Inhoud blog
  • The Diamonds.
  • Nostalgie.
  • The Platters.
  • Johnny Otis
  • Amorada.
  • Teddy Redell.
  • Ike King and his Kings Of Rhythm- 1954.
  • Wayne Fontana.
  • Adam Faith.
  • The Rooftop Singers.
  • Rusty York.
  • The Aquatones.
  • Martin Raynor and the Secrets.
  • Jack Hammer.
  • Billy Joe Tucker
  • Merkwaardig singletje...Jay Stevens.
  • Annette Funicello.
  • Edward Multon.
  • Claude King.
  • Mel Robbins.
    Foto
    Welkom op mijn blog!
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto

     

    Image and video hosting by TinyPic

    Kasteel De Haar in Haarzuilen....Middeleeuws.

    (eigen foto).
    Image and video hosting by TinyPic
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Over mijzelf
    Ik ben Jos, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Fabian.
    Ik ben een man en woon in (Belgie) en mijn beroep is .
    Ik ben geboren op 05/05/1946 en ben nu dus 78 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Muziek, Fotografie en Film..
    Mijn beroep was bankbediende, ben nu sedert enkele jaren met pensioen,leef samen met een lieve Nederlandse vriendin.Samen van het leven genietend.
    Foto
    Foto
    Foto
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     

     

    Foto
    Muzikale Herinneringen
    Grasduinen in het verleden.
    20-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sunset.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    What goes up must come down.....gold ook voor het legendarische Sun-label van Sam Phillips.
    Eind van de jaren 50 ging het fameus bergaf, mede door de veranderingen in de muziekwereld. Het glorieuze label zakte verder weg en probeerde nog vruchteloos mee te draaien door het uitbrengen van pop-georiënteerde plaatopnamen.
    Harold Dorman (1926-1988) keerde na zijn succesvolle single "Mountain Of Love " uit 1960 op het Rita -label , door het uitblijven van een tweede hit terug naar Sun, samen met Ray Smith. Het Rita -label was opgericht door 2 voormalige Sun-artiesten :  Billy Lee Riley en James Van Eaton. Een détail hierbij is het feit dat Billy zijn rechten op het label had verkocht, wegens het uitblijven van een hit-nummer, dus net voor Harold Dorman die topper scoorde.
    Sun probeerde een verder succes te bewerkstelligen dus door meer pop-muziek uit te brengen, onder meer ook door opnamen van Jerry Lee Lewis, begin jaren 60.
    Toen Shelby Singleton later in de eerste helft van de jaren 70 de rechten opkocht van de volledige  Sun-catalogus werden ook deze opnamen op diverse LP's heruitgebracht via het Engelse Charly-label.En dan komen we terecht bij bvb de eerste LP Sun-Catalyst, die een kort overzicht biedt van de vroegere blues-opnamen en de latere pogingen,door Sun gedaan om stand te houden in de pop-markt.
    Hierop dus een pop-nummer van Harold Dorman uit april 1962, ver verwijderd van de authentieke Rockabilly-muziek die het label ooit groot maakte.


    "In The Beginning"/ Wait 'til Saturday Night"......


     

    20-09-2010 om 13:05 geschreven door Fabian

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    22-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roy "C" : Twistin' Pneumonia.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het verhaal van een single uit 1966 ?  of dateert die uit 1958 ? The Genies....
    Wie herinnert zich het nummer "Shotgun Wedding" niet Van Roy C. ?
    Tijdens mijn legerdienst werd het dagelijks gespeeld op de radio hier in de kazerne gedurende juni/juli 1966. De plaat haalde een verdienstelijke 14e plaats in de Bill-Board top-100 en deed het zoveel beter in Engeland , waar het een 6e positie bereikte. Kort daarop bracht Roy C de LP uit :"That Shotgun Wedding Man ", die o.a. het lied Twistin' Pneumonia bevatte. Het werd door het Ember label in Engeland als single uitgebracht, als opvolger van zijn Hit-single. Ik vond dit plaatje op een rommelmarkt, een fris en vlot R&B-nummer en kon moeilijk geloven dat dit uit 1966 stamde. Later bleek mijn gelijk.Want wat was er gebeurd ?
    We keren terug naar 1956, toen in Long Beach (Long Island) een Doo-Wop groep: The Genies werd opgericht met als lead-tenorzanger Roy Charles Hammond (jawel , Roy C zoals hij vroeger noemde). De groep nam een eerste plaat op in 1958 : "Who's That Knockin'"(Shad-label), dat strandde op een 71ste plaats in de U.S hitlijsten.
    Daarop volgden optredens in het Apollo Theater, maar spoedig daarop verliet een lid de formatie.Er werden nog een 4-tal singles opgenomen, die pas werden uitgebracht toen de groep reeds was ontbonden in 1959. Het Warwick-label bracht er drie van uit gedurende 1960 en 1961. Eén plaat hiervan was : "Just Like The Bluebird" / "Twistin' Pneumonia (1960). Exact dit laatste nummer verscheen dus op de uitgebrachte LP van Roy C....dat oorspronkelijk was gecrediteerd met The Genies  als uitvoerders.
    Het werd dus destijds en ook in 1966 geen hit.....maar het was dus wel degelijk dezelfde opname, zij het nu uitgebracht onder de naam Roy C.


    22-08-2010 om 00:00 geschreven door Fabian

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    » Reageer (0)
    31-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.I Got It.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We stonden in vuur en vlam bij het horen van de muziek van deze kleine schreeuwerd uit Georgia...Rock 'n Roll op zijn best....
    In de film The Girl Can't Help It met Jayne Mansfield vertolkte hij onder meer het nummer : She's Got It. Makkelijk terug te vinden op zijn LP/Cd : Greatest Hits.
    Hij nam van deze voortreffelijke rocker ook een alternatieve versie op , die veruit was te prefereren : I Got It.
    Voor deze laatste moest men echter verder gaan zoeken bij zijn Complete Recordings voor Specialty. Hierbij dus deze versie.





    31-07-2010 om 13:58 geschreven door Fabian

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    » Reageer (0)
    27-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nostalgie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat worden we weer verwend en kunnen we ons opnieuw onderdompelen in een jeugdig tijdsgebeuren. Zopas eindigde de Tour De France, die zoveel herinneringen oproept aan de heroïsche dagen van weleer.De tijd bvb dat die nog met Landenploegen werd verreden....als kind luisteren naar de radio...Maurice Dieudonné, Piet Thijs, Hubert Vandevijvere.
    Het is moeilijk te vatten , doch ik kende zowat elke deelnemer..er startten destijds  zo'n 110 tot 120 deelnemers, de plaatjes bij de kauwgom verzamelde ik allemaal. Nog steeds kan ik uit het hoofd er vele tientallen opsommen...spurters zoals Jean  Graczyck, Miguel Poblet, André Darrigade, Hugo Koblet, Nino Defillipis, Martin VanGeneugden enz....
    De tijd van Louison Bobet, R.Walkowiak, Jean Stablinski,  Jean Forrestier, Gastone Nencini, Roger Rivière, Pambianco, Ercole Baldini, René Privat, Roger Hassenforder.,Wagtmans, Van Est...Coppi , Bartali...Stan Ockers..Jan Adriaenssens, Marcel Janssens, Armand Desmet, Michel Van Aerde, Branckaert, Raymond Impanis, Noêl Foré....de lijst kan ik nog verder aanvullen........aaah, heerlijke tijden....
    En kijk, de pret kan niet op....zopas de reeks aangeschaft van de
    western-reeks Rawhide, van 1959-1965. (seizoen 1 en 2) op DVD , die ik zo vaak zag in de begindagen van de aangekochte TV thuis...op Nederland1. Trail-boss Gil Favor,Sheb Wooley
    Clint Eastwood, Wishbone...Rollin' Rollin' Rollin'...HEAD 'EM UP..MOVE 'EM OUT....Ik kon nooit vermoeden dat men die reeks nog ooit zou uitbrengen....
    Sheb Wooley scoorde in 1958 een nr1 Hit in Amerika..met Purple People Eater en hield van parodieën...Begin 1962 had hij een nr 1 country hit met That's My Pa..en verdraaid, ja dit gejodel herinner ik me nog steeds...Genieten maar.........Times were when.......

    27-07-2010 om 00:00 geschreven door Fabian

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    05-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jamaica Johnny
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Oktober 1959...Edmond van de Philips-electrozaak belde op een avond aan...na veel gezeur had ik (13 jaar) moeder overhaald om een eerste platendraaier aan te schaffen en na enkele weken was het dus zover...de levering. Ik was mijn blijdschap geen meester...een Philips Pick Up, met platenwisselaar voor 10 schijfjes.
    Bij deze was een gratis promotie-LP gevoegd met op de ene zijde fragmenten van klassieke-  en op de andere zijde populaire muziek uit het Philips repertoire, alles keurig aaneen gepraat door iemand , die van elke artiest zijn  nieuwe LP aanprees.Op de populaire kant vond men fragmenten van bvb Mahalia Jackson en daar was ook iets te beluisteren van een zekere Jamaica Johnny.....Ik heb later nooit nog iets van die man gehoord....was in die tijd wel aan de slag in Nederland en had nummers als Amstel Beer Calypso.Het fragment op deze LP noemde :
    Love, Love , Love...Calypso muziek. Biezonder aangenaam dit nummer nog eens te kunnen beluisteren.





    05-07-2010 om 22:04 geschreven door Fabian

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    02-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mickey Hawks.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Mickey Hawks werd geboren in Thomasville, Noord-Carolina op 17 juli 1940.
    Had zijn eerste groep opgericht in 1956 en was een grote fan van Chuck Berry, Jerry Lee Lewis,Gene Vincent...maar voornamelijk Little Richard.
    In 1957 sloot hij aan bij de  plaatselijke rockabilly-band van Moon Mullin and The Nightraiders.In 1957 verscheen zijn eerste opname Bip Bop Boom /Rock and Roll Rhythm dat op twee labels verscheen.In 1958 kreeg hij een tweejarig contract bij het Profile label uit Chicago en verkocht een re-mix van zijn single 50.000 exemplaren.Hij maakte daar tussen 1958 en 1960 enkele fantastische rockers in een ruige Little Richard stijl.
    Ik leerde hem pas kennen in 1971 toen het Collector-label uit Nederland startte met een reeks obscure opnames uit die jaren.Het was een echte meevaller ,want het was echt genieten van de 6 opnamen die daar werden op heruitgebracht :
    Bip Bop Boom/ Rock and Roll Rhythm (1958), Hidi, Hidi, Hidi / Cottonpickin'(1959) en Screamin' Mimi Jeanie/ I'm Lost.(1960). Het echte rock 'n'roll-werk dus, waar ik een boontje voor had. Hierbij "Screamin'Mimi Jeanie" uit 1960.Ik was ook een fan van van het rauwe instrumentale  : "Cottonpickin' "(1959) door The Nightraiders.
    Mickey Hawks overleed in augustus 1989.

    02-07-2010 om 00:00 geschreven door Fabian

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    13-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Origineel.....The Drifters.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag zit ik hier wat CD's te ordenen ( schrik zelf van het aantal)  en terwijl zo doende valt mijn oog op een dubbel CD van de vroege Drifters (1953-1958), toen Clyde McPhatter daar nog lead zong.
    In februari 1954 namen ze een nummer op , dat later furore zou maken : "What 'Cha Gonna Do", een kleine hit want nummer 2 op de R&B hitlijsten in 1955, toen het dat jaar als single werd uitgebracht.
    De man, die er evenwel wereldwijd succes mee haalde was Chubby Checker in 1960 onder de titel "The Twist", maar in feite de mosterd op zijn beurt zelf had gehaald bij Hank Ballard and The Midnighters, die het nummer reeds hadden opgenomen in 1958 als B-kant van "Teardrops On Your Letter".
    Het heeft me doorheen de jaren steeds verwonderd dat Hank Ballard nooit de originele versie van "The Twist " claimde, waarschijnlijk omdat , zo bleek achteraf, hij het nummer zelf grotendeels had gekopiëerd van Clyde McPhatter, zijn groot voorbeeld. Dat gaf hij véél later eerlijk , maar schoorvoetend toe in een interview met Jerry Wexler, destijds samen met Ahmet Ertegun de grote baas bij Atlantic Records.
    En toch lag Hank Ballard eerder aan de basis van het succes van "The Twist". Hij had namelijk in 1960 een tweede , meer dansbare versie ervan opgenomen en die begon haar opmars op ladder van de Bill-Board top 100. Jammer echter voor hem, dat Dick Clark die weigerde te draaien in zijn populair TV-programma "Bandstand" en de kippenplukker Chubby Checker uit Philadelphia op TV liet opdraven met zijn cover-versie ervan, met het gekende resultaat. Hank Ballard's versie bleef uiteindelijk steken op een 53 ste plaats en ja, Chubby stootte naar de 1ste plaats.Ter compensatie promootte Dick Clark nadien de volgende opnames van Hank Ballard : "Finger Poppin' Time" en "Let's Go, Let's Go, Let's Go" die beiden de Top10 haalden in 1960. Toen ook reeds werden er afspraken gemaakt. Maar ach, waar maken we ons druk over : de rest is allemaal geschiedenis.
    Hieronder het proto-type van "The Twist" uit 1954.

    Bijlagen:
    What 'Cha Gonna Do.mp3 (2.6 MB)   

    13-04-2010 om 18:59 geschreven door Fabian

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    » Reageer (1)
    01-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Don French
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In de late jaren 60 werd ik op muzikaal gebied een fervent verzamelaar van Amerikaanse , originele singles uit het Rock 'n' Roll-tijdperk, die nog frequent te verkrijgen waren via diverse nostalgische muziekliefhebbers uit Europa.
    Vaak was het echter speuren en zoeken naar die authentieke platen, waarvan er vele nooit in Europa werden uitgebracht , maar wel eens te horen waren in specifieke rock 'n roll -radioprogramma's
    Uit de vele honderden pik ik er vandaag weer ééntje uit.
    Don French , geboren in 1940 in Media-Pennsylvania was zo'n typische ééndagsvlieg, die amper twee platen had opgenomen in 1959 op het Lancer -label uit New York. "Lonely Saturday Night"/"Goldilocks"(Lancer 104) in maart 1959 en later : "Little Blond Girl"/"I Look Ïnto My Heart"(Lancer 105) in sept. 1959.
    "Lonely Saturday Night " werd een kleine hit in de Amerikaanse Billboard, doch het was meer de B-side , die mijn interesse genoot omdat dit een stevige rocker was. De plaat haalde ik binnen via een Engelse rockverzamelaar.
    Enige tijd nadien leende ik deze single uit aan een bevriend persoon en je begrijpt het al , ik zag ze nooit meer terug.
    De A-kant werd vele jaren later opnieuw uitgebracht op het Engelse Ace-label, voor de B-kant : "Goldilocks" werd het intussen een bijna onmogelijke opdracht dit eens opnieuw te kunnen beluisteren. Die originele single kost inmiddels astronomische bedragen
    Gelukkig verscheen die onlangs op YouTube. 


    01-04-2010 om 23:48 geschreven door Fabian

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (1)
    25-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ray Martin Orchestra.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In de kindertijd waren we aangewezen op de radio met muziek die we vaak bewust of onbewust in ons geheugen opsloegen.En niet zelden waren dit instrumentale uitvoeringen.Eén hiervan was Ray Martin.
    Als oorspronkelijk  Oostenrijker van geboorte (1918) verhuisde hij in 1937 naar Engeland, waar hij tijdens de oorlog dienst nam in het Britse leger en zijn muzikaal talent ten volle ontwikkelde bij de Royal Air Force.
    Hij vormde nadien zijn eigen orkest en werkte voor de BBC-variety, waar hij een populair programma presenteerde tijdens de jaren 50.Hij werkte er onder meer als platenproducer voor EMI-records.Van 1957 tot 1972 vertoefde hij in Amerika en werkte er mee aan Broadway en Hollywood producties.Hij componeerde een 200 -tal nummers.Keerde in 1972 terug naar Engeland en later in 1980 vertrok hij naar Zuid-Afrika, waar hij op 69-jarige leeftijd overleed aan kanker in 1988.

    Maar muzikaal was hij in de jaren 50 niet weg te slaan op de Engelse radio, en ook op de N.I.R. klonk zijn muziek uit de luidsprekers....muziek die ik me nog héél goed herinner. Nummers als Blue Tango (1952), The Marching Strings, maar voornamelijk die ene Columbia-plaat uit 1956....Beide kanten werden bekende tunes hier....Op kant A stond die onvergetelijke "Carousel Waltz" , welke alom te horen was. Ook het B-kantje werd dikwijls gedraaid : "Port-au-Prince" , dat hier een heuse hit werd. Het waren die dramatische gebeurtenissen in Haïti, die me aan dit nummer herinnerden.
    Ik heb op zolder nog die oorspronkelijke 78-t plaat liggen...Aaaah...Radio-dagen van weleer.


    25-03-2010 om 23:16 geschreven door Fabian

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    » Reageer (0)
    15-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Little Willie Littlefield.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vorige week was er een optreden in Ermelo van deze veteraan , één der laatste levende legendes uit het Boogie-Woogie tijdperk.
    Hij zag het levenslicht op 16 februari 1931 in Texas en was reeds een attractie op 16-jarige leeftijd ,vooraleer hij  scoorde met zijn eerste opname "Little Willie's Boogie" uit 1949.
    Zijn piano-stijl was beïnvloed door grote namen als Albert Ammons, Charles Brown en Amos Milburn, de laatste twee maakten furore aan de Westkust van Amerika in die jaren. Zelf was hij een inspiratiebron voor de jonge Fats Domino. De oprichters van Modern Records uit Los Angeles contracteerden hem en de plaat "It's Midnight" werd een voltreffer en bereikte een nationale Top 3 hit in de R&B- Billboard hitparade.
    In 1952 bracht hij voor Federal Records (bij-label van King) de originele opname uit van een song : "K.C. Lovin' ", welke  later een klassieker zou worden, in talloze versies , waaronder Wilbert Harrison, die er in 1959 een nummer 1 mee scoorde , onder de titel : "Kansas City".
    Bij Federal zat toen ook Little Esther, die voor veel songs een beroep deed op zijn boogie-woogie piano begeleiding....zoals bvb "Turn The Lamps Down Low." uit 1953. Deze opnamen waren een echte verrijking voor mijn platenkast.
    Zijn populariteit bleef in San Francisco, ook nadat hij een laatste succes boekte in 1957 met "Ruby, Ruby".(Rhythm Label).
    Eind jaren 70 toerde hij doorheen Europa, was te zien op vele festivals en verhuisde later naar Nederland, waar hij met een Nederlandse was gehuwd en het werd wat stil rondom hem gedurende een 5 tal jaren.
    Pas in 2006 nam hij de draad weer op en werd hij een graaggeziene gast op diverse boogie woogie-festivals  onder andere in Duitsland, Engeland en Nederland.
    Groot was mijn verwondering toen ik hem  vorige week nog solo aan het werk  zag  op 78-jarige leeftijd tijdens een programma van de Nederlandse Omroep Max.("Sweet Home Chicago", bracht hij hierin met eenzelfde , meeslepende schwung als destijds tijdens zijn vroegere jaren).
    Veel van zijn platen werden door het Engelse platenlabel Ace heruitgebracht midden jaren 80 en zitten sedert dan in mijn platencollectie.


     

    15-03-2010 om 00:00 geschreven door Fabian

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    » Reageer (1)
    14-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Johnny and Jones.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het waren Amsterdammers in hart en nieren, beiden van joodse afkomst. Nol van Wesel (1918) en Max Kannewasser (1916) werden opgemerkt tijdens een optreden op een personeelsfeestje bij 't warenhuis De Bijenkorf, waar ze werkten in 1934.Twee jaar later vormden ze een duo en kregen enige bekendheid ,volgend op een auditie bij het Amsterdams Cabaret Der Onbekenden.
    Later volgde landelijke bekendheid door hun gezang op de Vara-radio en optreden in het cabaret Louis Davids in Scheveningen.Als intermezzo voor het dansorkest de Ramblers in 1938 oogsten ze enorm succes.
    In dat jaar verscheen hun eerste plaatopname :  Meneer Dinges weet niet wat Swing is.
    Tussen 1938-1940 verschenen zeven plaatopnamen.
    Hun stijl was jazzy en met een zwaar Amerikaans accent veelal parodieën op jazz-iconen zoals Cab Calloway of Fats Waller. Vaak waren hun teksten doorspekt van joodse humor en Amsterdamse gein.
    Ze traden in die dagen vaak op ondermeer enkele keren in Antwerpen.
    Tijdens de bezetting mochten ze aanvankelijk nog enkel optreden voor joodse gemeenschappen...later vanaf 1941 zelfs niet meer.Ze werden ondergebracht in het vluchtelingenkamp Westerbork en in sept. 1944 naar Auschwitz getransporteerd.Na veel omzwervingen kwamen ze in maart 1945 terecht in het concentratiekamp Bergen -Belsen.Kort daarop overleden beiden door de ontberingen...Jones op 20/3 (28 jaar) en Johnny op 15/4 (26 jaar) , net voor de bevrijding van het kamp door de geallieerden.

    14-12-2009 om 21:59 geschreven door Fabian

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (5)
    07-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rock All Night...The Blockbusters.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Toen ik veel jaren geleden op de BBC de zwart-wit film Rock All Night zag uit 1957 met daarin enkele muziekoptredens was mijn aandacht wel getrokken.Het duistere verhaal zelf was niet zo belangrijk...speelde zich af in een louche bar met een gijzeling door enkele gangsters en duurde slechts 62 minuten.
    Het ging hem dus bij mij meer om de sfeer en het tijdsbeeld met vooral het optreden van The Platters en The Blockbusters, muziek die werd geleverd door Buck Ram, hun manager destijds.
    The Platters vertolkten hierin live hun recenste plaatopname :
    "I'm Sorry" en "He's Mine", welke ik nog op 78-t had.
    Maar ook enkele songs van een bandje ging niet ongemerkt voorbij : The Blockbusters brachten drie nummers : het titelnummer , samen met een vokale én een instrumentale versie van Rock and Roll Guitar.Het laatste had lichtjes mijn voorkeur,maar hieronder  dus een gezongen versie.
    Veel ben ik niet te weten gekomen van die groep, maar ze waren wel te zien en horen in een andere muzikale film uit 1957 : "Carnival Rock" met hierin dus o.a.Bob Luman en David Houston.
    Rock All Night verscheen wel op dvd nadien en zit dus wel in mijn collectie, alsook een cd  in Engeland verschenen op ACE met onder meer alle muziek uit die film..een heus muziekdocument...anno 1957.

    07-12-2009 om 00:00 geschreven door Fabian

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    30-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Camille Howard
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vorige week overleed op 84-jarige leeftijd de Nederlandse Jazz- en Boogiepianiste Pia Beck.
    Onwillekeurig dwaalden mijn gedachten even naar een Amerikaanse pianiste , die wat furore maakte in de jaren 1947-1952....Camille Howard.
    Camille werd geboren in 1914 in Galveston, Texas en fungeerde tijdens de tweede wereldoorlog als pianiste en vocaliste bij Roy Milton and his Solid Senders.
    In 1945 scoorde deze een reuze hit en trendsetter met R.M. Blues.
    Vanaf 1946 was Los Angeles de bakermat voor zwarte muziek aan het worden...de tijd van de Big Bands was voorbij en deze werden stilaan vervangen door kleinere combo's. Overal schoten nieuwe platenmaatschappijen als paddestoelen uit de grond zoals Jukebox, Trumpet, Modern, Specialty, Aladdin, Imperial ...de West Coast Jump-blues was er enorm populair.
    Na een tweede hit Thrill Me (1947)van Roy Milton, met Camille als vocaliste liet Art Rupe van Specialty-records haar solo-opnamen uitbrengen.
    Tal van Boogie-Woogie platen waren het resultaat, aangevuld met fijne vokale ballades ...Grootste hit was in 1948 : " X-Temperaneous Boogie"......
    Maakte tal van optredens met haar trio en Roy Milton tijdens de eerste helft van de jaren 50...nam ook platen op voor Federal (1953) en Vee-Jay (1955).
    De opkomst van Rock 'n' Roll en haar diepgelovigheid beëindigden haar 10-jarige carrière. Ze vestigde zich in L.A., waar ze overleed in 1993.
    Teneinde mijn beneveld hoofd , na zaterdagavonduitspattingen wat helderder te maken ging ik vaak op zondagmorgen , na de vroegmis naar het Brusselse Vossenplein in de late jaren 60....in mijn schemerig achterhoofd op zoek naar oude 78-t opnamen, botste ik er vaak op platen begin jaren 50, die ik niet bewust had meegemaakt wegens te jonge leeftijd.
    Daar vond ik héél wat Jump Blues en Boogie Woogies terug zoals bvb CAMILLE HOWARD :-Solo Mio Boogie / Within This Heart Of Mine.(SPECIALTY). 78 T(1950).

    CAMILLE HOWARD :-Million Dollar Boogie / Please Don’t Stay Away.(SPECIALTY).78T

    CAMILLE HOWARD :-Fire-Ball Boogie / I’m Blue.(SPECIALTY). 78 RPM.
    Ik  kon echt genieten op een gammel platendraaiertje van die krakende , rammelende boogie-piano , al diende ik vaak de naald te vernieuwen....heerlijke momenten waren het.....Later kocht ik CD's van die opnamen.

    30-11-2009 om 00:00 geschreven door Fabian

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (2)
    17-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.(Jumpin') Gene Simmons.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Gene Simmons (1937) was een tijdsgenoot van Elvis en eveneens afkomstig uit Tupelo.Op diens voorspraak werd er een auditie gehouden bij Sam Phillips' Sun -studio in 1956. Een achttal nummers werden opgenomen, waarvan Sam er slechts 1 uitbracht in 1958 : "Drinkin'Wine".
    Succes bleef uit en Sam had het te druk met andere carrières zoals Carl Perkins, Jerry Lee Lewis, Johnny Cash.....
    Begin jaren 60 nam Gene platen op voor het HI-label uit Memphis, en was zelfs een tijdje lid van het Bill Black's Combo.Toen hij een cover hoorde van een Johnny Fuller-song uit 1958, welke werd gezongen door Sam The Sham : "Haunted House ", kreeg hij zijn kans om die op te nemen voor Hi-records, omdat Sam dat nummer voor een andere platenmaatschappij had opgenomen.
    We schrijven augustus 1964....en het werd prompt zijn enige hit, met een 11e plaats in de USA Top 100.
    Verder succes bleef uit....
    Gene Simmons overleed in augustus 2006.
    Zijn onuitgegeven Sun-opnamen werden pas uitgebracht in de late jaren 70.
    In 1987 kocht ik in Engeland de dubbel-lp : Hi -Records- The Early Years. Hierop dus meerder songs van Gene, maar ook van het Bill Black's Combo, Ace Cannon,Tommy Tucker, Carl McVoy, Teddy Redell en anderen........



    17-11-2009 om 22:05 geschreven door Fabian

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (2)
    10-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The Tony Jackson Group.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tony Jackson (1938) vervoegde een duo met onder meer Mike Pender ,waarbij ook drummer Chris Curtis zich aansloot omstreeks 1960 en vormde de Liverpoolse Searchers. Net als The Beatles traden ze vaak op In Hamburg (The Cavern), doch misten een contract met Brian Epstein, omwille van een dronken optreden van Tony. Maar succes zou echter niet uitblijven...The Searchers , werd na The Beatles de voornaamste Mersey-beat groep vanaf 1963.The Searchers boekten nr 1 hits in Engeland met Tony als lead-zanger met songs als Sweets For My Sweet en Sugar and Spice . Op hun grootste succes : Needles and Pins (1964) speelde hij mee, echter niet als lead-zanger...en ook had hij deel in het succes van Don't Throw Your Love Away.
    Onenigheid binnen de groep...Tony ging niet akkoord met de softere instelling van de groep, deed hem vertrekken in juni 1964 en zijn eigen groep oprichten The Vibrations.
    Een viertal singles bij Pye flopten op één na...en eind 1965 veranderde hij de naam van de groep in The Tony Jackson Group. Bij hun nieuw platenmerk CBS werden in januari en mei 1966 enkele singles uitgebracht, maar geen ervan brak door. Ontgoocheld verliet hij naderhand de muziekscene.Hij had allerlei jobs zoals nightclub-eigenaar in Spanje bvb.., doch het verging hem niet goed meer.
    In 1991-1995 trok hij met Mike Pender's Searchers wel even enkele malen op pad , doch na een bedreiging van een persoon met een alarm-pistool ging hij voor 18 maanden achter de tralies en was het all-over.
    Zijn zwaar beladen leven ,vol alcoholuitspattingen eiste zijn onverbiddelijke tol en hij overleed in 2003 aan een levercirrose.
    Merkwaardig botste ik toevallig in juni 1966 op een E.P., die in Frankrijk werd uitgebracht  dat jaar met een 4-tal nummers. Ik kon toen niet weten dat die opnamen later zeer zeldzaam en gezocht zouden blijken te zijn...en velen er een dure prijs voor over hadden om die plaat af te kopen , wat ik niet deed.....
    Hierbboven dus de hoes ervan...ik ervaarde die songs als typische liverpool-beat, een nummer zoals "I'm The One She Really Thinks A Lot Of " klonk net alsof je The Beatles zelf aan het zingen hoorde : een tijdsdocument.

    10-11-2009 om 22:58 geschreven door Fabian

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    » Reageer (1)
    05-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ed Ames.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In deze herfstdagen ben ik begonnen met het bekijken van de populaire Amerikaanse TV-serie Daniel Boone op DVD's , die liep van 1964 tot 1970. Fess Parker gaf gestalte aan Daniel Boone, een western-pionier en werd hierin bijgestaan door zijn indianenvriend Mingo (Ed Ames).
    De nu 82-jarige Ed was ooit , samen met 3 broers, lid van de bekende groep The Ames Brothers.Deze  scoorden veel hits eind jaren 40 en de jaren 50, zoals Rag Mop(1950), The Naughty Lady Of Shady Lane (1954) of Melodie D'Amour (1957).... In 1961 ging deze bariton solo en nam een aantal succesvolle songs op.
    Het best kennen we hem van zijn nr 8 US hit uit 1967 :
    "My Cup Renneth Over".Nam ook bvb de Amerikaanse folkversie op van Leave Them A Flower (Laat Ons Een Bloem-Louis Neefs), een compositie van de Engelse Wally Whyton. Een hilarisch filmdocument tijdens  Johnny Carson's Tonight Show uit 1966 blijft onvergetelijk...het gooien met een Tomahawk.....
    Na 40 jaar deed Ed met zijn baritonstem nog even zijn meest populaire song uit 1967 over.

    05-10-2009 om 14:27 geschreven door Fabian

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (2)
    24-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Johnny Otis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Johnny Otis mag terecht worden aangezien als The Godfather of Rhythm and Blues.Wat die man ooit presteerde als scout en ontdekker bvb van ontelbare zwarte artiesten met muzikaal talent in de late jaren 40 en jaren 50 kent immers zijn weerga niet....opsommen zou me hier tever leiden.
    Als bandleider scoorde hij zelf behoorlijk wat hits, denk maar aan zijn Capitol-opnamen.
    Minder gekend was het door Johnny zelf ooit opgerichte platenlabel Dig gedurende 1956-1957. Onbekend talent werd hierop uitgebracht , groepen en solo-artiesten, terwijl hij ook zelf met eigen opnamen voor de dag kwam.
    In het begin van de jaren 90 werden deze , samen met onuitgebracht materiaal op cd uitgegeven op het Engelse Ace-label onder de titel The Dig Masters (volumes 1 tot 4).
    Het geeft perfect de R&B-scene uit die dagen weer.
    Toen ik mijn vriendin leerde kennen plaatste ik hiervan een onbekend ,sfeervol nummer op een cd, tussen pop-muziek door.
    En net zoals ik vond zij het een prachtig nummer, dat me zelf  met ietwat weemoed  aan die jaren 50 deed herinneren , de prille kindertijd...de radio-dagen : My Eyes Are Full Of Tears.(1957).

    Bijlagen:
    My Eyes Are Full Of tears.mp3 (2.5 MB)   

    24-09-2009 om 00:00 geschreven door Fabian

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    » Reageer (2)
    17-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pick 'Em Up And Shake 'Em Up.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In de late jaren 70 ging op Hilversum 3 het hardst beluisterde radioprogramma "De Rock 'n 'Roll Methode" van start, uitbundig gepresenteerd door Felix Meurders met fifties platenmateriaal ,samengesteld door Louis Smeets.Ik zat dus elke vrijdagavond aan de radio gekluisterd en nam tal van die uitzendingen op band.(het liep in totaal 293 uitzendingen).
    Tijdens één van die programma's kwam een fervent R&R-collector er de meest obscure en zeldzame platen uit zijn collectie  voorstellen. Ik weet nog dat daarin bvb nummers werden gedraaid zoals "Come On " (Wynn Stewart) en "Pick 'Em Up And Shake 'Em Up" (Cecil Mc Cullough). Het lag dan ook voor de hand dat dergelijke platen spoedig op mijn zoeklijstje kwamen te staan.
    Toen ik later een aankondiging las in het Engelse muziektijdschrift "Record Collector", dat dit laatste heruitgebracht werd in een beperkte oplage, was ik er als de kippen bij om 2 exemplaren te bestellen, kostte wat kost. Enkele Britse Ponden had ik er grif voor over.
    Nu nog zit deze 45t-platen, waarvan één ongespeeld in mijn bescheiden platencollectie.
    Cecil Mc Cullough with The Border Boys waren de uitvoerders van deze ene plaat die ze ooit hadden opgenomen en verschenen was op het Manco-label in Forth Worth (Dallas-Texas) eind 1960.De B-kant was wat blues-achtig, maar de A-kant dus een Rocker van het zuiverste water.
    De zware, joviale stem deed me enigszins denken aan The Big Bopper...Cecil zelf had trouwens tijdens een ongeval in zijn jeugdjaren drie vingers verloren van zijn rechterhand . In 2003 verscheen deze plaat onverwacht op een Buffalo-Bop CD. Sedert kort is deze nu eveneens komen opduiken op Youtube. Memories were made of this....

    17-09-2009 om 00:00 geschreven door Fabian

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (1)
    15-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Almost Eighteen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In de late jaren 50 was een groot deel van al wat enigszins muzikaal talent had op pop, rock en country gebied  gecontracteerd door RCA....met Elvis als boegbeeld.
    Helaas scoorde niet iedereen zijn  grootste hits voor dit platenmerk.Voor zangers zoals bvb Brook Benton of Roy Orbison werd dit even geen pluspunt in hun carrières.
    Een sessie voor RCA bracht voor Roy Orbison geen zoden aan de dijk en er werden amper twee singeltjes uitgebracht, in 1958 die compleet de mist ingingen.
    Almost Eighteen /Jolie was er èèn van.
    Een puike coverversie hiervan werd een paar jaar later op de plaat gezet door Jimmy Gilmer & The Fireballs voor het Dot-label. Deze instrumentale groep had reeds enkele hits gescoord, toen Jimmy gecontracteerd werd door Norman Petty en aan de groep werd toegevoegd .Na een LP met Buddy Holly-materiaal zorgden ze voor de bestverkochte plaat van 1963 met Sugar Shack.
    Hun uitgebreide bio/disco was interessant om in mijn muziekverzameling te worden opgenomen in een tijdperk dat net Beatlemania in Amerika voorafging.....





    15-09-2009 om 21:58 geschreven door Fabian

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    » Reageer (1)
    12-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bobby Peterson Quintet.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We halen er nog eens een instrumentaaltje bij...van een groep die het niet lang heeft uitgezongen.Van Bobby Peterson had ik nog nooit gehoord tot in 1966.Op Hilversum 3 liep een wekelijks kort radio-programma, dat ik met veel storing op de middengolf kon traceren en Studio Rock 'n' Roll noemde, het duurde telkens nauwelijks 20 minuten, maar zat volgestouwd met zeldzaam 50 's R&R materiaal.Ik diende vaak met het oor aan de radio gekluisterd te kleven wilde ik bepaalde uitvoerders kunnen opvangen tussen al het gekraak....en daar hoorde ik dan :" Love You Pretty ,Baby" : een vlotte vokale sax en piano-rocker uit 1959 van het Bobby Peterson Quintet.Drie jaar later kon ik het bewuste singeltje , dat verschenen was op het blauwe V-Tone label uit Philadelphia importeren vanuit Engeland.De groep bleek actief te zijn geweest van 1959 tot 1962 , toen ze ophield te bestaan, maar had in die tijd toch een 6-tal merkwaardige singeltjes voor dat label opgenomen.
    Een tweede instrumentaal plaatje vond ik toen ook terug met name : "Piano Rock" uit 1960. Het waren meestal de B-kantjes die het deden bij rockverzamelaars.Pas 3 decenia later  verscheen er een heruitgave van hun muziek op LP en nadien  in 1996 de CD : "Irresistable You".(Relic)
    Een kluifje dus voor de verzamelaars van oude rockers zoals ik.
    Het nummer : "The Hunch" werd destijds ook gecoverd door pianist Paul Gayton (van The Music Goes  'Round and  Round).Ook Bobby Darin coverde "Irresistable You" en bracht het uit als B-kant van zijn hit  " Multiplication " in 1962.Even terug in de tijd nu met  "Piano Rock".


    V-TONE 205 BOBBY PETERSON QUINTET   The Hunch / Love You Pretty Baby
    (a-side Billboard/pop #71)
    1959 US 
    QUALITY K 1985 BOBBY PETERSON QUINTET   The Hunch / Love You Pretty Baby 1959 CAN 
    V-TONE 210 BOBBY PETERSON QUINTET Rockin' Charlie, Part 1 / Rockin' Charlie, Part 2 1960 US
    TOP RANK 45-JAR-232 BOBBY PETERSON QUINTET The Hunch / Love You Pretty Baby 1959 UK
    V-TONE 214 BOBBY PETERSON Irresistable You / Piano Rock
    (a-side Billboard/pop #96 & r'n'b #15)
    1960 US
    V-TONE 217 BOBBY PETERSON QUINTET Been Savin' All My Love For You / Three Street 1960 US
    V-TONE 221 BOBBY PETERSON QUINTET One Day / Mama Get Your Hammer 1961 US
    V-TONE 226 BOBBY PETERSON QUINTET Smooth Sailing, Pt.1 / Smooth Sailing, Pt.2 1961 US
    GRAND 164 BOBBY PETERSON (same artist?) It's Been So Long, Baby / C.C. Rider 1961 US
    ATLANTIC 2152 BOBBY PETERSON Every Now And Then / Tell Me What You Gonna Do 1962 US
    JAMIE 1249 BOBBY PETERSON Love Or Misery / One Day 1963 US
    CENTAUR D-1991 BOBBY PETERSON Country Boogie Woogie / Like We Used To Do 19?? US
    SUE WI 342 BOBBY PETERSON Rockin' Charlie Part 1 / Rockin' Charlie Part 2  (reissue)   1964 UK
    SUE WI 346 BOBBY PETERSON One Day / Piano Rock  (reissue) 1965 UK
    COLLETABLES 1200  BOBBY PETERSON Irresistable You / Piano Rock  (reissue) 19?? US

    Bijlagen:
    Piano Rock.mp3 (2 MB)   

    12-09-2009 om 20:45 geschreven door Fabian

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    » Reageer (1)

    Archief per maand
  • 07-2015
  • 05-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 09-2014
  • 07-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 11-2013
  • 06-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 09-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Welkom bij De Vrolijke Bloggers

    Blog als favoriet !

    Laatste commentaren
  • Een aangename donderdag gewenst maatje (Nikki)
        op The Diamonds.
  • Fijne zatderdag blogmaatje (Nikki)
        op The Diamonds.
  • Wens je een aangename vrijdag blogmaatje (Nikki)
        op Nostalgie.
  • Lieve groetjes Nikki (Nikki)
        op The Diamonds.
  • Een fijne Kerstdag (Nikki)
        op The Diamonds.
  • Mijn favorieten
  • Betty
  • Plaatjes paradijs
  • Mandy
  • PETRA

  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    ria50
    blog.seniorennet.be/ria50
    Welkom bij blogtips

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!