Den Bosch, 1495. Jeroen Bosch schildert het drieluik Jonas en de walvis, een raadselachtig paneel met symboliek die verzamelaars eeuwenlang zal obsederen. Parijs, 1939. De Anarchistische schilder Jerónimo Díaz is Spanje ontvlucht door de Burgeroorlog. Hij ontmoet de mysterieuze Santiago Mainger, die hem naar Amsterdam stuurt om in het diepste geheim een kopie te maken van een verloren gewaand paneel van Jeroen Bosch. Door de oorlog lopen Díaz, het schilderij en zijn geliefden steeds meer gevaar. Madrid, 2011. Conservator Javier Carreño organiseert een Bosch-expositie in het Prado. Daar ontmoet hij Díaz, die twee concentratiekampen heeft overleefd en beweert de verdwenen Bosch met eigen ogen te hebben gezien. Samen gaan ze op zoek in Parijs, Venetië, Amsterdam, maar ze zijn niet de enigen...
Deze literaire thriller sluit ergens naadloos aan bij het vorig boek dat ik jullie hier heb aangeraden een tijd geleden. En toch weer zo gans anders. Het verhaal speelt zich af in drie tijdsbeelden, deze van de Spaanse Burgeroorlog; de tweede wereldoorlog, die op een indringende manier wordt weergegeven, zeker wat de wreedheden in de concentratiekampen betreft - dit alleen al een reden om dit boek te lezen -; en om te eindigen met onze eigen tijd.
Maar voor velen onder jullie is het de vraag naar de geheimen die schuilen in de werken van de schilder Jeroen Bosch dé reden om naar deze thriller te grijpen en te gaan zoeken op het Internet naaar afbeeldingen.
Ook deze keer wens ik jullie veel leesgenot toe!
Maarten
|