En iemand vroeg mij wie ben jij? Ik antwoordde: ik ben Joop. dat is je naam zei hij maar wie ben je? Ik vertelde hem mijn beroep. Maar zei hij dat is je werk Maar wie ben jij? Ik gaf hem 1000 antwoorden, Maar hij bleef zijn vraag herhalen. Uiteindelijk gaf ik hem mijn laatste antwoord: Ik weet niet wie ik ben. Ga dan op zoek zei hij. Wat kon ik doen? Het negeren? Jomeij.
We spreken van wereldbeelden, we spreken van godsbeelden. Ontmoeten wij mensen elkaar wel echt of ontmoeten wij alleen de beelden die wij van hen maken? Mensbeelden ? Jomeij
Het pad dat we nemen zal voor iedereen verschillend zijn. De zoektocht naar waarheid heeft op een ieder van ons een verschillende uitwerking. Ik beschrijf alleen dat van mij. Jomeij
Keuzevrijheid? Ben ik vrij als ik moet kiezen?
Godsdienstvrijheid:met dank aan al die oorlogen in het verleden, met al dat geweld in het heden? Ook in de toekomst zal zich dit herhalen.Wij leven immers het verleden. Is dat vrijheid. Jomeij.
Eenzaamheid is een uitnodiging om te onthechten.
We hebben de Christelijke waarde ingeruild voor de waarde van de Euro.
Klimaatverandering schijnt niet aan God maar aan de mens te liggen.
Microkosmus en macrokosmus: Wat boven is ,is ook beneden;inzicht van de hermetische filosofie.
Uit de religie:Uit het onze vader; Uw wil geschiede, gelijk in de hemel alzo ook op de aarde.
Armoede is relatief zo sprak de minister van finaciën en hij flipperde vrolijk verder op zijn flipperkast.
Bijvoorbeeld door onbekende angsten
Agst is te lezen in de ogen.
Ook dieren kennen de doodangst
Democratie? Kennen wij niet.
Wij onderzochten of het volk een bindend referendum wil.99% zegt ja!! graag.
Zoeken naar waarheid.
het geheel is meer dan de delen.
30-01-2007
Religie en Politiek (vervolg)
In mijn vorige stuk, " De Weg Van Christus", heb ik het gehad over de essentie, de ethische fundamenten van het Christendom. In dit stuk gaat het over de hedendaagse essentie de waarden van de politiek. Daarom geef is dit stuk de titel:
"De Weg Van De Vrije Markt"
Al in1927 merkte Kurt Tucholsky op: "In Europa zijn alleen de misdaad en het kapitalisme internationaal georganiseerd" Dat is helaas nog steeds een goede beschrijving van de situatie, hoewel daar bij moet worden opgemerkt dat communicatie en het financiële verkeer hier is bij gekomen. Het concept van de "vrije markt" is in de achttiende eeuw bedacht door de Engelsman Adam Smith, als mogelijkheid om alle landen en burgers in het kader van liberalisatie gelukkiger te maken. De socialisten en communisten hebben zich hier altijd tegen verzet, maar hun concept is uitgelopen op een droevige mislukking. De kerken hebben zich nooit wezenlijk verzet tegen de kapitalistische invloed, integendeel. Immers in 1967 verscheen de encycliek "Populorum progressio" ( de vooruitgang der volkeren) van Paus Paulus VI. Als waarschuwing werd toen al gezegd: ik citeer "Helaas is samen met de industrie een systeem ontstaan dat winst beschouwt als de eigenlijke motor van maatschappelijke vooruitgang, concurentie als hoogste economische wet, bezit en productie goederen als absoluut recht, zonder enige beperking en zonder enige overeenkomstige verplichting tegenover de maatschappij" En hij eindigt haast bezwerend: "Nog eenmaal moge er plechtig aan herinnerd worden dat de economie in dienst staat van de mens". Maar de woorden van de Paus werden door de kerk van de katholieken opzettelijk genegeerd. De kerk is haar macht en invloed allang kwijtgeraakt aan hogere machten zoals de vrije markt, dividend profijt en winstmaximalisatie, die het in de "kerk van het kapitaal" absoluut voor het zeggen hebben. Intussen steunen vrijwel alle regeringen ter wereld de "Vrije Markt" en komen de weinigen die daar nog niet aan toe zijn steeds verder onder druk te staan. Ook de Europese regering gaat, sinds 1988, uit van de liberale vrije markt politiek. Na de ineenstorting van het Oostblok, in Duitsland juchend begroet als die Wende, werden de laatste hindernissen opgeruimd voor de "global players", de internationale spelers in de vorm van multinationale bedrijven, en verkregen een niet eerder vertoonde vrijheid van handelen. Langzaam maar zeker wordt het doel, dat de wereld een grote handelzone moet worden, verwezenlijkt. De positie van de politici die deze bedrijven moeten controleren doet in veel opzichten lijken op die van artsen die een kankerpatiënt behandelen wiens uitzaaiingen niet onder controle te krijgen zijn. De wereld economie ligt allang niet meer in de handen van de politici maar in de handen van de internationale bedrijven. Er hoewel de politici het ons nog steeds willen doen laten geloven, geloven er intussen velen van hen er zelf niet meer in. Uit volkomen machteloosheid hebben de meesten zich er dan ook mee verzoend. De in partikulieren handen berustende macht van de economie is sterker als die van de staat, en is deze in vele opzichten al gaan overheersen. Ook in de zorg en de dienstverlenende sectoren ziet men intussen de zelfde tendensen ontstaan. Privatisering van het openbaar vervoer, van de energie markt, de zorg, enz. De methoden van het nieuwe liberalisme wordt bepaald door de wetten van het geld en zijn niet onderworpen aan enige controle van de staat of door enige ethiesche controle. Geld wil altijd meer geld verdienen: de rest, bijvoorbeeld mensen (materiaal), behoort tot de categorie "mee lopen". De Amerikaanse auteur Chales Derber gaat er vanuit dat de bedrijven met hun geldmentaliteit niet alleen ons dagelijks leven, maar ook onze algemene sociale verhoudingen en waardensystemen bepalen. In mijn waarneming is dit reeds langere tijd het geval. Het concept van de grenzeloze markt, dat de bedrijven de gelegenheid geeft tot efficiënte maar onmenselijke strategieën, wordt doorgezet onder de hoede van de zogenaamde G7. Duitsland, Frankrijk, Groot - Brittannië, Italiën, Japan, Canada ende V.S. (wordt vervolgt)
Het denken kan alleen fragmenteren, het kan de "heelheid"niet aan. Het denken schiet hiervoor te kort.
Vraag:nemen we de ware werkelijkheid wel waar of bestaat er nog een andere werkelijkheid? Lees hier later meer over op mijn blog.Jomeij.
Het denken schept verdeeldheid onder de mensen, het denken kan de heelheid, en de daarmee verbondenheid, van de mensen niet aan. Het denken veroorzaakt en schept immers alle grenzen. Niet alleen tussen de landen maar ook in die van de relaties en in de persoon zelf. Jomeij.
De honger en de armoede in de wereld wordt in stand gehouden door de armoede van de geest. Jomeij
Het leven is zo simpel, je hoeft het alleen maar te leven. Jomeij
Voor ons betekent VREDE alleen nog het ontbreken van OORLOG.
Moeten wij ons dan niet van de mens bevrijden?
Zij die menen dat de wereld en de kosmos een gescheiden bestaan leiden kennen zichzelf niet
De oorzaak van angst is vaak bekend.
De angst is angstaanjagend.
Heb lief al wat leeft.
Nee, wat is democratie?
Ook met politieke ruimte is er geen democratie.
Alle politieke partijen dienen stevig te worden opgesloten.