Ik ben Van Camp Alfons, en gebruik soms ook wel de schuilnaam fonne - ennof - fons - alfons - fonsvc - alfie en ook alfonsvc.
Ik ben een man en woon in Antwerpen (België) en mijn beroep is gepensioneerde politieman.
Ik ben geboren op 29/12/1935 en ben nu dus 88 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: voetbal - genealogie - zwemmen - tennis en geschiedenis en foto's over Antwerpen.
Uitstap of Wandeling 19 - van Vestingwateren naar het Kiel -
Voor deze uitstap kozen wij weer als vertrekpunt de Groenplaats, om met tramlijn 4 of met de autobussen van de lijn (die allen richting Boom of Hemiksem rijden) tot aan de halte "Zuidstation" te rijden. Hier verlaten wij het tramrijtuig of bus en steken de rijbaan over en wandelen over de brug over de autosnelweg van de Ring. Op de afsluiting van de brug werd een gedenkplaat bevestigd ter herinnering aan het binnentreden van het Royal Tank Regiment op 4 september 1944
(foto eigen beheer) We steken nu de oprit van de autosnelweg over richting "Silvertoptorens" aan de Jan Denucéstraat. Deze werden gebouwd tussen 1973 en 1976 met 507 woongelegenheden en commerciële ruimtes, met kantoren voor de huisvestingsmaatschappij en een ontmoetingscentrum, door de maatschappij NV Antwerpse bouwwerken Verbeeck. Bekijk de totempaal,
(foto eigen beheer)
een monument ontworpen door Jean-Guillaume Bierwerts (° Brasschaat 3.5.1927) en onthuld op 22.10.1973. Het kreeg al vlug van de Antwerpenaars de naam van "Het patteeke of totempaal". De bevangenheid wordt gesymboliseerd door de zwarte bol in het centrum, terwijl daarrond 9 beelden de bedreigde mens voorstellen. En zie hoe ze de renovatie van die verouderde blokken oplosten.
(foto eigen beheer)
We blijven links het voetpad volgen, steken de oprit naar de Jan de Voslei over, zodat we het "Kielpark"
(foto eigen beheer)
aan de linkerzijde laten. Aan de overzijde op de hoek van de Louis Armstronglaan "Digipolis"
(foto eigen beheer)
en even verder aan de overzijde op de Sint-Bernardsesteenweg het gebouw van mutualiteitsverzekering "de Voorzorg",
(foto eigen beheer)
Als we de Emiel Vloorsstraat zouden volgen zouden we links de "potenblokken" (foto eigen beheer)
opmerken. Deze werden in 1953 gebouwd en zijn het werk van Renaat Braem. De invloed van Le Corbusier, bij wie hij stage had gelopen was overduidelijk. De flatgebouwen werden gebouwd op pijlers en kregen al gauw de naam "potenblokken". Ongeveer gelijktijdig werden de "torens van het Kielpark" gebouwd.
We wandelen verder de steenweg op en aan onze rechterkant de Sint-Catharinakerk. (foto eigen beheer)
Reeds in 1862 was bij Koninklijk Besluit bepaald dat de nieuw op te richten parochie een kerk zou krijgen. Vanwege de Brialmontvesting duurde het tot 1867 voor een geschikte plaats gevonden werd. Het perceel tegenover het kerkhof lag 35 meter verwijderd van de krijgsdienstbaarhedengrens. De echte kerk kwam er in 1870 en werd gebouwd naar een plan van stadsbouwer Pieter Dens. Een 100tal meter schuin rechts aan de overzijde, het Politiebureau van de 6° wijk of thans hulpbureau van Politie Zone Zuid
(foto eigen beheer)
met daarnaast de feestzaal, met die grote rat
(foto eigen beheer)
ervoor. Deze rat verwijst naar de "ratten" van de supporters van Germinal Beerschot Antwerpen. Den Antwaaarp is wel de oudste sportploeg van België (1880) maar den Beerschot ligt ons wel nauwer aan het hart. Hun bestaan is van 1900.
Op het Kiel waren er veel cinema's en danszalen. Naast den TIR was er de "National", zowel cinema als danszaal. In 1929 werd cinema "Nova" opgedoekt. Op de steenweg was er ook de "Conscience", tegenover het kerkhof (Kielpark). Bij oudere Kielenaars is de zaal beter bekend als "vlooienbak". Een paar jaar voor de Wereldoorlog II veranderde de naam in "Micro". Op de hoek van de Alfons De Cockstraat was er vanaf 1937 Ciné "Centra", de modernste bioscoopzaal op het Kiel. In de Abdijstraat was er de "Modern Palace" en de "Eendracht" van pastoor Stockmans. In de Wittestraat, een zijstraat van de Abijstraat, bevond zich de cinema "Maxim". De restanten van de vroegere constructie zijn nog steeds te zien in de garage Piessens.
We blijven de steenweg volgen tot aan de Abdijstraat, met ervoor de onlangs nieuw aangelegde tram -en bushaltes, naar aanleiding van de opening van den "TIR". Aan het begin van de 20° eeuw stonden er nog geen winkels in de Abdijstraat. Na de eerste wereldoorlog verschenen de eerste handelszaken. Vanaf de jaren 30 ontwikkelde de Abdijstraat zich tot een moderne winkelstraat. Vandaag de dag is de Abdijstraat vooral een drukke straat met winkelende voetgangers en veel foutparkeerders. Vele grote winkels hebben de plaats geruimd voor "koopjesbazars", wat de naam van de straat niet echt ten goede komt. De straat werd genoemd naar de Sint-Michielsabdij van de Norbertijnen aan de Kloosterstraat te Antwerpen, die hier gronden en hovingen hadden.
Den "TIR" Communal"
(foto eigen beheer)
of "Gemeenteschietbaan der Burgerwacht" werd gebouwd in 1880 naar een ontwerp van stadsingenieur G. Royers. Inhuldiging gebeurde op 13.8.1881 met een internationale schutterswedstrijd. Den TIR was het oefenterrein van de burgerwacht, de "garde civique". Na 1918 verloor den TIR zijn functie als schietbaan en vanaf ..... werd het een winkelcomplex.
Wie echter de steenweg wilt volgen om de sociale woningen op de grens van de Julius de Geyterstraat en Hoboken te bekijken mag dit gerust, maar moet dan op zijn of haar stappen terug keren om een flukse wandeling te maken in de Abdijstraat tot aan de Wittestraat. Deze blokken zijn voor de Antwerpenaar echter een begrip. Het zijn kazerneachtige woondozen en staan er al van 1922. Het ontwerp was van architect Edouard Craeye.
De Abdijstraat eens de Meir van het Kiel, waar nu de oudere uitbaters hun winkel sluiten zonder hun handel over te geven, anderen trekken naar de grote winkelcentra. De jaarlijks weerkerende braderij heeft niet meer de aantrekkingskracht van vroeger.
Aan de Wittestraat gaan we rechtsaf en lopen ten einde van de straat recht op het stadion van de voetbalploeg Germinal BeerschotAntwerpen.
(foto eigen beheer)
We volgen de hekken en via de Atletenstraat bereiken we de hoofdingang van het stadion.
Na het verlaten van het stadion gaan we rechts tot aan de VII° Olympiadelaan en wandelen dan naar links tot aan het grote kruispunt van de Jan de Voslei - Van Rijswijcklaan - en Populierenlaan.
Van hieruit een zicht rechts op de Cromwelltank
(foto eigen beheer)
en Permeke. De tank werd hier geplaatst op 4.9.1948 als herdenking van de bevrijding van Antwerpen, door Commander Major General G.P.B. Roberts, tijdens de wereldoorlog II.
Wij steken voorzichtig het kruispunt over richting Populierenlaan, waar we rechts het gebouw van Corbusier
(foto eigen beheer)
kunnen bekijken. We steken hier nu straat over, terug richting Jan Van Rijswijcklaan en nemen de eerste straat rechts, de Sparrenstraat, zodat we naast de oprit van de autosnelweg blijven. We vervolgen onze weg via de Kruishofstraat waar we rechts van ons de oefenterreinen van GBA
(foto eigen beheer) zien liggen. Aan de ingang van deze terreinen nemen we de straat daar tegenover en komen we terug op de Jan Van Rijswijcklaan, waar we een mooi zicht hebben op de Kristus Koningkerk en de Stedelijke Normaalschool voor onderwijzers in de Pestalozzistraat, gebouwd door de architecten Emiek Van Averbeke en André Five in het jaar 1930.
De Kristus Koningkerk
(foto eigen beheer)
werd gebouwd tussen 1928 en 1930, volgens de plannen van Jos Smolderen (1889-1973). Zij werd opgetrokken in een romaans-byzantijnse stijl en was een onderdeel van de wereldtentoon-stelling van 1930, bedoeld als nationaal monument. Het gebouw komt massief over door het gebruik van talrijke steunberen, smalle ramen, koepels en de toren met schaarse openingen.
We steken de Jan Van Rijswijcklaan over en blijven rechts van de kerk, en nemen nu de Volhardingstraat. Aan het links gelegen pleintje, aan de Pol De Montstraat, houden we even halt om via het plantsoen het gedenkteken ter nagedachtenis van degevallen politiebedienden te bekijken. Vier kloekgebouwde en ingetogen mannen houden de wacht bij een lijkbaar. Vooraan op de arduinen stenen werden de jaartallen 1914-1918 en 1940-1945 gebeiteld met de opdracht :"De bevolking aan hare gevallen politiebedienden"
(foto eigen beheer)
Wanneer we het plantsoen verlaten gaan we links de Volhardingstraat in om vervolgens de Camille Huysmanslaan inwandelen tot op het einde waar we begroet worden door Camille Huysmans.
(foto's eigen beheer)
Camille Huysmans werd geboren te Bilzen op 26.5.1871. Het standbeeld is 3,25 meter hoog, is in brons en is een gift van de stichting C. Huysmans aan de stad Antwerpen. Het stond vroeger op de hoek van de Mechelsesteenweg en de Koningin Elisabethlei. Vlakbij de Belgiëlei, waar Huysmans jarenlang woonde en hij op 25.2.1968 zou sterven. Het beeld is van de Roemeens-Belgische kunstenaar Idel Ianchelevici. Bekijk de trotse, ietwat stoïcijnse houding, de regenjas losjes onder arm, net of hij stapt weer op aan de kop van een 1mei-stoet. (Nota auteur : samen met F. Van Cauwelaert en L. Franck was hij één van de kraaiende hanen). Links van hem het groot zwevend gebouw, dat eens het BP-gebouw
(foto eigen beheer)
genoemd werd.
We gaan tot aan het kruispunt, steken dit over, en lopen recht op "Antwerp Expo of Bouwcentrum",
(foto eigen beheer)
met zijn stenen wereldbol.
(foto eigen beheer)
In 1954 opgestart door enkele ondernemende Antwerpenaren. In 1958 eerste publiekbeurs, met als thema "bouwen". Het Bouwcentrum was geboren. Vanaf 1965 werden er kleine seizoensbeurzen georganiseerd. De grote doorbraak kwam er in 1974 toen de Boekenbeurs uit de Stadsfeestzaal moest wijken.
Links van ons op de Jan Van Rijswijcklaan, in het midden van het plantsoen, hebben we een zicht op de "teljorenfontein".
(foto eigen beheer)
Eind jaren 30 werd de fontein er geplaatst en werd in 1880 gemaakt door H. Beyaert. Deze fontein stond voorheen aan de Nationale Bank, waar ze in 1930 plaats moest ruimen voor het monument van de gesneuvelden met Koning Albert. Beyaert zei :"Ma fontaine ? J'entasse des plats et des assiettes, et voilà ma fontaine". Het is een mooi monument met al die kikkers, die fijne straaltjes water spuiten. In het zelfde plantsoen bevinden zich de beelden van Josué Antonius Dupon, ° Ichtegem, in het gehucht De Reiger op 22.5.1864 "Samsomvelt de leeuw"
(foto eigen beheer)
en "Briesende leeuwen".
(foto eigen beheer)
Deze beelden en de fontein kregen hier hun huidige standplaats op 11 maart 1935 en stonden vroeger allen op de Frankrijklei voor de Nationale Bank.
Oppassen nu ! We moeten nu terug richting BP-building, en daarvoor nemen we de wandelweg rechts van het gebouw met de wegwijzer "Jeugdherberg" zodat wij via het wandelpad aan de achterzijde van de jeugdherberg "Opsinjoorke" komen.
(foto eigen beheer)
Bij het rondwandelen rond het gebouw ontdekten wij onderstaand beeldje, 2 naakte vrouwen voorstellend, gebeeldhouwd uit een ruw steenblok.
(foto eigen beheer)
Links van ons zien we hoe de bruggen gerenoveerd worden.
(foto eigen beheer)
Het bord vermeldt de "renovatie van de bruggen" gebouwd voor de Wereldtentoonstelling in 1930. De renovatie geschiedt met de financiële steun van de Vlaamse Overheid en de provincie Antwerpen. Budget : 1.644.727 . Uitvoeringstermijn : 350 werkdagen.
Deze bruggen en de kerk Christus Koning zijn nog overblijfselen van de wereldtentoonstelling en worden thans gerenoveerd.
We volgen nu de kasseiweg naast de Ring en hebben vanuit hieruit nog een mooi zicht op de vestingwateren.
(foto eigen beheer)
We wandelen tot aan de achterzijde van de blokken van de Jan Denucéstraat, waar we nog een laatste blik kunnen werpen op de renovatie van de Silvertoptorens. Op het voorplan een reeds gerenoveerde toren en in de achtergond de laatste van de 3 in renovatie. (foto eigen beheer)
Aan de voorzijde, juist tegenover de "totempaal" nemen we de tram 4 of de autobus van de Lijn richting stad en Groenplaats.
Een mooie wandeling niet ?
Mogen wij jullie verwelkomen op een volgende wandeling ?
Bronnen : - sommige teksten komen uit het album uitgegeven door de stad Antwerpen in samenwerking met NV Gevaert Photo Producten en NV Kunstfotogravure SAR, die het werk beëindigde in maart 1994.
Uitstap of Wandeling 18 - Kammenstraat en omgeving -
Wij vertrekken nogmaals van op de Groenplaats, via het linkervoetpad van de Nationalestraat tot aan het kruispunt met de Kammenstraat, die we links inwandelen.
De Kammenstraat werd volledig in een nieuw kleedje gestoken in verband met de rijweg en de voetpaden. Het is ook de laatste tijd de "mode"-straat geworden. De laatste jaren groeide de buurt uit tot een bruisende, toeristische trekpleister voor shoppers van hippe kleding, bij uitstek voor het jonge publiek. Het is het mekka van de jongerenmode.
Wanneer we verder wandelen zien we links de ingang van een 17° eeuwse inkompoort met calvarie. Dit is een reconstructie uit de jaren 1920-21 door de zorgen van de Conferentie van Sint- Vincentius a Paulo, nadat een brandbom in oktober 1914 alles in de as legde
(foto eigen beheer)
en enkele meters verder, voorbij de Everdijstraat, de ingang van de Sint-Augustinuskerk. (foto eigen beheer)
Voorgevel : oorspronkelijk opgericht als kloosterkerk van de Augustijnen en toegewijd aan "Alle Heiligen" (1618). De sober gehouden gevel is uit baksteen en kalksteen. Van jongere datum zijn de beelden in de nissen. Weneslas Coeberger, de bouwmeester van de Aartshertogen Albrecht en Isabella, tekende de plannen. Het hoofdaltaar werd versierd door Rubens' kapitaalste werken "Het mystisch huwelijk van Sinte-Catharina". Tal van andere meesterwerken van de Vlaamse schildersschool typeren het sierlijke interieur, zoals "Verrukking van Sint-Augustinus", door Antoon Van Dijck in 1628 uitgevoerd.
De volgende straat, die we links tegenkomen, is de Oudaan, met een mooi zicht op het Administratiecentrum of Politietoren. Voor het gebouw, in het plantsoen, de gedenkplaat met vermelding dat : "de eerste steen werd gelegd op donderdag 9 oktober 1958 op last van het College van Burgemeester & Schepenen van Antwerpen".
(foto eigen beheer)
We blijven echter onze weg vervolgen tot aan de splitsing van het Vleminckveld en de Bredestraat, met het madonnabeeldje en volgen de Bredestraat, met in de verlenging de Begijnenstraat en waar rechts in de straat de celgevangenis is gevestigd.
(foto eigen beheer)
Aan het einde van de straat gaan we links de Bervoetsstraat in, en kijken even naar rechts in de Sint-Rochusstraat, waar in het nummer 43 het kartuizenklooster, met de zuster kapucinessen is gevestigd. Vroeger was hier de gekende "schuif" waar men de vondelingen kon achterlaten, doch daar is niets meer van te bemerken, en komen alzo op de splitsing Terninckstraat-Maarschalk Gerardstraat. Ontdek het beeldje van Gerald Walschap op het pleintje. Gerard Walschap, schrijver, ° te Londerzeel-St.-Jozef op 9.7.1898, met zijn eerste roman "Waldo" in 1928, gevolgd door "Adelaïde" in 1929. Het beeld werd gebeeldhouwd door Wilfried Pas, beeldhouwer en neo-expressionistisch tekenaar, etser en zeefdrukker. Zoon van Jozef Plas. Hij genoot zijn opleiding aan Sint-Lucas Brussel, de Academie van Antwerpen en het NHISKA, waar hij leraard werd. Hij kreeg de prijzen Berthe Art (1966) en Eugène Baie (1984). Buiten het hier afgebeelde werk van Gerard Walschap is ook het monument op het Mechelsplein, nl. Willem Elsschot, van zijn hand.
(foto eigen beheer)
We gaan verder de Schermerstraat in en aan de eerste straat links aan onze linkerzijde de mooie gerestaureerde Sint-Joriskerk
(foto eigen beheer)
en wandelen rechts de Sint-Jorispoort in tot aan de Leopoldplaats. Hier zou het ruiterstandbeeld van Koning Leopold I moeten staan,
(foto eigen beheer)
maar wegens de onlangs nieuwe aangelegde wegen, is alleen nog de sokkel te aanschouwen.
(foto eigen beheer)
Het beeld ligt momenteel op de herstelweide van het Middelheimmuseum. Van hieruit hebben we nog zicht op de ingang van de Nationale Bank. Leopold I en zijn paard stonden eerst opgesteld in de Herreynsstraat (het blok Lange Leemstraat-Van Breestraat en Mechelsesteenweg), dus buiten de oude stadswallen. Na de liberale verkiezingsoverwinning van 1872 werd het beeld door het stadsbestuur door Leopold de Wael op 30.5.1873 ingehaald en kreeg het zijn plaats op het Sint-Jorisplein dat op 11 juli 1873 werd omgedoopt in Leopoldplaats.
In de loop van de maand januari 2009, wandelden wij via de Mechelsesteenweg naar de Leopoldplaats en tot onze grote verbazing zagen wij dat onze "eerste onafhankelijke koning" Leopold I, terug op de sokkel werd geplaatst, een reden om zijn foto af te beelden. foto's uit eigen beheer
We gaan nu uiterst links van de Leopoldplaats de Leopoldstraat in en aan onze linkerkant passeren we de gebouwen van het Sint-Elisabethziekenhuis. Wij wandelen er echter voorbij en nemen de eerste straat rechts, de Henri Van Heurckstraat. Ten einde van de straat gaan we links het Blauwtorenplein op en van hieruit hebben we een mooi zicht op het Theaterplein met de Stadsschouwburg.
(foto eigen beheer)
We blijven links van het Theaterplein en wandelen tot aan het marktje, nl. de Graanmarkt waar we begroet worden door VictorDriessens.
(foto eigen beheer)
Achter hem de achterzijde van den "Bourla". Wij gaan rechts van dit gebouw de Arme Duivelsstraat in tot aan de Schuttershofstraat, de ader van het "Quartier Latin" dat voor de Antwerpenaren samen gaat met frivoliteit, luxe en toneelkunst; waar we links inslaan tot aan de Ketelstraat. We zijn nu op de Komedieplaats, aan de ingang van de "Koninklijke Nederlandse Schouwburg of den Bourla".
(foto eigen beheer)
Deze schouwburg, waarin vroeger het "Téâtre Royal Français" huisde, werd in 1834 gebouwd volgens de plannen van de stadsbouwmeester met Europese vermaardheid, Pierre-Bruno Bourla, op de plaats van het oude "Tapissierspand", expositiezaal voor Antwerpse Gobelinmakers, waarna er, sedert het begin van de 18° eeuw, toneelvoorstellingen werden gegeven (een oud hoekhuis, genaamd "Het Keizershof" (1550) is gelegen op de hoek van de Kelder -en Ketelstraat, in het door Gilbert van Schoonbeke in 1549 ontworpen nieuwe stadskwartier, rond het oude "Tapissierspand").
We gaan nu terug, links, de Leopoldstraat in waar we het kruispunt met de Arenbergstraat oversteken, tot aan een laagte, bezijden de Leopoldstraat. Hier strekt zich de Stedelijke Plantentuin uit (Belgische flora, uitheemse gewassen, wintertuin). In Antwerpen beter gekend als "Den botanieken hof". Eertijds was deze tuin gelegen op de zogenaamde "Gasthuisbeemden", een kweekplaats voor de geneeskrachtige kruiden, bestemd voor het Sint-Elisabethhospitaal (13° eeuw).
(foto's eigen beheer)
(foto's eigen beheer)
Wandel of rust hier wat uit en verlaat de tuin via een poortje dat toegang geeft tot de ingang van het Sint-Elisabethziekenhuis, (het voormalige Mariagasthuis) met zijn neoclassistische poort van Lodewijk Serrure (1791-1845)
(foto eigen beheer)
We gaan hier rechts, de koer op richting Lange Gasthuisstraat, maar bezoeken eerst links de tuin aan het Elzenveld. Eens buiten het ziekenhuis lopen we recht op het Mechelsplein met het standbeeld van Willem Elsschot, Vlaams schrijver, geboren als Alfons De Ridder, te Antwerpen op 7.5.1882, als zoon van een bakker aan de De Keyserlei. Zijn eerste roman in 1913 "Villa des Roses", gevolgd door "Een ontgoocheling" in 1921. "De Verlossing" is nog een gekend werk van hem. Hij overleed te Antwerpen op 3 mei 1960.
(foto eigen beheer)
en het befaamde café "Den Boer van Tienen".
We blijven het rechtervoetpad van de Lange Gasthuisstraat volgen waar we rechts "Het Maagdenhuismuseum"
(foto eigen beheer)
vinden. Open van maandag tot vrijdag van 10 tot 17 uur en weekend van 13 tot 17 uur, gesloten op dinsdag en feestdagen. Dit gebouw dagtekent van 1552; de gevel is echter van 1636. Het was oorspronkelijk een oude-vrouwenhuis. Door de stichting van de Antwerpse koopman J. van der Meere, werd het een verblijf van weesmeisjes (van 1552 tot 1882). Weesmeisjes noemde men toen "maagdekens". Ze kregen er onderwijs, leerden naaien en kantklossen, enz... Een tafereel ervan zie je in het gebeeldhouwde bas-reliëf boven de ingangpoort van het museum. Het Maagdenhuis was de tegenhanger van het Knechtjeshuis (zie uitstap of wandeling nr 8) op de Paardenmarkt. Hier is een bijzondere kunstcollectie samengebracht en kuier je tussen schilderijen, beeldhouwwerken, aardewerk, enz. De archiefstukken uit verschillende eeuwen werden echter ondergebracht in het "Felixarchief" op de Oude Leeuwenrui.
(foto eigen beheer)
De "Houten Klara" is een groot 17° eeuws eikenhouten beeld. Het stelt een meisje in uniform voor. Het beeld inspireerde Hendrik Conscience tot het schrijven van de novelle "Houten Clara". Het staat op de binnenkoer van het museum. Vandaar de typische uitdrukking : "Sta daar niet als een houten Clara".
Even verder in een nis staan de beginwoorden -en noten van een lied gehouwen, gezongen ter ere van Le Roy, één van de voornaamste donatoren van de 17° eeuw.
(foto eigen beheer) Eens terug buiten gaan we naar rechts en zien aan de overzijde het "Raamtheater". Steken de Arenbergstraat over en werpen even een blik in de straat naar het "Antwaarps Theater".
(foto eigen beheer)
Op de hoek van de Lange Gasthuisstraat en de Arenbergstraat bevinden zich respectievelijk naast elkaar het "Districtshuis en het museum Mayer Van den Bergh (nr 19)". Het museum Mayer Van Den Bergh
(foto eigen beheer)
werd gebouwd door de moeder van de verzamelaar om er zijn collectie in onder te brengen. Fritz Mayer Van Den Bergh (+1901) liet meer dan 3.000 kunstvoorwerpen na : schilderijen, beeldhouwwerken, wandtapijten, glasramen die hij o.a. kocht op veilingen in Europa. "De Dulle Griet" van Pieter Breughel de Oude - "Aanbidding der Wijzen" - "De Heilige Maagd met de Anjelier". In één woord een huis vol kunstschatten. Gesloten op maandag, andere dagen open van 10 tot 17 uur.
Wij blijven rechtdoor gaan tot waar de straat naar rechts buigt en hebben nogmaals, maar nu van de andere kant een zicht op den Oudaan, Politietoren of Administratiegebouw en Bijenkorf.
(foto eigen beheer)
We steken via de voetgangersovergang de straat over en belanden alzo in de autovrije zone van de "Wilde Zee" met links het beeldje van den "Deugniet".
(foto eigen beheer)
Staat het er al terug ? Bij onze wandeling was dit van zijn sokkel gestolen. Op het staketsel onder het beeldje staat wel vermeld : "Met héél Antwaarpen, moar nie mê mij", maar het werd van zijn voetstuk gehaald ! Op 8 juli stelden wij vast dat het uiteindelijk terug op zijn vertrouwde plek stond. Hier is het aangenaam wandelen en verpauzen even op het pleintje. Neem Uw tijd en bekijk de uitstalraam van chocolaterie Burie, waar regelmatig een bijzonder figuur in chocolade wordt tentoongesteld. We verlaten het pleintje via de linkerzijde, nl. de Schrijnwerkerstraat en bekijken de Calvarieberg, links ten opzichte van de viswinkel.
(foto eigen beheer)
Ten einde van deze straat komen we op de Schoenmarkt, die we links afslaan richting Groenplaats, ons eindpunt.
Bedankt voor Uw gezelschap en tot een volgende uitstap.
(Bronnen : - de verklarende nota's bij de foto's komen uit het boek "Antwerpen", bedeeld aan de leerlingen van de lagere school bij de prijsuitdeling in de Stadsfeestzaal ca de jaren 1950)
Uitstap of Wandeling 17a en 17b - van Groenplaats naar deel a) Nachtegalenpark - en Domein Den Brandt - en deel b) Middelheimmuseum -
Voor deze uitstap vertrekken we weer op de Groenplaats, met de autobussen van De Lijn nrs 17 of 22, richting Wilrijk UZA
Aan de halte Beukenlaan "Dikke Mee" verlaten wij de autobus, en gaan in de richting van de Gerard Legrellelaan, waar we het kruispunt met de Beukenlaan oversteken richting Nachtegalenpark. Een 20tal meter verder, rechts, richting stad is een ingang met parking afgebakend met gele geschilderde kegels. Wie met de auto komt kan zijn wagen, bij gebrek aan plaats op de parkeerplaats, achterlaten op de middenberm of parkeerstrook langs de Gerard Legrellelaan.
We gaan deze uitstap in 2 afleveringen behandelen, nl. in 17a en 17b, gezien de grote oppervlakte van de parken.
Het Nachtegalenpark bestaat eigenlijk uit 3 delen : Vogelzang, Middelheim en Den Brandt. Van de 3 heeft Den Brandt met zijn vele prachtige beuken de meeste allures van een echt bos.
Deel I :
Voor onze eerste uitstap treden we via de ingang ter hoogte van het restaurant de "Dikke Mee"
(foto eigen beheer) binnen in het park, en bevinden we ons nu in het domein "Vogelzang". Het is 40 ha groot en ligt ten noorden van het Nachtegalenpark. Ingesloten door de Ring, de Beukenlaan, de Brandtdreef, de wip en het sportveldencomplex en het Halve Maantje. In 1910 werd het aangekocht door de Stad Antwerpen. Het oorspronkelijke kasteel is verdwenen, enkel de stallingen
(foto eigen beheer)
zijn behouden en werden gerestaureerd. Sedert 1956 is de administratie van het stedelijk ontwikkelingsbedrijf/groenvoorziening er in onder gebracht. Zij bevinden zich rechts van ons.
Er vlak voor ligt een vijver met standbeeld ter ere van onze gesneuvelde helden
(foto's eigen beheer) We blijven de wandelweg links volgen tot we aan de belommerde vijver komen, die men kan oversteken via een kleine boogbrug, de vorm van een walvis . Rechts van ons een klein dierenpark met allerlei verschillende huisdieren.
We volharden en blijven op de wandelweg en wandelen recht op de "melkerij" met aansluiting de "speeltuinen"
(foto eigen beheer)
Een 100tal meter verder liggen de sportterreinen met vooraan het standbeeld met de spreuk "Mens sana in corporo sana". (Een gezonde geest in een gezond lichaam).
(foto eigen beheer)
Als we even op onze stappen terug keren en de grote dreef, de Brandtdreef, links nemen komen we aan het einde ,links aan "Hortiflora".
(foto eigen beheer)
Het is 5ha groot en ligt dus ten zuiden van de Brandtdreef, begrensd door Middelheim-laag, Middelheimlaan en Beukenlaan. Waarschijnlijk komt deze naam van "Hortus Floridus" uit het boek van Crispijn de Passe-1614;( Latijn hortus = tuin/Flora : godin van de bloemen). Hortiflora vormt een deel binnen het Nachtegalenpark. Wandel hier maar eens rustig rond en bekijk de mooi aangelegde plantsoenen met allerlei aanplantingen. Rustig niet ?
We gaan nu de Beukenlaan oversteken en wandelen recht het park "Den Brandt" binnen. Dit park is gelegen in het westelijk gedeelte van het Nachtegalenpark. Het ligt tussen de Beuken - della Faillelaan en Acacialaan. De naam is vermoedelijk afgeleid voor "afgebrande plek" en vroegere ontginningsmethode, waarbij stukken hei en bos werden afgebrand en dan tot landbouwgrond werden omgevormd. Het huidige kasteel
(foto eigen beheer)
werd opgericht in Louis XIV° stijl, in 1790, periode waarin het vorige gebouw gesloopt werd. In 1806 was de eigenaar C.A. della Faille. Het kapelleke,
(foto eigen beheer)
thans gevestigd aan de Beukenlaan, tegenover de Middelheimlaan, werd in 1890 opgericht ter nagedachtenis van de laatste della Faille. Tenslotte werd de familie Kreglinger in 1910 eigenaar van het kasteel met 16 hectaren park. Voor de opening van het park op 7.5.1911 liet de Stad een reproductie van het standbeeld de "David" van Michelangelo plaatsen (aangekocht op de wereldtentoonstelling te Brussel in 1910). De familie Kreglinger kocht een ander beeld uit de wereldtentoonstelling, nl. "De Dansende nimpfen",
dat op het plein voor den Brandt werd geplaatst.
Tijdens de jongste wereldoorlog werd het Nachtegalenpark gebruikt als opslagplaats en werden verschillende bunkers ingeplant. Op 26 november 1962 kocht de stad het kasteel en de omliggende gronden en enige tijd later werd het RUCA-rektoraat er ondergebracht. De ingang aan de Beukenlaan leidt naar een fontein, "3dansende vrouwen" voorstellend. Er wordt ook wel eens over de "Drie Gratiën" gesproken. Het beeld is van de beeldhouwer Walter Scott (° Ilsenburg/Hars 1861 - Berlijn 1938), en zou afkomstig zijn uit de wereldtentoonstelling van 1910 te Brussel, waar het voor het Duits paviljoen prijkte. Het beeld is van de Duitser, maar het dekoratieve beeldhouwwerk op de arduinen sokkel is van de Antwerpenaar Jules Adriaensen (1873-1918).
Wij gaan rechts van het kasteel verder, steken het bruggetje over, en wandelen tot aan het rechts gelegen houten bruggetje. Via de wandelweg komen we helemaal van achter in het domein, aan het standbeeld van de blote "David".
(foto eigen beheer)
Dit is een kopie van de Italiaanse kunstenaar Michelangelo. Voor het fatsoen kreeg David een vijgeblad (of is het een eikeblad), terwijl Michelangelo geen graten zag in komplete naaktheid. Dit beeld prijkte eveneens op de wereldtentoonstelling 1910 te Brussel, maar dan voor het Italiaans paviljoen.
Vervolgens wandelen we rond de prachtige aangelegde vijver. Het is hier werkelijk aangenaam vertoeven, rustig en voor wie wil onthaasten is dit de geschikste plek.
(Bron : uit folder "Nachtegalenpark" uitgegeven door de Stad Antwerpen 1998, waarvan het concept is van Gabrielle Van Heulst, Stedelijk ontwikkelingsbedrijf/groenvoorziening")
Nota auteur : de foto's komen uit eigen beheer.
-o-o-o-O-o-o-o-
Deel II :
Voor ons bezoek aan het Middelheimmuseum kunnen we best ons voertuig parkeren langs de Middelheimlaan.
Bij het binnentreden van het Openluchtmuseum worden wij onmiddellijk rechts begroet door het standbeeld van oud burgemeester Lodewijk Craeybeckx,
(foto eigen beheer)
van Vic Gentils, die het iedee opvatte om een permanente verzameling te starten die de artistieke evolutie van beeldhouwwerken zou illustreren.
Het park is verdeeld in 2 delen "Middelheim-Hoog", bevattende oudere werken en "Middelheim-Laag" contemporary works (Werken van dezelfde tijd). Het park heeft een internationale reputatie voor het weergeven van een representatie van de 20° eeuws-beeldhouw-werken.
Even verder, links, het standbeeld van Rik Wouters "Het Zotte Geweld", die het beeld maakte te Bosvoorde (Brussel) in 1912. Geïnspireerd door de beroemde "Skythendans" van de Amerikaanse ballerina Isadora Duncan, "I'Ilsadorable", in de Brusselse Muntschouwburg en naar het model van zijn vrouw Nel, creëerde hij de extatische beweging van de danseres. Het meesterwerk van beeldhouwkunst wordt ook "De Dwaze Maagd" genoemd.
(foto eigen beheer)
We volgen de wandelweg naar links en op het grote plein, links, enkele prachtige beelden, waaronder het "Bronzen Tijdperk 1876- 1880 - De naakte soldaat" van Auguste Rodin.
(foto eigen beheer)
In het midden van het plein "La Rivière"
(foto eigen beheer) van Aristide Maillol. Eén van de merkwaardige werken van deze beeldhouwer, de leider van de reacttie tegen het impressionisme in Frankrijk (1861-1944). Het kwam tot stand in de jaren 1939-1943. "La Méditerranée" een ander geroemd werk van deze Franse kunstenaar, behoort eveneens tot de verzameling Middelheim.
Weggestopt onder de bladeren van de bomen "De Zaaier"
(foto eigen beheer)
van Constantin Meunier (1831-1905). Eén van zijn vele uitbeeldingen van de arbeidende mens, dagtekent van 1896. Van zijn hand is ook de bekende "Buildrager" (1908, die de Antwerpse dokker vereeuwigt voor het stadhuis kant Ankerrui).
We kunnen nu alle kanten uit om de verschillende beelden te bezichtigen, maar wij raden U aan één van audioguides of luistergidsen te huren in het Kasteel Middelheim op Middelheim-Hoog tegen 3 Euro, Uw identiteitskaart geldt als garantiebewijs. Hiermee kan men vrij wandelen door het park en 'zappen" tussen Auguste Roding tot en met Rik Wouters. In twee uur tijd krijgt men een goed beeld van de collectie moderne en hedendaags beeldhouwkunst.
De wandelaar begrijpt dat wij alle beelden niet kunnen weergeven, doch houden er toch aan enkele af te beelden, zoals : - "Assia" de naakte vrouw van Charles Despiau (4.11.1874-30.10.1946).
(foto eigen beheer)
Een Franse beeldhouwer geboren in Mont-de-Maesan. Auguste Rodin huurde hem als assistent in 1907. Maakte een totaal van circa 150 beeldhouwwerken en 1.000 tekeningen over een carrière van 50 jaar.
Wanneer we even naar rechts kijken hebben we een mooi zicht op het Kasteel Middelheim
foto's eigen beheer
Verder in het park vinden we nog
- de Danspas (1950) : "Passo di Danza",
(foto eigen beheer)
de bronzen sculptuur van Giacomo Manzù. Italiaanse beeldhouwer (° 1908)
- Twee Boerinnen van Gottfried Eickhoff De Deense beeldhouwer is in het "Middelheim" vertegenwoordigd met één van zijn typische beelden, gedagtekend van 1940.
(foto eigen beheer)
- Het "Neushoorndier" van beeldhouwer Gerard Holmens - 1966
(foto eigen beheer)
- tijdens onze wandeling kwamen wij terecht op de herstellingsplaats van de beelden, gelegen evenwijdig met de Beukenlaan, achter het café "Het Nachtegaaltje". Hier vonden wij onze Koning Leopold I op zijn paard terug, die op de Leopoldplaats van zijn sokkel werd gehaald. Hij wacht op herstelling gezien de betonplaat onder het het paard betonrot vertoonde. Hoe lang hij daar nog gaat liggen ? Wij weten het niet. Eerst was er sprake van juni, maar ondertussen is het reeds juli en onze Koning Leopold I ligt er nog. Wij hopen dat hij vlug zijn plaats op de Leopoldplaats kan innemen, zodat wij aan één van onze volgende wandelingen, nl. omgeving Kammenstraat, enz... kunnen beginnen, nu dat ook het Theaterplein een nieuw gedaante heeft.
(foto eigen beheer)
We verlaten nu Middelheim-Hoog via de Middelheimlaan en steken de rijbaan over richting Nachtegalenpark, sportterreinen. Treden het park binnen en wandelen achter de kiosk binnen in het Middelheim-Laag. Hier kan men de eigentijdse beelden bewonderen en tevens genieten van de natuur.
Na deze prachtige wandeling is dit tevens het einde van onze wandeling. Maar wie nog genoeg konditie heeft kan de Middelheimlaan afwandelen richting Berchem, tot aan het - Universitair Instituut voor de Overzese Gebieden
(foto eigen beheer)
gelegen naast het Middelheimpark, aan het kruispunt van de oude Mechelse Baan. Het voerde de benaming van "KolonialeHogeschool"; hier worden inderdaad de koloniale agenten en ambtenaren gevormd. Het gebouw werd opgericht in het jaar 1923, naar de plannen van architect H. Van Cuyck.
Na een blik geworpen te hebben op dit gebouw, wandelen we rechts de Lindendreef in waar we een algemeen zicht hebben op het - Algemeen Ziekenhuis Middelheim
(foto eigen beheer)
Ziezo, dat was dus het einde van deze prachtige wandeling. Wij hopen dat jullie genoten hebben en verwachten jullie op onze volgende wandeling, nl. "Het Kiel".