Inhoud blog
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    rijschool

    11-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

     

                                                           De dode hoek

    1.    De dode hoek is de ruimte rond het voertuig (groter bij vrachtwagen)  die de
    bestuurder niet kan zien waarin zich andere weggebruikers kunnen bevinden.
        - Vooral de dode hoek aan de rechterkant maakt het rechts afslaan bijzonder
           risicovol zelfs met goed afgesteld spiegels.

    2.    Gevaarlijke dode hoeken rond de vrachtwagen
        - naast de rechtse portier
        - voor de neus van de vrachtwagen
        - achter het voertuig
        - een rijstrook links of rechts van het voertuig

    3.    Het slechte zichtveld van de bestuurder is het resultaat van de typische bouw
    (hoge positie en de grootte van het voertuig) van een vrachtauto waarbij de motor
    zich vooraan onder de cabine bevindt.

    4.    Om de dode hoek zo klein mogelijk te maken moeten de spiegels goed afgesteld
    zijn.

    5.    Rijgedrag: tijdens het rijden moet men bij het uitvoeren van een zijdelingse
    verplaatsing(bv:bij file -of rijstrookverandering, links inhalen, links of rechts afslaan)
    herhaaldelijk naar links of rechts over de schouder kijken om een duidelijk beeld te
    hebben van de weggebruikers die zich in de onmiddellijke nabijheid van het voertuig
    bevinden.

    6.    Schets:

    11-11-2009 om 20:31 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

                        Achteruitkijkspiegels (1) “zijn de ogen rond je auto”

    1.    Algemeenheden

    - Goed ingestelde spiegels bieden een ruim zicht op het verkeer achter en
       langs de flanken van de auto
    - In elke buitenspiegel zit er nochtans een grote dode hoek. Dode hoeken
      (blinde hoeken) zijn de ruimtes rond een voertuig die de chauffeur vanuit
      de bestuurdersplaats niet kan waarnemen.
      Ongelukken vermijden is een kwestie van uitkijken

    2.    Hoe moet men de spiegels afstellen?
      - a. Beginnen: met een goede zit- en stuurhouding te nemen
        - .   - hoofd en romp recht: dit laat toe een beter gezichtveld links en rechts
                    (ruimere hoofdbeweging naar links en rechts). Gebogen lichaam =
                 smaller gezichtveld

                          -stuur: handen 10u10 of 9u15 stand : zonder dat de rug loskomt van de
                                     rugleuning
                          -de pedalen: helemaal kunnen induwen , benen licht gebogen
                          -de rugleuning: recht en schouders blijven in contact met de stoel
                  - b. Afstellen:
                       (1) - Linkerbuitenspiegel:
                               -foto
                              

                               -de spiegel naar buiten draaien tot men :
                                     -de zijkant van de wagen langs de binnenkant van de spiegel
                                      ziet (evenwijdig)
                                     -de achterdeurklink zit in het midden van de binnenkant van de
                                       spiegel
                                     -de spiegel zit dan in de rechte stand
                               -Opm:men heeft dan een maximaal zicht linksachter de auto
                       (2)-Rechterbuitenspiegel:
                               -foto

     

                               -de spiegel naar buiten draaien tot men:
                                     -de rand van de wagen langs de binnenkant van de spiegel
                                       (evenwijdig) ziet
                                     -de linkse achterdeurklink in het midden van de binnenkant
                                       van de spiegel zien
                                     -de spiegel zit dan in de rechte stand

                       (3)-Binnenspiegel:
                               -foto
                            

                               -de linkerkant van de achterruit komt gelijk met de linkerkant van
                                 van de binnenspiegel
                               -de onderkant van de achterruit valt met de onderkant van de
                                 spiegel samen
                               - de binnenspiegel zit in de horizontale stand
             

                      (4)-Een klein bollend spiegeltje:
                                 kan op de spiegels worden aangebracht dat een deel van de
                                 dode hoek opvangt ( later in artikel 3 :dode hoek)             
         

               
                

     




    09-09-2009 om 00:00 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

     

                        Retro-reflecterend  veiligheidsvest

                                        

             Sinds 01-06-2009 dient de veiligheidsvest verplicht aan boord te zijn.
              Een enkele veiligheidsvest volstaat.

             Gedragsregel : zie artikel 20-02-09      

    13-08-2009 om 16:41 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

     

                                       Anticiperend rijden  -techniek

    1.    Definitie:
      -  kijken zover mogelijk vooruit (de heersende verkeerssituaties) om
                  a. zoveel mogelijk van je snelheid te behouden, wat zuiniger dan acceleren
                      is
                  b. tijdig op fouten van andere weggebruikers te reageren
       -  Vele automobilisten gedragen zich als voetgangers en kijken maar een paar meter vooruit ( op de neus van de wagen )

    2.    Hoe kan men zover mogelijk kijken? Door:
    a. een goede zithouding in de wagen aan te nemen
            -zo heeft men een goed zicht op de weg
            -niet:aan het stuur hangen
                    tegen het portier leunen
                    doorgezakt of voorover gebogen
                                       maar:
            - de rug moet over heel de lengte tegen de bijna verticaal geplaatste rugleuning
              steunen ( ± 7cm afstand houden tussen hoofd en hoofdsteun)

          b. het hoofd  - recht te houden
                            - gericht naar de horizon
                     hou je blik op de weg

         c. de voorruit van de wagen , de buiten en de binnenkant, moet proper zijn,
           vooral in de winter ( vrij van ijs )
     
    d. niet te bellen tijdens het rijden ( GSM ), want dit vermindert de aandacht op
           het verkeer en leidt je af  en je fixeert je blik op één punt

           e. geen alcohol, drugs, sommige geneesmiddelen gebruiken  want       

           ze tasten het zicht aan :    

                          - verandering in visuele waarnemingen
                          - het gezichtsveld vernauwt
                          - aanpassingsproblemen bij duisternis
    f.slaperigheid (vermoeidheid) achter het stuur
               - oozaken: -te lang achtereen doorrijden
                                 -slecht of te kort slapen, stress, …..
               - gevolgen: leidt tot
                         - afname in alertheid
                         - minder efficiёnte informatieverwerking
                - te verwachten: verslechtering in de uitvoering van de rijtaak
                                                      dus ook in de
                                    kijktechniek en anticipatie
    g.. altijd voldoende afstand tot je voorligger te houden ( = goed gezichtsveld )
            de “ Tweesecondenregel “  toepassen “

    h. de verlichting van de wagen : de koplampen moeten in goede staat zijn
            zodanig de verschillende gezichtsvelden,van dichtbij tot veraf, duidelijk en
            helder verlicht zijn
    i. Goed zien: men moet beschikken over een goed zicht ( regelmatig door een
            oogarts gecontroleerd en eventueel een bril dragen )
    j. zorgen dat  je niet verblind wordt door de laagstaande zon of door de
           lichten van een tegenligger

    3.    Kijk ver vooruit. Je ziet wat er kan gebeuren.
    Kijk waar je rijden wilt en niet alleen naar je voorligger.
    Beweeg je ogen en je hoofd. Kijk voortdurend naar een ander punt,links,rechts,
     ver vooruit en dichterbij. Niet staren
    Rijstijl aan de omstandigheden aanpassen
    Denk altijd over wat zou kunnen gebeuren en mogelijke oplossingen zoeken

    4.    Defensief rijden en bestendig alert zijn

    13-08-2009 om 00:00 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

     

                                   Vermoeidheid (gevaarlijk tijdens het rijden)  

                                              

    1.    Gevolgen
        Wie vermoeid is, neemt minder goed waar doordat zijn concentratie
        daalt.
        Hij zal dan ook later en soms te laat reageren (reactietijd verdubbeld)
        Afstanden en de snelheid van de anderen schatten wordt moeilijker.
        Wie vermoeid is, heeft de neiging sneller te gaan rijden.

    2.    Vermoeidheidsverschijnselen : zijn duidelijk waarneembaar
       -prikkelende ogen
       -zwaar aanvoelende oogleden
       -geeuwen – spierpijn – spierstijfheid
       -slaperigheid

    3.    Oorzaken
       -langdurige lichamelijke of geestelijke inspanning
       -lange werkdag
       -lange tijd in dezelfde houding aan ’t stuur blijven zitten
       -motor-en rijlawaai
       -de trillingen en de schokken
       -hitte, onvoldoende verluchting, verontreinigde lucht
       -geneesmiddelen tegen verkoudheid, hoest,,,,,,,,,
       -drugs, alkohol

    Oplossingen

       - aan een lange tocht uitgerust beginnen
       - om de 2 uur stoppen (een pauze nemen)
       - veel water drinken, iets licht eten
       - tussen 13 en 15 uur en tussen 2 en 5 uur : is men minder alert en
         minder waakzaam (gevaar voor slaperigheid)

    Opgelet
                 Bij tekenen van verminderde waakzaamheid en
                                                                slaperigheid
                         moet men zo snel mogelijk stoppen.

        

    23-07-2009 om 17:32 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

     

                        Voorzichtigheid aan en op kruispunten

     

     De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn
    ten einde alle ongevallen te voorkomen.
        Betekenis:
            - vertragen :geleidelijk (snelheid aanpassen) desnoods stoppen
            - anticiperen: -ver vooruit kijken ten einde de risicosituaties te
                                    ontdekken en ingrijpen in geval van

    1.    Het kruispunt naderen ( met beperkt zicht)
            - de voet gereed boven het rempedaal houden
                   - dit laat toe sneller te reageren voor een plotse hindernis :          
                         - als u iemand die voorrang heeft te laat opmerkt
                                                         of
                         - als een van links komende bestuurder u niet opmerkt
                           heeft
            - kijktechniek: eerst naar achteren, dan naar links, dan naar rechts

    -       eerst naar achteren: ( als je nog ver van het kruispunt bent)
       om te zien waar de achterliggers zich bevinden en hoe
       snel ze rijden

    -       dan naar links :
       omdat vandaar het verkeer komt waarmee u het eerst in
       botsing kunt komen

    -       dan vooruit :
        kan je veilig oversteken ?

    -       dan naar rechts
        van waar het verkeer komt dat van u voorrang moet krijgen

    3 Kruispunt vrij: dan alleen : aarzel niet
                           - versnellen
                                    en
                           - het kruispunt oversteken en ontruimen

    4 Past hetzelfde rijgedrag toe op een kruispunt met verkeerslichten ( in geval een
        bestuurder door rood zou rijden)                                          


    07-07-2009 om 14:39 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

     

                                Dubbel voorzichtig in het verkeer

                   -voorzichtig: (anticiperen) rekening houdend met wat kan gebeuren;
                                        behoedzaam    
                    - dubbel     : (extra,uiterst) boven het gewone

       De bestuurders moeten dubbel voorzichtig zijn teneinde elk ongeval te voorkomen:

          1.bij het naderen van:
                            -voetgangers (kinderen,ouderen,personen met een handicap
                            - fietsers en bromfietsers (kinderen,bejaarden)
                            - een voertuig voor schoolvervoer

                                                                   
                             - een oversteekplaats voor voetgangers en fietsers

                                                                            
                             - een spoorwegovergang

                                                                                                                                                                                                                                                 
                             - een verhoogde inrichting

                                                              
          2.ten aanzien van:
                              - kinderen binnen de erven en woonerven

                                                                                     
                              - kinderen in speelstraten

                                                              
                              - kinderen op wegen voorbehouden voor voetgangers, fietsers en ruiters

                                                                                             

          3.bij het voorbijrijden van een oranjegeel knipperlicht  (het wijzigt de voorrangsrege-
                                ling niet)

          4.bij het oprijden van een kruispunt (ook voor de bestuurders die voorrang hebben)

          5.bij het inrijden van een wegversmalling                                  

                                                                                      
          6.op bruggen, op-en afritten (autosnelwegen)

                                                                                                                                             
          7.op autowegen ( kruispunten en verkeerslichten)

                                                                          
          8.op plaatsen met veel wind , schaduw (ingang tunnel)
             bij mistig weer                                                

          9.op het ogenblik dat men ingehaald gaat worden indien men voor een hindernis
             moet uitwijken                       

         10.als een tegenligger halsstarrig weigert het grootlicht uit de schakelen

         11.bij in-en uitstappen van een voertuig

                                                           
                                       

         

    16-05-2009 om 20:37 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

      Om defensief  (preventief) te rijden, wat moet men zeker doen ? (4)

     

       1. Betekenis : een offensief tegen ongevallen
       2. Waarom  ?: om ,op een openbare weg, ongevallen te voorkomen
       3. Wanneer ?: zodra men een voertuig in beweging brengt en dit voortdurend
       4. Hoe ?        :
             a. door voldoende afstand te houden tot de voorligger, ook bij het voorbijrijden

                 en inhalen.
             b. door de snelheid aan de omstandigheden , waarin men zich bevindt , aan te
                 passen.
             c. door de foutieve gedragingen van de andere weggebruikers te zien en voorzien
                 om tijdig te kunnen reageren.
             d. door te denken over wat zou kunnen gebeuren en mogelijke oplossingen te
                 zoeken.
             e. door zover mogelijk vooruit te kijken , kan men vaak voorspellen wat men
                 verderop in het verkeer kan verwachten. Zo kan men dan veelal rustig en veilig
                 reageren zonder bruusk te moeten remmen.

       5. Een voertuig besturen is een full-time bezigheid die andere handelingen uitsluit
              zoals: GSM gebruiken, GPS regelen, documenten lezen, maaltijd gebruiken…..
             Die neven en bijkomende activiteiten zullen uw verkeerinzichtelijk handelen
             versnipperen.

        6.   De verkeersregels  respecteren zal de bestuurders voor ongevallen behoeden.

        7. Anticiperen en hoffelijk en verdraagzaam rijden.

        8. Wees altijd in staat te sturen.

       

     

     

    28-04-2009 om 19:21 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

                                                      Veiligheid

     

    1. Verkeersveiligheid = veilig verkeer = de anderen niet in gevaar  brengen

                                      Uitleg: bevordering van veiligheid van weggebruikers door
                                                 een veilige omgeving, regelgeving gericht op veilig-
                                                 heid en gedragregels in het verkeer.

          2.  Veiligheidsafstand  
                                                               
                                    - afhankelijk van de snelheid moeten de bestuurders tussen
                   hun voertuig en de voorligger een voldoende veilige afstand  houden
                   zodat ze tijdig kunnen stoppen bij een bruuske vertraging
                                    - aanbevolen vuistregel: de minimumafstand zou moeten
                   gelijk zijn aan de helft van de snelheid
                            Vb: snelheid 50km/u : afstand : 25m
                                                 90km/u :      “      : 45m
                            Opm: 45m = afstand tussen 2 verlichtingspalen op de autosnelweg

           3. Veiligheidsgordel

                                                                      
                                    - de veiligheidsgordel en de bevestigingssystemen moeten op
                   correcte wijze gedragen en gebruikt worden
                             - kinderen kleiner dan 1,35m moeten vervoerd worden in een
                               aangepast kinderbeveiligingssysteem
                             - vanaf 1,35m : moeten ze meereizen in een kinderbeveiligings-
                                systeem of de gordel dragen 

                             - aangepast systeem :
                                        - een babyzitje achterin ( tegen de rijrichting in) , een kinder-
                                          zitje of een verhogingskussen.

            4. Veiligheidsvest

                                                                         
                                     op autosnelwegen en autowegen moet de bestuurder van een
                     pechvoertuig een retro-reflecterende veiligheidsvest dragen zodra hij
                     zijn voertuig verlaat.                   

    21-04-2009 om 11:24 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

                        Hoe moet de parkeerschijf gebruikt worden?

    1. Wie?:
          De bestuurders van auto  (ook vrachtwagen, autobus)

    2. Waar?:
        - In een zone met beperkte parkeertijd  ( blauwe zone)

                                       

        - Op plaatsen met borden E5,E7 of  E9a tot g aangevuld met een
          onderbord met een afgebeeld parkeerschijf

                                                 

     

    3. Reglement:
         - Op een werkdag (zaterdag inbegrepen)

         - Van 0900 tot 1800 uur
         - Maximum parkeerduur: twee uur  (tenzij anders aangegeven)

     

    4. Hoe?:
         - Op de binnenzijde van de vooruit plaatsen
         - De aanduiding van het uur of van het halfuur volgend op de
           aankomst doen verschijnen
              Opmerking: de bewonerskaart en de speciale kaart voor
               gehandicapten mogen de parkeerschijf vervangen.    

    5. Opmerkingen/
         - Bij het verstrijken van de parkeerduur: parkeerplaats verlaten
         - Verboden onjuiste gegevens op de schijf  aan te brengen
         - Gegevens op de schijf: niet wijzigen voordat het voertuig de
           parkeerplaats heeft verlaten

    6. Niet verplicht:
         - Voertuig geparkeerd voor de inrij van een eigendom
         - Aanhangwagen, oplegger, caravan.

     

    25-03-2009 om 11:14 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

                                       Weet u dat,

    1. buiten de bebouwde kom een vrachtwagen van meer dan 3,5T op een openbare
        weg waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat: een
        brommer, een bromfiets, een voertuig met meer dan 2 wielen of een gespan niet
        mag inhalen behalve tussen de borden F107 en 109.

     

                           F107

    2. niettegenstaande alle spiegels die een vrachtwagen gebruikt: de blinde hoek aan
       de rechterzijde niet helemaal uitgeschakeld is. Zorg altijd dat u de vrachtwagen-
       bestuurder in zijn spiegel ziet. Dan kan de bestuurder U ook zien.

     

     

    3. bij een richtingverandering de achterzijde van een vrachtwagen of een aanhang-
       wagen uitzwenkt. Ze kan een zijdelingse beweging van tenminste 1m maken.
      Wees dan aandachtig, houd de achterzijde van het voertuig in her oog en blijf op
      afstand.

     

    4. buiten de bebouwde kom de voertuigen met meer dan 7,5T of langer dan 7m
       onderling een afstand van ten minste 50m moeten houden.

     

    5. een bestuurder van 18 jaar, met een getuigschrift van vakbekwaamheid een
       vrachtwagen met meer dan 7,5T mag rijden.

     

    6. de vrachtwagen met heringesneden of heropgegoten banden mag rijden. Dit
        is verboden voor personenwagens.

     

    7.het blustoestel mag niet ouder zijn dan 6jaar .Het moet op een opvallende en
      gemakkelijk te bereiken plaats.

     

    8. een snelheidsbegrenzer verplicht is op de vrachtwagens met meer dan 3,5T.
       Ze beperkt  hun snelheid tot 90km/u.

     

    9. een vrachtwagen 3 à 4 remsystemen heeft:
                - bedrijfrem: luchtdruk
                - retarder:     hydraulisch of electrisch
                - lastafhankelijke remkrachtverdeler
                - ABS: antiblokkeringssysteem: verhindert de neiging tot blokkering
                            van de wielen zodat het voertuig zijn stabiliteit  behoudt en
                            controleerbaar.blijft.
                - antislipregeling: verhindert het doorslippen van de aangedreven
                                             wielen bij het optrekken en bij het rijden op een
                                             glad wegdek = betere stabiliteit

     

     

     

     

     

     

     

    10-03-2009 om 12:08 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

                            Het dragen van de retro-reflecterende

                                         veiligheidsvest

     

      De bestuurder van een pechvoertuig (na een ongeval of bij
      defect) die stopt op een autoweg :

                                 moet een retro-reflecterende veiligheidsvest
                 dragen,

                                 zodra hij zijn voertuig verlaat

     

                                                                            

       teneinde de nodige maatregelen te treffen om de veiligheid  van
       het wegverkeer te waarborgen (vier pinkerslichten en gevaar-
       driehoek)
                     Deze verplichting geldt alleen voor de bestuurder ,
                     zowel overdag als ’s nachts.

    De passagiers nemen bij voorkeur plaats achter de vangrail en dragen
     zo mogelijk eveneens  een retro-reflecterende veiligheidsvest.

       - heldere gekleurde kleren      :      zichtbaar tot  50m
       - retro-reflecterende kleding   :             “         “   150m

        - stopafstand van een voertuig tegen 90km/u:
                          - op een droge weg;     70m
                          - op een natte weg :      88m

     

                   Wie reflecteerd wordt tijdig gezien
                    Wie tijdig wordt gezien, is veilig.

    20-02-2009 om 11:04 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

                             Starten met hulpaccu’s

     

    1.Accu’s: - losse hulpaccu  of
                    - met behulp van een ander voertuig met
                      draaiende motor( starten na aansluiting kabels)

    2. Controle: - accu’s: dezelfde spanning  en
                                          “         capaciteit  hebben

                        - startkabels

    3.Aansluiten: parallel

           a. de (+) pool van de slechte accu met de (+)
               pool van de hulpaccu
           b. de (-) pool van de hulpaccu aan het koetswerk
               van het voertuig met slechte accu
           c. start de motor van het voertuig met hulpaccu
           d. start vervolgens de motor van het voertuig met

               de lege accu

    4. Opmerking: de pluspool (+) is dikker dan de minpool

    10-02-2009 om 11:41 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

                Het naderen van een oversteekplaats voor voetgangers

    -          zebrapad-


    1. Aankondiging
      
          a. Borden
           
                  - A21:
       A21
                                            -gevaarsbord:  staat – rechts van de baan
                                                                                - op ongeveer 150m voor de
                                                                            gevaarlijke plaats

                  - F49: F49
                                            -duidt de plaats van het zebrapad aan

          b.Wegmarkering:
                               

                                                        

                                     -wordt afgebakend door evenwijdig met de as
                      van de rijbaan getrokken witte banden.
       2.Onze houding.
           a. de bestuurder(fietser,bromfietser,motorrijder,auto,
               vrachtwagen,bus) mag een oversteekplaats voor
                voetgangers slechts met matige snelheid naderen.
            b. de bestuurder moet voorrang verlenen aan voet-
                gangers (ook personen met een handicap) die zich
                erop bevinden of op het punt staan (aan linker-
                of rechterkant van de weg) zich erop te begeven.
                (ook bij links of rechtsafslaan)
            c. het is verboden een bestuurder (brommer,motorrijder
               of een voertuig met meer dan 2 wielen) in te halen die
               een zebrapad nadert of ervoor stopt(plaats waar het
               verkeer niet wordt geregeld door een politieagent of
               door verkeerslichten)
               Het zicht naar voor is belemmerd.
       3.Opmerkingen
            a. Voetgangers zijn in ’t donker en bij regenweer niet
                altijd goed zichtbaar al denken zij van wel (zij zien jou
                wel) Bij duisternis extra aandachtig zijn want de voet-
                gangers dragen zelden opvallend kledij.
          b.   Wij moeten de voetgangers respecteren. Wij zijn ook
                 regelmatig voetgangers.

               

    06-01-2009 om 16:35 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

                    Welke voornaamste onderdelen van de wagen beïnvloeden je remafstand ?

    De remafstand kan langer zijn als zekere onderdelen van de wagen versleten en niet goed
    onderhouden zijn.
    1. De banden: (tubless: zonder binnenband) :enig contact met het wegdek
                             - slijtage: groeven minder dan 1,6mm
                             - spanning: te laag of te hoog
                             - uitlijning: niet korrekt
                             - Bij koud weer : rubber wordt harder=minder grip (eventueel  winterbanden
                               gebruiken) want het raakvlak verkleint (temperatuur minder dan 7graden)
         Gevolgen:     - risico’s op watergladheid groter
                                - minder grip op het wegdek
                                - slijtage groter
                                - verbruik neemt toe
                                - warmt sneller op
                                - risico groter op klapband
                                - slechte wegligging en rijcomfort

       2. De schokdempers en de vering: (zorgen ervoor dat de banden maximaal in contact blijven
                                                                       met het wegdek)
                         Slechte werkende of versleten : -le
    kkage
                                                                      - koetswerk na een druk op een hoek van het
                                  koetswerk deinend naar omhoog komt
           Gevolgen
    : - de wielen springen van het wegdek
                               - de wegligging wordt slechter
                               - als men remt, blokkeert een omhoog gesprongen wiel onmiddellijk
                                 en het zal de auto scheeftrekken als het opnieuw in contact met
                                 het wegdek komt
                               - trillingen in het stuur

         3. De remmen: (moeten in goede staat zijn)
                           - rem- bokken en schoenen versleten(slechte contact met remschijven
                              of remschoenen)
                           - te weinig remvloeistof in het reservoir
                           - lucht of water in de remleidingen
                           - te veel speling op de rempedaal
                           - remleiding in slechte staat
                           - remschijf slecht geventileerd
              Gevolgen:- slechte werking van de remmen zal een langere remafstand
                                   veroorzaken.

          4. De stoplichten
                          Gloeilampen (een gloeidraad die licht opwekt) geven hun maximale
                          lichtsterkte pas na ongeveer 200milliseconden terwijl led-verlichting
                         (stroom door een transistor ontstaat licht) na amper 1millisecond.
                         Wie een voertuig met led-verlichting volgt kan sneller reageren op
                         een noodstop. Bij 120 km/uur betekent dat men over 6,60m meer
                         remafstand tot het voertuig beschikt

               5. Rijgedrag:
                         Alert zijn en anticiperen (iets doen) op een mogelijk gevaar:

                      Gevolgen: reactietijd en remweg korter 

     

                                                

    08-12-2008 om 19:27 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

                   Wat doen bij een verkeersongeval (verplichtingen) ?
                                 3.Eerste hulp ……..EHBO

    1.Men is verplicht  de gewonden te hulp te komen
    2. Het is belangrijk de bevoegde hulpdiensten via Tfnr: 100,112,praatpaal zo snel mogelijk te
        waarschuwen . Te vermelden: -de aard en de plaats van het ongeval
                                                                - het aantal slachtoffers
             en bijkomende informatie:
                    - er zitten personen gekneld in de wrakstukken
                    - de gewonde reageert niet meer
                    - er zijn voertuigen met giftige stoffen bij betrokken…..
     3. Slachtoffer(s) uit de wagen halen:
                     - als er brand of brandgevaar is
                     - op een drukke weg (s’nachts of bij mistig weer)
                     - naar een veilige plaats brengen (indien absoluut nodig)
            maar: een slachtoffer van een ongeval kan men beter niet verplaatsen
     4. Reacties:
                      - het slachtoffer met een deken of een jas dekken
                      - geen drinken aan een gewonde geven
                      - de helm van een motorrijder niet afnemen
                      - kleren die vuur hebben gevat : met een deken afdekken of hem in
                         het zand rollen
                   - slachtoffer bloedt uit een wonde:
                              - dichtdrukken met een steriele verband, een zuivere zakdoek of handdoek
                                 om bloedverlies te beperken
                    - Ademhalingsmoelijkheden:
                              - kledingstukken losmaken
                              - kijken of er geen voorwerpen de mondholte afsluiten
                              - het hoofd voorzichtig achterover kantelen(hals ondersteunen met een hand)
                     - Slachtoffer ademt niet meer:
                              - mond-op-mond beademing toepassen tot de persoon zelf weer ademt
                     - Als het hart stilstaat:
                              - Onmiddellijk met  hartmassage (2x) samen met kunstmatige ademhaling(15x).
                                 Iemand anders kan helpen of overnemen
      5.In afwachting van de komst van de ziekenwagen en politie:
                              - slachtoffer blijven controleren
                              - veiligheid van de plaats
                              - doorgang vrij voor de ziekenwagen
      6. Cursus over eerste hulp (EHBO) bij het rode kruis kan iedereen volgen
      7. Zorg eerst voor je veiligheid tijdens je optreden     
                        
      

           

    26-11-2008 om 11:34 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

                         Wat doen bij een verkeersongeval ? (verplichtingen)

    2. Met lichamelijk letsel ( gewonden en doden )
           a. ter plaatse blijven (niet wegvluchten) , uw naam en adres achterlaten om de
                hulp- en politiediensten te gaan waarschuwen
           b. de nodige maatregelen nemen om de veiligheid van het verkeer te verzekeren
                ttz. – beletten dat er wordt gerookt in de omgeving van het voertuig (brandstoflek)
                      -  men mag – de voertuigen laten staan op de plaats waar ze na de botsing
                                           staan
                                         - de voertuigen ook verplaatsen , zelfs voor de komst van de politie                                  ( op een autosnelweg bij nacht of mist om nieuwe ongevallen te                                        voorkomen)
                      - als de voertuigen voor de weggebruikers een hindernis vormen:
                                          - veiligheidsvestje aantrekken bij verlaten van het voertuig
                                          - alle richtingsaanwijzers aanzetten
                                          - de gevarendriehoek gaan plaatsen
           c. de gewonden te hulp komen en de eerste hulp toedienen ( verbandetui )
           d. de hulpdiensten waarschuwen via Tf nr: 100 of 112. De politie moet ook ter
                plaatse komen om de nodige vaststellingen te doen . Als de politie niet binnen
               een redelijke tijd kan bereikt worden, moet men het ongeval binnen de 24 uur
               gaan aangeven.
           e. het aanrijdingsformulier invullen.

    18-11-2008 om 19:41 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

               Wat doen bij een verkeersongeval ? ( verplichtingen )

     

    1. Met stoffelijke schade  (  blikschade ) ( kalm blijven)
            a. men moet ter  plaatse blijven voor de vaststellingen

            b. de veiligheid van het verkeer verzekeren om verdere ongevallen
                te voorkomen:
                     - de vier pinkers aansteken
                       - indien mogelijk de voertuigen onmiddellijk verplaatsen ( na de stand
                        van de auto’s met krijt af te tekenen of een foto van de plaats van het
                         ongeval te nemen) waar stilstaan en parkeren toegelaten is.
                      - als verzetten niet mogelijk is:
                               - retro-reflecterend veiligheidsvest aantrekken van zodra men het
                                 voertuig verlaat ( bestuurder)
                               - de gevarendriehoek gaan plaatsen = zichtbaar vanop 50m door
                                  de naderende bestuurders:
                                   Afstanden:          - 100m op autosnelwegen
                                                              - 30m elders
            c. samen met de andere betrokkene(n) de nodige vaststellingen doen door
                het invullen van het aanrijdingsformulier :
                               - documenten van de tegenpartij controleren
                               - vooraleer handtekening zetten formulier nog eens goed nazien.
           d. een beroep op de politie is niet verplicht tenzij geen akkoord tussen de
               partijen tot stand komt of wanneer een van de chauffeurs:
                               - dronken is
                               - de voertuigdocumenten niet in orde zijn
                               - heeft geen identiteitskaart of rijbewijs
                               - bij vluchtmisdrijf plegen
            e. exemplaar van het aanrijdingsformulier  aan de verzekeraar laten geworden.

    18-11-2008 om 00:00 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

                                 

                            Watergladheid ( Aquaplaning )

    1.    Wanneer: bij hevige regen = regen ligt op het wegdek

    2.    Oorzaken: - de groeven in het loopvlak zijn niet meer diep genoeg door
                        de slijtage van de band
                      - een te lage bandenspanning
                      - te snel rijden

    3.    Verschijnsel: Aquaplanning treedt op als er meer water “onder de band”
                       is dan hetgeen door de dunne groeven in het loopvlak van de
                       band kan worden afgevoerd (water aan de kant duwen). Er
                       ontstaat dan een laagje water tussen de band en het wegdek
                       Daardoor heeft de band geen contact meer met het wegdek.
                       Remmen en sturen is niet meer mogelijk. De wagen glijdt en
                        zweeft over het water.

    4.    Reactie:     niet in paniek raken ( niet remmen )
                   - het gaspedaal loslaten
                   - de koppelingspedaal induwen
                   - stuur in de goede richting houden
         De wielen van de wagen zullen geleidelijk aan opnieuw in contact met de              
         rijbaan komen. Niet te bruusk aan het stuur trekken.

    5.    Anticiperen: op een weg waar watergladheid mogelijk is:
                   - snelheid aanpassen: trager rijden
                   - naast de diepe sporen in het wegdek rijden
                   - voldoende afstand houden
    Controle : - de banden –profieldiepte: min 3 mm
                                         - bandenspanning: korrekte
                     - ophanging: schokdempers in goede staat               

    07-11-2008 om 16:09 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

                                       VOORRANG ( 3 )

    Voorrangsregels aan een smalle doorgang voor bestuurders die dezelfde richting volgen

    1.    Wegversmalling: zonder signalisatie noch wegmarkering
     
       Als twee bestuurders naast elkaar de wegversmalling naderen geldt de
       voorrang van rechts. De bestuurder die rijdt langs de rechter rand heeft
       voorrang van doorgang op de bestuurder die links van hem rijdt.

    2.    Wegversmalling: met signalisatie (F97) en wegmarkering ( pijlen die een
        rijstrookvermindering aankondigen )

     

       Als de bestuurders naast elkaar, ieder in een rijstrook rijden, geldt de regel
       voorrang aan rechts NIET.
       Om de doorgang in te rijden moet de bestuurder rechts van rijstrook wisselen,
       dus voert hij een maneuver uit. In dat geval moet de bestuurder rechts voorrang
       verlenen aan de bestuurder links van hem, want wie een maneuver uitvoert
       ( van rijstrook wisselen ) moet altijd voorrang verlenen aan de andere

       bestuurders.  

     

    Borden : F97 

          A.7a                

     

     

     

           Wegmarkering              

    01-10-2008 om 00:00 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 27/08-02/09 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 10/10-16/10 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 12/07-18/07 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 09/11-15/11 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 08/12-14/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 26/05-01/06 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!