Gebruik baard, pruik en snor nooit om uw gezicht te verbergen!
Hoofdpunten blog wandelen
sinterklaas
29-10-2009
Prijs speelgoed de hoogte in
Prijs speelgoed de hoogte in
De Sint dreigt aanzienlijk duurder te worden dan vorig jaar. De prijsstijgingen van populair speelgoed variëren van 5 tot 15 procent. Reden: op het moment dat de bestellingen moesten geplaatst worden, was het plastic (een afgeleid product van olie) erg duur. Dat blijkt uit een onderzoek dat donderdag in de kranten van De Persgroep staat.
Vooral voor items van populaire Amerikaanse merken als Playskool, Fisher Price, Kiddieland en Little People moet je tien à vijftien procent meer rekenen dan een jaar geleden.
Naast duurder plastic, ligt ook een strengere Amerikaanse wetgeving omtrent speelgoedveiligheid aan de basis van de prijsstijgingen. Europese producten als Lego en Playmobil kennen dan ook een veel kleinere stijging.
Speelgoedketen Fun geeft toe dat zijn gamma dit jaar in z'n geheel vijf procent duurder is. "In tijden van deflatie is dat merkwaardig, maar het hing helemaal van de grondstoffen af", klinkt het daar. uit: Het Nieuwsblad
De drukke bezigheden van Harrie Schaken in Wouw (slot)
In de Sinterklaastijd heeft Harrie het altijd -zoals de meesten van ons zeer druk. Niet als actieve Sint, maar naast de permanente tentoonstelling die hij inricht op het gebied van Sinterklaas en vooral ook prenten, geeft hij ook colleges HOVO (Hoger Onderwijs voor Ouderen) aan de universiteit van Tilburg. Een blik op de website (www.hovobrabant.nl) leert dat "December in beeld" bestaat uit 6 weken focus op Sint en het Kerstfeest met een gedegen programmering, afgesloten door een bezoek aan het museum onder leiding van de eigenaar zelf. In de decembermaand van 2009 kan je bij een doorlopende tentoonstelling van alles te weten komen over ondermeer de Sint van bisschop tot heilige en kindervriend, het ontstaan van de chocoladeletter, gebruiken en het (afdrukken van eeuwenoude Nicolaasprenten op de antieke drukpersen van het museum. Voor de kinderen is er bijvoorbeeld het maken van een mijter en een pietenmuts volgens een 100 jaar oude handleiding, een mooi afgewerkt verlanglijstje maken in zeefdruk van twee kleuren op zwart papier en je eigen wensen met een witte stempelinkt stempelen. uit: Tijdingen van het Sin-Nicolaasgenootschap
De drukke bezigheden van Harrie Schaken in Wouw (1)
Bij Rozendaal in Noord-Brabant ligt een klein dorpje Wouw waar Grafisch museum en atelier "In den groenen zonck" gevestigd is, eigendom van Harrie en Nelke Schaken. Harrie's fascinatie met de Sint krijgt in het najaar vorm door het drukken van oude prenten en andere activiteiten in het museum, maar ook door het geven van colleges aan de universiteiten van Tilburg en Lille.
Na en gedeeltelijk tijdens zijn lange carrière als docent aan de Hogeschool Zeeland heeft hij zich volledig gestort op het Grafisch Museum, een drukkerij die al ruim 150 jaar oud is en nog volledig functioneert. Het museum, evenals het atelier en woonhuis zijn sinds 1975 ondergebracht in de twee koetshuizen uit het pand in den groenen zonck uit de 18e eeuw. Wat begon als een verzameling in het teken van een doctoraalscriptie boekwetenschap, groeide door schenkingen uit tot een niet-commercieel museum op het gebied van de drukkunst. Panelen met de geschiedenis van de boekdrukkunst, antieke drukpersen, kopieerpersen, handgegoten loden letters, schrijfmachines en andere curiosa uit het vak. Gekoppeld aan het museum is het zeefdrukatelier van Harrie. Het museum is niet slechts een kijkmuseum, er zijn ook verschillende activiteiten om te doen, zeker ook voor kinderen en speciaal ook in de Sinterklaastijd: een kinderdrukmiddag, lettergieten, stempelen voor jong en oud en zeefdrukken. (wordt vervolgd) uit:Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap
Veel Sint en Pieten gaan de komende periode weer op stap om tegen betaling een intocht te doen of een bedrijfsfeest of huisbezoek af te leggen. Ooit al aan het volgende gedacht? U komt als Sinterklaas ergens op bezoek en Piet zet uw staf neer. De staf valt om en een dure vaas van 1000 euro valt in stukken. U geeft als Sint dit keurig op aan uw familiale verzekering. Maar die wil niets vergoeden. U was tegen betaling als Sint in actie en dan had u een beroepsaansprakelijkheid moeten afsluiten. Eén voorbeeld uit de praktijk die iedereen kan overkomen. Bespreek e.e.a. eens met uw verzekeringsagent voordat uw hobby als sneeuw voor de zon verdwijnt! uit: Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap
MGA Entertainment lanceert een nieuwe poppenlijn : Moxie Girlz. Sinds kort ligt de pop, die ontwikkeld is op basis van wat meisjes écht willen, in de winkelrekken. Al van jongs af krijgen kinderen met druk te maken : druk om goed te presteren op school en om mee te zijn met de modes en de rages. De boodschap die de nieuwe poppenlijn uitdraagt, is dan ook verfrissend : geloof in je zelf en in je dromen ! Het is hoog tijd dat meisjes weer onbezorgd meisjes mogen zijn. De collectie werd Moxie Girlz gedoopt omdat 'Moxie' staat voor alle eigenschappen die de makers willen meegeven : lef, energie en vastbeslotenheid. uit : De Zondag
In de Trade Mart in Brussel zijn de titels van "Speelgoed van het jaar" uitgereikt. Meteen een jubileumeditie voor de organisatie, die aan haar tiende editie toe is.
Dertien fabrikanten kregen een pluim op de hoed gestoken door de Belgische Speelgoedfederatie en mogen hun winnende speeltjes promoten met een awardsticker. Opvallend in deze tijden van flitsende games: de bordspellen blijven het goed doen, evenals de "kassieke" speeltjes zoals Lego en Playmobil. En jawel, ook de pop, zij het een heel actieve versie. Ook drie Antwerpse spelbedenkers vielen in de prijzen.
Prijs van de jury: Lulabie
Met hun Lulabie-beer kregen Patrick Huybrechts en Sabrina Polakoff uit Berchem de prijs van de jury. "Net als vele vrienden hadden wij problemen om onze kinderen Sebastian en Sophia in slaap te krijgen. Ik ontwikkelde een 100% natuurlijk aromatherapeutisch geurtje voor de beer op basis van lavendel", zegt Sabrina.
Winnend denkspel
Antwerpenaar Kris Burms is fulltime spelontwerper en bedenker van het winnende denkspel Colour Code. "In mijn spel zijn drie aspecten belangrijk: je moet de juiste plaatjes verzamelen, die in de juiste volgorde op elkaar leggen en ze in de juiste richting orienteren"
Heli Mission
Alexander Van de Rostijne uit Botnem viel vorig jaar in de prijzen met zijn helikopter Tandem Z-1, en dit keer werd de Heli Mission bekroond (foto). Ook daarbij maakte hij deel uit van het ontwerpteam. " Ik probeer altijd datgene te maken wat ik als kleine jongen altijd wou hebben, maar wat niet bestond. Mijn volgende jongensdroom is dat de heli landt en er een mannetje uitstapt", lacht de burgerlijke ingenieur. Als dat geen helpers van Sinterklaas zijn? uit: Het Belang van Limburg