Ik ben Van Camp Alfons, en gebruik soms ook wel de schuilnaam fonne - ennof - fons - alfons - fonsvc - alfie en ook alfonsvc.
Ik ben een man en woon in Antwerpen (België) en mijn beroep is gepensioneerde politieman.
Ik ben geboren op 29/12/1935 en ben nu dus 88 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: voetbal - genealogie - zwemmen - tennis en geschiedenis en foto's over Antwerpen.
Verdwenen gebouwen en instelllingen : - Het Militair Hospitaal -
Het Militair Hospitaal
Foto eigen beheer
Het verlaten militaire domein heeft
een oppervlakte van ongeveer 8 hectare en is in omgang vergelijkbaar
met de halve omgang van het stadspark (14,25 ha) of ruim zo groot,
zo niet groter dan het Albertpark. Er is echter weinig te zien, het
gebied wordt ingesloten door de huizen aan de straatkant. Alleen een
hoge blinde muur of een poort (gebouw) verraadt haar
aanwezigheid. Aansluitend was daar het het "Arsenaal".
Op deze site worden op een termijn van 6 jaar, 400 wooneenheden
gerealiseerd in een autovrije parktuin : een 300tal woningen,
appartementen en loften en een 100tal sociale huur -en koopwoningen.
De helft van het terrein wordt publieke ruimte. In het totaal wordt
bijna 2 ha groen voorzien met onder meer een buurtpark en een plein.
De beschermde delen zoals de kapel en de ziekenzalen worden behouden.
Het geheel kreeg ondertussen de naam van 't Groen Kwartier.
De bouw van het arsenaal, het krijgsgasthuis, het latere Militair Hospitaal, dateren van 1899.
Verdwenen gebouwen en instelllingen : - Station Antwerpen-Dokken en -Stapelplaatsen -
Station Antwerpen-Dokken en -Stapelplaatsen
Het station "Antwerpen-Dokken en - Stapelplaatsen" afgekort in Antwerpen-Dokken of Antwerpen DS, heette tussen 1843 en 1854 nog gewoon station Antwerpen. Het werd als beginpoort van het Rijnspoor (of Ijzeren Rijn) op 13.10.1843 ingehuldigd en was via de Rijnpoort (en de huidige Rotterdamstraat) met het destijdse station Borgerhout (nu Antwerpen-Centraal) met spoorlijn 25 verbonden.
Toen in 1854 dit laatste station van naam veranderde in Antwerpen-Ooststation werd de naam van het eindstation eerst in Antwerpen-Hoofdstation veranderd en daarna, naar zijn ligging tussen het Willemdok en de Koninklijke Stapelhuizen (op de latere Entrepotkaai), in station Antwerpen-Dokken -en Stapelhuizen, zoals het tot bij de afbraak heette. Het station werd in 1854 via het latere station Antwerpen-Dam ook met spoorlijn 12 verbonden.
In 1873 werd de rechtstreekse verbinding met het toenmalige station Antwerpen-Oost verbroken en werd een nieuw stationsgebouw voor goederen met opschrift Goederenstation Antwerpen Dokken en Stapelplaatsen en jaartal MDCCCCLXXIII aan de oostkant van de Noorderplaats geopend dat via het oostelijk ringspoor omheen de stad te bereiken was.
In 1877 werd het station via de Scheldekaaien met het nieuwe station Antwerpen-Zuid verbonden.
In 1990 werd het gedeelte aan de Koninklijke Stapelplaatsen aan de Entrepotkaai afgebroken.
In 2000 werd het goederenstation samen met de goederenafdeling van
het station Antwerpen-Dam gesloten en in 2001 werden de sporen tussen
de beide stations opgebroken. Het wordt nu als onderdeel van het park
"Spoor Noord" ingericht.
Vanaf januari 2007 werd de vijfbeukige loods, met de karakteristieke
beeldbepalende muur langs de Ellermanstraat, afgebroken in het kader
van het plan van de Hogeschool Antwerpen
om er een nieuwe campus te bouwen die tegen 2010 zal openen. Begin
april 2008 is de sloop van het frontgebouw aan de Noorderplaats
begonnen om er een fietsbrug over de leien te plaatsen. Zo gaat met dit
"Noorderstation" het laatste stukje erfgoed aan de Noorderplaats
verloren.
Op 12 augustus 2008 stond enkel nog een deel van de
voorgevel (poort met inschrift MDCCCLXXIII) nog recht. Op dinsdag 30
september werd de laatste rechtopstaande muur (5 raamopeningen
gelijkvloers en 3 ramen op het 1ste verdiep) gesloopt en op donderdag 9
oktober moesten de laatste bovengrondse keldermuren eraan geloven.
Bronnen : - Wikipedia
- Bestand van Wikipedia Commons, gelicenseerd door Creatives Commons,
Verdwenen instellingen : - Grand Bazar en Vaxelaire Claes aan de Groenplaats -
Grand Bazar en Vaxelaire Claes
In 1885 opende de "Grand Bazar du bon marché" haar deuren. Dit luxe warenhuis werd in de volksmond snel Grand Bazar genoemd en het werd meteen een begrip tot zelfs ver buiten Antwerpen. De opening van het warenhuis zorgde er ook voor dat de Groenplaats een modecentrum werd.
Amper een jaar na de opening van de Grand Bazar opende ook Vaxelaire Claes een luxueus warenhuis. Beide warenhuizen waren een begrip voor de Antwerpenaren en brengen leuke herinneringen en een mooie geschiedenis.
Vandaag bestaan deze niet meer in hun oorspronkelijke vorm, maar ze leven wel verder. Vaxelaire Claes maakte plaats voor de Karel de Grote-Hogeschool en op de plaats waar vroeger vanalles verkocht werd, slapen nu de gasten van het Hilton hotel.
Toch leeft de Grand Bazar nog verder op een andere manier, want het nieuwe winkelcentrum achter het Hilton hotel wordt nog steeds zo genoemd. Ook dat toont aan dat het warenhuis van 1885 zeer belangrijk is geweest.
Het moderne GB-shoppingcentrum van nu vormt het grootste shoppingcentrum van de binnenstad met een 50tal winkels.
De oude stadsmagazijnen in de Keistraat 5-7, die al jaren onderkomen waren werden gerenoveerd en de herbestemming van dit historisch waardevolle stadsgebouw was het eerste project in de buurt. Het gebouw is er nog maar het Stadsmagazijn werd een "ontmoetingscentrum", een plaats waar bewoners elkaar ontmoeten. Het werd gerenoveerd tot een modern ontmoetingscentrum met vier polyvalente zalen, twee onthaalruimtes, één danszaal, twee kleedkamers met douches en één keuken. "Het atelier", de cafétaria van het Stadsmagzijn is uitgegroeid tot een echt treftpunt voor de buurtbewoners. Iedereen is er welkom van dinsdag tot zaterdag.
Het team van het Stadsmagazijn programmeert zelf een gevarieerd aanbod aan socio-culturele activiteiten voor de hele buurt : dans -en bewegingscursussen, culinaire avonden en open ateliers.
Het is ook het eindpunt van de "Ruienwandeling" (zie wandeling nr 26 in dit blog), die hier terug bovengronds komt.
Bron : - "Een Rode Draad" in het Schipperskwartier - Editie 2007 - Stad Antwerpen : projectuitvoerder - sociale zaken - wijkwerking. - Foto : afkomstig van de studenten en docenten van het Stedelijk Instituut voor Sierkunsten en Ambachten en de Stedelijke Nijverheidsschool, Antwerpen.
Vele toeristen komen naar Antwerpen om het oude stadscentrum te bezoeken maar laten angstvallig de omgeving van de Sint-Paulusplaats links liggen. Is dit wegens de bekende "rosse buurt" voor haar prostitutie of de zo fel gekende Falconplein met zijn vele winkeltjes in namaak goederen. Neen ! deze tijd is al lang voorbij, de prostitutie blijft in een beperkte en goed afgebakende zone en de winkeltjes werden oordeelkundig opgedoekt, zodat er gedacht kon worden aan een nieuwe toeristische trekpleister.
De oplossing bleek onder de grond te zitten. Onder de Sint-Paulusplaats komen maar liefst 4 ruien , voormalige ondergrondse afwateringskanalen, bij elkaar in de zogenaamde ruienkapel, een archtitecturaal hoogstandje op vlak van gewelfbouw. De moeite om een bezoek te brengen in de Antwerpse onderwereld.
Sinds mei 2005 kan de stad ook ondergronds bezocht worden met een ruienwandeling. Toerisme Antwerpen organiseert geleide publieksbezoeken door het voormalige rioleringssysteem. Op het programma staat de boeiende geschiedenis van de Antwerpse waterhuishouding, maar ook wilde verhalen over ontsnappingsroutes en anecdotes over geheime boodschappen in de Antwerpse onderwereld.
U kunt kiezen tussen een bezoek aan het Ruihuis zonder gids of een Ruienwandeling van drie uur onder begeleiding van een gids.
Een gigantisch, lang verborgen monument Reeds
vanaf de Middeleeuwen beschikt Antwerpen over een uitgekiend net van
waterwegen: de ruien, vlieten en vesten. Oorspronkelijk gegraven als
verdedigingsgordel, werden ze vervolgens gebruikt als binnenhaven en
watervoorzieningssysteem. Eeuwen later dienden die oude stadskanalen
meer als riool en daarom werden de ruien overwelfd. Zo verdween dit
unieke erfgoed uit het stadsbeeld en het geheugen. Sinds 2005 kan je
dit verborgen patrimonium terug ontdekken via het Ruihuis en in 2008
wonnen de Antwerpse ruien verdiend de Vlaamse Monumentenprijs.
Avontuurlijke ruienwandelingen Dankzij
een ingrijpende sanering van het afvalwaternetwerk, kunnen groepen de
ruien nu vanuit het Ruihuis veilig verkennen onder leiding van een
ervaren ruigids. Oude gewelven, fundamenten, bruggen en sluizen
spiegelen de historische stadskern boven je hoofd. Tweederde van het
programma is een soms wat modderige ondergrondse tocht met tal van
interessante weetjes en geheimzinnige anekdoten. Na een korte pauze,
brengt de gids je bovengronds terug naar het Ruihuis.
Nuttige tips Antwerpen Toerisme & Congres, de
medewerkers van het Ruihuis en de ruigidsen waken over veiligheid en
comfort tijdens je ruiwandeling. Het Ruihuis stelt laarzen en zaklampen
ter beschikking. Een geschikt beschermpak en een rugzakje voor je
schoenen en jas zijn in de toegangsprijs inbegrepen. Trek geen rok
of dikke jas aan en vermijd overtollige handbagage of regenschermen mee
te nemen: er is immers geen vestiaire in het Ruihuis!
Om
veiligheidsredenen, bijvoorbeeld bij hevige regenval, kan het gebeuren
dat de ondergrondse wandelingen niet kunnen doorgaan. In voorkomend
geval vindt een bovengrondse wandeling plaats. Deze wandeling start in
het Ruihuis waar u kennis maakt met de Ruien aan de hand van een
filmpje en indien de situatie het toelaat u een stukje Rui per boot
verkent. Bij deze vervallen de toegangstarieven.
De wandeling vertrekt aan de Suikerrui en de bezoekers komen terug "boven water" in het hart van het Schipperskwartier, in de Keistraat 5-7, in het buitenterras van het ontmoetingscentrum "Het Stadsmagazijn".
Openingsperiode
- RUIenbezoek Ind. (zonder gids):
RUIenbezoek Ind. (zonder gids): alle dagen vanaf 9u30 tot 17u30
(behalve op woensdag, kerst- en nieuwjaarsdag) - RUIenwandeling
Ind.(met gids): Alle dagen om 11u en 13u (behalve op woensdag, kerst-
en nieuwjaarsdag)
foto : Pascal Vyncke, SeniorenNet.be Link : http://www.SeniorenNet.be
Welke Antwerpenaar kent het woord "pagaddertje" niet en weten ze wel waar die naam vandaan komt ?
Volgens Wikipedia is de naam pagadder" afgeleid van het Spaanse woord pagadores".
Dit waren de betaalmeesters van de soldij voor de Spanjaarden die in
Antwerpen gelegerd waren en die te klein van stuk waren om deel te
nemen aan de gevechten. Vandaar de latere bijnaam voor kleine kinderen
die nu nog gebruikt wordt: pagadders".
Een pagaddertoren is daarentegen een uitkijktoren die in sommige havensteden (o.a. Antwerpen, Gent, Brugge) in de Spaanse tijd
werd gebruikt door reders om hun schepen te zien aankomen. Dagen van
tevoren stonden zij op hun torentjes de einder af te turen in de hoop
de hun vertrouwde vlag van hun schip (meestal geladen met specerijen)
boven de kim te zien verschijnen.
Waar vinden we deze typisch Antwerpse pagaddertorens ? Het waren
traptorens die los van het gebouw stonden en waar je de Schelde kon
zien. Het was vooral een statussymbool. Een huis zonder toren in dit
lage land, dat was maar niks, het was een kwestie van prestige.
Hoeveel zijn er nog ,? - op de Guldenberg is er nog een overblijfsel van een pagaddertoren, die gerestaureerd en opgenomen werd in een modern privé gebouw. - in de Wisselstraat, de Mooren-toren, te vinden in een privétuin. - in de Oude Beurs, in de tuin van Hotel Rubens. - in de Spanjepandsteeg, op het binnenplein van het huis "den rijn". Eén van de meest bekende en traditionele torens. - in de Heilig Geeststraat, in de privétuin van Guido Derckx, restaurateur van de kathedraal van Antwerpen. Vanaf deze toren heeft men een prachtig zicht op de Schelde.
Bronnen : - foto uit Fotodatabank van het Seniorennet - Wikipedia - GvA dd. Vr 3.9.1999 : artikel van Anke Michiels over de onthulling van de 5 laatste pagaddertorens, door stadsgids George Van Cauwenbergh - AMA
Het Oosterhuis of Hanzehuis lag in noord-Antwerpen aan het Eilandje en
scheidde met de vooruitstekende kade het Bonapartedok en het Willemdok. Aan
de west-kade (Bonapartedok) is het de Nieuwpoortkaai. De noord-kade is
de Veurnekaai waar de Nassaubrug het verbindt met de Sint-Laureiskaai.
Aan de oost-kade noemt het de Oostendekaai aan het Willemdok. Aan de
zuid-kant gaf het de verbinding met de Hanzestedenplaats,
Sint-Aldegondiskaai en de Godefriduskaai. Daarop stond het voormalige Oosterhuis. Het werd opgetrokken tussen 1564 en 1568. Het fungeerde als zetel van de Duitse Hanze in Antwerpen.
Op deze plaats komt nu het MAS
(museum aan de stroom). Dat torengebouw zal een hoogte bedragen van 62
meter. Vermoedelijk zal het op 14 mei 2011 haar deuren openen. Het
vertelt het verhaal van de stad, haar inwoners, de stroom en de
haven. De ruggegraat zijn de voormalige collecties van het Nationaal
Scheepvaartmuseum en delen van het Museum Vleeshuis: een verzameling
van 400.000 items. Het gebouw is ontworpen als een stapelhuiis met
tentoonstellingsruimten, een café, een panoramisch restaurant en een
verticale wandel boulevard.
Het Oosterhuis of Hanzehuis
Bronnen : - Wikipedia - Antwerpen, Werf van de Eeuw, een nieuwe fase.
Antwerpen kende
vroeger verschillende "vlieten" die langs de Schelde lagen en dienst
deden als kleine binnenhavens. Deze waren van weinig nut want bij lage
tij liepen ze leeg zodat er praktisch geen waterverkeer mogelijk was.
De namen van deze vlieten bestaan nog doch de echte vlieten zijn
verdwenen. Zo waren er 4 vlieten, beginnende vanaf het Noorden waren er
de
BROUWERSVLIET Eens de drempel van
de Nieuwstad met zijn populair "'t kaaiken" of "Zeeuwsche Koornmarkt"
voor het lossen van Noors hout en Engelse goederen. In 1882 kwam deze vliet te vervallen tot "klein Boulevarken". Sedert 1933 rijden er onder de Brouwersvliet, in de aangelegde "konijnepijp" of "Imalsotunnel" auto's . In juli 1895 werd het kasteelachtig Loodswezen van H. Kennes en F.J.A. Truyman, ingewijd. Alleen het museum Brouwershuis herinnert aan haar vergane glorie.
Wij begeven ons via de Scheldekaaien richting zuid en komen aan het
SINT-PIETERSVLIET Deze vliet was eens een binnenhaven en dankt haar naam aan een oude kapel die zich in de omgeving bevond (St.-Pieter ?) Hier
stond het van 1894 tot 1899 gebouwde Tolhuis van de heren Geefs en
Schadde, modearchitecten, gespecialiseerd in de " vaderlandsche
iconografie". Nu staat er op deze plaats een burelencomplex.
De volgende vliet die we tegen komen is de
KOOLVLIET, HOLENVLIET, HARINGVLIET of KOOLKAAI
De naam Koolvliet (nu kaai) komt zeker van de houtskoolschepen die er werden gelost. Zij was de traditionele schuilplaats voor deze schepen, met als turf de brandstof bij uitstek. Ze
diende als gracht voor de stadsomheining van de 12° eeuw en werd vanaf
1417 gebruikt als thuishaven voor de Antwerpse vissersvloot waardoor ze
ook de "Haringvliet" werd genoemd.
De laatste vliet die we tegenkomen is de
SINT-JANSVLIET
Deze
vliet was in ongeveer 1200, de zuidelijke grens van de stad. Na de
overwelving van de vliet werd in 1884 de monumentale Waterpoort van 1624,
die vroeger bij te Maaigat voor de Vlasmarkt stond, naar hier
overgebracht. Sedert 1931 dient de vlietbedding voor het
onderbrengen van de voetgangerstunnel waarvan het verluchtingsgebouw de
plaats van de Waterpoort innam. Deze werd in 1936-37 heropgericht aan
de Gillisplaats.
Brouwersvliet
Sint-Pietersvliet
Verdwenen Tolhuis aan het Sint-Pietersvliet
Bronnen : - Atlas van Antwerpen van Roger Binnenmans en George Van Cauwenbergh - foto's van Henk Bruers, Stadsarchief Antwerpen en skyscraper