In de stille Kempen op de Nieuw Rommersheide "Mobiliteit" versus "Rust"
12-09-2009
bouwovertredingen regulariseren
Regularisatie van onvergunde werken
Regularisatieaanvragen zijn aanvragen voor bestemmingswijzigingen, bouwwerken en/of verbouwingen die reeds werden uitgevoerd zonder voorafgaandelijke bouwvergunning. Het is de bedoeling om voor de illegaal uitgevoerde werken (hetzij vastgesteld of niet) alsnog een bouwvergunning te bekomen.
De dossiersamenstelling is dezelfde als deze voor nieuwbouw.
Het niet naleven van de reglementering van ruimtelijke ordening kan zeer zware gevolgen hebben voor de eigenaar in kwestie en uiteindelijk voor de ganse wijk, dus alle mede-eigenaars. Meerdere eigenaars beseffen nog steeds niet dat wij in een "Recreatief woongebied"wonen, besluit van de Vlaamse Regering dd.20-10.1999 (Belg staatsblad dd.11-01-2000 van het gewestplan Turnhout, gewijzigd van 'zone voor verblijfsrecreatie' naar 'woongebied met recreatief karakter'. Wij zijn ook wettelijk verbonden aan de zogenaamde 'appartements wetgeving' ttz Burgerlijk wetboek artikel 577,er kan dus met andere woorden eigenlijk niets gebeuren zonder samenspraak met de syndicus, die ook, zoals elke mede-eigenaar, zich moet houden aan de wetgeving ! DUS alvorens iets te bouwen/verbouwen/bomen uitdoen, eerst even via de "gemeente" gaan ! In bijlage het BPA van de gemeente Brecht - wij behoren tot "ZONE C" Een verwittigd mens is er ... waard !
Zijn verboden,behalve indien nodig en enkel met toestemming van de syndicus,
-het aanbrengen van enige wijziging in de gemeenschappelijke zaken of het verrichten van enig werk daarop.
-het plaatsenvan voorwerpen of zaken die de doorgang op gemeenschappelijke wegen en paden hinderen.
-het uitvoeren op gemeenschappelijke delen van het domein van huishoudelijk werk zoals het borstelen of uitkloppen van tapijten, beddengoed of klederen, het ophangen van linnen, het schoonmaken van meubels of toestellen enz.
De parkeerplaatsen behoren niet tot de individuele eigendomstitels van de mede-eigenaars maar om een gemeenschappelijk deel waaraan exclusieve gebruiksrechten worden toebedeeld, in casu het recht tot gebruik van deze plaatsen (parking voor eigen voertuig(en)).
Een individuele mede-eigenaar kan dus niet eenzijdig een (stuk) gemeenschappelijk deel (bv een parkeerplaats) overdragen, met een zakelijk recht verzwaren, verkopen of verhuren, hij kan het enkel door een mede-eigenaar (gratis) laten gebruiken. (Best is om 1 de syndicus te verwittigen en 2 om een schriftelijke gebruiksovereenkomst te maken ondertekend door de 2 partijen en de syndicus en voor een duur van max. 1 jaar - eventueel verlengbaar volgens punt 1)
Afval gedumpt door mens en dier : beschaafde mensen dumpen etensresten, tuinafval, zelfs snoeihout in het bos tegenover onze officiele uitgang en tegenover de Koekoeksdreef. Nog beschaafde mensen laten hun honden hun drollen (grote en kleine) achter op ons terrein. (eentje vlak voor de parking en eentje op een wandelweg op ons terrein) En dan maar zagen over hoe het eigenlijk allemaal zou moeten ? Foto 1 en 2 hondendrollen (grote) op ons terrein Foto 3 en 4 tuinafval (gazon en ook veel snoeihout) in het bos tegenover onze uitgang Foto 5 etensresten tegenover de Koekoeksdreef. Het zijn meestal mensen van onze wijk die er een boeltje van maken.
Op de Mieksebaan is het soms een echt stort, ook veroorzaakt door het "mensdom", veel daarvan wordt stiekem gedropt door ???
Hou aub alles "proper", het is best gezelliger voor iedereen inclusief de huidige storters ! Met dank
Op vakantie? Opgelet, want inbrekers lezen tegenwoordig mee op Facebook & co
Wie veel gebruik maakt van sociale websites zoals Facebook, Twitter, Netlog en MySpace, doet er goed aan voorzichtig te zijn met de verspreiding van berichten over zijn vakantieplannen. Inbrekers lezen mee, waarschuwen politie en verzekeraars.
Ander tijdperk, andere brievenbus Vroeger controleerden inbrekers de papieren brievenbus om te achterhalen of iemand op vakantie was, nu kijken ze blijkbaar in je digitale brievenbus. Meldingen over wanneer en hoe lang iemand op vakantie gaat, kunnen voor inbrekers aanleiding zijn om het woonadres te achterhalen en toe te slaan. (mvl)
wegwerken van discriminatie in echtscheidingsprocedure
Er is nog een wettekst die uit de Senaat komt en die bepaalt dat iemand die een echtscheiding zonder schuld aanvraagt, niet langer automatisch opdraait voor alle gerechtskosten. Het ontwerp komt tegemoet aan een arrest van het Grondwettelijk Hof, dat de bestaande regeling als discriminerend bestempelde. Als beide partners de procedure inleiden, worden de gerechtskosten door beiden gedragen, maar als slechts één partner de procedure begint, draait hij of zij op voor alle kosten. Voortaan zullen de gerechtskosten verdeeld kunnen worden onder de partijen. (Netto)
België zal stapsgewijs het Europees rijbewijs invoeren. Dat heeft de vorm van een elektronische kaart en zal maximaal 15 jaar geldig zijn. De kaart zal tal van gegevens bevatten die de politie zal kunnen raadplegen.
(netto) Gedaan met dezelfde pasfoto van 20 jaar geleden die nog steeds prijkt op uw rijbewijs. Vanaf 1 juli 2010 zal België geleidelijk aan het Europees rijbewijs invoeren, meldt de website van Soir Magazine. Dat moet ook om in orde te zijn met een Europese richtlijn die alle rijbewijzen in Europa wil uniformiseren.
Slechts 15 jaar geldig
Het nieuwe rijbewijs krijgt de vorm van een bankkaart en zal op geregelde tijdstippen moeten worden hernieuwd. De hervorming lag deze ochtend ook op de tafel van de ministerraad. "Onlangs heb ik mijn rijbewijs laten vervangen. Maar hoeveel automobilisten rijden nog steeds rond met oude en gescheurde documenten met een foto erbij van 40 of 50 jaar geleden?", vraagt Etienne Schouppe, staatsecretaris voor Mobiliteit, zich af.
In tegenstelling tot het huidige rijbewijs zal de nieuwe 'bankkaart' ook niet voor eeuwig geldig zijn. De geldigheidsduur werd beperkt tot 15 jaar. De nieuwe chauffeurs zullen in eerste instantie het hernieuwd rijbewijs krijgen. Daarna zal de nieuwe versie geleidelijk aan over de rest van de bevolking worden verdeeld. De prijs blijft gelijk: 11 euro.
Met het nieuwe elektronische rijbewijs krijgt de politie toegang tot een maximum aan informatie over de bestuurder. De bedoeling is dat ook de politiediensten in andere Europese lidstaten dat nieuwe rijbewijs kunnen consulteren.
Het voorstel van de Europese Commissie om de geldigheidsduur van het rijbewijs nog te beperken voor 65-plussers, werd in de Europese richtlijn niet opgenomen. De lidstaten hebben wel het recht om een rijbewijs niet te vernieuwen in functie van een medisch onderzoek.
Internationaal rijbewijs
Wie naar een niet-Europese lidstaat reist en daar met de auto wil rijden, moet nagaan of een Belgisch rijbewijs daar wel geldig is. Is dat niet het geval, dan moet u een internationaal rijbewijs aanvragen bij uw gemeente. Daarvoor hebt u nodig:
een recente pasfoto
uw identiteitskaart
een geldig Belgisch rijbewijs
16 euro
Een internationaal rijbewijs is 3 jaar geldig. Let wel: als u in België rijdt, moet u wel nog een nationaal rijbewijs kunnen voorleggen.
De kantoren zijn al verhuisd naar hun nieuw adres :
Controle van het kadaster Lt Coppenskazerne Ruiterijschool 3 bus 40 St Jobse steenweg 2930 Brasschaat/Maria-ter-Heide telefoon nr : 0257/76440 fax nr : 0257/96575 e-post : contr.kad.brasschaat@minfin.fed.be
Het registratiekantoor is daar ook gevestigd, wel andere telefoon nr : 0257/76420 fax nr : 0257/97783 e-post : kant.reg.brasschaat@minfin.fed.be
Dit is zowel voor Brasschaat, Brecht, Wuustwezel en Schoten Er volgen vermoedelijk nog diensten
16/06 Terwijl de eerste ambtenaren hun intrek nemen in de gerenoveerde Coppenskazerne, raakt ook de verdere invulling van de site stilaan bekend.
Ontvanger Eva De Knijf is sinds 25 mei een van de eerste bewoners van de Coppenscampus. De afwerking is blijkbaar allemaal een beetje snel moeten gaan op het einde, want als je iets met tape op de muur plakt, heb je de witte verf mee, lacht Eva in haar mooie ruime kantoor op de tweede verdieping. Daar huizen kadaster en registratie, op de eerste verdieping zit de BTW. De verf is nog niet droog en bladdert hier en daar af.
"Het is even wennen, met allemaal nieuwe meubelen en zo. De grootste winst is de ruimte, zowel voor mij hier alleen als voor mijn collegas die samen zitten. Vroeger, aan de Guyotdreef, zaten we zo benepen dat we een deel van ons materiaal in een ander lokaal moesten zetten. Nu is het echt fris, ruim, overzichtelijk, en met veel licht van buiten
"Een nadeel is wel dat we verder van het centrum van Brasschaat zitten. Sommige collegas fietsten vroeger onder de middag naar de GB voor boodschappen, dat gaat niet meer. En voor onze dinsdagse lunch zoeken we ook nog een adresje in de buurt. Op tijdens de middagpauze wat wandelen kan ook niet, want het militaire groen is afgesloten. Maar we passen ons aan, de balans is positief."
Jaar tijd om school neer te zetten
De Brasschaatse BUSO Openluchtscholen (Buitengewoon Secundair Onderwijs) moeten eind volgend jaar de huidige klaslokalen aan de Miksebaan verlaten. Een verhuizing naar de Coppenscampus zou een oplossing bieden, maar is nog lang niet zeker.
Dat zegt Walter Oddery, coördinerend directeur van de scholengemeenschap Agora secundair waarin BUSO Openluchtscholen opgenomen is. Midden in een schooljaar verhuizen is niet goed, geeft hij toe, dus we mikken op 1 september 2010 om in onze nieuwe stek te zitten.
Door problemen met een bodemattest kon defensie pas eind mei de grond overdragen aan IGEAN, en nu moet het snel gaan. We zijn volop bezig met een haalbaarheidsstudie, en die willen we nog deze maand afronden, legt Oddery uit. De vier gebouwen zijn groot genoeg, de vrije ruimte errond, voor spel en sport, ook. Er is trouwens al een sporthal. Lijnbussen zijn er ook al."
"Er moeten nog wel garages komen voor onze afdelingen automechanica. Maar in principe moet het allemaal kunnen tegen 1 september 2010, eventeel enkele maanden later. De bestaande klaslokalen aan de Miksebaan worden nadien verbouwd voor begeleid zelfstandig wonen.
Ook Civiele Bescherming wil verhuizen
Burgemeester Dirk de Kort (CD&V) maakt zich sterk dat ook de Civiele Bescherming komt. "Wij zijn niet echt vragende partij, maar als we er dezelfde voorwaarden als nu aantreffen, dan is het in orde, zegt eenheidschef Edwin Van der Eecken van de Civiele Bescherming.
Momenteel zit de Civiele Bescherming aan de Pauwelslei. We beschikken hier over zes hectaren. In de KMOzone zal het iets minder zijn, maar dat is geen probleem. De ligging is natuurlijk veel beter, we zitten er vlak bij de oprit van de E19. Bij het uitrukken moeten we niet telkens door het centrum van Brasschaat. Verder is het ook makkelijker dat we geen droogtoren voor de waterslangen meer nodig hebben, zegt Van der Eecken.
Als de verhuizing er daadwerkelijk komt, zoekt Brasschaat een private partner om voor de Civiele Bescherming gepaste lokalen neer te zetten. Ook neemt Brasschaat de gebouwen aan de Pauwelslei dan over. Het is nog niet uitgemaakt hoe we die ruimte gaan invullen, zegt burgemeester de Kort. bron : GVA
BRECHT - De gemeenteraad keurde de lastvoorwaarden van de plannen en het bestek goed van de heraanleg van de gemeenteplaats. Het dorpsplein wordt volledig gerenoveerd. Ook het Schoolplein achter het oud-gemeentehuis en de Mudaeusstraat krijgen een nieuw uitzicht. Begin augustus starten de werken van de nutsmaatschappijen waarbij elektriciteitsleidingen, gasleidingen en riolering worden vernieuwd. Begin oktober start de heraanleg van het plein. De werken worden geraamd op 2.068.537,65 euro. Dat is beduidend minder dan de eerste ramingen. Dat komt omdat het schepencollege wil besparen op straatmeubilair. De openbare verlichting wordt uitgebreid en zal 206.376 euro kosten. (vw)
Wij hebben geen enkel vertrouwenswekkend element gevonden in de offerte van Deko Tour via Media Mobile Marketing
Het ECC heeft op enkele dagen tijd meer dan 30 telefoons ontvangen van consumenten die een gratis reis aangeboden kregen ter waarde van 1500 op voorwaarde dat ze de administratieve kosten van 98 zouden betalen.
Het aanbod gaat uit van een Turkse reisorganisator, Deko Tour, die het Duitse Media Mobile Marketing als tussenpersoon gebruikt.
Vermits het aantal vragen dat we ontvingen en het onduidelijke aanbod enige argwaan wekten, hebben wij geprobeerd de identiteit van de betrokken firmas te achterhalen.
Op het adres in Düsseldorf dat vermeld is op de documentatie die de consumenten ontvingen, bevindt zich een firma met een andere naam. De Duitse autoriteiten melden ons dat de firma Mobile Media Marketing gevestigd is in het Verenigd Koninkrijk. Daar is ze momenteel onderworpen aan een schrappingsprocedure, omdat ze een administratieve procedure niet respecteerde.
Noch in Duitsland, noch in Engeland, noch in België is er een telefoonnummer ter beschikking van de consumenten.
Ook van de Belgische advocaat, op wiens rekening de administratieve kosten gestort dienen te worden, hebben we geen informatie gekregen.
De algemene verkoopsvoorwaarden van Mobile Media Marketing vermelden dat zij geen enkele verantwoordelijkheid draagt met betrekking tot de reis zelf. De organisator van de reizen, Deko Tour, die buiten de Europese Unie gevestigd is, is als enige wettelijk verantwoordelijk.
Voor zover wij weten, beschikt Deko Tour niet over de vereiste vergunning om in België georganiseerde reizen aan te bieden.
Bij gebrek aan overtuigende bewijzen, raden we je aan om voorzichtig te zijn. Weet ook dat aanbiedingen die te mooi zijn om waar te zijn, het over het algemeen ook niet zijn
Het oude nummer 110 verdwijnt en wordt vervangen door het nieuwe noodnummer 116000 !!!
Het totstandkomen van het nieuwe noodnummer.
Child Focus vestigt zowel op nationaal als inetrnationaal vlak de aandacht op de problematiek van de verdwijning van kinderen. Hiertoe richtte Child Focus en 2001 Missing Children Europe (MCE) op, een Europese federatie van 23 gelijkaardige NGOs in 16 landen.
Onder impuls van MCE nam de Europese Commissie in februari 2007 de beslissing om het nummer 116000 in alle lidstaten te reserveren als meldnummer voor vermiste kinderen.
Intussen werd deze beslissing ten uitvoer gelegd door de Conference of European Postal and Telecommunications Administrations (CEPT), die ervoor gezorgd heeft dat het nummer 116 000 in niet minder dan 48 landen (zo goed als het gehele geografische europese grondgebied) gereserveerd is en dus niet voor andere doeleinden gebruikt kan worden.
Rome is niet op één dag gebouwd. Het meldnummer 116000 voor vermiste kinderen is nu al operationeel in 7 landen: Hongarije, Polen, Nederland, Griekenland, Portugal, Roemenië, Slovakije, . en nu dus ook bij ons, als achtste land. Binnenkort volgen Frankrijk en Italië.
Waarom?
Vanzelfsprekend komen veruit de meeste oproepen op een noodlijn van inwoners van het eigen land.
Maar: de mobiliteit van burgers neemt toe, en de grenzen vervagen. Met een Europees eenheidsnummer beschikken Belgische reizigers in het buitenland, of vreemdelingen die in België verblijven, steeds over het juiste noodnummer wanneer ze geconfronteerd worden met de verdwijning van een kind.
Bovendien worden internationale opsporingscampagnes vergemakkelijkt, omdat er internationaal slechts één telefoonnummer moet worden vermeld. De nationale nooddiensten verbinden zich ertoe de relevante getuigenissen onmiddellijk door te geven aan hun collegas én aan de bevoegde politiediensten.
Hoe werkt het?
Het Europees noodnummer voor vermiste kinderen geeft toegang tot de lokale, nationale diensten die met verdwijningen van kinderen belast zijn. Concreet wordt in elk land één instantie of organisatie aangeduid die alle 116000-oproepen uit dat land ontvangt en behandelt.
Wie in België het nummer kiest komt terecht bij Child Focus.
Specifieke werking van de Child Focus-noodlijn.
Het nummer is dag en nacht, zeven dagen op zeven bereikbaar. De bellers worden zoveel mogelijk in een gemeenschappelijke taal aangesproken: de operatoren spreken minstens de landstalen plus Engels. Desgewenst wordt anonimiteit gegarandeerd. Om veiligheidsredenen wordt elke oproep op band opgenomen. Elke relevante oproep wordt meteen geregistreerd in een databeheerssysteem. Aan elk dringend geval wordt onmiddellijk gevolg gegeven door het aanduiden van een dossierverantwoordelijke, die net zoals de operatoren in een wachtsysteem werkt. Alle getuigenissen worden volgens een geschreven protocol meteen doorgegeven aan de bevoegde politiediensten.
Het oude nummer 110 blijft om veiligheidredenen nog geruime tijd bereikbaar. Hoelang precies zal volgend jaar geëvalueerd worden. Er zal vanaf nu geen publiciteit meer voor worden gemaakt.
Naast verdwijningen behandelt Child Focus ook meldingen van extrafamiliaal seksueel misbruik via dezelfde noodlijn.
Gezamenlijke actie
Child Focus stelt vandaag ook het Europese logo voor dat tot stand kwam onder impuls van MCE. Het is de eerste uiting van een gezamenlijke campagne, die op 25 mei (Internationale Dag van de Vermiste Kinderen) van start zal gaan. (bron : het gezinsportaal)
Deze week enkele beeldjes genomen van onbewaakte nesten, de moederkes waren even het nest uit .... als dat niet prachtig is !!! foto 1 is nest van een merel foto 2 is kunstwerk van een meesje.
Bericht van de gemeente Brecht : Tengevolge van een interne reorganisatie bij de huisvuilophaler Anny Lannoey heeft deze ons gemeld dat het voor hen niet meer haalbaar is om alle zakken op donderdag op te halen. De ophaling van de huisvuilzakken langs de Koekoeksdreef zal dus vanaf heden niet meer op donderdag maar wel op vrijdag geschieden. Gelieve hiermee rekening te houden bij het buitenzetten van uw huisvuilzak(ken). Voor de eigenaars van NRH zelf is dat geen enkel probleem, wij kunnen onze zakken droppen in de voorziene verzamelbakken vooraan op de parking, enkel voor de mensen die hun zak(ken) langs de Koekoeksdreef zetten is het wel anders. (bron : brief dienst Afval en Duurzaamheid van de gemeente Brecht)
De ophaling van de (bruine) huisvuilzakken ter hoogte van onderstaande straten zal dus niet meer op donderdag maar wel op vrijdag geschieden.
ZONE 3: Albatrosdreef; Andrélaan van Mieksebaan tot aan E19; Anjerslaan; Baan op Sas 3; Bareellaan; Bosbesdreef; Dennenbosdreef; Donkerbosdreef; Dwarsdreef; Eksterdreef; Ericadreef; Geraniumlaan; Goudregenlaan; Haringdreef; Hoefijzerdreef; Hoeksedreef; J. Nuytsdreef; K. Madoudreef; Kempendreef; Klaverdreef; Klimopdreef; Kromvenlaan; Laaglandlaan; Mastboomdreef; Poedeldreef; Salviadreef; Sorbenlaan; Spechtendreef; Tilburgbaan van Donkerbosdreef tot aan Laaglandlaan; Venheidedreef; Vijf Gezusterslaan; Vinkenboslaan; Vissersdreef; Vossendreef; Wijngaardlaan; Wilgenlaan
ZONE 4: Achteromstraat; Bachlaan; Brahmslaan; Chopinlaan; Condordreef; E. Berlinlaan; Gloriantdreef; Händellaan; Haydnlaan; Koekoeksdreef; Mendelssohnlaan; Mieksebaan; Moessorgskylaan; Mostvenlaan; Nieuw Rommersheide; Rachmaninovlaan; Rommersheide A, B, C, D, E, F, G, H, I en J; Rubensteinlaan; Schubertlaan; Strausslaan; Stawinskylaan; Sullivanlaan; Tjaikowskylaan; Vriendschapslaan; Wagnerlaan
ZONE 5: Akkerweg; de Lalainglaan; Kleine Kasteeltjesweg; Meestersweg; Man Jobweg; Molenakkerlaan; P. Verbernelaan; R. Van Ostaeyenlaan
Voor verdere vragen en/of opmerkingen hieromtrent kan men steeds contact opnemen met:Dienst Afval & Duurzaamheid,Van Pulstraat 15, tel. 03-660.17.27.
12/05 De diensten Cultuur, Jeugd en Sport zijn verhuisd naar het voormalige CM-gebouw aan de Gasthuisstraat 32, rechtover de gebouwen van het OCMW.
Het postadres (Gemeentepark 1) en het telefoonnummer (03-660.28.32) blijven wel behouden. Open elke werkdag tussen 9u en 12u en op maandag ook van 18u tot 20u. Bron : GVA
In België (plaats 'X') zien we een "bos" verkeersborden staan, zie foto 1, dat gebeurt wel meer, maar in de Noorderkempen ('NRH') zou dat ook kunnen gebeuren ! ...., zie foto 2, Mogelijk/hopelijk is dit een grap !
Koetunnel wordt moderne fiets- en voetgangerstunnel onder E19 (2)
Vlotte doorgang naar station Noorderkempen
Brecht - Aannemer VBG uit Herentals start maandag 25 mei met het bouwen van een nieuwe onderdoorgang van de E19 in Brecht.
De huidige koetunnel wordt vervangen door een mooie onderdoorgang voor voetgangers en fietsers, die zo op een veilige manier het treinstation zullen kunnen bereiken. In deze werken zijn ook een derde rijstrook op de middenberm, in elke rijrichting, over een lengte van circa 1,6 km inbegrepen, alsook de nieuwe invoegstrook van de nieuwe oprit richting Antwerpen over een lengte van 500 meter. De werken zullen in een open sleuf uitgevoerd worden, maar er wordt op de E19 geen verkeershinder verwacht omwille van het feit dat er in elke rijrichting steeds 2 rijstroken beschikbaar zullen zijn. 'De werken gebeuren in opdracht van het Brechtse gemeentebestuur, Infrabel en de Vlaamse overheid. De werken werden gegund voor een som van 2.187.477,40 euro, B.T.W. niet inbegrepen. Net zoals voor het stationsplein, zal ook hier het Brechtse gemeentebestuur nadien zorgen voor camerabewaking. De uitvoeringstermijn bedraagt 300 kalenderdagen, maar de aannemer is ervan overtuigd dat hij de werken beduidend vlugger zal kunnen uitvoeren,' zegt burgemeester Luc Aerts. Als de nieuwe tunnel is gerealiseerd is station Noorderkempen vanuit Brecht-Centrum vlot te voet of met de fiets bereikbaar. (N.V) Nieuwsblad dd.30 april 2009