkoorden en die had ik reeds geleerd. Met Rock 'n roll had dit niets te maken maar Duitse liedjes waren wel heel populair hier in Vlaanderen , zeker na Freddy Quinn.
Ivo robic stond dus wel degelijk in de Vlaamse top 20, bracht het zelfs tot nr 5 en vertoefde, zoals de bij de grote hits, liefst 7 maand in de Vlaamse hitparade.
HIERONDER IVO ROBIC MET MORGEN. EEN PLAYBACK UIT 1997 - HIJ WAS DAN AL 70 JAAR EN NOG STEEDS MET "ZWART" HAAR.
1959. Zoals reeds nu en dan vernoemd gaven ook de "Doo Whop" groepen een aanzet tot de Rock 'n roll midden de jaren vijftig.
De legendarische disk jockey ALAN FREED ( zie foto boven) was, als blanke, ooit begonnen met deze (zwarte) groepen te boeken voor zijn radioshows en kort daarop ook voor zijn theatershows. Ze werden op een bepaald moment dan "Rock 'n roll shows" genoemd, want Alan Freed beweerde dat hij de term had uitgevonden en dat hijzelf de eerste was die hem gebruikte in verband met muziek. In de negerwijken betekende rock 'n rollen namelijk de liefde bedrijven.
Reeds in 1953 was er een Doo Whop groep die voor een millionseller zorgde, waarschijnlijk de eerste in dit genre. De groep noemde THE DRIFTERS. De song noemde MONEY HONEY. De lead en -frontman van The Drifters was CLYDE MCPHATTER.(zie 1e foto onder deze tekst)
Kort daarop moest Clyde naar het leger en de nieuwe leadzanger werd de legendarische BEN E. KING.(zie 2e foto) The Drifters deden verder en in 1959 haalden ze een tweede millionseller met THERE GOES MY BABY. De song was geschreven door Ben E. King. Ben verliet echter de groep in 1960 om solo artiest te worden. Hier zien we 2 verbanden : "Money Honey" werd gecoverd door Elvis Presley, Cliff Richard and The Drifters dienden hun naam te veranderen in Cliff Richard and The Shadows om een proces te vermijden aangespannen door The Drifters wegens plagiaat. In de sixties zullen we "The Drifters" maar ook "The shadows" en "Cliff Richard" nog veel tegenkomen.
"There goes my baby" kwam in Vlaanderen niet veel aan bod en verscheen niet in de Vlaamse top 20. The Drifters kwamen er wel in met "Save the last dance for me" in 1961 en dan meteen voor 5 maanden lang.
ONDER TWEE VOLGENDE FOTOS EEN AUDIO-VIDEO VAN THERE GOES MY BABY VAN THE DRIFTERS.
1959. De rythm and blues was een inspiratiebron voor de Rock 'n roll en een van de artiesten die met rythm and blues succes hadden in het Classic rocktijdperk was ene LLOYD PRICE.
Hij was geboren in 1933 en dus reeds 26 jaar in 1959, geen blanke en geen teeny bopper dus. Hij kwam uit een muzikale familie en reeds jong had hij een eigen band en speelde zelfs trompet. Hij was ook een goede zanger met een rauwe stem. Na zijn legerdienst vomde hij een heus orkest met 9 man, een beetje naar het voorbeeld van Fats Domino. In 1952 schreef hij het nummer LAWDY, MISS CLAWDY en hij had zijn eerste millionseller te pakken.
Eerst in 1959 kwam zijn tweede millionseller : STAGGER LEE. Ook in 1959 volgde zijn derde millionseller I'M GONNA GET MARRIED en kort daarop kwam zijn echte all time wereldhit, zijn vierde millionseller : PERSONALITY. Hij schreef meestal zelf zijn songs wel in samenwerking met Harold Logan, onbekend en wie weet iemand van zijn platenmaatschappij zoals we vroeger reeds zagen. LLOYD PRICE stond in 59 met Stagger Lee voor 2 maand in de Vlaamse top 20 en Personality liefst 8 maand, onvoorstelbaar maar dat was zo in die tijd.
Bij mij thuis in de Knokstraat (Ik was 15 in 1959), in ex Cafe SEBASTOPOL, hoorde ik dus, zelfs bij het ontbijt voor dat ik met de fiets naar Aalter naar school reed, regelmatig een aantal hits op de radio : "Broken hearted melody" van Sarah Vaughn, "Personality" van Lloyd Price, "Marina" Rocco van Granata, "Dream lover" van Bobby Darin, later "A big hunk of love" van Elvis Presley, enz... het kon dus niet meer op. Ik absorbeerde alles, begon de verschillende akkoorden te onderscheiden, vertaalde dat dan naar mijn gitaar, trachtte de teksten te begrijpen, leerde de liedjes zingen. Kortom de muzikant was in volle ontwikkeling en de muziek zou voor altijd een deel van mijn leven blijven.
HIERONDER LLOYD PRICE MET PERSONALITY, HET LIJKT LIVE , MAAR MEN WEET NOOIT MET DIE AMERIKAANSE TELEVISIE.
1966. In dit jaar had ELVIS PRESLEY terug 4 millionsellers : LOVE LETTERS, FRANKIE AND JOHNNY, ALL THAT I AM en IF EVERY DAY WAS LIKE CHRISTMAS.
Deze laatste song was millionseller nummer 57. Hiermee haalde hij op dat moment wel een record maar The Beatles volgden snel.
Love letters stond nr 15 in de USA en haalde nr 5 in de UK. Het was een zachte ballade en Elvis' stem was terug formidabel en zeer weinigen konden dit imiteren, zijn stem was uniek.
De 3 andere songs haalden in de USA nr 17, 39 en nr 9.
Elvis bleef dus populair in 66 maar het liep voorlopig toch op zijn einde en het zou tot 1969 duren voordat hij terug twee megahits had in Vlaanderen : IN THE GHETTO en SUSPICIOUS MINDS. Zijn films deden het ook als maar slechter en dit was de directe aanleiding voor zijn TV comeback in 1968. Daarover later meer.
In Vlaanderen stond Elvis op nr 20 in september 66 met Love letters.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN LOVE LETTERS DOOR ELVIS PRESLEY. LUISTER NAAR DIE STEM EN DE VOORDRACHT. IN LEVEN ZOU HIJ VANDAAG OOK NOG ZO GOED GEWEEST ZIJN, DAAR BEN IK ZEKERVAN.
1959. Sommige songs blijven voor eeuwig hangen en worden ook altijd maar weer opnieuw gespeeld en/of gecoverd.
Een dergelijke song is SEA CRUISE in 59 gezongen door ene FRANKIE FORD. Hij was geboren in 1940 in Louisiana en vormde in het middelbaar ook een groep en speelde op schoolfeesten, blijkbaar de ideale manier om later aan de bak te komen in de USA.
Hij was natuurlijk ook een mooie jongen. In Vlaanderen haalde hij met Sea Cruise de top 20 niet, maar hij was dus wel te horen op Radio Luxemburg en , zoals reeds gezegd, het liedje was een blijver en zeer herkenbaar. Johnny Rivers (zie foto) haalde de Vlaamse Top 20 wel met Sea Cruise maar dan wel in 1971, dus 12 jaar na datum. Hij stond in juni 71 op nr 10 en bleef 10 weken hangen in de top 20.
Wel een zeer aangename verrassing waarschijnlijk voor Frankie Ford waar ik sindsdien niets meer van gehoord heb. Dus "A one hit wonder" ? Waarschijnlijk wel.
Zeer veel DJ's en ontelbare covergroepen halen dit liedje uit de koelkast als er ambiance moet gecreerd worden.
HIERONDER EEN AUDIO UITVOERING VAN SEA CRUISE. PRACHTIGE SCHEURENDE SAXOFOONS EN EEN BAS OM U TEGEN TE ZEGGEN. ZIJN STEM IS OOK OK. CLASSIC ROCK 'N ROLL OP ZIJN BEST.
1959. De meeste millionsellers werden gescoord door Amerikanen en hier en daar ook een Brit , maar in het vaste land Europa kwam dit minder voor. Een van de uitzonderingen was FREDDY QUINN. Hij scoorde in 1959 zijn derde millionseller op rij met de titelsong van zijn film DIE GITARRE UND DAS MEER. Zijn stem was effenaf prachtig en zeker in Vlaanderen konden we niet genoeg van hem krijgen. Hij kwam tot nummer 2 in de Vlaamse top 20 en verbleef daar, net zoals veel anderen in die tijd liefst 8 maand.
Zijn platenfirma vermelde in zijn biografie dat Freddy vroeger effectief zeeman was geweest, maar lezers van mijn blog hebben er mij attent op gemaakt dat hij nooit op een schip gevaren zou hebben. Zo zie je maar dat een blog nog de waarheid aan het licht brengt ook.
In ieder geval Freddy was te zien in zeemansfilms en men zou gezworen hebben dat hij niets anders had gedaan als varen terwijl hij zong of omgekeerd. Het was dus , net zoals Cliff Richard, een tijd later, Elvis achterna met een hele reeks muzikale films.
HIERONDER DE AUDIOVERSIE VAN DIE GITARRE UND DAS MEER VAN FREDDY QUINN. ER WAS EEN MOOIE GITAARPARTIJ IN DE SONG EN DAT STOND MIJ AAN. IK WAS TENSLOTTE, DACHT IK TOCH, EEN GITARIST IN WORDING.
1959 - ELVIS PRESLEY - A BIG HUNK OF LOVE - JERRY MARVIN
1959. Elvis Presley scoorde in 1959 terug 2 millionsellers waar de tieners niet gevoeg van konden krijgen. Het bleef goede CLASSIC ROCK 'N ROLL want eerst tijdens en na zijn legerdienst in Duitsland zou zijn muziek gaan veranderen en met hem zou gans Amerika en dus ook gans de wereld zachter worden met natuurlijk als gevolg de vervlakking.
Zijn twee millionsellers in 1959 waren A FOOL SUCH AS I en , voor mij, het fantastische A BIG HUNK OF LOVE.
Deze laatste song was liefst zijn 24e millionseller en het was tevens, achteraf gezien, een beetje zijn afscheid van het genre dat hij gestart was enkele jaren geleden. De gitaren gieren (Scotty Moore), de bas is prachtig, de drums donderen, zijn stem is vlijmscherp, de piano speelt een bluesy partij, de Jordanaires steunen het geheel met hun 4 stemmige backing waarvan 1 een grafstem had. Effenaf formidabel en nadien nooit meer gehoord.
Opnieuw stond ik te luisteren bij de autoscooter en naar de Wurlitzer Juke box op de kermis en dan ook reeds in een aantal cafes in Ruiselede waar de eerste jukeboxen ondertussen verschenen waren.
Elvis stond in de Vlaamse top 20 in 59 en dit gedurende 4 maand, dus hij was zeker niet alleen te beluisteren op radio Luxemburg. Ik zou deze muziek ooit spelen, dat wist ik wel zeker.
0nder de video een audio-video van Jerry Marvin, Uw dienaar. Dit is dus mijn versie van deze prachtige song, als "A one man band".
HIERONDER EEN AUDIO VERSIE VAN A BIG HUNK OF LOVE DOOR ELVIS PRESLEY. TUSSENDOOR WORDEN FOTOS EN OPNAMEN VAN OPTREDENS GETOOND WAARINELVIS DE SONG ZINGT. LUISTER NAAR DE MUZIEK EN DE ZANG. BETERE ROCK' N ROLL KAN NIET.
1959. Met de enorme Rock 'n Roll omwenteling in de USA kon het niet anders of hier, in Europa, moest er ook iets bewegen. In Engeland was er zeer veel belangsteliing voor deze nieuwe muziek, JERRY LEE LEWIS, ELVIS en de andere rockers waren er zeer populair maar Jerry was uit het land gezet door de moraalridders, en eerst waren het Skiffle groups die een soort muziek speelden die aanleunde bij de rock. Deze skiffle was slechts een beetje elektrisch en had veel succes. Lonnie Donnegan was een bekende naam maar de vele gitaristen die aanvankelijk deze skiffle speelden wilden rap klinken zoals de Amerikaanse rockers.
HANK MARVIN en BRUCE WELCH waren zulke skiffle muzikanten en ze hielden zich op in de 2 I'S coffee bar in SOHO in Londen. Ze hadden een groep en Hank speelde sologitaar en Bruce ritmegitaar. De basis van hun groep was meerstemmig vokaal. Ze leerden HARRY ROGER WEBB kennen in de coffeebar en besloten samen te werken. Harry noemde zichzelf als zanger CLIFF RICHARD. Als bassist werd JETT HARRIS aangetrokken en als drummer TONY MEEHAN. De naam van de groep werd CLIFF RICHARD AND THE DRIFTERS.
Ze kregen een platenkontrakt en hun eerste grote hit werd MOVE IT, geen millionseller maar ze geraakten bekend en kregen TV optredens en gingen op tournee met THE KALIN TWINS (When). Cliff kreeg een rol in film SERIOUS CHARGE en hiermee kwam de doorbraak. Later meer hierover.
De Amerikaanse Drifters, die grote hits scoorden ook in Europa, wilden dat Cliff and the Drifters hun naam veranderden om verwarring te voorkomen. De naam werd dan ook CLIFF RICHARD AND THE SHADOWS.
Cliff geraakte in 1959 niet in de Vlaamse top 20 met" Move it", maar dat zou rap erna wel veranderen. Van oktober 1959 tot januari 1991 is hij er niet meer uit geweest. Ook The Shadows hadden daarna met hun instrumentals zeer veel hits inVlaanderen.
Onder de video vind je een audio-video van Jerry Marvin, Uw dienaar met een cover van MOVE IT.
HIERONDER CLIFF RICHARD AND THE SHADOWS MET MOVE IT. EEN LIVE UITVOERING VOOR TV. EEN ECHTE ROCKER - TOT OP VANDAAG NOG VEEL GECOVERD.