BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
08-06-2016
ACTUEEL - ACHY BREAKY HEART - THE SHADOOGIES
ACTUEEL. Zoals mijn trouwe bloggers reeds heel goed weten spelen THE SHADOOGIES The Shadows, Rock 'n roll, country en blues voornamelijk uit de periode 1955 tot 1965.
Dit wil absoluut niet zeggen dat we latere muziek zouden negeren. Wanneer deze muziek ergens haar wortels heeft in de fifties of the sixtes dan is die welkom en spelen we deze songs met plezier.
BILLY RAY CYRUS is een moderne countryzanger en ook zijn dochter, MILEY CYRUS, is tegenwoordig compleet in.
The Shadoogies houden van country en we spelen een heel goede song van Billy Ray Cyrus nl. ACHY BREAKY HEART.
Dit nummer geeft goed weer hoe een jonge man zich voelt als hij gedumpt wordt door zijn lief en zelfs door haar naaste familie als vuil wordt aanzien na de liefdesbreuk.
Deze song wordt zeer kwaad gezongen en alle muzikale regels worden een beetje met de voeten getreden.
De jonge man is immers kwaad, furieus en dat moet blijken uit de song.
HIERONDER DE VERSIE VAN ACHY BREAKY HEART DOOR THE SHADOOGIES OP EEN VERJAARDAGSFEEST IN SINT ANDRIES BRUGGE OP 17 JANUARI 2010.
KLIK OP DE FOTO VOOR DE WEBSITE VAN THE SHADOOGIES - SIXTIES COVERBAND.
(Foto van ons Optreden voor NEOS Ruiselede op 22 juni 2009)
ACTUEEL.
THE SHADOOGIES, sixties coverband, spelen de muziek uit de jaren 1955 tot 1965 : The Birth of de Rock 'n Roll jaren.
Voornamelijk wordt dus Rock 'n roll gespeeld, plus country en blues uit die periode, met als leidraad een 20 tal hits van The Shadows, maar ook van The Spotnicks en wellicht binnenkort ook wel van The Ventures.
De instrumentale muziek komt dus ruim aan bod, maar het grootste deel van de playlist zijn gezongen rockers, countrytunes en bluesnummers.
Vanaf 2005 treden we regelmatig op en zowel jong als oud kunnen ons optredens waarderen.
We stellen vast dat de mensen die in 1960 jong waren tijdens ons optredens zich weer voor een paar uur jong voelen en zich geweldig amuseren. Verschillende organizatoren vragen ons dan ook nog eens terug voor een optreden.
Onze live uitvoering van JOHNNY GUITAR van de fameuze Zweedse The Spotnicks staat op Youtube haalde reeds meer dan 12000 kijkers.
In de rechterkolom hiernaast vind je het internetadres van onze youtube account met meer dan 100 live clips van THE SHADOOGIES. Gewoon op tikken en je bent er.
HIERONDER JOHNNY GUITAR VAN THE SPOTNICKS DOOR THE SHADOOGIES, GESPEELD IN DE DILIGENCE IN HEUVELLAND OP 23 JULI 2008. LET OOK EENS OP DE HEEL SPECIALE KEYBOARDBEGELEIDING IN DEZE SONG.
PLUS60 - 1993 JERRY LEE LEWIS BIJ RAFFAELLA CARA - GREAT BALLS OF FIRE
PLUS60. Sommige vedetten van de wonderjaren (1955 - 1965) deden verder en kwamen, meestal, live, nog verder aan de bak.
JERRY LEE LEWIS was een deze en hij had van 1960 tot zelfs op vandaag, nog veel platensuccessen, weliswaar met soms lange onderbrekingen.
Live deed Jerry Lee echter zonder onderbreken LIVE verder en hij had soms tot 250 live optredens per jaar.
Hij werd en wordt ook nog steeds zeer veel gevraagd in Europa en nu ook zeer veel in de nieuwe Oostbloklanden en in Scandinavie.
Tot nu toe kan de killer niemand evenaren als zanger en als pianist. Zelf op 77 jaar rockt hij de pannen van het dak. Drank en drugs hebben hem niet klein gekregen maar veel van de verhalen rond hem waren ook schromelijk overdreven.
HIERONDER JERRY LIVE BIJ RAFFAELLA CARA OP DE SPAANSE TV IN 1994(Jerry was toen 59 jaar). JERRY SPEELDE HIER MET ZIJN VASTE GITARIST KENNY LOVELACE EN MET GELEGENHEIDSMUZIKANTEN. HIJ WAS VOOR DIT ENE OPTREDEN SPECIAAL OVERGEVLOGEN UIT DE STATES. HIJ HAD ER DUIDELIJK VEEL ZIN IN EN HIJ VOND RAFFAELA DUIDELIJK EEN MOOIE VROUW. KORT DAAROP, IN 1994, IS HIJ DAN DEFINITIEF GESTOPT MET DRANK EN DRUGS.
Germain Van de Weghe vond oude opnames van ‘Schudden voor Gebruik’ terug.
RUISELEDE - Germain Van de Weghe kon onlangs de hand leggen op zeldzame radiofragmenten met Guy Mortier uit 1964. Hij heeft ze nu online geplaatst.
Germain Van de Weghe (68) is vol van sixties-muziek. Hij speelt zelf bij de coverband The Shadoogies en bespreekt elke dag een hitsingle op zijn blog. Zo kwam hij in contact met de gelijkgestemde Pol De Geyter (66) uit Erpe-Mere, die in Utrecht woont. ‘Van kindsbeen af ben ik een muziekfreak en toen ik me in 1964 eindelijk een tweedehands bandopnemer kon aanschaffen, begon ik muziek van de radio op te nemen’, zegt De Geyter.
‘Op de toenmalige BRT viel er begin de jaren zestig weinig rock-’n-roll te bespeuren’, vertelt Van de Weghe. ‘Er waren hitparades, maar er zat niet altijd veel pit in en de presentatie was nogal vlak.’
Maar toen kwam ‘Schudden voor gebruik’ met Guy Mortier. ‘Aanvankelijk wou ik alleen muziek registreren met mijn Philips viersporenrecorder, maar het commentaar van Mortier was zo sappig dat ik heel de uitzending begon op te nemen’, zegt De Geyter.
In zijn eigen, humoristische stijl leidt de jonge Mortier een volgend nummer in met: ‘Met de hersentjes in de richting van het wijze zuidnoord-Vietnamese spreekwoord ‘in mei leggen alle konijnen een ei’, proppen we thans de keigoede Roger Miller onder de naald en verlenen hem nogmaals de scepter van King of the Road.’ Omdat een studente communicatiewetenschappen op zoek was naar tienermuziek uit die tijd, ging De Geyter op zoek op zolder. ‘Ik had geen idee dat ik nog zeven afleveringen had’, zegt hij. ‘Zelfs in de archieven van de VRT zou niets meer bewaard zijn.’
Van de Weghe, die toen ook aan Mortiers lippen hing, monteerde de teksten van twee uitzendingen met foto’s en zette ze op YouTube.
PLUS60. ANNE MURRAY werd geboren in Novia Scottia in 1945 en was aanvankelijk een sportvrouw (athletic) en haar beroep werd dan ook sportinstructor.
Daarnaast speelde ze ook piano en gitaar en ze won op een dag een talentenjacht in haar woonplaats en op haar 21e kwam ze hierdoor op TV in Halifax.
Ze vroegen haar terug en ze bracht een hele serie folk/country/rock songs en ze begon ook op te treden en de platenfirma CBC gaf haar een platencontract.
In 1970 maakte ze dan SNOWBIRD en als Canadese haalde ze een regelrechte millionseller in de USA. Dat had alleen Paul Anka met "Diana" haar voorgedaan.(zie vroeger in deze blog).
Ze kwam op nr 4 in de USA en op nr 23 in de UK. Haar song werd een veel gecoverde wereldhit.
In Vlaanderen meldden we niet thuis, Snowbird klonk nogal country en Anne Murray kwam ook nooit in de BRT top 20. Spijtig natuurlijk.
In bijlage, onder de video, Snowbird gecoverd door Elvis Presley.
HIERONDER EEN LIVE UITVOERING VAN SNOWBIRD DOOR ANNE MURRAY.
ACTUEEL - WASTED DAYS AND WASTED NIGHTS - THE SHADOOGIES
ACTUEEL. Zoals jullie al weten spelen THE SHADOOGIES de muziek van de periode waarin het in deze blog over gaat : 1955 tot 1965 in hoofdzaak maar ook later hiervan afgeleide muziek.
We brengen The Shadows, Classic Rock'n roll, Country en een beetje Blues voor onze leeftijdsgenoten, maar ook voor alle dansliefhebbers en muziekliefhebbers van alle leeftijden.
Klik op de foto je komt op de uitgebreide website van THE SHADOOGIES.
HIERONDER WASTED DAYS AND WASTED NIGHTS LIVE GESPEELD IN HET BIEZEMHOF IN AALTER VOOR DE SENIOREN VAN DE FIRMA BEKAERT AALTER. ER WAREN ROND DE 300 AANWEZIGEN EN NA HET MIDDAGMAAL WAS DE DANSVLOER GEDURENDE UREN VOLZET.
ACTUEEL. Zoals mijn trouwe lezers reeds lang weten spelen we met THE SHADOOGIES : The Shadows, Rock ' roll, country en blues hoofdzakelijk uit de jaren 1955 - 1965 en later afgeleide muziek.
Een van de eersten die echt Rock 'n roll speelde was Chuck Berry. Hij speelde als zwarte voor een blank publiek en zijn bluesroots waren wel aanwezig maar deze blues was dus wel degelijk verworden tot de (prachtige) blanke Rock 'n roll. Chuck was dus een echte pioneer in dit genre.
Zijn virtuoos gitaarspel en zijn, beschrijvende , jongerenteksten sloegen in als een bom. Dit alles leverde hem een ganse reeks millionsellers op in de jaren 50.
Zijn fameuze teksten waren ook in de meeste gevallen een zeer rake beschrijving van hoe de jongeren in de fifties zich voelden en hoe ze zich gedroegen. Hij werd dan ook de eerste rockdichter genoemd.
De Britse invasie (Beatles, Stones, enz..) van de jaren 60 greep dan ook terug naar Chuck Berry en beschouwden hem al hun inspirator.
Chuck Berry kwam in deze blog reeds tientallen keren voor ter gelegenheid van zijn millionsellers.
Met The Shadoogies trachten we deze rock 'n roll te laten herleven, deze muziek mag niet in de vergetelheid geraken. We doen dit met de basisbezetting 3 gitaren, drums en keyboard, alles volledig live en zonder truken van de foor.
HIERONDER THE SHADOOGIES MET JOHNNY B GOODE VAN CHUCK BERRY. EEN LIVE OPNAME VAN 10 APRIL 2010 IN GANSHOREN, BRUSSEL.
1961. We hebben dus de tijdlijn verlaten en gaan even terug naar het prille begin van de jaren 60 en we bekijken de Vlaamse rock 'n roll groepen of artiesten die de Vlaamse top 20 haalden in die tijd.
Dit was inderdaad zeer uitzonderlijk want de hitparade werd overspoeld door Amerikaanse, Engelse en Franse platen. Er is over deze Vlaamse artiesten ook zeer weinig te vinden op Youtube, we geven dan maar een mp3 als bijlage.
Gisteren hadden we het over de Oostendse "Seabirds" en vandaag gaat het over de Antwerpse " THE JOKERS".
De start van The Jokers was op de Antwerpse linkeroever met het strand Sint Anneke.
We hadden er Leon Pooters die als LEE WEST AND THE WESTONIANS er ieder weekend optrad, maar hij kwam in 1958 in ruzie met zijn groepsleden.
Leon richtte dan maar met Jos Clauwers en Francois Deboeck het trio THE JOKERS op. Ze speelden regelmatig in de dancing van de ouders van Jos Clauwers.
Leon Pooters was precies nogal rusteloos en na enkele maanden stapte hij terug op.
Uiteindelijk, na vele wisselingen, werden the Jokers een 4 mans groep met RONNY SIGO als sologitarist en JOS CLAUWERS als ritmegitarist. Soms werd er ook een keyboard toegevoegd.
Naar het voorbeeld van oa Johnny and the hurricanes ( Red river rock- oorspronkelijk Red river valey) namen ze een oud volksliedje op : "Ik zag Cecilia komen" werd CECILIA ROCK en het werd een groot succes.
Cecilia Rock stond in februari 1961 op nr 14 in de Vlaamse top 20 en bleef 2 maanden in de hitparade.
HIERONDER, als bijlage, een mp3 van Cecilia rock door The Jokers. Alles werd dan nog in 1 take opgenomen, met de huidige apparatuur zou dit nog beter geklonken hebben natuurlijk.
De bijlage eronder is een uitgebreid artikel over the Jokers, een zeer succesvolle Vlaamse groep gedurende vele jaren, ook in de rest van Europa.
1960. De zeekust was in de jaren 60 een voorloper op het gebied van de nieuwe muziek : de Rock 'n roll.
De nieuwste Amerikaanse platen met deze rock 'n roll kwamen met de veerboten over uit Engeland en ze waren aan het zèètje, in Oostende zeker, ver vooruit op het binnenland.
Vele jongemannen waren verzot op deze muziek en ze begonnen deze platen zo goed mogelijk na te spelen.
Een van die groepen was THE SEABIRDS met Sylvain Van Holme ( later Wallace collection), Freddy Clarisse, Benny Dewilde en Rudy Brissinck. Er waren echter nogal wat personeelswisselingen zodat er meer mensen ooit deel uitmaakten van The Seabirds.
Sylvain Van Holme speelde eerst bij BOB ROCKING AND THE BLUE BOYS (de latere Silhouets, die vandaag nog optreden). Bob Rocking was inderdaad Bob Roekens de leider van The Silhouets.
In 1961 kwam er dan een wet op de danszalen : men moest inderdaad 18 jaar oud zijn om binnen te mogen in een zaal waar gedanst werd. Deze wet stuitte op zeer veel protest bij de jongeren en werd zeer dikwijls ook omzeild.
The Seabirds speelden hierop in en namen een song op PROTEST ROCK waarin de zogezegde discriminatie van de jongeren aangeklaagd werd.
Deze song werd een hit in Vlaanderen en werd ook in het Frans opgenomen.
The Seabirds stonden met hun Protest Rock op nr 16 in de Vlaamse top 20 in december 60 en ze bleven maar liefst 3 maandin de hitparade staan.
In bijlage geef ik het volledig relaas door Sylvain Van Holme over The Seabirds en over de muziek in Oostende begin van de jaren 60.
MORGEN DOEN WE VERDER MET DE STORY VAN DE ANTWERPSE "THE JOKERS" (Cecilia Rock).
PLUS60. DAVE EDMUNDS was een Engelsman uit Cardiff.
In 1967 maakte hij deel uit van de formatie "Love Sculpture" en ze namen "Sabre Dance" op en hij was leadgitarist. Ze haalden hiermee nr 1 in de UK.
Hierop volgde een toernee in de USA en bij zijn terugkomst in Cardiff besloot Dave solo te gaan.
Hij stichtte zijn eigen opnamestudio en begon op te nemen. Meestal speelde hij alles zelf : zang en alle instrumenten, doch voornamelijk gitaar.
Hij maakte dan in 1970 een cover I HEAR YOU KNOCKING, een song uit 1955 geschreven door Dave Bartholomew, de co-writer en manager van Fats Domino. In 1955 had ene Gale Storm met deze song een millionseller.
Dave Edmunds haalde nr 1 in de UK en nr 4 in de States. De plaat was speciaal met vervormde zang en veel distortion op de gitaren, ook in Europa was het een succes.
Hij had zijn millionseller en hij deed verder op de ingeslagen weg en men hoorde hem regelmatig met veel covers, zeer speciale gitaarklank en echo-zang zoals in de fifties. Hij had ook goed geluisterd naar Phil Spector met zijn "Wall of sound". Hij trad ook later veel op samen met grote vedetten als Jerry Lee Lewis, Little Richard en hij verscheen dikwijls op rock 'n roll revival shows.
In Vlaanderen stond "I hear you knocking" op nr 4 in de BRT top 20 in december 1970 en het nummer bleef 12 weken in de hitparade.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN I HEAR YOU KNOCKING DOOR DAVE EDMUNDS. LUISTER NAAR DE SPECIALE KLANK VAN DE ZANG. HIER KENDEN WE DIT NUMMER REEDS GEZONGEN DOOR FATS DOMINO IN DE FIFTIES.
1971. SEA CRUISE was tot een millionseller gezongen in 1959 door Frankie Ford (zie vroeger in deze blog).
In 1971 nam de coverkampioen JOHNNY RIVERS (zie ook vroeger in deze blog) dit nummer ook op en het werd een regelrechte wereldhit, alhoewel blijkbaar geen officiele millionseller.
In Vlaanderen stond dit nummer, "Sea Cruise", op nr 10 in de BRT hitlijst in juni 1971 en het bleef 10 weken in de hitparade staan.
Op 29 april 1970 was ik dus gestopt bij Les Charletans en op 30 april 1970 was ik getrouwd met mijn vrouw Greta Pardo. Mijn plaats als gitarist-zanger was ingenomen door Geert Maes, de broer van Sylvain en ze deden verder. Nu en dan trad ik nog eens mee op maar dit was zeer sporadisch.
In Bijlage, onder de video, vind je een Mp3 van Sea Cruise door Les Charletans na 1970. Sylvain Maes : keyboards, bas en backing vocals, Noel Callewaert : Drums en zang, Geert Maes : Zang en ritme-sologitaar. De opvolging was duidelijk in goede handen.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN SEA CRUISE DOOR JOHNNY RIVERS. HET WAS AANSTEKELIJKE MUZIEK EN VANDAAG WORDT DIT AMBIANCENUMMER NOG VEEL GECOVERD EN GEDRAAID.
PLUS60 - TRAVELIN' BAND - CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL.
PLUS60. Zoals reeds meerdere malen gezegd in deze blog was de classic rock 'n roll terug in vanaf 1968 en dit ging dus door in de seventies.
Een ongehoord succesvolle groep was CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL (zie vroeger in de blog).
De frontman JOHN FOGERTY kon zingen als Little Richard en de drummer bracht een donderend geluid voor dat toch wel heel speciaal was en hun songs zeer krachtig deden klinken. John Fogerty speelde ook leadguitar en Carl Perkins was zijn groot voorbeeld, dus rockabilly op zijn best.
In 1970 had Creedence Clearwater Revival niet minder dan 3 millionsellers singles : TRAVELIN' BAND/WHO'LL STOP THE RAIN, UP AROUND THE BEND/RUN TO THE JUNGLE en LOOKIN' OUT MY BACK DOOR/LONG AS I CAN SEE THE LIGHT. Meestal waren de beide kanten een hit en ze kwamen allemaal in de top tien in de USA en in de UK.
Alle nummers werden geschreven door John Fogerty.
Daarnaast hadden ze liefst twee millionselling LP's : COSMO'S FACTORY en PENDULUM. Het kon dus niet op. En deze mannen speelden dus recht voor de raapse Rock 'n roll zoals in fifties. Alleen hun uiterlijk en haardracht gaf aan dat we in de seventies waren en niet in de fifties.
In Vlaanderen stonden al deze nummers in de BRT top in 1970, "Travelin' band" en "Who'll stop the rain" haalden zelfs nr 1 in Vlaanderen.
In bijlage, onder de video, een audio video van John Fogerty en Jerry lee Lewis met Travelin' band , een historisch duet. Een succesnummer van Jerry's CD : LAST MAN STANDING.
HIERONDER EEN LIVE UITVOERING VAN TRAVELIN' BAND DOOR CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL. WAT EEN STEM EN WAT EEN AMBIANCE.
PLUS 60. Sinds december 2008 heb ik hier in deze blog, jaar na jaar, informatie gegeven over de populaire muziek van 1955 tot 1969.
Ik heb mijn blog Back to the sixties genoemd omdat dit de periode is die de muziek van de rocking fifties voortgezet heeft en ook aangepast heeft.
Vanaf nu zal ik de verder afgeleide muziek uit de fifties en sixties bekijken en niet meer echt de tijdlijn volgen. Nu en dan zal ik ook nog weleens terug gaan naar de fifties en de sixties en ook nog wat meer aandacht besteden van de Vlaamse rockers van het eerste uur.
Een van de vedetten die al die tijd is blijven platen maken en optreden is een van mijn grote favorieten : JERRY LEE LEWIS. In 1958 -1959 maakte hij 4 millionsellers op een rij en trad op in films. (zie deze blog in hetjaar 1958).
Na zijn desastreuze tournee in Engeland in 1958 waar hij het land werd uitgezet omdat hij getrouwd bleek te zijn met zijn 13 jarige achternicht, was zijn carriere gebroken en tot 1968 kwam hij niet veel meer aan bod in de USA, wel kwam hij vanaf 63 terug als rocker in Engeland en met veel succes.
Na alles geprobeerd te hebben, al die jaren, was hij terug een beetje boven water gekomen en hij trad tot 300 keer per jaar op, hij begon in 1968 countrysongs op te nemen en had op korte tijd +-20 top 10 hits in de countrycharts.
Vanaf 1970 was de "Classic Rock" goed aan een revival toe en Jerry begon dan ook weer rockers op te nemen en een daarvan had een enorm succes in de States en in Europa : CHANTILLY LACE, de oude millionseller van de verongelukte Big Bopper uit 1958. (zie vroeger in deze blog).
In 1972 kwam Jerry dan ook voor de eerste keer naar Belgie, in Vorst Nationaal, voor 7000 man en mijn vrouw en ikzelf waren daar aanwezig. Van dan af ben ik ook een echte Jerry Lee fan geworden en gebleven. Vandaag treed Jerry (81 j) nog steeds een aantal keer per jaar op en dat over gans de wereld en hij maakt ook nog CD's en DVD's, die goed verkopen. Nu en dan moet hij wel forfait geven voor een optreden maar hij is nog altijd tamelijk gezond en wel. In 2012 is hij zelfs terug hertrouwd en hij lijkt het goed te stellen. In 2015 is hij zelfs naar Engeland gekomen voor 2 concerten, zijn voorlopig laatste optredens in Europa. Afwachten of hij nog terug komt, met Jerry weet je nooit, hij is een overlever.
"Chantilly Lace" stond in juni 72 op nr 18 in de BRT top 20 en het nummer bleef 4 weken in de hitparade. Het werd een millionseller , de eerste van Jerry sinds zijn vier stuks van 1958.
Onder de video een Youtube live uitvoering uit 1972 in een BBC studio van Chantilly Lace en Whole lotta shakin' going on. Voor deze toernee droeg Jerry een baard. Alles is spontaan en iedere versie van een song is anders, de muzikanten moeten Jerry volgen en niet omgekeerd.
HIERONDER EEN LIVE UITVOERING VAN CHANTILLY LACE DOOR JERRY LEE LEWIS. DIT KOMT UIT HET TV PROGRAMMA THE MIDNIGHT SPECIAL IN 1973. JERRY WAS, IS EN BLIJFT ONNAVOLGBAAR.
1969. Een nummer van CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL dat hier nog niet echt aan bod gekomen is was PROUD MARY. Dit was het verhaal van John Fogerty die op de rivierboot Proud Mary werkt op de rivier de Mississippi.
John zou dit nummer en later ook alle nummers van de groep schrijven.
Dit was een echt mooi nummer en het was een mix van flowerpower sound en classic rock 'n roll.
Ze haalden ermee nr 1 in de States en nr 8 in de UK.
Het nummer werd in 1971 nog meer bekend door de schreeuwende versie van Ike and Tina Turner.
In Vlaanderen stond Proud Mary op nr 11 in april 69.
HIERONDER PROUD MARY DOOR CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL. ZEER MOOIE MUZIEK.
1969. Zoals we reeds vroeger aanhaaldenin deze blog was de classic rock van de jaren 50 in 68 -69 aan een revival toe en de flower power toestanden begonnen weg te ebben.
Niet alleen de hardere up-tempo rock van Bill Haley, Little Richard, Elvis en Jerry Lee Lewis kwamen weer naar voor op veel festivals maar ook de zachtere slow rock van Frankie Avalon, Bobby Rydell en Fabian kenden een lichte revival.
Een van deze mooie jongens was BOBBY VINTON ( de man van oa. roses are red - zie vroeger in dezeblog). Hij had in 69 een millionseller met een regelrechte (mooie) smartlap : I LOVE HOW YOU LOVE ME.
Dit nummer werd geschreven in 1961 en het was inderdaad van een heel groot teeny bopper gehalte maar het werd dus , na 8 jaren, terug een grandioze hit.
De song geraakte op nr 4 in de USA en bleef er liefst 14 weken bij de bestsellers staan.
In Vlaanderen was Bobby er niet bij in 69, maar vanaf 72 tot 74 stond hij regelmatig terug in de Vlaamse hitparade met oa. "Sealed with a kiss", ook een oude hit. Ook nog in 1990 was Bobby er terug met "Blue Velvet".
HIERONDER I LOVE HOW YOU LOVE ME DOOR BOBBY VINTON.
ACTUEEL. We zijn nu al een tijdje bezig met het verslaan het jaar 1969, het laatste jaar dus van de fameuze sixties.
Wij trachten met THE SHADOOGIES zeker het eerste deel van deze sixties levendig te houden en we proberen, onder andere, de beste instrumentale groep van deze periode, The Shadows, zo goed mogelijk te coveren. Vanaf december 2008 kan je in deze blog nu en dan dus een live video zien van The Shadoogies.
The Shadows zijn een begrip voor iedereen die op vandaag +45 is en sindsdien zijn er nog maar weinig of geen instrumentale groepen geweest die een dergelijk groot succes hebben gekend in Europa en in gans de wereld.
HIERONDER SPELEN THE SHADOOGIES : THE STRANGER, EEN HIT VAN THE SHADOWS UIT 1960, GESPEELD IN GANSHORENOP 10 APRIL 2010. DIT NUMMER STOND IN 1960 OP NR 5 IN DE ENGELSE HITPARADE.
1969. Gisteren had ik het over Kenny Rogers die van de Jazz in de country music verzeild geraakte,
Vandaag besteed ik aandacht aan de country ster CHARLEY PRIDE.
Hij werd geboren in 1938 in Mississippi, hij was zwart en hij werd toch een echte country ster in de volledig blanke country muziekwereld. Dit was een beetje vergelijkbaar met Little Richard en Chuck Berry die grote namen werden in de volledig blanke Rock 'n roll wereld in de fifties.
Aanvankelijk wilde hij base-baller worden maar hij belandde in Nashville en de muziek kreeg de bovenhand. Hij bezocht eveneens Memphis en SUN RECORDS waar hij kennis maakte met JACK CLEMENT, de producer van Sun die de eerste platen van Jerry lee lewis en Elvis Presley geproduced had. Jack was ook ,en zelfs in de eerste plaats, componist.
Vanaf 66 begon Charley dan countryplaten te maken voor RCA met producer Chet Atkins. Hij nam hier dan ook een aantal nummers op geschreven door Jack Clement.
Hij was succesvol maar in 1969 mocht hij van RCA een LP maken met allemaal country nummers en deze LP werd een millionseller.
Niemand kan ook maar enig vermoeden hebben dat Charley een neger was wanneer men deze songs beluistert.
In Vlaanderen meldden we weer niet huis. Ik vind zelfs geen enkele plaat van Charley terug in de BRT hitlijsten , niet in 69 en ook niet erna. Spijtig natuurlijk.
HIERONDER, VAN DE LP DE BEST OF CHARLEY PRIDE, EEN AUDIO-VIDEO VAN JUST BETWEEN YOU AND ME DOOR CHARLEYPRIDE EN GESCHREVEN DOOR JACK CLEMENT. ZELFS IN DE USA IS DE MUZIEKWERELD KLEIN.