.
1. The Royal Scotsman.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
The Royal Scotsman: de Schotse Hooglanden, The Royal Scotsman, met ruimte voor slechts 36 gasten is de meest exclusieve trein ter wereld. Laat je verleiden door het prachtige landschap van de Schotse Hooglanden. The Royal Scotsman rijdt sinds 1985 en is samengesteld uit negen historische rijtuigen uit de jaren '30. De trein omvat luxe slaaprijtuigen met ruime één- en tweepersoons privé-compartimenten, twee sfeervolle restauratierijtuigen en een salon/barrijtuig met aan het einde een open observatierijtuig en de keuze uit 43 verschillende soorten whisky, waaronder een aantal zeldzame single malts. Het interieur is versierd met kostbare houtsoorten, geslepen glas en fijn damast. Om de reis zo aangenaam mogelijk te maken en om ervoor te zorgen dat je niets mist van de schilderachtige omgeving, rijdt de trein 's nachts niet. Je overnacht in een comfortabel compartiment terwijl de trein stilstaat op pittoreske stations. Je beschikt over een luxebadkamer met douche, wastafel en toilet. .. Interieure van The Royal Scotsman.
Tijdens de reis wordt regelmatig gestopt voor een bezoek aan een natuurgebied, kerken, tuinen, kastelen en landhuizen, waarbij de gasten veelal door de eigenaar privé worden ontvangen en rondgeleid. Ook breng je een bezoek aan een distillery, waar een beroemde whisky wordt geproduceerd. Voor deze excursies wordt gebruik gemaakt van de eigen touringcar die de trein volgt. De Highland Tour is een van de bekendste routes van de Royal Scotsman. Tijdens deze driedaagse reis maak je kennis met de charme van de Schotse Hooglanden. De trein vertrekt vanuit Edinburgh via de kust naar Dundee, Montrose en Aberdeen richting Inverness en Dunkeld, en komt terug naar Edinburgh. Prijs voor drie dagen 2.630 euro in volpension per persoon. Goedkopere alternatieven zijn er ook, met Scotrail kan je delen van Schotland afleggen en je reis door de Highlands zelf uitstippelen.
. Route van The Royal Scotsman
.
2.El Transcantabrico: het groene Spanje.
.
De El Transcantabrico is een luxetrein die in acht dagen over schitterende smalspoortrajecten het groene noorden van Spanje doorkruist tussen León en Santiago de Compostela of tussen San Sebastian en Santiago de Compostela. El Transcantabrico is een all-inclusive trein, alle maaltijden en dranken (tot het digestief toe) zijn in de prijs begrepen, net als alle excursies. Bovendien rijdt de trein enkel overdag, zodat passagiers 's nachts voluit van hun nachtrust kunnen genieten. Elk compartiment is uitgerust met een tweepersoonsbed, douche, wc, grote panoramaramen, een minibar en een salon. Aangezien de Transcantábrico langs de Cantabrische kustlijn en in het Castilliaanse binnenland rijdt is ook de gastronomie aan boord top. De chefs bereiden specialiteiten uit Galicië, Asturias, Cantabria, Baskenland en Castilla y León. Niet toevallig wordt El Transcantabrico ook een 'cruise on rails' genoemd. Elke dag staat een verkenning van de omgeving op het programma. Tussen het historische León en bedevaartsoord Santiago de Compostela wachten onder meer het moderne Bilbao, het nationale park Picos de Europa of het maritieme Santander. Wie voor San Sebastian kiest als begin-of eindpunt ontdekt een stad met één van de mooiste, schelpvormige stranden en de beste gastronomische adresjes van het land. .
Reisroute van de El Transcantabrico. Een achtdaagse reis met de El Transcantabrico kost 2.600 euro per persoon in volpension, excursies en tours inbegrepen, zonder het transport.
.
3.De Oriënt-Express: Parijs-Venetië-Parijs.
Een stap aan boord van de prachtig glimmende rijtuigen van de Venice Simplon-Orient-Express tussen Parijs en Venetië doet de glorietijd van het nostalgische reizen herleven. In dit grand hotel op wielen voor maximaal 188 gasten geniet je van alle comfort en luxe die de Orient-Express te bieden heeft. Elk detail is uniek. De trein is samengesteld uit 17 met zorg gerestaureerde rijtuigen uit de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw. De mooie houtpanelen en de schitterende interieurs zijn creaties van beroemde jugendstilkunstenaars. Heel bijzonder is ook de zorg voor detail in de restauratierijtuigen: kostbaar linnen, zilveren bestek en kristal verhogen de toch al voorname sfeer. Je persoonlijke steward serveert het ontbijt en de afternoon tea in je compartiment. De lunch en het diner worden tijdens de reis vers bereid door Franse chef-koks. Aan boord beschikken de passagiers over een stijlvol tweepersoons privécompartiment uit de jaren '20, weliswaar met een boven- en een benedenbed. Een trip met de Venice Simplon-Orient-Express duurt vijf dagen, je verblijft twee nachten in Venetië en spoort dan terug naar Parijs. Prijs in volpension per persoon ± 2.790 euro, hotel in Venetië niet inbegrepen. De trein rijdt 's nachts. .
Venice - Simplon Oriënt - Express stewart.
4.De Glacier Express: het Zwitserse hooggebergte.
. De Glacier Express verbindt sinds 1930 de plaatsen St. Moritz, Chur, Disentis, Andermatt, Brig en Zermatt in het Zwitserse hooggebergte. Hij wordt enkel ingezet op toeristische routes en heeft speciale panoramarijtuigen, zodat je niets van het spektakel hoeft te missen. De langste spoorrit met de Glacier Express is spectaculair van begin tot eind, duurt bijna acht uur en gaat over 291 bruggen, door 91 tunnels en over de Overalp Pass op 2.033 meter boven de zeespiegel. .
Op de Glacier Express kan je niet overnachten, de trein rijdt tegen amper 36 km per uur, maar het uitzicht is fenomenaal. Er zijn verschillende meerdaagse arrangementen waarin een ritje met de Glacier Express zit vervat. Een driedaagse bijvoorbeeld omvat een verblijf in Zermatt of St. Moritz in een driesterrenhotel met op dag 2, de apotheose, of acht uur Glacier Express van St. Moritz naar Zermatt of vice versa, met inbegrip van een maaltijd aan boord. Prijs is zo'n 500 CHF (350 euro) per persoon. Er bestaan zelfs 'honeymoon specials' voor pasgetrouwden, goed voor een vierdaagse met romantisch verblijf in Zermatt, een diner bij kaarslicht, een excursie per tandradbaan naar de beroemde Gornergrat met adembenemend uitzicht op de Matterhorn, de Mont Blanc en andere, besneeuwde toppen en uiteraard een (drie uur durende) rit met de Glacier Express. Eindstation is het idyllische Luzern aan het Vierwoudstedenmeer, waar de koppeltjes nog uitgebreid kunnen genieten van een zesgangendiner en een overnachting in een suite. Prijs: 843 euro per persoon. Een enkel dagticket Zermatt - St. Moritz kost 88,65 euro (tweede klasse) .
5. Le Train des Pignes : de Franse Alpen.
.
Een buitenbeentje is Le Train des Pignes, van Nice naar Dignes, het kuuroord op een Alpentop. Het volledige traject is 151 km lang, je doet er 3 uur en 12 minuten over, tegen gemiddeld 46,5 km per uur, je passeert 25 kilometerslange tunnels en 38 hoge boogbruggen en viaducten. Het treintje van de Provence stopt niet minder dan 70 keer onderweg, bij elk gehucht. Entrevaux, ergens halfweg is een van de plus beaux villages de France: bijeengepakte middeleeuwse huisjes binnen de vestingmuur. In de ruim drie uur overbrugt deze superboemel een hoogteverschil van 1.000 meter, hij scheert rakelings langs rotswanden en ravijnen. Toeristen zijn er nauwelijks, je zit er tussen de Provençalen. De Train des Pignes rijdt al sinds 1891, de aanleg van het smalspoor langs dramatische haarspeldbochten was een titanenwerk. Heb je geen haast, wil je veel zien en afstappen, dan is Le Train des Pignes jouw ding. Prijs voor een enkele reis zo'n 20 euro. De trein rijdt viermaal per dag. Pik een folder met de vertrektijden op per station en een routekaartje. Ideaal is op dag 1 de heenreis met tussenstops, dag 2 in Digne-les-Bains en op dag 3 terug in etappes.
Erheen: naar Nice per TGV of auto (1.195 km)
.
Bron : HLN foto's Google.
|