Een aantal leden van Anvasport gaan ons de eerste kilometers van onze trip begeleiden. De snelheid zal iets lager zijn gezien die mensen fietsen met een handbike. Lees hier de bijlage van Anvasport:
Op zaterdag 15 augustus vertrekt er een fietssponsortocht ten voordele van onze vereniging en wel vanuit Brugge naar Moskou. Bij wijze van dankbetuiging gaan we de sportieve initiatiefnemers uitzwaaien samen met andere sympatisanten.
Wij maken er meteen ook een dagactiviteit van en rijden een stukje mee met de lange-afstandsfietsers. Nadien nemen we samen ergens een ontbijt en maken we nog een familiale fietstocht: Brugge Sluis (langs de prachtige Damse Vaart met een stop in Damme op de terugtocht).
Aangezien de start voorzien s ochtends om 7 uur stellen een aantal Anvasporters hun woning ter beschikking om er te overnachten (eigen slaap- en toiletgerief én Anva-fluovestje meebrengen). In geval van een grote opkomst zullen misschien genoodzaakt zijn om overnachtingsplaatsen te voorzien in naburige B&B, Jeugdherberg.
Het zou zeer tof zijn indien we met veel Anvasporters (ook handbikers ten zeerste welkom!) aan de start zouden kunnen verschijnen ! Inschrijven via fietstochten@anvasport.beThis e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it met vermelding van naam, gsm n° en of je al dan niet wenst te overnachten.
Wit-Rusland. Een tedere en poetic naam die dit land op de beste manier past. "Wit" - schoon, duidelijk en onschuldig en verscheidene eeuwen geleden het ook bedoelde "unconquered". Wit-Rusland is het land van bescheiden en, men kan zelfs zeggen, intelligente schoonheid. Zijn stille charme doordringt geleidelijk aan in de ziel van een reiziger, door een zacht spel van de ochtendhemel over de vage horizonlijn, door het fluweelgroen van de enorme uitgestrektheden van de gebieden, en door de overweldigende zachte lucht van een een eeuw oud pijnboom-bos. De schoonheid van Wit-Rusland stelt zich niet uit: glijden-weg aan iedereen bloot; voor dit, moet u de omringende wereld tegenhouden en voelen: houd onderzoekend de blauwe ogen van Wit-Rusland, zijn diepe meren tot u duizelig voelt.
Er zijn plannen in de maak om de eerste rit te verkennen: fietsen van Aalter naar Kasterlee. 15 juni om 8:15 uur voor het station van Aalter mits het niet te slechts weer is. Slapen te Kasterlee en s'anderendaags terug fietsen. Meer daarover tijdens onze volgende vergadering.
Mailtje gestuurd naar Jos met de vraag om wat uitleg over de verkenning tot aan de grens van Belarus. Dit is zijn antwoord: Dag Jean, Wat betreft de verkenning kan ik niet meer veel vertellen, want Roland heeft bijna alles vertelt in zijn mail. Alleen dit kan ik er nog aan toevoegen, Alle hotels vallen heel goed mee, ruime kamers en goed eten . De ritten in Duitsland zullen tijdens bepaalde gedeelten stresserent zijn wegens druk verkeer, daarom is de volgwagen achter ons een zegen. Eenmaal de grens over is Polen een verademing om te fietsen. We zullen er enkel wat last hebben van gaten in de weg op de kleine baantjes, dit zijn we echter gewoon van onze wegen in Belgie. De eerste 12 ritten zijn allemaal vlak, soms een brug over ..... De consult van Wit-Rusland heeft ons gezegd dat we op de autostrade M 1 kunnen fietsen op het eerste rijvak of pechstrook, waarschijnlijk onder politiebegeleiding. Ginder rijden ze allemaal op het 2e en 3e rijvak en de alternatieve wegen zijn te slecht en te druk. De 13e rit zou golvend zijn zoals de autowegen in Wallonie.
Tijdens de resente verkenning van een gedeelte van het trajekt van BM heeft Jos nota's genomen over de te volgen weg. Deze kladnotities werden dan thuis herwerkt en via excel voor iedereen leesbaar gemaakt. Bovenaan staat de uitleg over de gebruikte symbolen. Goed gemaakt en gemakkelijk te volgen voor de deelnemers en voor Guus.
Rit 3 : Lüdingshausen - Hameln 17 augustus - 158 km
R = rechts / L = links / RD = rechtdoor / RP = rondpunt / RT = richting / O = verkeerslichten / B = bord / X = kruispunt
Roland, Luc en Jos zijn vanavond terug thuis van een lange verkenning.
Hier het mailtje van Roland:
Hallo Jean,
Juist thuisgekomen van een goede,geslaagde wel vermoeiende verkenning . Eerste conclusie: In Duitsland zullen we moeten uitkijken naar druk verkeer. Een goed opvallende volgwagen met de nodige signalisatie : flikkerlicht en bijhorende borden.zullen noodzakelijk zijn, voorafgegaan door gedisciplineerde en stress-bestendige fietsers die toch de glimlach kunnen behouden . Polen is zeer goed meegevallen qua wegen. Hotels zijn zeer goed. Hoop en al 8 km kasseien moet je er bij nemen.en tot aan de grens met Wit-Rusland zal een berpignon niet nodig zijn, ongelooflijk maar waar. Voor iemand die de Ronde van Vlaanderen gereden zal dat een lachertje zijn. De mensen zijn zeer vriendelijk De consul van Belgie en Wit-Rusland ontmoet aan de grens Terespol -Brest. Ze hebben daar al de grenscontrole ingelicht over onze komst : een hartelijke ontmoeting met hen in het aanpalend grenscafeetje sloot de verkenning af en kon meteen de terugkeer beginnen Jos Dewolfs heeft als navigator en de uitgestippelde weg gedetaileerd genoteerd als in een woestijnrallye met bolletje en pijltje en de bijhorende tekst die uiteindelijk ons zal leiden door het land van Merkel en de vervanger van de Poolse president. Jos heeft uitstekend werk geleverd, waarvoor we hem nu al danken. De meningen van de inwoners in verband met het vliegtuigongeval waarbij de president en de elite van hun land omkwamen, waren zeer terughoudend en verdeeld. De truien zullen klaar zijn volgende week heeft Decca me laten weten.onderweg. We wachten ook op de paspoorten, nog geen verder nieuws, ik probeer nieuws te krijgen in de volgende dagen De steunkaarten( 5 euro) per kaart voor Anva-sport zijn klaar, wellicht op de vergadering uit te delen ( datum wellicht na einde mei, zal later meegedeeld worden. Wie toevallig langskomt ( mits een telefoontje) kan ze al meekrijgen( we doen een inspanning ,maar iedereen is vrij ) Er zal ook een affiche gedrukt worden Een paar sponsors worden nog gezocht. Ik heb reeds de KBC Aalter voor een bijdrage kunnen contacteren. ( overschrijving van 75 euro). In bijlage reeds de juiste kilometers tot aan de grens met Wit- Rusland van uit Kasterlee. Reken ongeveer 170km van Brugge naar Kasterlee. Naast Jos werd ik ook vergezeld van Luc De Mulder die de fotocamera hanteerde met wie ik een uitstekend trio vormde . Onze veiligheid kwam nooit in het gedrang maar uitkijken en waakzaam blijven blijft steeds de boodschap. De terugkeer via de E30 door Polen zullen we niet snel vergeten : crazy, verkeer ,snelheidsbeperkingen ,wegenwerken en kilometers camions. Met nog één uur file in Brussel als toemaatje, zijn we vanavond om 18 uur veilig thuisgekomen. gr. Roland.
Zaterdag jongstleden 3 uur in de morgen richting Allennes-Les-Marais, zo een 30 km verder dan Rijsel. Aan boord mezelf en Jan Demeulemeester uit Oostende. Na enig zoekwerk aangekomen aan de startplaats. Er stonden al verschillende randonneurs te wachten op het startsein. Ook Moskou fietser Gerald Oyaert uit Veurne. Tegen dat wij klaar waren en ingeschreven waren was de groep al weg. De start was voorzien tussen 5 en 5u30. Ik,Jan en nog iemand anders zijn om 5u10 met alle lichten aan vertrokken. Gelukkig had die andere fietser zijn GSM ingesteld en konden gemakkelijk de stad verlaten. In het begin veel stoppen voor verkeerslichten maar stilaan ging het parcours over naar rustige landelijke wegen. Het was koud en mistig. Enkele geparkeerde wagen waren bevroren. We legden er dan ook de pees op om zovlug mogelijk de groep in te halen. Na een half uur was het zover: een groep van 15 randonneurs voor ons. Na enkele beklimmingen bleven we nog met zen zevenen over. Ik en jan hebben veel alleen gereden maar ook soms ons laten afzakken en stukken rustig meegefietst met het groepje. Na ontelbare hellingen en meerdere controlestempels, ongeveer aan kilometer 250 kreeg ik de klop van de hamer. Gelukkig kon ik rustig in het wiel van Jan blijven tot aan de Casselberg waar het ieder voor zich was. Ik ben naar boven gekropen. Boven een paar cola's en een broodje binnengedraaid en al dokkerend op de ruwe kasseien terug naar beneden. 30 km voor de aankomst werden we ingelopen door de 5 achtervolgers en zijn samen rustig, met de weinige wind vanachter ,naar Allennes gefietst. Aankomst 19u55.
Zaterdag 10 April 8:00 uur aan café de Ton te Raversijde-Oostende. 20 randonneurs voor de start van een 2OO km rit van Oostende naar Tournegem, in Frankrijk. De eerste 85 km met de wind vanachter in volle vaart naar de streek van Calais. Dan het keerpunt en het begin van het beulewerk. Gelukkig zaten er een zestal sterke renners tussen, die het meeste kopwerk, tegen de felle wind in reden. De snelheid was voor mij toch iets te hoog en na 150 kilometer de groep laten rijden en rustg de laatste 50 alleen gereden via Lo, Diksmuide en aankomst om 16:00 te Oostende. Met een gemiddelde van 28,2 km , voor mij, de snelste 200 km ooit.
In Minsk staat ons wat te wachten. De consul van België zal ons onvangen en trakteren met Belgische streekbieren en frieten met mayonaise. We mogen het echter niet te bruin bakken want de volgende dag moeten we terug 200 km fietsen.
Voor Rusland heb je een visum nodig. Dat kan je aanvragen bij het consulaat (Laan van Meerdervoort 1, Den Haag, tel.070-3467940, open ma, wo. en vr. van 10-12 uur); of Brussel: tel. 02-3741637; het is omslachtig, je moet o.a. iemand hebben in Rusland die je uitnodigt.
Duurder maar wel veel gemakkelijker is het, je visum door een reisbureau of visumbureau te laten verzorgen. Bijvoorbeeld door het Visumburo (tel. 020-4657502, www.visum.nl) of Visumdienst (tel. 070-3456985, www.visuminfo.nl). Het visum kost ongeveer 90 (prijs varieert) voor een periode van vier weken; voor langere tijd heb je een zgn. zakenvisum nodig, dat is duurder. Reken voor de aanvraag op een paar weken. Vereist is een in het Engels gestelde verklaring dat je tegen ziektekosten verzekerd bent. Het visum moet je binnen drie dagen na aankomst bij de politie, of een speciaal bureautje, laten registreren. Dat heb ik een keer nagelaten, maar moest toen wel bij vertrek een boete van 90 betalen. Beter wel doen dus. Overigens: op straat worden door de politie voortdurend autos aangehouden, en een doodenkele keer ook een fietser. Wel handig als je papieren dan in orde zijn. De grensovergangen verliepen altijd redelijk vlot en gemakkelijk. Wel wordt je paspoort altijd grondig bekeken. Maar er is bijvoorbeeld nooit gevraagd hoeveel geld ik bij me had.
Een Belgisch bedrijf instaat voor de bescherming van het zitvlak van wielrenners?
ReSkin, zo heet een nieuw ontworpen stukje textiel, een product van het bedrijf BioRacer, een Belgisch topmerk voor rennerskledij. Reskin behoedt renners en wielertoeristen voor problemen aan het zitvlak. Deze klachten komen vooral voor in meerdaagse wedstrijden. Door verschillende weersomstandigheden (de ene dag snikheet, de andere dag hevige regenval,...) kan de huid zeer gevoelig geworden, en daardoor krijgen renners last van zitvlakproblemen zoals zweren en brandwonden.
BioRacer nam in 2005 contact op met de textielafdeling van de Hogeschool Gent en samen werd dit stukje spitstechnologie ontwikkeld. Het probleem, en ook de oplossing moest niet worden gezocht bij het zeem in de rennersbroek. Een zeem gaat dit probleem niet tegen want het vangt enkel druk op. Er moest een andere oplossing gevonden worden, die de wrijving op een afdoende manier kon voorkomen. De oplossing werd een bi-elastische pleister (rekbaar in de lengte en de breedte) die perfect op het lichaam aansluit en wrijving en blaren voorkomt.
ReSkin vormt een soort,,tweede huid'' voor het zitvlak van wielrenners. De uitvinding, die intussen gepatenteerd werd, is sinds 2005 in gebruik bij verscheidene profrenners en dit tot algehele tevredenheid. Het aantal "kwetsuren" aan het zitvlak is sterk verminderd omdat het rijcomfort aanzienlijk gestegen is.
"Je zou kunnen zeggen dat we hebben voortgeborduurd op het idee van de biefstuk in de wielerbroek - maar dan wel op een hoogtechnologische manier'', zegt onderzoeker Frank Godefroidt van de Hogeschool Gent. "Het probleem zit m immers in de wrijving tussen de huid en de broek. Die nemen we met de speciale ReSkin-stof, die op de huid van de wielrenners wordt vastgekleefd, weg. Daardoor hebben die renners geen last meer van wondjes aan hun zitvlak, die anders kunnen uitgroeien tot zweren, brandwonden en andere steenpuisten.''
Van Brest naar Baranovichi. Volg de route maar op de kaart. Akker en bos wisselen elkaar af. Hier en daar een dorp . Vogels en overstekend wild. De meeste auto's en vrachtwagens nemen de snelweg die maar een paar honderd meter naast onze E85 loopt. Dus hopelijk weinig verkeer.