Enkele Brechtse landbouwers overhandigden een eisenbundel aan het college van burgemeester en schepenen in de hoop dat de gemeente hun belangen mee zou verdedigen. Het gemeentebestuur van Brecht zegt dat het achter deze eisen staat en ondersteunt verder de landbouwsector met tal van andere acties.
Op 10 februari stelde Vlaams minister Schauvliege de nieuwe bemestingsnormen 2011-2014 voor. De Boerenbond vindt dat de nieuwe normen te ver gaan en dat sommige wijzigingen zelfs onuitvoerbaar zijn.
Nv De Scheepvaart verstevigt momenteel de oevers van het kanaal Dessel-Schoten. De jaagpaden lijden hieronder, maar worden achteraf vernieuwd. Ook de noodzakelijke baggerwerken van de oude waterweg komen stilaan in zicht.
Al enkele weken zijn arbeiders bezig om vanop een drijvend werfponton de volledige oever te vernieuwen. 'Om de 40centimeter wordt een nieuwe paal van stevig sparrenhout tot vier meter diep in de grond geboord', legt woordvoerster Paula Palmans uit.
Voor het kanaal zelf mag deze investering dan wel een goede zaak zijn, voor de jaagpaden -druk gebruikt door fietsers- is het dat niet. De zware machines die tijdens deze operatie ook op het droge ingezet worden, richtten al heel wat schade aan. 'Na elke nieuwe oeverversteviging worden de jaagpaden gerenoveerd', zegt Palmans. 'Momenteel vernieuwen we de jaagpaden in Brecht. Fietsers moeten er een omleiding volgen tot eind mei.'
Het kanaal Dessel-Schoten wordt niet alleen druk gebruikt door wielertoeristen, de jongste jaren varen er ook steeds vaker weer binnenschepen. De sector vraagt al langer om een uitdieping, want de vorige is al meer dan 25 jaar geleden. Momenteel kunnen schepen er alleen passeren wanneer ze niet al te zwaar geladen zijn, anders lopen ze vast. 'We gaan het volledige kanaal in het midden uitbaggeren, zodat we opnieuw overal een diepgang van 2,1meter kunnen garanderen. Dat zal het kanaal opnieuw geschikt maken voor schepen tot 600ton', aldus Palmans. 'De aanbestedingen zijn gebeurd. Het is nog wachten op de nodige vergunningen.'
Paula Palmans durft nog geen startdatum vooropstellen. Vast staat dat het uitbaggeren enkele jaren zal duren. ( Bron Jan Aumans. )
( bijvoeging op artikel van 5/03 ) Inzage in het dossier laat enkelecijfers zien.
Van school “ De Brug” tot administratief centrum zijn er nu76 parkeerplaatsen. Dit blijven er 76 na de werken. Van de brug over het kanaaltot aan bovenvermelde school zijn er nu 74 parkeerplaatsen. Hier verdwijnen er een 25 tal. Reden hiervoor is de aanleg van een fietspad links en rechts van de baan. ( geen dubbel zoals eerst was aangekondigd ). Voor voet-en fietspaden zijn er vaste normen die de maten bepalen. Wil zeggen dat de er geen plaats meer overblijft om parkeerplaatsen te hebben in de zone tussen kapper Goris en bank KBC. ( overkant straat ) Aan die kant van de Brugstraat zijn slechts enkele winkels gevestigd. Veiligheid van 2 scholen met 1000 kinderen is hier prioritair. Het gemengd fiets en voetpad in deze zone heeft dezelfde klinkerstructuur, maar is van mekaar gescheiden door inox tegels. Gemengd voet en fietspad is plaatsbesparend aangezien de straat zelf ook iets breder is dan nu om afrijden van spiegels te beperken. Om het verlies van parkings op te vangen, en de mogelijkheid te geven om te parkeren en te winkelen, komt er een blauwe zone.Bewoners zullen gebruik moeten maken van eigen garage.Ik herinner me nog dat VOOR verkiezing 2006 de heraanleg een grote prioriteit was voor iedereen die met deBrugstraat was begaan. Nu 2011, net voor de werken is er sprake van… laat het maar zoals het is !!!! Zonde.
De betonstrook zou lawaaihinder geven. Toplaag blijkt echter een soort fluisterbeton te zijn en geeft dus niet meer geruis danasfalt.Rode lichten (rem) die aanspringen op kruispunt kapper Goris lijken nutteloos, maar hebben als doel rood te worden… indien men te hard komt aangereden. Anders blijven ze groen.
Vele handelaars hebben in het verleden een eigen parkeerzone voorzien en zullen dus geen of weinig problemen hebben in de nieuwe Brugstraat. Op 21 maart geven de handelaars een infoavond in het Goorhof. Start 20h.
TIP: Nu middenstandsvereniging Vami terug uit de as is opgestaan kunnen we alleen hopen op een goede coördinering naar hun klanten toe. Bvb klanten lokken tijdens de werken met een korting, actie’s enz… Positief de toekomst tegemoet kijken en samenwerken voor kerstverlichting bvb.
Het gemeentebestuur van Brecht meldt dat jodiumtabletten gratis kunnen afgehaald worden bij de apotheker.
Door de aardbeving in Japan en de problemen rond de kerncentrales is het weer brandend actueel. Het gemeentebestuur informeert over mogelijke nucleaire ongevallen. 'Brecht ligt binnen een straal van 20 kilometer van de kerncentrale van Electrabel in Doel. De kans op een nucleair ongeval in deze site is miniem, maar niet onbestaande. Daarom is het belangrijk dat je goed weet wat te doen in zo’n geval. Het innemen van jodiumtabletten is één van de maatregelen die je aanbevolen worden in geval van een nucleair ongeval. Haal je gratis jodiumtabletten daarom af bij je apotheker', meldt het gemeentebestuur. ( Bron Neel Vermeiren Nieuwsblad )
De aangekondigde drinkwaterfonteinen in de provinciale domeinen en aan het fietsknooppuntennetwerk zijn zo goed als allemaal geplaatst door Pidpa. 16 zijn er nu al. De laatste 3 volgen dit jaar.
De provincie Antwerpen telt 2.750 kilometer goed aangelegde en bewegwijzerde fietspaden langs knooppunten. Goed voor 3.6 miljoen fietstochtjes per jaar. En daar krijg je natuurlijk dorst van. Tijdens en na je fietstocht kan een trappist of Dvel zalig smaken. Maar tussendoor doet ook een fris watertje wonderen. Daarom plaatste de provincie Antwerpen gratis drinkwaterfonteintjes langs het populaire knooppuntennetwerk. In Brecht is het drinkfonteintje geplaatst aan het Kanaal.
Pidpa, de provinciale en intercommunale drinkwatermaatschappij, plaatst en onderhoudt de drinkwaterfonteinen. Het initiatief past in de campagne ‘DrinkWater ', die leidingwater als een perfecte frisdrank promoot. (N.V. Nieuwsblad.be )
Rijkevorsel gaat samen met Brecht een jaagpad aanleggen tussen brug 8 en brug 9. Officieel zal dit een exploitatieweg worden voor de scheepvaart, maar ook fietsers zullen hier gebruik van kunnen maken. Het wordt een dubbelrichtingsjaagpad, gescheiden van de rijweg.
Op het traject komt ter hoogte van Colimetals een loskade. Het jaagpad wordt er plaatselijk omgelegd, afgeschermd en beveiligd door een vangrail. Het project wordt voor 40 procent gesubsidieerd door de provincie, 40 procent door het Vlaamse Gewest en nv De Scheepvaart betaalt de overige 20 procent. De ontwerpkosten vallen ten laste van de gemeente. (wlt nieuwsblad)
Burgemeesters willen overleg over bestrijding inbraken
"Deze week pakte de politie een man op die vijf diefstallen bij bejaarden had gepleegd. Het parket liet hem meteen vrij nadat zijn identiteit was genoteerd. Het ging om kleine criminaliteit, maar die wel voor trauma's zorgt bij die bejaarden", vertelt de Mechelse plaatsvervangende burgemeester Koen Anciaux.
Een rondvraag van uw krant leerde dat een heleboel burgemeesters dat soort verhalen hebben. "Dat demotiveert de politie en geeft burgers het gevoel dat justitie te lauw optreedt", zegt burgemeester Luc Aerts van Brecht. Daarom willen de burgemeesters een rondetafelgesprek met de minister van Justitie Stefaan De Clerck.
"Daar ga ik zeker op in", zegt De Clerck. "Vóór Pasen wil ik de eerste gesprekken doen. Burgemeesters staan met hun voeten in de realiteit, ik ga dus luisteren naar hun voorstellen. Zelf heb ik er ook een paar. Zo lijkt het me een goed idee om veelplegers in een brede context aan te pakken: met hulp van de gemeente, de school, de sportvereniging, bijvoorbeeld. Maar de burgemeesters moeten ook beseffen dat het gerecht tijd nodig heeft om zijn werk te doen." ( Bron: Benedicte Van Paeschen )
De bruggen over het kanaal Dessel-Schoten worden tegen eind 2012 vanuit Rijkevorsel bediend. Het beroep van brugwachter verdwijnt zo.
Aan sluis 1 in Rijkevorsel wordt volop gewerkt aan het centraal bedieningsgebouw. Tussen dit en twee jaar zullen de bruggen in Rijkevorsel, Sint-Lenaarts, Beerse en Turnhout geautomatiseerd worden. "Het gaat om een tiental bruggen", vertelt Willy Vandeurzen van nv De Scheepvaart. "Aan elke brug komen er camera's die de scheepvaart en het verkeer over de brug in het oog houden. Wanneer een schip nadert, legt het contact met het bedieningsgebouw dat dan de brug kan openzetten."
Brecht en St Job komen nog niet voor in het lijstje, maar ook hier werkt men aan automatisatie.
Brecht is de snelst groeiende gemeente van de Kempen. Op 1 januari 2011 telde de gemeente 27.797 inwoners. Dit jaar wordt de kaap van 28.000 inwoners bereikt. Uit prognoses blijkt dat Brecht in 2020 de kaap van de 30.000 inwoners bereikt. In 2010 werden 240 baby's geboren en kwamen 1.476 mensen in Brecht wonen. 1.302 inwoners gingen weg. Uit de bespreking van het ruimtelijk plan voor Brecht-Centrum door schepen D.D.Veuster blijkt dat het gemeentebestuur bekommerd blijft om de open ruimten. 'We kunnen wel voor inbreiding van het woongebied zorgen en ervoor waken dat de dorpscentra maximaal worden gebruikt. Toch behouden de centra groene accenten.' De verbetering van de mobiliteit in de Noorderkempen met het station dat in 2009 werd in gebruik genomen, maakt dat Brecht een aantrekkelijke gemeente blijft. (vw)
Winkeliers ontevreden over verdwijnen parkeerplaatsen bij heraanleg Brugstraat
De Brugstraat in Sint-Job krijgt na de zomervakantie nieuwe riolen en het wegdek wordt grondig aangepast. De heraanleg zint de winkeliers van de drukke handelsstraat niet, want zo verdwijnen er volgens hen te veel parkeerplaatsen. Nutsmaatschappijen zijn bezig met de voorbereidende werkzaamheden. Na de zomervakantie kan de aannemer aan het werk. Daardoor is de Brugstraat nog tot 26 maart een eenrichtingsstraat in de richting van de brug aan Sas 4 over de Schotense Vaart.
Eind augustus vorig jaar was er een infovergadering voor de bewoners van de Brugstraat. “Die werd pas georganiseerd nadat de periode van het openbaar onderzoek afgelopen was. We namen een advocaat onder de arm, die de gemeente wees op de fout”, zegt woordvoerder Luc Baeck van Elche Computers. “Er is nu een nieuw openbaar onderzoek, waarbij de bevolking bezwaren kan indienen. Dat kan nog tot 24 maart. We gaan zo veel mogelijk mensen mobiliseren.”
"Geen asverschuivingen"
Slager Patrick De Meulder wijst erop dat de huidige plannen die ter inzage liggen in het gemeentehuis, niet of nauwelijks afwijken van de oorspronkelijke. “Wij willen geen asverschuivingen, want daardoor verdwijnen veel parkeerplaatsen. We vragen niet meer dan de heraanleg zo uit te voeren dat er aan de huidige toestand niets wordt veranderd. Je kunt ook, om plaats te winnen, schuine parkeervakken maken.”
De winkeliers vinden het eigenaardig dat het asfalt in de Brugstraat op het gedeelte tussen basisschool De Brug en de aansluiting met de Hogebaan (waar basisschool Maria Middelares gevestigd is) vervangen wordt door een betonnen strook.
Rode rem
Luc Baeck: “Die zal veel geluidshinder veroorzaken. Daar komt bij dat er aan de pare zijde van dat stuk, en dus niet aan de kant van de scholen, een gemengde zone voor fietsers en voetgangers gecreëerd wordt die zich op dat traject in beide richtingen kunnen verplaatsen. De plannen maken ook gewag van een rode rem, een verkeerslicht dat op rood springt als je daar te snel rijdt. We zien er het nut niet van in, want de lichten komen aan de Korte Nieuwstraat en de Braakstraat, waar geen verkeer mag uitkomen op de Brugstraat.”
De winkeliers gaan rond met een petitie en vragen aan de bevolking om bezwaar in te dienen tegen de plannen. Infovergadering, 21/3, 20u, ’t Goorhof, Kerklei 18 (GVA)
Met plezier stellen wij u onze bosloop voor dewelke gelopen wordt op zondag 27 maart 2011 te Sint Job in 't Goor en nodigen wij u, uw vrienden of uw clubleden uit om deel te nemen aan dit recreatief sportief moment.
Sint Job in 't Goor is een gemeente vol natuurdomeinen. Onze loop trekt door erkende landschappen van bos, hei en water. Het parcours is hoofdzakelijk autovrij en onverhard. Iedereen kan deelnemen. Alleen, in groep, met het gezin, lid of geen lid van een sportvereniging. Iedereen is ook verzekerd. We hanteren een vrije start tussen 9u en 12u aan het sportcomplex van Clara Fey te Sint Job in 't Goor. Enkel aan de kidsrun is een wedstrijdelement verbonden. Deze start te 10u.
Mogen wij verzoeken om deze bosloop kenbaar te maken bij uw, familie, vrienden, leden.? Men geniet een korting van 1€ bij inschrijving via de website.
De nodige informatie kan verder gevonden worden op de flyer, onze website www.bosloopbrecht.be ,per email of op het telefoonnummer 0473/253.235.
Eindelijk start van de werken voor de op-en afrit te Brecht
Arbeiders starten op maandag 14 maart met de aanleg van de langverwachte ringweg rond Brechtcentrum. Burgemeester Aerts is blij dat de werkzaamheden eindelijk beginnen, want het dossier vlotte heel moeizaam.
De nieuwe ringweg in Brechtcentrum verbindt de Wuustwezelsteenweg met de Veldstraat, waardoor de dorpskern wordt ontlast van zwaar doorgaand verkeer. Tot de werkzaamheden hoort ook de aanleg van een nieuw op- en afrittencomplex. Ten laatste na de zomervakantie van 2012 moet de hele klus geklaard zijn. Het project bestaat uit verscheidene deelprojecten. Zo wordt dit jaar werk gemaakt van een ringweg vanaf de rotonde aan de Wuustwezelsteenweg tot aan de Veldstraat. De nieuwe weg gaat via een brug over de Oudaenstraat, de bestaande brug over de hogesnelheidslijn en bruggen over de E19. Deze ringweg krijgt één rijvak per rijrichting.
E19: Daarnaast is er de aanleg van een nieuw op- en afrittencomplex aan de E19. Het complex krijgt een ovonde boven de snelweg, waar de diverse op- en afritten en de ringweg op aansluiten. Als de werkzaamheden tot een goed einde zijn gebracht, wordt het bestaande open afrittencomplex aan de Bethovenstraat afgebroken.
Verbindingsweg: De aannemer maakt ook werk van een nieuwe verbindingsweg voor het nabijgelegen bedrijventerrein. Dat is een lokale weg van ongeveer 300 meter die de Veldstraat en de bestaande Ringlaan verbindt. Ten slotte komen er ook vrije fietspaden in de Bethovenstraat. Er passeren dagelijks om en bij de 11.000 voertuigen in het dorpscentrum. Zo'n ringweg komt de leefbaarheid van de bewoners en doorstroming van het verkeer ten goede". ( Bron GVA Jan Vorselmans )
De gastronomische huifkartochten in Brecht, Sint-Job-in-'t-Goor en Sint-Lenaarts waren de voorbije drie jaar een groot succes. Zo'n 1.300 mensen genoten van de heerlijke mix van gastronomie, toerisme en geschiedenis en waren heel enthousiast over het concept.
Groepen kunnen kiezen uit verschillende menu's: in Brecht uit 6 menu's, in Sint-Job-in-'t-Goor uit 6 menu's en in Sint-Lenaarts uit 2 menu's.
De huifkarren rijden op alle dagen van mei tot en met september, behalve op zondag en feestdagen. De tocht gaat zo veel mogelijk langs rustige, landelijke wegen. (vw)
Adel Kamel is volop bezig met het bouwen van een nieuwe woning aan de Tilburgbaan 135 in Brecht. Toen zijn overbuurman aarde op overschot had nam Adel de schenking graag aan. "Ik kan die grond goed gebruiken. Het toeval wilde dat hij juist daarin iets metaalachtigs aantrof, wat later een obus bleek te zijn. Omdat hij geen risico wilde lopen, aangezien de ontsteking nog zichtbaar was, belde hij de politie op, die hem adviseerde om contact op te nemen met Dovo".
" Vandaag hadden ze bij de dienst geen tijd om het tuig te vernietigen omdat ze nog ergens in de Ardennen zaten. Ik hoop dat die specialisten snel komen, want echt veilig voel ik me niet in deze situatie. Het was wel even schrikken, want het ding is toch zo'n veertig centimeter groot", aldus Adel.
Wally Schoofs, die zich al geruime tijd bezighoudt met de oorlogsgeschiedenis in Brecht vindt het niet ongewoon dat er in die streek een granaat uit de Tweede Wereldoorlog werd gevonden. "In die regio was er op 24 september 1944 een zware artilleriebeschieting door de Canadezen in hun poging om de Schotense Vaart over te steken en Sint-Job te bevrijden. Vermoedelijk gaat het om een granaat van een veldartilleriekanon." ( GVA )
Naar aanleiding van de vele inbraken kreeg ik de vraag van iemand die telefonisch is gecontacteerd om een alarm te laten plaatsen, en of hij zich zorgen moest maken over dit soort telefoontjes? Ik heb dit nagevraagd bij de politie en kreeg volgend antwoord:
Bij erkende firma's moeten de werknemers ook aan bepaalde voorwaarden voldoen oa een attest behalen en een bewijs van goed gedrag en zeden voorleggen.
U mag steeds aan de verkoper/leurder het erkenningsnummer van de firma vragen. Wanneer hij het dan in Keulen hoort donderen zou men al genoeg moeten weten en hem/haar danken voor het aanbod.
Er zijn ook firma's die werken met een call centrum die mensen opbellen en afspraken maken. Deze personen weten echter niets af van de technische kant. Om een goede alarm of camerabewaking te plaatsen moet de installateur alle kamers bekijken en in kaart brengen. Hou hier ook rekening mee. De erkende installateurs zijn verplicht om deze gegevens achter slot en grendel te bewaren.
Ik heb weet dat de firma Metasafe werkt met een call centrum of folders in wijken waar veelvuldig wordt ingebroken. Dit halen ze vermoedelijk uit de kranten. Ze spelen in op de schrik die de mensen hebben.
Wuustwezel/Brecht/Kapellen: De dieven die elke nacht ten noorden van Antwerpen boordcomputers met een ingebouwde gps uit auto's stelen, zijn ongrijpbaar. Vorige nacht zijn alweer vijf auto's opengebroken in Kapellen, Brecht (2), Zandhoven en Stabroek om vervolgens de boordcomputer uit te breken. "
De buurtbewoners in Gooreind worden stilaan radeloos van de inbrekersbende. Er valt zo weinig tegen te beginnen. De bende slaat 's nachts toe, kiest een auto die op de oprit staat en slaat een zijruitje in. Het brekend glas wordt in een deken opgevangen. Amper tien minuten later heeft de bende de boordcomputer uitgebroken.
Deze bende lijkt ongrijpbaar en dikwijls keren ze naar hun vroegere slachtoffers terugkeert".
Garagisten kennen het probleem, want elke week worden er auto's binnengebracht waar het dashboard is opengereten om de boordcomputer te stelen. Bij een garage in Schoten zijn de jongste twee weken ook al zes auto's met uitgebroken boordcomputer binnengebracht. Eén ervan was zelfs een demonstratiewagen waarbij de volledige middenconsole werd gestolen. ( Bron HLN )