Gebruik baard, pruik en snor nooit om uw gezicht te verbergen!
Hoofdpunten blog wandelen
sinterklaas
30-05-2011
Sint-Nicolaas, een historische kritiek
Sint-Nicolaas, een historische kritiek (slot)
Alle anderen behoren tot de apocriefe (twijfelachtige) verhalen (uit het 'Leven van Nicholas van Sion'), of tot de hagiografische mirakels (De Afrikaanse icoon, Basil-Adeodatus, Petrus de Athoniet) en litteraire en iconografische misverstanden (De drie kinderen in het pekelvat) als ze al niet spruiten uit pure fantasie. Het is belangrijk, bij de historische kritiek, om te vermijden dat de tradities die gelinkt zijn aan het 'Het leven van Nicholas van Sion' of aan de geschriften na de 16de eeuw (Methodius, Johannes de Deken, Simeon Metaphrastes, enz.) te binden aan onze Nicolaas.
De in aanmerking komende geschriften zijn enkel en alleen: * De Praxis Stratelatis * De Historia Tripartide van Theodoor de Leermeester * Het Leven van Nicolaas van Sion (Hfdst. 8, 57,76) * De Refutation van Eustratius van Constantinopel.
Alles van na de 6de eeuw is misleidend. Michael de Archimandriet, die 450 jaar na Sint-Nicolaas leefde, kan niet gebruikt worden in vraagstukken van historische kritiek maar kan enkel dienen om ons te ondersteunen in de beeldvorming (traditioneel en godsdienstig) van onze Sint-Nicolaas. Fr. Gerardo Cioffari, o.p. (vert.: Geert Vandenhende en Veerle Verbeke) uit: Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap
Zijn dood op 6 december: een historische zekerheid (bron): oude kalenders: Palestina-Gregorius en Passionarum Romanum) en dit in tegenstelling tot het jaar van zijn overlijden. Over het algemeen variëren de jaartallen van 321 tot 352. Volgens G.Cioffari is 335 de meest aangewezen.
Zijn pastorale impact op de bevolking: een historische waarheid (Bron: Het leven van Nicolas van Sion (ca 570 a.D.) en de Encomium van Andreas van Kreta (ca 710 a.D.) die spreken van feesten en provinciale concilies ter ere van Sint-Nicolaas. (wordt vervolgd) uit: Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap
Hulp bij de hongersnood: een historisch twijfelgeval (bron: Michael de Archimandriet, die 450 jaar later leefde), alhoewel dit niet geheel onmogelijk is.
Vernietiging van de Artemetistempel: een historisch twijfelgeval dat toch de stempel 'geloofwaardig' krijgt. (Bron: Michael de Archimandriet, die wist dat de Artemistempel de mooiste en grootste in Myra was)
De redding van de zeelieden in de storm: ook dit is een historisch twijfelgeval (bron: Michael de Archimandriet) omdat hij vooral algemeenheden verteld. (wordt vervolgd) uit: Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap
De redding van drie onschuldigen van de doodstraf: een historische zekerheid. (Bron Praxis de stratelatis (IVde eeuw)). De praxis beschrijft details die niet geweten konden zijn door de latere schrijver uit de 5de of 6de eeuw, tenzij hij een professionele historicus, vertrouwd met Licia was.
De redding van de drie ter dood veroordeelde veldheren: een historische zekerheid. (Bron: Praxis de stratelatis). Een latere schrijver kon nooit op de hoogte zijn geweest van onooglijke details zoals de opstand van Goth-Taiphales in de Friga of van de samenzwering van Nepotianus, enz... Bijna alle hedendaagse historici keken tot vandaag over deze details die nochtans zeker zijn en gedocumenteerd zijn door historici zoals bv. Jordanes en Zosimos. (wordt vervolgdt) uit: Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap
Bisschop van Myra: een historische zekerheid. (Bron: Praxis de stratelatis (IVde eeuw), Theodoor de leermeester (515 a.D), Eustratius van Constantinopel (583 a.D.)). Hoogstwaarschijnlijk werd hij bisschop vanuit een lekenstatus (Gratianus in zijn Decretum; maar echter niet vermeld bij Michael de Archimandriet).
Aanwezigheid op het Concilie van Nicea (325): een historische zekerheid. Bron: aanwezigheidslijst van Theodoor de Leermeester (rond 515 a.D.) en als authentiek erkent door de meeste onderzoekers van dit onderwerp (Eduard Schwartz)). Bovendien had Theodoor toegang tot de rijkste oude archieven (Sint-Sophia, Constantinopel). Het is echter ook waar dat in 10 van de 18 aanwezigheidslijsten de naam van Sint-Nicolaas niet vermeld wordt. Deze lijsten vermelden echter maar 200 aanwezigen terwijl hedendaags onderzoek uitwees dat er meer dan 300 aanwezigen waren. De tussenkomst van Nicolaas op dit concilie zijn legendarisch omdat zij telkens handelen over de drie-eenheid van God en dit terwijl het hoofdonderwerp de Goddelijkheid van Christus betrof. (wordt vervolgdt) uit: Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap
In het 'Sint Nicolas News' van Fr. Gerardo Cioffari, o.p. directeur van het Centro Studi Nicolaiani van 10 december 2010 vonden wij een heel interessant artikel dat wij onze lezers graag in vertaling aanbieden.
Zijn geboorteland is zonder twijfel LICIA, een zuidelijke provincie van Klein-Azië (vandaag Turkije). Hij is vermoedelijk geboren in Patara. (Bron: Michael de Archimandriet, VII-IXde eeuw. Dit is 450 jaar na Sint-Nicolaas). Geboortejaar: onbekend.
Bruidschat aan arme meisjes: heeft een mogelijke historische kern (bron Michael de Archimandriet). De details van deze legende (dat hij een wees is en het aantal meisjes) verschillen van het ene manuscript tot het andere. (wordt vervolgd) uit: Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap