Inhoud blog
  • Alexis
  • W. Clevers
  • Klikken op de schilderij...
  • Kinderen in beeldhouwkunst
  • Eigen werk.......Hoofd met boom
  • Renoir
  • Claudio Souza Pinto
  • Eigen werk , dame met rode jurk
  • Kunst met bladeren.....van Huang Taiheng.
  • Mineralen
  • Michael Cheval
  • John William Godward (Wimbledon, 9 augustus 1861 – Londen, 13 december 1922) was een Engelse kunstschilder.
  • KOKEI KOJIMA ? Japanse schilder
  • DUNN HARR (1953-)
  • DUNN HARR (1953-)
  • Eigen werk 'Mijn eerste schilderij '
  • Eigen werk 'De lok '
  • Eigen werk 'Vlinderappel '
  • Eigen werk ' Krullende bomen '
  • Eigen werk ' Perensymfonie '
  • Eigen werk ' Lady swing '
  • Jos cox
  • Abdalieva Akzhan
  • MAGRITTE
  • "Hamish Blakely"
  • Jean Beraud
  • Michaël Borreman 1963
  • Michaël Borremans -
  • Edward Poynter (1836-1919)
  • Wim Delvoye in ' Le Louvre'


    Zoeken in blog

    Blog als favoriet !
    Gastenboek
  • Sinds lang niet meer gelezen of gehoord.Ruud.
  • Goedemiddag
  • Goedemorgen
  • Goedemorgen
  • Goedemorgen

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Foto
    Clementine
    Beeld/dichters/kunstschilders
    02-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Colette (1893-1954 )


    Colette wordt geboren in 1873 als Sidonie Gabrielle Colette in Saint-Sauveur-en-Puisaye waar haar vader belastingontvanger is (gedemobiliseerd uit het franse leger na het verlies van een been). Ze kent een gelukkige jeugd met liefhebbende ouders en vooral haar moeder Sido heeft een enorme invloed op haar. Door slecht beheer verliest haar vader gaandeweg het niet onaanzienlijke familiebezit. In 1891 moeten zelfs meubels verkocht worden.

    Op 20 jarige leeftijd trouwt ze met een Parijse playboy Henri Gauthier-Villars, beter bekend als Monsieur Willy. Haar echtgenoot is een bekend journalist, maar in feite schrijft hij niet zelf: hij heeft verscheidene ‘ghostwriters’ ter beschikking.

    Na een jaar huwelijk, op een ogenblik dat ze geldgebrek hebben, suggereert hij dat Colette schoolherinneringen zou schrijven, liefst met zoveel mogelijk pikante details.

    Het resultaat bevalt hem niet, maar een jaar of vijf later herneemt hij de tekst, vult hem aan en geeft hem uit onder zijn naam als ‘Claudine à l’école’. Dit is het begin van een reeks, voor, voor die tijd alleszins, ‘gewaagde’ boeken, geschreven door Colette en ondertekend door Willy. 




    Alhoewel hij openlijk ontrouw is, oefent haar echtgenoot een enorme macht over haar uit en ‘dwingt’ haar te schrijven. Het duurt nog tot 1905 voor ze uit elkaar gaan (de echtscheiding is nog eens vijf jaar later) en Colette zelfstandig gaat leven.
    Aangezien Colette nog niet van haar pen kan leven, wordt ze ook pantomime-actrice.
    Ze verschijnt o.a. in de Moulin Rouge, samen met haar lesbische vriendin Marquise de Belbeuf (Missy), in een scene die zo’n schandaal veroorzaakt dat de politie ingrijpt.

    In 1911 wordt ze verliefd op Henri de Jouvenel en ze trouwen eind 1912, twee maanden na de dood van haar moeder.
    Zes maand later wordt haar dochter Colette (Bel-Gazou) geboren. Zijzelf is dan 40 jaar.
    Colette blijft schrijven, niet alleen over de Parijse Belle Epoque, maar ook over haar geliefde natuur, de dieren en de planten uit haar geboortestreek.
    Tijdens de 1e wereldoorlog is ze ook journaliste aan het front. In 1920 krijgt ze het Légion d’honneur voor haar verdienste als auteur.
    In 1923 verschijnt ‘Le blé en herbe’ haar eerste roman die ze alleen met Colette ondertekent (daarvoor ondertekende ze met Willy Colette).

    Ze is het meest bekend door haar roman Gigi. Dit boek is twee maal verfilmd, er is een toneelstuk van gemaakt en het verhaal is gebruikt voor een musical.

    02-05-2009 om 10:44 geschreven door cleo  

    » Reageer (0)
    17-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vladimir Kush

    'Morning Blossom', painting by Vladimir Kush

    Vladimir Kush is een Russische schilder die woont en werkt in de VS. Zijn schilderijen doen denken aan Dali en aan Magritte, maar zijn toch treffend anders.

    Vladimir Kush is geboren in Rusland. Hij begon op de leeftijd van 3 à 4 jaar te tekenen..
    Ondanks het feit dat zijn vader een wetenschapper was , kreeg hij van hem zijn eerste surrealistisc beelden. Op de leeftijd van 17, studeerde hij aan de  Moscow Art Institute.



    17-04-2009 om 12:19 geschreven door cleo  

    » Reageer (1)
    08-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chinese moderne kunst: Zhang Xiaogang (1958-

    Chinese moderne kunst: Zhang Xiaogang Zhang Xiagang is misschien wel de meest toonaangevende hedendaagse Chinese kunstenaar. Zijn werken worden over de hele wereld tentoongesteld en verkocht. Hij staat bekend als een symbolisch surrealist en is lid van de Avant Garde-beweging.

    Tot aan 1992 trok de kunst van Zhang Xiaogang nog geen brede aandacht. Al in de jaren tachtig toonde zijn werk repressie en verdriet met expressionistische kenmerken. Dit houdt verband met zijn karakter en leefomstandigheden. In 1993 begon hij met zijn ‘familieschilderijen’. In deze schilderijen ontwikkelde hij zijn concept van geschiedenis en herinneringen en zijn kennis van herhaling.





    Zhang heeft een terughoudend en onthecht karakter. Hij hoopte dan ook in een vrije sfeer te leven. Toen hij met het door zijn schilderijen verdiende geld een klein café opende, werd dit meteen een favoriete verzamelplaats voor de jonge kunstenaars van Chengdu, inclusief muzikanten en schrijvers.

    Een dergelijke levensstijl komt natuurlijk uit het Westen, maar Chinese intellectuelen hadden ook een traditie van drinken en discussiëren over literatuur. Het kleine café werd dus het centrum van de kunstbeweging. Vele jonge kunstenaars huurden of kochten een kamer in de buurt van het café in de woonwijk ‘Shaziyan’. Ze hoopten in deze zich onophoudelijk ontwikkelende kapitalistische maatschappij een plek van vrijheid te vinden.

    08-04-2009 om 00:00 geschreven door cleo  

    » Reageer (0)
    22-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Yan Pei-Ming

    De Frans-Chinese kunstenaar Yan Pei-Ming heeft zich gewaagd aan La Gioconda of de Mona Lisa, het bekend(st)e schilderij van Leonardo da Vinci. Hij ging eerder al aan de slag met portretten van Mao en Obama.

    Het werk is bijna drie meter hoog en drie meter breed, en is geschilderd in grijstonen. De bewerking van de Mona Lisa hangt vlakbij de meesterwerken van de Italiaanse renaissance in het Louvre.

    Glimlach

    Er lopen tranen over haar gezicht, maar de enigmatische glimlach is gebleven. Door de dik opgelegde verf en de verf die er gedeeltelijk op geplamuurd is, is het meer een beeld dan een afbeelding geworden van de echtgenote van de 15de-eeuwse Florentijnse koopman, vermoedelijk opdrachtgever Francesco del Giocondo zelf.

    De 48-jarige kunstenaar, die in Dijon woont, noemde het werk 'De begrafenis van Mona Lisa'. Hij maakte het schilderij op vraag van het Louvre, dat hedendaagse kunstenaars wil confronteren met klassieke meesters.


    br>
    Yan Pei-Ming was onder het Maoïstische regime propaganda-schilder.
    In 1980 emigreerde Ming naar Frankrijk en studeerde aan de Ecole Des Beaux Arts van Dijon.
    Als schilder lukte het hem de essentie van de gekozen onderwerpen te schilderen :
    Portretten, Stillevens, landschapen. "
    Ik interesseer me voor de mens in het algemeen en mijn werk kan misschien wel beschouwd worden als een soort universeel Portret. Dat wat ik schilder is in feite een idee van die humaniteit." Ming.

    22-03-2009 om 20:57 geschreven door cleo  

    » Reageer (1)
    07-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Johan Van Vlaenderen


    Johan Van Vlaenderen grootmeester van licht en schaduw, durver van het kleurenpallet. In november halen we de grootmeester van licht en schaduw, de durver van het kleurenpallet, schilder Johan Van Vlaenderen naar het BEK-huis.

    Van jong surrealisme in de jaren 70, groeide hij door een kleurrijk impressio-nisme en driftige cobrabeïnvloeding door naar een meer serene en uiterst doorleef-de eigen stijl, waarin het warme vlees van zijn modellen tot rust en weer tot leven komt en de stilte van nieuwe ruwe land-schappen wordt ontdekt.

    Hij gebruikt de hevigste kleuren, in combinaties die zo gewaagd zijn dat ze bij een minder begenadigd schilder op een catastrofe zouden uitlopen.

    Het centraal thema is de mens, voornamelijk belichaamd door de vrouw. Kleur en licht zijn een hoodstuk op zich in zijn oeuvre. Om te schilderen heeft hij alleen maar licht nodig. Licht en schaduw bepalen de kleuren.

    Hij bemeestert dan ook volkomen het clair-obscur.

    Het artikel komt uit

    b e k    Beeld en Kunst .vzw

    07-03-2009 om 00:00 geschreven door cleo  

    » Reageer (5)
    01-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eigen werk ' Maskers en Pierrot '
    /

    01-03-2009 om 09:40 geschreven door cleo  

    » Reageer (9)
    28-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Melchior d' Hondecoeter (1636-1695)


    Geboren in Utrecht en overleden in Amsterdam.
    Van 1659-1663 werkte hij in Den Haag.
    De specialiteit van Melchior d´Hondecoeter, het schilderen van pluimvee, had de schilder niet van een vreemde.
    Zijn vader en grootvader hadden al belangstelling voor het schilderen van dieren. Melchiors tante Justina was getrouwd met de schilder Jan Baptist Weenix, een Italianisant.
    Na les te hebben gehad van zijn vader ging d´Hondecoeter in de leer bij zijn oom Weenix.
    Zo werden de techniek en het kleurgebruik van de schilder optimaal ontwikkeld.
    Behalve taferelen met vogels in opmerkelijk natuurlijke houdingen schilderde d´Hondecoeter ook behangsels met vergezichten op gebouwen en parken. Ook hier speelden vogels meestal een rol. De volgende musea/instellingen hebben werk in hun collectie.


    Artikel verschenen in : kunst@alice.nl

    28-02-2009 om 13:45 geschreven door cleo  

    » Reageer (1)
    22-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onbekend portret Da Vinci ontdekt in Zuid-Italië


    Onbekend portret Da Vinci ontdekt in Zuid-Italië

    In het Zuid-Italiaanse Acerenza is een tot hiertoe onbekend portret van Leonardo da Vinci (1452-1519) ontdekt.
    Het 60 op 45 centimeter grote olieverfportret maakte deel uit van de privécollectie van een adellijke familie en trok slechts bij toeval de aandacht van onderzoeker Nicola Barbatelli, zo melden Italiaanse media.
    Het schilderij bevindt zich nu voor verdere analyse in de handen van Leonardo-expert Alessandro Vezzosi, directeur van het 'Museo Ideale Leonardo da Vinci' in het Toscaanse Vinci, waar de kunstenaar geboren werd. Uffizi "Het gaat zonder twijfel om een afbeelding van de grote meester", verklaarde Vezzosi.
    Het schilderij vertoont grote gelijkenissen met het beroemde portret van Leonardo dat in het Uffizi-museum in Firenze hangt.

    Het wetenschappelijk onderzoek van het portret is nog aan de gang. "Vooral de datering belooft moeilijk te worden", aldus Vezzosi. "De tijd heeft grote sporen nagelaten op het werk." 17de eeuw
    Volgens eerste schattingen zou het werk uit de 17de eeuw stammen. "Waarschijnlijk is dat echter later", zegt Vezzosi.
    Het is nog onduidelijk wie het schilderij gemaakt heeft.
    Het doek wordt van 28 maart tot 30 juni samen met nog veertig andere werken aan het publiek voorgesteld in het 'Museo delle Antiche Genti di Lucania' in het Zuid-Italiaanse Vaglio.

    22-02-2009 om 20:05 geschreven door cleo  

    » Reageer (0)
    18-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Edgar Deagas (1834-1917 )


    Zijn beeldje 'Kleine danseresje van veertien jaar' veroorzaakte grote opschudding in de kunstwereld. Edgar Degas' beroemde wassen beeldje Danseresje van veertien jaar - dat na Degas' dood in dertigvoud in brons werd gegoten - viel vooral op door haar uitgesproken fysionomie die door zijn tijdgenoten direct 'herkend' werd als lelijk en crimineel.

    In combinatie met de levensechte uitstraling veroorzaakte het een shockeffect onder het publiek. Degas had het beeld aangekleed met een echte maillot, balletschoenen, een tutu met een hemdje, en een fluwelen strik in het haar. De schoenen, de mailot en het hemdje bestreek hij met een dunne waslaag die hij ook nog beschilderde. Alsof het model zelf in het beeld zat gevangen.

    Edgar Degas Franse kunstschilder en beeldhouwer, geboren in Parijs op 19 juli 1834 - overleden 1917.

    Edgar Degas was de zoon van een rijke bankier en zijn aristocratische achtergrond bracht met zich mee dat hij zich in het begin niet inliet met de kunstenaars uit zijn tijd.

    In zijn jeugd bewonderde hij de schilder Ingres, naar wiens voorbeeld hij zich ontwikkelde als een klassieke vakman, op zoek naar evenwicht en heldere contouren in zijn werk, iets wat hij ook als impressionist later nooit helemaal opgaf, en wat hem ook onderscheidde van de andere impressionisten.

    Hij studeerde aan de kunstacademie onder leiding van Louis Lamothe. In 1854 vertrok hij voor vijf jaar naar Italië waar hij de Italiaanse Renaissancekunst bestudeerde.

    In het begin van zijn loopbaan, schilderde Degas vooral historische stukken en portretten. In 1865 raakte hij bevriend met Edouard Manet en andere kunstenaars uit de groep, die later de beweging van de impressionisten zouden gaan vormen.

    Drie jaar later schilderde Degas zijn eerste schilderij, dat als impressionistisch kan worden aangemerkt. Zijn onderwerpen koos Degas vooral uit de theater- en balletwereld. Na 1870 legde Degas zich toe op alledaagse scènes, zoals badende vrouwen of moeders die de was deden. Bovendien schilderde Degas vaak paardenrennen.

    Na 1880 gebruikte Degas vrijwel alleen nog pastelkrijt. Hij gebruikte scherpe kleuren, terwijl hij mannequins, wasvrouwen en groepen dansers afbeeldde tegen alleen nog schetsmatig gesuggereerde achtergronden.

    Op latere leeftijd trok Degas zich meer en meer op zichzelf terug. Hij trok er steeds minder op uit en voor zijn schilderijen groef hij in zijn geheugen of baseerde zich op ouder werk.

    Het belangrijkste thema in zijn werk werd de naakte vrouw, die hij meestal afbeeldde in de slaapkamer of in een bordeel. Paul Durand-Ruel werd aangesteld om exclusief zijn werk te verkopen.

    18-02-2009 om 11:42 geschreven door cleo  

    » Reageer (4)
    14-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. 14 Februarie Sint Valentijn



    Sint Valentijn leefde ten tijde van de Romeinse keizer Claudius II.
    Deze keizer vond, dat het huwelijk van mannen slechte soldaten maakte. Daarom verbood hij jonge mannen om te trouwen.
    Een priester, die Valentijn heette, gehoorzaamde de keizer niet en zegende de huwelijken van jonge stellen.
    Valentijn werd betrapt en volgens de legende op 14 februari terechtgesteld.
    Net daarvoor was hij verliefd geworden op de dochter van de gevangenisbewaarder, naar wie hij een briefje schreef met daarop "From your Valentine". Deze zin wordt nu nog gebruikt in Valentijnskaarten.
    Of deze legende de waarheid is, weet niemand, maar hij is romantisch genoeg, om als uitleg te voldoen.

    In de kunst, Cupido wordt voorgesteld als een kind naakt en gevleugelde, vaak geblinddoekt en met een boog en een quiver of carquois vol met pijlen.
    In de Romeinse mythologie, de zoon van Venus, de godin van de liefde.
    Cupido is in de Griekse mythologie Eros, de god van de liefde


    Schilderij van Baron Gérard

    14-02-2009 om 00:00 geschreven door cleo  

    » Reageer (1)
    06-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frédéric Martos
    /




    De jonge veertiger Frédéric Martos is van Spaanse afkomst, maar werd geboren te Bordeaux.
    Sedert 1996 woont en werkt hij in Antwerpen.
    Hij exposeert sinds 1994 in Frankrijk en in België en is sedert 1997 een gewaardeerde artiest in galerie Molensloot. Bovendien is hij ook actief in de decorbouw voor theater. Eind jaren tachtig-begin jaren negentig was de conceptuele kunst, waar het idee primeerde en de uitvoering geen enkel belang had, over het hoogtepunt heen.
    Er mocht en kon opnieuw figuratief geschilderd worden.
    Denk in Antwerpen aan een Luc Tuymans, Bert de Beul, Eddy De Vos en Guy Van Bossche.
    Frédéric Martos zou als figuratief schilder meer aansluiten bij de Zuidelijke symbolische en surrealistische traditie.

    06-02-2009 om 12:33 geschreven door cleo  

    » Reageer (0)
    02-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alfred Glendening
    Klik op de afbeelding om de link te volgen







    Alfred  Glendening :  British  Painter  ( 1861-1907 )

    PPS : klik erop


    02-02-2009 om 00:00 geschreven door cleo  

    » Reageer (3)
    01-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blue Moon






    mooi toch...

    ...

    " Blue Moon

    sterrenplukken van de blauwe schele maan

    dat konden wij als padvinders wonderwel

    padvlinders, dat waren wij eens.

    jonge romantiek, avondziek

    Misschien bewandelden wij elke tegel

    op elke nachtelijke woordenregel.

    Waar enkel oude engelen schimmig verdergaan "

    Gedicht : Ruud Blauwveld

    Schilderij : MaryAnn  Bonnett

    01-02-2009 om 00:00 geschreven door cleo  

    » Reageer (3)
    23-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Edward Hopper......Het Realisme




    House by the Railroad (1925). The Museum of Modern Art, New York.
    Edward Hopper (Nyack (New York), 22 juli 1882 – New York City, 15 mei 1967) was een Amerikaans kunstschilder die schilderijen maakte die typisch Amerikaans ogen. Zijn schilderijen behoren tot het realisme.

    Inhoud :
    Hopper creëert in zijn schilderijen een onwerkelijke, desolate sfeer. In veel van zijn schilderijen heerst een psychologische spanning. De mensen op zijn schilderijen zijn nooit gelukkig. Ook wekken de schilderijen een gevoel van "samen maar toch alleen" op.



    Als men het gehele oeuvre van Hopper overziet kan men concluderen dat in het overgrote deel van zijn schilderijen de isolatie van het individu centraal staat.
    In zijn schilderijen wordt zelden contact met een ander persoon gelegd, zelfs al zijn er meerdere personen in het beeld aanwezig. Voorbeelden zijn de werken waar enkele personen in een theater wachten tot de voorstelling begint.
    Geen van hen is in contact met een ander. Ze doen allemaal hun eigen ding.

    Een thema van Hopper is het huis in een landschap. Hoewel het huis vrijwel altijd een voordeur heeft, loopt er geen pad naar deze deur.
    Het lijkt of het huis niet in het landschap thuishoort. Dit laat weer het isolement van één enkel gebouw in het landschap zien.

    23-01-2009 om 00:00 geschreven door cleo  

    » Reageer (6)
    22-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weggegooid Kunstwerk





    mooi toch...

    ...

    Weggegooid kunstwerk onherstelbaar beschadigd Het was geen wonder dat een kunstwerk van Gustav Metzger in Tate Modern plotseling bij de vuilnisbelandde. De schoonmaakster zag zijn kunstwerk - een vuilniszak met papier - aan voor... een vulniszak met papier en ruimde eens netjes op. De zak werd tussen de andere zakken teruggevonden maar was volgens de kunstenaar te zwaar beschadigd voor verder gebruik en is vervangen door een nieuwe - nu hopelijk beter gemarkeerde - zak.

    22-01-2009 om 11:27 geschreven door cleo  

    » Reageer (1)
    14-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nat-in-nat schilderen


    Nat-in-nat schilderen of alla prima is een schildertechniek waarbij nieuwe verf wordt toegevoegd aan voorafgaande lagen nog natte verf. Bij deze techniek dient het werkstuk in korte tijd te worden voltooid.

    De traditionele kunstschilders gebruikten glaceringen, of laag over laag verven, waarbij de onderliggende lagen volkomen moesten zijn gedroogd. Dat drogen duurde heel lang, zeker vóór de uitvinding van siccatieven, enkele dagen tot enkele weken. Vanaf ruwweg de periode van het impressionisme ontstond de behoefte om sneller te schilderen. Zo maakten bijvoorbeeld Monet, maar ook een schilder als Vincent van Gogh hun schilderijen vaak binnen een dag.

    De populaire schildertechniek van Bob Ross is ook een voorbeeld van nat-in-nat werken. Hij mengde kleuren op het doek in elkaar, en schilderde bijvoorbeeld bomen met dikkere verf op een ondergrond die nog niet droog was. Ook bij aquareltechniek wordt vaak, maar niet altijd, nat-in-nat gewerkt.

    De moeilijkheid bij nat-in-nat werken is dat de kleuren soms ongewenst mengen, en dat het risico bestaat dat de kleuren minder fris en minder sprekend worden. Het voordeel is het effect van mooie kleurovergangen, die bij de glaceertechniek moeilijk te realiseren zijn. Een voorbeeld daarvan is de lucht in het hier afgebeelde schilderij van Sisley.

     




    Nat-in-nat als therapie

    Een minder bekende vorm van nat-in-nat schilderen wordt gebruikt in de kunstzinnige therapie. Bij deze techniek wordt er een poreus vel papier (onbedrukt krantenpapier of speciaal "therapeutisch" papier) doordrenkt met water en op een kunststof ondergrond gespannen. Er wordt enkel van aquarel (watergedragen pigment) gebruik gemaakt, bij voorkeur is deze verf op plantaardige basis.

    Ook bij deze techniek wordt ervaren dat de kleuren in elkaar overvloeien en het lastig is om tot vorm te komen. Dit wordt in de kunstzinnige therapie echter niet gezien als een hinder maar als een van de therapeutische werkingen van de techniek. Door het uitvloeiende karakter van de techniek leert men de resultaatgerichtheid los te laten en plaats te maken voor het geduldig tot vorm komen.

    Ook krijgen de kleuren (een van de belangrijkste werktuigen van de therapeut) een 'glans' die, volgens de kunstzinnige therapie "de mens zou aanspreken in de ziel"


    14-01-2009 om 21:12 geschreven door cleo  

    » Reageer (3)
    01-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    //
     kunst met een K op Clementine's blog

    01-01-2009 om 10:36 geschreven door cleo  

    » Reageer (4)
    28-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Ardennenlied

    er

    HET  ARDENNENLIED

    Ardennenlied.
    O edel, heilig gerstennat,
    Dag, Edele Waard
    met al jouw wouderse smaken
    van innig heidens feest
    en godendrank, zo lang bewaard,
    God zij dank voor jouw gistende Zonen.
    Amberkleurig de bron en rivier
    die rijpt in menig hart en geest.
    Blond, wit, bruin en ebbenbier,
    Gouden fruit wacht op plezier.
    Met opgewarmde kerstmistonen.
    O waard, Gij Waardier,Gij grote Kastelein in onontgonnen wildgebied,
    vergeet de fanfare van lavenlozen niet.

    Ruud Blauwveld

    http://ruudblauwveld.skynetblogs.be/

    Schilderij van Pieter  Aertsen  (1553)


    28-12-2008 om 00:00 geschreven door cleo  

    » Reageer (3)
    25-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nikki de Saint Phalle (1930-2002)

    Niki de Saint Phalle (Neuilly-sur-Seine, 29 oktober 1930 – San Diego, 21 mei 2002), geboren als Catherine Marie-Agnes Fal de Saint Phalle, was een Frans kunstschilder en beeldhouwer.

    Haar Nana-figuren, expressieve in felle kleuren beschilderde manshoge vrouwenbeelden in polyester, zijn wereldberoemd en veroorzaakten ophef in de moderne kunstwereld.

    De Saint Phalle werd geboren in een uitgesproken katholiek bankiersgezin, als dochter van een Franse vader en een Amerikaanse moeder. Toen ze drie jaar oud was, verhuisde het gezin naar het Amerikaanse New York. Daar bracht ze haar jeugd door en raakte ze op haar elfde jaar getraumatiseerd vanwege seksueel misbruik door haar vader.

    Later verwerkte ze deze ervaring in haar surrealistische film 'Daddy'. De Saint Phalle werd model en trouwde op haar zeventiende met een Amerikaans schrijver. Ze kregen twee kinderen. Later verliet ze het gezin. In 1951 kwam ze terug naar Parijs en in 1952 begon ze te schilderen.

    In 1955 begon haar samenwerking met de Zwitserse nieuw-realistische kunstenaar Jean Tinguely, met wie ze later trouwde.

    Vanaf 1956 creëerde ze haar eerste reliëfs in gips en andere materialen. Aanvankelijk exposeerde ze met veel agressief, 'mannelijk' aandoende collages van gevonden voorwerpen als geweren en pistolen. Later maakten die plaats voor de vrouwelijke 'Nana's'.

    Vanaf 1979 woonde De Saint Phalle in Garavicchio, in het Italiaanse Toscane. Daar werkte ze onder meer vijftien jaar aan figuren uit het Tarotkaartspel, waarmee ze aan haar beeldenpark Giardino dei Tarocchi vorm gaf. Ook maakte ze dierenfiguren voor de Ark van Noach in Israël.

    Het vele gieten in polyester en plastic en daarmee het voortdurend inademen van giftige dampen speelde haar parten, zodat ze voor haar gezondheid een behoorlijk aantal jaren in Zwitserland verbleef.

    Na Tinguely's dood verhuisde ze naar San Diego in Californië vanwege de schone lucht. Ze overleed daar na een lang ziekbed op 71-jarige leeftijd.

    In Zuid-Frankrijk wordt De Saint Phalle buitengewoon gewaardeerd. Er zijn rond Nice verschillende van haar beelden te vinden, onder andere in de tuin van Negresco, het beroemde hotel in Nice.

    In Valbonne, Zuid-Frankrijk, is het daar gebouwde Collège de Valbonne, naar haar vernoemd. Haar familie maakte daar bezwaar tegen, omdat haar naam nog niet 'publiek' was. Inmiddels heet het college weer Collège de Niki de Saint Phalle

    Stroming

    In 1960, werd ze lid van de groep nieuw-realisten.

    25-12-2008 om 12:11 geschreven door cleo  

    » Reageer (1)
    15-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tamara de Lempicka
    /



    Tamara de Lempicka (1898-1980)

    Het leven van Tamara de Lempicka blijft een mysterie.
    Niet zozeer haar schilderkunst, maar vooral haar levenswijze staat garant voor tegenstrijdige anekdotes en saillante verhalen.
    Zo is het nog altijd niet zeker of zij in 1898 te Warschau werd geboren of, zoals door familie van haar wordt beweerd, in 1897 in Moskou.
    Wel is bekend dat Tamara Gorski opgroeit in een aristocratisch gezin en dat zij naar school gaat in het Zwitserse Lausanne. Op jonge leeftijd reist zij met haar grootmoeder door Europa.
    In Italië ontdekt ze de Renaissance schilders en onstaat haar liefde voor schilderijen en haar wens om kunstenaar te worden.
    In 1916 trouwt zij met de Rus Lempitzki.
    Tijdens de Russische revolutie vluchten zij samen naar Parijs. Daar pakt zij, berooid, maar jong en mooi en vol energie, haar kunstopleiding weer op en krijgt zij onder andere les van Maurice Denis en Andre Lhote.
    Vanaf 1922 exposeert zij in verschillende Parijse salons, onder de naam van haar echtgenoot.
    De verfransing van de naam Lempitzki, De Lempicka, verschijnt voor het eerst in 1927.
    In de jaren twintig is De Lempicka zeer productief en schildert zij karakteristieke portretten van de Europese aristocratie.
    In het jaar 1929, waarin Tamara 'La Musicienne' schildert, bereikt zij haar artistieke hoogtepunt en heeft zij tal van exposities in Parijs en elders.
    De indrukken die ze in datzelfde jaar tijdens haar verblijf in New York opdoet verwerkt zij in haar schilderijen.
    In de jaren dertig brengt De Lempicka steeds meer tijd door in Amerika waar zij zich in 1939 vestigt. In de jaren die volgen raakt zij in een persoonlijke crisis en werkt zij steeds minder.
    Haar stijl verandert en ze schildert nu abstracte voorstellingen.
    Eind jaren vijftig maakt De Lempicka nog één productieve periode door, waarin zij wederom figuratief werkt: gestileerde stillevens met eenvoudige thema's, als bloemen en vruchten.
    Na een turbulent leven met vele liefdes, twee huwelijken en één dochter, sterft De Lempicka op 82-jarige leeftijd in Mexico waar ze de laatste jaren van haar leven woont.

    15-12-2008 om 23:33 geschreven door cleo  

    » Reageer (2)


    Archief per maand
  • 12-2016
  • 09-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Mijn favorieten
  • Ruud Blauwveld
  • Allerlei
  • Luisteren
  • nokturno.org poetry and all
  • Fotorantje
  • Fotomanie
  • Majong Modern Art
  • le Bloghause de grillon du foyer

    Blog als favoriet !


    Zoeken in blog


    Mijn favorieten
  • gedichten
  • Kunst en cultuur
  • Powerpoints van Tinie & Ans

  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    goldens
    blog.seniorennet.be/goldens
    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!