De Noordzee bruist een lied dat brandt De zeewind draagt het mede Het zingt van vrijheid over 't land Van vreugd' in dorp en stede De zonne vuurt de blijheid aan Langs velden, weiden, stromen Waar steden met hun torens staan Waar woud en heide dromen Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart O schone steden, trots en vroom Vol heilige feestvisioenen O stille dorpkens langs de stroom Waar veld en weide groenen Ik min U, stad vol klokgetril En dorp ik min U beide En 't is er, als ik dromen wil Zo vreedzaam in de heide Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart
Willem Gijssels (1875 - 1945)
SCHOOLPERIKELEN (Vroeger)
Avonturen met schooldirecties, leerkrachten, ouders, leerlingen, clb'ers. Vertellingen over vroeger en nu. En ook nog een beetje actualiteit met een korreltje zout.
03-09-2015
Liefdeskamertjes voor Daklozen
Terwijl het tv-nieuws met uitgekiende schrijnende taferelen er een vluchtelingensoap van maakt, en onprofessionele Theo Francken de kijkers op hun gemoed werkt en met angstogen en onzekere blik zijn zoontje mengt in zijn politieke werk, is er toch nog plaats voor een plezant berichtje.
Liefdeschalet, Love Room, Liefdeskamertje... In Brussel kunnen daklozen terecht in zo'n kamertje om met elkaar intiem te zijn. Kamertjes waar daklozen rustig en ongestoord de liefde kunnen bedrijven... Om nieuwe kleine daklozertjes te maken. Er zijn er nog niet genoeg denk ik.
Twee jaar geleden al was er een Brusselse vzw Corvia die vond dat ook daklozen recht hadden op seksuele betrekkingen en de kans moesten krijgen om een normaal liefdesleven uit te bouwen. "Omdat openbare toiletten en parken geen plaatsen zijn om te vrijen, krijgen daklozen gratis een kamer toegewezen om er samen met hun partner de liefde te bedrijven"... Zo kunnen zij er in waardige omstandigheden en ongestoord hun seksuele driften botvieren... Maar hoe moeten daklozen tot bij hun hotelletje geraken? Worden ze opgehaald met een taxi? Of allen samen in de bus? Dan moeten ze ook nog kunnen bewijzen dat ze dakloos zijn? Hoe moet dat? Eender welk koppel dat wat privacy wenst, zou er terecht kunnen, en nog wel gratis... Eerder al viel Corvia op door een Mister en Miss Dakloos te verkiezen. Het was trouwens Miss Dakloos die op het idee van de liefdeskamer kwam.
In mijn buurgemeente Helchteren gaan de poorten van het asielcentrum binnenkort weer open. De kazerne zal zo'n 600 asielzoekers onderdak verlenen inclusief alle comfort en wereldse geneugten. We moeten toch laten blijken dat hun komst een hemels geschenk is?...
Zouden nu weer alle straten en bushokjes rond de kazerne gaan wemelen van het zwerfvuil, en op de belendende fietspaden niets dan lanterfantende vreemdelingen te zien zijn?... En zou de politie dan alweer uitrukken om alle verkeer stil te leggen wanneer een stoet asielzoekers de straat wil oversteken? Ellenlange files, alleen om een groepje niksnuttende raarlingen te loodsen van de ene kant van de straat naar de andere... Zoals enkele jaren geleden hier middeleeuwse taferelen te zien waren in het landelijke Helchteren toen 550 asielzoekers de Helchterense kazerne belegerden.
Ook aan de kleine asielertjes wordt gedacht. Maar ik begrijp de heisa niet rond de organisatie van onderwijs aan de nieuwe kindjes die van heel ver komen, die hier stomverbaasd om zich heen kijken niet wetende wat ze allemaal zien en horen. Ze krijgen hun nieuwe indrukken niet verwerkt en hebben niet eens de tijd om te wennen aan hun nieuwe woonomgeving. Neen, ze moeten al meteen naar school. Er staat al vanalles in gereedheid om hen te onderwijzen, om hen wijzer te maken. Waarom? Waarvoor?...
Zo krijgen we gestresseerde asielkindjes die niet alles ineens in zich kunnen opnemen, die niet rustig op adem kunnen komen na de lange eenzame tocht in het gammele schuitje. Allemaal in hetzelfde schuitje, efkes pootje baden om aan vasteland te geraken, en dan ineens de schoolbanken op, kant en klaar om te leren lezen, rekenen en schrijven. Kleertjes pas opgedroogd. Voetjes pas afgewassen. En een kom soep opgeslurpt... En dan ineens moet 1 plus 1 twee zijn... Je zou van minder de kluts kwijtraken.
Ik heb al eens verteld over de leerplicht voor verse nieuwelingen die hier de schoolorde komen verstoren (21.7.15). De leerplicht zou voor hen niet mogen gelden. Kindjes van illegalen, vluchtelingen, asielzoekers en andere goudzoekers moeten ver weg blijven van ons traditionele onderwijs, om onze scholen niet te ontwrichten, om onze eigen leerlingen niet overstuur te maken met rare overzeese verhalen.
Dus geen schoolplicht voor nieuwe aangespoelde kindjes. Het is beter dat ze dom gehouden worden. Waarom zouden we hen moeten onderwijzen? Ze hoeven niet wijzer gemaakt te worden. Uit zelfbehoud en uit zelfverdediging moeten we van hen een te verwaarlozen bijkomstigheid van onze samenleving maken, om onder de duim en onder controle te houden.Al wat vreemd is aan ons onderwijs moeten we in eigen sop gaar laten koken.
Vlaamse leerlingen hebben hier hun thuisbasis, hun veilige haven die ze niet hoeven te delen met nieuwelingen die onuitgenodigd willen meesmikkelen van ons gestructureerd schoolsysteem.
Het nieuws over kansarmoede in het onderwijs is nog niet afgekoeld of er komen al aasgieren aangevlogen om er geld uit te kloppen.
Steve Vandenberghe (sp.a) stelt voor om ervaringsdeskundigen in te zetten om kansarmoede in de scholen aan te pakken. Hij bedoelt ervaringsdeskundigen in armoede en sociale uitsluiting (EDAS) die volgens hem bedreven zijn in het opsporen van probleemsituaties, in het opvangen van armoede-signalen, in het signaleren van leerlingen met een moeilijke socio-economische achtergrond in een vroeg stadium.
M.a.w. om schoolse achterstand en schooltuitval een stapje voor te zijn. Een soort mirakuleuze toestanden dus. Omdat ze 'pro-actief' werken. En nu doemen er beelden bij me op van kaarten en glazen bollen in duistere kamertjes. Migrantenwerkers doen het ook zo.
Ervaringsdeskundigen gaan geld kosten, zegt Vandenberghe, "maar dat geld zal maatschappelijk dubbel en dik terugverdiend worden"... Naïeveling! Kwetsbare leerlingen wentelen zich in hun kwetsbaarheid, ze houden zichzelf kwetsbaar. Ik heb er enkele dagen geleden nog over geschreven: Kansarmen houden zichzelf Kansarm.
En de OUDERS van al die kwetsbaren? De ouders van armoe-zaaiers en sociaal uitgeslotenen? Welke is hun taak? Vandenberghe rept er met geen woord over, over hún verantwoordelijkheden. Terwijl ouders het meest aangewezen zijn bij de bestrijding van kansarmoede, zij kennen hun kind toch al van bij de geboorte? Liever zet Vandenberghe dure 'ervaringsdeskundigen' in. Ouders op hun taken wijzen is een pak moeilijker, en het brengt ook geen geld op, het lijkt te simpel.
Misschien komt er ooit wel een tijd dat men aan de kindjes gaat wijsmaken dat migranten door de ooievaar gebracht worden. Omdat ze niet mogen weten wat die rare nieuwe mensen hier komen zoeken. Neen, die uitleg zou te moeilijk zijn en men wil naastenliefde prediken bij goedgelovige kindjes. Om 'vreemdelingenhaat' tijdig de kop te kunnen indrukken. Dus, de ooievaar maakt volop overuren en is onvermoeibaar bezig met het transporteren van miljoenen nieuwe mensen. Francken (N-VA) zegt dat er toch geld en plaats genoeg is hier.
Dat migranten aan de bomen groeien, of uit de hemel vallen, dat geloven onze kindjes allang niet meer. Daarom lijkt me het verhaaltje van de ooievaar wel geschikt. Een beetje rond de pot draaien over de herkomst van al dat nieuw gebroed, dat zullen ze in de scholen wel gaan doen. Komt goed uit voor Merkel, want zij wil nultolerantie voor vreemdelingenhaat. Ze ligt wakker van het antimigratiegevoel in haar land (anti-migratie-gevoel, pom pom pom)... Terwijl er zoveel plezantere dingen zijn om van wakker te liggen.
EN terwijl we geduldig wachten op een nieuw berichtje van Houzee van de Rechtsblog, zit ik hier te mijmeren over het woord 'Vlaming', dat op de helling komt te staan door de overspoeling van onze contreien door alles wat van elders komt en hier niet thuishoort. Wat is een 'Vlaming' nog waard te midden van 1001 nationaliteiten en huidskleuren? Zal zijn oorspronkelijke identiteit niet gaan krimpen in de aanwas van zoveel vreemd tuig? Uiteenlopende tinten en talen komen zich moeien met ons gewone dagelijkse gangetje. Dat is geen sprookje van duizend-en-een-nacht, maar een nachtmerrie die voor de Vlaming, de échte Vlaming, veel langer gaat duren dan 1001 nachten, dagen niet meegerekend.
Bourgeois (N-VA) is geen overtuigde Vlaming. Houdt hij wel van échte Vlamingen? Hij noemt iedereen 'Vlaming'. Allen die hier van buitenlandse herkomst zijn en niet geboren op Vlaamse grond, brengt hij onder bij 'Vlamingen', dé gemeenschappelijke noemer. Ook moslims zijn Vlamingen voor hem, kijk maar naar z'n speach van 1 juli met als pathetische aanhef "Vlaamse moslims", en zijn ontroerende bekommernis om de scholingsachterstand bij 'Vlamingen van vreemde herkomst' en 'dramatische achterstandspositie van niet-EU-burgers'... "Een Vlaming op zes is van vreemde herkomst", en zo gaat dat maar door als Bourgeois al zijn Vlamingen opdeelt in echten en niet-echten. En 1 op 3 Vlaamse kleuters is van vreemde herkomst was ik nog vergeten. Een Vlaams kleutertje is Jantje of Jefke, maar Bourgeois maakt van een Mohammedje een klein Vlaminkje.
Als iedereen die in Vlaanderen woont een Vlaming is, dan ziet het er niet goed uit voor de echte Vlamingen, voor de originele authentieke inwoners van Vlaanderen. Want alle kwalijke en louche dingen die in Vlaanderen gebeuren zijn dan gepleegd door 'Vlamingen'. Voilà, wat zijn we dan nog waard? We zijn een volk van criminelen en werklozen, van illegalen en voortvluchtigen, van daklozen en tafelschuimers... dat komt ervan als zomaar iedereen hier gepromoveerd wordt tot 'Vlaming'.
Er komt een kink in de kabel van de evolutie van Europa naar een super-welvarend continent. De ondergang is in zicht. Het is niet meer te stoppen. Onder het voorwendsel van tolerantie en niet racistisch te zijn, zijn hier miljoenen moslims binnengekomen langs de wagenwijde open poorten. De slotenmaker heeft de poorten voorgoed ontgrendeld. En zo hebben we enorme dosissen onwetendheid, religieus extremisme, domheid en criminaliteit ingevoerd. We zijn op de terugweg naar onderontwikkeling.
Vluchtelingen uit Irak, Syrië, Eritrea, Libië, en Afghanistan blijven de gemoederen beroeren. Het uitschot, het plebs en gepeupel, de onderlaag, de marginalen, ze komen allen massaal onze grenzen platwalsen met de bedoeling om zich kwaadaardig uit te zaaien over alle Europese landen, behalve Rusland. Rusland is toch ook een rijk land? Maar er zitten geen zwarten. En er zijn ook geen gay prides... het voorbeeld van Rusland volgen? Te laat!... Misschien beseffen de vluchtelingen niets, en willen ze hier alleen maar een beter leven opbouwen, maar ze vergissen zich, het wordt voor iederéén onleefbaar!
Ooit zal er een tijd komen dat Tarzan en Jane hier weer aan de lianen kunnen hangen om te slingeren van de ene boom naar de andere, dat apen en slangen weer kunnen spreken en dat de wildernis furore maakt. De Europese beschaving brokkelt af en kreunt onder de massale overweldiging van exotische invloeden die alle westerse rijkdom bedreigen en vernietigen.
TV-beelden laten wenende kindjes zien en uiteengerukte huishoudens, alsof er alleen maar kinderen en hopeloze moeders Europa binnen willen. Maar wanneer komt er eens een ISIS-aanhanger in beeld? Want die zitten allemaal verscholen in de oprukkende stoet van moslims die kost wat kost hier de baas willen komen spelen.
Terwijl we vertrapt en vernietigd worden door horden vreemdelingen die zich als kwaadaardige tumoren uitzaaien over heel Europa om er beslag op te leggen, om te knagen aan onze cultuur en onze waarden, durven linkse zeveraars van op hun preekstoel waarschuwen tegen 'vreemdelingenhaat'. Vreemdelingenhaat?!... Bestaat niet, want haatgevoelens komen altijd ergens vandaan, van buitenaf. En bovendien hebben we onze handen vol aan eigenliefde en aan liefde voor onze naaste omgeving. Ons hart is niet groot genoeg om vreemdelingen die hier niet thuishoren er ook nog eens bij te nemen. EN!... Mijn ouders waarschuwden me voor vreemdelingen: "Nooit met vreemde mannen meegaan". Zo werd ik opgevoed, met een aversie voor vreemdelingen...
De strijdkreet van mijn linkse lulcollega's was "Eigen allochtonen eerst". Al wat Turks en Marokkaans was, werd in de scholen aanbeden en vereerd. Al wat Vlaams was telde niet mee.
Linkse Lulcollega's, het is te vroeg om te juichen. Te vroeg om opgelucht adem te halen. Ik ben niet gestopt met jullie in het verderf te schrijven. Mijn blog is heel even een andere richting ingeslagen, maar ik ben jullie niet vergeten, echt niet. In de toekomst zullen jullie allen één voor één weer aan de beurt komen, zoals gebruikelijk was in mijn blog, ook zij waarover ik nooit iets vertelde zullen door het slijk gehaald worden. Sidder en beef. En in geval van nood wenden jullie zich naar het Gelijkekansencentrum. Het Centrum voor de zwakkelingen!
Linkse Lulcollega's, ik heb altijd al gesupporterd voor het Vlaams Blok, maar moest mijn sympathieën voor deze partij goed verstoppen. Anders zwaaide er wat bij het links gespuis. Gespuis waarin ik me toch lekker heb kunnen handhaven. Bende idioten! Daarvoor zullen jullie boeten. Ik schreeuw het nu van de daken: "Leve het Vlaams Belang!".
Voor de afwisseling zal ik nog eens vertellen over kansarmoede in het onderwijs. Als een eentonig liedje klinkt een recent nieuwsberichtje dat zegt dat één op tien leerlingen secundair onderwijs zeer tot extreem kansarm is.
Het aantal kansarme leerlingen in Vlaanderen gaat in stijgende lijn, zegt Kind en Gezin. Er is een toename van ongelijkheid, er zijn meer uiteengevallen gezinnen en meer kinderen met een migratieachtergrond. Kansarme kinderen komen vaker en sneller in een lager niveau van het onderwijs terecht.
Kansarmoede en Allochtonen! De link tussen beiden wordt kunstmatig in de hand gewerkt door de Vlaamse overheid die het aantal kansarmen in het onderwijs meet via de OKI = onderwijs-kansarmoede-indicator. Die heeft 4 kenmerken: het lage opleidingsniveau van de moeder, een andere gezinstaal dan het Nederlands, de buurt waar het kind woont en het krijgen van een schooltoelage.
Laten we eens kijken naar de eerste 3 kenmerken. De meeste allochtone leerlingen hebben een moeder met een laag opleidingsniveau (en de vader?), spreken thuis geen Nederlands en wonen in een verloederde buurt. Voilà, zo makkelijk is dat om van allochtonen kansarmen te maken. Kansarmen aan wie ontelbare miljoenenprojecten verkwanseld zijn. Projectbedenkers blijven geloven in de goede wil en integratiebereidheid van onze vreemde medemensen.
Allochtone leerlingen en hun ouders kunnen zelf hun kansarmoede bestrijden, maar dat doen ze niet. Ze schuiven hun verantwoordelijkheden door naar de maatschappij en de scholen.
Zelf blijven ze thuis hun eigen taaltje spreken en brengen ze lange vakanties door in hun thuisland. Nog verwonderd over taalachterstanden op school?
Hun verknochtheid aan thuistaal en thuisland - hun moedertaal en hun vaderland - zetten een rem op integratie, waar ze trouwens weinig behoefte aan hebben. Zijn ze wel geambieerd om deel uit te maken van de originele samenleving?
Ik heb hun afwijkend gedrag in de klas gezien, hun slechte leerattitude, en voor gezag en voorschriftentoonden ze weinig respect.
Er is ook het islamonderricht dat het studierendement bedreigt.
En dan natuurlijk de thuistaal waaraan ze hardnekkig bleven plakken... Alles loslaten, eigen taal en cultuur aan de kant schuiven, dán pas is integratie mogelijk, maar willen ze dat wel?
En zo blijven ze ondergedompeld in 'kansarmoede'...
Goed nieuws. Onderwijsminister Crevits heeft iets gevonden om het aantal zittenblijvers fors te doen dalen. Vanaf 2016 mogen leerlingen met een B-attest hun jaar niet meer overdoen.
Een B-attest betekent dat de leerling mag overgaan naar het volgende jaar maar in een andere studierichting. Meestal een minder zware richting.
Deze beperking wordt vaak niet opgevolgd omdat de leerling verkiest om het jaar over te doen. Dat recht heeft hij. Maar leerkrachten en CLB'ers hebben ondertussen veel tijd en energie verloren in het formuleren van een B-attest. In de toekomst zou een B-attest meer tot zijn recht komen en heeft de klassenraad meer macht.
Crevits: "Zittenblijven leidt zelden tot betere resultaten op termijn, werkt spijbelgedrag in de hand én kost het Vlaamse onderwijs elk jaar meer dan 185 miljoen euro."
Laszlo Torockzkai (37) is burgemeester van de grensgemeente Assotthalon in Hongarije. Hij is de geestelijke vader van 'Het Hek' tussen Hongarije en Servië, de bedenker van De Muur die migranten moet tegenhouden.
"Europa is in gevaar. Dat hek moest er komen. 90 % van de vluchtelingen zijn moslims... Moslims zie ik niet assimileren. Ik wil niet dat wij ons moeten aanpassen. Ik wil niet in een moslimstaat wonen, ik wil mijn dochters niet in een boerka zien... Als ze met miljoenen komen, naar mijn land, naar mijn Europa, daar heb ik een probleem mee... 100.000 vluchtelingen zijn er dit jaar gekomen, mijn gemeente heeft amper 4.000 inwoners... We hebben geen enkel inzicht over wie die migranten zijn. Zijn er terroristen bij? Criminelen?... Ik zie vaak exclusief mannelijke groepen. Ik heb het al vaak gevraagd: waar zijn jullie vrouwen? Jullie kinderen? En dan zeggen ze: Thuis. Ik begrijp dat niet. Mocht er een oorlog zijn in mijn land, dan zou ik vechten voor mijn huis, mijn dorp, mijn land..."
Ik kom nog eens terug op een column in HBVL waarin bootvluchtelingen opgehemeld werden tot in de verste uithoeken van het hemelijk halfrond. Een pathetisch verhaal over het zielige lot van zwalpende stumperds die hun leven riskeren op gammele bootjes en door hardvochtige Europeanen genegeerd worden. De tragiek in het verhaal draaide rond de slechtheid en schaamteloosheid van Europeanen die hun armen niet wijd genoeg openspreiden om arme drommels, radeloos op zoek naar een beetje geluk, op te vangen... Leve de Vluchteling! Leve de Vernietiging van Europa!
EU-hoofdstad Brussel zinkt weg in criminaliteit door Marokkaanse motorbendes
Een Marokkaanse criminele motorbende in Brussel zweer openlijk trouw aan ISIS.
Een ware nachtmerrie voor de gewone Europese burgers begint werkelijkheid te worden nu blijkt dat bestaande misdaadbendes, die voornamelijk worden gerund door migranten, de krachten bundelen met de vele duizenden ISIS aanhangers onder de zogenaamde ‘vluchtelingen’ waar onze leiders massaal de grenzen voor hebben geopend. Hierdoor dreigen veel wijken en straten, ook in kleinere steden, binnen korte tijd te veranderen in levensgevaarlijke no-go zones waar islamistische misdaadbendes het voor het zeggen hebben, omdat de politie niet voldoende middelen zal krijgen om tegen hen op te treden.
Europa wordt belegerd – herstel: Europa is het doelwit van een invasie, want een belegering impliceert dat er ook een verdediging tegen de aanval is. Het tegendeel is echter het geval: de lidstaten van de EU zetten hun deuren wijd open voor miljoenen moslims uit het Midden Oosten en Noord Afrika. ‘Vluchtelingen’ worden ze door media en politiek genoemd. ‘Onze jihad strijders, om jullie te veroveren en te onderwerpen,’ zegt ISIS. Wie heeft gelijk?
Hans Bonte (sp.a), burgemeester van Vilvoorde, zegt dat hij de veiligheid van zijn asielzoekers niet kan garanderen omdat geradicaliseerde jongeren en asielzoekers niet met elkaar kunnen opschieten. Dat komt ervan als verschillende soorten mensen geforceerd worden om met elkaar samen te leven.
Burgemeester Bonte bekommert zich dus om vluchtelingen wiens veiligheid hij wil garanderen... En deveiligheid van zijn eigen burgers? Geen woord over het welzijn van zijn eigen mensen!
Nu gaat er in Vilvoorde een nieuw asielcentrum geopend worden. Radicale moslims die al een tijdje kind aan huis zijn in Vilvoorde, zijn niet blij met de komst van het nieuwe asielcentrum. Daarom zit Bonte met zijn handen in het haar. De toestand in zijn stad noemt hij explosief: "Radicale moslims zien Syrische asielzoekers als lafaards die in hun land hadden moeten blijven om mee te bouwen aan het kalifaat." En omdat er in Brussel zo makkelijk wapens gekocht kunnen worden, is Bonte niet te vinden voor een nieuw asielcentrum in zijn stad.
Nu gaan we even terug in de tijd. Begin dit jaar drong Hans Bonte bij politie- en veiligheidsdiensten aan op een structurele opvolging van teruggekeerde Syriëstrijders. Hoe is dat afgelopen? Waarvoor heeft die opvolging gediend?... En twee jaar geleden eiste hij meer Vlaamse middelen voor de inburgering van anderstalige nieuwkomers. De Bezetting van Vilvoorde!... En nóg erger: Vilvoorde heeft 5 miljoen euro gekregen voor extra plaatsen in het onderwijs. Is er ooit controle geweest op de besteding van die 200.000.000 franken die Vilvoorde kreeg? Wat is er met het geld gebeurd?...
Een hoop geld voor inburgering, voor anderstalige kindjes, voor opvolging Syriëstrijders... en nóg altijd problemen die alleen maar lijken te escaleren. Zo kan ik ook wel burgemeester spelen.
Gisteravond was er een interview op Canvas met Damiaan Denys, hoogleraar psychiatrie, gespecialiseerd in angsten en angststoornissen.
Ontstellend hoe die man predikte over onze angst voor vreemdelingen! Hij durfde het haast voor te stellen als een irrationele angst. Met het advies om 'de angst te omarmen' ging hij zelfs de ontroerende toer op.
Waarom heeft Terzake deze gladde professor uitgenodigd? Om ons te vertellen dat we niét angstig hoeven te zijn voor onze naderende ondergang?...
De vluchtelingencrisis, als een ideale voedingsbodem voor angst, maakt ons bang. Damiaan Denys wuift die angst weg, hij zegt dat we niet bang moeten zijn, maar dat we BLIJ moeten zijn dat die vreemde mensen zich hier willen vestigen... en dan volgde het afgezaagde refreintje van vergrijzing.
Kathleen Cools vond ik niet agressief genoeg, ze stelde wel een paar uitdagende vragen maar werd door de prof snel teruggedreven in haar rol van neutrale interviewer.
Op het ogenblik van de uitzending vond ik Damiaan Denys een gevaarlijke gek die ons in slaap wil sussen, ons minder weerbaar wil maken, zodat we niet alert meer zijn voor signalen die waarschuwen voor onze vernietiging.
Over angst als zelfverdediging zweeg de prof wijselijk, het zou niet gepast hebben in de indoctrinerende bedoeling van het tv-programma.
Wetenschappers van de gerenommeerde universiteit van Cambridge hebben een onderzoek gepubliceerd waaruit exact het tegendeel blijkt van wat de evolutietheorie beweert. Ondanks alle technologische vooruitgang blijkt de mens vergeleken met zijn voorouder van nog maar enkele duizenden jaren geleden zwakker, kleiner en vatbaarder voor ziektes. Ook onze hersenen nemen in omvang af, waardoor we steeds dommer worden. De beste atleten van nu zijn zelfs een lachertje vergeleken bij hoe sterk de doorsnee mens in de oudheid was.
Het is waar. We worden dommer. Het aantal genieën daalt jaar na jaar en het gemiddelde IQ is de laatste 100 jaar met 14 punten gezakt.
Ik heb hier cijfers voor me liggen die, verspreid over 26 jaren, laten zien dat de resultaten op intelligentietests jaar na jaar zakken. Cijfers liegen niet. Ik zag het intelligentiepeil jaar na jaar naar beneden donderen. De curven van de gemiddelden wezen elk jaar iets meer naar omlaag. Dat had natuurlijk ook te maken met de komst van allochtone leerlingen die uit de talrijke broeinesten in de schoolomgevingen tevoorschijn kwamen.
"We worden dommer". Dit onheilspellende bericht is een gelegenheid om nóg eens te wijzen op de nood aan elitescholen, aan kwaliteitsscholen, aan buitengewoon onderwijs voor HOOGbegaafde leerlingen... Er bestaat toch ook buitengewoon onderwijs voor ZWAKbegaafden?!
Vijf dagen geleden heb ik hier nog een pleidooi gehouden voor Elitair Onderwijs.
De tijd dringt dat intelligente, ambitieuze, schrandere en gemotiveerde leerlingen in de schijnwerpers gezet worden. Tot nu toe werden ze steeds gediscrimineerd.
In het verleden zijn er ontelbare stunts bedacht en verzonnen om zwakbegaafden, leergestoorden, allochtonen, onwilligen en andere achterblijvers te hulp te snellen. Inhaallessen, remedial teaching, individuele behandelingsplannen, bijlessen, vakantietaken... álles in het teken van de zwakke leerling! Taakleraren, schoolbegeleiders en allerhande hulpverleners focusten zich dan tegelijk en massaal op de onderlaag van de schoolbevolking... Ten koste van de intelligente bovenlaag, de goede presteerders.
Er werd vroeger veel gezeurd over 'hulpbehoevende doelgroepen' en 'begeleiding van zwakke leerlingen', en nog zo van die rare kreten, maar uiteindelijk kwam alles neer op een nivellering van het peil van alle leerlingen, en liefst naar onderen toe, in een streven naar gemengde scholen met een sociale mix. Een aanval op de kwaliteit van ons traditionele Vlaamse onderwijs!... Iedereen gelijk en allemaal even zwak... Makke schapen in een kudde zijn dom en volgzaam, en dat maakt de herder machtig...
En wat werd er gedaan voor de elite? Voor hoogbegaafden en uitblinkers? Voor bollebozen, supergetalenteerden en genieën? Voor slimmeriken en sluwigaards?... Niéts! Die moesten hun eigen weg vinden, aan hun lot overgelaten, en zelf zorgen voor de ontwikkeling van hun talenten, zelf zorgen dat hun begaafdheid aan haar trekken kwam en dat die niet verloren ging of weggezogen werd in de marginale massa van zwakkelingen.
De verwaarlozing van goede leerlingen stoorde me geweldig. Alsof er geen uitstekende leerlingen móchten zijn. Alsof alle leerlingen zich als gelijken moesten opstellen op hetzelfde matige niveau...
Tot 18 uur op school blijven, verlengde schooldagen, naschoolse opvang... Het is niet nieuw, maar nu is er een naam opgeplakt: 'semi-internaat'. En daarmee komt het Sint-Gummaruscollege van Lier in het nieuws. Deze school wil ouders helpen bij de opvoeding door na de lesuren 'structuur' mee te geven aan de leerlingen. Leerlingen krijgen er individuele studiebegeleiding, een gezonde maaltijd en nemen deel aan allerlei activiteiten... Klinkt idealistisch. Maar ondertussen wordt het gezin als 'veilige thuishaven' uitgehold. De opvoedende taken van de ouders na een schooldag vallen weg. Ik zou eerder opteren voor begeleiding van ouders als ze niet bij machte zijn om zorg te dragen voor de totale opvoeding.
Directeur Hellemans: "Mensen hebben het steeds moeilijker om werk en gezin te combineren, ouders moeten alsmaar meer hun kinderen alleen opvoeden én het regent vecht- en echtscheidingen. Het traditionele gezin staat onder druk. Veel kinderen missen structuur in hun leven en hun punten lijden daaronder."
Drie jaar geleden hoorde ik voor het eerst over langere schooldagen, toen Caroline Gennez (sp.a) voorstelde om leerlingen van 08 tot 18 uur op school te houden. Toen was mijn eerste gedacht: nu is het probleem van kinderopvang meteen opgelost.
Nadien zijn er nog meerdere voorstellen gekomen in de richting van naschoolse opvang. Eerder dit jaar zei Lieven Boeve, topman Katholiek Onderwijs, het niet helemaal eens te zijn met het voorstel van langere schooldagen, en wees op de opvoedende rol van de ouders: "... op die manier de opvoedende rol van het gezin voor een stuk relativeren, daar ben ik niet voor te vinden"... Prachtig heer Boeve!
En op 15.10.12 schreef ik op mijn blog: "Door leerlingen 's avonds langer op school te houden, wordt een belangrijke opvoedingstaak van de ouders afgenomen."
Ik heb een glazen bol. Overgehouden aan mijn turbulente loopbaan. Ik koester hem als een relikwie. Op een dag zag ik in mijn glazen bol dat het ooit flink uit de hand zou gaan lopen met die asielzoekers die alsmaar bleven binnensijpelen in ons smoutebollenlandje... En nu is de toestroom in een ongelooflijke versnelling geraakt, en in een hels tempo dat holderdebolder steeds maar opgedreven wordt. Vanwaar ze blijven komen, weet ik niet. Die overzeese landen raken maar niet leeggestroomd...
Dankzij de voorzienigheid van mijn glazen bokaaltje richtte ik een zolderkamertje in. Al jaaaaren staat mijn zolderkamertje klaar voor wanneer we met z'n allen een vreemd exemplaar in huis moeten halen. Of misschien ook wel een verloren gelopen Syriëstrijder? Dan moeten ze mijn zolderkamertje maar delen. En o wee, als ze hereniging met hun familie willen, dan vlieg ik eruit. Ja, zo gaat dat gebeuren... En ooit zullen ze ons met geweld uit onze huizen sleuren, ons met geweld op straat neersmakken, om dan ongegeneerd beslag te leggen op onze bezittingen... Ooit gaat dat gebeuren!
Op een nieuw internetfilmpje is Syriëstrijder en IS-beul Jihadi John te zien waarin hij zegt dat er nog meer koppen zullen rollen. Hij kondigt ook zijn terugkomst in Engeland aan. Westerlingen bereiden zich dus best voor op bloederige executies. Mijn lezers zijn gewaarschuwd.
Jihadi John werd een half jaar geleden ontmaskerd als de 27-jarige Mohammed Emwazi, woonachtig in Londen, en sindsdien voortvluchtig. Tien miljoen dollar staat er op zijn hoofd. Hij maakte zich wereldberoemd door een onthoofdingsfilmpje waarin 17 Syrische soldaten hun hoofd verloren.
Wat mij irriteerde toen hij ontmaskerd werd in februari, was dat de media hem trachtten voor te stellen als een ontspoorde student die toevallig de radicale toer opging. Hij zou een studie informatica begonnen zijn aan de Westminster University, een opleiding die een broeinest bleek van radicale moslims, haatpredikers en godsdienstwaanzinnigen.
Door de aanhoudende overweldiging van Europa kan het ideologisch gif van de moslims zich vlugger verspreiden. Er zullen meer fanatieke moslimjongeren bijkomen in de scholen, meer jongeren zullen in de ban raken van moordenaarsbendes al IS. In Franse scholen bv sympathiseerden moslimleerlingen met de terroristen die de aanslagen in Parijs pleegden.
En nu komt het er op aan om mijn hoofd niet te verliezen...
Lezers die mijn rechter blogmarge in de gaten hebben, zullen merken dat de rechtsblog van Houzee geen nieuwe berichten meer publiceert. Wel, Houzee is herstellende en moet nog veel rusten. Lezers, geniet binnenkort alweer van zijn briljante commentaren op de actualiteit: http://blog.seniorennet.be/rechts
En nu terug naar de vluchtelingenmiserie. In Gent heeft een 14-jarige jongen drie gewapende overvallen gepleegd. En dat is geen Jefke of Jantje, maar volgens getuigen "een zwarte man die hen onder bedreiging van een handvuurwapen verplichtte de kassa te legen."... 14 jaar!... Dat krijg je dan als die overzeese indringers hier zonder geweten neergepoot worden met gratis eten, drinken en een dak boven hun hoofd. Zo zullen ze nooit respect voor hun nieuwe omgeving leren opbrengen. Iemand die in de watten gelegd wordt doet zelf geen moeite om zich fatsoenlijk te gedragen. En er zullen nog meer uitspattingen volgen van pubernegerkes... Het hele vluchtelingencircus is verkeerd bezig. Theo Francken zoekt obsessief naar nieuwe opvangplaatsen, in plaats van eisen te stellen aan vluchtelingen, hen de terugweg naar hun thuisland te wijzen, hen de grenzen over te zetten, hen te weren, of aan vrijwilligerswerk te zetten. Hij zou aan de kant van zijn eigen bevolking moeten staan om deze te vrijwaren van vreemde invloeden. Francken is bezorgd om vluchtelingen, niet om zijn eigen mensen.
Dan is er ook nog het onderwijs dat in de knoop ligt met de komst van nieuwe vreemde leerlingen, negerkes op onze schoolbanken. Moeilijk te begrijpen, moeilijk te accepteren, het wordt gegarandeerd een chaos. Ik heb gelezen dat een aantal scholen zich al voorbereiden op de komst van Nederlandsonkundige kinderen en er zijn middelbare scholen die onthaalklassen georganiseerd hebben: OKAN = onthaalklassen voor anderstalige nieuwkomers. Het lijkt amateuristisch ineengestoken, paniekerige beslissingen. Ik heb vroeger in het lyceum een klas meegemaakt voor 'neveninstromers', m.a.w. een soort onthaalklas voor anderstalige leerlingen. Na 1 schooljaar werd de klas opgedoekt wegens grote flop, een fiasco in de ergste graad, omdat het imago van een prestigieuze school aangetast wordt door een minderwaardige klas met minderwaardige leerlingen, en de ouders van onze kwaliteitsleerlingen pikken dit niet. Zij willen geen outcast in de nabijheid van hun eigen kinderen met wie ze de beste bedoelingen hebben... Ik vind dat onthaalklassen zinloos zijn als anderstaligen na de schooluren weer thuiskomen en dan ondergedompeld worden in hun thuistaal, een vreemde taal die niet past in een Vlaamse school. Onthaalklassen zijn pas zinvol wanneer de anderstaligen compleet afgezonderd worden van hun familiaal milieu en uitsluitend opgroeien in een Nederlandstalig klimaat.