-Shemas -Bruggen in de tweede wereldoorlog -Vroegere oude bewaakte bruggen -Oude bruggen uit de beginperiode -Ingenieurs en architecten in de bruggenbouw -Hangbruggen -Betonnen bruggen -Bruggen in opbouw -Vlagstempels -Beweegbare bruggen -Overdekte bruggen -Eigenaardige en natuurlijke oeververbindingen -Frankeerstempels -Bruggen en de kastelen -Aquaducten en kanaalbruggen
"STARI MOST" ("Oude brug")Met de opening van de nieuwe brug,op 23 juli 2004 werden er weer duikwedstrijden gehouden.
Emir Balic: Was de vele jaren de beroemste duiker in Mostar.
Bij de opening was de 70 jarige aanwezig.
"STARI MOST3" ("Oude Brug") is een brug over de rivier de Neretva,in mostar,Bosniê en Herzegovina.
De brug,die na enige tijd de naam "Stari Most"("Oude brug") kreeg,had een enkele boog van 29 meter lang,die op een hoogte van 19 meter de Neretva overspande.
Op beide oevers stond een toren.De toren op de oostelijke oever werd na 1878 gebruikt als munitie-opslaplaats.De op de westelijke oever was gedeeltelijk een gevangenis en gedeeltelijk een uitkijktoren.
Gedurende de Tweede Wereldoorlog bestonden er plannen om de Stari Most te vernietigen.Dit plan is niet uitgevoerd,maar de brug liep tijdens de Tweede Wereldoorlog wel schade op.
In 1993 werd de brug verwoest tijdens de oorlog op de Balkan.
De herbouw van de stenen brug nam in 2001 een aanvang onder supervisie van UNESCO.De renovatie heeft bijna 13 miljoen Euro gekost,waarvan het merendeel door de Europese Unie betaald is.Op 23 juli 2004 werd de brug feestelijk heropend.
DE GOLDEN GATE BRIDGE is een hangbrug over de gelijknamige zeestraat Golden Gate die het schiereiland van San Francico met het Noorden verbindt. De brug is hoog genoeg om de grote zeeschpen de Baai van San Francisco en de haven van San Francisco zonder problemen te laten bereiken.De brug is 2737 m lang,en overspant 1280 m water.De brug hangt aan kabels van ongeveer 1m(92,7cm)diameter.
De naam voor de brug is gekozen vanwege de entree naar de Grote Oceaan.John C.Fremont noemde de entree'Chrysopylae'dat Gouden Poort betekent omdat deze hem herinnerde aan de haven van Istanbul die 'Chrysoceras' heete(Gouden Hoorn).
De brug is ontworpen door Joseph B.Strauss en geopend op 28 mei 1937.Het is in één richting een tolbrug.Er wordt alleen tol gegeven naar San Francisco toe.Aangezien de brug reeds meer dan 70 jaar oud is,moet deze constant onderhouden worden.
Dit verklaart de vele steigers net onder de brug.
De in 1883 gebouwde BROOKLYN BRIDGE is een hangbrug in New York City in de Verenigde Staten.Ze gaat over de East River en verbint Brooklyn met Lower Manhattan.De brug is 1834 meter lang,en de grootste overspannig is 486 meter.Daardoor had de brug tot de bouw van de Williamsbrug bridge in 1903 de langste overspannig ter wereld.Momenteel(2008)is het de 64e hangbrug ter wereld qua overspanning.
Tijdens de bouw van de brug zijn er 27 ardbeiders gestorven door een val van de kabels en ten gevolge van de caissonziekte door het werk aan de pylonen onder de waterspiegel.
Door het voltooien van de brug en door zijn recordlengte ontstond een nieuwe opvatting over de stedelijke schaal van New York. In de brug wordt de tegenstelling duidelijk tussen de oude materialen en de nieuwe materialen van het nieuwe tijdperk,de massieve dragers en de 'fijne bekabeling die het wegdek draagt.
De brug werd een nationaal symbool voor de hereniging en de verbondenheid na de burgeroorlog in de jaren'60 van de 19e eeuw.
Pont du st Antoni:in de valleien van Andora Republiek in de pyreneeén tussen Frankrijk en Spanje.
De bruggenbouw was vooral een militaire aangelegenheid,het zwaarste werk werd verricht door slaven en krijsgevanenen.
Bezien we de boog nauwkeurig,dan valt op dat deze is samengesteld uit op elkaar aansluitende gewelfstenen,voussoirs.
De stenen van de bovenbouw zijn minder nauwkeurig bewerkt,maar toch ontbreekt ook hier de mortel.
Iedere brug,zelfs de meest prilitieve,maaktgebruik van de eigenschappen van zijn materialen om de krachten waaraan hij ondergevig is te overwinnen en te exploitere.
Oude stennen bruggen geven een goed beeld van het dragend vermogen van de boogconstructie.
De ranke halve cirkel van de boogstenen geleidt het gewicht neerwaarts en zijwaarts naar zwaardergebouwde bruggehoofden.
Afbeelding van Berlin's oudste basculebrug gebouwd in 1798.
De JUNGFERNBRUG genoemd. De postzegels werden op een speciaal velletje in 1985 uitgeven in de DDR.
FRANKEERMACHINE STEMPEL: In de helft van de negentiende eeuw komt het ijzer zijn plaats als materiaal in het bouwen opeisen vooral in de technische werken.
De hefbrug doet zijn intrede en werd onderworpen door Ir.JSL.Waddell,de beroemde Amerikaase bruggenbouwer 1892.
De BERENDRECHTBRUG is een brug in het Antwerpse havengebied op de rechteroever van de Schelde.De brug licht over het oostelijk hoofd van de Berendrechtersluis, de toegang naar het Kanaaldok.
De Berendrechtbrug is een basculebrug met een verzonken tegengewicht. De vrije hoogte op de brug bedraagt 7 m.
Er loopt ook een enkelsporige spoorlijn over de brug. Als deze brug openstaat voor het scheepvaartverkeer,kan het spoor-en wegverkeer de sluis nog steeds passeren langs de Oudendijkbrug aan het andere hoofd van de sluis.
De brug en de gelijknamige sluis werden genoemd naar het polderdorp Berendrecht.
Torenbrug in Londen overspant de Theems. Ze is gebouwd in 1894 met binenin een mechanisme dat op stoom werkte. Het zorgde ervoor dat het middelste stuk van de brug omhoog kan.
De Magere Brug is een ophaalbrug van wit geschilderd hout, gebouwd in 1670 en opnieuw gebouwd in 1871 omdat hij te mager (smal)was. Delaatste grote renovatie dateert van 1969.
TOT 2003 reed er autoverkeer overheen;na een reparatie en herinrichting gebruiken tegenwoordig allen fietsers en voetgangers de brug.Enkele keren per dag wordt hij opgehaald om schepen te laten passeren;de rondvaartboten kunnen eronderdoor als hij dicht is.