God, ik zoek even contact met U. Wil je mij nabij zijn? Geef mij geloof en vertrouwen kracht en volharding zodat ik mij ten volle kan geven aan de opdracht die ik nu mag vervullen. Amen
Sint Jozef, man van groot geloof, bereid om Gods bedoelingen te aanvaarden. Als een trouwe en liefdevolle vader hebt u voor uw zoon Jezus en moeder Maria gezorgd. Misschien hebt u in uw hoofd veel vragen gehad, maar u hebt steeds uw hart laten spreken voor uw gezin. Help ons om in ons gelovig zijn een beetje op u te lijken, opdat ook wij onze liefde voor uw zoon Jezus steeds gestalte geven in onze liefdevolle zorg voor elkaar. Help ons om juist als u bescheiden doe-mensen te zijn. Mogen wij zo het koninkrijk van de hemel een beetje dichterbij brengen. Amen
Het feest van Sint Jozef wordt gevierd op 19 maart (het hoogfeest van de Heilige Jozef als bruidegom van de Heilige Maagd Maria).
Jozef was de man van Maria en de (wettige) vader van Jezus. Hij was timmerman in Nazareth.
Jozef (bijgenaamd de Timmerman) was volgens de Bijbel de pleegvader van Jezus. Hij was ten tijde van Jezus' geboorte met Maria verloofd, maar had nog geen gemeenschap met haar gehad. Jozef wordt in Mattheus genoemd als zoon van ene Jakob.
De Bijbel vertelt ook dat Jozef een afstammeling was van koning David. Hij was timmerman van beroep. Later wordt hij niet meer genoemd, terwijl Maria dat wel wordt. Mogelijk was hij al overleden toen Jezus optrad. De laatste keer dat hij wordt genoemd in de Bijbel is als Jezus 12 jaar oud is.
Proficiat aan allen die naar de heilige Jozef genoemd zijn!
* 365 teksten van kardinaal Danneels: woorden van geloof, hoop en bemoediging, als voedsel voor elke dag * Toegankelijk geschreven en geworteld in de dagelijkse realiteit * Verschijnt in een mooie, gebonden uitvoering met leeslint * Een boek om een jaar mee te leven; ik lees er al tien jaar dagelijks in!
In dit boek zijn 366 teksten van kardinaal Godfried Danneels bijeengebracht. Het is een jaarboek, met een tekst voor elke dag van het jaar; gekozen uit de vele gepubliceerde en vooral ongepubliceerde teksten die kardinaal Danneels tijdens 25 jaar herderschap heeft geschreven. Wie de kardinaal al hoorde of las, kent zijn vaardigheid om zowel maatschappijbetrokken, dicht bij de mensen, als diep religieus, dicht bij God, te spreken en te schrijven. Met een verfijnde humor en beelden die naar eigen zeggen ‘zomaar in zijn hoofd vallen’, doordrongen van de christelijke boodschap én van de hedendaagse cultuur.
Dit boek kent vele thema’s en invalshoeken, maar heeft één kerngedachte: sinds ‘de menslievendheid van God in de wereld is verschenen’, mag je vertrouwen, liefhebben, hopen, geloven - in vertrouwen kun je nooit te ver gaan, zegt hij in navolging van Thérèse van Lisieux, zelfs niet als je midden in de scherpe analyse van onze tijd gaat staan.
Kardinaal Godfried Danneels, aartsbisschop-emeritus van Mechelen-Brussel, is donderdagochtend overleden in Mechelen. Dat meldt kardinaal Jozef De Kesel. Danneels werd 85 jaar oud.
‘We zijn kardinaal Danneels zeer dankbaar. Gedurende vele jaren heeft hij het herderschap in de Kerk uitgeoefend en dat in een periode van fundamentele veranderingen in Kerk en samenleving’, reageert kardinaal Jozef De Kesel. ‘Gaandeweg is zijn uitstraling groot geworden, zowel in ons land als in de wereldkerk. Door zijn woord, met zoveel innige bezieling gesproken en geschreven, heeft hij ons steeds naar de bron geleid. Altijd met zachte hand. Hij heeft ook beproevingen gekend, en op het einde was hij fel verzwakt en uitgeput. We blijven hem dankbaar gedenken. Moge hij rusten in Gods vrede.’
In november 1977 werd hij door paus Paulus VI tot bisschop van Antwerpen benoemd. Hij koos als bisschopsleuze voor 'Apparuit humanitas Dei nostri' (Verschenen is de menslievendheid van onze God). Paus Johannes Paulus II benoemde Godfried Danneels eind 1979 tot aartsbisschop van Mechelen-Brussel.
De interessantste periode van het regnum-Danneels begon rond de eeuwwisseling. De kardinaal was op dat moment uitgegroeid tot een man van aanzien op het kerkelijke wereldtoneel. Paus Johannes Paulus II was ziek, en Danneels werd genoemd als een ernstige kanshebber hem op te volgen. Samen met een groep gelijkgezinden probeerde Danneels een tegengewicht te vormen tegen het grote conservatieve machtsblok in het Vaticaan. The Washington Post zette zijn foto die tijd op de voorpagina, omdat hij kanshebber was om paus te worden.
De uitvaart van kardinaal Godfried Danneels zal plaatsvinden in de Sint-Romboutskathedraal van Mechelen. De dienst zal worden geleid door kardinaal Jozef De Kesel.
Dankbaarheid is een belangrijke menselijke deugd. Dankbaar leven maakt het leven waard geleefd te worden. Danken is ook een belangrijke vorm van gebed. Veel mensen vertellen me, dat ze alleen bidden als ze iets nodig hebben, als ze iets vragen. Maar we moeten onszelf aanwennen om God te danken voor wat HIJ ons elke dag schenkt. Dat begint 's morgens dat we God danken voor de nieuwe dag dat we Hem danken dat we gezond mogen opstaan. Dat we kunnen zien dat God ons de kans geeft iets nieuws te maken. Dank U Heer, Dank U voor het fijne gesprek vanmiddag. Dank U, dat ik een nieuwe kans krijg en een uitdaging,voor de mogelijkheden...
Er kunnen dingen gebeuren in ons leven die ons beroven van alle rust en vrede. Er kunnen dingen gebeuren waardoor we niet meer weten hoe we eruit moeten komen of doorheen.We zien er tegen op... maar dan ben Jij er, niet voor even, maar voor altijd hier en nu!
‘Blijf bij ons, want het wordt al avond en de dag loopt ten einde.’
Journalist Deborsu: ‘Ik krijg koude rillingen als ik die zin zeg – het is ook de favoriete zin van mijn moeder (…) Het is zo’n eenvoudige zin, maar hij vat alles samen. Het is het teken dat één persoon het leven van iemand kan veranderen: Jezus Christus veranderde het leven van de hele westerse wereld. (…) Maar wij allemaal veranderen de wereld elke dag, door wat we doen.’
Genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van onze Heer Jezus Christus, die zichzelf gegeven heeft voor onze zonden om ons te bevrijden uit deze door het kwaad beheerste wereld.
Dat is de wil van onze God en Vader. Hem komt de eer toe tot in alle eeuwigheid. Amen.
Een rabbi zei eens van andere beroemde rabbi: “Dat is een vrome in een bontjas.” Zijn leerlingen vroegen hoe dat moest verstaan worden. “Wel”, verklaarde hij, “de een koopt zich des winters een bontjas, een ander koopt brandhout. Wat is het verschil tussen hen? De eerste wil alleen aan zichzelf, de tweede ook aan anderen warmte geven.”
Wij geloven in God, van wie de mensheid is uitgegaan en tot wie zij, in Jezus, terug zal keren.
Wij geloven in de terugkeer tot God door alle verloren, jongste zonen, de losbollen, de berooiden, zo vermoeid dat ze niet anders meer kunnen dan eindelijk op zoek gaan naar rust, naar thuis.
Wij geloven in de terugkeer tot God door alle trouwe oudste zonen, hun plicht gedaan, nooit verzaakt, maar boven de maakbaarheid van het leven meer en meer de kracht van de overgave ontdekt, en nu op weg naar rust en thuis.
Wij geloven in de terugkeer tot God door alle vaders, moeders, zonen en dochters die, door schade en schande wijs geworden, van het leven hebben geleerd niet te zwerven als de jongste zoon, niet te zwoegen als de oudste, maar thuis te zijn en te wachten en te vieren de terugkeer van wie verloren was.
Wij geloven in God die zo en niet anders op ons wacht in zijn eeuwig thuis. Amen
De bijzondere dynamiek van Aswoensdag nodigt ons uit om de maskers te laten vallen en zet ons op weg naar verbondenheid met God.
Heer, Gij zijt vol ontferming voor allen en hebt geen afkeer van wat Gij hebt gemaakt; Gij sluit uw ogen voor de zonden van de mensen om hen tot bekering te brengen. Gij spaart hen, want Gij zijt de Heer, onze God. (Introïtus voor Aswoensdag)
Dit citaat uit het boek Wijsheid (11, 24-25.27) is de traditionele intredezang van Aswoensdag en meteen ook het uitgangspunt van de hele veertigdagentijd. Alles wat er in deze periode zal klinken over zonde, boete en bekering van de mens kan maar juist begrepen worden vanuit de boodschap van Gods oneindige menslievendheid.
De huidige liturgie laat de zegening en oplegging van de as gebeuren na het evangelie en de homilie. Het bijbehorende zegengebed belicht de bedoeling van de veertigendagentijd:
Dat zij met een zuiver hart het paasmysterie kunnen vieren.
Dan besprenkelt de priester de as met wijwater. In plaats van de traditionele formule bij de asoplegging, genomen uit het verhaal van de verdrijving uit het paradijs, Mens, gedenk dat gij stof zijt, en tot stof van de aarde wederkeert (Gn 3,19), kan ook Jezus’ oproep worden genomen Bekeer u en geloof in de blijde boodschap (Mc 1, 15).
Het is enigszins verwonderlijk dat de verering van Sint Jozef pas zo laat in de kerkgeschiedenis op gang is gekomen. Vooral de H. Teresia van Avila geldt als een van de initiatiefnemers. Paus Pius IX gaf hem de eretitel van beschermer van de heilige Kerk. Toch duurde het nog tot 1962 eer zijn naam, op persoonlijk decreet van paus Johannes XXIII, in de Romeinse canon werd ingevoegd. In de maand maart bidden wij dagelijks het gebed tot de heilige Jozef. Zijn uitverkiezing en verdiensten worden verbonden met onze smeekbede om de bescherming en het welzijn van de Kerk en de gelovigen. Onder de andere gebeden ter ere van Sint Jozef is de litanie zeker vermeldenswaard. De kans bestaat, dat u die niet zo goed kent, want zij wordt in de openbare liturgie zelden gebruikt. Er worden aan hem aldaar zes eigenschappen, deugden, toegeschreven, alle in de overtreffende trap.
Achtereenvolgens heet hij:
• zeer rechtvaardige, • zeer kuise, • zeer voorzichtige, • zeer sterke, • zeer gehoorzame • en zeer getrouwe Jozef. In deze zes bijvoeglijke naamwoorden is heel zijn leven uitgetekend en samengevat. De moeite waard om er eens aandacht aan te schenken.
Iemand heeft Jezus wel eens de clown van God genoemd. Hij hangt de slingers op van Gods liefde. Hij is Gods glimlach. Carnaval, de vooravond van de veertigdagentijd/vastentijd doet mij daaraan denken. Het is meer dan ‘zo maar’ een feestje. God gelooft in het leven!
Zes Zaligprijzingen voor de carnavalstijd.
Zalig zij, die om zichzelf kunnen lachen; zij vermaken zichzelf. Zalig zij, die zichzelf niet altijd serieus nemen; zij zullen wijs zijn. Zalig zij, die zich niet achter een masker hoeven te verbergen: zij worden door hun medemensen zeer gewaardeerd. Zalig zij, die een muis van een olifant kunnen onderscheiden: zij zullen in het leven veel bereiken. Zalig zij, die kleine dingen serieus nemen en grote problemen positief benaderen: zij zullen voor gepieker gespaard blijven. Zalig zij, die in ieder mens een beeld van God zien: zij zijn mensen met wie men graag te maken heeft.
Hildegard von Bingen was abdis van een benedictijnenklooster in Rupertsberg, nabij Bingen (omgeving Frankfurt-am-Main). Ze was actief op heel verschillende terreinen, van poëzie over plantkunde tot filosofie. Ze liet behalve Ordo Virtutum ook tientallen andere composities na, ook al was ze niet muzikaal geschoold. Zelf verklaarde ze dat veel teksten en muziek tot haar kwamen in visioenen.
In 2012 werd von Bingen door paus Benedictus XVI heilig verklaard en tot kerklerares benoemd. Ze werd daarmee de vierde kerklerares, na Theresia van Avila, Catharina van Siena en Theresia van Lisieux.
• Ordo Virtutum wordt uitgevoerd door het Tiburtina Ensemble onder leiding van Barbora Kabátková op vrijdag 15 maart om 20u in de BOZAR in Brussel. De laatste tickets zijn te koop op de website van het Klarafestival.
Ik hoop dat de barmhartigheid zich in de wereld verder verspreidt, ook als de kerken kleiner worden. Barmhartigheid doe je immers niet op zondag in de kerk, maar vooral de hele week buiten de kerk. Dat is uiteindelijk toch een christelijke boodschap.