God, ik zoek even contact met U. Wil je mij nabij zijn? Geef mij geloof en vertrouwen kracht en volharding zodat ik mij ten volle kan geven aan de opdracht die ik nu mag vervullen. Amen
In een wereld waarin mensen medemensen doden, wijst U, Heer, ons de weg naar echte vrede. Als een verre stem klinkt U in ons bestaan, roept U ons om niet ons eigen heil te zoeken, maar warmte te geven en onderdak, om zelf licht, hand, wegwijzer, broer en zus te zijn. Wees de bron die het kind in ons wakker houdt. Dan zullen wij klein kunnen worden aan onszelf en groot aan overgave aan anderen, en zal er toekomst en vrede mogelijk zijn voor iedereen op aarde, een huis voor iedereen, samen op weg in de voetsporen van Jezus, Uw mens-geworden Zoon. Amen
WIE ZIJN VADER HOOGACHT (…) EN WIE ZIJN MOEDER EERT, IS ALS IEMAND DIE SCHATTEN VERZAMELT.( SIR.3,3—4 )
In onze maatschappij met zijn vele samenlevingsvormen is het gezin nog altijd de meest veilige plek waar mensen mens worden met en aan elkaar. Gelukkig zijn er vele goede gezinnen waar kinderen geborgen zijn.
Heer Jezus, zelf bent u opgegroeid in het gezin van Nazareth. Vandaag bidden wij met velen om zegen over onze gezinnen. Bevestig het goede dat gebeurt, schenk hulp waar het moeilijk gaat. Laat de liefde tussen de ouders vrucht dragen in het leven van hun kinderen.
GELUKKIG IEDER DIE ONTZAG HEEFT VOOR DE HEER EN DE WEG GAAT DIE HIJ WIJST. ( PSALM 128 )
In zijn boodschap voor de Werelddag voor de Vrede kijkt paus Franciscus naar migratie als een uitgelezen kans om te bouwen aan een toekomst van vrede.
Alle elementen waarover de internationale gemeenschap beschikt, wijzen erop dat de globale migraties onze toekomst zullen blijven tekenen, schrijft paus Franciscus in zijn Boodschap voor de Werelddag voor de Vrede (1 januari 2018). Sommigen beschouwen ze als een bedreiging. Ik, daarentegen, nodig jullie om ernaar te kijken met een blik vol vertrouwen als een uitgelezen kans te bouwen aan een toekomst van vrede.
Om aan asielzoekers, vluchtelingen, migranten en slachtoffers van mensenhandel een kans te bieden de vrede te vinden waarnaar ze op zoek zijn, schrijft de paus, is een strategie nodig die vier acties verenigt: verwelkomen, beschermen, ondersteunen en integreren.
In deze wereld klinkt de boodschap van Kerstmis, van een klein kwetsbaar kind geboren in armelijke omstandigheden. Vrede op aarde aan de mensen van goede wil. Maar van goede wil zijn, betekent ook: het goede willen voor iedereen, zelfs voor hen aan wie je een hekel hebt, aan je vijanden, want dan alleen kan er echte vrede komen, in de wereld in het groot, in het hart van elke individuele mens.
We hebben kerstmis omgeven met een berg romantiek, we hebben het gemaakt tot een lieflijk feest, maar de werkelijke boodschap is niet romantisch en lieflijk. Dat is een zware opgave in een wereld die zo anders denkt dan die Jezus van Nazareth. Maar de vrede waar we met kerstmis zo uitgebreid over zingen, kan alleen werkelijkheid worden als steeds meer mensen gaan denken en doen in de geest van het kind van Betlehem, de profeet van Nazareth.
Mag die Jezus in ieder van ons geboren worden en blijven leven.
God van liefde en leven, die zich schaart aan de kant van de geringen en geen mens verloren laat gaan, Gij, die geen mens ten prooi laat vallen aan wie hem haten, die naar elke mens omziet in duisternis, ziekte en machteloosheid, blijf hen nabij, vannacht, morgen en altijd.
Kardinaal De Kesel krijgt nieuwe functie in Vaticaan
Paus Franciscus heeft kardinaal Jozef De Kesel (70), de aartsbisschop van Mechelen-Brussel, zaterdag benoemd tot lid van het Dicasterie voor de Leken, het Gezin en het Leven. Daarmee maakt hij deel uit van de directe omgeving van de Paus.
Met de benoeming behoort kardinaal De Kesel nu tot de Romeinse Curie. Die wordt gevormd door de dicasteries en andere Vaticaanse instellingen die de paus bijstaan. In november 2016 werd de De Kesel tot kardinaal gecreëerd.
In deze moeilijke tijden, waarin zoveel christenen in het Midden-Oosten met zo’n zware beproevingen worden geconfronteerd, kunnen wij hoop vinden in de herinnering aan de banden van het begin van het christendom. De barbaarse vervolging van vandaag is des te perverser en pijnlijker omdat vele christenen zich daarvan niet bewust zijn. Toch bestaat er bij moslims een oprechte verering voor Jezus en zijn moeder Maria, zoals die is beschreven in de Koran.
Het is essentieel dat christenen in dit land en elders in de wereld beseffen dat het recht op godsdienst- en gewetensvrijheid niet vanzelfsprekend zijn. Wij moeten ons ook steeds bewust zijn van wat de verregaande en pijnlijke consequenties zijn voor de christenen aan wie deze rechten ontzegd worden.
Iedereen kent de ongewenste mails en dingen die in het gastenboek terecht komen. Eerst toestemming geven leek een oplossing. Maar heel concreet rond mijn blog GELOVEN krijg ik laatste dagen van tachtig tot over de honderd berichten mails en gastenboeken van die bende. Ik heb alles gesloten op mi!jn blog GELOVEN gisteren nog, en toch blijven de mails toestromen.
Wie dus wil reagere op mijn blog zal het dus via een ander blog moeten doen.
Ik hoop dat er toch iemand van SeniorenNet opstaat en het euvel voor eens en goed uit de wereld helpt.
Maria, wees mij tot voorbeeld. Maak mij ontvankelijk van hart. En leer mij antwoord geven op Gods roepstem. Help mij groeien in een gelovige levenshouding bereid om de weg te gaan die God mij aanwijst. Amen
Het gaat niet om een kerstkind, maar om de werkelijkheid die in dat kind verscholen zit. Om leven gaat het, nieuw en ander leven dat in de praktijk van mensen, in de schoot van een gemeenschap, opnieuw geboren – zichtbaar wordt.
Nieuw leven, ander leven, wereld omgekeerd, tegengeschiedenis van God met mensen: blinden zien, vooral de blinden met hun ogen open; doven horen krijgen oor voor wat anderen beroert en voor het appèl dat van medemensen uitgaat; stommen spreken, mondgesnoerden krijgen stem-recht.
Marginaal wordt centrum en richtsnoer voor alle samenleven. Mensen bloeien op om er te zijn voor anderen. Dat woord moet vlees worden, ook vandaag.
O Dageraad, Gij eeuwig licht vol luister, die als een zon staat boven plaats en tijd en die het vuur van recht en vrede zijt, kom ons nabij, red ons van dood en duister.
Er zijn er niet zoveel als Johannes de Doper, die de woestijn aan durven,de stilte, het alleen staan,en het dorre eenzaam vechten met de diepste levensweg. "wat ga ik van mijn leven maken?" "God wat wilt U, dat ik doe?" Er zijn er niet zoveel,die na de eigen ommekeer ook ommekeer bij anderen gaan vragen, en blijven doorgaan. Ook al gaat hun roep verloren in woestijnen van onbegrip. Er zijn er niet zoveel als Johannes de Doper. Zo gelouterd,zuiver van bedoeling dat het waar was wat hij zei. "Ik doe het niet voor mezelf", Het gaat om Hem die na mij komt. Het gaat om beter leven met allen. Van zulke mensen zegt het Evangelie: hij getuigde van het Licht, met woord en daad. Dat is onze bestemming. Gods licht doorlaten. "Hem laten schijnen in ons leven".
De Engel des Heren heeft aan Maria geboodschapt, A. En zij heeft ontvangen van de heilige Geest. Wees gegroet Maria... Zie de dienstmaagd des Heren. A. Mij geschiede naar uw woord Wees gegroet Maria... En het Woord is vlees geworden. A. En Het heeft onder ons gewoond Wees gegroet Maria.. Bid voor ons, heilige Moeder van God, A. opdat wij de beloften van Christus waardig worden. Laat ons bidden. Heer, wij hebben door de boodschap van de Engel de menswording van Christus uw Zoon leren kennen; wij bidden U: stort uw genade in onze harten, opdat wij door zijn lijden en kruis gebracht worden tot de heerlijkheid van de verrijzenis. Door Christus, onze Heer. Amen.
Het beeld van de Homeless Jesus grijpt aan. Het roept op tot actie én tot ontmoeting. Christenen weten zich bijzonder aangesproken door mensen in nood, door daklozen of vluchtelingen. Ze ontmoeten in deze mensen niet alleen een broeder of zuster in nood, maar ook Jezus zelf. Niet als iemand van lang geleden, maar als een Levende die we ook vandaag ontmoeten. Het beeld van de Homeless Jesus is hier een stille getuige van.