De Noordzee bruist een lied dat brandt De zeewind draagt het mede Het zingt van vrijheid over 't land Van vreugd' in dorp en stede De zonne vuurt de blijheid aan Langs velden, weiden, stromen Waar steden met hun torens staan Waar woud en heide dromen Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart O schone steden, trots en vroom Vol heilige feestvisioenen O stille dorpkens langs de stroom Waar veld en weide groenen Ik min U, stad vol klokgetril En dorp ik min U beide En 't is er, als ik dromen wil Zo vreedzaam in de heide Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart
Willem Gijssels (1875 - 1945)
SCHOOLPERIKELEN (Vroeger)
Avonturen met schooldirecties, leerkrachten, ouders, leerlingen, clb'ers. Vertellingen over vroeger en nu. En ook nog een beetje actualiteit met een korreltje zout.
07-01-2017
Mijn Land is Vlaand'ren
Antwoord aan Jos
Mijn Land is Vlaand'ren! Het is een lied gezongen door de bariton Alfo De Quick op muziek van Renaat Veremans. Alfo De Quick vertolkt het lied met een diepe warme stem. Vorig jaar 11 juli op de Vlaamse feestdag heb ik het op m'n blog gezet. 'Mijn Land is Vlaand'ren' is de hartverwarmende intro van de Vlaamse film 'De Witte', een meesterlijke verfilming (1934) van het boek van Ernest Claes. De film laat je proeven van de landelijke sfeer van het Vlaanderen van 1900. Vlaamser kan het niet.Samen met de intro-beelden geeft het lied 'Mijn Land is Vlaand'ren' je een warm Vlaanderen-gevoel.
De tekstschrijver was Willem Gijssels (1875 - 1945), een Vlaams letterkundige en schrijver.
Slim Lewieke hoeft z'n vinger niet meer op te steken, hij mag het juiste antwoord zomaar hardop roepen in de klas...
We kennen allemaal de klassieke schoolse methode: de leerkracht stelt een vraag en wie het antwoord weet, steekt z'n vinger op. De slimsten steken hun vinger zelfs heel hoog in de lucht. En wie aangewezen wordt, mag antwoorden.
Lieven Boeve, topman katholiek onderwijs wil dit ouderwets systeem afschaffen: "Het is een stereotiepe vorm van lesgeven, die er helemaal aan het uitgroeien is, want op die manier worden alleen de beteren bij de les betrokken.". Ook leerlingen aanwijzen om te antwoorden, wordt niet meer aanbevolen.
In multiculturele klassen zijn de betere blanke leerlingen benadeeld door de aanwezigheid van migranten, en nu mogen ze ook al niet meer tonen dat ze slimmer zijn. Ook anderstalige medeleerlingen mogen ze niet meer overtroeven, ze mogen met hun vinger niet meer laten zien hoe slim ze wel zijn.
"Ik ben de slimste, ik ben de beste"... dat mag allemaal niet meer, omdat iedereen gelijk moet zijn. De zwaksten die hun vinger nooit opsteken, mogen niet meer opvallen. De sterksten die hun vinger altijd opsteken, mogen ook niet meer opvallen.
Aanleiding voor 'Weg met het vingertje' was een Frans onderzoek aan de universiteit van Poitiers waaruit bleek dat het vingertje opsteken de sociale ongelijkheid vergroot. En een Engels onderzoek zei dat kinderen meer vorderingen maakten als ze hun vinger niet moesten opsteken.
Jammer dat men rekening houdt met deze onderzoeken, omdat er ongelijkheid moet zijn, ongelijkheid tussen leerlingen maakt kwaliteitsonderwijs mogelijk.
Het vingertje kán niet verdwijnen, kinderen willen impulsief laten merken hoeveel ze weten en hoe slim ze zijn, en dan zal dat vingertje automatisch, als in een reflex, hoog de lucht in gaan.
Bovendien is een vinger opsteken een vorm van beleefdheid, een sociaal teken dat de leerling rekening houdt met de medeleerling en zijn beurt afwacht om te antwoorden.
Een toekomst zonder vingertje? Ik geloof er niet in. En zeker niet in een "dialoog tussen leerkrachten en leerlingen". De slimsten zullen het hoge woord hebben en de zwakkeren zullen nu en dan eens aan de mouw getrokken worden, maar een chaos gaat het worden. Een chaos, waarbij slimmeriken en dommeriken op elkaar aangewezen zijn en niemand iets bijleert.
Bij de voorstelling van de campagne van Vlaams Belang voor de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar, werd de nieuwe slogan getoond met de afbeelding van een kathedraal met een kruis, tegenover een halve maan met een ster, symbool van de islam. "Antwerpen blijft van ons", luidt de slogan.
Filip Dewinter: "Antwerpen blijft van ons. Er moet een immigratiestop komen, en Antwerpen moet gedeïslamiseerd worden. Antwerpen moet opnieuw van de Antwerpenaren worden. Het kruis op de kathedraal is een teken van verzet tegen de islamisering. N-VA-burgemeester Bart De Wever is niet goed bezig. Allah is groot, maar Bart De Wever is zijn profeet. Hij laat de islam vrij spel, hij laat toe dat er grote moskeeën komen in Antwerpen, hij laat toe dat we al meer dan 50% moslimkinderen hebben in het onderwijs. Dat kan niet langer."
Hans Bonte, burgemeester van Vilvoorde, vertelde eergisteren over jonge boefjes die niet goed opgevolgd worden door de jeugdrechter. Onmiddellijk dacht ik aan een voorval van vroeger, in het multiculturele atheneum van directeur Blauwbaard. We gaan even terug in de tijd.
Kleine Boefjes worden Grote Criminelen
Atheneum van directeur Blauwbaard, begin jaren 90. Ik ergerde me mateloos aan het plezier dat sommige leerkrachten hadden in de kwajongensstreken van hun allochtone leerlingen, allen van Turkse afkomst. Geen Belgen, geen Vlamingen, neen, pure Turken. Het kattenkwaad dat ze uithaalden op de Aldi-parking van Heusden-Zolder, of in de migrantenwijk Lindeman, daarover tetterden leraren ongegeneerd zonder onderbroken te worden door directeur Blauwbaard die niet ingreep en hen liet begaan. Niet alleen in de leraarskamer maar ook openlijk tijdens de klassenraden lieten leerkrachten horen hoe plezant ze 't vonden om hun pupillen op straat of in de winkels zich te zien misdragen... Lezer, nog verwonderd dat er zoveel migranten op het slechte pad verdwalen?
Hans Bonte vindt dat jonge boefjes nauwlettender moeten opgevolgd worden door de jeugdrechter omdat sommigen onder hen in een soort radicaliseringsproces terechtkomen. "Helaas stel ik keer op keer vast dat jeugdhulpverleners en jeugdrechters totaal voorbijgaan aan de risico's die een kwetsbare groep jongeren uit migrantengezinnen, die niet zelden opgroeien in erbarmelijke omstandigheden, in zich draagt." Bonte geeft een voorbeeld van een tiener uit zijn stad die radicaliseerde nadat hij in de kleine criminaliteit verzeild was geraakt. "De jeugdrechter bougeerde niet. Hij sloot zijn ogen voor het radicaliseringsproces in plaats van de jongen te laten begeleiden."
Wat Bonte écht te vertellen had over jonge boefjes ging de mist in. Zijn boodschap was dat men bij 10- en 11-jarigen signalen moet opvangen die van kinderen kleine boefjes maken, die in de kleine criminaliteit belanden, zich aansluiten bij bendes, het gevaar lopen om te radicaliseren... Een aantal van hen zijn al gekend bij politie en gerecht, nog vóór ze aanslagen plegen.
Jammer dat zijn boodschap over jonge boefjes overschaduwd werd door zijn uithaal naar 'wereldvreemde rechters'. De media struikelen liever hierover dan te luisteren naar Bontes verhaal over jonge boefjes...
Massale aanrandingen op oudejaarsnacht in diverse grote steden ontsnapten aan de publieke aandacht omdat linkse zeurpieten het nodig vonden om de Keulse politie te beschuldigen van racisme toen die de correcte kernachtige typering 'Nafri's' hanteerde.
Ik zou zo graag eens de media kort en krachtig willen horen zeggen dat de agressieve gewetenloze vluchtelingen gewoon BEESTEN zijn die hun lage instincten volgen, zonder fatsoen en respect voor de medemens, als zedeloze wildemannen, primitief en dom, hangen ze in een meute het onderontwikkelde beest uit, oerwoudgeluiden slakend trekken ze zich op aan andere kuddedieren en vergapen en vergrijpen zich aan blanke westerse vrouwen die zij als loslopend wild zien.
Het angstige blanke vrouwtje en het begerige zwarte beest
Omsingelen en aanranden
Oudejaarsnacht Innsbruck. Op het grote stadsplein werden 18 vrouwen aangerand. De vrouwen werden telkens omsingeld door een groep twintigers. "Ze dansten eerst wat rond de slachtoffers. Vervolgens begonnen ze hun borsten vast te nemen en staken ze hun handen tussen de benen van de vrouwen. Omdat de vrouwen omsingeld waren, konden de mensen om hen heen niet zien wat er aan de hand was."...
'Omdat vrouwen zich westers en uitdagend kleden"
De Indiase stad Bangalore werd tijdens oudejaarsnacht opgeschrikt door een reeks aanrandingen. Heel wat vrouwen werden er het slachtoffer van seksueel geweld. Wat een feest moest worden, draaide uit op massale aanrandingen.
De minister van Binnenlandse Zaken neemt de aanranders - de Beesten - in bescherming en beschuldigt de vrouwen die zich westers en uitdagend kleden. Ook al loopt een vrouw in haar blootje, een neger weet blijkbaar niet dat hij daar moet van afblijven.
"Mensen duwden en trokken, raakten aan, grepen, betasten en alles gebeurde op straat", getuigt een vrouw aan de BBC. "Het gebeurde niet alleen bij mij, ook bij andere meisjes. Ze waren allemaal bang. Ik voelde me hulpeloos." Ook een fotografe werd betast. "Ik viel hem aan en panikeerde. Dat verwachtte hij niet. Ik sloeg en schopte hem, wat ik ook kon doen. Uiteindelijk kwamen andere mensen tussenbeide. Waarom doen mannen zoiets tegen vrouwen? hebben ze geen zussen, vriendinnen, vrouwen? Wat als het met hen zou gebeuren?"...
Zet je kind de boel op stelten en wil je dat gedrag snel afleren met een tik op het achterwerk? Als het van CD&V afhangt, kan je daarvoor straks zélf worden gestraft. CD&V heeft een wetsvoorstel ingediend dat alle vormen van fysiek en psychisch geweld op kinderen wil verbieden: "Het slaan van een kind om het op te voeden haalt niets uit. De mishandeling kan bovendien zware gevolgen hebben voor de geestelijke ontwikkeling en de ouder-kindrelatie verstoren.”
Wij hebben in de loop der tijden geciviliseerde opvoedingdingsmethodes ontwikkeld zonder fysiek geweld en met respect voor het kind. Die dreigen te gaan ontaarden en te verwilderen als moslims hier in de meerderheid geraken. Dan zullen we barbaarse idioterieën zien zoals vorig jaar toen een Marokkaan stokslagen uitdeelde aan zijn kinderen toen die sukkeltjes met slechte punten thuiskwamen.
De feiten kwamen aan het licht toen de juf bij een van de kinderen blauwe plekken zag tijdens de zwemles. Toen zij vroeg waar die vandaan kwamen, zei de jongen dat hij en zijn zus geregeld stokslagen kregen.
De advocaat van de Marokkaan: "Er werden wel eens 'pedagogische tikken' uitgedeeld, maar dat is de manier van opvoeden in zijn wereldje."... "Dat is de manier van opvoeden in zijn wereldje"??? Buitenlanders met een andere cultuur die in de fout gaan bij de 'opvoeding' van hun kinderen, zullen die alweer beschermd worden en vrijuit gaan? Ook al wordt het wetsvoorstel van CD&V goedgekeurd?
En dan ook nog: De Marokkaan waarschuwde zijn kinderen voor Belgen: "Maak geen vriendjes met Belgen want Belgen zijn allemaal rotzakken." Hallo Unia! De taal van de Marokkaanse vader is opruiend en zet aan tot haat!
Kerim Akyil, de Turkse man uit Houthalen die zaterdagnacht tijdens Nieuwjaar om het leven kwam in een club in Istanboel, krijgt veel aandacht in kranten en op tv. Om te protesteren tegen de overdreven media-aandacht voor Kerim Akyil en alle lofuitingen over hem en zijn familie, breng ik nu het overlijden van Mia Vermeulen, een Vlaamse vrouw, onder de aandacht:
Vrouw (91) overlijdt bij aanrijding: verdachte opgepakt voor vluchtmisdrijf
Op de Meeuwerkiezel in Bree werd de 91-jarige Mia Vermeulen maandagnamiddag doodgereden op het zebrapad vlak voor het rusthuis waar ze woonde. Geen woord hierover op tv, en haar kinderen en kleinkinderen mochten ook al niet in beeld komen.
Slecht nieuws beste lezers. Er zijn de jongste tijd zoveel kleine moslimpjes bijgekomen in Vlaanderen dat het islamonderwijs moet uitbreiden. Schrijven ze. En om de moslimgemeenschap gelukkig te maken zullen er meer islamlessen komen en betere islamleerkrachten. 't Is om de moed te verliezen. Onderwijsminister Crevits is al langer aan het onderhandelen met de Moslimexecutieve.
Het aantal leerlingen dat islamonderwijs volgt, is in Vlaanderen in tien jaar tijd meer dan verdubbeld. Dat schrijft De Tijd vandaag. Het gemeenschapsonderwijs of GO! heeft de grootste groep leerlingen die voor islamonderwijs kiezen. Het onderwijs worstelt om tegemoet te komen aan de stijgende vraag naar islamonderwijs. Te weinig leerkrachten hebben het juiste diploma. De Moslimexecutieve gaat deze maand met het hoger onderwijs praten om een opleiding islamonderwijs voor de lagere school te beginnen, luidt het bij onderwijsminister Crevits. Kort na de kerstvakantie start ook een extra adviseur bij de Moslimexecutieve om islamleerkrachten te ondersteunen en het lesmateriaal te evalueren.
Ze schrijven dat er meer leerlingen islamles volgen. Waarom zeggen ze gewoon niet dat er meer moslims bijgekomen zijn?! MEER MOSLIMS!
En zo gaat de islamisering in het onderwijs weer een stapje verder in de foute richting. Waarvoor dienden al die miljoenenprojecten om moslims te helpen integreren? Er zijn fortuinen gesluisd naar onderwijsprojecten om moslims, migranten, anderstaligen, asielzoekers... beter bij ons te laten horen. Kan mij iemand vertellen hoe integratieprojecten en islamlessen verenigbaar zijn? Beiden staan toch haaks op elkaar?
Islamlessen zijn schadelijk voor het imago van ons Vlaamse onderwijs. Islamlessen horen niet thuis in Vlaamse scholen. Islamonderwijs moet verdwijnen. Laat moslimleerlingen Nederlandse lessen volgen, en wiskunde en wetenschappen, en geschiedenis, maar toch geen achterlijke islamlessen?
Vroeger, dat was nieuwjaar vieren zonder 1 politieagent in de buurt, maar ook zonder 1 Noord-Afrikaan in de buurt.
Tijdens de jaarwisseling in Keulen werden honderden Noord-Afrikanen gecontroleerd op hun identiteit en op verdachte groepsvorming. Door een consequent en efficiënt optreden van 1.700 agenten konden beestachtige gebeurtenissen zoals vorig jaar vermeden worden. Keulse agenten gebruikten bij hun werkzaamheden de term 'Nafri's', om kort en doelmatig de bevolkingsgroep aan te duiden van waaruit het gevaar dreigt.
Dat Noord-Afrikanen als doelgroep geviseerd worden, ligt aan henzelf. Noord-Afrikanen profileren zichzelf raciaal als: jong, agressief, met messen bewapend, op geweld en seks belust. Dat is het fenomeen 'Nafri's', Noord-Afrikanen, waarvoor we op onze hoede moeten zijn.
Nu zijn er linkse politici die de term 'Nafri's' discriminerend en racistisch vinden omdat een bevolkingsgroep etnisch geprofileerd wordt. Links gezever van de bovenste plank. Iedereen die kritiek heeft op de Keulse politie neemt de agressieve Noord-Afrikanen in bescherming. Is dát geen misdrijf?
Drie academici van KU Leuven stellen voor om bovenaan de examens het studentennummer te zetten in plaats van de naam van de student. Het voorstel staat te lezen in een opiniestuk in De Standaard. Zo willen ze vooroordelen wegwerken en gelijke kansen creëren voor iedereen. Subjectieve beoordelingen op basis van geslacht of afkomst kunnen dan niet meer. Ze geven als voorbeeld: "De onbewuste associatie tussen een Vlaamse naam en studie-ijver zou er toe kunnen leiden dat een docent studenten met een minder Vlaams klinkende naam verhoudingsgewijs slechter beoordeelt."
Toch komt vooringenomenheid er niet zómaar, de bewuste of onbewuste bias, komt van het gedrag van studenten zelf, zijzelf geven aanleiding tot het vormen van 'biasses' bij hun omgeving. Een vreemdeling wordt bv automatisch gelinkt aan gebrekkige studie-ijver...
Naamloze examens dus. Naamloos en zonder karakter. Een nummer zonder persoonlijkheid. De student als een nummer. 'Blind grading' zonder 'bias'. Wat studenten zelf erover denken is nog onbekend.
En als er nu alleen eens mondelinge examens gehouden werden?... Bij een mondeling examen, een persoonlijk contact met de student, zien examinatoren direct of ze met een man of een vrouw te doen hebben. Ze hebben dan ook volop de gelegenheid om aandachtig te kijken en te luisteren naar wat de student te vertellen heeft en hoe hij/zij dat aanbrengt, en kijken naar zijn/haar bewegingen en gebaren. Onmiddellijk zal een getinte huidskleur opvallen, of kroeshaartjes, of buitenlandse accenten. Studenten kunnen zich ook verraden door hun exotische voorkomen, hun uitbundige lichaamstaal, of hun vreemde culturele achtergrond die niet weggemoffeld kan worden.
Mondelinge examens lijken me dé oplossing van het probleem van naam of nummer bovenaan een examenformulier!
Onderzoekers van het Amerikaanse Pew Research Center 'ontdekten' onlangs dat Europeanen erg handig zijn in het linken van vluchtelingen aan terrorisme.
Zij hoeven daar niet zo verwonderd over te doen, die Pew-onderzoekers. Weten ze dan niet dat vluchtelingen hun geweten en hun fatsoen achtergelaten hebben in hun thuisland? Ofwel hebben vluchtelingen zichzelf onderweg verloren, samen met al hun diploma's en identiteitspapieren, of misschien hebben ze hun hele bagage inclusief eigen identiteit en valse diploma's tijdens hun vluchtreis ergens overboord gekieperd. Hun schuitje was toch al overbeladen. Allemaal ballast, zullen ze gedacht hebben.
Het Amerikaanse Pewonderzoek lijkt me een beetje wereldvreemd. Zien ze dan niet elke dag op tv de gruwelbeelden over aanslagen, moorden en verkrachtingen, aanrandingen en inbraken, diefstallen en brandstichtingen? Ofwel hebben ze nog altijd een ouderwetse televisie waar nonkel Bob op komt, of Bonanza, of Schipper naast Mathilde?...
De Tsjechische president Miloš Zeman (foto) heeft in zijn kerstboodschap het land opgeroepen geen vluchtelingen uit het Midden-Oosten meer op te nemen, zoals het tijdschrift “Tyden” bericht. Want de toename van vluchtelingen in Europa zou verband houden met het terrorisme.
Met mijn knapzakje vertrok ik vanochtend naar het bos om mijn tijd te verdromen op een bankje aan het water. Om het nieuwe jaar in te zetten met een glaasje champagne en een lekker belegd boterhammeke. Het zit allemaal in mijn knapzakje, ook een lakentje om uit te spreiden over het oude bankje naast een eeuwenoude boom. Vanop mijn bankje kon ik genieten van een wondermooi winterlandschap, mooier dan op eenderwelk schilderij.
Het vermolmde bankje staat er al van toen ik voor het eerst in het bos kwam. En dat is toch al zeker 25 jaar geleden. Bomen en struiken waren getooid in hun mooiste winterkleedje. De rijm toverde de natuur om in een maagdelijk wit natuurwonder met overal witte kristalletjes en ijspegeltjes. En de zonnestralen gaven een extra schittering aan het sprookjesachtige tafereel.
Toen hoorde ik in de verte hoefgetrappel. Het was een prins op een wit paard. Ik bood hem een glas champagne aan en 1 van mijn bokes. We toastten op het nieuwe jaar en toen verdween ie weer... tot het hoefgetrappel helemaal uitgestorven was, wachtte ik...
Lieve lezers, ik wens jullie allemaal een gelukkig 2017, een goede gezondheid op de eerste plaats, en hier en daar wat meevallertjes. Jullie krijgen van mij 3 dikke kleefzoentjes en 4 innige plakknuffeltjes.
Onderwijsminister Crevits (CD&V) heeft 1,5 miljoen euro vrijgemaakt voor de hervorming van de lerarenopleiding. Het geld gaat naar universiteiten, hogescholen en Centra voor Volwassenenonderwijs. Deze onderwijsinstellingen moeten hun kennis uitwisselen en samen aan de slag gaan om bijvoorbeeld de organisatie van stages te verbeteren. Ook wordt er 68.000 euro voorzien voor de professionalisering van de opleiders zelf. De geselecteerde projecten zullen de komende maanden van start gaan. Op dit moment volgen zo’n 29.000 jongeren een lerarenopleiding. Op 1 september 2019 moeten de eerste studenten starten in de vernieuwde opleiding. Zij zullen kunnen kiezen uit een opleiding aan een hogeschool of universiteit.
Het ziet er dus helemaal niet naar uit dat de lerarenopleiding aantrekkelijker gemaakt wordt. Crevits had dat nochtans beloofd. De vrijgemaakte 1,5 miljoen euro voor een vernieuwde lerarenopleiding lijkt me een bedrag voor de scholen zelf. Kandidaat-leerkrachten schieten er niets mee op. Zij zullen blijven ontgoocheld afhaken en het lerarenberoep is ook allang niet meer populair. Onbegrijpelijk dat het bedrag van 1,5 miljoen euro niet besteed wordt aan het oppoetsen van het imago van de leraar en aan de populariteit van de lerarenopleiding.
De lerarenopleiding is allang niet meer aantrekkelijk en vele leerkrachten haken af na enkele jaren dienst. Over de oorzaken van de problemen en de middelen om het lerarenberoep weer op te fleuren duiken regelmatig berichten op die allemaal met een wijde boog omheen de harde kern van de realiteit draaien: de diversiteit van de schoolbevolking! Het is de worm in de rotte appel waaraan weinig ruchtbaarheid gegeven mag worden. Leraren in spe worden daarover liefst onwetende gehouden. Toch is de aanwezigheid van allochtone leerlingen een belasting voor elke leerkracht... Weet een toekomstige leraar bv dat hij heksentoerentoeren zal moeten uithalen om een klas vol Turken en Marokkanen in te tomen? Weet ie dat als hij aan zijn opleiding begint?!
Ik vind dat toekomstige leraren moeten weten wat hen te wachten staat. Dat er in hun klas een allegaartje gaat zitten van ongeletterden, anderstaligen, schipbreukelingskes, moslims, imbecielen, andersgekleurden, illegaaltjes, gekleurde negerkes, kortom alles wat afwijkt van de Gemiddelde Gewone Vlaamse Leerling.
Als ik straks naar de Colryut rij, moet ik uitkijken voor koppensnellers en oppassen da 'k m'n hoofd niet verlies. Als de tijd van de Flintstones weergekeerd is, dames, mogen we niet meer alleen op stap gaan. Vrouwen hebben dan niks meer te koeken, en feministen en Dolle Mina's nog veel minder.
Een groep gewapende mannen heeft maandag een vrouw (30) onthoofd in Afghanistan, nadat ze in haar eentje de stad was ingetrokken om boodschappen te doen op de markt. Dat is verboden door de Taliban.
De gekleurde Miss Nobody, alias Sylvana Simons, weet geen raad met haar diepe haat tegen blanken en beschaafde westerlingen, en daarom kringelt ze rond in allerlei bochten om zich aan te stellen door te hakken op onze waardevolle tradities, zich verongelijkt voelend omdat ze zelf niet bij het blanke ras hoort. De Nederlanders zitten ermee, met zo'n exemplaar, en de politiek is er ook niet gelukkig mee.
Sylvana ligt overhoop met haar donkere huidskleur. Ik zou haar aanraden te verhuizen naar streken onder het hete evenaarszonnetje waar haar getinte gelaat nog wat kan bijkleuren om zo alle frustraties van zich te kunnen afschudden. Het is een raadsel waarom dat gestoorde mens ongeremd zich mag blijven afzetten tegen blanken en tegen onze traditionele tradities. Het voorbije Sinterklaasfeest, inclusief Zwarte Pieten, zou een plekje moeten krijgen op de UNESCO-werelderfgoedlijst. Een beschermd feest waar niemand aan mag raken. Anders begint het mens volgend jaar in de zomer wéér opnieuw te zaniken over de huidskleur van onze Pieten.
Nu Sinterklaas al enkele weken geleden opnieuw naar de hemel vertrokken is, en Miss Nobody uitgezeurd is over de donkere huidskleur van de Pieten, heeft ze zich teruggetrokken in haar negerhutje om na te denken over hoe ze de blanke gemeenschap weer eens kan pesten. Het is mogelijk dat ze heeft zitten broeden op een zwarte Kerstman, maar dat plannetje werd afgekeurd door haar partij 'Denk', een politieke partij die pleit voor verdraagzaamheid en rechtvaardigheid, gelijkheid van iedereen, en waardering voor elkaar en elkaars talenten...Het doet me denken aan het land van de blinden waar eenoog koning is.
Lees bij E.J. Bron hoe miss Nobody niet meer paste in de Denk-partij. Waar past zo'n figuur dan wél in? Ik heb het al aangehaald: onder het tropische evenaarszonnetje, samen met rasgenootjes en gelijkgezinden, dan hoeft ze zich nooit meer boos te maken op de slechte blanke man, de racist.
Sylvana Simons gaat weg bij Denk. Ze start haar eigen politieke partij, Artikel 1. Met Artikel 1 gaat ze meedoen aan de Tweede Kamerverkiezingen op 15 maart. Ian van der Kooye, tot vandaag de campagneleider van Denk, sluit zich bij Simons aan.
De directe aanleiding voor Simons’ vertrek is de reactie van Denk op de bedreigingen die ze kreeg. “Sinds mijn aantreden bij Denk heb ik veel warme reacties gekregen, maar ook veel bedreigingen. Juist op zo’n moment is het belangrijk dat je je bij een partij geborgen voelt. Daarin ben ik teleurgesteld”, vertelt Simons in een interview met de NOS.
GeertWilders: “Geen islam meer, geen moskeeën meer, geen islamitische scholen meer. Als we hen niet stoppen, wacht ons een catastrofe. We zullen worden gekoloniseerd en geïslamiseerd. We zullen ophouden te bestaan”
Moslimleerlingen en Vlaamse leerlingen, ze verschillen hemelsbreed, en toch heb ik ze samen zien zitten in 1 multiculturele klas.
De aanwezigheid van islamonderwijs en islamleerkrachten in onze Vlaamse scholen stoorde me vroeger enorm, maar ik kon er met niemand over praten. Echt niemand. Alsof iedereen alles oké vond. Maar het was niét oké, de islam is niét verenigbaar met Vlaamse scholen. Islamlessen horen niet thuis in het traditionele Vlaamse onderwijs.
Ik heb vroeger nagedacht over het wezen van moslimleerlingen, hoe zij denken, hoe ze zich gedragen, waarom ze als woestelingen tekeer gingen na elke islamles, als wilden in de brousse, waarom ze zo weinig ontvankelijk waren voor klassikale instructies, waarom ze zo aan elkaar klitten.Hun sterke onderlinge solidariteit maakte van hen een machtige groep, in staat om een hele klas om te toveren in collectieve chaos waar geen plaats was voor discipline en presteerzucht. Bij het betreden van zo'n klas met opgeschoten pubers kreeg je de indruk dat je in een oerwoud beland was. Hun aanwezigheid in een klas heb ik altijd ervaren als niet passend in ons traditioneel onderwijssysteem. Het zat me dwars, en ik kon er met niemand over praten. Spreken over islamonderwijs was taboe. En de onderwijsinspectie bemoeide er zich ook al niet mee.
In vele opzichten verschilden moslimleerlingen enorm van onze Vlaamse leerlingen die zich ingetogen en beschaafd gedroegen, en toch zaten Vlamingen en moslims samen in dezelfde school, in dezelfde klas, om hetzelfde onderwijs te volgen. Mijn hersenspinseltjes kon ik niet aaneenrijgen tot een vast geheel omdat het onderwerp gevoelig lag bij directie, leerkrachten en collega's. Er werd niet over gesproken. De islam en de moslims wáren er gewoon, d'r viel niet over te praten.
De islamlessen in de scholen van de jaren 70, 80 en 90 heb ik ervaren als een bedreiging voor ons klassiek onderwijs en onze klassieke samenleving. Ik vroeg me af hoe islamleraars met de koran omgingen als leerstof voor hun leerlingen. Hoe ze het klaarspeelden om hun chaotische klas om te toveren in een hechte gemeenschap. Om moslimleerlingen klaar te stomen voor hun toekomstige rol in onze samenleving, om hen opstandig, superieur en zelfverzekerd, eigengereid en boordevol zelfvertrouwen in een optimale mentale paraatheid te brengen. Om van hen een machtige moslimgemeenschap te maken.
Collega-blogger Houzee is ondergedoken. Zijn blog http://blog.seniorennet.be/rechts is van de radar verdwenen. Houzee wil zich onzichtbaar maken, maar dat lukt hem niet goed want we houden hem in de gaten. Beste lezer hier in de rechter marge van m'n blog vind je de titels terug van zijn laatste berichten. Dus helemaal verdwijnen kan niet meer. En in rook opgaan zal eveneens niet lukken. Ook in de categorie 'Politiek' is blog rechts terug te vinden. Ga maar eens kijken en geniet van zijn pittige commentaren op de actualiteit.
In mijn spijbelartikel van gisteren viel het misschien niet op dat anderstaligen kampioen zijn in het spijbelen: liefst 11,5 pct van hen is problematisch afwezig. Ze laten lege schoolbanken achter in de onthaalklas, om wat te doen op straat of elders? Deugnieterijen of gewoon zinloze bezigheden?... Interessant om deze sjarels eens op te volgen, geval per geval, is ook een manier om terreur te bestrijden.
Uit dankbaarheid voor hun erkenning als vluchteling en uit dankbaarheid voor de taallessen blijft een groot deel van anderstaligen zomaar weg uit de onthaalklas. Nochtans zijn die lessen ingericht om hun wensen in dit smoutebollenland beter mondeling te kunnen formuleren.
Ze zijn naar Europa komen dobberen, en dan met een natte handdoek in bus of trein alle Europese landen komen doorkruisen, alle grenzen negerend, ze staan tóch open, tot ze hun goesting gevonden hebben. Reizen zit hen in het bloed. Een deel van de zwervers is uiteindelijk in Vlaanderen beland. Ook terrorist Anis Amri heeft vrij kunnen ronddwalen doorheen Europa, de grote snoepwinkel, maar die is gestrand in Milaan.
Het spijbelprobleem is weer eens actueel. In 7 jaar tijd is het aantal problematische spijbelaars verdubbeld.
Terwijl we allemaal weten wie die spijbelaars zijn, blijft de berichtgeving toch zwijgen over de etnische afkomst van spijbelaars. Alsof alles wat Vlaams en blank is, massaal spijbelt.
Gisteren stond er in het artikel wel dat er het meest gespijbeld wordt in het beroepsonderwijs en in de onthaalklas voor anderstaligen. Turken en Marokkanen die er hun voeten aan geveegd hebben zitten bijeen in het beroepsonderwijs. En dat anderstaligen zoveel spijbelen zegt genoeg over hun gedrevenheid om Nederlands te leren.
Omdat journalisten het vertikken om de etniciteit van spijbelaars bekend te maken, zal ik het maar weer eens doen: in de spijbelpopulatie zitten er een heleboel allochtonen! 'Zomaar niet naar school komen' is een bekend fenomeen geworden sinds migrantenleerlingen onze Vlaamse scholen bestormden.
Chronisch spijbelgedrag zal in de toekomst nog veel meer escaleren omdat alle zwartjes en Syriërkes nog niet allemaal hier zijn.
Regering, scholen en CLB's zijn medeschuldig aan het spijbelprobleem. Zij voeren allen een laks spijbelbeleid. Spijbelaars en hun ouders worden vriendelijk en voorzichtig benaderd, met de klemtoon op 'begeleiding'. Waarschuwen, dreigen en tolerante gesprekjes, en dan houdt het op. Spijbelproblemen stagneren bij oeverloze vergaderingen en gesprekken.
Schoolbezoek moet afgedwongen worden, en omdat knutselen aan een mentaliteitswijziging bij allochtonen onmogelijk is, kan schoolbezoek alleen maar afgedwongen worden door het inhouden van kindergeld!... Spijbelaars en hun ouders vatbaar voor verbetering? Een pijnlijke illusie.