Soms word ik toch echt wel groen als ik zie hoe de industriële ontwerpers maar blijven uitgaan van de veronderstelling dat in elke mens een technisch ingenieur schuilt! Zélfs als de bediening van een toestel al helemaal niet intuïtief ontworpen is. Deze week kreeg ik alweer een schrijnend voorbeeld daarvan.
Een ietwat ouder koppel haalde een flatscreen TV in huis. Van Philips. Zó gekocht in de winkel, zò meegenomen naar huis in de doos. Installatie was een fluitje van een cent had de verkoper gezegd. De man is niet van de domsten, dus dat zou wel lukken. Thuisgekomen, en na urenlang zoeken, haalden ze mij erbij, want ze kwamen er niet uit. Op het scherm stonden alleen maar twee woordjes: "geen signaal". Gelukkig in het Nederlands, want de taal had de man al kunnen kiezen en vastleggen, al wist hij niet meer met welke knop!
Het eerste wat ik deed was de bekabeling onderzoeken. Alles klopte. En toch geen signaal? Toen vroeg ik de gebruiksaanwijzing. Hadden ze niet. Er stak er geen in de doos. Alleen maar een nietig foldertje, dat luisterde naar de veelbelovende naam 'Quick Start Guide'. Het foldertje onthulde een paar simpele stapjes die iedereen kent: stekker insteken en zo... en verder noppes. Niet eens een schema van de afstandsbediening met uitleg over de knoppen! Ik begon al een donkerbruin vermoeden te krijgen, want met mijn laatste pc was het niet veel beter qua startinfo!
Dan maar de afstandsbediening bekeken, waarop ik een knop 'Menu' of 'instellingen' verwachtte. Al even onintuïtief! Niks menu! Niks instellingen! Maar toen vond ik een geruststellend knopje waar 'info' op stond. Ha! Dat zal het zijn. Op het knopje gedrukt, en op het scherm verscheen één summier zinnetje: "Voor meer info surf naar..." en dan de naam van hun website!
Ja zeg, denken ze bij Philips nou écht dat iedereen een computer heeft? Is het nu al teveel om een gebruiksaanwijzing af te drukken voor het geval dat de klant géén pc heeft? Ik wou die website niet eens opzoeken op mijn eigen pc, al veronderstelde ik wel dat ik daar de volledige gebruiksaanwijzing zou vinden. Maar dat vertikte ik gewoon. Dan maar verder spelen met de afstandsbediening, maar telkens weer kwam op het scherm: "Geen signaal". En nochtans zaten alle kabels goed.
- Zie je wel? Zei de man, dat kreeg ik ook alleen maar.
Leuk hoor! Geen gebruiksaanwijzing meer bijgeleverd, en als je de TV aansteekt komt daar alleen maar dat summiere zinnetje 'geen signaal' op als 'welkomscherm' (!?!)... Kan het nog botter? Waar is de tijd dat een gebruiksaanwijzing steevast begon met "gefeliciteerd met uw aankoop"? Kan zélfs een kort beleefdheidszinnetje voor 'koning klant' er niet meer af? Zijn die begaafde heren ingenieurs dan té geleerd geworden? Of net te dom zodra ze hun eigen technisch wereldje verlaten?
Verder zoekend met de afstandsbediening verscheen toch plots een beeld dat onder vele andere functies 'Instellingen' vermeldde. Voilà! Dàt zocht ik nou juist. Dàt had nu juist het eerste moeten zijn dat je te zien kreeg bij het opstarten van een nieuwe TV. Want 'instellen' is toch het eerste wat je doet? Welke knop ik had ingedrukt wist ik niet eens meer, maar zéker geen knop met een intuïtieve naam voor die functie!
En toen was het inderdaad maar een fluitje van een cent meer om naar 'zenders vastleggen' te navigeren. Het toestel begon probleemloos alle zenders op te zoeken, en daar hadden we eindelijk beeld.
Toen werd ik nog bozer: waarom moesten die verlichte geesten bij Philips als 'welkomscherm' bij een nieuwe TV dat botte en misleidende zinnetje 'Geen signaal' op het scherm plaatsen? Als je dàt ziet ga je toch logischerwijze de hele bekabeling controleren? Waarom konden ze niet gewoon geschreven hebben: "Geen zenders vastgelegd.. Ga met de afstandsbediening naar..."? Dan zou het meteen duidelijk geweest zijn.
Doen die kerels dat soms met opzet? Om oudere mensen op kosten te jagen en een technieker in huis te laten halen gewoon om de TV te laten werken? Of zijn ze zondermeer te dom om een adequaat zinnetje op te stellen? Of... hébben ze in de fabriek misschien niemand meer die kan schrijven?
Ik weet het niet! Ik weet enkel dat het steeds maar erger, en dommer wordt.
Willy.
|