Inhoud blog
  • Waarom wij 'christenen' genoemd?
  • Wij het lichaam van Christus, de Kerk
  • Ouderen tellen nauwelijks mee
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Diaconaat: kerk in uitvoering

    12-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het monument aan de ingang van Cité Secours te Lourdes

     

    Tot mijn verbazing merk ik dat weinig bedevaarders Cité Secours bezoeken. Het ligt links van de basiliek op de flanken van de Pyreneeën. Cité Secours werd gesticht door Mgr Rodhain, o.a. stichter en directeur van Secours Catholiques in Frankrijk en één van de belangrijke promotors van het permanent diaconaat.  Cité Secours heeft als doelstelling om aan de ‘armen’ die een bedevaart naar Lourdes niet kunnen betalen, toch de kans te geven om zo’n bedevaart te beleven.

    Op het domein van Cité Secours werd de herdersstal van Bartrès nagebouwd en doet dienst als kapel en bezinningsplaats. Naast het altaar is een grote weegschaal gebouwd. Op de ene schaal rechts merk je een tabernakel en op de schaal links tarwehalmen, rijst en een wereldbol. In het middel ligt de Bijbel open bij Matteüs 25, 31-46, bij de perikope die wij lezen op het feest van Christus Koning, de laatste zondag van de zondagen door het jaar van het A-jaar.

    De betekenis van dit prachtig ‘symbool’ is duidelijk. Op de rechterschaal het brood en de wijn. Jezus zegt dit is mijn lichaam, dit is mijn bloed. Hij identificeert zich als het ware met het gebroken brood en de vergoten wijn.

    Op de linkerschaal de wereldbol met de tarwehalmen en de rijst. Hier wordt verwezen naar de honger in de wereld. ‘Honger’ staat hier symbool met alles wat mensen missen om volwaardig mens te kunnen zijn. In Mt 25 identificeert Jezus zich met mensen rondom ons die ‘in nood zijn’, die het levensnoodzakelijke ontberen. Hij zegt: “Wat gij voor een van deze mensen hebt gedaan, dat hebt gij aan Mij gedaan”.

    Wij kunnen dus spreken van een dubbele identificatie of als je wil van een dubbele ‘consecratie’.

    De twee armen van de weegschaal kunnen wij zien als de twee armen van de bisschop. Hij heeft beide armen, die van de priester en die van de diaken, nodig om de volheid van zijn wijding te kunnen uitoefenen.

    Onlangs hoorde ik tijdens een eucharistieviering op tv als refrein van het slotlied: “ Ga nu heen en vrede en maak het waar!”. In het leven van elke dag moeten wij voeten en handen geven wat wij in de eucharistie vierden.

    De weegschaal in de nagebouwde herdersstal van Bartrès vinden wij terug aan de ingang van Cité Secours. Het is een bronzen monument, maar voor iedereen en zeker voor diakens een ‘welsprekend’ symbool.

     

     

    12-04-2006 om 00:00 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Jezus, de God die lachte!

    Vader Joe

     

    “Vader Joe reageerde op de persoon, op de eenvoud en de helderheid van een geschrift, en niet zozeer op de mate van ordelijkheid die aan het explosieve, mysterieuze proces van de verlossing kon worden opgelegd. Dat was misschien de reden waarom hij me de pittige, puntige en gepassioneerde dertiende-eeuwse Duitse Meister Echhart aanried, een bliljante prediker die door protestantse geleerden als een voorloper van de Reformatie werd beschouwd. Dom Aelfred had me uitdrukkelijk opgedragen hem pas veel later te lezen, omdat hij ‘moeilijk’ was.

    Ik vond Meister Eckhart geweldig:

    Als God de ziel toelacht en de ziel lacht terug naar God, worden de personen van de Drie-eenheid voortgebracht. Als de Vader de Zoon toelacht en de Zoon lacht terug naar de Vader, brengt die lach plezier voort, dat plezier brengt vreugde voor en die vreugde liefde, en die liefde is de Heilige Geest.

    Dat was een heilige Drie-eenheid waarmee ik uit de voeten kon.”

    p.120 - 121

     

    “Wat ik meteen zal zo leuk vond, vader Joe, was dat u de enige priester was die mij aan het lachten maakte.’

    ‘Kijk aan. En ik hoop dat ik je aan het lachen zal blijven maken. We zouden veel vaker op priesters moeten lachen. Als je er goed over nadenkt, is lachen iets heel belangrijks. Het leven zit vol kleine pretenties en dikdoenerij. En als we daarom lachen, raken we heel even aan de waarheid die daarachter schuilgaat. Dat is naar mijn idee voor alle betrokkenen erg gezond.’

    Ik kon me die lang vervlogen tijd herinneren toen ik bijna een van hen was, en inderdaad, dat deden ze, ze lachten, glimlachten, maakten grappen en haalden streken uit. Kennelijk hadden ze zelfs in die diepe stilte manieren gevonden om elkaar aan het lachen te maken.

    ‘We stellen ons God niet lachend voor, hé? Maar als God geluk is, moet God ook gelach zijn. Weet je nog die schitterende passage uit Meister Eckhart die je eens gevonden had?’

    Met de beste wil van de wereld kon ik me niet herinneren wie die Duitse kerel was. Het was vijfentwintig jaar geleden. En toch wist vader Joe het nog letterlijk uit zijn hoofd:

    “Als God de ziel toelacht en de ziel lacht terug naar God, worden de personen van de Drie-eenheid voortgebracht. Als de Vader de Zoon toelacht en de Zoon lacht terug naar de Vader, brengt die lach plezier voort, dat plezier brengt vreugde voor en die vreugde liefde, en die liefde is de Heilige Geest.’”

    p. 118 – 119

     

    “En aldus, in de volheid des tijds, iets meer dan een jaar dat ik verbitterd van mijn oude vriend was weggevlucht omdat hij had volgehouden dat ik echtgenoot en vader was, werd er een zoon geboren, een kleine gulden knaap wiens haar al blond was, en wiens ogen even blauw waren als de lucht boven Quart in het voorjaar. Hij moest met een keizersnede ter wereld worden gebracht; ze gaven  hem me stevig ingepakt in een ziekenhuisdoek in de operatiekamer aan, en ik nam het lieve pakketje mee naar het zachte licht dat ze vaders offeren om hun lieve pakketjes bij te aanschouwen.

    En het eerste dat hij op deze aarde deed, wan naar mij glimlachten terwijl ik naar hem glimlachte. En de oeroude woorden van Meister Eckhart kwamen weer in me op:

    Als God de ziel toelacht en de ziel lacht terug naar God, worden de personen van de Drie-eenheid voortgebracht. Als de Vader de Zoon toelacht en de Zoon lacht terug naar de Vader, brengt die lach plezier voort, dat plezier brengt vreugde voor en die vreugde liefde, en die liefde is de Heilige Geest.”

    p.274 - 275

     

    Drie citaten uit het prachtige boek van Tony Hendra, Vader Joe. De man die mijn leven redde, Spectrum, Utrecht 2005. Ik bied ze jullie aan ter meditatie. Mag ik jullie ook aanraden dit boek te lezen en misschien te herlezen?

     



    28-03-2006 om 18:25 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Een jongeman had een droom.

    Hij ging een winkel binnen.

    Achter de toonbank zag hij een engel.

    Haastig vroeg hij hem:

    ‘Wat verkoopt U, mijnheer?’

    De engel antwoordde vriendelijk:

    ‘Alles wat u maar wilt!’

     

    De jongen zei:

    ‘Dan zou ik graag hebben:

    het einde van de oorlog

    in heel de wereld;

    meer bereidwilligheid

    om met elkaar te overleggen;

    aandacht voor

    de kleinen en de zwakken…’

     

    De engel onderbrak hem en zei:

    ‘Verontschuldig me, jonge man,

    u hebt mij verkeerd begrepen,

    we verkopen hier

    alleen maar zaadjes…’

    04-03-2006 om 10:00 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie ik vasthoud, geeft mij houvast!

    Wie ik vasthoud,

    geeft mij houvast

     

    De monteur Ronald Belle (USA-Wisconsin), bezig in een hoogspanningsmast, komt met een kabel in aanraking en valt, zwaar verbrand. Een collega, twee meter lager aan het werk, vangt hem op en weet hem vast te houden tot er hulp komt.

     

    Het samenlopend publiek ziet een schouwspel waarover het nog lang kan nadenken. De een houdt de ander vast, ofschoon hijzelf geen steun heeft en het dubbele gewicht op de draad onder zijn borstkas hem haast de adem afsnijdt. Zo hangen ze daar tussen hemel en aarde.

     

    Dikwijls vragen wij ons af, of we wel in staat zijn anderen te helpen, als we onszelf onzeker voelen. Of we anderen de weg kunnen wijzen, als we zelf uit de bochten, de zijwegen, de kruisingen en dwaalwegen geen wijs kunnen. Of we andere houvast kunnen geven, als we het zelf niet hebben.

     

    Maar vast staat: als Ronald Bell nog leeft, is dat omdat zijn kameraad zich niet afvroeg: zou ik hem kunnen houden; maar domweg zijn armen uitstak en hem opving. Degene die vasthoud, geeft mij houvast. Degene die dik de weg wijs, geeft mij de zekerheid, dat ik op de goede weg ben. Degene die ik liefheb, is de bron van mijn geluk. En dat gaat dan rechtstreeks in tegen de wijdverbreide opvatting, dat mijn geluk ervan af zou hangen of iemand van mij houdt.

     

    28-02-2006 om 16:25 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Galeiboefje

    Het ik en het zelf

    speelden een aftelrijmpje –

    Het ik won –

    Ik ben immers de baas.

     

    26-02-2006 om 18:07 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Galeiboeven prikken in onze vadsige huid ter bevordering van onze mens-wording

     

    In 1972 publiceerde Steven de Batselier een boek(je) bij De Nederlandsche boekhandel, Antwerpen. Het telt 46 bladzijden. De laatste maanden heb ik het herhaaldelijk doorgelezen én er veel deugd aan gehad. Daar ik vermoed dat het boek nog moeilijk te vinden zal zijn en daar ‘de galeiboeven’ goed zijn voor onze mens-wording, neem ik de vrijheid er een bloemlezing van te maken. Ik wens je veel ‘prikken …ter bevordering van onze mens-wording.

     

    Een gouden raad:

    zet je nooit in voor de mede-mens

    wanneer je dankbaarheid verwacht -

    dan ben je naïef.

    Zet je nooit in voor de mede-mens

    wanneer je niet aankan dat men op u schiet - 

    dan ben je te zwak.

    Zet je nooit in voor de mede-mens

    om enkel en alleen je eigen belangen te dienen –

    dan ben je misdadiger.

     

    *

     

    Loontje komt om zijn boontje?

    Maak je geen zorgen:

    In een hamster – maatschappij

    zijn méér boontjes dan loontjes!

     

    *

     

    Een kind komt van zo ver en moet nog zo ver. –

    Vandaar die onbegrijpende grote ogen

    wanneer het onze wereld ziet!

     

    25-02-2006 om 20:17 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Schaek, stamhuis van onze familie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het Schaek, stamhuis van onze familie te Erondegem

    23-02-2006 om 19:36 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roddelen verdort het samenleven
    Roddelen verdort het samenleven

    Onderstaande teksten vond ik na jaren terug in een of andere farde. Iemand uit Heist-op-den-Berg startte jaren geleden een anti-roddel campagne.

    "De eerste vuistslag die men iemand toebrengt is dikwijls maar een woord.

    Roddels stoppen? 't Is paandenwerk, mijnheer!!

    Alleen een koe is als herkauwer geboren.

    Er is moed nodig om roddels zte stoppen, terwijl anderen ervan genieten.

    Wie roddelt met U over anderen, roddelt met anderen over U.

    Vijf fouten heeft ieder mens. Vergroot ze niet  met een lens, want voor het overige, zult gij merken, is hij verrassend goed om mee samen te werken.

    Gees spies en maeckt so diepe wonde'n als achterklap en boose monden.

    Een mens is zelden zo slecht als zijn reputatie.

    Zoals noordenwind koude brengt, zo maakt gemeen roddelen verbeten gezichten.

    De grootste deugd is hartelijkheid.

    Mensen weten niet hoeveel goed ze doen, want ze horen het nooit.

    Soms betekent: 'de mening van de meerderheid', dat alle gekken aan dezelfde kant staan.

    23-02-2006 om 16:34 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kerk van Erondegem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De kerk van Erondegem

    22-02-2006 om 17:29 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kerk van Bambruge
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De kerk van Bambrugge

    22-02-2006 om 17:20 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Een schat en een parel

     

    Jezus heeft het over het Rijk Gods maar weer maakt Hij gebruik van scènes uit het dagelijks leven: Hij heeft het over een schattenjacht.

    Zie: zilverschat van Bambrugge!

     

    Wie van ons heeft nog nooit deelgenomen aan de lotto, de toto, de tiercé, de kwislijn?

    En de meeste hopen dan nog de ganse pot te winnen, vrij van belastingen.

     

    Twee dingen vallen op bij Jezus. Het eerste: voor zijn schat moet je geen twintig hindernissen overwinnen zoals in een sprookje, je moet er niet speciaal voor naar de krantewinkel of naar de tv-studio, je moet niet krabben.
    Hij zegt dat je het Rijk God kan vinden midden in je gewone leven!

    ‘Dig where you stay…’

    De monniken die de deur naar de hemel zoeken…

     

    De boer vindt hem terwijl hij het land bewerkt, de koopman vindt hem terwijl hij doet wat hij altijd doet: parels kopen.

    Het Rijk Gods vind je in je eigen akker, in je eigen leven.

    Wij kijken ernaar en we zien het niet.

    We zijn als vissen die niet weten dat het water hun schat is, en dit pas beseffen als ze aan land liggen te hijgen en te snakken naar water.

    We lopen door het veld over onze schat heen,zonder het te beseffen.

    We zijn als mensen die in een prachtig land wonen en er zo gewend aan werden, dat ze het niet meer zien.

    Ik denk aan een Zwitserse pastoor van Vitznau aan het Vierwoudstedenmeer, waar ik lang geleden met vakantie was. Hij begreep niet waarom ik elke dag opnieuw de bergen introk en ’s avonds lachte hij: “Du Flame, hast du etwas gefunden, da droben?”

    Wat is dat Rijk Gods dan wel?

    Het woord zegt toch genoeg: dat God de Heer is, dat we leven in zijn Rijk, en we hier zijn Wil moeten doen, dat we zo dat Rijk kunnen doen groeien hier beneden.

     

    Het tweede dat opvalt bij Jezus is: al wie die schat vindt, zal vanzelf al het andere op het spel zetten. Ik las de laatste tijd al een paar keer over politici, over sportlui, ook over zakenmensen die omwillen van hun prestaties, hun prestige, hun promotie alles op het spel gezet hadden, jarenlang. Maar die op het eind met spijt moesten toegeven da ze voor die carrière, een puinhoop hadden gemaakt van hun gezinsleven.

    Wil die lieve Jezus ons in die richting sturen?

    Ik denk dat Jezus juist het tegenovergestelde bedoelt, namelijk dat we onszelf op het spel zouden zetten om anderen rond ons gelukkig te maken, om rond ons vrede en gerechtigheid te doen heersen, om de mensen rond ons leven te schenken.

    22-02-2006 om 11:00 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maria-Clara en Marie in de tuin van De Oude Abdij te Drongen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Maria-Clara en Marie in de tuin van De Oude Abdij te Drongen

    22-02-2006 om 10:57 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Die drong en die diende

    DIE DRONG EN DIE DIENDE

     

    de vuilhoop brandde

    we steken hem geregeld in brand

    om het grootste vuil wat weg te krijgen

    en de hoop te doen slinken

     

    ik zat met die brandgevaargedachten

    ik dacht:

    als we nu weer eens brandoefening hielden?

    zo gezegd zo gedaan

     

    wonder wat je dan gebeuren ziet:

    sommigen lopen her en der

    anderen blijven steenkalm

    en stellen rustige handelingen

     

    op een mum van tijd

    had iedereen iets in zijn hand

    dat water bevatten kon

     

    het vreemde was wel

    het vormen van de ketting:

    iedereen stond ofwel bij het water

    ofwel bij het vuur

    middenin stond niemand

     

    iedereen wil wel op een efficiënte plaats staan

    de plaatsen van de niet zo duidelijk efficiëntie

    die van de dienstbaarheid

    blijven leeg

     

    het was een spel

    en het werd ook gespeeld

    en toch werd de brand pas geblust

    maar dan ook op één twee drie

    van het ogenblik dat iedereen

    in de efficiëntie van de groep begon te geloven

     

    in het begin was er niets anders

    dan dringen

    ieder met zijn eigen potje

    rond de pomp die maar niet rap genoeg water gaf

     

    pas wanneer werd ingezien

    dat rustig je beurt afwachten

    tot de ene die pompte

    één na één de potjes en emmers gevuld kreeg

    ogenschijnlijk trager

    maar in feite vlugger ging

    kreeg iedereen vertrouwen in de ketting

    dus in elkaar

    dus in iedereen

    dus ook in degenen

    die niets zag

    noch het water

    noch het vuur

    maar die enkel maar doorgaf

    die enkel maar diende

     

    Luc Versteylen

     

    Deze parabel van Luc Versteylen heeft mij aan het denken gezet. Over de efficiëntie van de groep die alleen mogelijk wordt door degenen die dienen. Degenen die enkel maar doorgeven. Eigenlijk zijn degenen die dienen bemiddelaars, go-betweens! Zonder hen kan de ketting niet gevormd worden. Helaas staan velen liever bij het vuur of bij de pomp!

    19-02-2006 om 19:55 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    De reddingspost

     


    Aan een gevaarlijk stuk kust, waar regelmatig schepen vergaan, stond lang geleden een primitieve kleine reddingspost. Het gebouwtje was niet meer dan een hut en er was één boot. Maar de toegewijde leden, die de reddingsploeg telde, waren altijd op hun post en zonder zich om hun eigen leven te bekommeren, trokken ze er dag en nacht op uit om onvermoeid te zoeken naar de vermisten.

    Vele mensen levens werden door deze kleine reddingspost gered, en ze werd daardoor beroemd. Sommigen die gered waren en verschillende anderen die in de omgeving woonden, wilden op één of andere manier met de post verbonden zijn en het reddingswerk met hun tijd, geld en moeite steunen.

     Er werden nieuwe boten gekocht en nieuwe bemanningen opgeleid. De kleine reddingspost werd groter en groter. Sommige nieuwe leden ging het ter harte, dat het gebouwtje zo primitief en armoedig uitgerust was. Ze hadden het gevoel, dat er een meer komfortabel gebouw moest komen, waar de aan land gebrachte drenkelingen konden worden opgevangen. Dus vervingen ze de houten kribben door echte bedden, vergrootten het gebouw en plaatsten er betere meubels in.

     

    Nu werd de reddingspost een populaire vergaderplaats voor haar leden. Omdat ze het als een soort clubgebouw gingen gebruiken, werd het gebouwtje steeds keuriger opgeknapt en luxueuzer gemeubileerd.

     

    Niet alle leden waren nog geïnteresseerd in het reddingswerk en waren in staat of bereid om er zelf met de reddingsboten op uit te trekken. Dus namen zij bemanningen in dienst om voor hen dit werk te doen. Het motief van het reddingswerk overheerste nog steeds in de versiering van het clubgebouw en in de kamer, waarin de nieuwe leden van de club plechtig werden geïnstalleerd, stond een symbolische reddingsboot.

     

    Rond deze tijd gebeurde het, dat een groot schip bij de kust verging, en de in dienst genomen bemanningen brachten scheepsladingen vol koude, natte en half verdronken schipbreukelingen het clubgebouw binnen. Ze waren vuil en ziek en de prachtige nieuw club veranderde in een chaos. Daarom besloot het bestuur onmiddellijk naast het clubgebouw een opvangcentrum te bouwen, waar de schipbreukelingen eerst konden worden opgeknapt, voordat ze werkelijk binnenkwamen. Maar bij de volgende algemene vergadering viel de club in twee partijen uiteen. De meeste leden wilden met het reddingswerk stoppen, omdat het maar onprettig was en erg hinderlijk voor het normale clubleven. Sommige leden hielden aan het reddingswerk vast als hun eerste doel en ze wezen erop, dat de club nog steeds een reddingspost heette. Maar toen het uiteindelijk op stemmen aankwam, bleek de laatste groep in de minderheid te zijn en ze kregen te horen, dat ze maar een eigen reddingspost moesten beginnen als ze dat werk nog steeds wilden voortzetten. Dat deden ze dan ook, een eindje verderop aan dezelfde kust.

     

    Toen de jaren verstreken, gebeurde er met deze nieuwe reddingspost hetzelfde wat er met de oude was gebeurd. Ze ontwikkelde zich tot een club en er werd wéér een andere post gesticht. De geschiedenis bleef zich herhalen.

     

    En als je vandaag de dag aan die kust een bezoek brengt, dan zul je er een aantal exclusieve clubs aantreffen.

    Schipbreuken komen nog veel voor in die omstreken, maar de meeste schipbreukelingen verdrinken.

     

    Een parabel van Th.O.Wedel uit The Ecumenical Review, oktober 1953

    Ook geciteerd, in andere versie in  Gerben Heitink, Tussen zeggen en zwijgen. Grondwoorden in een geloofsgesprek. Kok Kampen, 2003, 2de druk.

     

    “Dit verhaal geeft te denken”, zegt G. Heitink. “Het verhaal van een gemeenschap van mensen die zich noemt naar Jezus, redder is zijn naam, maar zo gauw vergeet waar het allemaal om begonnen is: het leven van mensen en de redding van de wereld, waarbij het woord redden niet vergeestelijkt mag worden. Heil is aards heil, vrede en gerechtigheid.

    De Kerk wordt zo gauw doel in zichzelf, een instituut, een nette club, een gezelligheidsvereniging. Ze schuift zomaar als een eigen organisatie tussen Jezus en de mens in. Het kruis wordt een ornament, de redders vergeten dat ze zelf geredden zijn en gaan over tot de orde van de dag.

    Sinds de Kerk staatskerk werd en deel ging uitmaken van de gevestigde orde, is dat het grote gevaar dat haar bedreigt. Daarom moet ze steeds weer bepaald worden door wat inde gelijkenis door een minderheid “de oorspronkelijke doelstelling” wordt genoemd. De Kerk is er voor anderen.” (blz. 109).

     

    Overgenomen uit Mensen Onderweg, juni 2004, n° 5, p. 24 -25.

     

     

     

    Ik zie de problemen die ge schetst in uw tekst, maar kan ze daarmee nog

    niet oplossen... Een paar gedachten slechts om er bij te leggen:

     

    - Het verhaal van de reddingspost is een goede eye-opener, maar klopt

    niet helemaal. Wij zijn geen verzorgingsinstelling 'zoals Christus ook

    deed', maar moeten als Kerk Christus zelf sacramenteel bemiddelen, en er

    verder op vertrouwen, als mensen christelijk zijn, dat ze (= Christus

    zelf in hen!) diaconaal zullen (= zal) handelen in de wereld.

    - dit betekent dat de kerk zichzelf ontvangt van Christus en hem

    binnenkerkelijk 'doorgeeft' in woord, sacramenten en ambt,in zijn

    drievoudig priesterschap: profetisch ontvangt de K zichzelf in het

    woord, priesterlijk in de sacramenten, en koninklijk of herderlijk in

    het ambt. Deze drie constitueren de Kerk, daarmee is ze als te ontvangen

    gave voltooid.

    - Daarmee wordt het ambt de diakonale dimensie in de Kerk zoals ze zich

    ontvangt: het ambt betekent precies dat Christus ons zelf komt dienen

    omdat wij het niet zelf kunnen. Het ambt is dus dienst ("als ik u de

    voeten niet mag wassen, kunt ge mijn leerlingen niet zijn").

    - Het diakonale handelen van de kerk is dan niet een van de drie

    dimensies, maar het /hele/ handelen van de kerk in haar relatie tot de

    wereld: in ons diakonaal zijn mogen wij nooit of te nimmer onderscheid

    maken tussen de wereld en de kerk. Een katholieke zieke is niet meer

    waard dan een niet katholieke (ook al moet hij misschien eerst bezocht

    worden, niet omdat hij de belangrijkste zieke is, maar omdat we onder de

    christelijke broeders en zusters bij uitstek moeten waar maken wat in de

    wereld nog maar half lukt)

    - Voorzover ik kan inschatten heeft het diakonaat als sacrament dan een

    dubbele betekenis: a) het is het fundament van het ambt (accent op 'het

    behoort tot de wijding, als onderste trap), en b) het stelt present dat

    de kerk moet dienen, de diaken is dienaar in persona(!) ecclesiae

    (accent op de specificiteit van diakonaat tov priesterschap en

    bisschopsambt). IN die laatste betekenis symboliseert de diaken m.i.

    veeleer dat de kerk de wereld dient dan dat de kerk haar kerkleden dient.

    - Praktisch komt het er op neer dat de kerk zich moet organiseren zoals

    ze zich moet ontvangen: vanuit woord, sacrament en ambt. Dat moet

    verzekerd zijn. Als ze leeft vanuit die drie zal ze automatisch

    diakonaal zijn. Is de kerk niet diaconaal, dan faalt de overdracht van

    woord, sacrament en ambt.

    - Dan nog zullen er praktische problemen zijn met de hertekening van het

    parochielandschap. Maar dat heeft te maken met twee gelijktijdige

    dynamieken die moeten worden ontwikkeld: schaalvergroting en

    schaalverkleining.

     

     

     

     

     

     

     

    19-02-2006 om 00:00 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    De parabel van het ongetrouwde echtpaar

     

    Een koppel had reeds vijf jaar ruzie gemaakt, en voor hun vijfde huwelijksverjaardag besloten ze dat er iets moest veranderen in hun relatie. Daarom gingen ze naar een oude, wijze man, en vroegen hem om raad.

    “Kom op jullie huwelijks verjaardag bij mij op bezoek”, zei de wijze man, “en ik zal jullie een fijn soupeetje voorzetten”.

     

    Die dag kwam het jonge koppel uiterlijk welgezind bij de oude man.

    Ze hadden hun twee kinderen ook meegebracht, een jongen van vier-en-een half jaar en een meisje van drie.

    Als geschenk gaven ze de oude man mooie bloemen.

    Groot was hun verbazing toen hij ze aannam en ze zonder verpinken met de steel omhoog in een vaas zette. De oude man excuseerde zich niet en bovendien vroeg hij zijn gasten om eerst in de keuken de afwas te willen doen.

    Het soepeetje begon met een kop koffie en een taartje.

    Vervolgens diende de gastheer een chocolademousse als voorgerecht op.

     Na het hoofdgerecht volgde een bord soep waarop een visschoteltje de maaltijd afrondde.

    In de twee grote waterglazen goot de man rode en witte wijn, en in het wijnglas water.

    Toen de jonge man bruisend water vroeg kreeg hij leidingswater, en de vrouw die normaal plat water dronk schonk hij borrelend bronwater in.

     

    Met stijgende woede had de jonge vrouw dit eigenaardige schouwspel gevolgd, tot ze beledigd rechtsprong. “Nu is het genoeg” riep ze uit, “wij komen hier om wijze raad, niet om een maal waar alles op zijn kop staat”.

    Rustig keek de wijze man haar aan en deed har weer zitten.

    “Kijk”, zei hij, “zoals ik jullie nu behandeld heb, zo doen jullie al sinds je verlovingstijd met elkaar.

    Je kende elkaar nog maar pas en je at al van het zoet dessert der intimiteit.

    Je had thuis geleerd om wijs te zijn en je was niet eens voorzichtig – en hij knipoogde even naar het oudste kind, dat onverwachts vroeg geboren was.

    Je had jezelf nog niet gevonden en je wou de ander al bezitten.

    En toen je  - veel te vlug  - getrouwd was, heb je niet opgehouden de andere te bewijzen dat jij als vrouw of jij als man baas in huis bent. Als de ander plat water vroeg, dan gaf je bruisend water om te laten zien dat jij de sterkste was. Als je verwachtte dat de ander de afwas of een bepaald werk voor jullie gezin ging doen, dan werd je gevraagd om je eigen boontjes te doppen.

    Denk je dat je op die manier van het huwelijk een feest kunt maken?”

    Er viel een lange stilte.

    En toen de man de tranen in twee paar ogen zag en twee handen die voor het eerst mekaar echt zochten, dan wist hij dat een sinds lang gescheiden koppel, nu pas voorgoed getrouwd was.

     

    Uit de oude doos.

    Test van Jan Van Raemdonck

    18-02-2006 om 14:29 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Trainen

    (bij Mt 5, 48)

     

    Weinig hebben we van nature,

    veel moeten we aanleren,

    met moeite verwerven en vasthouden.

     

    Een lichamelijke behendigheid eist uren training,

    armen en benen en andere spieren soepel maken,

    door steeds dezelfde oefenstof,

    eindeloos saai, maar noodzakelijk,

    om conditie te krijgen en te houden,

    om mee te kunnen en de eindstreep te halen.

     

    Maar ons trainingsveld is veel groter;

    wat vroeger schijnbaar van nature kon,

    omgaan met elkaar,

    lijkt tegenwoordig een probleem.

    Waarom anders woorden als: eenzaamheid,

    communicatiestoornis, polarisatie?

    Daarom trainen in omgaan met elkaar,

    oefenen in luisteren en spreken,

    van mens tot mens, in grote groepen,

    oefenen in democratisch denken,

    in breken en delen…

     

    Ook zullen we moeten trainen in bidden,

    in luisteren naar God, in spreken met God,

    we zullen bij Jezus in de leer moeten

    om te ontdekken, wie de Vader is,

    wat Hij van ons vraagt,

    om te kunnen zijn zoals Hij,

    want dat is toch de opdracht:

    wees volmaakt, zoals uw Vader in de hemel.

     

     

    18-02-2006 om 11:51 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Annenmaurice' wordt voorlopig 'diamautem'

    'Annenmaurice1964' wordt voorlopig 'diamautem'

    Door een of andere hacker kan ik niet verder bloggen onder de naam 'annenmaurice1964'. Daarom werk ik voorlopig verder aan mijn tweede blog 'diamautem'.

    17-02-2006 om 11:03 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Er waren eens twee monniken die in een zeer oud boek

    gelezen hadden dat aan het einde van de wereld een

    plaats bestaat waar hemel en aarde elkaar raken. Aan de

    poort hoeven ze maar te kloppen om de vrede van

    God binnen te gaan. Zij besloten ernaar op zoek te gaan

    en niet eerder naar hun klooster terug te keren voor ze

    die plaats gevonden hadden. Ze doorkruisten de wereld,

    met al de gevaren en ontberingen die op zo’n lange tocht

    denkbaar zijn. Eindelijk vonden ze de poort die ze

    zochten. Met een bevend hart klopten ze aan en tot hun

    verwondering werd de deur van hun kloostercel geopend.

    Ze hadden begrepen: de plaats waar hemel en aarde

    elkaar raken, is waar God je heeft geplaatst.

     

    Een Oude Legende,

    In Wege Entdecken, Stuttgart, Verlag Kath. Bibelwerk, 1980

    Gevonden bij

    16-02-2006 om 19:54 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De balans in evenwicht?!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De balans in evenwicht is het symbool van de rechtvaardigheid

    Maar de liefde heeft geen balans is evenwicht:

    Zij weegt niemand.

     

    Maar iedereen zal op de laatste dag

    gewogen worden op basis van de liefde!

     

    Jean Rodhain

    Priester

    1969

     

    De balans is symbool van rechtvaardigheid

    Liefde daarentegen heeft geen balans:

    Zij weegt niemand

     

    Maar iedereen zal op de laatste dag

    worden gewogen op basis van de liefde!

    15-02-2006 om 17:12 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog een diaconaal initiatief: Is er een weg om het gekwetste hart te genezen?

    IS ER EEN WEG OM HET GEKWETSTE HART TE GENEZEN?

     

    BRUSSEL (KerkNet) - Niemand kan zich indekken tegen wonden die geslagen worden door frustratie, ontgoocheling, pesterijen, liefdesverdriet, verraad, enz. Overal waar mensen samenleven, ontstaan conflicten: tussen koppels, in gezinnen, tussen werkgevers en werknemers, tussen vrienden of buren. Jean Monbourquette, Canadees theoloog en psycholoog gelooft vast in vergeving als weg tot innerlijke genezing. Vergeving komt in zicht wanneer pijn, haat en wraakgevoelens langzaam hun verlammende greep lossen en plaats ruimen voor ervaringen van innerlijke vrede en sereniteit. Hij ontwikkelde een programma om te groeien in vergeving.  Groeigroepen in heel de wereld gingen de weg die hij uittekende. Dankzij zijn advies en ondersteuning van de Interdiocesane dienst voor Gezinspastoraal worden in en vanuit het bisdom Brugge groeigroepen georganiseerd.

    Groeien in vergeving
    Tegen die achtergrond organiseert de vzw Gezinspastoraal van het bisdom Brugge voor de derde keer een cursus 'groeien in vergeving'. Deze groep staat open voor iedereen die op zoek wil gaan naar de helende kracht van vergeving in het eigen leven. Gedurende avonden en namiddagen worden achtergrond en ervaringsgerichte stapstenen (delen in groep, meditatie, thematische reflectie, schrijfgesprek, huisopdrachten)  aangereikt om op zoek te gaan naar herstel van de innerlijke 'heelheid'. De groeigroep bezorgt de nodige toerusting om nadien de weg  zelf verder te bewandelen.
    De avonden en de namiddagen vormen één reeks en staan onder de begeleiding van Francky Debusschere en Anne Moerman, stafmedewerkers van vzw Gezinspastoraal bisdom Brugge. Ze hebben telkens plaats op dinsdagavond, van 19.30 tot 22 uur, op 17 januari, 7 februari, 7 maart, 18 april, 9 mei en 6 juni 2006. Op zaterdag zijn er samenkomsten 's middags van 14 tot 17.30 uur: op 28 januari, 18 februari, 25 maart, 22 april, 13 mei en 17 juni 2006. de bijeenkomsten vinden telkens plaats in het Centrum Licht en Ruimte, Oostnieuwkerksesteenweg 51 in 8800 Roeselare. Deelnemen kost 6 euro per avond (drank en map inbegrepen). Het aantal deelnemers is beperkt tot 12. Met iedere mogelijke deelnemer is er een kennismakingsgesprek. In het gesprek geven de initiatiefnemers wat meer uitleg over het programma en gaan ze na of de groeigroep een antwoord is op wat de kandidaat-deelnemers zoeken.
    Meer info: vzw Gezinspastoraal, Oostnieuwkerksesteenweg 51,8800 Roeselare, tel: 051 26 56 13, fax: 051 26 56 09, website:
    www.gezinspastoraal.be/brugge, e-mail: gezinspastoraal.brugge@skynet.be.

    Schuld, vergeving en verzoening
    Daarnaast is er ook de groeigroep schuld, vergeving en verzoening. Dit initiatief richt zich tot mensen die willen nadenken over deze thematiek als persoonlijke verdieping en verwerking om meer in harmonie met zichzelf en de anderen te leven. In de groeigroep wordt via theoretische inzichten deze thematiek verkend. Er worden ook vaardigheden aangereikt en er is een uitwisseling van gedachten en belevingen in een sfeer van veiligheid en geborgenheid.
    Voorafgaand aan de drie weekends die een geheel vormen, wordt een kennismakingsgesprek voorzien na afspraak met de deelnemer. Daarin wordt ingegaan op de inhoud en nagegaan of dit beantwoordt aan zijn of haar verwachtingen. De begeleiding is in handen van Jo Depreitere, vormingswerkster en werkzaam als rouwcounselor en relatietherapeut. De groeigroep schuld, vergeving en verzoening komt samen tijdens de weekends van 24-25-26 februari, 24-25-26 maart en 28-29-30 april 2006, telkens voor het avondmaal (18 uur) tot zondagnamiddag 15.30 uur in de St.-Benedictusabdij 'De Achelse Kluis', De Kluis 1 in 3930 Hamont - Achel. Deelnemen kost 320 euro voor de drie weekends alles inbegrepen. De groep is beperkt tot maximum 8 deelnemers.
    Meer info: vzw Sint-Benedictusabdij 'De Achelse Kluis', t.a.v. de Gastenbroeders, De Kluis 1, 3930 Hamont-Achel, fax: 011 66 67 14 en website:
    www.achelsekluis.org  of bij Jo Depreitere, tel: 050 38 12 94 en e- mail: jo.depreitere@skynet.be.

     

    14-02-2006 om 18:04 geschreven door Tembug

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 14/11-20/11 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Gastenboek
  • kunstgroeten uit Keerbergen
  • Athea & Lana wensen U nog een aangename dag....
  • Vriendelijke groetjes uit Tessenderlo.
  • groetjes uit Koekelare
  • Wandelgroetjes uit Borgloon

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!