CHEERY

Image and video hosting by TinyPic
15-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CHEERY gaat op reis met de trein en iedereen mag mee......opstappen.


.

1. The Royal Scotsman.

 

The Royal Scotsman: de Schotse Hooglanden,
The Royal Scotsman, met ruimte voor slechts 36 gasten is de meest exclusieve trein ter wereld. Laat je verleiden door het prachtige landschap van de Schotse Hooglanden. The Royal Scotsman rijdt sinds 1985 en is samengesteld uit negen historische rijtuigen uit de jaren '30. De trein omvat luxe slaaprijtuigen met ruime één- en tweepersoons privé-compartimenten, twee sfeervolle restauratierijtuigen en een salon/barrijtuig met aan het einde een open observatierijtuig en de keuze uit 43 verschillende soorten whisky, waaronder een aantal zeldzame single malts. Het interieur is versierd met kostbare houtsoorten, geslepen glas en fijn damast. Om de reis zo aangenaam mogelijk te maken en om ervoor te zorgen dat je niets mist van de schilderachtige omgeving, rijdt de trein 's nachts niet. Je overnacht in een comfortabel compartiment terwijl de trein stilstaat op pittoreske stations. Je beschikt over een luxebadkamer met douche, wastafel en toilet.
..
Interieure van The Royal Scotsman.

Tijdens de reis wordt regelmatig gestopt voor een bezoek aan een natuurgebied, kerken, tuinen, kastelen en landhuizen, waarbij de gasten veelal door de eigenaar privé worden ontvangen en rondgeleid. Ook breng je een bezoek aan een distillery, waar een beroemde whisky wordt geproduceerd. Voor deze excursies wordt gebruik gemaakt van de eigen touringcar die de trein volgt. De Highland Tour is een van de bekendste routes van de Royal Scotsman. Tijdens deze driedaagse reis maak je kennis met de charme van de Schotse Hooglanden. De trein vertrekt vanuit Edinburgh via de kust naar Dundee, Montrose en Aberdeen richting Inverness en Dunkeld, en komt terug naar Edinburgh. Prijs voor drie dagen 2.630 euro in volpension per persoon. Goedkopere alternatieven zijn er ook, met Scotrail kan je delen van Schotland afleggen en je reis door de Highlands zelf uitstippelen.

.
Route van The Royal Scotsman

2.El Transcantabrico: het groene Spanje.

.


De El Transcantabrico is een luxetrein die in acht dagen over schitterende smalspoortrajecten het groene noorden van Spanje doorkruist tussen León en Santiago de Compostela of tussen San Sebastian en Santiago de Compostela. El Transcantabrico is een all-inclusive trein, alle maaltijden en dranken (tot het digestief toe) zijn in de prijs begrepen, net als alle excursies. Bovendien rijdt de trein enkel overdag, zodat passagiers 's nachts voluit van hun nachtrust kunnen genieten. Elk compartiment is uitgerust met een tweepersoonsbed, douche, wc, grote panoramaramen, een minibar en een salon. Aangezien de Transcantábrico langs de Cantabrische kustlijn en in het Castilliaanse binnenland rijdt is ook de gastronomie aan boord top. De chefs bereiden specialiteiten uit Galicië, Asturias, Cantabria, Baskenland en Castilla y León. Niet toevallig wordt El Transcantabrico ook een 'cruise on rails' genoemd. Elke dag staat een verkenning van de omgeving op het programma. Tussen het historische León en bedevaartsoord Santiago de Compostela wachten onder meer het moderne Bilbao, het nationale park Picos de Europa of het maritieme Santander. Wie voor San Sebastian kiest als begin-of eindpunt ontdekt een stad met één van de mooiste, schelpvormige stranden en de beste gastronomische adresjes van het land.
.

Reisroute van de El Transcantabrico.
Een achtdaagse reis met de El Transcantabrico kost 2.600 euro per persoon in volpension, excursies en tours inbegrepen, zonder het transport.

.

3.De Oriënt-Express: Parijs-Venetië-Parijs.


Een stap aan boord van de prachtig glimmende rijtuigen van de Venice Simplon-Orient-Express tussen Parijs en Venetië doet de glorietijd van het nostalgische reizen herleven. In dit grand hotel op wielen voor maximaal 188 gasten geniet je van alle comfort en luxe die de Orient-Express te bieden heeft. Elk detail is uniek. De trein is samengesteld uit 17 met zorg gerestaureerde rijtuigen uit de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw. De mooie houtpanelen en de schitterende interieurs zijn creaties van beroemde jugendstilkunstenaars. Heel bijzonder is ook de zorg voor detail in de restauratierijtuigen: kostbaar linnen, zilveren bestek en kristal verhogen de toch al voorname sfeer. Je persoonlijke steward serveert het ontbijt en de afternoon tea in je compartiment. De lunch en het diner worden tijdens de reis vers bereid door Franse chef-koks. Aan boord beschikken de passagiers over een stijlvol tweepersoons privécompartiment uit de jaren '20, weliswaar met een boven- en een benedenbed. Een trip met de Venice Simplon-Orient-Express duurt vijf dagen, je verblijft twee nachten in Venetië en spoort dan terug naar Parijs. Prijs in volpension per persoon ± 2.790 euro, hotel in Venetië niet inbegrepen. De trein rijdt 's nachts.
.

Venice - Simplon Oriënt - Express stewart.

4.De Glacier Express: het Zwitserse hooggebergte.


.
De Glacier Express verbindt sinds 1930 de plaatsen St. Moritz, Chur, Disentis, Andermatt, Brig en Zermatt in het Zwitserse hooggebergte. Hij wordt enkel ingezet op toeristische routes en heeft speciale panoramarijtuigen, zodat je niets van het spektakel hoeft te missen. De langste spoorrit met de Glacier Express is spectaculair van begin tot eind, duurt bijna acht uur en gaat over 291 bruggen, door 91 tunnels en over de Overalp Pass op 2.033 meter boven de zeespiegel.
.

Op de Glacier Express kan je niet overnachten, de trein rijdt tegen amper 36 km per uur, maar het uitzicht is fenomenaal. Er zijn verschillende meerdaagse arrangementen waarin een ritje met de Glacier Express zit vervat. Een driedaagse bijvoorbeeld omvat een verblijf in Zermatt of St. Moritz in een driesterrenhotel met op dag 2, de apotheose, of acht uur Glacier Express van St. Moritz naar Zermatt of vice versa, met inbegrip van een maaltijd aan boord. Prijs is zo'n 500 CHF (350 euro) per persoon. Er bestaan zelfs 'honeymoon specials' voor pasgetrouwden, goed voor een vierdaagse met romantisch verblijf in Zermatt, een diner bij kaarslicht, een excursie per tandradbaan naar de beroemde Gornergrat met adembenemend uitzicht op de Matterhorn, de Mont Blanc en andere, besneeuwde toppen en uiteraard een (drie uur durende) rit met de Glacier Express. Eindstation is het idyllische Luzern aan het Vierwoudstedenmeer, waar de koppeltjes nog uitgebreid kunnen genieten van een zesgangendiner en een overnachting in een suite. Prijs: 843 euro per persoon. Een enkel dagticket Zermatt - St. Moritz kost 88,65 euro (tweede klasse) .


5. Le Train des Pignes : de Franse Alpen.

.

Een buitenbeentje is Le Train des Pignes, van Nice naar Dignes, het kuuroord op een Alpentop. Het volledige traject is 151 km lang, je doet er 3 uur en 12 minuten over, tegen gemiddeld 46,5 km per uur, je passeert 25 kilometerslange tunnels en 38 hoge boogbruggen en viaducten. Het treintje van de Provence stopt niet minder dan 70 keer onderweg, bij elk gehucht. Entrevaux, ergens halfweg is een van de plus beaux villages de France: bijeengepakte middeleeuwse huisjes binnen de vestingmuur. In de ruim drie uur overbrugt deze superboemel een hoogteverschil van 1.000 meter, hij scheert rakelings langs rotswanden en ravijnen. Toeristen zijn er nauwelijks, je zit er tussen de Provençalen. De Train des Pignes rijdt al sinds 1891, de aanleg van het smalspoor langs dramatische haarspeldbochten was een titanenwerk. Heb je geen haast, wil je veel zien en afstappen, dan is Le Train des Pignes jouw ding. Prijs voor een enkele reis zo'n 20 euro. De trein rijdt viermaal per dag. Pik een folder met de vertrektijden op per station en een routekaartje. Ideaal is op dag 1 de heenreis met tussenstops, dag 2 in Digne-les-Bains en op dag 3 terug in etappes.

Erheen: naar Nice per TGV of auto (1.195 km)


.

Bron : HLN foto's Google.


Categorie:Speciale treinreizen.
» Reageer (31)
14-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CHEERY , en de natuur met Loebas.

.


» Reageer (27)
13-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CHEERY , gedicht Projectie Auteur : Ingmar Heytze..

Projectie

 

Het zal wel donker zijn, en stil, als je er niet meer bent,
Misschien zo stil en donker als het ademloos moment
waarop het zaallicht dimt voordat de film begint,

dat ogenblik. De hele eeuwigheid. Misschien.
Maar als je droomt dat je een vlinder bent,
dan kan je evengoed een vlinder zijn
die droomde dat hij mens was.

Je mag dit nooit vergeten. Op een dag
kust één van ons de ogen van de ander dicht
en moet dan weten : dit is louter pauze totdat alles
weer opnieuw begint. Jij en ik - geen stof, maar licht.

 

Auteur : Ingmar Heytze

 

 


» Reageer (27)
12-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CHEERY , kusje , ik wil je een kusje geven......

.


» Reageer (19)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CHEERY , Het Alfabet of de ABC.

HET ALFABET

Een alfabet is een systeem dat letters gebruikt die klanken weergeven.

De overeenkomst tussen hiërogliefen, spijkerschrift en Chinees ,is dat tekens hele woorden of lettergrepen weergeven. Met het alfabet werkt het anders. Met zo'n dertig tekens kan in principe alles geschreven worden.


.




Van waar komt ons Alfabet? EN  wie heeft ooit bepaald dat het alfabet in de volgorde abcdef en zo verder werd opgesteld?

 

*De volgorde van de letters van ons alfabet is dezelfde als die van het Latijnse (Romeinse) alfabet. De Romeinen hebben hun alfabet overgenomen van de Etrusken, die het op hun beurt weer van de Grieken hebben. De letters van het Griekse alfabet hebben een enigszins afwijkende volgorde. De volgorde van het Griekse alfabet is die van het Fenicische alfabet, waarop het Griekse gebaseerd is. De namen van de letters zijn eveneens ontleend aan het Fenicisch.

Het Fenicische alfabet ligt aan de basis van een heleboel andere alfabetten, zoals het Hebreeuwse, het Arabische en, via het Griekse, het Armeense en het Georgische. Toch zijn het niet de Feniciërs die het alfabet uitgevonden hebben. De oudste alfabetische inscripties komen uit de Sinaï en Egypte en worden gedateerd rond 1900 v.Chr. De taal is Semitisch (de taalfamilie waartoe ook het Fenicisch, het Hebreeuws en het het Arabisch behoren) en de tekens zijn gebaseerd op Egyptische hiëroglyfen. De "letters" van dit oudste ("Proto-Sinaïtische") alfabet zijn dan ook in feite "pictogrammen", d.w.z. afbeeldingen van concrete zaken. Onze A stond oorspronkelijk ondersteboven en is de afbeelding van een runderkop: het Fenicische ’alef betekent "rund". Zo ook bèth = "huis", gimel = "kameel", etc.
..


  De eerste drie letters van het Fenicische alfabet werden dan ook als volgt voluit geschreven: ’lp, bt, gml (de klinkers moesten er bijgedacht). De Grieken hebben vervolgens ook klinkerwaarden toegevoegd. De vraag naar de volgorde van de letters van het Fenicische (en Proto-Sinaïtische) alfabet, tenslotte, kan niet beantwoord worden: men weet het gewoonweg niet. De reden waarom men een vaste volgorde bepaald heeft, is louter en alleen "mnemotechnisch", d.w.z. met de bedoeling om gemakkelijker gememoriseerd te kunnen worden. Er zijn talloze voorbeelden van oude "abecedaria", alfabetische lijsten die als geheugensteun gebruikt werden. Toen ik leerde lezen, werden daarvoor "leesplankjes" gebruikt, die begonnen met Aap, Noot, Mies, d.w.z. /a/, /n/, /m/, volgens het acrofonisch principe. Niet de eerste drie letters van ons eigen alfabet, waarschijnlijk omdat de /c/ niet meteen de eenvoudigste letter van ons alfabet is, aangezien hij zowel voor /k/, b.v. cactus, als /c/, b.v. cent, gebruikt wordt.

 

.
Ons alfabet met de kleine en grote letters.


.

Ons alfabet en het Brailleschrift er naast.



Het Brailleschrift.


 Lezen als je blind bent?

 

Schrijven is natuurlijk heel erg handig.

Je schrijft iemand die ver weg woont een brief of e-mailtje , zodat je het hem niet zelf hoeft te vertellen. Maar hoe doen blinde en slechtziende mensen dat dan?

Blinde en slechtziende mensen hebben een eigen 'schrift'. Het Brailleschrift.







Kalligrafie

Kalligrafie

 

Kalligrafie is een schoonschrijfkunst. Er zijn verschillende soorten van kalligrafie.






.
.
het Chineese schrift.

Het Chinese schrift

 

Het Chinese schrift gaat terug tot ca. 1500 v. Chr. Een schriftteken (karakter) geeft in principe een volledig woord weer. In de moderne taal is het merendeel van de woorden samengesteld. Dit heeft als gevolg dat de meeste Chinese woorden tegenwoordig uit twee (soms zelfs uit meer dan twee) schrifttekens bestaan.

 

Het aantal schrifttekens is in de loop der tijden toegenomen. We kunnen deze toename kennen door het aantal karakters in een woordenboek te tellen.

 

Tegen het einde van de 11de eeuw v.Chr. waren er ongeveer 4.000 à 5.000 karakters.

 

In 100 n.Chr. waren er 9.353 karakters.

 

In de 10de eeuw waren er 53.525 karakters. Dit is ook ongeveer het aantal karakters dat nu bestaat.

 

Niet al deze karakters worden courant gebruikt. Een gemiddeld geletterd persoon gebruikt ongeveer 3.000 à 4.000 karakters. Geleerden hebben een actieve woordenschat van ongeveer 5.000 à 6.000 karakters.
..


Latijns Alfabet
Zoals je ziet missen de volgende letters: J, K, U, W, Y en Z.


Veel talen komen van het Latijn, maar waar komt het Latijn van?

Het Latijn behoort tot de zogenaamde Italische taalfamilie, waartoe verder nog talen als het Oskisch, Umbrisch en Faliskisch behoren. Deze talen stammen af van de grote Indo-Europese taalfamilie, waartoe talen als het Grieks en taalfamilies als de Germaanse, Slavische, Keltische en Indo-Iraanse behoren.

 

De verwantschap tussen deze talen en taalfamilies wordt bepaald door woorden met een gemeenschappelijke oorsprong (etymologie): Latijn pater komt overeen met Grieks pater, Sanskriet pita- en Nederlands vader; Latijn mater komt overeen met Grieks mater, Sanskriet mata- en Nederlands moeder; enz.

 

Zoals het Latijn en de andere Italische talen afstammen van het Indo-Europees en zodoende Indo-Europese dochtertalen zijn, zo stammen de Romaanse talen op hun beurt af van het Latijn en zijn dus Latijnse dochtertalen: Spaans & Italiaans padre en Frans père  komen van Latijn pater, patre(m); Spaans & Italiaanse madre en Frans mère komen van Latijn mater, matre(m); enz.



..
Het Russisch alfabet.


Russisch

 

De Russische taal hoort bij de Slavische talen, samen met het Oekraïens en het Wit-Russisch. Ongeveer 120 miljoen mensen hebben het Russisch als moedertaal.

Russisch was vroeger een belangrijke handelstaal in de Sovjet-Unie. Het Russisch wordt geschreven in het cyrillisch schrift. Het cyrillisch schrift komt de oude Griekse hoofdletters en een deel van het schrift komt ook van het Hebreeuwse alfabet.

Ons alfabet in morse-tekens

Streepje is lang, puntje is kort.  Voor diegenen die het vergeten zijn.

A .-

B -...

C -.-.

D -..

E .

F ..-.

G - -.

H ....

I ..

J .- - -

K -.-

L .-..

M - -

N -.

O - - -

P .- -.

Q - -.-

R .-.

S ...

T -

U ..-

V ...-

W .- -

X -..-

Y -.- -

Z - -..


Met dank aan Carine van het blog Wiely deze link naar gebarentaal woordenboek.

Zelfs gebarentaal heeft tekenalfabet dat echter uitzonderlijk gebruikt wordt voor woorden die niet algemeen opgenomen zijn in doventaal (zie: http://gebaren.ugent.be/alfabet.php?woordenboek=1 )

.


..

Op vraag van de schrijfster en dichter Mevrouw Manja Croiset en anderen hoort dit er ook bij.

Diakritisch teken 

Een diakritisch teken is een teken dat boven, onder of door een letter gezet wordt en nodig is voor de uitspraak. Met diakritische tekens kunnen verschillende aspecten van de uitspraak worden aangegeven:

een geheel andere klank dan bij dezelfde letter zonder het diakritische teken, bv. de umlaut in het Duits;

de lengte van de klank, bv. het accent aigu in het Hongaars en het Tsjechisch;

de klemtoon van een woord, bv. het acento agudo in het Spaans;

verschillende toonhoogten in Aziatische toontalen zoals het Standaardmandarijn en Vietnamees;

het apart uitspreken van de letter, bv. het trema in het Nederlands, het Frans en het Grieks.

Soms is een diakritisch teken niet (of niet meer) nodig voor de uitspraak maar wordt het alleen gebruikt om etymologische redenen, bijvoorbeeld het accent circonflexe in het Franse woord maître, en/of om homografen te onderscheiden, bijvoorbeeld het accent grave in het Franse woordpaar ou ("of") en ("waar").

Het Latijnse alfabet kent een heel scala aan diakritische tekens. Ook het Hebreeuwse, het Arabische en het Thaise schrift maken gebruik van diakritische tekens.

Een letter met diakritisch teken kan een ligatuur zijn. Zo is de Duitse ä eigenlijk een combinatie van a en e. Er zijn ook ligaturen die niet als letter met diakritisch teken beschouwd kunnen worden, zoals æ en ß.

Diakritische tekens kunnen in verschillende talen een verschillende status hebben:

Een letter met een diakritisch teken is een aparte letter met een eigen plaats in het alfabet van de desbetreffende taal. Dit is onder andere het geval met de Poolse ł (na de l), de Spaanse ñ (na de n) en Scandinavische tekens zoals æ, ø, å, ä en ö (na de z, in die volgorde).

Het diakritische teken levert geen nieuwe letter op, maar het diakritische teken moet wel verplicht geschreven worden. Dit is het geval met de Duitse umlaut en in het Iers met de síneadh.

Het diakritische teken wordt in de praktijk soms weggelaten, vooral op hoofdletters. Volgens sommigen is het zelfs correct de tekens op hoofdletters weg te laten. In het Frans is dit vaak de praktijk, hoewel volgens de officiële regels van de Académie française ook op hoofdletters diakritische tekens verplicht zijn.[1] Ook Spaanse schrijvers staan erom bekend dat ze zich weinig gelegen laten liggen de juiste plaatsing van de accentjes (ñ is daarop een uitzondering, want dat is een aparte letter). In het Nederlands worden officieel ook geen accenten op hoofdletters geschreven, maar in de praktijk gebeurt dit wel vaak als dat nodig is voor de uitspraak.

Het diakritische teken hoort niet bij het woord, maar wordt geschreven om nadruk te geven, de klemtoon aan te geven of te verplaatsen, of om verwarring met andere woorden te voorkomen. Dit wordt in het Nederlands nogal eens gebruikt.



Categorie:Ons alfabet of de ABC
» Reageer (16)
11-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CHEERY, een gedicht van Ria Zifkamp.

.

Ik zag een roos
op 't eind van november.
Een roekeloze roze roos
op stekellange steel.
Ze deed mij in haar
overmoed oneindig veel.

En telkens
als ik haar zag staan
stond 'k even stil
en sprak haar aan.
Zelfs in de nacht
ben ik haar niet vergeten.

Hoe kon een enkele roos
mij zoveel doen?
Ze was - als ik - verdwaald
in een verkeerd seizoen
en wilde van gemis niet weten.

Auteur : Ria Zifkamp


» Reageer (23)
10-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CHEERY , en de natuur

.


» Reageer (15)
08-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CHEERY , en de natuur

.


» Reageer (7)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CHEERY, met de vertaling van een gedicht.

W.H.Auden - Funeral Blues

Stop all the clocks, cut off the telephone,
Prevent the dog from barking with a juicy bone,
Silence the pianos and with muffled drum,
Bring out the coffin, let the mourners come.

Let aeroplanes circle moaning overhead
Scribbling on the sky the message He is Dead,
Put crêpe bows round the white necks of the public doves,
Let the traffic policemen wear black cotton gloves.

He was my North, my South, my East and West,
My working week and my Sunday rest,
My noon, my midnight, my talk, my song;
I thought that love would last for ever : I was wrong.

The stars are not wanted now : put out every one ;
Pack up the moon and dismantle the sun,
Pour away the ocean and sweep up the wood;
For nothing now can ever come to any good.



Begrafenisblues - ( Willem Wilmink )

Zet stil die klokken. Telefoon eruit.
Verbied de honden hun banaal gekuid.
Sluit de piano's, roep met stille trom
de laatste tocht van deze dode om.

Laat een klein vliegtuig boven 't avondrood
de witte boodschap krassen : Hij is Dood.
Doe crêpepapier om elke duivekraag
en hul de luchtmacht in het zwart, vandaag.

Hij was mijn Noord, mijn Zuid, mijn West en Oost,
hij was al mijn verdriet en al mijn troost,
mijn nacht, mijn middag, mijn gesprek, mijn lied,
voor altijd, dacht ik. Maar zo was het niet.

Laat in de sterren kortsluiting o,tstaan,
maak ook de zon onklaar. Begraaf de maan.
Giet leeg die oceaan en kap het woud:
niets deugd meer, nu hij niet meer van mij houdt.


» Reageer (11)
07-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CHEERY , en de natuur , wat zijn dieren toch slim, ja ik zou het niet durven...jij wel !!!!!

..


» Reageer (16)
06-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CHEERY , een gedicht van Rabindranath Tagore.

Ik was te moe om te slapen

En toen…..?


Vloeide opnieuw en opnieuw

De melodie die tot mij kwam.


Ik wist niet goed

hoe het zou klinken

Maar in de glans

van het avondrood,

groeide melodie op melodie

tot een heerlijk avondlied

En toen..........?

Was het mooi om te slapen

Rabindranath Tagore.


» Reageer (21)
05-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CHEERY , en de natuur

.


» Reageer (6)
04-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CHEERY, een citaat van Rabindranath Tagore

"Ik sliep, en droomde dat het leven vreugde was; ik ontwaakte en zag:
 het leven is plicht;
 ik werkte en zie: de plicht is vreugde!"


» Reageer (15)
03-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CHEERY, La Misurina , Italiië

.


» Reageer (8)
02-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CHEERY, De reus met de diepblauwe ogen

De reus met de diepblauwe ogen

 

Er was eens een reus met diepblauwe ogen

Hij beminde een heel kleine vrouw

Die droomde van een huisje met een tuin

Waarin gevlamde kamperfoelies bloeiden.

 

De reus had lief als een reus

Zijn handen waren groot voor grote dingen

Nooit hadden zij de muren kunnen bouwen of het belletje doen schellen

Van het huisje met de tuin waarin gevlamde kamperfoelies bloeiden.

Er was eens een reus met heel blauwe ogen

Hij beminde een heel kleine vrouw

Zij was heel aardig, maar werd vlug moe.

Op de grote wegen van de reus

 

Had ze zich behaaglijk willen voelen.

Ze zei vaarwel aan de diepblauwe ogen

En in de armen van een rijke dwerg

Liep ze het huisje binnen met een tuin waarin gevlamde kamperfoelies bloeiden.

 

Nu begrijpt de reus

Dat de liefde van een reus

Zelfs niet mag begraven worden

In het huis waarin gevlamde kamperfoelies bloeien.

 

Nâzim Hikmet(vertaling Paul Snoek)

 


» Reageer (11)
01-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CHEERY, en de natuur

.


» Reageer (8)
29-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CHEERY, een mooi gedicht van M. Vasalis Sotto voce.

.




Sotto voce

 

 

Zoveel soorten van verdriet,
ik noem ze niet,
maar één ,het afstand doen en scheiden.
En niet het snijden doet zo'n pijn,
maar het afgesneden zijn.

Nog is het mooi, 't geraamte van een blad,
vlinderlicht rustend op de aarde,
alleen nog maar zijn wezen waard.
Maar tussen de aderen van het lijden
niets meer om u mee te verblijden;
mazen van uw afwezigheid,
bijeengehouden door wat pijn
en groter wordend met de tijd.

Arm en beschaamd zo arm te zijn.

M.Vasalis


» Reageer (20)
28-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CHEERY, een vuiltje in mijn oog !!!

 


» Reageer (8)
27-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CHEERY, ' t is menens !!!!

.


» Reageer (13)
25-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CHEERY, De geschiedenis van Brouwerij Lamot in Mechelen.

.

De geschiedenis van Brouwerij Lamot.


..

Zicht op de Lamot-site 2010


Gedurende de 1ste helft van de 14de eeuw (1320) schommelde het aantal brouwerijen te Mechelen constant rond de 30. Het betrof zonder uitzondering kleine artisanale bedrijfjes met 2 à 3 arbeiders, waar volgens overgeleverde tradities gewerkt werd. Mechelen had immers een lange traditie van bierbrouwen.

Langs de Dijle en haar vlieten waren brouwers gevestigd. Die ligging is gemakkelijk te verklaren men maakte gebruik van het water van deze waterlopen in het productieproces. Bovendien werden de grondstoffen langs het water aangevoerd.

Deze ambachtelijke brouwerijen waren samen goed voor een jaarlijkse productie van 60.000 hl. Ze werkten bijna uitsluitend voor de lokale markt. Enkele bekende namen: ‘Den Roozenhoed’ op de Haverwerf, ‘Den Leeuw” en ‘De Kroon’ in de Steenstraat, ‘St. Joris’ in de Guldenstraat, de ‘Karpel’ in de Lange Schipstraat, alle aan de Dijleoevers.

..
Dijle te Mechelen

In de 20e eeuw heeft een nieuwe schaalvergroting er voor gezorgd dat vele destijds moderne brouwerijen op hun beurt de deur moesten sluiten. Er zijn er al enkele vernoemd. Andere bekende namen die verdwenen zijn: Brouwerij-Mouterij C. Jacobs met de ‘Brasserie Winketpoort’, Brouwerij Feremans aan de Tevurensteenweg, Brouwerij Windelincx, later ‘Brasserie St. Jean’ aan de Brusselsensteenweg en ‘Versailles’ aan de Battelsensteenweg, opgericht door de Onafhankelijke Herbergierbond ‘De Cocq’, het oude ‘Hamerken’ in de Hanswijkstraat naast de kerk, werd in 1924 gesloten. In 1924 verdween ‘La Vigne’ van brouwer Verheyden aan de Vijfhoek van de kaart.

..

Lamot 's gekende bierglas.

Anno 1858: de gebroeders Richard en Charles Lamot stichten hun brouwerij in de gebouwen van ‘De Kroon’ in de Steenstraat, welke daar gevestigd was sinds 1627.
1882/1883. Verslag: “Ruiling van de gronden met de Heer Lamot om de tenietdoening van het Waterstraatje in de Drapstraat.”
Dit straatje scheidde zijn eigendommen, opslagplaats van biertonnen en -flessen, van de Vismarkt.

29 december 1907: brouwer K. Lamot laat bij testament volgend legaat aan het personeel:
Aan de 1 e klerk met 33 jaar dienst 10.000. fr
Aan de 2eklerk: 1.000fr.
Aan de meestergast: 15.000 fr.
Aan de 4 gasten: met 25 jaar dienst: 500 fr. en een nieuw kostuum
Aan de overige gasten: 100 fr. en een nieuw kostuum
Aan de koetsier en de 2 meiden: 1.000 fr.

22 oktober 1911: de brouwerij ‘de Zwaan’ wordt grotendeels verwoest door uitslaande brand. De gebouwen waren eigendom van de familie Lamot-Roestenberg, ook de magazijnen van granen en hop in het Zwaanstraatje gingen in vlammen op. Locatie: huidig resterende gebouw aan de Dijle.
Brouwer Lamot verwerft in de directe omgeving zowat alle huizen aan de Steen-, de Zwaan-, de Stoof- en de St. Annastraat. Geleidelijk werd de ganse buurt van de kaart geveegd. Ook de ‘Brasserie de la Couronne’, welke herinnerde aan de voormalige gelijknamige brouwerij, werd geïntegreerd in de gebouwen. Midden in de Steenstraat in nr.11 stond de woning van de grootouders van de componist Ludwig van Beethoven. Overgrootvader Michel (1684-1749) baatte er een bakkerij uit en een handel in kant en schilderijen. In 174I verliet hij de stad met achterlating van een immense schuld van 10.000 gulden en gaat inwonen bij zijn zonen Lodewijk en Corneel te Bonn. Lodewijk, die geboren was te Mechelen in 1712, werd de grootvader van de grote componist.

Anno 1922: de gebouwen worden gemoderniseerd en een nieuwe brouwzaal geïnstalleerd.
‘Pilsor Lamot’ en ‘Export Lamot’ waren zeer gewaardeerd in de bierminnende wereld. Minder goed beviel het ‘Bocq’-bier.

..
Prachtig deze foto ,  de st Rombouts toren.


Anno 1931: het statige herenhuis in de Guldenstraat dat in 1791 gebouwd werd voor rekening van Willem Van Segvelt, een gefortuneerde koopman, wordt opgekocht door de brouwerij om er kantoren in onder te brengen.
De in classicistische stijl opgetrokken voorgevel van het oud-huis ‘De Ram ‘ verloor hierbij zijn versieringen op het gelijkvloers door de bouw van 2 toegangspoorten: 1 voor de bierkarren, de andere voor de burelen.

1940-1944: De Duitse bezetting verhindert niet dat er verder gebrouwen wordt.
De ‘moffen ‘ hadden ook dorst, bezorgden de nodige grondstoffen en de zaak ging rustig verder. De eigen klanten werden bevoorraad met clandestien gebrouwen bier onder codenaam ‘SOOIKE’. De met ‘S’ gemarkeerde vaten kon men onderscheiden van het officieel te leveren bier aan de Duitsers.

Het bier werd uitgevoerd met de legendarische bierkarren en paarden. De stallen bevonden zich tot plusminus 1955 aan het uiteinde van de Zoutwerf, aan ‘t Pleintje nr. 1 in de gebouwen ‘Diependael’. Daar had ook de onderhoudsploeg, met mecaniciens, elektriciens, houtbewerkers en schilders, haar vaste stek. Door de band stonden er een 22-tal paarden op stal, die verzorgd werden door de conciërge en beslagen werden in de eigen smidse.
Bierkarren en paarden werden halfweg de 50-tiger jaren vervangen door vrachtwagens.
Het bier werd niet alleen per kar of camion vervoerd, verschillende depots werden een tijdlang ook bevoorraad per schip. 1 Schip was eigendom, het andere werd gehuurd.

September 1944: de bevrijding, feestvreugde alom ook in de brouwerij. Amerikanen en Canadezen kwamen aanzetten met allerhande tonnen van diverse merken, welke ze op hun zegetocht gecollectioneerd hadden om ze te laten vullen bij Lamot.
Met 20 à 30 trucks boden ze zich aan. Ze leverden ook het nodige graan, gerst en hop, onontbeerlijk om bier te brouwen.

Anno 1945: Julien Lamot en onderdirecteur VereIst vertrekken voor 3 maand naar de States. Ze kwamen niet met lege handen terug, maar voorzien van de nodige ‘know-how’ zodat Lamot als 1ste op de markt kwam met gepasteuriseerd bier.
.
Brouwzaal Lamot

Broer Willy Lamot, brouwer te Boom, specialiseerde zich in de zwaardere bieren zoals Burton, Pale ale, Stout , Faro en Christmas. Het was de brouwerij te Mechelen die als verdeler optrad om zijn eigen cafés te bevoorraden.


 

Anno 1946: het pand ‘De Pekton’ met zijn houten voorgevel, dat in 1943 geklasseerd werd om zijn ‘historische en archeologische waarde’, wordt volledig afgebroken en verplaatst naar de overzijde van het straatje om meer ruimte te maken voor de verbouwingen van Lamot. Het werd reeds in 1914 volledig vernield tijdens de beschietingen, maar na de oorlog steen voor steen en balk na balk heropgebouwd.
..

Bierbak Lamot

Anno 1950: het heropgebouwde pand ‘De Pekton’, op de hoek van de van Beethovenstraat en het Zwaanstraatje, wordt ingericht als restaurant. In de kelderruimte met zijn historische gewelven en steunpilaren bevond zich de ‘Beethovenkelder’, een feest- en fuifzaal waar de Cultuur- en Ontspanningsclub ‘Margriet’ zijn vaste stek had. Het personeel had er eveneens zijn kantine. Taverne-restaurant ‘De Jordaan’, op de hoek van de Guldenstraat en de Van Beethovenstraat, omzeggens rug-aan-rug met ‘De Pekton ” gelegen, sloot rond 1998 noodgedwongen zijn deuren.

Anno 1960: de ‘Maibock’ wordt boven de doopvont gehouden en de frisdrank ‘Colibri’ verovert de markt. Bezoekers aan de brouwerij konden dit heerlijke biertje, concurrent van o.a. het Duitse ‘Dortmunter’, degusteren in de panoramische bar vanwaar je een prachtig overzicht had op de binnenstad. De succesvolle limonade werd ontwikkeld uit vroegere experimenten met ‘Cedro’ en ‘Fructor’.
Tot 1960 verlieten regelmatig een 20-tal vrachtenwagenladingen bier bestemd voor Belgisch Kongo de haven van Antwerpen. Het waren kratten met 48 speciaal verpakte liter flessen gerstenat voor de koloniale burgers en militairen.
Lamot leverde ook aan het C.M.C van het Belgische bezettingsleger in Duitsland, maar de strenge Duitse wetgeving verbood de invoer voor de Duitse markt.

Anno 1961: Lamot koopt de afgebrande gebouwen van de Bloemmolens Nielsen N.V. aan de Zoutwerf om er de bedrijfswagens te parkeren. Sedert de sluiting van het bierbedrijf bleef deze site er verlaten bijstaan. Een autoparking werd aangelegd tot de bouwpromotor, ‘Woonidee’ bouwplannen op tafel legde. Archeologische opzoekingen werden een jaar lang uitgevoerd. Men vond er slechts fundamenten van het industriële complex De bouwplannen verdwenen in de lade.

Anno 1970: de brouwerij wordt overgenomen door het Engelse ‘Bass’.
Lamot beleefde in die periode een complete verjongingskuur. De bottelarij, overgebracht naar de Eggestraat, in de gewezen fabriekshallen ‘Leyland Triumph’, werd aangepast aan de nieuwste technieken. Ook de burelen vonden er een onderkomen. Het was er de Engelsen blijkbaar om te doen de Belgische markt te veroveren met Bass-Ale en Bass-Stout.

Toen de afzet stagneerde verkochten ze rond 1990 hun aandeel en dat van Lamot aan ‘Pied-Boeuf uit Jupille. De concurrentie met het Leuvense ‘Stella Artois’ deed de brouwerij echter de das om. Toen Jupiler en Stella een alliantie aangingen ontstond de naam ‘Interbrew’. Gevolg: Lamot was van de kaart geveegd.

Christiaan, de zoon van Julien Lamot verliet de zaak om een imobiliënkantoor te starten. Zoals ze zelf ooit een aantal brouwerijen opgeslorpt en gesloten had, zo verging het ook Lamot. De zaak, eens een begrip in Mechelen en omstreken, liep leeg eind augustus 1995. Gedurende de topjaren werkten er een 700-tal mensen waaronder, kaderpersoneel, bedienden, vertegenwoordigers, magazijniers, onderhoudslui, bieruitvoerders, brouwersgasten, aftrekkers, kuipers, enz. Bij de diverse overnamen verlieten een aantal van hen de brouwerij, ging voortijdig op pensioen of werd afgedankt.

..

Ander zicht op de Lamot- site.

In juli 2001, werd de Lamot-site met de grond gelijk gemaakt na jarenlange leegstand, op 3 gedeelten na. Op de vrijgekomen ruimte verrees een nieuw gebouwencomplex “als een ‘feniks’ uit haar as, met een hotel, een winkelcentrum, een ondergrondse parking, 33 appartementen en 7 stadswoningen. Het taverne-restaurant ‘De Jordaan’ en de Beethovenkelder blijven slechts in de herinnering bestaan.’ In het gerenoveerde brouwgebouw uit 1922 werd een ‘Erfgoedmuseum’, een congrescentrum en de brasserie ‘Grand Café Lamot’ ondergebracht. Daarnaast zal ook de taverne ‘De Pekton’ heropgetrokken worden. ‘De Pekton ‘ zal dus na jarenlange leegstand in alle eer en glorie met een nieuwe functie bedeeld worden. De herberg kende een turbulente voorgeschiedenis. Na jarenlange polemiek, niet alleen over de bestemming van het complex, maar ook over het al dan niet afbreken en verplaatsen van de taverne.
Bij de bespreking over de wederaanleg van het openbare domein heeft de visie van de commandant van de brandweer het gehaald. De van Beethovenstraat, de vroegere Steenstraat, werd breder gemaakt omwille van de brandveiligheid.

..

 Het glasraam vroeger.

.

Het glasraam nu .
Eigenlijk een  draaiende klok.
.
In het geklasseerde gebouw ‘De Ram’ aan de Guldenstraat werden moderne kantoorruimtes, de stijlvolle brasserie ‘Puro’ en een penthouse gerealiseerd. In het voormalige laboratoriumgebouw op de hoek van de Adegemstraat en het Zwaanstraatje werden lofts ondergebracht. De legendarische naam LAMOT bleef bewaard in reuzengrote letters op de verlichte glasramen.

 

 

Informatie: C. Verbeeck, Eddy Cooremans waarvoor dank.
Bibliografie:
Industrieel Erfgoed Mechelen, V. V .I.A.
Mechelen de Memoires van een Stad, Frans Vermoortel
Mechelen Kroniek van een stad, Frans Vermoortel
Mechelse Kronieken, Frans Berlemont

 


Categorie:De geschiedenis van de brouwerij Lamot.
» Reageer (21)


Foto

Foto

Foto

Foto



Categorieën
  • . (1)
  • De Ahrwijnen (2)
  • De geschiedenis van de brouwerij Lamot. (1)
  • De miniaturen (1)
  • De Touareg ergens in de woestijn. (1)
  • Het Verenigd Koninkrijk of United Kingdom (2)
  • Kauwgom (1)
  • Kruiswoordraadsel (1)
  • Ons alfabet of de ABC (1)
  • Ons potlood. (1)
  • Sauna (11)
  • Speciale treinreizen. (2)
  • Van ruilmiddel tot aan de beurs. (1)
  • Van waar komt ons zout. (1)

  • Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto



    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!