Nieuws over Brecht en zijn deelgemeenten. Een fijne gemeente om in te wonen.
02-04-2011
Pad naast GB weldra open.
Het pad naast GB is weldra open. Vraag is aan aannemer doorgegeven om dit versneld te openen. GB heeft hier netjes op ingespeeld en heeft de bomen gesnoeid en of gekapt. Resultaat kan u op de bijlage zien. Mooi en breder dan vroeger. Eindelijk weer met de fiets een doorgang van Kerkhofstraat naar de Brugstraat.
Op de site waar later dit jaar de werken starten voor "De kapelakker" is men momenteel bezig met de bodem te onderzoeken. Dit heeft tot doel om eventuele archeologische vondsten bloot te leggen alvorens men hier woningen gaat bouwen. Ongeveer 12% van de gronden zullen worden opengelegd voor nader onderzoek. De foto in bijlage laat bvb een verkleuring zien die erop wijst dat hier vroeger een boom heeft gestaan.
Vandaag donderdag 31 maart om 19.30u geeft burgemeester-jurist Luc Aerts het startschot van de viering rond deze Brechtse rechtsgeleerde in het gemeenschapscentrum Jan Vander Noot in de Mudaeusstraat 9.
Daarna is er een lezing over Mudeaus door professor Jan Papy van de KU-Leuven, gevolgd door een woordje van Martine Slachmuylders namens de Geschied- en Oudheidkundige Kring voor Brecht en Omstreken. Daarna neemt fanfare Vlijt en Eedracht een muzikaal intermezzo voor haar rekening.
De eigenlijke inhuldiging van het beeld op het Gemeenteplein vindt plaats om 20.40u. Dat gebeurt met een muziekcantate uit 1865 gebracht door de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans Merksem. Daarna volgt een bezoek aan een Mudaeusexpo in het Kempisch Museum, Mudaeusstraat 2.
Geïnteresseerden kunnen de tentoonstelling gratis alle weekends bezoeken van 2 april tot 15 mei van 14 tot 17u. Groepen en scholen kunnen er na afspraak(03-313.97.79) ook in de week terecht.
Erfgoedwandeling: Wie nog meer wil weten over Mudaeus en de andere Brechtse humanisten kan deelnemen aan de erfgoedwandeling op 1 mei om 14u (start aan het Kempisch Museum). Inschrijven voor deze wandeling is verplicht bij de cultuurdienst, Gasthuisstraat 32 (03-660.28.30 of cultuurdienst@brecht.be). Bron: Jan Vorsselmans
De gebiedsgerichte studie van de Noorderkempen verloopt in drie fasen:
1. oriëntatie 2. onderzoek 3. actie
In de oriëntatiefase maakte de provincie een analyse van de bestaande verkeersstromen, de ruimtelijke structuur en de geplande ontwikkelingen in de regio. Ze doet dat op basis van bestaande plannen, studies en toekomstvisies. Mogelijke interpretaties, tegenstellingen en blinde vlekken worden daarbij zorgvuldig in kaart gebracht. Deze analyse is ondertussen afgerond. De oriëntatienota kun je downloaden op de webpagina van de Noorderkempen.
Het resultaat van de oriëntatiefase is het vertrekpunt voor de tweede fase waarin de provincie onderzoekt welke effecten de verschillende plannen op de regio hebben. We spreken hier over de onderzoeksfase.
De resultaten van dit onderzoek vormen tenslotte de basis voor de concrete ontwikkeling van de gebiedsgerichte visie met aandacht voor wonen, werken en leven. Die visie leidt in de laatste fase tot een actieplan dat in 2012 klaar zal zijn.
De oriëntatiefase leverde enkele belangrijke bevindingen op:
- Uit het overleg met de 14 gemeenten blijkt dat er een consensus bestaat over het gewenste fietsroutenetwerk. De verschillende gemeenten ondernemen hiervoor al veel acties. - Er bestaat een algemeen aanvoelen bij de betrokken gemeenten dat de regio kampt met een probleem van sluipverkeer. - Er bestaan ambitieuze plannen voor de ontwikkeling van het regionaalstedelijk gebied Turnhout. - De eigen ambitie van een gemeente om extra bedrijvigheid en wonen aan te trekken, botst soms met de zorg voor de verkeersleefbaarheid in de regio. - De effecten van infrastructuurmaatregelen van buurgemeenten zijn niet gekend.( Bron provant.be )
In Essen is gisteren het nieuwe wandelnetwerk Kempense Heide voorgesteld. Het is een wandelnetwerk van 530 kilometer door de gemeentes Brasschaat, Brecht, Essen, Kalmthout, Kapellen, Stabroek en Wuustwezel. De opening past in een project waarbij de provincie Antwerpen tegen volgend jaar twaalf wandelnetwerken wil hebben voor in totaal 4.000 kilometer aan wandelwegen. In de Kempense Heide zijn er 361 knooppunten, die aangeduid zijn met rood-witte borden. Met de overzichtskaart kunnen de wandelaars hun eigen traject uitstippelen zoals bij het fietsroutenetwerk. Het netwerk loopt onder meer door de natuurgebieden en parken van het Peerdsbos, De Uitlegger, de Essense en Wildertse Duintjes en de Kalmthoutse Heide. Op zondag 3 april is de feestelijke opeing voor het grote publiek in Stabroek en Wuustwezel.
Een doordachte projectstructuur zorgt ervoor dat alle belangrijke partners van nabij betrokken zijn bij elke stap in het proces.
Het dagelijks bestuur is in handen van de dienst Mobiliteit van de provincie Antwerpen. Deze dienst stuurt het planvormingsproces en de opvolging van de studie. Het dagelijks bestuur vormt samen met de beleidsverantwoordelijken van de betrokken gemeenten de stuurgroep. Hierin zetelen ook de vertegenwoordigers van het kabinet van de Vlaamse ministers van Mobiliteit en Openbare Werken, Ruimtelijke Ordening en Leefmilieu. De stuurgroep neemt strategische beslissingen en wordt voorgezeten door gedeputeerde Inga Verhaert.
Op sommige momenten stellen ze projectwerkgroepen samen bijvoorbeeld per regio of per thema. Zij werken de planvorming concreet uit. Ten slotte zijn er bilaterale overlegmomenten waarbij de provincie alle relevante belanghebbenden consulteert en informeert.
15.000is het aantal wooneenheden dat er in de Noorderkempen tegen 2020 bijkomt. Die zijn nodig om de toename van het aantal huishoudens in de regio op te vangen. Dat blijkt uit de provinciale studie ‘Onderzoek naar woontendensen en –behoeften binnen de provincie Antwerpen’, die de dienst Ruimtelijke Planning opmaakte voor de gedeeltelijke herziening van het Ruimtelijk Structuurplan Provincie Antwerpen (RSPA).
Prijsvergelijk tankstations in uw gemeente. Niet dat de verschillen zoooo groot zijn, maar goedkoper tanken is mooi meegnomen. Klik op onderstaande link en vervolgens op Brecht. ( bovenaan links maak je keuze tussen diesel, E95, E98 of LPG )
De Noorderkempen is een b(l)oeiende regio. Een regio die de komende jaren een belangrijke socio-economische groei zal doormaken. Tegen 2020 komen er maar liefst 15.000 wooneenheden en 370 hectare bedrijventerrein bij. Een evolutie die een aanzienlijke en onvermijdelijke impact op de regio zal hebben! Daarom werkt de provincie Antwerpen samen met de betrokken gemeenten en belanghebbenden een gebiedsgerichte visie voor de Noorderkempen uit. Een visie met aandacht voor mobiliteit, ruimtelijke ordening, economie en milieu.
Deze tekst informeert je over de ontwikkelingen in die gebiedsgerichte studie over de Noorderkempen.
De regio Noorderkempen ligt tussen de E19 en de E34 en kent mobiliteitsproblemen die tot ver over de gemeentegrenzen heen reiken. Op vraag van de gemeenten neemt de provincie Antwerpen het stuur in handen in de zoektocht naar een oplossing op lange termijn. Ze doet dat in een gezamenlijke ontwikkeling van een gebiedsgerichte visie over de Noorderkempen. De 14 betrokken gemeenten zijn Arendonk, Baarle-Hertog, Beerse, Brecht, Hoogstraten, Malle, Merksplas, Oud-Turnhout, Ravels, Rijkevorsel, Turnhout, Vosselaar, Zandhoven en Zoersel.( Bron provant.be )
De Koeistraat vormd een ontbrekende schakel in het fietsknooppuntennetwerk van de provincie Antwerpen. Daarom werd er onlangs, in samenspraak met Toerisme Provincie Antwerpen, besloten om er een nieuw fietspad in grijze beton aan te leggen. Dit is nu open en in gebruik.
Het nieuwe fietspad biedt een comfortabele verbinding tussen 's-Gravenwezel (dreef) en Sint-Job (Kristus Koning) voor de vele recreanten die gebruik maken van het fietsknooppuntennetwerk. De zandstrook naast het fietspad kan gebruikt worden door wandelaars en ruiters. ( Bron zoe )
In Sint-Job heeft een brand donderdagnacht schade aangericht aan een woning in de Renlaan. De oorzaak van de brand is nog niet bekend.
De brand ontstond in de garage en dreigde over te slaan naar de twee naastgelegen woningen. De bewoners van de drie huizen moesten worden geëvacueerd, niemand raakte gewond.De brandweer van Brecht kreeg hulp van de korpsen van Zoersel en Schoten om het vuur onder controle te krijgen. De garage is uitgebrand, ook de achterbouw van de getroffen woning liep schade op. De bewoners worden elders opgevangen. ( Bron De redactie.be )
Ruim tweehonderd aanwezigen volgden de informatieavond van het Agentschap Wegen en Verkeer over de aanleg van de tweede fase van de ring. Aannemer Besix krijgt slechts 475 kalenderdagen voor de aanleg van een nieuw op- en afrittencomplex aan de E19, de realisatie van het gedeelte van de ring tussen de rotonde aan de Wuustwezelseweg en de Veldstraat, de brug over de E19, de rotonde in de Veldstraat, de afbraak van de oude op- en afritten, de kokerbrug in de Oudaenstraat en de fietspaden in de Bethovenstraat. Er moet 220.000 m3 grond aangevoerd worden voor ophogingen. Dat betekent dat dagelijks honderden vrachtwagens zullen aan- en afrijden.
Maar de aannemer had ook goed nieuws. 'Er wordt een werfweg aangelegd vanuit de kmo-zone aan de Ambachtslaan tot in het hart van de werken. Dit vrachtverkeer komt dus niet door de Veldstraat en het dorpscentrum. Ook het verkeer op de E19 mag geen hinder ondervinden. Er blijven steeds twee rijvakken in beide richtingen beschikbaar. Wel zal gedurende twee weekends de E19 in één richting worden afgesloten voor de aanleg van de brug over de E19. Maar dan wordt het verkeer door een doorsteek in de middenberm geleid. Er komen voor deze werken dus geen omleidingen door de kern.'
Leefbaarheid. 'De werken zijn noodzakelijk voor de leefbaarheid van Brecht-Centrum en Sint-Job', zegt Pieter Jan Rijnwalt van het Agentschap Wegen en Verkeer. 'Nu rijden dagelijks 11.000 voertuigen door het centrum. Door het ontbreken van een oprit in Brecht slibt het wegennet naar Sint-Job dicht. Het is de bedoeling dat de derde fase tussen de Veldstraat en de Lessiusstraat vlug nadien wordt gerealiseerd.'
De aanwezige bewoners uit de Veldstraat, Hofstraat en Biest zijn heel ongerust. 'Wij vinden het onbegrijpelijk dat eerst de tweede fase wordt gerealiseerd. Eerst had men het gedeelte Veldstraat-Lessiusstraat moeten aanpakken. Nu gaat alle verkeer terecht komen in de smalle Veldstraat. Van daaruit gaat het terug naar de dorpskern en naar de Biest. Dit wordt een ramp.'
Burgemeester Luc Aerts begrijpt de bekommernis van de bewoners. 'We moeten echter tevreden zijn met deze investering. De situatie voor Sint-Job, dat nu alle verkeer richting autostrade opvangt, wordt onhoudbaar. Voor het kruispunt Veldstraat-Biest hebben we verkeerslichten aangevraagd. En de onteigeningen voor fase 3 zijn al gestart. We zullen blijven aandringen op een vlugge realisatie.'(Bron vw )
De buurtbewoners en de gebruikers van de Mieksebaan ergeren zich aan de erbarmelijke toestand van het wegdek. Vooral het stuk tussen de Andrélaan en Lakvenheide is in slechte staat. 'Dagelijks passeert hier heel wat verkeer, onder meer omdat het op- en afrittencomplex in Brecht al een hele tijd geleden afgebroken is. Door werken aan de ovonde op de Sint-Jobsesteenweg mag deze weg maar in één richting gebruikt worden. Daardoor is het verkeer omgeleid via de Mieksebaan.
Het schepencollege is zich bewust van de toestand. Schepen Peter Schrijvers zegt dat definitieve herstellingswerken niet kunnen gebeuren omdat Aquafin er rioleringswerken gaat uitvoeren. 'Er moeten nieuwe riolen aangelegd worden in de Mieksebaan, de Koekoeksdreef, Spechtendreef en andere straten van Rommersheide. Deze werken worden na het bouwverlof uitgevoerd. Toch willen we verhelpen aan de toestand. Gedeelten van de Mieksebaan zijn al aangepakt en ook in de omgeving van de Andrélaan gaan we de putten asfalteren.'
Schepen Schrijvers zegt dat ook het wegdek van de Albatrosdreef slecht is. 'Daar worden de rioleringswerken vermoedelijk pas binnen drie jaar uitgevoerd. Daarom gaan we het volledige wegdek herstellen. ' Ook in andere straten in de buurt zullen de ergste putten worden hersteld. ( Bron VW )
Zaterdag is het zover: om 20.30u nemen miljoenen mensen uit de hele wereld deel aan Earth Hour. Earth Hour ging van start in Australië in 2007 en groeide op 4 jaar tijd uit tot een globaal event met een record aantal deelnemers. In 2011 zijn er 131 landen op alle 7 continenten die deelnemen.
Duizenden steden en gemeenten doen een extra inspanning voor een leefbare planeet. Draag ook zelf je steentje bij door een uur lang alle lichten te doven!
Wat na Earth Hour?
Ook na je deelname aan Earth Hour kan je je blijven inzetten voor een leefbare planeet. Onderstaande tips kunnen je daarbij helpen:
- Schakel overbodige verlichting uit - Trek de stekker uit van apparaten die in stand-by staan - Gebruik spaarlampen - Zet de verwarming een graad lager - Schakel over naar groene stroom
Fotowedstrijd ‘Doe het in het donker’
Neem een foto met als thema ‘Doe het in het donker’, upload de foto, en maak kans op leuke prijzen van Canon. Je hebt nog enkele dagen de tijd om zoveel mogelijk stemmen te verzamelen en kans te maken op een fototoestel of printer van Canon. Of stem op de reeds ingestuurde foto’s en maak iemand anders gelukkig.
Omstreeks 15:00u op 15/03 werd aan een appartement bij een weduwe aangebeld. De man zei dat hij van Electrabel was. De bewoonster liet de man binnen waarop hij naar de facturen van Electrabel vroeg. De bewoonster ging deze halen en liet de persoon alleen in de keuken alwaar haar handtas stond. Ze overhandigde de facturen welke de man bekeek en uiteindelijk zei dat ze niet te veel betaalde. Hierop verliet hij het appartement. Later stelde de bewoonster vast dat er 100 Euro uit haar handtas was verdwenen.
Persoonsbeschrijving: jonge man, half de 20 jaar, kort zwart stekel haar, smalle lichaamsbouw, getaande huidskleur (richting Noordafrikaans) en drager van een blauw kostuum.
'Laat geen onbekende zomaar binnen! En zeker niet wanneer u maar alleen thuis bent.'
Elektriciteits-, watermaatschappijen, en dergelijke beschikken zelf over de nodige gegevens en komen dus zeker niet aan huis om uw facturen te controleren.
Het gebeurt soms wel dat bijvoorbeeld telefoon/gsm operatoren (Proximus, Base, ...) rondgaan om klanten te ronselen. Mogelijk vragen zij ook facturen om na te zien of ze geen goedkoper tarief kunnen aanbeiden. Indien u toch interesse hebt, laat de persoon dan aan de deur staan terwijl u deze sluit. Anders kan hij of zijn compaan nog vlug binnengaan.
U bent ten slotte baas over uw woning en laat binnen wie u wilt.
Enkele Brechtse landbouwers overhandigden een eisenbundel aan het college van burgemeester en schepenen in de hoop dat de gemeente hun belangen mee zou verdedigen. Het gemeentebestuur van Brecht zegt dat het achter deze eisen staat en ondersteunt verder de landbouwsector met tal van andere acties.
Op 10 februari stelde Vlaams minister Schauvliege de nieuwe bemestingsnormen 2011-2014 voor. De Boerenbond vindt dat de nieuwe normen te ver gaan en dat sommige wijzigingen zelfs onuitvoerbaar zijn.
Nv De Scheepvaart verstevigt momenteel de oevers van het kanaal Dessel-Schoten. De jaagpaden lijden hieronder, maar worden achteraf vernieuwd. Ook de noodzakelijke baggerwerken van de oude waterweg komen stilaan in zicht.
Al enkele weken zijn arbeiders bezig om vanop een drijvend werfponton de volledige oever te vernieuwen. 'Om de 40centimeter wordt een nieuwe paal van stevig sparrenhout tot vier meter diep in de grond geboord', legt woordvoerster Paula Palmans uit.
Voor het kanaal zelf mag deze investering dan wel een goede zaak zijn, voor de jaagpaden -druk gebruikt door fietsers- is het dat niet. De zware machines die tijdens deze operatie ook op het droge ingezet worden, richtten al heel wat schade aan. 'Na elke nieuwe oeverversteviging worden de jaagpaden gerenoveerd', zegt Palmans. 'Momenteel vernieuwen we de jaagpaden in Brecht. Fietsers moeten er een omleiding volgen tot eind mei.'
Het kanaal Dessel-Schoten wordt niet alleen druk gebruikt door wielertoeristen, de jongste jaren varen er ook steeds vaker weer binnenschepen. De sector vraagt al langer om een uitdieping, want de vorige is al meer dan 25 jaar geleden. Momenteel kunnen schepen er alleen passeren wanneer ze niet al te zwaar geladen zijn, anders lopen ze vast. 'We gaan het volledige kanaal in het midden uitbaggeren, zodat we opnieuw overal een diepgang van 2,1meter kunnen garanderen. Dat zal het kanaal opnieuw geschikt maken voor schepen tot 600ton', aldus Palmans. 'De aanbestedingen zijn gebeurd. Het is nog wachten op de nodige vergunningen.'
Paula Palmans durft nog geen startdatum vooropstellen. Vast staat dat het uitbaggeren enkele jaren zal duren. ( Bron Jan Aumans. )