De Noordzee bruist een lied dat brandt De zeewind draagt het mede Het zingt van vrijheid over 't land Van vreugd' in dorp en stede De zonne vuurt de blijheid aan Langs velden, weiden, stromen Waar steden met hun torens staan Waar woud en heide dromen Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart O schone steden, trots en vroom Vol heilige feestvisioenen O stille dorpkens langs de stroom Waar veld en weide groenen Ik min U, stad vol klokgetril En dorp ik min U beide En 't is er, als ik dromen wil Zo vreedzaam in de heide Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart
Willem Gijssels (1875 - 1945)
SCHOOLPERIKELEN (Vroeger)
Avonturen met schooldirecties, leerkrachten, ouders, leerlingen, clb'ers. Vertellingen over vroeger en nu. En ook nog een beetje actualiteit met een korreltje zout.
30-01-2015
Aan alle Graaiers van ons Land
"130.000 Belgen hebben vorig jaar moeten aankloppen bij de voedselbanken omdat ze zelf niet genoeg geld hebben om eten te kopen, dat zijn er 8.000 meer dan een jaar voordien, en de grootste stijging van de afgelopen vijftien jaar."
Dit ene zinnetje draag ik op aan alle schattenjagers en fortuinstropers die hier buitensporige premies, bonussen, pensioenen, lonen, en andere riante dingen zomaar opstrijken. Zonder te blozen.
Jos stuurde me een tip om de vingers van af te likken. Een geschenk uit de hemel, omdat ik zelf al eens geschreven heb over 'Messencultuur', over allochtone messentrekkers op de speelplaats.
Het artikel van Jos gaat over scholieren in Nederland die steeds vaker een wapen meenemen naar school, het wapenbezit neemt er zorgelijk toe. In 1 week tijd zijn er 3 steekpartijen geweest. Het artikel zei niets over de kleur van de leerlingen, maar dat kunnen we wel raden, messen en allochtonen, die horen gewoon bijeen. Ik kon ook niet te weten komen welke concrete maatregelen er genomen werden om het schoolgeweld tegen te gaan. Staatssecretaris Dekker kwam met een wetsvoorstel over veiligheid op scholen, en dat scholen moeten werken aan bewustwording, dat ze leerlingen moeten spreken over veiligheid, en dat ze een checklist moeten hanteren om geweld tegen te gaan... blabla. Da's nu weer typisch Hollands. Met heel veel woorden iets zeggen en indruk maken, om tenslotte als er echt iets moet gaan gebeuren, herhaalt zich een nieuw incident.
Terug naar de messentrekkers. Lezer, denk je nu ook niet onmiddellijk aan het gezegde 'Jong geleerd, oud gedaan'? Is het niet mogelijk dat jonge allochtonen de speelplaats gebruiken als trainingskamp, om te oefenen om later een goede koppensneller te worden? Misschien dromen ze er wel van om een goede jihadstrijder te worden?... De scholen zullen nooit te weten komen wat moslimvaders tegen hun zonen vertellen, of wat in de moskee opgedrongen wordt aan hun gedachtegoed.
De islamitische koppensnellerij van de laatste tijd doet me denken aan allochtone leerlingen met een mes op zak. Ik zag in concentratiescholen Turken en Marokkanen in het bezit van een knipmesje of een vlindermesje. Geen patattemeske of zo, maar een serieus steekwapen. Dat was toen zo alledaags als een geruite zakdoek in een Vlaamse broekzak.
Directies en leerkrachten durfden of wilden niet ingrijpen, ze verborgen zich achter het verbod om boekentassen en broekzakken te onderzoeken... Ze waren lafaards, en verdedigers van de 'cultuur' van het bruine volkje in hun scholen! Het verbod om in boekentassen te snuffelen en in broekzakken te graaien, mocht niet bestaan. We kunnen toch niet eeuwig blijven rekenen op de goede wil en verbeteringsvatbaarheid van 'de allochtoon'?!
Steekpartijen, messengevechten... Vroeger kwam ik voor het eerst in aanraking met de voorliefde van allochtonen voor messen. Mijn eerste kennismaking met een messentrekker op de speelplaats was een conflict tussen een Turk en een Marokkaan. Turken en Marokkanen, dat ging nooit goed samen, die lagen altijd overhoop met elkaar en hadden altijd wel iets te vereffenen.
Op een dag stond Rachid, een Marokkaanse jongen, op de speelplaats te zwaaien met een blinkend voorwerp in zijn handen. Hij haalde uit naar Huseyin, zijn Turkse klasgenoot... Het 'gevecht' tussen Rachid en Huseyin heb ik al eerder verteld.
ik heb gehoord hoe arrogant en gewetenloos Rachid zich trachtte te redden uit zijn pijnlijke situatie. En zo heb ik van dat soort Marokkanen nog meer gekend in andere scholen. Op mij kwamen ze over als begaafde leugenaars met een geweten dat van een ander merk is als ons Vlaamse integere geweten...
Het gebeurt wel eens dat ik in Achel ga genieten van de stilte en de rust in de natuur. Je kan er de stilte proeven, ruiken, opsnuiven, je botst er op jezelf, je hebt er enkel te maken met je eigen ik. Een sombere regendag zoals gisteren was een geschikte bezinningsdag, je wordt er niet gestoord door kwakende fietsers en wandelaars.
Precies op de Belgisch-Nederlandse grens, in het Achelse stiltegebied, ligt de abdij waar monniken een teruggetrokken leven leiden binnen de kloostermuren, in gemeenschap leven, bidden en werken. Hun grootste verdienste is echter dat ze heerlijke trappistenbieren brouwen.
Ik heb broeder Armandus leren kennen als een brave ingetogen pater die de wereldse genoegens niet helemaal vaarwel zegde. Het probleem is dat hij geen Achelse trappist lust en daarom zijn lievelingsbiertje in een nabijgelegen cafeetje gaat drinken, waar hij een vaste tooghanger is. Zijn stamcafé ligt op een boogscheut van het klooster en de weg er naartoe kan hij blindelings afleggen. Hij is een fervente Duvelliefhebber, en zodra hij de kans ziet om uit het klooster te ontsnappen, begeeft hij zich ijlings naar zijn stamcafé, naar zijn vertrouwde plekje aan de hoek van de toog... "Zeg me waar je zit aan de toog, en ik zal je zeggen wie je bent", zeg ik altijd. Wel, broeder Armandus heeft zijn stekkie aan de hoek van de toog van waaruit hij het hele café kan overzien. Hij neemt waar, hij denkt na, hij filosofeert, en hij trekt zijn conclusies.
Zo nu en dan mengt broeder Amandus zich in gesprekken van collegadrinkers. Dan wordt duidelijk waarom hij zo graag een Duveltje drinkt. "Straks moet ik meedoen aan de gregoriaanse gezangen, en na één duveltje kan ik beter zingen"...
Ik kom nog eens terug op het voorstel van Lieven Boeve om moslimleerkrachten in het katholiek onderwijs aan het werk te zetten, om radicalisering bij jongeren op te vangen door hen te 'begeleiden in hun zoektocht naar hun identiteit'.
Eerst even terug in de tijd.
Toen Mieke Van Hecke zowat 10 jaar geleden aangesteld werd als nieuwe baas van het katholiek onderwijs, deelde ze in een intervieuw mee: "...Ik opteer voor het integreren van de islam binnen de godsdienstles..." Kijk, dat ene zinnetje had ons waakzaam moeten maken, er had een rood lichtje moeten gaan branden, een alarmbelletje had moeten gaan rinkelen... Neen, er gebeurde niets. Er rinkelde niets, er brandde niets.
Even later kwam de mededeling van Pascal Smet, toen onderwijsminister, dat hij zou gaan zien hoe islamlessen ingebed kunnen worden in het gewone onderwijs. Dat was al een stapje verder dan de verlangens van Van Hecke.
En dan was er ook nog ene broeder Stockman die bijval kreeg met zijn uitspraak dat "op elke school met moslimleerlingen, islamonderricht op het lesrooster moet staan". Mieke Van Hecke steunde de Liefdesbroeder!...
Pascal Smet beloofde vorig jaar de inspectie in te schakelen om radicale islamleraars te controleren, na een bekentenis van een ex-islamleraar die zei dat "de slechte kwaliteit van het islamonderwijs bijdraagt tot de radicalisering van moslimjongeren".
Terug naar het heden.
Lieven Boeve heeft eigenlijk de pap voorgekauwd gekregen, de voedingsbodem was er al. Het enige verschil is dat hij de radicalisering aangrijpt om moslimleerkrachten aan het werk te krijgen. Moslims in het onderwijs! Ondenkbaar vroeger, sciencefiction leek dat toen. Nu gaat het realiteit worden.
Moslimleerkrachten in het katholiek onderwijs = een stap in de richting van Allah, en tevens een flinke stap vooruit in de islamisering van ons onderwijs.
Koen Geens, minister van Justitie, wil het radicaliseringsprobleem 'bij de wortel aanpakken'. Hij wijst op islamconsulenten die in de gevangenissen radicale moslims moeten identificeren.
Mijn gedacht: 'Bij de wortel aanpakken' = het huidige islamonderricht in de scholen aanpakken! Het islamonderricht dat al deccenialang kwaad aanricht.
In elke islamles zitten radicale elementen. Het radicalisme zit verweven in islamonderricht, radicalisme is inherent aan élke vorm van lesgeven aan moslimleerlingen.
Daarom moeten islamlessen volledig afgeschaft worden, alsof er geen islam bestaat, alsof er geen Allah bestaat. Moslimleerlingen kunnen hier alleen maar integreren ZONDER ISLAM.
Islamleerkrachten hadden nooit mogen bestaan, ze hadden nooit ons onderwijs mogen binnendringen. Zij zijn schuldig aan de mislukte integratie van moslimleerlingen in een normale leerlingenpopulatie! Een integratie die gedoemd was om te mislukken. Islam kan nergens in integreren, het gedijt het best op zichzelf.
Ik begrijp niet dat de IS-gruwelen zomaar kunnen blijven voortduren. In een gecontroleerde samenleving waarin Big Brother ALLES in de gaten heeft, waar ook ter wereld, waar Spionnen met telescopen, vergrootglazen en verrekijkers, alle uitschuivers van de kleine burger in het vizier hebben en hen verhoren als een crimineel, daar kan de grootste bandieterij zomaar zijn volle gang gaan. Onvoorstelbaar!
VN: "Terreurgroep IS heeft de afgelopen weken opvallend veel goed opgeleide vrouwen geëxecuteerd in Irak. Zeker vrouwen die zich in het verleden verkiesbaar hebben gesteld, zijn volgens de Verenigde Naties hun leven niet zeker. Vrouwelijke artsen en advocates werden gedood. Ook brute moordpartijen door de extremistische groepering, die een deel van Irak en Syrië in handen heeft. Dieven werden doodgeschoten, hangend aan een kruis. Vermeende homoseksuelen werden van een dak gegooid. Een overspelige vrouw werd gestenigd. In totaal werden begin dit jaar zeker 41 mensen geëxecuteerd. Een 13-jarige jongen is doodgeschoten na het kijken van voetbal op tv, en mannen werden gedood omdat hun vrouwen zich niet fatsoenlijk kleedden..."
In verband met de beknotting van de vrouw, haar ontwikkeling en haar positie in de maatschappij, wil ik iets vertellen over een project dat vroeger startte in een concentratieschool. De school van directeur Blauwbaard. De man was bereid om voor alles open te staan, om op alles in te gaan, ook om in alles op te gaan, en vooral om zijn Vlaamse leerlingen achteruit te stellen, om het hele schoolgebeuren te focussen op zijn Turkse en Marokkaanse leerlingen. En natuurlijk op de eerste plaats op zichzelf. Blauwbaard, de ijdeltuit! Een uilskuiken zonder Vlaams geweten!
Het eendagsproject, net zoals een eendagsvlieg, was geen lang leven beschoren. Het kwam heel even tot stand om moslimmeisjes te stimuleren om te studeren, om de middelbare studies ernstig op te vatten, om een diploma te halen, en daarna eventueel hogere studies aan te vatten. Leek me een goed uitgangspunt van het project. Omdat moslimleerlingen van nature al een weerstand opbouwen tegen ons onderwijs, en zeker omdat moslimmeisjes echt niet het nut inzien van 'leren', van 'ontwikkeling', van 'zelfontplooiing', van 'eigen talenten ontwikkelen'...
Op zekere dag, het project had nauwelijks gestalte gekregen, of het verdween alweer. Opgelost, weg, niemand sprak er nog over in school. De begeleidende instanties zwegen ook. Wat er binnen de vier schoolmuren gesjoemeld werd daarover, weet ik niet. De enige plausibele uitleg gaf ik aan mezelf door te veronderstellen dat er conflicten aan de gang geweest waren met moslimvaders die zich verzetten tegen de geestelijke ontwikkeling van hun dochters. Dat was voor mij echt de enige verklaring voor het directe stopzetten van het moslima-vriendelijke project.
Eerst kregen we het nieuws over 'Radicaliseringsambtenaren' die in risico-steden ingezet worden om radicalisering aan te pakken. Via een Koranschool (?) zou de strijd tegen radicalisering gecoördineerd worden. Die Koranschool is nog iets wazigs, misschien komt er wel een Vlaamse koran? Afwachten dus. Zijn Vlamingen zich weer in de luren aan het laten leggen?
En vanavond vernemen we dat Lieven Boeve, directeur-generaal van het katholiek onderwijs, moslimleerkrachten wil inzetten in het katholiek (!) onderwijsnet. Boeve ontpopt zich als een sympathisant van de islam, precies zoals zijn voorgangster Mieke Van Hecke, die hield ook van moslimpjes. Boeve is van mening dat radicalisering bij jongeren op school kan opgevangen worden door hen te 'begeleiden in hun zoektocht naar hun identiteit', vertrekkend vanuit de eigen traditie. Die speurtocht naar de identiteit van moslimleerlingen kan het best begeleid worden door een moslimleerkracht, zegt Boeve.
Boeve wil met de hogescholen bekijken hoe meer moslims aangespoord kunnen worden om de lerarenopleiding aan te vatten.
Laat me nu even op adem komen, tot mezelf komen, uitblazen, en luidop denken.
Er is dus heel wat aan het sudderen om 'Radicalisering' aan te pakken. In de gemeenten met nieuwe ambtenaren, in het onderwijs met nieuwe moslimleerkrachten.
Twee weken geleden schreef ik nog dat in elke islamles radicale elementen zitten, dat radicalisme verweven zit in islamonderricht, dat radicalisme inherent is aan élke vorm van lesgeven aan moslimleerlingen.
En precies over dat islamonderricht zwijgt Lieven Boeve. Islamleraars moeten zich erg gepasseerd voelen, als ze horen over de plannen van Boeve. Zij kunnen dus rustig voort radicaliseren tijdens hun islamlessen.
Boeve heeft het dus over de identiteitsvorming bij moslimleerlingen. Moslims op zoek naar hun identiteit. Wie ben ik? Welke zijn mijn eigenheden?... En dan zouden moslimleerkrachten het meest aangewezen zijn om die vragen te beantwoorden? Ik denk het niet. Vlaamse leerkrachten zie ik eerder in staat om aan 'moslim-identiteit' te werken dan moslims zelf, omdat een moslimleerkracht vertrekt vanuit eigen traditie, eigen cultuur, eigen thuisland, eigen afkomst waar de wortels achtergebleven zijn. Ze zijn allen 'ontworteld', en dan zouden ze elkaar moeten helpen?
Tussen haakjes: 'de zoektocht naar de eigen identiteit' zou niet nodig geweest zijn als ze allen op hun eigen plek gebleven waren, vanwaar ze kwamen. Als je op je eigen stekje blijft, weet je altijd wie je bent.
Als de plannen van Boeve doorgang vinden, dreigt het landschap van het traditionele Vlaams onderwijs grondig te veranderen. Ik heb de indruk dat de actuele radicale moslimjongeren als middel aangegrepen gaan worden om moslims aan het werk te krijgen in het onderwijs...
Als morgen de sneeuw gesmolten is, zal ik hem wel ruimen voor mijn deur, niet eerder. Cafébazin Bertie heeft ook maar 1 ingang sneeuwvrij gemaakt. Haar café heeft nu een zomeringang en een winteringang. Dat maakt ze duidelijk met een berichtje op een bierviltje dat ze tegen de deur plakte. Niet iedereen leest het bierviltje en dan zie je ze morrelen aan een deur die niet wil opengaan. Grappige toestanden.
Ondertussen heb ik een sms'je gekregen van mijn muze. Die kon hier niet binnengeraken door de dikke sneeuwlaag voor m'n deur. Met vertraging heette ik haar alsnog hartelijk welkom. Een muze is toch vrouwelijk hoop ik? Ja het zal wel, als het een godin is.
Ik heb haar een borreltje aangeboden en zelf nam ik er ook twee. Zij vond dat er genoeg gezwijmeld was en dat ik nu maar eens aan de slag moest gaan... Maar ik heb geen muze die bij me thuis logeert, zoals bij andere bloggers die moeiteloos het ene bericht na het andere uit hun mouw schudden.
Hoogstens een zolderkamertje heb ik dat klaarstaat voor een asielzoeker die maar niet wil komen opdagen. Ja, dat zolderkamertje staat gebruiksklaar voor wanneer we met z'n allen zo'n vreemd exemplaar verplicht in huis moeten halen. Of misschien ook wel een verloren gelopen Syriëstrijder? Dan moeten ze mijn zolderkamertje maar delen... Kwestie van te vermijden dat ze ons met geweld uit onze huizen sleuren, ons met geweld op straat neersmakken, om dan ongegeneerd beslag te leggen op onze bezittingen... Ooit gaat dat gebeuren!
Ik lees: "Het aantal kleuters dat vaak afwezig is, is opvallend gestegen. Vooral kansarmen en allochtonen blijven vaker weg. Het kabinet gaat nu bepaalde doelgroepen stimuleren hun jongere kinderen naar school te sturen... De stijging is het hoogst in steden met een grote bevolking van migranten. Daar moet men ouders soms overtuigen van het belang van de kleuterschool". Lees hierover ook bij Houzee en zijn Rechts Blog.
Ik ga het allemaal nog eens opnieuw vertellen.
Het Belang van Kleuteronderwijs
Ik ben voorstander van verplicht onderwijs voor kleuters. Hoe vroeger, hoe liever. Een degelijke voorbereiding op de lagere school is belangrijk en noodzakelijk. Kleuteronderwijs is niet meer een 'bewaarschool' of 'papschool' zoals vroeger, maar wel een 'schoolrijp maken', een klaarstomen om te leren lezen en schrijven, om kennis te maken met rekenkundige begrippen, met motorische, sociale en taalvaardigheden, met tijdsbegrippen, er wordt ook gewerkt aan lichaamsbesef, ruimtelijke oriëntatie, visuele en auditieve waarneming, onderscheid essentie-detail, enz. Er wordt de basis gelegd van de hele schoolloopbaan van het kind.
Spijbelende kleuters, of kleuters die niet naar school komen, missen dus kostbare momenten in hun gang naar de lagere school. Zij missen de stevige bodem waaraan in het kleuteronderwijs gebouwd wordt. In de kleutertijd begint dan al de taal- en leerachterstand, die gedurende de hele schoolloopbaan het kind blijft achtervolgen. Daarom moet de kleuterschool, waar de fundamenten van studiesucces gelegd worden, verplicht gemaakt worden!
Ik heb ondervonden dat allochtone ouders het kleuteronderwijs grondig onderschatten. Zij denken lichtzinnig en minachtend over ons onderwijs. Ze zijn er niet van te overtuigen dat kleuteronderricht basis en voorwaarde is voor een degelijke schoolloopbaan. Het is als praten voor dovemansoren. Echt!...
Schoolplicht voor Kleuters
Schoolbezoek zou moeten afgedwongen worden door de schoolplicht te koppelen aan kindergeld, leefloon, sociale voozieningen en andere leuke dingen en gunsten die uit de hemel vallen voor onze andersoortige medemens. Kleuters met een andere taal en cultuur hebben méér nood aan kleuteronderwijs dan onze Vlaamse leerlingen. Zij hebben nood aan een intensievere voorbereiding op de lagere school.. En het zijn precies dié allochtone kleuters die schitteren door hun hoge aantal afwezigheden op school.
Ouders die hun kinderen niet naar school sturen werken mee aan de decadentie van het onderwijs, een soort decadentie zoals die nu in de hele samenleving zichtbaar is...
Intellectuele kansarmoede wordt in de hand gewerkt door ouders die hun kinderen pas naar school sturen als ze schoolplichtig zijn. Deze kinderen moeten op tijd weg uit hun thuisomgeving om op school intellectuele prikkels mee te krijgen.
Ik heb me laten inspireren door de uitspraak van Filip Dewinter: "De Koran is de Bron van alle Kwaad", waarmee hij een schitterende beurt maakte in de Kamer. Applaus !!!!!!
1974. Het begin van de ellende. Ellende die nu kwaadaardige vormen begint aan te nemen, aangewakkerd door de groeiende meute moslims die hier tumult en chaos creëren. Islamitisch geweld teistert de samenleving. En dan mogen we niet protesteren tegen de islamwaanzin?
Ze hebben ons landelijke Vlaanderen van vroeger afgepakt! We werden niet gewaarschuwd. We waren niet voorbereid. En we gingen ook nog eens hun moskeeën erkennen en subsidiëren... lam gesust en misleid door de vredelievendheid van de islam, waarme de overheid ons om de oren sloeg.
De islam als godsdienst erkennen?!... De idioten die hiervoor verantwoordelijk waren, zouden vervolgd en aangeklaagd moeten worden!
Ik begon me in de jaren 70 onbehaaglijk te voelen, het was verontrustend om te zien hoe het islamonderricht zich in onze Vlaamse scholen aan het uitbreiden was. En toch werd in alle toonaarden de expansiedrift van de islam ontkend.
Islamleraars waanden zich korankenners. Met hun forse snor en hoge eigendunk voelden ze zich geroepen om aan de openbaringen van de profeet een eigen draai en interpretatie te geven, om te schaven aan een optimale mentale paraatheid bij hun moslimleerlingen. De schoolgemeenschap als voorbereiding op de volwassen moslimgemeenschap...
Het islamonderricht escaleerde. Het heeft nu onherroepelijke proporties aangenomen. Niet meer terug te schroeven.
Heeft er iemand ooit een vrouwelijke islamleraargezien? Ik niet, ik denk dat die niet bestaan, omdat een vrouw er nooit in zal slagen om moslimleerlingen in een bepaalde richting te pushen, of hen islamitische denkbeelden bij te brengen. Moslimleerlingen hebben geen respect voor een vrouw, ook al komt ze het klaslokaal binnen met wel 100 korans onder de arm...
Het zijn slechte tijden voor de schoolgaande jeugd. Kinderen lijden meer en meer aan allerlei ongemakken en enge ziektes die vroeger niet bestonden. Levensbedreigende aandoeningen hangen boven de hoofdjes van onze schoolkinderen. Ze verzuipen in de ellende.
Kinderen horen er tegenwoordig niet meer bij als ze niet lijden aan een of andere moderne kwaal. Kwalen en kwellingen, uitgevonden en in stand gehouden door scholen en ouders, om hulpverleners, begeleiders en andere 'tehulpsnellers' werkzekerheid te bieden, én om de farma-industrie draaiende te houden.
Hoe ze dat doen? Wel, da's heel simpel. Voor elke vorm van een ietsepietsie afwijkend schoolgedrag wordt er een moeilijke naam verzonnen, iets met Latijn of Grieks erin, of een mysterieuze afkorting, en aan elk van die akelige kwalen zijn therapieën, medicatie en professionele begeleiding verbonden.
Het is één en al miserie en rampspoed die in de scholen ronddwaalt, als je ze allemaal op een rijtje zet, de ADHD'ers, de dyscalculiekers, de dysfasiekers, de dylectiekers, de dysgrafiekers, de dyspraxiekers, de dysartriesten... het zijn allemaal moderne stoornissen die vroeger niet bestonden. Nu zijn ze uitgevonden en hebben een naam gekregen. De tovenaar, vermomd als therapeut, komt dan op kosten van de ziekenkas naar school om de 'gestoorde' leerling te behandelen gedurende een X-aantal sessies. Het ziekenfonds betaalt toch het grootste deel van de kosten.
En daar maken logopedisten gretig van gebruik. Logopedisten zijn bijzonder handig in het uitbreiden van hun patiëntenbestand. Als ze niemand meer vinden om geld aan te verdienen gaan ze op zoek naar rekenmoeilijkheden (!), bij lagere schoolkinderen en zelfs middelbare scholieren. Allemaal op kosten van de belastingbetaler.
Het krioelt hier van de logopedisten, ze schuimen alle scholen af op zoek naar probleemgevallen die echt geen probleemgeval zijn. Op zoek naar denkbeeldige afwijkingen... Zo slagen ze erin om constant aan het werk te blijven. Ze worden bijgestaan door corrupte leerkrachten en corrupte directies. Nietwaar directrice An Serpent, PMS-directeur Horbert en logopediste Bernadette S.? Met jullie vervalsingen van IQ-cijfers konden allochtoontjes gratis taallessen volgen! Taallessen als Parels voor de Zwijnen! Taallessen die op niets eindigden, die op zero strandden!... Want een uurtje later sprak het 'patiëntje' thuis weer lustig Turks, en volgende week ging het lustig op vakantie in Turkije... Het is zoals taakleraar J.S. zei: "Ik sloof me uit om hen drie woordjes Nederlands te leren, en als ze terugkomen van Turkije zijn ze álles vergeten."
Mijn mannelijke lezers wil ik waarschuwen voor de slinkse trucjes van verleidelijke dametjes die opdringerig de aandacht opeisen van een chauffeur die aan een rood licht wacht.
Heren, als er zich een weelderige boezem met panoramisch uitzicht tegen uw voorruit komt plakken en uit de gebarentaal van haar welvende rondingen blijkt dat het mens hulp nodig heeft en om dringende bijstand smeekt, een lichaamstaal die wanhoop en radeloosheid uitstraalt, stap dan vooral niét uit uw auto, negeer het slechte wezen, laat u niet afleiden, verlies uw hoofd niet, en uw kluts ook niet, blijf kalm, kijk de andere kant uit, vergrendel alle portieren en geef een bruuske stamp op het gaspedaal, verdwijn! Maak u uit de voeten! Schud het mormel van u af!
Vervolg apathisch uw weg, en doe alsof er niets gebeurd is. Dan ziet ge in uw achteruitkijkspiegel hoe de vermomde 'slechtheid' weggezwierd wordt en met een smak op het andere rijvak belandt.
Waarom deze hardvochtigheid? Waarom onze hulpbehoevende naaste niet helpen? Wel, omdat menslievendheid bijlange niet altijd een deugd is, omdat naastenliefde vaak enkel de andere bevoordeelt, ten koste van jezelf. Dat heeft mijn nachtelijke droom nog maar eens uitgewezen.
Laat ik eens vertellen over mijn droomarbeid van vorige nacht.
Een verleidelijk vrouwtje tikte heel vriendelijk en lief tegen mijn voorruit toen ik ergens wachtte op een groen licht. Heel lief maande ze me aan om uit te stappen en bleef maar wenken op mij. Argeloos opende ik het portier, waarna plotseling twee louche kerels uit het struikgewas opdoemden. Ze sleurden me uit mijn auto, verkrachtten me, en raasden toen in volle vaart weg met al mijn bezittingen, huissleutels, handtas, autopapieren, een collectie boodschappen, álles... En toen werd ik wakker.
"Militairen krijgen 50 euro per dag 'bibbergeld' voor veiligheidsopdracht in eigen land"
Toen ik vroeger op pad gestuurd werd naar de gevaarlijke wijk Meulenberg, om daar in het atheneum klassenraden bij te wonen, kreeg ik geen gevarengeld, geen bibbergeld, geen angstgeld, niks. Het was toen bekend dat leerlingen die streng aangepakt werden, het aandurfden om de autobanden van leerkrachten kapot te steken, of om hun carrosserie te beschadigen. Die dingen kwamen nooit in de krant, maar de criminele feiten waren er wel. Meulenberg is er ver mee gekomen, met de bescherming van zijn jonge criminelen...
Lieve slaagt er makkelijk in om vijanden te maken. Dat is haar specialiteit. En dat is echt niet zo moeilijk, dat gaat vanzelf. Ik hoef alleen maar over allochtonen of over seks te schrijven, dat volstaat om enggeestige lezers te doen steigeren. Het liefst willen ze me persoonlijk aanvallen, maar ik sta klaar met riek en moersleutel, en achter de deur staat mijn paraplu ook nog.
In achterlijke en onbeschaafde bewoordingen werd ik er ooit eens op gewezen dat mijn teksten aaneenhangen van de grootste onzin, dat mijn berichten onsamenhangende verzinsels zijn en dat ik 'racistische prietpraat' verkoop. De vulgaire opmerkingen zal ik hier maar achterwege laten, om mijn blog binnen fatsoenlijke perken te houden.
Wie die jammeraars zijn? Wel, behalve enkele zielige anoniemelingen zijn er multiculliefhebbers die het mij kwalijk nemen dat mijn liefde voor migranten, asielzoekers en ander tuig niet groot genoeg is, dat mijn hart voor hen wijder moet openstaan, en zo van die ontroerende toestanden die emoties losweken... Dan luister ik nog liever naar de getuigen van Jehova.
De predikers die mij willen bekeren hebben een tere maag. Mijn berichten blijven in hun prikkelbare darmen rondzwerven, kunnen de uitgang niet vinden, beginnen te rotten, en zetten zich dan om in onverdraagzaam gejammer en gezeur. Het zijn xenomanen met een ziekelijke voorkeur voor asielzoekers, vreemdelingen, minderheden en andere rariteiten. Eentje heeft zelfs een negerinnetje als vriendinnetje... Doorgaans zijn het mijn seksueel en racistisch getinte berichten die onverteerbaar op hun gevoelige maag blijven liggen... Preutsheid en xenomanie gaan blijkbaar hand in hand.
De paus wil niet dat we kweken als konijnen. Hij had net zo goed kunnen zeggen: "Kweek niet zoals kakkerlakken". Maar misschien houdt hij meer van konijntjes.
"Katholieken moeten zich niet voortplanten zoals konijnen. Ik pleit voor verantwoord ouderschap."
Katholieken? De paus viseert de katholieken. Over moslims spreekt hij niet. Die mogen hun dierlijke driften onder de lakens botvieren. Verantwoord ouderschap is voor hen onbestaand. Van zodra boerka, hoofdvodden en andere vodden naast het bed liggen, springt de tijger als een uitgehongerd beest op zijn prooi. En zo ontstaan er hele slierten van kleine moslimpjes. En wij maar denken dat ze aan de bomen groeien, of uit de lucht komen vallen.
De paus zet aan tot seksuele uitspattingen bij de moslims. Hij applaudisseert bij elke voltreffer van een neukende moslim, en kijkt dan goedkeurend naar boven, naar Allah, met de woorden: "Ik krijg de katholieken wel klein, en de westerlingen ook. Moge mijn boodschap u behagen, mijn woorden doen wereldwijd de ronde, ze zijn een flinke stap in de richting van een islamitische heerschappij."
Allah knikt instemmend. Ook hij wil een islamitische overheersing in de hele wereld en een complete teloorgang van de westerse beschaving. "En denk eraan Franciscus: om te heersen moet men kweken!"
Onder het schrikbewind van de psychopathische PMS-directeur Horbert vielen er doden op het slagveld. Vaak denk ik nog aan mijn collega's die hun pensioen niet haalden. Geveld door de stress! In amper 10 jaar tijd waren er welgeteld 2 hartinfarcten, 3 kankers: borstkanker, darnkanker en longkanker, 1 beroerte, en 1 zelfmoord!
De overlevers hielden er ook een en ander aan over, die kwamen nooit helemaal in orde, of tot zichzelf, ze hielden er allemaal wat aan over, aan de onmenselijke werkdruk. De ene zat verwikkeld in een vechtscheiding, nog een andere liep constant met een fles whisky onder de arm, of met overdosissen kalmeerpillen. Sterfgevallen, echtscheidingen, medicatiemisbruik en alcoholverslaving, dat waren de gevolgen van de onredelijke eisen van Horbert, de psychopaat. Gewetenloos, machtswellustig, manipulatief, emotionele schade berokkenend, en vatbaar voor het kwade, zo zat die Horbert ineen geknutseld. Zijn ouders hebben hem lange tijd 'Horror' genoemd...
Over mijn kroegentochtjes tijdens de diensturen heb ik al eens eerder verteld. Die verzon ik voor mezelf om te ontsnappen aan de hoge werkdruk, om te overleven. Ze werkten therapeutisch en gaven me adrenaline met hopen, en hevige strijdlust ook. 's Ochtends bekeek ik de dagplanning om te zien waar er gaatjes waren om te kunnen spijbelen en om te overleven dus. Knutselen aan een overlevingsstrategie die mijn hachje moest redden! Eigen gezondheid eerst! En ondertussen Horbert misleiden. Heerlijk!...
Alle wegen tussen het PMS en de scholen lagen bezaaid met verleidelijke cafeetjes, knusse terrasjes en onvergetelijke restaurantjes. Elke dag was er wel iéts illegaals te beleven onderweg. Illegale zijweggetjes zijn altijd boeiender dan de saaie hoofdweg, dat is in het echte leven ook zo...
Misschien heeft Lieve zonder het te beseffen ook iets overgehouden aan het helse werktempo? Ik weet het niet, want een zonderling ben ik altijd geweest... Maar de hel heb ik wél overleefd!...
Straks op tv om 21.20 uur: Koppen XL op zender Eén. Over hoe belangrijk het is om de taal te leren van het land waar nieuwkomers gaan wonen en leven.
Gewoonlijk ben ik op dat tijdstip bezig met het verzamelen van materiaal om inhoud te geven aan mijn nachtelijke dromen. Maar nu zal ik toch maar een tv-kijkje nemen.
Het gaat over een reportage rond een taalleerkracht in het Verenigd Koninkrijk. Zij brengt anderstaligen onder bij gastgezinnen.
Lieve zegt het met andere woorden: "Een nieuweling moet volledig losgerukt worden van familie en soortgenoten, van eigen taal en cultuur, en dát is de enige weg naar het leren van de taal van het gastland. Nieuwkomers die respect tonen voor hun nieuwe gastland en hun nieuwe medeburgers zijn bereid om de nieuwe taal te leren en compleet te verzaken aan hun thuisland en aan hun wortels."
De schrik voor terroristische aanslagen zit er goed in bij de Vlamingen. 80% van de ondervraagden denkt dat de kans op een terreuraanslag in België ‘heel groot’ is.
Directeur Parrez van het Heilig-Hart-college in Halle annuleerde zijn klasuitstap naar de Munt in Brussel: "Omdat de Munt vlak naast het hoofdcommissariaat ligt in Brussel, en omdat ik hoor dat alarmfase drie van kracht is, wat betekent dat er een ernstige terreurdreiging is. Er lopen militairen op straat en zwaargewapende politieagenten. Dat risico wil ik niet nemen."
MinisterSven Gatz is niet te spreken over de beslissing van het Heilig-Hart-college. "Als angst en domheid bondgenoten worden is er geen kruid tegen gewassen", zegt hij.
De annulering van deze schooluitstap is geen primeur. Drie maanden geleden besloot de directie van Basisschool Rapertingen (Hasselt) om een driedaagse schooluitstap naar Brussel te schrappen, uit vrees voor een terroristische aanslag.
Toen dook minister Sven Gatz ook al op en nodigde de school uit om naar Brussel te komen. Een uitnodiging die zoveel betekende als: "Er is hier helemaal niets aan de hand. Hoezo terrorisme? Welk terrorisme?" ... Ontkenning in het kwadraat!... Sven Gatz vond het een gevaarlijke redenering om schooluitstappen te schrappen op basis van emotionele en irrationele argumenten. 'Emotionele en irrationele argumenten'?... Ik zie emotionele en irrationele aangelegenheden niet zitten bij schooldirecties.
Schoolvreemde experts reageerden verontwaardigd op de 'paniekbeslissing' van de Rapertingse school : "Toegeven aan angst, is winst voor de terroristen". Zeg eens experts, terroristen houden geen rekening met angst, die voeren hun terreuractiviteiten gewetenloos uit. Aan wiens kant staan jullie eigenlijk? Terroristen verdedigen ten koste van onschuldige kinderen?!
Heeft Sven Gatz zich nu laten inspireren door die experts, of is het andersom? In ieder geval, wat schuilt er achter het pushen van schooluitstappen?...
Er was eens een onderwijzeres in de Rapertingse school die, net als Sven Gatz, eindeloos geloofde in de goedheid van vreemdelingen, zij zag ook geen enkel verband tussen criminaliteit en vreemdelingen, om nog maar te zwijgen over moslims. Net als Sven Gatz geloofde dat mens in de goede bedoelingen van onze vreemde medemensen... Hoelang nog?...