God, ik zoek even contact met U. Wil je mij nabij zijn? Geef mij geloof en vertrouwen kracht en volharding zodat ik mij ten volle kan geven aan de opdracht die ik nu mag vervullen. Amen
'Triniteit'…'heilige drievuldigheid' …'drie-eenheid', het blijft moeilijk om over God iets te zeggen… “Is het goed dat een mens alleen blijft”?, vroeg een leerling aan zijn Rabbi. De Rabbi antwoordde dat iedere mens drie stoelen nodig heeft: - een stoel om op te gaan zitten als hij alleen met zichzelf wil zijn; want wie niet meer alleen kan zijn weet op de duur niet meer wie hij is. - een tweede stoel om met zijn tweeën te kunnen zijn, want zonder een vriend, zonder te kunnen beminnen en zich te laten beminnen, kan een mens niet leven - een derde stoel heeft de mens nodig om die kleine kring van het zelf en van de twee-eenheid open te breken en gemeenschap te vormen..
Als de Schrift zegt dat God de mens schiep naar Zijn beeld en gelijkenis, dan bieden de zojuist geschetste menselijke verhoudingen een getrouw beeld van God. God als oorsprong van alle leven; als metgezel in Jezus van Nazareth en als inspirerende kracht in ieder van ons, zo kunnen wij ook vandaag onze God ervaren en Hem vervolgens belijden als onze Drie-ene God. (Joh 16,12-15)
De avond brengt een stuk eenzaamheid Heer, maar ook rust om even stil bij U te verwijlen. Waar hebben wij U vandaag ontmoet? Hoe was U ons weer zegenend nabij? Waar liepen wij U voorbij? Wanneer hebt U ons hart beroerd? In wie hebben wij U herkend? Hebben wij voldoende aandacht gehad voor onze medemensen? Hebben wij - al is het maar even – aan U gedacht? Blijf zegenend bij al uw mensen, deze nacht en de dagen die komen.
Slaap allen straks in Gods vrede en geniet morgen weer van een nieuwe zegenrijke dag!
Een week na Pinksteren volgt het Hoogfeest van de Heilige Drie-eenheid. De Russische monnik Andrej Roebljov gaf de betekenis raak weer in deze icoon.
od de Vader is de gans Andere die tegenover ons is. God de Zoon is het mensgeworden Woord die voor ons komt. God de Geest is Gods liefde en kracht die in ons is en in de wereld.
Misschien klinkt deze zondag het mooie welkomstwoord in de eucharistie, dat we danken aan Paulus, heel nieuw in de oren:
De genade van de Heer Jezus Christus, de liefde van God, en de gemeenschap van de Heilige Geest zij met u allen.
Wanneer Gij komt, 't kan heden zijn, 't kan etenstijd met allen zijn, 't beloofde land, 't verwacht festijn, 't kan vreugde zijn of aardse pijn.
Wanneer Gij komt, 't kan morgen zijn, 't kan dageraad of avond zijn, de goede Herder kan het zijn, de Man met balsem, brood en wijn.
Wanneer Gij komt, 't kan middag zijn, door 't kruispunt loopt de dwarse lijn, met vuur gezuiverd staan wij rein, 't kan 't heerlijk uur der liefde zijn.
Wanneer Gij komt, nacht kan het zijn, 't kan donkerheid vol tranen zijn, of, vallen wij uit 't ijdel schrijn, 't kan 't laatste woord voor 't sterven zijn.
Wanneer Gij komt, 't kan eeuwig zijn, Uw lichaam kan zo glanzend zijn, 't kan Pasen in de bloesems zijn, Gij kunt voorgoed gekomen zijn.
In het bekende lied “Kom, Schepper Geest” bidden we “Gij schenkt Uw gaven zevenvoud”. Wat zijn die gaven van de Heilige Geest ? In de liturgie van het Vormsel wordt er bijzonder om gebeden. De bisschop of zijn vertegenwoordiger bidt daar: “Wij bidden U: zend over hen de heilige Geest, de Trooster, schenk hun de geest van wijsheid en verstand, de geest van inzicht en sterkte, de geest van kennis, van ontzag en liefde voor uw naam. Door Christus onze Heer.”
Die gaven van de Heilige Geest is niet zomaar iets wat uitgevonden is maar vinden we in de profeest Jesaja, waar we lezen: “De geest van de Heer zal op hem rusten, de geest van wijsheid en verstand, de geest van raad en heldenmoed, de geest van liefde en vreze des Heren, en deze vreze des Heren zal hij uitstralen.” (Jesaja 11, 2-3)
Die gaven helpen ons om ten volle werktuig van God in deze wereld te zijn. De Catechismus van de Katholieke Kerk zegt ons over die zeven gaven: “In hun volheid behoren ze toe aan Christus, de Zoon van David. Ze voltooien de deugden van hen die ze ontvangen en brengen die tot volmaaktheid. Ze maken de gelovigen volgzaam om onverwijld te gehoorzamen aan de goddelijke ingevingen” (CKK 1831)
In de video, die met de mobiele telefoon van aartsbisschop Welby werd opgenomen, vraagt Franciscus dat de Heilige Geest op Pinksteren tot de gelovigen komt en hun hart zou openen. Harten van mensen lopen altijd het gevaar te krimpen en te verharden. Dit innerlijke isolement kan niet door mensen maar alleen door de Heilige Geest worden verbroken.
Justin Welby, het hoofd van meer dan 70 miljoen anglicanen wereldwijd, spreekt in een korte inleiding zijn dank uit aan de paus. Hij beschrijft Franciscus daarin als een buitengewone persoonlijkheid en bestempelt zijn korte boodschap als inspirerend.
Het gebeurt dat wanneer je aan mensen vraagt: ken jij nog die of die persoon uit het verre verleden? Dat je als antwoord krijgt: neen, wie is dat? Omdat, men over die persoon niet meer praat, verdwijnt hij in de duisternis.
Zo is dat ook met Jezus; zo is dat ook met ons geloof, Zijn woord. Als christenen moeten wij er dus over praten, er over getuigen, zodat het leeft. Zodat mensen het blijven kennen en koesteren. Want Jezus is licht!
Vergeet niet: ongekend is onbemind! Allen zijn we geroepen om apostel te zijn.
Te ROESELARE is de stad al decennia toegewiijd aan het Heilig Hart van Jezus. Een naam die destijds veel werd gebruikt voor scholen, kerken en ziekenhuizen.
In de Sint-Michielskerk is een volledige kapel gewijd aan het Heilig Hart waar brandglazen weergeven hoe deken en burgemeester destijds die toewijding tot stand brachten, de moeite er eens binnen te lopen.
Juni noemt men de Heilig Hartmaand. Zoals men in de maand mei bijzonder kijkt naar Moeder Maria, zo richten we in de maand juni de blik op het Heilig Hartbeeld. Voor hen die niet direct weten wat wordt bedoeld: een Heilig Hartbeeld is een beeld wat Jezus voorstelt, Jezus wijst daar naar Zijn Hart. Eigenlijk is het een voorstelling van Jezus met een heel mooie boodschap. Als ik aan kinderen de betekenis van het Heilig Hartbeeld moet uitleggen, dan vraag ik hen: Wat zou je denken als iemand je een briefje geeft met daarop een hartje getekend ? Je krijgt dan altijd het antwoord: ik zou denken dat die verliefd op me is. Eigenlijk is dat ook de boodschap van het Heilig Hartbeeld. Als we dat beeld zien, dan worden we eraan herinnerd dat we geloven in een God die van ons houdt. Wellicht is dat eigenlijk het begin van elk gelovig leven: het besef dat je bemind wordt, dat Iemand je in liefde het leven heeft gegeven, dat Hij je al de momenten van het leven nabij is met Zijn Liefde, dat Hij zoveel van je houdt dat Hij Zijn Leven eens op het Kruis heeft gegeven voor jou opdat jij eeuwig zou kunnen leven bij Hem. Is er een mooiere boodschap voor een mens ?
Hemelvaart markeert het beginpunt van de zending van de leerlingen: ‘Ga, en maak alle volkeren tot leerling; doop hen in de Naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest, en leer hun alles onderhouden wat Ik jullie geboden heb. Weet wel, Ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voleinding van de wereld’. (Mt 28, 19-20). De leerlingen zullen voor deze zending worden ‘toegerust met kracht van boven’ (Lc 24, 49) ; ‘Over enkele dagen zult gij gedoopt worden met de Heilige Geest’ (Hnd 1, 8). Op Hemelvaart krijgen de leerlingen hun opdracht, met Pinksteren de kracht om deze opdracht te vervullen.
Christensoldaten hoeven zich geen zorgen te maken over het afmaken van moslims, zegt men. Een dood voltrokken in de naam van Christus is geen zonde. Maar kan God het leven zo bedoeld hebben dat het onnodig kan worden genomen, al gaat het om een Turk? Ook Turken geloven in die ene God, die net zo goed het leven aan Turken als aan christenen heeft gegeven en die het dus niet goed kan vinden dat Zijn werk wordt vernietigd al is het voor een goede zaak.
Vandaag aan de grot in Lourdes geen klimaatspijbelaars noch gele hesjes, maar 50-tal kinderen uit Parijse klassen zitten op de grond om de Rozenkrans te bidden.