De Noordzee bruist een lied dat brandt De zeewind draagt het mede Het zingt van vrijheid over 't land Van vreugd' in dorp en stede De zonne vuurt de blijheid aan Langs velden, weiden, stromen Waar steden met hun torens staan Waar woud en heide dromen Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart O schone steden, trots en vroom Vol heilige feestvisioenen O stille dorpkens langs de stroom Waar veld en weide groenen Ik min U, stad vol klokgetril En dorp ik min U beide En 't is er, als ik dromen wil Zo vreedzaam in de heide Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart
Willem Gijssels (1875 - 1945)
SCHOOLPERIKELEN (Vroeger)
Avonturen met schooldirecties, leerkrachten, ouders, leerlingen, clb'ers. Vertellingen over vroeger en nu. En ook nog een beetje actualiteit met een korreltje zout.
20-01-2017
Co-Ouderschap
Uit een studie van KU Leuven blijkt dat co-ouderschap geen goede oplossing is bij scheiding. Bij co-ouderschap woont het kind de helft van de tijd bij de ene ouder en de andere helft van de tijd bij de andere ouder.
Kinderen van gescheiden ouders: getraumatiseerde sukkels? Bijlange niet. Ze leiden een avontuurlijk leventje. De meesten zijn zo slim om hun situatie te beredeneren en uit te kienen hoe ze het meeste profijt halen uit hun dubbelleven. Ze krijgen alles dubbel: kleren, schrijfgerief, boeken, twee eigen kamertjes, twee pc's, twee tv's... En als ze in de klas vaststellen dat ze een boek vergeten zijn, zeggen ze toch gewoon dat het in het andere huis ligt. Slimmeriken redden zich flexibel uit elke benarde situatie.
Flipke van het lyceum was er zo eentje. Een gelukkige vrolijke jongen die in twee verschillende huizen woonde omdat zijn ouders gescheiden waren en de rechter besliste dat beide ouders de jongen mochten delen. Maar wanneer Flipke thuiskwam van school, was hij altijd alleen. De ene week was zijn moeder op haar werk, en de andere week was zijn vader op zijn werk. Toch treurde Flipke niet. Thuis had hij het rijk voor zich alleen. Zijn huiswerk kon wel wachten en zijn lessen ook. Hij amuseerde zich met spannende tv-films, tekenfilmpjes, computerspelletjes, of hij speelde met zijn vriendjes. Niemand was er om hem te helpen met zijn huiswerk, maar dat vond ie niet erg. Niemand was er om zijn agenda te controleren, en dat vond Flipke ook niet erg. Want hij had heel wat zakgeld, en dat maakte veel goed. Zijn vriendjes waren niet zo rijk, want hun ouders waren nog niet gescheiden... Flipke was geen schitterende leerling, maar wel een gelukkige jongen.
Toch waren er kindjes die niet zo slim als Flipke profiteerden van hun dubbele identiteit. Zij worstelden met de complexe toestanden van hun dubbelleven: 2 huizen, 1 papa, 1 mama, los van elkaar, hoe moet dat nu?... Er was eens zo'n sukkeltje dat niet meer goed wist naar welk huis het moest, naar dat van pa, of naar dat van ma, welke van de 2 huissleutels gebruiken, welke bus nemen, naar pa of naar ma?... Het co-ouderschap was een enorme belasting voor dit jongetje. Maar de meesten amuseerden zich kostelijk, net zoals Flipke...
Eerst schoppen ze leerkrachten buiten en nu komen ze er tekort. Weet je nog toen Daniël Coens onderwijsminster was... Toen hij wist dat hij bijna naar de hemel moest vertrekken, wilde hij nog gauw leerkrachten ontslaan, aan de lopende band nog wel.
En Marleen Vanderpoorten wist ook hoe je leerkrachten moest buitensmijten, of ze van de ene school naar de andere sturen. Sommige leerkrachten waren meer onderweg dan dat ze voor de klas stonden. Er waren teveel leerkrachten, zei de minister, de overschot moet verdwijnen.
En nu zijn er leerkrachten tekort. Dat heeft alles te maken met de massa's nieuwkomertjes die leergierig staan te popelen om iets bij te leren, die niets liever willen dan zich integreren in hun nieuwe omgeving en zich aanpassen aan de plaatselijke tradities en normen. Ze branden van verlangen om onze taal te leren, om een diploma te halen, en zich verdienstelijk te maken voor de maatschappij... De vreemde bijkomers zijn een 'verrijking' maken ze ons wijs. En ondertussen zag ik het onderwijs verarmen en verschralen.
Terug naar het lerarentekort. De lerarenopleiding is allang niet meer populair. Elke dag lesgeven aan 'tuig' is geen prettig vooruitzicht om aan een loopbaan in het onderwijs te beginnen.Wie wil er nu nog lesgeven aan minderwaardig gespuis? Of in een klas waar geen vingertjes meer opgestoken mogen worden? Of waar moslimleerlingen met kapsones zitten? Weinig gelukkigen kunnen nog lesgeven aan een normale klas met normale blanke leerlingen. Vlaamse nostalgie.
Onderwijsministers hadden meer moeten snoeien in de vroegere PMS-centra die overbevolkt waren door verpleegsters en maatschappelijk werksters, door Turkse tolken en migrantenwerksters, straathoekslenteraars en interculturele lullelaars, taterende koffieslurpers en schreeuwerige holle vaten.
Zij struikelden allemaal over elkaar, liepen elkaar in de weg en voor elkaars voeten. Ze doolden zomaar wat rond zonder echt te weten waarmee ze bezig waren.
Als jongste collega heb ik vroeger met opperste verbazing de meest uiteenlopende activiteiten aan de bureaus gadegeslagen: kruiswoordraadsels oplossen, kaarten, boodschappenlijstjes opstellen, breien, nagels lakken, telefoneren, roken, koffie drinken, kranten lezen, een dutje doen, dagdromen, of gewoon wat voor zich uit zitten staren... Die 'werkzaamheden' irriteerden me enorm. Ik was er ook niet geliefd. Het was de flowerpowerperiode, een falderie en faldera-tijdperk in het PMS-bestaan, in stand gehouden door overtollige dolle mina-achtige maatschappelijk werksters die zich als missiezusters aangetrokken voelden door migrantenleerlingen om hun tijd aan te verprutsen.
Gisterenavond na het journaal volgde een opsporingsbericht.
Eerst ging het over een gewapende overval in Anderlecht. De overvallers, capuchontuig, waren gemaskerd maar toch was te zien dat het om jonge Noord-Afrikanen ging. Omdat ze zo dom waren om met hun vermomming te klungelen.
Het tweede onderwerp van het opsporingsbericht was een vermiste persoon: Ronny Trappeniers uit Steenokkerzeel.
Het opsporingsbericht gaf een voorbeeldige afspiegeling van onze samenleving: een brave Vlaming en twee buitenlandse criminelen.
Gisteren heeft een leraar zelfmoord gepleegd door van het dak van de school te springen. Hij gaf wiskunde aan een middelbare school in Den Bosch. Verschillende leerlingen hebben het drama zien gebeuren. Alle leerlingen werden opgevangen. Ze beschreven de leraar als een behulpzame, betrouwbare en aardige man met humor. Politie en schooldirectie lossen niets over een mogelijke aanleiding van de zelfmoord.
Dus niemand mag weten waarom die man van zo hoog naar beneden sprong. Toch moeten leerlingen dat weten, en zo vlug mogelijk. Het 'begrijpen' van een wanhoopsdaad is essentieel voor de verwerking van het nare voorval en om te kunnen overgaan tot de orde van de dag.
Waarom zag de leraar geen andere uitweg? Wat maakte hem zo radeloos, zo wanhopig?... Mijn fantasie begon op volle toeren te draaien en ik maakte al de wildste veronderstellingen. Zo gingen mijn gedachten uit naar de echtgenote van de man en naar de directrice van de school. Twee vrouwen in het spel, en de leraar misschien een speelbal, alles samen een ontvlambare combinatie die de man fataal werd.
Misschien was zijn echtgenote een veeleisende vrouw wiens verlangens en wensen hij niet kon bijbenen. Voeg daarbij nog een paar dochters die dure dingen willen, dan is ontreddering nabij.
De schooldirectie... Mogelijk waren er conflicten of meningsverschillen tussen de directrice en de leraar. Ik kan me goed voorstellen hoe stresserende verhoudingen aanleiding kunnen geven tot wanhoop, een gemoedstoestand die onberedeneerbare beslissingen doet nemen.
Als er dan ook nog eens een beroerde familiale situatie bijkomt, als er zelfs thuis geen lichtpunt is, waarom bestaan we dan nog?... "Behulpzaam, betrouwbaar, aardig", zo omschreven de leerlingen hem. Dus niet iemand die thuis en op school eens goed met de vuist op tafel kan slaan. Liever de doodlopende weg naar de dood volgen...
De maand januari is de gevaarlijkste maand voor koppels die wat wankel wiebelen in hun huwelijksbootje. Het bootje dobbert vervaarlijk over woeste golven en dreigt te kapseizen.
Dat er in januari meer mannen en vrouwen schuinsmarcheren of een scheve schaats rijden, blijkt uit een onderzoek van de Franse Datingwebsite Gleeden. De leden zijn allen getrouwde mannen en vrouwen die willen vreemdgaan. Met voorbedachten rade dus zijn ze op zoek naar een affaire. Uit een onderzoek van de datingwebsite bleek dat het aantal leden met 320% stijgt in januari, vlak na de feestdagen. Zo zouden meerdan 70% van de buitenechtelijke relaties in januari beginnen.
De miserie bij getrouwde koppels begint al met naar het altaar te trekken, waar ze de priester in het oor fluisteren dat ze elkaar eeuwige trouw beloven. Man en vrouw. Voor eeuwig. Voor altijd. Zonder einde. Tot de dood hen scheidt. Aan het altaar begon toen het klokje te tikken zoals in de hel: "Altijd! Altijd!...".
En toch zijn er die, al bij het luiden van de bruiloftsklokken, op zoek gaan naar een ander, zich aangetrokken voelen door iemand anders dan diegene aan wie ze het ja-woord gaven aan het altaar. De priester en alle aanwezigen in de kerk waren getuigen. Op het hoofd van hun schoonmoeder zwoeren ze eeuwige trouw en altijddurende bijstand. Ja ja... Vreemdgangers zijn er met hopen, de wereld loopt er van over. Een sloef die eeuwig en slaafs trouw blijft aan zijn originele eega, bestaat echt niet.
Eindelijk heeft de Vlaamse regering een akkoord bereikt over de hervorming van het secundair onderwijs. Drie jaar geleden leek een doorbraak over de onderwijshervorming verder weg dan ooit, toen Pascal Smet zijn masterplan ontwierp om de koers uit te zetten voor de hervorming van het middelbaar waaraan toen al jarenlang gesleuteld werd. CD&V, sp.a en N-VA hadden veel tijd nodig om te ruziën.
Alles is nu zowat gezegd en geschreven over de nieuwe structuur van het secundair onderwijs. Toch heb ik mijn bedenkingen bij de eerste graad die dreigt een verzameling te gaan worden van mislukkelingen die vanuit het basisonderwijs komen met onvoldoende bagage. Precies omdat geen vroege studiekeuze gemaakt kan worden, zitten ze allemaal bijeen met gelijke leerstof. Vroeger kon de leerling in het eerste middelbaar al een beetje 'proeven' van Latijn, wetenschappen, techniek, sport en muziek. Nu is er het gevaar dat scholen de 5 keuze-uren gaan gebruiken om zwakkere leerlingen bij te werken. De basis die alzo in de eerste graad opgebouwd wordt, zou wel eens niet stevig genoeg kunnen zijn voor het vervolg van het middelbaar.
"Brede eerste graad komt er niet", wordt gezegd, maar de eerste graad is wél breed, véél te breed, ondanks de opdeling in a- en b-stroom. De eerste graad biedt een te brede gemeenschappelijke vorming, en te weinig kennismaking met latere studierichtingen. Ook de 5-urige basisoptie van het tweede jaar lijkt me te miniem als voorbereiding op de echte studiekeuze in het derde jaar. Studiekeuzes moeten vroeg gemaakt worden, eigenlijk al vanaf het zesde leerjaar lager onderwijs waar leerlingen intensief uitgelegd moet worden wat er hen te wachten staat in het middelbaar.
Gelukkig blijft de opdeling ASO, TSO en BSO behouden. Schotten moeten er zijn. Net zoals onderscheid en ongelijkheden er moeten zijn. In het hoger onderwijs maken ze toch ook onderscheid tussen de studenten... Zonder schotten lijkt een middelbare school op één grote speeltuin waar iedereen gelijk is en waar niemand degelijk voorbereid wordt op hoger onderwijs, noch op de arbeidsmarkt.
Schoolverlaters zonder diploma zullen er altijd zijn. Geen enkele onderwijsstructuur kan daaraan iets veranderen. Er zijn genoeg leerlingen die een hekel aan school hebben, die niet geïnteresseerd zijn in een diploma, of totaal geen ambities koesteren. En dan zijn er de talrijke nieuwkomers die eerst nog moeten wennen aan de 'onderwijscultuur', die de onderwijstaal niet kennen, niet weten dat ze stil moeten zitten in de klas, respect moeten tonen voor leerkracht en medeleerlingen, in orde moeten zijn met taken en lessen, aandachtig moeten luisteren in de klas om de leerstof in zich op te nemen... Er zijn er bij die zelfs nog nooit een schoolbank van dichtbij gezien hebben. Eigenlijk zou "opvoeding om onderwijs te volgen' een vak apart moeten worden. Zeker als de instroom van nieuwe anderstaligen met een andere cultuur blijft aanhouden.
Onderstaande video van E.J. Bron deed me onmiddellijk denken aan een kleuterleidster die ik vroeger in haar klasje hoorde vertellen over de papa's van haar kleutertjes. Haar klasje was een voorbeeld van diversiteit: Vlaminkjes, Turkjes en Marokkaantjes, broederlijk bijeen... Als ze zo klein zijn zijn kan die samenhorigheid nog wel eens lukken.
Het multiculturele gezelschap werd echter niet gelijk behandeld. Naar aanleiding van Vaderdag toonde de kleuterleidster alleen maar prentjes van allochtone papa's die thuis lui in de zetel tv zitten te kijken of die in de moskee met hun poep in de lucht hangen. Alleen de kleine allochtoontjes herkenden hun papa's in de prentjes en in het verhaal van de juf. De Vlaamse kindjes luisterden wel mee, maar hadden geen enkele affiniteit met het moslimwereldje van hun rare klasgenootjes, omdat de Vlaamse kleutertjes allen een papa hebben die 's ochtends gaat werken en 's avonds moe thuiskomt... De kleuterjuf paste listig haar leerstof aan aan de allochtone leefwereld... Eigen Volk Laatst!
Bovenstaande video laat zien hoe in een Duitse kleuterschool islam-indoctrinatie wordt bedreven. Hoofddoekwijven geven de kleintjes een vloeistof waarmee ze zich moeten insmeren en vermoedelijk ook mee moeten reinigen om zich voor te bereiden op het islamitische bidden. Een moslim, blijkbaar een imam, laat de kinderen de koran zien en zegt vleierig hoe moslims bidden en welke spelletjes Turkse kinderen zoal spelen. Met zulke methodes wordt de jonge generatie beïnvloed hoe vreedzaam en aardig de islam toch zou zijn.
Universiteiten Gent en Leuven hebben gisteren een mal figuur geslagen met Merkel. Toch hebben ze vandaag weer een eredoctoraat uitgereikt. Aan Marc Dutroux, misdadiger, veroordeeld tot levenslang voor ontvoering, gijzeling, verkrachting, moord en illegale handel. De universiteiten oordeelden dat het hier om uitzonderlijke prestaties ging, zoals ook die van Merkel, en dat Dutrouxdaarom in aanmerking komt voor een eredoctoraat. Alle gevangenen en cipiers waren getuigen van de prijsuitreiking. De pers mocht niet aanwezig zijn. Als Merkel een eredoctoraat krijgt, dan mag Dutroux d'r ook wel eentje hebben.
Deradicalisering?... Zou niet nodig geweest zijn als er geen islamonderwijs was, als er geen moskeeën waren, als moslimouders op hun verantwoordelijkheden en op hun integratieplicht gewezen werden.
Al een hele tijd hebben we niets meer gehoord over het Aanspreekpunt Deradicalisering, waar Vlaamse scholen terecht kunnen met vragen over radicalisering. Het Aanspreekpunt is nu al twee jaren preventief werkzaam om radicalisering tegen te gaan. En het Netwerk van Islamexperts, onder leiding van Khalid Benhaddou (foto), om discours te voeren in scholen over radicalisering en extremisme, is ook al een tijd aan de gang. Maar welke zijn de resultaten?
Minister Crevits stelde Khalid Benhaddou aan als coördinator van de islamexperts, en ze schonk aan het Centrun voor Islamitisch Onderwijs 80.000 euro. Ze was lovend over het project. Wat is er gebeurd met de 80.000 euro?...
Waarom zijn islamexperts allen moslims? Zijn ze wel aangewezen om te helpen deradicaliseren? Als moslim en aanhanger van islam en koran, schuilt er in elk van hen toch iets radicaals? Of een vleugje extremisme?
En dan de islamexperts in gevangenissen. Om radicalisering van gedetineerden tegen te gaan. Justitieminister Geens (CD&V) zorgde in Vlaamse gevangenissen voor 4 nieuwe islamexperts om gevangenen met een risicoprofiel te begeleiden en ze te behoeden voor radicalisering. Maar ondertussen hebben er al 2 islamexperts afgehaakt. Pas aangeworven en ze willen alweer weg. Vlaams (?) hoofd-islamconsulent Said Aberkan zegt dat islamconsulenten te weinig verdienen en dat hun statuut volwaardiger moet zijn.
Ondertussen blijven de resterende islamexperts scholen en gevangenissen afschuimen, gewapend met de koran onder de arm, als ijverige zendelingen om zieltjes te redden, om moslims af te remmen op hun pad des radicaliserings. Ze zitten in een ontkenningsfase en willen niet geloven dat de neiging om te radicaliseren inherent is aan het moslim-zijn.
Vlaams Belang voert Actie tegen Eredoctoraat Merkel
Eredoctoraat Merkel? Krankzinnig!
De haat in het hart van Merkel is groot, zij haat haar eigen bevolking, zij wil hen vernietigen en laten overmeesteren door de islam. Zij staat voor ongebreidelde grensopeningen en het royaal uitnodigen van alle moslims om naar hier te komen. Een pathetische oproep deed ze aan alle vluchtelingen om naar Duitsland te komen, waar hen een riante vergoeding en uitkering wacht en een prachtig huis. Honderdduizenden Syriërs, Centraal-Afrikanen, Turken, Afghanen, Irakezen (met vals Syrisch paspoort) zijn toen het land binnengekomen. Merkel riep alle EU-landen op om mee te doen aan haar “Gutmensch”-actie en iedereen binnen te laten die binnen wilde: "Het kan niet zijn dat er mensen uitgesloten worden"... Merkel is krankzinnig geworden: 1,5 miljoen “vluchtelingen” niet genoeg – ze wil immigratie “propaganda” in Afrika en de Balkan.
Het Vlaams Belang zal morgen donderdag actie voeren naar aanleiding van de uitreiking van een eredoctoraat aan de Duitse Bondskanselier Angela Merkel. Het Vlaams Belang vindt het immers onbegrijpelijk dat de politica die verantwoordelijk is voor de meest ontwrichtende immigratiecrisis uit de recente Europese geschiedenis daarvoor door de twee grootste Vlaamse universiteiten in de bloemetjes wordt gezet.
Haar ‘Willkommenspolitik’ is zowat het symbool geworden voor de ongebreidelde immigratie die de fundamenten van de Europese samenleving ondergraaft. Met haar eigengereide optreden ontpopte Merkel zich tot een onverantwoord en ondemocratisch leider zonder enig respect voor de bestaande verdragen, afspraken en rechtsregels.
Zwitserland heeft een rechtszaak gewonnen bijhet Europees Hof voor de Rechten van de Mens en mag daarom moslimmeisjes verplichten om deel te nemen aan gemengde zwemlessen. Het hof vindt de integratie van migrantenkinderen belangrijker dan godsdienstvrjheid, en daarom moeten moslimmeisjes aan alles verplicht meedoen in school.
Niet alleen in Zwitserland, in heel Europa waar moslims neergestreken zijn en zich uitgezaaid hebben, is er het probleem van moslimdochters die zich op school aanstellen door niet te willen deelnemen aan zwemlessen. En turnlessen zijn ook al een probleem. Moslimmeisjes houden niet van zwem- en turnlessen op school. Ze hebben er een hekel aan, ze willen niets van hun lichaam laten zien.
En of die lessen gemengd zijn of niet, dat maakt niets uit, ze wíllen gewoon niet zwemmen of turnen. Ze willen blijven cocoonen in hun allesverhullende kleding en niemand mag naar hen kijken. Niemand mag iets zien van hun lijf... Waarom maken ze zich niet onzichtbaar? Of verschuilen ze zich niet voorgoed in hun ondergrondse kelder? Of ver weg van de westerse samenleving? Of terug naar hun zandwoestijn?... Dan kan geen mens nog een stukje van hun bloot vlees zien...
De ziekelijke angst van moslima's om iets van hun lichaam te tonen, zal in de toekomst voor grote problemen zorgen. Ze verafschuwen hun eigen lichaam, terwijl ze hier leven in een cultuur waarin het lichaam wél gezien mag worden, wel getoond mag worden in al zijn heerlijkheden. Volle welvingen en sierlijke glooiingen, bolle borsten en wiegende heupen, het mag allemaal in volle glorie tentoon gespreid worden. Westerse vrouwen pronken met hun lichamelijke pracht en praal, wat is er mis mee?...
Terug naar de zwemlessen op school. Niet alleen in Zwitserland, ook hier in Vlaanderen, zijn zwemlessen verplicht voor álle leerlingen, ook voor moslimmeisjes. Zwemles voor alle leerlingen zonder onderscheid, of ze nu 's zondags naar de kerk gaan of ze dragen een boerka, zwemmen zullen ze.
Toch heb ik vroeger vele moslimmeisjes zien zwaaien met doktersbriefjesdie hen vrijstelden van turnen en zwemmen, vaak voor een heel schooljaar. Toch hoefden ze de jongens niet te vrezen, want de zwemlessen waren apart. De waggelganzen en vette betterfoodmeisjes zaten dan als logge wezens langs de kant van het zwembad een alternatieve taak in te vullen, terwijl ze hun Vlaamse zwemmende klasgenootjes uitlachten. Hun gewetenloze huisartsen krabbelden een flutreden op een frommelbriefje. Meestal kwam het er op neer dat de moslimmeisjes om religieuze redenen niet hoefden deel te nemen aan de lichamelijke schoolse activiteiten. De Raad van Geneesheren weigerde iets te ondernemen tegen de frauderende artsen.
Om de zwemplicht te omzeilen zullen nu ook in Zwitserland artsen vaker geconsulteerd worden. Om briefjes te schrijven voor moslimmeisjes die niet willen zwemmen...
Die preutse Hollanders toch. Nu zetten ze 't hele land in rep en roer vanwege een paar onschuldige krantenkoppen in De Telegraaf. En dan hebben ze 't heel gewichtig over 'xenofobe titels'. 'Xenofoob'? 'Xenofobie'? 'Xeno wat?... De afkeer van vreemdelingen is geen fobie, heeft niets te maken met het psychiatrische 'fobie', maar is een logische, onwillekeurige en menselijke reactie op de asielplaag. Ja, asielplaag!
"Asielplaag" stond er als titel bovenaan het krantenartikel over die ambetanteriken die hier binnengedrongen zijn om onze hele samenleving overhoop te gooien en te parasiteren op kosten van de belastingbetaler. Indringers en luilakkende klaplopers, asielwaanzin, vluchtelingenkwelling, asieloverlast, luizenplaag, rattenplaag, invasie, indringers, noem maar op... keuze genoeg om een artikel over asielzoekers te schrijven.
Maar écht ziekelijk is xenofilie, of nog erger, xenomanie, de verering en aanbidding van buitenlanders, bv door gestoorden en debielen die als gekken staan te zwaaien met spandoeken om vluchtelingen verwelkomen. Waarom struikelen politiek-correcten toch steeds over 'xenofobie'?... Terwijl 'xenomanie' een misdrijf is tegenover de eigen bevolking!
Suggestie voor een asielvriendelijke krantenkop: Sprinkhanenplaag! Dat lijkt me een geschikte titel. Het xenofobe druipt er van af. Het gaat over plagerijen door massa's sprinkhanen die in onze contreien zijn komen neerstrijken, die alles kaal vreten, maar daarna niet vertrekken zoals het een fatsoenlijke sprinkhaan betaamt, maar die blijven hangen en plakken tot het laatste restje en het onderste uit de maatschappelijke kan opgevreten is. De plaag van de allesvreters stijgt ten top wanneer ze alle sprinkhanen uit de hele wereld laten overkomen om zich te herenigen met hun lotgenoten...
Boeboe Jaja eindelijk buitengestampt bij De Standaard
Op den toog bij Bertie ligt soms wel eens De Standaard, het schone-schijn-gazetje waarmee Bertie graag dweept, en dan streelt ze het papier en stoeft over de lay-out en zo. En met Boeboe Jaja is er ook niks mis mee, vindt ze. Ach, gewone meningsverschillen... Maar toen ze heftig beweerde dat Donald Trump nooit president kon worden, groeiden onze wegen met een forse ruk uit elkaar. En dat Hillary Clinton een schoon madammeke is, waren woorden die helemaal wegwaaiden in de wind toen twee cafédeuren tegelijk opengingen.
Lezer, als je ergens een pintje gaat drinken, zwijg dan over politiek, over de vuile was die thuis buitenhangt, over aanhouderijen en andere roddels. Zelfs over het weer babbelen kan de interactie met een cafébazin verstoren. In stilte genieten van elk slokje in je glaasje en dan verlangend uitkijken naar een volgende glaasje, dat is de boodschap.
De Standaard zet Abou Jahjah als columnist aan de deur: "Druk van N-VA"
Een uitspraak op sociale media van Dyab Abou Jahjah, waarin hij de dodelijke aanslag in Jeruzalem geen terrorisme maar een legitieme reactie tegen de Israëlische bezetter noemde, heeft niet alleen bijval geoogst maar ook veel kwaad bloed gezet. Staatssecretaris Theo Francken (N-VA) noemt de reactie van Abou Jahjah “ziek”. De Standaard geeft te kennen de columns van de man niet langer te zullen publiceren.
“By any means necessary! #Free Palestina “, postte de Belgisch-Libanese publicist en activist Dyab Abou Jahjah op zijn Facebook nauwelijks enkele uren nadat een Palestijn met een truck was ingereden op Israëlische militairen. Daarbij kwamen zeker vier mensen om het leven en werd de dader doodgeschoten.
Het leek er op alsof Jahjah daarmee de dodelijke aanslag leek goed te keuren. Enkele uren later verduidelijkte hij zijn uitspraak: “Een aanval op de bezetting van soldaten in bezet gebied is geen terrorisme. Het is een wet. Elke Palestijnse burger, net als elke burger in de wereld, die onder een illegale militaire bezetting moet leven, heeft het recht om zich te verzetten tegen die bezetter. Dat recht wordt verzekerd door de internationale conventie van Genève.” Volgens Abou Jahjah wijst alles erop dat de aanval een daad van Palestijns verzet is en geen terreuractie van ISIS.
Theo Francken reageerde scherp. Volgens hem toont dit bericht dat Abou Jahjah de “keuze voor het kalifaat” maakt. “IS-terreur verheerlijken, als het maar tegen Israel is, is alles goed.”
Jahjah: "De Standaard toonde zich drie jaar geleden erg moedig om mij in huis te halen als columnist. Maar sinds die dag stonden we voortdurend onder druk door verdachtmakingen en moddergooien uit rechtse hoek... Het is duidelijk dat men hier nog steeds moeite heeft met een kritische stem vanuit een niet-Westers perspectief".
's Nachts droom ik geen erotische dromen, ook geen nachtmerries, maar verklarende dromen die gebeurtenissen uit het verleden verhelderen. Er wordt 's nachts in mijn bed in het holst van de nacht heel wat opgehelderd en begrijpelijk gemaakt. 't Zijn vruchtbare nachten ten huize van Lieve.
Glaasjes Melk en Sinterklaasliedjes op Kerstavond
Zo belandde ik op kerstavond in het atheneum van directeur Blauwbaard. Een spookachtig gebouw was het geworden. Ze hebben er een melkfabriek van gemaakt. Waarom ik daar moest zijn was onduidelijk, maar ik was er getuige van een meelijwekkend tafereeltje. De verpaupering van de school ten voeten uit.
Daar zaten ze allemaal bijeen in een troosteloze helverlichte leraarskamer, als in een koele refter. Hun blik was troebel en glazig, ze maakten een verwarde indruk. Het voltallige personeel was aanwezig hoewel de school niet meer bestond, kapot gemaakt door migrantenleerlingen waaraan heel wat geldverslindende projecten verprutst werden. Parels voor de Zwijnen.
Een armtierig kerstboompje stond eenzaam in een hoekje, en aan de bolvette slagroomsoezen op tafel was te zien dat er een feestje aan de gang was. Geen wijnen noch bieren, maar iedereen zat er met een glas melk in z'n handen, terwijl ze sinterklaasliedjes zongen op kerstavond.
Blauwbaard was een oude lelijke man geworden, getekend door zijn verering van allochtone leerlingen, en gekweld door zijn verslenste macho-uitstraling, hij kon het niet verkroppen dat zijn verleidingstrucjes geen uitwerking meer hadden op zijn leraresjes.
En studiemeester Hazelstruik had al zijn voornaamheid verloren en zat erbij als een ineengezakt puddinkje. De grote afwezige was de islamleraar, die was al naar de hemel vertrokken om Sinte Pieter te plagen met koranverzen, maar geen nood, hij stuurde zijn geest naar de aarde om het kerstfeestje in de school bij te wonen, want een personeelsfeestje zonder islamleraar bestond vroeger niet...
... Later werd het hele gezelschap opgehaald door een vrachtwagen en terug naar huis gevoerd. Allen waren ontsnapt uit een instelling voor psychisch gestoorden...
"Vluchtelingen verwelkomen om terreurdaden te voorkomen"
Paus Franciscus: “Vluchtelingen verwelkomen is beste verzekering tegen terreurdaden”..."Iedereen zou zijn deur moeten openzetten voor vluchtelingen"...
"Ik moedig jullie aan om vluchtelingen te verwelkomen in jullie huizen en gemeenschappen, zodat hun eerste ervaring met Europa niet de traumatische ervaring wordt van slapen in de kou op straat, maar van een warme menselijke ontvangst."
Omstreden Belgisch-Marokkaanse imam duikt opnieuw op
De imam op de foto steekt zijn vingertje op. Hoewel het niet meer mag, vingertjes opsteken. Ik denk dat de imam iets wil vragen en daarom gaat zijn wijsvingertje omhoog. Een tic die hij overgehouden heeft aan zijn jeugdjaren, toen hij zijn broek versleet op de schoolbanken en daarom draagt hij nu een kleed. De imam wil vragen of hij hier in scholen en moskeeën mag komen haatprediken. Heel beleefd steekt hij eerst zijn vingertje op alvorens zijn brutale vraag te stellen. Ik kan me best voorstellen dat er schooldirecties zijn die hem willen verwelkomen.
Zijn naam is Tarik Chadlioui, een Belgisch-Marokkaanse imam. Door zijn dubbele nationaliteit lijdt hij aan de aandoening 'schizofrenie'. Hij is niet toerekeningsvatbaar voor zijn woorden en daden en lult er maar wat op los. Eigenlijk zou de man geïnterneerd moeten worden, of liever: achter tralies gezet worden.
Toch krijgt hij vrij spel en komt binnenkort naar ons land om de jeugd op te hitsen en warm te maken om te gaan strijden in Syrië. En om niet-moslims in een slecht daglicht te stellen. Ja, want alles wat niet-moslimiaans is, deugt niet, zegt de man.
Tarik is een verstokte haatprediker, een verslaving waarvoor hij in een abdij was gaan afkicken, maar daar ging ie aan de haal met flesjes trappist en ging ie lurken aan de eikenhouten trappistvaten. Toen was de maat vol voor de paters en werd hij de abdij buitengesjot. De paters bestempelden hem als onverbeterlijk en stonden machteloos tegenover Tariks verslaving, haatzaaien en niet-moslims pesten. De haatimam is reddeloos verloren, hij kan fluiten naar de maagdjes in het hiernamaals. Zelfs Allah en Mohammed zitten meewarig hun hoofd te schudden bij het aanschouwen van de levenswandel van hun afvallige volgeling.
Tot hier de fictie. En nu de échte feiten.
De omstreden Belgisch-Marokkaanse imam Tarik Chadlioui, ook wel Tarik Ibn Ali genoemd, is opnieuw opgedoken in het Nederlandse Gouda. De “haatimam” sprak begin deze maand bij een benefietactie voor een moskee.
De VVD in de gemeenteraad van Gouda stelt vragen aan het college, schrijft De Telegraaf. Chadlioui was lid van de omstreden organisatie Sharia4Belgium. De man sprak in april vorig jaar nog kinderen toe in een moskee in Boskoop. Dat leidde tot enkele vragen in de Nederlandse Kamer.
Broeder Tarik ibn Ali is veelbesproken omdat hij geldt als de inspirator van het inmiddels opgedoekte Sharia4Belgium, een radicale moslimorganisatie die oproept tot haat jegens niet-moslims. In een rechtszaak tegen de voormalige voorman van de beweging zei de rechter in 2015 dat Sharia4Belgium zelf geen aanslagen pleegt, maar die wel nastreeft.
Tarik Ibn Ali zou ook banden hebben met jihadstrijders in Syrië.
Mijn Land is Vlaand'ren! Het is een lied gezongen door de bariton Alfo De Quick op muziek van Renaat Veremans. Alfo De Quick vertolkt het lied met een diepe warme stem. Vorig jaar 11 juli op de Vlaamse feestdag heb ik het op m'n blog gezet. 'Mijn Land is Vlaand'ren' is de hartverwarmende intro van de Vlaamse film 'De Witte', een meesterlijke verfilming (1934) van het boek van Ernest Claes. De film laat je proeven van de landelijke sfeer van het Vlaanderen van 1900. Vlaamser kan het niet.Samen met de intro-beelden geeft het lied 'Mijn Land is Vlaand'ren' je een warm Vlaanderen-gevoel.
De tekstschrijver was Willem Gijssels (1875 - 1945), een Vlaams letterkundige en schrijver.