Parlementslid Barbara Bonte (Vlaams Belang) vroeg de cijfers op. Vlaams-Brabant is koploper: 22,5 procent van de leerlingen in de lagere school en 14,6 procent in het secundair spreekt geen Nederlands thuis. Daarna volgen Antwerpen (19,6 procent in het basisonderwijs, 13,6 procent in het secundair), Oost-Vlaanderen (respectievelijk 14 en 10,5 procent) en Limburg (13,5 procent en 9,1 procent). West-Vlaanderen is hekkensluiter, met 8,9 procent anderstalige leerlingen in de lagere school en 6,18 procent in het middelbaar.
In het Nederlandstalige onderwijs in Brussel ligt dat cijfer nog hoger. 70,4% van de lagereschoolkinderen spreekt met hun ouders een andere taal, in het middelbaar gaat het om 60,6 procent van de leerlingen. Dat is bijna 10% meer dan 5 jaar geleden.
--------------
Op tv zag ik eens een Marokkaanse trambestuurder in opleiding - Mouhcine Roudah - die zich verstaanbaar kon maken, maar aan zijn uitspraak haperde er wat. Zo ook bij alle allochtone schoolverlaters die de finesses van de Nederlandse taal niet aanvoelen, en nooit zùllen aanvoelen: woordenschat, zinsbouw, articulatie en vooral spraakkunst laten te wensen over, zo heb ik het vroeger ervaren in de middelbare concentratiescholen. Het klonk soms zó abominabel dat ik dacht: "Dat komt nooit meer goed. Hier geboren en tòch nog een spraakgebrek!" Ach ja, de thuistaal! Hun hele jonge leven lang horen ze thuis, op straat en op de speelplaats niets anders dan de moedertaal uit hun verre thuisland. Iedereen dacht toen: laat de school met haar kostbare taalprojecten alle taalproblemen oplossen bij die bruintjes... Mirakels bestaan niet!
Noodkreten Leraren Nederlands
Leerkrachten Nederlands, die de onmogelijke opdracht hadden om het vak Nederlands te onderwijzen aan Turkse en Marokkaanse leerlingen, heb ik vroeger horen klagen:
"Ik ken Turkse leerlingen die thuis straf krijgen als ze een Vlaams woord durven uitspreken. Dat gebeurt in gezinnen waar uitsluitend Turks gesproken wordt. Het Nederlands zien ze als iets minderwaardigs."
Lieve: Er is de minachting voor de Nederlandse taal en Vlaamse cultuur. En toch willen ze dopgeld, kindergeld, ziekenkasvoorwieningen. Die gunsten komen toch ook van Vlaanderen?!
"Ik dweil met de kraan open, ik sloof me elke dag uit om hen een paar woordjes Nederlands te leren. En als ze dan terugkeren van hun vakantie in Turkije, dan zijn ze alles vergeten."
Lieve: De ontvankelijkheid voor de Nederlandse taal wordt vernietigd door het constant horen van Turks om zich heen, thuis, op de speelplaats, zelfs in de klas, en door de lange vakanties in hun thuisland.
"Nu zijn er hier 3 leraren Nederlands voor 10 Turken, en nóg altijd kunnen ze en willen ze geen Nederlands spreken!"
Lieve:De 3 leraren waren er in het kader van een miljoenenproject dat de achterstelling van migranten op school wilde tegengaan. Ja, ja.
Ik kan nog doorgaan over de thuistaal van onze vreemde medeburgertjes, maar nu is het tijd voor Mijn Dagelijkse Zonde!