De scheepslift van Strepy-Thieu Provincie Henegouwen
Watertoerisme
.
Scheepslift van Strépy-Thieu
Om de Belgische kanalen ook toegankelijk te maken voor schepen tot 1350 ton, werd besloten een enorme Kabellift nabij Strépy-Thieu aan te leggen voor zwaarder scheepsverkeer. De lift verplaatst schepen over een hoogteverschil van maar liefst 73,15 meter, werkelijk een spectaculair gezicht! Bezoekers kunnen met de lift omhoog en zien hoe de schepen in de lift gaan. In de zomer kun je zelfs met de boot een doortocht van de kabellift maken. Let op! Dit kan alleen op zondag. Dit is het mooiste via boot met de lift naar boven , prachtig landschap vanuit de boot daar boven en terug reis is via treintje naar de startplaats.
Tickets zijn verkrijgbaar bij de scheepslift zelf op de Rue Raymond Cordier 50 in Thieu. Opgelet ik herhaal een halfuur op voorhand .Vanaf Bergen rijd je over de E42 richting Brussel. Dan neem je afslag 21 en rijd richting 'Strépy-Thieu'.
Zie je het hoogteverschil van het kanaal , ga op een zondag dan kan je met de boot mee, zie uren. Sorry dat ik het zoveel herhaal maar het is de moeite waart tijd enkel bootvaart+lift (tickets nemen) en terugkeer via treintje 1.30uur.
Het bezoek aan de scheepslift van Strépy-Thieu, de grootste scheepslift ter wereld, staat bol van de ontdekkingen: een indrukwekkende machinezaal, een wondermooi panorama met zicht op de site en de omliggende streek, een filmvertoning over de bouw en de werking van de lift aangevuld met maquettes en interactieve spelen, tentoonstelling van fossielen die tijdens de opgraafwerken op de werf gevonden werden, interactieve spektakelwandeling "Pays de Génies" met hoogtepunten van de Belgische creativiteit op diverse gebieden: kunst, muziek, schilderen of strips, in gezelschap van beroemde Belgen. De kanaallift bezoeken, is echter ook de mogelijkheid hebben om hem per boot over te steken. Voor mij persoonlijk mooier dan Het Hellend Vlak van Ronquieres waar de schepen omhoog getrokken worden. Neemt men er alles bij duurt het 3uur, dat is een film over hoe alles gebouwd werd en technische details. Ingangsprijs duurder dan wat normaal is maar ik zou het niet doen als je kinderen bij hebt, wees gerust die hebben zich geamuseerd op de boot en het treintje.
Bezoek
Laatste bezoek om 17u.
Duur van het bezoek: ongeveer 1u30.terugreis via treintje.
Bezoek mogelijk in het Frans, Nederlands, Duits en Engels.
Bootovertocht Als je gaat dit is een aanrader dus op enkel op zondag voor individuele bezoekers, zie vertrekuren stroomopwaarts of stroomafwaarts, terug via treintje, dus je moet dit uurrooster wel respecteren, maar je gaat het je niet beklagen.
Individuele bezoekers: enkel op zondag van mei tot september. Vertrek: 11u30 en 15u15 (stroomafwaarts) - 13u30 en 16u30 (stroomopwaarts).
Groepen: woensdag tot zondag, maart tot oktober (niet op zondag in maart of op Pasen). Vertrek: 11u30 (stroomafwarats) - 13u30 en 16u30 (stroomopwaarts).
Toegang tot boot moeilijk voor personen met beperkte mobiliteit.Eigenlijk heel moeilijk geen aanrader spijtig genoeg de ene site zegt van wel ik heb gebeld ze zeggen van niet.
Hier lees je er meer over prijs, opgelet een half uur voor de boottocht met lift je tickets gaan afhalen Individuele bezokers: Scheepslift van Strépy-Thieu
Tel: +32(0)78/05 90 59 - E-mail : info.strepy_thieu@hainaut.be
Welkom bij de Grotten van Hotton! Provincie Luxemburg.
Welkom bij de Grotten van Hotton!
Uitzonderlijk natuurlijk erfgoed van Wallonië. Alleen de Grotten van Hotton zijn volledig beschermd. Twee sterren in de Michelingids.
.
Grotten van Hotton
Daal neer in de ondergrond en ga op ontdekkingstocht in de grotten van Hotton. Een tocht van 6 kilometer lang en 70 meter diep neemt u mee doorheen de verschillende afzettingen van de grotten. Subtiele verlichting maakt de grotten een ware streling voor het oog.
De grotten van Hotton liggen in de Calestienne, een zeer bijzondere geologische zone. Het is een smalle strook van kalksteen die zich uitstrekt tussen de Ardennen, de Famenne en de Condroz.
Omdat de grotten pas in 1958 per toeval werden ontdekt, zijn ze nu nog altijd in goede staat, veel beter dan vele andere grotten, die vaak te lijden hebben gehad onder de vele bezoekers.
Tijdens een geleid bezoek van 70 minuten wordt uitgelegd hoe deze grotten werden gevormd en welke rijkdommen ze allemaal herbergen.
Omdat de grotten van Hotton zo speciaal zijn, zijn ze geklasseerd door de Commission royale des Monuments, Sites et Fouilles en sinds kort ook erkend door het Waalse Gewest.
" Betreed de reuzengalerijen. Kijk in een 35m diepe put. Bewonder de broze draperieën. Luister naar de grommende stroom. Beleef dit ondergrondse avontuur met onze gidsen."
de temperatuur in de grot is 12°
De nieuwe traject is driemaal zo lang en tweemal zo diep. Hier ondekt u de rijk vorm- en kleurschakeringen van de kalkafzettingen (terugkeer via lift).
Openings uren
April > Oktober Deze maanden moet men als famile met kinderen niet reserveren
Alle dagen van 10.00 tot 17.00 (18.00 in juli en augustus)
Laatste rondl : 16.00 (17.00 in juli en augustus)
November> Maart
Rondleidingen op vaste uren
Elke week-end rondleiding om 12.30 - 14.00 - 15.30
Alle dagen : enkel na afspraak, voor groepen van min. 20 pers.
Reservatie : 00 32 84 46 60 46
Kerstmis-Krokusvacantie
Alle dagen rondleidingen om 11.00 - 12.30 - 14.00 - 15.30
Kasteel en tuinen van Freÿr sur Meuse provincie Namen.
Kasteel
en tuinen van Freÿr sur Meuse
.
De sfeer van Versailles tegen de grandioze achtergrond van de Ardense
Maasoever. Dit schitterende bouwwerk in renaissancestijl dat werd uitgebreid
tot een hertogelijke woning, heeft destijds heel wat koninklijke gasten
ontvangen. Het interieur van het kasteel is verfijnd en kosmopolitisch. Volgens
een historische verhandeling uit 1675 zou men hier het eerste kopje koffie
hebben geproefd!
De prachtige klassieke tuinen in verschillende stijlen worden vooral gekenmerkt
door de driehonderdjarige sinaasappelbomen en de oranjerieën, die behoren tot
één van de oudste van het land. Zij bieden de bezoeker onder andere het plezier
te verdwalen in 6 km doolhof of om weg te dromen aan de voet van het charmante
Trianon.
Ook open op paasmaandag, 1 mei, Hemelvaart, pinkstermaandag, 21 juli en
15 augustus, evenals op woensdag tijdens de Belgische en Nederlandse
schoolvakanties, volgens het uurrooster van de overeenkomstige maand.
Groepen min. 20 pers. tijdens normale openingsuren, zoniet 25 pers.
Duur van het bezoek: 90 min.
Individuele bezoekers: infoborden voor het kasteelbezoek en brochures voor het
tuinbezoek.
Gidsen voor groepen mits supplement.
Persoonlijk is deze weg beter berijdbaar.
.
Maas, linkeroever: Dinant 6 km - Hastière 7 km.
Elk jaar worden op 1 mei in de namiddag de sinaasappelbomen in de tuin
gezet.
Kinderen jonger dan 12 in het bijzijn van hun ouders: gratis.
Nu alles faalt,
heeft dit alleen nog waarde
Voor mij, die nooit één waarheid hebt ontdekt;
Ik zal van U niet scheiden als deze aarde
Mijn pover lichaam dekt.
Ik heb maar één
geloof: nooit gaat verloren
Wat eens de liefde zalig heeft bevrucht,
En waar er twee elkander toebehoren
Is zelfs de dood geen vlucht.
Teksten rijmen zodat je ze
makkelijk kunt onthouden
In de middeleeuwen kon het volk niet lezen. Toch bestond de behoefte om
belangrijke gebeurtenissen of wijze lessen over te dragen van generatie op
generatie, zodat ze niet vergeten zouden worden.
Verhalen werden van mond tot mond doorgegeven, in plaats van te worden
opgeschreven. Om het onthouden van deze verhalen makkelijker te maken werden ze
in rijmvorm gegoten. Ook werden ze vaak melodieus voorgedragen. De eerste
gedichten waren dus eigenlijk liederen.
Geheugen
Een voorbeeld van een verhaal dat uit de middeleeuwen komt is het lied van de
heer Halewijn. Dit lied gaat over een vrouwenmoordenaar, die uiteindelijk door
een koningsdochter wordt onthoofd. Een ander voorbeeld is het Egidiuslied,
waarin een overleden vriend wordt bezongen. De dichters in de middeleeuwen
kenden veel meer liederen uit hun hoofd. Veel dichters kenden vele duizenden
dichtregels uit het hoofd. Dichters hadden mede daarom een groot aanzien.
bedenker van het Wilhelmus
Wilhelmus Het schrijven zingend voordragen van liederen hield niet op na de
middeleeuwen. Ook in de 16e en 17e eeuw schreef men nog gedichten die gezongen
werden bij allerlei gelegenheden zoals huwelijken en verjaardagen. Een beroemd
voorbeeld van een historisch gedicht is het Wilhelmus. Veel van deze gedichten
werden gemaakt op bestaande populaire melodieën, zo is het Wilhelmus gebaseerd
op psalmen. Dit waren melodieën die bij een groot publiek bekend waren,
waardoor het lied makkelijk aansloeg.
Volks- en kunstliederen
In de 19e eeuw ontstond er een onderscheid tussen het volkslied en het
kunstlied. Het volkslied vertolkte, vaak in eenvoudige taal, een groepsgevoel
en werd geschreven om gezongen te worden. Volksliederen kon je horen in de
kroeg. Kunstliederen werden bijvoorbeeld voorgedragen in kastelen, door
troubadours. Bij een kunstlied zette een componist een bestaand gedicht op
muziek, ook al was dat gedicht oorspronkelijk niet geschreven om gezongen te
worden. Een voorbeeld hiervan is de liederencyclus Die schöne Müllerin, van
Franz Schubert (1797 - 1828).
Het kunstlied betekende een enorme ontwikkeling: niet langer was het lied een
middel om een verhaal over te dragen van generatie op generatie. Het lied werd
een doel op zich, en de tekst werd onderdeel van de muziek.
Dit staat in het Oosterpark in Amsterdam
Moraliserend
In de negentiende eeuw was dichtkunst, of poëzie, een zelfstandige kunstvorm
geworden. 19 Eeuwse poëzie had een sterk moraliserend en opvoedend karakter.
Vaak had een gedicht een religieuze grondslag: in gedichten werden mensen
opgeroepen zich te houden aan de wetten van de bijbel.
Tachtigers
Als reactie hierop ontstond eind 19e eeuw de groep de Tachtigers: een groep
dichters die zich wilden afzetten tegen het sterk moraliserende karakter van
het gedicht. De Tachtigers vonden dat een gedicht een persoonlijke uitdrukking
van een persoonlijke emotie moest zijn. In plaats van dienstbaarheid aan de
maatschappij, en het opvoeden van de bevolking, waren originaliteit en
eigenheid hun drijfveren.
Spreektaal
Ook de beleving van het gedicht werd geïndividualiseerd: de Tachtigers vonden
dat poëzie niet voorgedragen moest worden, maar in stilte door het individu
worden gelezen. De gewone spreektaal in gedichten werd door hen vervangen door
een meer persoonlijke en zintuiglijke taal. Mede hierdoor kwam het gedicht
steeds verder van de bevolking af te staan.
Ben ik te min
Boodschap
Begin twintigste eeuw bestond er een scherpe scheidslijn tussen dichters en
zangers. Het maatschappelijke aanzien van de dichter en de rol die hij
eeuwenlang had, lijkt in de tweede helft van de twintigste eeuw over te zijn
genomen door popmuzikanten. Vanaf de jaren zestig van de vorige eeuw ontstond
een generatie maatschappijkritische popartiesten, zoals bijvoorbeeld Boudewijn
de Groot (Welterusten, meneer de president) en Armand (Ben ik te min). Hun
liederen gaan over politiek en over misstanden in de maatschappij. Ramses
Shaffy zette met zijn teksten mensen aan het denken over hoe ze in het leven
staan (Mens, durf te leven), en vertelt in zijn teksten net als de dichters
tijdens de Middeleeuwen verhalen op muziek.
Jaren '80
Maatschappelijke misstanden zijn ook twintig jaar later nog een belangrijke
inspiratiebron voor popmuzikanten als Frank Boeijen (onder andere in het nummer
Zwart Wit) en het Klein Orkest (Over de muur, Koos werkeloos)Met de
keuzes van hun onderwerpen nemen de Nederlandse popartiesten een bijzondere
plaats in ten opzichte van Amerikaanse en Engelse popteksten, die veel vaker
sex, drugs en Rock & Roll als thema hebben.
Poetry slam
Dichters blijven hun werk wel voordragen, maar dit gebeurt op dichtavonden die
niet door een groot publiek bezocht worden. Vanuit Amerika komt het fenomeen
poetry slam overwaaien. Een poetry slam, ontstaan in Chicago als reactie op het
teruglopende animo voor dichtavonden, is een dichtavond in wedstrijdvorm. Het
publiek bepaalt de winnaar. Onder invloed van de poetry slams ontstaat een
nieuw soort dichter: de podiumdichter. Voordracht wordt, net als in vroeger
tijden, weer een belangrijk aspect van poëzie. De scheidslijn tussen dichten en
zingen, die in de loop er eeuwen was ontstaan, wordt mede onder invloed van de
poetry slams in de loop van de twintigste eeuw weer deels opgeheven.
Grens dichten en zingen
Niet alleen vanuit de dichters wordt de grens tussen dichten en zingen
opgerekt. Veel Nederlandse popgroepen kennen hun teksten zon belangrijke rol
toe dat zij er toe overgaan deze uit te brengen in boekvorm. Denk aan de boeken
van Doe Maar, Blof, De Dijk en The Lau van de Scène.
Ik kan vandaag
niks hebben,
niks hebben om me heen.
Ik scheld en schop en schieten
kan ik op iedereen.
Vandaag kom ik uit bed,
maar met mijn verkeerde been.
De fiets van
onze buren
beneden in de hal,
die stoort me nu al weken.
Vandaag krijgt hij een knal.
Vandaag ben ik geprikkeld,
een netelig geval.
Dat hondje in de
Hoogstraat
doet er verstandig aan
vandaag zijn bek te houden,
wil het nog voortbestaan.
Vandaag ben ik een nare
en laat me lekker gaan.
En kom ik jou
soms tegen,
maak dan je borst maar nat.
Let heel goed op je, woorden.
Ik ben op oorlogspad.
(En morgen vraag je maar, waar
ik gisteren last van had.)
Plastic is geen
natuurlijk product. Het is een kunstmatig product, door mensen gemaakt. Dat
gebeurt met een ingewikkeld chemisch proces. Plastic wordt ook wel kunststof
genoemd.
Plastic is in
het begin van de vorige eeuw uitgevonden. Wetenschappers ontdekten het door
goed te kijken naar stoffen zoals die in de natuur voorkomen. In de natuur zijn
dingen soms opgebouwd uit hele lange schakels moleculen. Je kunt deze schakels
moleculen voorstellen als een ketting die bestaat uit allemaal dezelfde soort
kralen. Deze kettingen heten polymeren.
Polymeren
In hout en
katoen zitten polymeren. Ook het menselijk DNA is een polymeer. Het zijn
voorbeelden van natuurlijke polymeren. Scheikundigen gingen deze natuurlijke
polymeren in een laboratorium namaken. Polymeren die door mensen gemaakt zijn,
worden synthetische polymeren genoemd. Plastic is een voorbeeld van een
synthetische stof.
3 soorten kunststof
Er zijn heel
veel soorten kunststoffen en bijna alle soorten worden gemaakt van aardolie. Je
kunt kunststoffen in 3 groepen indelen:
·Elastomeren:
dit zijn kunststoffen die altijd zacht blijven, zoals elastiekjes.
·Thermoharders:
dit zijn kunststoffen die altijd hard blijven, zoals stopcontacten.
Thermoharders kunnen niet smelten.
·Thermoplasten:
dit zijn kunststoffen die zacht worden als je ze verwarmt, zoals plastic
tasjes. Thermoplasten kun je wel smelten.
Aardolie
De meeste
plastics worden nog uit aardolie gemaakt. Aardolie wordt verwerkt in fabrieken:
olieraffinaderijen. Daar wordt er brandstof voor auto's en vliegtuigen
uitgehaald. Maar er gaat ook veel olie naar de chemische industrie. Daar worden
uit aardolie andere stoffen gehaald. Deze stoffen hebben we weer nodig om
bijvoorbeeld autobanden te maken. En er zit zelfs aardolie in wasmiddelen!
Een ander belangrijk
product waar aardolie voor wordt gebruikt, is plastic. Eerst maakt de fabriek
van aardolie plastic slierten. Van die plastic sliertjes worden bolletjes
gemaakt. En die bolletjes krijgen allemaal een ander kleurtje en daarvan maken
we bordjes, bekers, campingstoeltjes, mobieltjes, tvs, tasjes en nog veel
meer.
Codes voor kunststof
Op voorwerpen
die gemaakt zijn van kunststof staat vaak een cijfer en een code. Daarmee kun
je de kunststof herkennen. Misschien ben je onderstaande codes wel eens tegengekomen:
1: PET, frisdrankflessen worden hiervan gemaakt.
2: HDPE: hiervan worden plastic tasjes gemaakt.
3: PVC: een heel giftige kunststof! Elektriciteitsbuis is gemaakt van PVC. Die
buisjes ken je misschien wel omdat kinderen er wel eens rookbommen van maken.
Maar pas op: de rook van die rookbommen is zeer giftig!
4: LDPE: Lijkt erg op HDPE. Wordt ook gebruikt voor plastic tasjes en
knijpflesjes.
5: PP: Van PP (polypropeen) worden onder andere chipszakjes en drinkrietjes
gemaakt.
6: PS: PS (polystyreen) is de grondstof die gebruikt wordt voor CD-doosjes en
plastic bestek. Maar ook schuimplastic is gemaakt van PS. Ze mengen PS dan met
koolzuurgas.
7: PC: PC (polycarbonaat) is een harde, doorzichtige kunststof. Het wordt
gebruikt voor CDs, maar ook voor veiligheidsbrillen en brommerhelmen.
De nummers 3, 6 en 7 zijn het meest giftig en slecht voor het milieu. Maar ook
alle andere kunststoffen mogen niet zomaar in de natuur komen.
Recycling van kunststof
Als je kunststof
in het restafval stopt, wordt het verbrand. Dat is niet alleen zonde, maar ook
heel vervuilend. Daarom is het belangrijk dat plastic recycled wordt. Het kan
dan worden omgesmolten tot nieuwe voorwerpen. En daarom wordt kunststof voor
hergebruik tegenwoordig op veel plaatsen apart ingezameld.
Natuurlijk plastic
Omdat aardolie
steeds schaarser wordt en omdat plastic gemaakt van aardolie niet biologische
afbreekbaar is, zijn wetenschappers op zoek naar andere manieren om plastic te
maken. Steeds meer plastic voorwerpen worden gemaakt van natuurlijke polymeren
uit aardappels of rietsuiker. Plastic wat hiervan gemaakt is, is wel natuurlijk
afbreekbaar. Dat betekent dat je het bio-plastic gewoon in de GFT-bak kunt
weggooien! En dat is beter voor het milieu dan plastic gemaakt van aardolie.
Dit soort plastic blijft namelijk eeuwig in de natuur liggen. Nadeel is wel dat
aardappelen en rietsuiker al voor iets anders gebruikt wordt, namelijk voedsel.
Plastics gemaakt uit afval, zoals aardappelschillen, is nog beter
Gas is een belangrijke energiebron. Maar de voorraad is niet onbeperkt.
Nederlands gas komt uit Groningen waar een grote gasbel is. Maar eigenlijk is
gas niet meer dan het resultaat van rottende plantenresten, bedekt met allerlei
aardlagen.
Zon 310 miljoen jaar geleden leven er nog geen mensen op aarde. Wel
veel reptielen en zeedieren. In Nederland is het tropisch warm. Dit land
bestaat voor een groot deel uit drassig oerwoud. Op de moerassige bodem groeien
veel exotische bomen en planten. Bladeren en dode bomen komen in de drassige
bodem terecht en vormen een dikke laag van rottende plantenresten.
Nederland, een zandwoestijn
30 Miljoen jaar later is het klimaat veranderd. Het moeras is verdwenen.
Nederland is veranderd in een zandwoestijn. De laag rottende plantenresten die
op de bodem ligt, wordt bedekt met een dikke laag woestijnzand.
Nederland wordt overspoeld met
zeewater
Weer 20 miljoen jaar later overstroomt ons land met zeewater. In het
warme klimaat verdampt het water en blijft het zout achter. Een enorm pak zout
stapelt zich op het zand uit het verleden. De druk op het zand en de dode
plantenresten daaronder neemt toe.
Verandering van aardlagen
In de miljoenen jaren daarna komen er steeds meer lagen bovenop de oude
grondlagen. De druk neemt verder toe. Het water en de gassen wordt uit de
vochtige, rottende plantenresten geperst. De laag verandert in steenkool. De
laag daarboven verandert in zandsteen en de laag daarboven in een harde
ondoorlatende laag steenzout. Het aardgas uit de steenkool kan niet doordringen
in het steenzout en blijft in het zandsteen achter.
Gas tussen zandkorrels
Het zandsteen bestaat uit samengeperst zand met daartussen kleine
gaatjes. Dit zijn de poriën. Het aardgas blijft in de poriën achter, omdat het
niet kan doordringen in de harde steenzoutlaag daarboven. De zandsteenlaag is
een aardgasveld geworden.
Nederlands aardgas
Om het aardgas te bereiken, moeten we dus de bodem van de aarde in. Met
een lange boor boren we een gat in de grond. 3 Kilometer diep tot aan de oude
zandsteenlaag. Door het boorgat stroomt het aardgas nu vanzelf naar boven.
Boven de grond vangen we het aardgas op en na een kleine bewerking kunnen we
het gebruiken als brandstof voor onze verwarming en gasfornuis.
Het is maar goed
dat we ons zelf belangrijk vinden.
Als het eens niet zo was, waar moest het dan wel heen!
Och och, we hoeven en geen doekjes om te winden:
dan stortte werkelijk de maatschappij ineen.
Want stel u voor
dat we onszelf ineens eens zagen
zoals de anderen ons zien. Hoe zou dat zijn?
Dat was afschuwelijk! Dat was niet om te dragen!
We wierpen ons waarschijnlijk voor de dieseltrein.
Ofwel, we zouden
ons in t kolenhok verschuilen.
Geen mens zou ooit nog meer geloven in zijn werk.
Meneer hiernaast zou in de gang gaan zitten huilen:
Ik ben een vlerk ik ben een nietsnut en een vlerk
En al de grote
directuren van bedrijven
gingen beschaamd en heel verdrietig naar hun bed;
ook de politici ze zouden binnen blijven,
de ambtenaren kropen achter het buffet.
Geen enkle
spreker zou nog één keer durven spreken,
geen enkle chef zou ooit een chef meer durven zijn,
geen enkle predikant zou ooit meer kunnen preken,
de boel lag stil, volledig stil op elk terrein.
Gelukkig zijn we
niet op die manier ontluisterd.
Wat is het eigenlijk toch prachtig ingericht,
dat de natuur ons stuk voor stuk heeft
ingefluisterd:
vergeet het niet, je ben een mens van groot
gewicht.
Ik streelde
haar; haar huid
smeekte mijn vingers: ga niet weg.
Ik ging niet weg, ik wilde t telkens horen,
dit spreken van haar huid tegen mijn vingertoppen,
het antwoord geven en tevredenstellen,
zoals een moeder kinderen sust, een man
een vrouw zegt dat zij slapen moet,
terwijl zij in het donker ligt te wachten,
met grote ogen luistert
of hij het nog eens zeggen zal,
een laatste maal, omdat zij dan pas slapen kan,
wegglijden uit zijn gedachten, haar geduld
dat ongeduld geworden is.