Ik ben Ludo Geens
Ik ben een man en woon in Stekene (Belgiƫ) en mijn beroep is ex-magazijnier in de Antwerpse haven.
Ik ben geboren op 15/04/1947 en ben nu dus 77 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: varen in de zeeuwse delta, wadvaren, fotografie en camperreizen.
Bergumermeerkotter, thuishaven Burghsluis, Zeeland.
26-04-2012
MEI - JULI 2011 REIS NAAR DENEMARKEN (DEEL 15)
Op naar de Weser, naar Bremerhaven. Terwijl Sonja nog in sluimerstand ligt maak ik los om 07.10h maar na een half uur is ze bij de zelfbedieningssluis van Lintig al bezig met het ontbijt. In een stralende zon varen we verder op de ebstroom van de Geeste naar het Tidesperrwerk en ploeteren vanaf hier door modderwater naar Bremerhaven.
Om 08.00h zien we al schepen naar de sluis varen, dus maken we ook vlug los om nog mee te kunnen.....vandaag gaan we de Elbe weer oversteken naar Otterndorf, het is bewolkt en er staat wat wind uit het noordwesten. De sluis van BrunsbĆ¼ttel is voorzien van drijvende vlonders die automatisch mee omhoog of omlaag gaan. Ze dienen eigenlijk om de zeeschepen van de sluiswanden weg te houden en beschadiging te voorkomen. In de vlonders zijn ringen voorzien waar de pleziervaart aan vast kan maken. Daarvoor moet men echter van het schip op de vlonders springen om ze te bereiken.
We hebben afgesproken om in Rendsburg zeer vroeg te vertrekken zodat we bij aankomst in BrunsbĆ¼ttel nog een halve dag kunnen passagieren. Ik sta op om 05.50 h en de lijnen gaan los. Sonja heb ik laten slapen want dit lange, rechte stuk kan ik eigenlijk wel alleen varen. Verse koffie staat onder handbereik en de zon verschijnt al aan de horizon. Ik ben tevreden over het gemaakte plan !!
Omdat de zon in het heldere water schijnt ontdekken we aan de meerpalen van de Holtenau-haven hele trossen Oostzeemosselen. We zouden geen goede Belgen zijn moesten we daar niets aan doen !! Met hangen en wurgen verzamelen we toch ons maaltje, dat moet vanavond een feest worden.
We krijgen nog controle van de Duitse douane maar alles wordt in orde bevonden en we kunnen al vlug in de sluis sturen die ons weer op het Noord-Oostzeekanaal moet zetten. In verband met het sluizengeld wordt ons schip door de sluismeester handmatig opgemeten omdat hij niet gelooft dat we net onder de 10m grens zitten. Nochtans zijn onze boorddocumenten officieel en die spreken van 9,70 m dus uiteindelijk moet hij kleur bekennen. Weer gaan we stoppen bij marina Schreiber te Rendsburg, we hebben daar een goede ligplaats en de toilet- en doucheruimtes zijn uitzonderlijk schoon, ook is er een wasmachine beschikbaar.
Het is een uitzonderlijke zomerdag waarop de thermometer 28Ā° wijst, ideaal om aan het mosselfestijn te beginnen. In de namiddag wordt het bloedheet en 's avonds krijgen we een zware onweersbui op ons dak maar een uurtje later is alles weer droog. Morgen doen we de overige 60 km over het Noord-Oostzeekanaal en dan zijn we terug in BrunsbĆ¼ttel.
De lijnen gaan los om stipt 08.00h en we varen met een NW-windje 2 Bft naar de vuurtoren Skjoldnaes om het eiland te ronden en houden dan een koers van 173Ā° aan op de Kieler Leichtturm, het zeiltje bijgezet. Sonja bepaalt elk uur de koers en tekent die in op de kaart, zo zien we precies waar we zitten...om 10.00h valt de wind helemaal weg en in de plaats komt...mist, dikke mist !! We houden halsstarrig onze koers aan terwijl Sonja op de uitkijk staat en waarschuwt voor een zeilschip dat onze koers kruist. Ook achter ons schuift een schim door met slappe, bruine zeilen ..brrrrr..
Als we de Deens-Duitse grens passeren is het zicht nul !! De Duitse oorlogsbodem "Maagdenburg" waarschuwt ook nog voor militaire oefeningen in dit gebied maar als ik onze positie wil doorgeven, seint hij dat ze ermee ophouden...we hebben ze nooit gezien !! Het is al namiddag als de zon toch door de mist probeert te priemen en vaag verschijnt langzaam maar zeker voor ons de Kieler Leichtturm....we voelen ons overwinnaars...high-five !!! Terwijl het als maar helderder wordt is het traject naar vuurtoren Friedrichsort in de Kieler Fjord een klusje van niks en wanneer we aanmeren in de nauwe haven van Holtenau, voor de sluis, brandt de zon op onze ruggen. Morgen terug door het Noord-Oostzeekanaal !!
Als we in de late namiddag nog een beetje tureluurs aan boord zitten merken we dat de wind een beetje wegvalt en het wordt ook warmer. Op het weerbericht horen we dat op dinsdag a.s. de wind van weinig of geen betekenis zal zijn.....een dag om naar Kiel op te stomen...??
Donderdag 30 juni : regen en wind geselen het eiland.....we maken van de nood een deugd, juist vandaag moeten Anna en Kristian naar Odense voor een receptie van een familielid. Ze stellen voor om samen met hun de veerboot te nemen naar Svendborg en verder met hun mee te rijden naar Odense waar wij ondertussen de stad kunnen bezoeken....dat laten we ons geen twee keer zeggen.
Wat het weer betreft wordt ook vrijdag een rot-dag met striemende regen en harde wind. We danken de hemel dat we nu niet op zee zitten...!! We werken de kaarten bij in 't vooruitzicht van ons vertrek en nemen 's middags de bus "790" naar Marstal....een dag om het scheepvaartmuseum te bezoeken.
Op zaterdag zijn we vroeg wakker door regen en wind. We ontdekken dat we geen stroom hebben. Ik ga op zoek op de steiger en stel vast dat de hoofdzekering gesprongen is door een afgerukte kabel van de buren, die in het water hangt. Na enkele minuten is het euvel verholpen.
De havenfeesten van Soby kondigen zich aan met een regatta. Eerst wilden we zelf deelnemen maar nu het 8 Bft waait blijven we nederig aan de kaai liggen en denken dat het hele zaakje wel zal afgelast worden. Vergeet het maar, rond 10.00h varen de eersten al uit en al vlug loopt haast de hele haven leeg om hun opgelegde rondjes te varen. Bij een Deense regatta is het zaak om de tijd van uw tweede ronde zo dicht mogelijk bij de eerste ronde te houden. Het minste tijdsverschil is de winnaar !! Terwijl ons gelaat bijna bevriest in de ijskoude NW -wind kijken we ongelovig en met grote ogen toe, ook Kristian en zijn broer varen uit...zijn schip staat bijna verticaal op de golven !!!
's Avonds eten we weer bij A&K : Deense aardappels met vis en als nagerecht aardbeien met room, ja wadde !! Dan volgt nog koffie en taart....uitstekend !! We hebben een leuke babbel bij het uitbuiken terwijl Kristian ook foto's neemt, waarna steevast de uitroep "VERY NICE" volgt. Hilariteit !! Als we aan boord komen moet de kachel nog aan.....morgen naar de havenfeesten !!!
Slecht geslapen !! Krampen in de benen.....'t zal wel van de wijn zijn.We zitten nog aan de koffie als Kristian de steiger komt opgelopen. Zoals afgesproken komt hij ons halen om ons een rondleiding over het eiland te geven met de auto. Aeroskobing baadt in de zon en in Marstal gaan we kijken naar de restauratie van de schoener "Bonavista" uit 1914. In de namiddag belanden we op Voderup Klint, een klif met prachtig uitzicht over de Oostzee. Een tafel en bank nodigt ons uit voor een pick-nick met koffie en cake.....Anna heeft weer haar best gedaan....ze zijn de hele dag met ons in de weer, deze gastvrije mensen !! 's Avonds eten we op onze kosten in het restaurant aan de haven van Soby, "Oens Grill & Spisehus". Met een beetje goede wil kan men toch wel een en ander uit het Deens vertalen.....
's Anderendaags is er weer zon en wind uit het ZO 5 Bft. We doen boodschappen en kopen kaartjes. Speciaal voor toeristen rijdt er een gratis bus over het hele eiland. We laten ons dan ook gewillig meevoeren naar Aeroskobing waar we door de kleurrijke, zonovergoten straatjes lopen en Sonja maakt veel foto's. Verder, in Marstal, genieten we in 't zonnetje op een bank van het havengebeuren. 's Avonds schrijven we kaartjes naar het thuisfront en zetten foto's op de PC.
Derde dag op Aero : de zon schittert op het water en de wind is iets minder (4 Bft). In de voormiddag tanken we diesel Ć E 1,65,--/L wat voor deze contreien een redelijke prijs schijnt te zijn. 's Middags wacht ons weer een heerlijk middagmaal bij A&K op een prachtig gedekte tafel....smetteloos wit !! We eten haring en zalm en maken kennis met de straffe Aquavit en Deens bier. Toch ben ik nog in staat om in de namiddag Kristian te helpen met het lossen van brikken en zware houten panelen voor de bouw van hun vakantiewoning. De avond is zacht, de wind weg, in de plaats komt bewolking....is het mooie liedje uit ???
Als we de vuurtoren van Schleimunde passeren zetten we onze koers op 6Ā° naar de zuid-cardinale ton Bredgrund-S. Er is geen golfje te zien en ook zeilschepen moeten nu motoren om vooruit te komen. Alles staat netjes op de kaart ingetekend en als we niet opzij zouden gegaan zijn waren we bovenop de cardinale ton gevaren...zo nauwkeurig kan satelliet-navigatie zijn. We verleggen nu onze koers naar de vuurtoren van Skjoldnaes op Aero en passeren om 11.25h de grens....we zijn in Deense wateren !!
Terwijl we sms'en naar Anna en Kristian dat we op komst zijn zien we bruinvissen voor de boeg opspringen. Als in de namiddag het eiland in zicht komt zien we een zeilschip naar ons toekomen en ineens beseffen we dat het de "Anna" moet zijn. Dichterbij gekomen zien we Kristian aan de helmstok en roept ons krachtig toe "WELCOME TO DENMARK" , waarna we begeleiding krijgen tot in de haven van Soby. Hij heeft ook al voor een prima ligplaats gezorgd voor ons. Wat een service !!!
Het wordt een heerlijk weerzien met Anna en Kristian die we leerden kennen op onze reis naar Parijs in 2007. Aan boord van de "Anna" wordt een fles bubbels gekraakt en Anna heeft een zelfgebakken cake meegebracht. De fles die wij zolang in het vooronder bewaarden voor deze gelegenheid gaat ook voor de bijl en we worden uitgenodigd voor het avondeten bij hun thuis. We maken kennis met het mooie huis van A & K in de Stenagre dat uitzicht heeft op de wateren van de Kleine Belt...er wordt serieus getafeld en ook de wijn vloeit rijkelijk. Het is al ver voorbij middernacht als we afgepeigerd in de kooien vallen.....
We koersen naar de Eckerfƶrder Bucht en zetten het zeil bij t.h.v. Strande en aan de oost-cardinale boei Kleverberg houden we een koers van 315Ā° op Damp aan. Ondertussen trekt de wind al een beetje aan. Alhoewel we nog altijd in Duits gebied varen merken we dat de zandstranden hier tot kliffen zijn geworden. Ter hoogte van Damp (08.45h) koersen we pal noord onder de kust naar de vuurtoren van Schleimunde. Bijna ter gelijkertijd als we de beschutte Schlei opvaren wakkert de wind aan tot ZW 5 Bft maar hier kan ons dat niet meer deren. We varen het drukke mastenbos van Maasholm voorbij om in de stadshaven van Kappeln een goede ligplaats te vinden aan de wandelpromenade, ligplaats nr......13 !! We zijn in de deelstaat Schleswig-Holstein.
Ons scheepje krijgt van vele voorbijgangers goedkeurende blikken, dat doet ons veel plezier. Sommigen proberen ook een gesprek aan te knopen en er is zelfs iemand die aandachtig onze spreuk boven de deuren probeert te vertalen en ineens vraagt : " ...of we helemaal van IJsland komen??......." . We hebben deze man uitgelegd dat "Everyone needs a little Island time" gewoon betekent dat ieder mens nood heeft aan af en toe rust en werk niet constant op de eerste plaats moet staan.!!
Uiteindelijk liggen we 4 dagen verwaaid in Kappeln maar in dit mooie, levendige stadje is dit geen straf. Eerst een winkel-wandeldag en we kopen vis bij Rokerij Fƶh (aan de Duitse kust eet men gebakken en gerookte vis). Elke morgen luisteren we met plezier naar radio NDR 1, altijd goede muziek !! We bezoeken de museumhaven en het treinmuseum en eten 's avonds salade met....Bismarck haringen !! We maken ook een fietstocht langs de Schlei tot in Arnis en zien onderweg een prachtige ree in een korenveld staan. We doen inkopen bij "Preatorius" : wijn en bier , goedkoper dan in Denemarken alleszins ! Radio NDR 1 geeft voor morgen warm en windstil (!!) weer.....Denmark, here we comes....
Met de eerste vloed varen we over een modderige Geeste naar het Tide-sperrwerk en sluis. Na het sluisgebeuren wordt het water wat zuiverder, eindelijk ! Om 14.OO h zijn we aan sluis Lintig, een zelfbediening en dat gaat wonderlijk vlot. Later maken we vast in Bederkesa om morgen verder te varen naar Otterndorf over het Hadelnerkanaal. De oude benaming = Scheepvaartweg Elbe-Weser.
Met de vloedstroom mee lopen we op de Eems bijna 10 Kn. naar Leer waar we direct in de sluis kunnen. We staan versteld van het vuile, modderige water. Gelukkig maakt het stadsaanzicht van Leer veel goed en een mooie groente-en fruitmarkt, bloemen en streekproducten stemmen ons zeer vrolijk.
Een nieuwe verrassing wacht ons hier want we krijgen bericht dat Dieter en Petra Wedermann voor de sluis liggen. Ze zijn deze morgen met hun "Dullhook" vanuit Norderney vertrokken speciaal om ons te bezoeken in Leer. Een tocht van eventjes 10 uren !! Dat wordt weer een gezellig samenzijn bij ons aan boord.
De dag daarop nemen we afscheid van onze Duitse vrienden en varen de modderige getijdenrivier Leda op naar het ondiepe Elisabethfehnkanaal en het KĆ¼stenkanaal. In Oldenburg lopen we de haven binnen om het goede tij af te wachten. De ebstroom moet ons hier over de Hunte naar Elsfleth voeren, aan de oever van de Weser.
We blijven een dag in Bremerhaven om de stad te verkennen. Sonja gaat naar Mc Donalds om te internetten en daarna naar de kapster en ik ondertussen naar het scheepvaartmuseum. Buiten gaat een geweldig onweer te keer maar als we elkaar terugzien op "het terras van de duizend stoelen" (dat hebben we zelf verzonnen) straalt de zon weer. 's Avonds liggen we met de kiel in het slijk en 's nachts rijdt de "Catharina" op de golven (wind tegen stroom)! Morgen naar de Elbe.....Denemarken komt dichterbij ......
Na enkele fantastische dagen in Amsterdam zijn we klaar voor de oversteek van het Marker- en IJsselmeer. Met schitterend weer en een NW-windje 2 Bft belanden we op 2 juni op Urk via de Houtribsluizen van Lelystad. De dag daarna zetten we aan de Rotterdamse Hoek het zeil bij (NO 4 Bft) en zetten koers onder de Oude Mirdumerklif naar Stavoren. We ronden braafjes het zeer ondiepe Vrouwenzand...het is een grote omweg maar vastlopen daar zitten we niet op te wachten ! Als we in Stavoren vastmaken aan de kade van de Gemeentelijke Buitenhaven is het bloedheet en de NO-wind wakkert nog aan. Dit kan natuurlijk niet goed blijven gaan en ons voornemen om via de waddenzee noordelijker te varen valt hier in het water. Grijze lucht en regen kondigt zich 's anderendaags aan. In plaats van over de waddenzee noordelijker te varen kiezen we voor de beschutte Friese Meren waar men ons trakteert op onweer en stortregen die ons zicht reduceert tot amper 10m.
Op 6 juni zijn we op weg naar Groningen waar we aanmeren in de ons al vertrouwde Oosterhaven. Een goede ligplaats in het zonnetje geeft ons weer direct het vakantiegevoel. Als we terug aan boord komen met boodschappen wacht ons een serieuze verrassing : Tim en Judith Pearce, Engelse zeilers, zijn hier ook!! Wat een aangenaam wederzien: we zitten 's avonds aan boord van de "Moonshine" , zeer gezellig, het dieet vergeten we maar even...
Twee dagen later nemen we afscheid van Tim en Judith. Zij varen naar het Duitse waddeneiland Borkum en wij naar Delfzijl waar we de "Catharina" terug zullen tuigen voor de oversteek van de Eems. Het is weer eens kermis in Delfzijl en het kermislawaai en ronkende generatoren van zeeslepers voorspellen een onrustige nacht maar een mooie roze-oranje zonsondergang doet ons hopen op goed weer voor morgen.....bestemming : het Duitse LEER !!
De plannen zijn rond, de kaarten aan boord, de dieseltanks zijn vol en de proviandering is bezig...de weersvoorspelling voor morgen, 25 mei: ochtendnevel, daarna zonnig en droog, 22Ā°C en de wind uit het ZW 3 Bft.. Ideaal om te vertrekken.
Vandaag stoppen we op het Hollands Diep in Strijensas, morgen naar Dordrecht en op zaterdag naar Gouda. Omdat hier 's zondags niet geschut wordt liggen we tot maandag achter de sluis. Dan gaan we naar Amsterdam via de Gouwe, het Aarkanaal en de Amstel. Door de Omval en de Heerengracht komen we op het IJ en zijn om 16.00 h in de Sixhaven. Zoals gewoonlijk zullen we weer een paar dagen hier in Amsterdam blijven plakken.
In deze warme aprildagen houden we ons bezig met klussen in de voormiddag en na de middag maken we fietstochtjes door het Zeeuwse landschap. Door werken in de haven -er worden nieuwe palen gedrild- help ik schepen tijdelijk te verleggen. Zo moeten o.a. de "Elise" , de "Masquerade" en de "Ithaca" even plaats ruimen. Ook de banken en tafel aan het havenkantoor worden nog geschilderd.
Trees en Eric komen op bezoek op Paasmaandag. We zijn blij om ze weer te zien en eten samen aan boord, daarna nog koffie en ijs in " 't Oliegeultje".
Op dinsdag 26 april breekt er brand uit aan boord van de "Gunn" , een mooie Deense kotter. Alleen de kat is aan boord. Eerst heeft niemand er erg in want de kachelschouw van de "Gunn" rookt bijna altijd......maar een binnenkomende passant slaat alarm en mensen op de steiger blussen de brand met de waterslang. Later is de eigenaar aan boord om de schade vast te stellen....dat blijkt mee te vallen en ook de scheepskat komt met de schrik vrij. De "Gunn" is gered !!!!
02 mei : we kijken 's avonds bij heldere hemel naar het ISS ruimtestation dat ons vanuit het westen naar het zuidoosten passeert. 's Anderendaags waait er een harde, ijskoude wind uit het NNW 6-7 Bft en het is maar 11Ā°C. De plannen om naar Zierikzee te varen laten we maar schieten en we kruipen in het havenkantoor om gezellig wat te ouweteuten met de collega's bij een warme mok koffie en prachtig zicht op de woeste Oosterschelde. De volgende dagen voorspellen nog altijd veel koude wind uit het noorden, daarom besluiten we om voor veertien dagen naar Parijs te trekken.....
HIER BEGINT EEN MEMORABEL VAARSEIZOEN
AD, ROERGANGER VAN DIENST
DE LANDEGENDT PIER - BURGHSLUIS
DE MOOIE "GUNN" - GERED VAN DE ONDERGANG !
PARIS/BOIS DE BOULOGNE VRAIMENT....C'EST UN K.O.!!!
Eind september is eigenlijk wat vroeg om onze "Catharina" al op te leggen voor de winter maar we willen de zomer nog wat verlengen in Spanje en Portugal. Daarom gaat ze nu in de loods want november of december zijn late maanden om nog naar Yerseke te varen.
Eerst is er nog koffie aan boord van de "Stern" van Willem die met mij zal meevaren terwijl Sonja met de auto achterna komt. We nemen onze tijd want er hangt mist maar we verwachten dat die tegen de middag wel zal optrekken. De afspraak met de kraan is om 15.30 h. Met redelijk zicht verlaten we Burghsluis met een ZO-windje 1-2 Bft. We zullen pas in april in onze thuishaven terugkeren.
In de Julianahaven te Yerseke wordt de mast gestreken en ondertussen zijn Sonja en Niels aangekomen, de laatste om de kraan te bedienen. Op de wasplaats wordt ons schip afgespoten en ik spoel de motorkoeling door met zoet water, ook gaat er zoet water in de leidingen van het toilet. Dan gaat ze in de winterberging, droog en warm. Laat de winter maar komen....winterstalling kost wel wat geld maar we voelen er ons toch altijd goed bij dat ze droog staat, dat is het lange leven van een schip!! Nu kunnen wij met een gerust hart naar....Portugal, Spanje.
Nu kunnen we eindelijk het resultaat van de verbouwing aanschouwen. Van het breekwerk is niets meer te zien, alles is vakkundig opgelost en de bank....zit zalig !! Wat een verschil, deze verandering blijkt een goede zet te zijn geweest. Ondertussen zijn de kussens ook klaar en passen precies. We zijn zeer tevreden over John's werk. Ook de tafel is een hele verandering, kleiner en lichter maar efficienter.
Als we terug in 't water liggen is de "Elise" van Wim en Ria ook aangekomen, die gaat bij Mulder in de winterberging. Ze hebben "ouwe Willem" mee als bemanning en dat komt goed uit want die kan dus met ons terug naar Burghsluis varen. Terwijl we het tij afwachten hebben we nog tijd om koffie te drinken a/b van de "Elise" met een babbel over...de oorlog !!
Het is zwaar bewolkt doch warm en met een flauw ZW-windje lopen we 6,5 Kn door de Hammen naar Burghsluis, maar ter hoogte van de Schelphoek krijgen we een zwaar onweer te verwerken. De bliksem kraakt in de marifoon, het zicht wordt slecht en de boordlichten moeten aan. Als de bui wegtrekt komen de Plompe Toren en onze haven weer in zicht.
Het is 3 sept en we liggen met de "Catharina" in Zierikzee waar we morgen een afspraak hebben op de werf van John Joosse voor een laatste detailbespreking i.v.m. de verbouwing van de zitbank. Nu we plannen hebben voor een lange reis naar Denemarken, volgend jaar, willen we toch wat gemakkelijker zitten, zodoende moet de bank verlaagd en verbreed worden. Ook onze zware tafel moet eruit en wordt vervangen door een lichtere.
De "Catharina" blijft in Zierikzee, die gaat maandag op de helling en naar de werf. Met mooi weer fietsen wij langs de nieuwe fietsroute "plan Tureluur" naar Burghsluis om de auto op te halen.
Het is zondag, zeer mooi weer maar dauwdruppels in het gangboord en op dek verraden de komst van de herfst. Als onze langszij-liggers zijn verdwenen, verhalen wij naar de steiger van Mulder waar ze morgen aan de wal zal gezet worden. Ondertussen genieten we in het zonnetje van de voorbijvarende schepen.
6 sept : na het ontbijt rijdt Sonja naar huis om planken die nog kunnen dienen voor de verbouwing. Ikzelf maak het stuurhuis zoveel mogelijk leeg en strijk ook de mast. Na de middag, Sonja is al terug, gaat de "Catharina" in de kraan en naar de werf. Bij de koffie bespreken we nog een en ander met John en we noteren hier een uitspraak van hem betreffende plastic motorjachten waar hij ook duidelijk geen liefhebber van is : "hoe schuiner de ramen, hoe fouter de bemanning !!" Zijn wij blij om met een stalen semi-klassieker te varen.....ondanks dat er wat breekwerk aan te pas zal komen hopen we op een perfecte renovatie. Ze moet veertien dagen in de loods blijven.
We zijn nu vooral in en rond onze haven te vinden waar we ons bezig houden met mosselen en "krukkels" te rapen waarna er steevast een mosselfestijn volgt. Ook varen we af en toe uit om te ankeren aan de Roggeplaat. Als het weer wat minder is drinken we koffie op het havenkantoor waar we met collega-watersporters gezellig kunnen keuvelen (lees: ouwehoeren). Er wordt ook tijd gemaakt voor kluswerk aan boord : kuisen en reling poetsen, koelwaterleiding van de generator reinigen, tussendoor nog eens mosselen rapen en 's avonds naar jazzmuziek luisteren tot het donker wordt.
Op andere dagen maak ik de motorsteunen schoon en vet ze in en ook de schroefaskoppeling en bilge wordt gekuist.
Terwijl we knotsen van braambessen staan te plukken schuiven er loodgrijze wolkendekken Zeeland binnen. Het begint ook nog te donderen en bliksemen maar regen blijft uit. Als het weer betert besluiten we om voor een paar dagen naar de overkant te varen : Colijnsplaat en Goese Sas en hier rijden we met de fiets naar het centrum langs het 5 km lange kanaal. In Goes doen we een terrasje bij "de Snor" , lopen de winkelstraten door en drinken koffie op "den Bult". Het publiek en de winkels in Goes vallen ons toch wat tegen....veel prullen !!!
's Avonds nog naar "t kommetje" gewandeld. Dat is de buiten gebruik gestelde oude sluis van het Goese Sas die nu is omgevormd tot haven. Voor mij is dit nostalgie van de bovenste plank want hier maakte ik in m'n jeugd voor de eerste keer kennis met de Oosterschelde. Omdat het weer gaat verslechten varen we 's anderendaags terug naar Burghsluis. Het is over half augustus en het is goed mis met het weer, de wind waait met 7 Bft uit het noordwesten en witte schuimkoppen verschijnen op de golftoppen. Het geeft een goed gevoel om dan in de haven te liggen. 20 aug. : opgestaan om 08.00h. Ik stoot m'n hoofd en mis het nieuws op de radio.....er zijn dagen die beter beginnen. Gelukkig kunnen we uitzien naar de club-barbecue van morgen. Vandaag gaan we naar de beurs van tweedehands scheepsartikelen en kopen er voor een paar centen vorkjes en vismessen plus vier borden. Dennis en z'n zoon Marc komen s' avonds nog aan boord voor een afzakkertje.