Gerald Oyaert zit dagen aan een stuk op zijn fiets. Dit is de titel van een verslag in het nieuwsblad van donderdag 4 Maart 2010. Gerald fietst straks met ons naar Moskou. Gerald Oyaert (50) uit Veurne is 19 jaar lid van de Veurnse wielertoeristen en mist geen enkele uitstap in clubverband. Maar hij doet meer. Sinds een vijftal jaar is hij ook langeafstandsrijder. 'In 2004 ontmoette ik een Fransman. Al fietsend legde hij mij uit dat zijn club de voorbereidingsritten organiseert voor Parijs-Brest-Parijs. Dat trajekt wordt om de vier jaar gereden. En om te mogen deelnemen, moet je brevetten halen van 200, 300, 400 en 600 kilometer, die je binnen een bepaalde tijd moet afleggen.' Gerald wilde weten of hij dat ook aankon, en in 2007 nam hij deel aan Parijs-Brest-Parijs: 1.200 kilometer afleggen in minder dan 90 uur. 'Ik slaagde, en in 2009 waagde ik me aan Londen-Edinburgh-Londen: 1.400 kilometer in 116 uur.' 'Waarom ik die grote afstanden rijd? Ik wil weten hoe mijn lichaam daarop reageert. Fysiek is het een kwestie van een goede voorbereiding. Het is vooral mentaal een harde dobber. Je begint er vol goede moed aan, maar na enkele dagen zie je geen einde meer.'
Na een flinke toertocht door de natuur aankomst in de Poolse hoofdsted Warschau. Hotel Hetman ligt in de buurt van de rivier de Vistula, op korte afstand van het historische centrum van Warschau. Dit goed geprijsde driesterrenhotel biedt betaalbare accommodatie op een rustige locatie.
Het Hetman beschikt over 68 comfortabel ingerichte kamers. De kamers zijn eenvoudig ingericht, maar alle hebben moderne eigen badkamers en een aantal van de kamers beschikken over een eigen balkon.
Gasten kunnen genieten van het heerlijke ontbijtbuffet dat geserveerd wordt in het restaurant van het hotel en bestaat uit vele Poolse specialiteiten. Het restaurant is ook de gehele dag geopend en serveert zowel Poolse als internationale gerechten.
Hotel Hetman ligt op loopafstand van de kathedraal St. Florian en de dierentuin van Warschau. De oude binnenstad ligt op 20 minuten lopen, hoewel het ook gemakkelijk te bereiken is met de tram of bus.
Prachtig fietsweer vandaag. Deze middag vertrokken naar Veurne en terug voor een rit van 95 km. Onderweg veel sportfietsers en recreanten. Een foto genomen van de eerste sneeuwklokjes.
Duinen en moerassen zijn karakteristiek voor dit park in de vallei van Warszawa. De contrasten worden benadrukt door een grote variëteit aan bloemen, duinen bedekt met naaldbos en moerassen, bossen, weides en velden, eikenbosjes, duingrassen. De flora van dit park wordt vertegenwoordigd door 1100 soorten. Er zijn vele zoogdieren en vogels.
Vanaf Zychlin fietsen we op de weg nr 583 door landbouwgebied, kleine dorpen tot aan Aleksandrow. Overal plat als een biljart met een enkele uitzondering in de buurt van Janowek. Een plateau van minder dan 100 hoog vormt voor ons geen probleem.
Na een paar dagen rust in Moskou terug huiswaarts met het vliegtuig. We vliegen tegen de tijd gezien het in Moskou 2 uur later is dan Brussel. Duur van de vliegreis is een dikke 3 uur. Voor Guus, onze chauffeur, Roland en Luc zal het 3 dagen rijden zijn om ons busje veilig thuis te brengen. Ze proberen ook wat fietsen mee terug te brengen gezien er slechts 9 ingepakte fietsen op het vliegtuig kunnen. De rest van onze voertuigen komt met een andere vlucht.
Kutno, een belangerijk kruispunt van wegen en spoorwegen. Een middelgrote stad van 45.000 inwoners. Ons hotel is niet de Hilton maar een bed en een douche zal wel volstaan voor een keertje. Na 160 km stoempen is een goed bed alles wat ik verlang. Kutno heeft van beide wereldoorlogen ook zijn deeltje gekregen. Tijdens beide oorlogen werd er in de buurt hevig gevochten door Duitsers en Russen met veel slachtoffers en vernielingen tot gevolg.
Bij pech altijd eerst de ANWB, KNAC of uw eigen verzekeringsalarmcentrale bellen, deze zullen u precies vertellen wat u moet doen.
Wanneer u nog in de garantieperiode van de autofabrikant rijdt dan eerst die alarmcentrale bellen, voor dat u iets aan uw auto laat doen, eigenmachtig beslissen kan de garantie schaden.
Beheerst u de Poolse taal niet, geen probleem. Bel de Alarmcentrale en vraag hen om assistentie, zij regelen eventueel een sleepwagen die uw auto naar een garage brengt.
Pas op met particuliere sleep en/of hulpdiensten in Duitsland(Panne Hilfe) en in Polen (Pomóc Drogowa), dit kan stevige kosten opleveren!
Polen:
Met ingang van 17 april 2007 zijn de volgende zaken in Polen verplicht. Men moet ten allertijden het dimlicht van de auto aan hebben, dus in elk seizoen en op elk uur van de dag. Ook is het verplicht een geel of oranje fluorescerend veiligheidsvest in de auto te hebben liggen. Denk hier aan en voorkom bekeuringen.
Denk er aan dat in de meeste Poolse steden/dorpen radar posten staan al dan niet met flits, uitbreiding van deze posten gaat zeer snel en het aantal wordt steeds groter. Voor een idee waar ik het overheb, kijk even op Flitskasten Elke rondje is een soort flitskast. Deze staan meestal in de buurt van oversteekplaatsen. Ter plaatse bekende Polen trappen dan soms op, voor de argeloze Nederlander onverklaarbare reden, op de rem, ook als ze niet te hard rijden. Bedenk dan dat ze u willen waarschuwen en rem af.
Houdt uw routekaart of map bij de hand om de weg te vragen indien dit nodig mocht zijn, evenals een vakantie-talenboekje om de zin aan te wijzen. De boekjes zijn bij elke goede boekhandel te koop.
Rij rustig Polen in en kijk even hoe daar het verkeersbeeld is en na een kwartier weet u genoeg en kun u participeren, hou echter wel de snelheidsmeter in de gaten want in de meeste Poolse auto's schijnt die te ontbreken.
Houdt er rekening mee dat Polen voor onbewaakte spoorovergangen stoppen (stilstaan).Is verplicht, ook als u mijlenver geen trein ziet. Dit zijn meestal lokale sporen die eens in de zoveel tijd eens gebruikt worden. Houdt daarom afstand tot wat er voor u rijdt, zeker in de winter. Als er controle is (vaak verborgen) en je staat niet stil dan krijgt u onherroepelijk een bekeuring.
Bij voorrangswegen stoppen (stilstaan) en niet zoals in Nederland gebruikelijk langzaam optrekkend. Ook hier geldt dat als u niet stilstaat u onherroepelijk een bekeuring krijgt.
Wees voorzichtig voor zogenaamde ongevallen zij kunnen fake zijn tenzij u het voor uw ogen ziet gebeuren, NIET stoppen om te vragen of u kunt helpen, beter is het een paar kilometer door te rijden. Wanneer u Pools spreekt kunt u op dat moment de politie bellen 997 of het alarmnummer 112. Bel altijd handfree als u rijdt want de boetes zijn hoog. Wanneer u vlak bij een dorpje bent, rij dan daar naar toe en vraag naar de Policja. Leg rustig uit waar en wat u gezien heeft en maak desnoods duidelijk op een kaartje waar het ongeval ongeveer was. Blijf vooral rustig, u kunt als leek toch niets doen als het een echt ongeluk was.
Rijdt rustig, dat wil zeggen met het verkeer mee, is immers tijdens de rijlessen geleerd, maar wordt gauw vergeten. De pechstrook in Polen wordt ook als uitwijkstrook gebruikt, het verkeer gaat er van uit dat u opzij gaat indien dit natuurlijk mogelijk is. Dit geldt ook voor tegemoetkomend verkeer. Heeft u dus pech, probeer de auto dan naast deze strook te parkeren en ga nooit links van de auto staan. Kijk veelvuldig in uw spiegels en geconcentreerd, Polen halen graag in.
Houd u aan de maximum snelheiden die zijn aangegeven, er is veel radarcontrole (lasergun) in Polen, en bekeuringen moeten door buitenlanders ter plekke voldaan worden, daar is geen ontkomen aan. Verkeersborden staan er tenslotte niet voor niets, houdt u daaraan, dat kan een hoop geld schelen.
Haarspeldbochten in Polen zijn soms zeer scherp, houdt u aan de maximum snelheid op de verkeersborden. Ook de beroemde S bochten kunnen er wat van en daar bedoel ik mee dat de tweede bocht altijd scherper kan zijn dan de eerste. Het is dus altijd zeer goed opletten en laat u gedurende deze manoeuvres NIET afleiden, kijk keurig op de weg voor u het weet, ligt u ernaast of erger.
Ga niet voor de snelste weg maar voor de veiligste weg ook al duurt het daar iets langer. Voorkomen is immers beter dan genezen.
Laat niets in de auto achter als deze in Polen aan de openbare weg geparkeerd staat, het beste is deze in de parking of op een bewaakte parkeerplaats te zetten. Als u familie gaat bezoeken, kan het misschien ook bij hen op het erf achter het hek of anders weten zij wel waar men het beste kan parkeren.
Als men een navigatiesysteem in de auto geïnstalleerd heeft, verwijder die dan ook als u de auto parkeert, het is een geliefd object zowel in Duitsland als in Polen.
Mocht er iets gebeuren dan altijd de politie laten komen, is het ernstig dan om een tolk verzoeken en niets tekenen. laat je dus niet afschepen. Maak foto's vanuit verschillende hoeken en schrijf de kentekens op, ook van de politieauto. Heeft u geen fotocamera, koop dan vóór uw vertrek een wegwerpcamera.
Polen willen later nog wel eens een andere versie ophangen van een aanrijding, heb dat aan den lijve mogen ondervinden. Was al in Nederland en werd alsnog schuldig verklaard. Door gebrek aan een fototoestel ter plekke en getuigen welke ik hier niet bij de hand had, moest mijn verzekering alsnog betalen.
Ergens in de westhoek. Een boer neemt enkele goedkope poolse arbeiders in dienst en vraagt aan zijn zoon om uit te leggen, aan de polen ,wat ze moeten doen als een bom in de freesmasschiene terecht komt. http://www.youtube.com/watch?v=NCj4-svjO_Y
Voor u met uw eigen auto naar Polen reist, doet u er goed aan om even na te gaan welke documenten u nodig heeft en wat er zich in de auto moet bevinden.
Vereiste documenten
Identiteitsbewijs of paspoort met geldig visum.
Internationaal Rijbewijs.
Registratiebewijs van de auto met een recent document van technische controle.
BA-verzekering.
Groene kaart (dit betreft toeristen van buiten de Europese Unie).
Auto-uitrusting
Alle voertuigen moeten uitgerust zijn van een brandblusser en een verkeersdriehoek.
Bovendien moet er zich een huisapotheek in de auto bevinden. U doet er goed om de telefoonnumers van de wegenhulp mee te nemen.
Heel wat producten en souvenirs koopt u enkel in Polen. De prachtigste souvenirs uit Polen zijn producten vervaardigd uit Pools amber, Pools kristal, en producten van volkse en artistieke ambachten. Elke streek heeft haar karakteristieke en unieke producten die worden aangeboden in winkels, op jaarmarkten en regionale beurzen. In de bergen kunt u producten kopen uit schapenwol (truien, mutsen, handschoenen, sokken, berghoeden), producten uit hout (beeldhouwwerken, bergstokken), en aan zee koopt u de prachtigste producten uit zilver en amber.
Onder de beste traditionele Poolse voedingsmiddelen worden gerekend: de oscypek (kaas op basis van ooienmelk), de pierniki (peperkoekjes) uit Toruń, de sękacze (aan het spit gebakken gebak) uit Podlaskie, de Poolse miód pitny (drinkhoning), de traditionele likeurs en de iets sterke dranken, die over de hele wereld bekend zijn, zoals de Żubrówka, de Wyborowa, en voor de kenners - de Śliwowica Łącka die uitsluitend in Małopolskie wordt vervaardigd.
Als je als vreemdeling in polen problemen hebt, en je wenst bijstand van de politie,kan je een speciaal nummer bellen om in het Engels of Duits geholpen te worden. Je kan bellen tussen 10:00 en 22:00 uur naar 0800/200300 of mobiel +48608/599599
Polen is in de EU het meest geaarlijke land voor fietsers
Fietsen in Polen mag dan gevaarlijk zijn, ik heb er nog geen schrammetje opgelopen. Ik schat dat ik zo'n 5000 km op de fiets in Polen heb afgelegd.
Ik heb een hekel aan het fietsen in grote steden in Polen. Bydgoszcz vond ik in de zomer van 2007 het absolute dieptepunt. Als je de stad in of uit wilde komen, werd je gedwongen gebruik te maken van autowegen, snelwegen op de vluchtstrook of je moest op de 'chodnik' rijden. Je zou dat kunnen vertalen met een trottoir, maar in de praktijk was het vaak een strook met kuilen, glasscherven en voor fietsen onneembare hindernissen.
Afgelopen zomer constateerde ik tot mijn vreugde dat Warszawa op heel veel plekken voorzien is van goede fietspaden. Helaas ligt er af en toe wel glas, en heel soms houdt het fietspad zomaar op, maar het is een enorme verbetering.
Ik raad iedereen aan een fietsvakantie in Polen te houden. Ik heb goede ervaringen. Wel een helm dragen!
Het is blijkbaar niet zo gemakkelijk om een gepaste verzekering te bekomen om met een fiets van Brugge naar Moskou te reizen. Na enig zoekwerk op het net heb ik een makelaar gevonden in Jabbeke, waar ik woon. Na een telefonisch gesprek met een medewerker, over de kwestie, taste ik nog altijd in het duister. Ik heb nu maandag een afspraak en hoop een verzekering te kunnen afsluiten. Ik denk dat je best de plaatselijke verzekeringsagent of het reisbureau aanspreekt om je probleem op te lossen. De begeleidende brief in het Frans of Engels moeten ze toch kunnen afleveren en ondertekenen als bewijs dat je degelijk verzekerd bent. Indien nodig kunnen we vragen aan Roland om een type verklaring op te stellen , in het Frans of Engels, en deze laten tekenen door de reisagent. Indien er andere voorstellen zijn, laat maar horen via de maibox van Brugge Moskou.