En iemand vroeg mij wie ben jij? Ik antwoordde: ik ben Joop. dat is je naam zei hij maar wie ben je? Ik vertelde hem mijn beroep. Maar zei hij dat is je werk Maar wie ben jij? Ik gaf hem 1000 antwoorden, Maar hij bleef zijn vraag herhalen. Uiteindelijk gaf ik hem mijn laatste antwoord: Ik weet niet wie ik ben. Ga dan op zoek zei hij. Wat kon ik doen? Het negeren? Jomeij.
We spreken van wereldbeelden, we spreken van godsbeelden. Ontmoeten wij mensen elkaar wel echt of ontmoeten wij alleen de beelden die wij van hen maken? Mensbeelden ? Jomeij
Het pad dat we nemen zal voor iedereen verschillend zijn. De zoektocht naar waarheid heeft op een ieder van ons een verschillende uitwerking. Ik beschrijf alleen dat van mij. Jomeij
Keuzevrijheid? Ben ik vrij als ik moet kiezen?
Godsdienstvrijheid:met dank aan al die oorlogen in het verleden, met al dat geweld in het heden? Ook in de toekomst zal zich dit herhalen.Wij leven immers het verleden. Is dat vrijheid. Jomeij.
Eenzaamheid is een uitnodiging om te onthechten.
We hebben de Christelijke waarde ingeruild voor de waarde van de Euro.
Klimaatverandering schijnt niet aan God maar aan de mens te liggen.
Microkosmus en macrokosmus: Wat boven is ,is ook beneden;inzicht van de hermetische filosofie.
Uit de religie:Uit het onze vader; Uw wil geschiede, gelijk in de hemel alzo ook op de aarde.
Armoede is relatief zo sprak de minister van finaciën en hij flipperde vrolijk verder op zijn flipperkast.
Bijvoorbeeld door onbekende angsten
Agst is te lezen in de ogen.
Ook dieren kennen de doodangst
Democratie? Kennen wij niet.
Wij onderzochten of het volk een bindend referendum wil.99% zegt ja!! graag.
Zoeken naar waarheid.
het geheel is meer dan de delen.
07-04-2006
Verschillende visies.
Op zoek naar waarheid kwam ik in 1989 een schematisch overzicht tegen van Vera Chirer - Emöd. Zij studeerde cultuurfilosofie aan de Katholieke Universiteit Nijmegen en doceert filosofie en sociologie. In dit schematisch overzicht wordt het verschil aangegeven tussen het Westerse wereldbeeld ( dat primair de wetenschappelijke visie heeft ) en het Oosterse wereldbeeld ( dat primair de religie en de filosofie als visie hanteert.)
De Westerse denkrichting:
a. het bestaan van de werkelijkheid en de kennis daarvan is afhankelijk van het bewustzijn of de menselijke geest. Het kennende subject (de mens) en het gekende object (dat wat men ziet) hebben geen van elkaar onafhankelijk bestaan, maar zijn met elkaar verbonden;
b. de eigenlijke bron van kennis is de menselijke geest, ratio of verstand;
c. De mens of het kennende subject speelt een actieve en constructieve rol bij het tot stand komen van kennis. De mens of het subject is geen passieve toeschouwer maar een actieve creator;
d. De werkelijkheid - op - zich is voor de mens onkenbaar. Hij kan die werkelijkheid alleen kennen zoals die zich aan de mens, dankzij zijn "ken - apparaat" voordoet. Kennis is, mede hierdoor geen afbeelden, maar - vorm - geven, de werkelijkheid mede construeren. ( de maakbare wereld )
De Oosterse denkrichting:
a. er is een wereld, een werkelijkheid, kosmos die op zichzelf en buiten de mens bestaat, of anders uitgedrukt; er bestaat een objectieve werkelijkheid die onafhankelijk is van het denken, wensen, bedoelen van het kennende subject. Object en subject hebben dus een, van elkaar gescheiden bestaan;
b. de eigenlijke bron van kennis is de waarneming, die de werkelijkheid - op - zich onaangetast laat;
c. de mens of het kennende subject heeft een vrij passieve en receptieve rol bij het tot stand komen van kennis, hij is een toeschouwer die beelden ontvangt;
d. kennis is een soort afbeelding of weerspiegeling of kopie in het bewustzijn van de mens van een buiten de menselijke geest bestaande werkelijkheid - op - zich. Einde schematisch overzicht.
Toevoeging mijnerzijds; Zowel hun religie en filosofie zeggen daarbij dat het in feite zinloos is om de wereld in te delen en te analyseren. Daarbij bezitten zij al eeuwen -lang het "instrument" van de meditatie waarmee ze het hele proces van het geestelijk functioneren, in stilte in kalme en ordelijke toestand brengen, die wij in feite nodig hebben om een eind te maken aan de verdeeldheid van ons denkproces en de inhoud daarvan.
Aan de hand van het schematisch overzicht kon ik mijn ervaring uit 1984, en mijn latere ervaringen waarop ik nog zal terug komen, een plaats geven in een groter geheel. Zie ook onderstaand gedicht.
Het denken kan alleen fragmenteren, het kan de "heelheid"niet aan. Het denken schiet hiervoor te kort.
Vraag:nemen we de ware werkelijkheid wel waar of bestaat er nog een andere werkelijkheid? Lees hier later meer over op mijn blog.Jomeij.
Het denken schept verdeeldheid onder de mensen, het denken kan de heelheid, en de daarmee verbondenheid, van de mensen niet aan. Het denken veroorzaakt en schept immers alle grenzen. Niet alleen tussen de landen maar ook in die van de relaties en in de persoon zelf. Jomeij.
De honger en de armoede in de wereld wordt in stand gehouden door de armoede van de geest. Jomeij
Het leven is zo simpel, je hoeft het alleen maar te leven. Jomeij
Voor ons betekent VREDE alleen nog het ontbreken van OORLOG.
Moeten wij ons dan niet van de mens bevrijden?
Zij die menen dat de wereld en de kosmos een gescheiden bestaan leiden kennen zichzelf niet
De oorzaak van angst is vaak bekend.
De angst is angstaanjagend.
Heb lief al wat leeft.
Nee, wat is democratie?
Ook met politieke ruimte is er geen democratie.
Alle politieke partijen dienen stevig te worden opgesloten.