De Noordzee bruist een lied dat brandt De zeewind draagt het mede Het zingt van vrijheid over 't land Van vreugd' in dorp en stede De zonne vuurt de blijheid aan Langs velden, weiden, stromen Waar steden met hun torens staan Waar woud en heide dromen Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart O schone steden, trots en vroom Vol heilige feestvisioenen O stille dorpkens langs de stroom Waar veld en weide groenen Ik min U, stad vol klokgetril En dorp ik min U beide En 't is er, als ik dromen wil Zo vreedzaam in de heide Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart
Willem Gijssels (1875 - 1945)
SCHOOLPERIKELEN (Vroeger)
Avonturen met schooldirecties, leerkrachten, ouders, leerlingen, clb'ers. Vertellingen over vroeger en nu. En ook nog een beetje actualiteit met een korreltje zout.
18-10-2014
De Ondergang van het Lyceum
Schooljaren 1993-1994-1995. De eerste schetsen van het verval van het lyceum werden gemaakt door directrice Prutsmans, dat mens bij wie je haar hersenen kon horen rammelen wanneer ze haar hoofd bewoog. Zij hield zich geobsedeerd bezig met allerlei randgevallen, met alles wat zich buiten de rails van het schoolleven bewoog: spijbelaars, slachtoffers van problematische gezinnen, incestgevallen, psychisch gestoorde leerlingen, en allochtonen uiteraard... Leiding geven aan een volwaardige middenschool, daartoe was ze echt niet bekwaam.
Dan was er ook nog directeur Griezelmans, die euforisch en verblind raakte door de 9 uren extra lesuren geschonken door minister Vandenbossche. Deze extra uren stuurde Griezelmans integraal naar een bosje Turkse leerlingen dat vers aangeland kwam vanuit Turkije. Vlaamse leerlingen konden fluiten naar hun extra uren.
Toen kwam directeur Wijsneus als opvolger van Prutsmans. Die man bakte er ook niet veel van omdat hij voortdurend twijfelde: wél een hoofddoek of niet voor die moslimmeisjes?...Natuurlijk kregen die moslimmeisjes hun zin.
En tenslotte, als kroon op het vernietigingswerk van het lyceum, was er vrouwenversierder Blauwbaard die niet van zijn leraresjes kon afblijven, en zijn seksuele vaardigheden demonstreerde, behalve thuis bij zijn eigen trouwboekje.
Alle directies samen waren links georiënteerd, zo links als links en slinks maar kan zijn, ze zagen er felrood gekleurd uit en dweepten met alles wat vreemd was aan een gewoon schoolgebeuren.
Het lyceum, ooit een prestigieuze kwaliteitsschool, bestaat nu niet meer...Verwonderlijk?!
Onderzoekers hebben uitgerekend dat er 42.000 nieuwe plaatsen moeten bijkomen in de Brusselse scholen tegen 2020. "De demografische groei, de toename van culturele diversiteit en taalverscheidenheid zijn de oorzaken van de nood aan bijkomende plaatsen."...???... Kunnen ze nu niet gewoon zeggen dat allochtonen en moslims veel teveel kinderen produceren en dat de verbruining oorzaak is van plaatstekort in de Brusselse scholen? Is dat nu echt zó moeilijk om uit te spreken?
Onderzoekers van de UCL onderzochten de relatie tussen moslims en niet-moslims in Brussel. Maar dan schakelen ze ineens over op de diversiteit in Brusselse scholen. Hun verhaal maakt een warrige indruk. Ze komen tot de conclusie dat leerkrachten onvoldoende vorming en middelen hebben om om te gaan met de diversiteit in Brusselse scholen.
Brusselse leerkrachten zijn bangeriken. Dat maak ik op uit het onderzoek. 't Schijnt dat ze thema's als evolutieleer en homoseksualiteit mijden omdat ze te gevoelig liggen. Schrik om moslims voor het hoofd te stoten? Om hen te krenken?... Andere thema's zijn de kruistochten, de Palestijnse kwestie, Afghanistan, Syrië, gelijkheid van man en vrouw, hoofddoeken, gemengde turnlessen, IS, jihadisme, het kalifaat... Leerkrachten schuiven discussies hierover vaak opzij. Waarom? Ze hebben toch hun leerplannen om zich aan vast te houden? Of moeten die eerst aangepast worden aan de islamitische schoolbevolking?!
Het probleem is dat Brusselse scholieren de grenzen van hun woonwijk niet durven overschrijden, ze gaan niet om met mensen buiten hun eigen kring. Daardoor horen ze geen andere meningen dan die van hun ouders of van wijkgenoten. Vaak botsen die meningen met wat ze op school leren, zeker als het over religie gaat... Hebben ze dan niet leren integreren? Waar zijn die miljoenen en miljarden naartoe die dienden om de integratie te bevorderen?!
En dan eindigen de onderzoekers met iets heel gevaarlijks. Ze vinden het jammer dat leerkrachten niet weten hoe ze delicate thema's moeten behandelen, jammer, omdat in scholen gewerkt kan worden aan een gemeenschappelijke cultuur, zeggen ze. "Gemeenschappelijke cultuur"? En die van ons? Is die niet goed genoeg? Gaan de Brusselse scholen onze eigen cultuur verloochenen? Gaat de leerstof aangepast worden aan de diversiteit? Aan de verschillende nationaliteiten en religies? Gaan ze zwichten voor andere culturen en andere religies?
Ja Lieve, stop er maar mee, ge hebt er een potje van gemaakt vandaag, het trekt op niet veel. Dat komt misschien omdat ik gisteren de Walen vergat. Ik vergat te vragen naar 'de meerwaarde van de Walen'!
Tja, welke is eigenlijk de meerwaarde van Marokkaanse, Congolese en Algerijnse migratie??? Lijkt me een logische vraag.
Geen antwoord op gekregen. Niemand op tv hielp mij om die 'meerwaarde' te begrijpen, om te weten te komen wat die precies inhoudt.
Ik stel de vraag: "Welke is de meerwaarde van die migraties?" Wie kan me dat vertellen?
Mijn tante, mijn buurvrouw, mensen in de straat... Ze vragen zich ook allen af welke de meerwaarde is van de Marokkaanse, Congolese en Algerijnse bijdrage aan onze samenleving. We hebben het volste recht om die vraag te stellen. Politici op tv hebben mijn vraag niet beantwoord.
Een algemeen hoofddoekenverbod in het gemeenschapsonderwijs! Het was te mooi om waar te zijn. De eerste barsten kwamen er al toen de Raad van State begin dit jaar oordeelde dat het hoofddoekenverbod een schending is van godsdienstvrijheid en in strijd met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.
Dat hebben twee moslimmeisjes goed in hun oren geknoopt en zijn naar de RvS gestapt omdat ze in hun school geen voddeke op hun koppeke mochten dragen. Ze kregen gelijk, die moslima's. En daarmee speelden ze het klaar om het bestaande schoolreglement te vernietigen. Een schoolreglement waarin het hoofddoekenverbod opgenomen was.
Ook een jongen uit Sint-Truiden heeft gelijk gekregen van de RvS en mag nu met zijn tulband naar school komen. Welke vermommingen gaan er nog volgen? De advocaat van de jongen: "Ik denk dat het algemeen verbod geen stand meer zal kunnen houden. Als het gemeenschapsonderwijs er niet van afstapt, voorspel ik een toevloed aan procedures."... Ja, ja, en ook meer centjes voor meneer de advocaat.
De Raad van State als Spelbreker! Het is een beetje te vergelijken met het CGKR, dat alles wat vreemd is, verdedigt.
Ook het Minderhedenforum profiteert van de vernietiging van het verbod en pleit voor een volledige afschaffing van het hoofddoekenverbod. En het is ook dit minderhedenforum dat de regering oproept om zich te bezinnen over hun plannen voor een verbod op levensbeschouwelijke tekens bij ambtenaren met een loketfunctie.
Nu ga ik van de gelegenheid gebruik maken om mijn gedacht nog eens te verkondigen over hoofddoeken. Op school is een hoofddoek een symbool van arrogantie, van asociaal en respectloos vertoon tegenover leerkrachten en medeleerlingen. Een hoofddoek straalt onwaardigheid uit, het is een ordinaire vermomming en het bewijst de onwil bij moslima's om zich aan te passen aan een omgeving waarin een hoofddoek ongebruikelijk is. Een hoofddoek is een blikvanger, een middel om op te vallen, een middel om zich te manifesteren, om zich te onderscheiden van niet-moslims, om zich te verheffen boven niet-moslims, om te contesteren tegen niet-moslims, om het 'moslimgevoel' aan te sterken... Ik denk dat we de geldingsdrang en het streven naar verhevenheid bij moslims niet mogen onderschatten...
Een vader die zijn dochtertje in een snikhete auto achterliet, is vrijgesproken. De baby stierf door uitdroging. Justitie vervolgde hem voor onvrijwillige doodslag. De rechter: "De beklaagde kan niet veroordeeld worden aangezien het hier om een vergeetachtigheid gaat. Het vergeten is een mechanisme dat essentieel onvrijwillig is. Het ontsnapt aan het bewustzijn."
Als ik mijn parkeerschijf vergeet te leggen, of mijn gordel vergeet om te doen, is dat een vergeetachtigheid, een onvrijwillig mechanisme dat aan mijn bewustzijn ontsnapt. En toch word ik veroordeeld tot het betalen van een verkeersboete?!
In de loop van de jaren 80 en 90 zag ik het aantal migantenleerlingen stijgen met de snelheid van een straaljager. De scholen waren gelukkig met zo'n hoop inschrijvingen tegelijk, ze bekommerden zich echter niet om het lot van hun eigen autochtone leerlingen die langzaam wegzakten in de verdrukking.
Toén al maakte ik me zorgen over ONZE toekomst. Hoe gaat onze maatschappij er later uitzien als onze nieuwe medemensen zich blijven voortplanten in nooit gezien ijltempo?... Er zal ooit een moment komen dat WIJ minderheden worden. En dan zal er zéker geen Centrum komen om onze belangen te verdedigen, om ons te beschermen tegen racistische aanvallen door de machtige allochtone bevolking... Arabisch onderwijs, moskeeën en minaretjes, tolken, islamonderricht, sluiers en hoofddoeken in het straatbeeld... Het zal de nieuwe samenleving worden, klinkt fatalistisch, maar er is geen weg meer terug...
Tussendoor een oud blogberichtje: "Ongediertebestrijding. Ooit komt er een tijd dat de indringers talrijk genoeg zijn, zo talrijk als mieren. En dan worden die mieren zo agressief als een zwerm uitzinnige horzels. Zij zullen ons uit onze huizen sleuren. Ons doodmeppen op straat. En ons laten liggen als verwerpelijk uitschot. Dan trekken ze onze huizen in, onze huizen die we zelf gebouwd hebben. En alles wat wij opgebouwd hebben pakken ze ons af. Dan komen ze hier leven zoals ze al jaren daarover droomden. Hier en daar nog een inboorling liquideren, of een kerk gelijkmaken met de grond om er een moskee op te bouwen. En dan!... wordt de slavernij weer ingevoerd... de overlevende autochtoon in dienst van de migrant..."
Al die rariteiten - vreemd aan onze authenticiteit - werden ons opgedrongen door menslievende regeerders die van mening zijn dat iederéén gelijke kansen verdient. Terwijl de kansen van de indringers gelijker waren dan die van ons...
Wordt het niet eens tijd dat schadelijke beestjes en alles wat parasiteert met de grond gelijk gemaakt gaan worden? Met het doorzettingsvermogen van een olifant die een porseleinwinkel wil bezoeken zonder brokken te maken? Mieren en horzels kennen we al. Dan zijn er ook nog hommels, wespen, kakkerlakken, bladluizen, mijten, luizen, vlooien... Parasieten, lintwormen en andere mee-eters, dat is wat moelijker... Eigenaardig, mensen die niet deugen worden altijd vergeleken met akelig ongedierte...
Hoe kunnen we onszelf nu behoeden voor verval en ondergang, voor verdrukking en zelfverloochening, voor uitroeiing en destructie... anders worden we vertrappeld en vermorzeld, verguisd en verpletterd, om uiteindelijk te verdwijnen in een anderstalige wereld die niet meer van ons is...
Hopelijk brengen mijn dromen een antwoord... Neen, eigenlijk droom ik liever over zaliger dingen.
"... In Brussel hebben de extremisten van de islamitische staat gedreigd een zakenman te onthoofden als deze geen twee miljoen oude Belgische franken ophoest voor hun ‘Syriërbroeders’.
Ach ja, wie was er nu weer bang voor een Brusselse uitstap omdat het er niet veilig is? Dat werd dan weggelachen door lompe politici die van de werkelijkheid afstand hebben genomen.
De meningen in de kranten spreken boekdelen, ze zijn genadeloos voor zoveel laksheid van de overheid. Enkele voorbeelden: “Dat is toch maar een 'fait divers' in Brussel?” - “Geen tijd om daar iets aan te doen, flitsen gaat voor. Bedankt heren politiekers.” - “Het is ironisch om te zien dat de bevolking wel ziet wat er gebeurt maar dat door sommige politici weggelachen wordt, en dan mag je al blij zijn dat je geen proces aan je broek krijgt voor racisme.”
En het zal niet bij dit ene incident blijven als het van de IS-strijders komt. Het kan ook opgezet spel zijn van andere criminele bendes, laten we daarin maar voorzichtig zijn."
Beste Herman, het was de school in Rapertingen (Hasselt) die een schooluistap naar Brussel annuleerde uit vrees voor terrorisme.
Vanmiddag in café 't Gezwam een discussie gevoerd met de cafébazin over het begrip 'Nultolerantie'. Zij vindt het maar niks dat alles verboden en gestraft wordt zonder uitzonderingen. Volgens haar zijn er overtredingen die getolereerd mogen en moeten worden. Maar ze sprak zich niet uit over wélke overtredingen.
Voor haar is het een slecht woord, ze hoort het niet graag. Waarop ik repliceerde dat het een mooi woord is dat krachtig en ondubbelzinnig uitdrukt wat het bedoelt... Nu weet ik nog altijd niet waarvoor zij de 'nultolerantie' niet ziet zitten. Morgen misschien meer duidelijkheid?
Om de aandacht af te leiden van onze onenigheid maakte ik er haar attent op dat ze vanavond on 20.30 uur naar tv moet kijken. "Wilmots kijken". Zo noemen we dat. Niet "voetbal kijken", maar "Wilmots kijken"... Hoe die spetter van een vent met zijn charisma zijn spelers begeestert en in de greep houdt. En vanop de tribunemet zijn magische krachten de bal in de goal trapt...
Ik slaag er maar niet in om vandaag vorm te geven aan een verhaaltje. Een vijftal onderwerpen liggen te wachten om geboren te worden. De hele dag al worstel ik met mijn muze. Wordt het een berichtje over de rilatine-verering door CLB'ers of wordt het een verhaaltje over allochtone leerlingen die niet passen in ons traditionele onderwijssysteem?... Nu is mijn muze verdwenen, weg, die is vertrokken, kwee nie waar naartoe, die is moe van het gekibbel met mij.
Daarom nu een pikant vluggertje tussendoor, een klein fragmentje uit het werk van de Amerikaanse schrijfster Shere Hite. Over Shere Hite heb ik al eens geschreven, maar één passage is de moeite en vooral de lust waard om herhaald te worden. Haar woorden: "Penis en vagina horen harmonieus samen te spelen... Precies op het ogenblik dat ik wegsmolt, schonk hij mij de balsemende injectie, welke vloeistof zich vermengde met het vocht dat door mijn sluizen vrijgegeven werd, zodat al onze genotsprikkels overspoeld werden en wij opgingen in een extase"...
Vandaag is het precies een jaar geleden dat er hevige rellen uitbraken in Meulenberg. Nu laat men het uitschijnen alsof de straatoorlog van 11 oktober 2013 een eenmalige gebeurtenis was en dat Meulenberg sindsdien een slechte naam heeft gekregen. Nee nee, Meulenberg had áltijd al een slechte naam, altijd zijn er incidenten geweest, meestal confrontaties tussen politie en allochtone inwoners, het is een louche wijk zonder meer, waar soort- en rasgenoten met een oersterk groepsgevoel slechts een paar heethoofden nodig hebben om politie en burgemeester te trotseren.
Ik heb er in de loop van mijn blogjaren geregeld iets over geschreven met titels als: "Het Riool- en Capuchontuig van Meulenberg", "Meulenberg waar Allochtonen de Baas zijn", "Agressie tegen Politie", "Politiecombi's bekogeld met betonstenen", "Multiculturele Rijkdom"... Maar de apotheose van alle geweld waren wel de uit de hand gelopen rellen van vorig jaar.
De dagen na de straatgevechten verschenen er in de kranten berichten als: "Politie is aanstokers rellen Meulenberg op het spoor", "Overleg rellen Meulenberg moet wijken voor Offerfeest, agent nog steeds kritiek", "5 verdachten voor onderzoeksrechter", en dán: "Hoofdrolspeler in rellen weer vrij"!!!...
En NU, een jaar later is men nog steeds op zoek naar de stenengooiers en relschoppers... Er zal nooit opheldering komen, gewoon omdat de hoofddader voor altijd door de clan beschermd zal worden! Die mannen hebben een krachtige cultuurstructuur die wij alspretentieuze autochtonen denken te kunnen ontrafelen of ineen te doen stuiken... Zal nooit lukken.
Vandaag, een jaar na de rellen, lees ik: "Agent invalide, dader ongestraft". Agent Mario Ghijs (42) uit Lummen kreeg een steen tegen het hoofd en lag 2 weken in coma. Nu heeft hij er een zware invaliditeit aan overgehouden. Hij heeft gehoor- en oogschade en een hersentrauma opgelopen en is nog aan het revalideren. De jongere die de stenen gooide naar de rijdende combi, is nog altijd niet ontmaskerd. Het proces tegen de weerspannige familie van de spilfiguur loopt nog... De rechtbank heeft nog geen vonnis geveld...
Schooljaar 1992-1993, concentratieschool Meulenberg. Ik werd op pad gestuurd naar deze gevaarlijke zone in Limburg om er een klassenraad bij te wonen. Zónder gevarengeld, zónder harnas, zónder wapens... Normaal rijd ik met een wijde boog omheen Meulenberg, en nu moest ik mij naar het midden van de arena begeven!... Het was algemeen bekend dat leerlingen van het Meulenbergse atheneum wraakacties ondernamen na een straf, bv door banden leeg te laten lopen op de parking van de school of door autoruiten in te slaan, maar er werd fel over gezwegen, om niet nóg meer ellende te moeten meemaken met die bandieten... ZIJ waren daar de baas! En die superioriteit was enkel mogelijk omdat er veel te weinig en veel te slappe sancties uitgedeeld werden door de school. De macht van allochtonen hebben WIJ hen gegeven!...
N-VA-voorzitter Bart De Wever zegt dat de nieuwe regering werkloze jongeren wil aanpakken: "In geen enkel ander land kunnen mensen al gebruik maken van de sociale zekerheid vooraleer ze er geld ingestopt hebben."
Lijkt me heel normaal en volkomen logisch. Zo hoort het. Waarom is dat niet altijd zo geweest in het verleden? Eindelijk wordt het mes gezet in de wachtuitkeringen voor jongeren! Eindelijk worden ze aangemoedigd om naar een baan te zoeken en zo de sociale zekerheid sterker te maken.
In de steeds groeiende groep 20-jarigen die in het middelbaar onderwijs is blijven haperen en zonder diploma de school wil verlaten, zijn allochtonen oververtegenwoordigd. Ze mikken op een uitkering, willen een hap meesmullen van een sociale zekerheid die ijzersterk opgebouwd is door werkende mensen, een sociale zekerheid waarmee schoolverlaters zonder diploma niéts te maken hebben.
Het liefst zag De Wever een totale afschaffing van de wachtuitkeringen voor werkloze jongeren. Jongeren ouder dan 25 jaar vallen hieronder, die kunnen al geen wachtuitkering meer aanvragen. MAAR... ook jongeren jonger dan 21 jaar zonder diploma middelbaar onderwijs worden 'getroffen' door de nieuwe maatregel.
En zo kom ik tot bij mijn verhaal over het atheneum van Blauwbaard. Ik weet het, ik heb het al verteld, maar nu met de nieuwe maatregel komt er een ander licht op te schijnen. Tijdens de deliberaties in juni ergerde ik me steeds aan de laksheid waarmee allochtone beroepsleerlingen beoordeeld werden. Hopeloze gevallen, 20 jaar, laatste beroepsjaar, en nog altijd niet geslaagd voor een aantal vakken. Wat nu? Wel, de leerkrachten spraken een toverformule uit, en hupsakee, probleem opgelost. Hoe dat in zijn werk ging? Wel, ze kregen geen A-attest, was ook niet nodig want ze hadden de vereiste leeftijd om te gaan 'doppen'. Een vraag die vaak gesteld werd door leerkrachten tijdens deliberaties: "Is die oud genoeg om te gaan stempelen?"...
Ook andere scholen met beroepsonderwijs zullen hun deliberaties moeten aanpassen, want zonder diploma geen wachtuitkering meer. Het gevaar bestaat nu dat leerlingen die niet voldoen, tóch als geslaagd gedelibereerd worden, om tóch te kunnen genieten van een wachtuitkering. Wat is hun diploma dan nog waard?...
Vroeger heb ik me eens geëngageerd in een uitzichtloze verboden liefde. Het was een passionele relatie van korte duur met een leraar die geen oesters en ook geen selder nodig had om te pronken met zijn viriliteit. Hij stond op de eerste rij toen het Opperwezen bezig was met het uitdelen van aantrekkelijke mannenlijven en van testosteronnekes en nog zo van die ophitsende dingen. Alle mannen van de schepping stonden zich te verdringen om zoveel mogelijk lekkere dingen bijeen te rapen waarmee vrouwtjes geplezierd kunnen worden.
Het is geen geheim dat vele vrouwen ook ooit verstrikt raakten in een erotisch web dat met leugens en intriges geweven werd. En als je er middenin zit, ben je er nog niet direct uitgesparteld.
Nu komt het... Gisteren mijn minnaar van vroeger tegengekomen in het gezelschap van zijn authentieke vrouw, met hun authentieke trouwring, en haar trouwboekje hield zij stevig omklemd in haar binnenzak die ook nog eens afgegrendeld was met een ijzersterke ritssluiting. Locatie van het ingrijpend gebeuren: een gezellig cafeetje waar de dienster zich discreet terugtrok achter de toog toen ze het trio in de gaten kreeg. Maar er gebeurde niets. Zij verwachtte misschien helse taferelen of scheldpartijen of andere minderwaardige ongepaste omgangsvormen. Nee hoor, alles bleef beschaafd en sereen. De nostalgische muziek bedaarde de gemoederen en alles en iedereen bleef rustig. Het getrouwde koppel slurpte aan een verslenste koffie, terwijl ikzelf in een ander hoekje zat te genieten van een frans kaasschoteltje met een oude porto. Kwestie van heimelijk protest, om mij rebels te onderscheiden van de twee bekrompen trouwboekjes.
Even later zag ik het verfomfaaide koppel samen het café verlaten. Het begon te regenen en het prentje van die twee in de grijze troosteloze straat, luchtte me op. Laat ze maar terugkeren naar hun saaie rijtjeshuis waar de patatjes aangebrand zijn en waar hun trouwboekjes met verfrommelde blaadjes versnipperd op de grond verspreid liggen...
Het gebeurt soms dat het RIZIV huisartsen op het matje roept. Artsen die te veel medicatie voorschrijven moeten zich verantwoorden, anders riskeren ze een boete. De terugbetaling van vaak overbodige geneesmiddelen kost de sociale zekerheid handenvol geld. Daarom viseert het Riziv het voorschrijfgedrag van artsen.
En dan vraag ik me af waarom logopedisten in de scholen ongemoeid mogen frauderen, al sjoemelend en foefelend de mutualiteiten mogen oplichten, zonder verantwoording te moeten afleggen. Zij kregen in het verleden de royale steun van PMS-voorzitter Horbert die alles in het werk stelde om allochtoontjes met taalachterstand gratis te laten profiteren van taallessen... En als het dan nog iets uithaalde, die 'Parels voor de Zwijnen'...
Nu zal ik eens vertellen over enkele piekmomenten in mijn loopbaan die mij van dichtbij lieten zien hoe bedorven het logopedistenwereldje en hun 'sponsors' wel waren.
-Plattelandsschooltje Lummen, schooljaar 1990-1991. Bernadette S. werkte er als logopediste waar ze haar tijd verprutste met taalarme kindjes. Zij geloofde oprecht in een verbetering van het taalniveau van 'anderstaligen'. Mijn eerste onaangename kennismaking met het corrupte logopedistenwereldje gebeurde op een dag toen Bernadette S. mijn kantoor binnenstormde zonder kloppen, zonder zich aan te melden, brutaal en bazig. Ik kende het mens van haar noch pluim, nooit gezien, nooit ontmoet, nooit van gehoord. Een donderslag bij heldere hemel. Ze krijste dat ik mijn IQ-cijfers moest herzien, anders kregen de allochtoontjes hun taallessen niet terugbetaald van de ziekenkas. 'Herzien', dat betekende dus bedrog en schriftvervalsing. Natuurlijk ging ik mijn cijfers niet 'herzien' en bleef ik koppig bij mijn bevindingen... Corrupte Horbert heeft toen logopediste Berna voortgeholpen met frauduleuze testuitslagen.
-Concentratieschooltje Heusden-Zolder, schooljaar 1999-2000. Directrice An Serpent koesterde een perverse voorkeur voor exotische vruchten. Ook zij drong aan op 'aangepaste' cijfers en verslagen. Het oplichten van de mutualiteiten vond zij heel vanzelfsprekend. De kansarmoede-gezinnen wilde ze graag plezieren en daarom moesten haar allochtone kindjes kunnen profiteren van de gratis taallessen. Er stond wel een dikke mercedes voor de deur van die kansarmoede-gezinnen. Op een mooie dag verdween An Serpent achter de bomen van de horizon en haar opvolgsters bakten er ook niets van. Dat krijg je als je kleine moslimpjes hun goesting geeft en meedeint met hun cultuur en met hun andere afwijkende eigenaardigheden.
Een school in Borgerhout heeft drie Liberiaanse leerlingen verzocht om zich te laten onderzoeken in het Tropisch Instituut, omdat ze uit een risicogebied kwamen waar het ebolavirus woedt.
Vorige week kwam een man uit Liberia met zijn drie kinderen naar een school in Borgerhout, om hen te laten inschrijven. Liberia, een West-Afrikaans land dat geteisterd wordt het moordende virus.
Dan rijzen er onmiddellijk drie vragen bij me op. Om te beginnen, hoe is het Liberiaans gezin ons land binnengeraakt? Kan dat zomaar dat onze grenzen openstaan om alle ondeugd hier te verwelkomen? En waarom ontzegde de school niet resoluut de toegang van het Liberiaanse gezin tot de school? Vervolgens vraag ik me af hoeveel andere Liberianen er nog gaan volgen? Die zitten te popelen om weg te vluchten van het ebolavirus, en die hier in Europa prooien zoeken om te besmetten en zo de ziekte verspreiden. Wie weet wat ze in de ebolalanden de mensen adviseren en prediken over het ebola-vrije Europa?
Schooldirecteur Meurrens, menslievend en verdraagzaam, legt uit: "Iemand is pas besmettelijk als hij de symptomen vertoont en deze kinderen hadden geen koorts’. Na het onderzoek werd de quarantaine afgeblazen.
De dokter van het Tropisch Instituut oordeelde dat de kinderen gezond zijn.
‘Ons advies is om de kinderen naar school te laten gaan’, reageert Volksgezondheid.‘Als er eentje ziek zou worden, dan moet het naar de dokter.’
Kijk, zo lichtzinnig wordt er hier omgesprongen met het ebolagevaar. Kinderen kunnen toch drager zijn van het virus terwijl ze gezond zijn? Is het nu echt waar dat dokters, schooldirecties, Volksgezondheid... die Liberianen hier zo graag hebben? Ik denk dat ze onze eigen ondergang willen.
Het begint er sterk op te lijken dat men Europa wil ontvolken. Een soort uitroeien van het mensdom. Maar dan zonder oorlog. Zonder de miserie en bijwerkingen van vechten, plunderen en moorden. En dan denk aan de Myxomatose van vorige eeuw, een ernstige konijnenziekte. Toen het myxomavirus enkel endemisch voorkwam bij Braziliaanse en Californische konijnen, werden later besmette konijnen met opzet geïntroduceerd in Australië, en van daaruit verspreidde het virus zich doorheen Europa. De konijnenpopulatie werd in een oogwenk gedecimeerd... Wat met konijnen kan, kan ook met mensen!...
Prachtig! Ik was écht gevleid toen Johan mij gisteren aansprak met: "Extreem Rechts Spook". Mijn zelfbehagen maakte een sprong opwaarts en mijn eigendunk eveneens. Onzeker als ik ben, weet ik nooit of mijn gedachten goed verwoord zijn, of mijn gevoelens en ideeën wel begrepen worden door de lezer. Daarom doen complimentjes als 'extreem rechts spook' zo'n deugd.
Nu wil ik iets vertellen over 'Spook'. Ik ga over tot persoonlijke ontboezemingen. Hoewel ik zo introvert ben als een gesloten oesterschelp, laat ik me soms toch verleiden om een sluiertipje op te lichten over mezelf - ik vertel eigenlijk liever over anderen.
Neem nu het woord 'Spook'... Als ik 's ochtends in de spiegel kijk, merk ik dat er nog wel een uurtje geploeterd moet worden om mezelf om te toveren in een verleidelijke fee. Sommige dagen lukt me dat nog, maar die mooie tijden zijn allang voorbij.
Mijn spiegelbeeld spoort me 's ochtends aan dat ik dringend nog moet redden wat er te redden valt van mijn vervlogen en verloren jeugd. Moeilijke opgave.
Als ik dan in de badkamer bezig ben met mij een beetje toonbaar te maken voor de buitenwereld, denk ik bij mezelf: hoe meer tierlantijntjes en frutselkes een vrouw nodig heeft, hoe meer ze zich toetakelt, des te meer twijfelt ze aan zichzelf. Een vrouw die overloopt van zelfvertrouwen hoeft alleen maar een kam door haar haren te halen en een jeans en slobbertrui aan te trekken, meer heeft zo'n mens niet nodig om naar buiten te komen en zich daar waar te maken.
Bij mij ligt het het allemaal anders. Ik heb geen overzicht meer over mijn tubetjes, potjes, flesjes, busjes, spraytjes, mascara, oogpotloden, oogschaduw, blushes, zalfkes, cremekes... En dan De Weegschaal! Volgens mij hapert er iets aan de cijfertjes die de weegschaal laat zien. Er wordt gefoefeld en gefoeteld daar binnen in die gewichtenmeter!
Zelfs in mijn dromen word ik 's nachts achtervolgd door het streven naar sensuele uitstraling. Op een nacht was ik op zoek naar het bedwelmende parfum 'Zwoele Zweedse Nachten', alle winkels platgelopen, en toen ik wakker werd had ik het nog niet gevonden!...
Ik zal nu maar naar bed gaan en morgenochtend in de badkamerl aan mijn dagelijkse oplapbeurt beginnen...
Uit vrees voor een terroristische aanslag heeft de directie van Basisschool Rapertingen (Hasselt) besloten om een driedaagse schooluitstap naar Brussel te schrappen.
En dan duiken er verontwaardigde experts op die beweren dat zo'n paniekbeslissing een overwinning betekent voor terroristen. Toegeven aan angst, is winst voor de terroristen, zeggen de experts. Zeg eens experts, terroristen houden geen rekening met angst, die voeren hun terreuractiviteiten gewetenloos uit, da's alles!
Hallo 'experts'! Aan wiens kant staan jullie eigenlijk? Terroristen verdedigen ten koste van een groep onschuldige kinderen?!
Minister Sven Gatz doet er nog een schepje bovenop. Hij nodigt de school uit om naar Brussel te komen. Een uitnodiging die zoveel betekent als: "Er is hier helemaal niets aan de hand. Hoezo terrorisme? Welk terrorisme?" ... Ontkenning in het kwadraat!... Sven Gatz vindt het een gevaarlijke redenering om schooluitstappen te schrappen op basis van emotionele en irrationele argumenten. 'Emotionele en irrationele argumenten'?... De schooldirectie zal zich in zijn beslissing zéker niet hebben laten leiden door emoties en irrationalisme. Experts zijn schoolvreemd.
Het is te vergelijken met koningin Mathilde die zich midden in Ebolagebieden gaat begeven. Ofwel is ze onschendbaar. Of immuun. Of misschien wel een onkwetsbaar bovennatuurlijk wezen? Of ze weet niet dat die ziekte zich verschrikkelijk aan het verspreiden is... En dan komt ze terug naar hare Filip, waar het hele koningshuis besmet wordt en bezwijkt aan ebola. Weg met het koningshuis. En zo verspreidt de ziekte zich vanuit Brussel over het hele land... Het lijkt er verdacht op dat sommigen écht zouden willen dat de ziekte naar hiertoe komt om zich te verspreiden.
Terug naar de Rapertingse school. Ik heb er een onderwijzeres persoonlijk gekend die het verband tussen criminaliteit en vreemdelingen niet wilde begrijpen. Absurd. Nog zo iemand die geloofde in de goedheid van onze bruine medemensen, zo dacht ik toen. Indien deze onderwijzeres nu nog werkzaam zou zijn in de Rapertingse school, ik denk dat de schooluitstap vast en zeker NIET geannuleerd zou zijn!
Onderwijsminister Hilde Crevits: "We hebben tegen 2022 maar liefst 60.000 nieuwe leerkrachten nodig". Het cijfer is gebaseerd op de demografische ontwikkeling... "Demografische ontwikkeling"?... Demografisch?...
Lieve zal die demografische toestanden eens vertalen in gewone mensentaal : er gaat in de toekomst een alarmerende aangroei komen van de allochtone schoolbevolking. Die bruintjes blijven zich onverminderd en gestaag vermenigvuldigen en opeenstapelen. Scholen krijgen de inschrijvingen niet meer bijgehouden.
Hilde Crevits vervolgt: "Er zijn te weinig studenten die starten met een lerarenopleiding. Een ander probleem is de uitval: een kwart van de startende leerkrachten haakt af na 5 jaar. Het aantrekkelijk maken van het beroep is een prioriteit. De uitval heeft te maken met werkonzekerheid, maar ook met frustratie door planlast."
Te weinig starters en teveel afhakers dus. Lieve zal haar gedacht eens zeggen over die afhakers.Waarom haken afhakers af?... Vele kinderen zijn thuis de baas en dan denken ze dat ze in school het ook voor het zeggen hebben. De inspraak van leerlingen én ouders is op school veel te groot. Leerkrachten laten ook onvoldoende zien wie de baas is in de klas en op de speelplaats. De meesten verschijnen niet in fatsoenlijke kledij voor de klas: slobbertruien of flodderjeans of diepe decolletés... Welk kind kan hiervoor nog respect opbrengen? Wanneer leerkrachten gezag uitstralen, zullen ze zeker niet na enkele jaren afhaken. Zij die respect afdwingen, blijven hun hele loopbaan lesgeven.
Het lerarenberoep aantrekkelijker maken, scholen bijbouwen... is water naar de zee brengen, is het probleem verleggen. Het primitief kweekgedrag van allochtonen moet éérst aangepakt worden. Er is nood aan een campagne om het paren en neuken af te remmen. Het moet afgelopen zijn met rollebollen zoals in de dierenwereld. Het Kwaliteitsonderwijs komt in het gedrang!
En als er in de verre toekomst onvoldoende leerkrachten zijn? Wel, dan keren we Terug naar het tijdperk van de Flintstones! In de toekomst gaan we afglijden naar een chaos, naar primitieve toestanden zoals vroeger in een klasje met 30 tot 40 leerlingen. Grote klassen met haringen in een ton, met sardienen in een veel te klein blikje, op de bank liggen griffel, lei en sponsje, en in de winter brandt de kolenkachel. Wie geen plaats vindt in de klas, mag op de grond zitten, of in de gangen is er ook nog plaats, en op de daken van het schoolgebouw ook nog. Dan is er ook nog de overdekte speelplaats om les te geven, of de turnzaal, of de refter... Er zullen ook meer containerklassen komen, om kinderen in vol te proppen. Bestaande schoolgebouwen zullen onbewoonbaar verklaard worden...
Waar is de tijd dat we alles onder controle hadden? Toen er naast de Vlaamse leerling nog geen allochtoon in de klas zat? Nu is het afgelopen met mijmeren over optimaal onderwijs, over gedifferentieerd en individueelgericht onderwijs. Vergane glorie!... Dankzij onze leiders in dat landje!
Zeg Walter, ik heb me vorig jaar in 2 blogberichten afgevraagd waarom álle jongeren door de media over 1 kam geschoren worden. Ik had het toen over het 'Taalgebruik in de Journalistiek'. Dat was de periode dat het CGKR en andere tegenstanders mijn blog aan het viseren waren, waarom, dat snap ik nog altijd niet, ik vertel toch alleen maar onschuldige brave verhaaltjes?
Het woord 'jongeren' is een dankbaar en welkom woord voor journalisten en nieuwslezers om de toeren die allochtone jongeren hier uithalen, te verdoezelen en te vergoelijken, en vóóral om onze eigen Vlaamse jongeren erbij te betrekken. Je weet wel, de linkse stijl en trend: ' Iedereen gelijk', en 'Iedereen in harmonie samenleven', en nog meer van die onnozele utopische kreten...
En zo lijkt het of éke Vlaamse jongere een misdadiger is. Toen heb ik me ook afgevraagd wanneer onze Vlaamse jongeren eindelijk eens in opstand komen tegen de dwaze veralgemeningen van journalisten die namen en etnische afkomst van het misdadig uitschot verzwijgen! De daders zijn toch ook niet voorzichtig geweest bij hun criminele activiteiten? Waarom mogen ze dan anoniem blijven? We weten toch allemaal dat het om inwijkelingen gaat die hier chaos en wanorde willen creëren.
Is het geen taak van het onderwijs om onze jeugd te wijzen op de misleidende en oneerlijke berichtgeving? Om hen te wijzen op hùn eigenheden, op hùn aard die totaal verschillend is van hun vreemde medemensen? Er IS verschil! Observeer maar eens aandachtig de gang van zaken in een multiculturele klas. Er IS onderscheid waar niet naast gekeken kan worden!... Om nog maar te zwijgen over een multiculturele samenleving...
In de berichtgeving is de verbloemende veralgemening 'JONGEREN' gebruikelijk, en onrechtvaardig tegenover onze eigen Vlaamse jongeren. Daarom ga ik nu enkele alternatieven opsommen om de journalistieke woordenschat te verrijken:
allochtoon gespuis - vreemdelingen - migrantenjongeren - snelle belgen met vreemde roots - verdachte buitenlanders - vreemde tuigjongeren - dubbele paspoorters - geboefte van vreemde afkomst - crapuul van het vreemde soort - capuchontuig - schorem van de richel - kansloze pubers - goot- en richeltuig - moslimzotten - anderstalige oproerkraaiers - marokkaanse relschoppers - allochtone criminelen - gangsters en vagebonden van buitenlandse origine - turkse boelzoekers - autochtoonfoben - allochtone pubers - islamfanaten - amokmakers van vreemde origine - geteisem en geboefte met dubbel paspoort - ongedierte van vreemde oorsprong - illegaal crapuul - geïmporteerd schorremorrie en addergebroed...
Dit ruwe taalgebruik is de enige manier om onze Vlaamse (normale) jongeren te verschonen van de wandaden van allochtone JONGEREN.