Prijs speelgoed de hoogte in De Sint dreigt aanzienlijk duurder te worden dan vorig jaar. De prijsstijgingen van populair speelgoed variëren van 5 tot 15 procent. Reden: op het moment dat de bestellingen moesten geplaatst worden, was het plastic (een afgeleid product van olie) erg duur. Dat blijkt uit een onderzoek dat donderdag in de kranten van De Persgroep staat.
Vooral voor items van populaire Amerikaanse merken als Playskool, Fisher Price, Kiddieland en Little People moet je tien à vijftien procent meer rekenen dan een jaar geleden.
Naast duurder plastic, ligt ook een strengere Amerikaanse wetgeving omtrent speelgoedveiligheid aan de basis van de prijsstijgingen. Europese producten als Lego en Playmobil kennen dan ook een veel kleinere stijging.
Speelgoedketen Fun geeft toe dat zijn gamma dit jaar in z'n geheel vijf procent duurder is. "In tijden van deflatie is dat merkwaardig, maar het hing helemaal van de grondstoffen af", klinkt het daar. uit: Het Nieuwsblad
|