Waarom ? Dat was ook de vraag die ik me stelde bij dat gebeuren en daar uit dit Versje . De witte ster zij staalde rust , men zag ze van ver nog even onbewust maar zij zou op vrede duiden . Zij zou de kerst in luiden Zij zou liefde brengen Zij zou haar rol vol brengen De Witte ster zij droeg een stal een dak voor het kleine kind door mensen zo bemind de herders kwamen met velen aan 't kindje hun groet en bede geven hoe vredig was het tafereel . Maar hoe broos dat innig beeld voor handen aan dezen wereld vreemd hoe sloeg toe die haat ; Vrede storend was hun daad verbrekend die harmonie verscheurend die besnaarde symphonie voor zij die bij het kindje waakten maar de herders zij bleven zoeken stug en brachten de schaapjes weder terug .
Maar de oproep voor vrede blijft een roep in de woestijn zo was ik in die tijd met al mijn goede bedoelingen ook wel eens een slachtoffer van vandalen en moest mijn kerststal van "de witte ster "het ontgelden en werden mij schaapjes mee genomemen ......... die dan op een miraculuse wijzen zijn terug gekomen , ik die dacht " Als men geeft aan de mensen kan men het u niet afpakken " maar dat is niet altijd waar . maar eind goed alles goed .
Duizenden taferelen en vertellingen brachten ons de boodschap , van liefde, solidariteit , genegenheid , vreugde en vrede in het gezin samenhorigheid , openheid voor mekaar was steeds de boodschap al deze zaken zitten vervat in dat ééne woordje kerstmis . Door de eeuwen heen is het veel meer geweest dan pakjes onder de kerstboom , veel meer dan een mannetje in rood jasje en witte watte baard ? het was ........ een gebeuren dat toch zo menselijk was , de geboorte van een kindje , het was een" LEVEN " de kans geven zich te ontplooien , het licht te worden, in de bezorgdheid van een gezin , een gemeenschap . En deze schoonheid mag niet overschaduwt worden , door een commerciele overwoekering . Het gebeuren , deze uitstraling is reeds van in den beginne van de vroege geschiedenis , en kwam tot onze gewesten langs de hogere kerkelijke structuren naar de kleine man . Van de marmere kerstuitbeeldingen in St. Pieters te Rome naar de lieve kribbe in papier dat pronkt in de kleuterklas , alles vol liefde voor het "kindje " dat zich Vrede noemt Emanuel. PAX !!!! Pax !! de roep van ieder naar ieder maar zonder echo ........... Daarom laat ons nu terug roepen en er iets voor doen !!!!!!
En dan vraagt u aan mij , hoe kan het dat kerst u blijft boeien geen moeilijk antwoord , kerstmis is het grootste verzamelwoord dat ik ken , honderde woorden dragen de stam , en ik ga u het woord "kerst "sparen ,
Niet enkel de oudere ,, maar ook de jongere eens toen ik aan het opbouwen was stopte er een grote luxvatuur en een dame stapte uit en bracht mij een prachtige Kerstroos met dank omdat ik kerstallen bleef bouwen in weer en wind, dit voor de honderden die per dag in hun auto voorbij reden , mensen die op , en langs de weg werden gegroet door de stal , en eraan herinnerd werden dat het weldra KERSTMIS was .
NEEN NOOIT WERD IK KERSTMIS MOE . STEEDS WERDEN NIEUWE GEDACHTEN MIJ GESCHONKEN ?OOR VERSCHILLENDE UITINGEN VAN LIEFDE DIE IK STEEDS TERUG KREEG VAN DE HONDERDEN BEZOEKERS ,OF ZO ALS VAN DIE OUDE MAN DIE DICHTER BIJ DE STAL KWAM EN EEN KRUISJE MAAKTE ALSOF HIJ OP EEN PLAATS KWAM , WAAR HIJ ZOALSHIJ HET VROEGER HAD GELEERD ,MOEST DOEN AANGRIJPEND MOOI WAREN DIE MOMENTEN ............ MEERMALEN HEB IK EEN WARMETRAAN MOETEN WEG PINKEN TOEN OP EEN OUDERE MAN ZICH KWAM VERKIJKEN AAN DE STAL ALSOF HIJ ZICH KWAM OPWARMEN AAN DE UITSTALINGEN VAN HET KINDJE , EN DAN EEN PAR DAGEN DAARNEA TERUG KWAM AANKLOPPEN ........ HET WAS BITTERKOUD DIE MORGEN HIJ DROEG EEN HOUTEN GEREEDSCHALS KAS MET RIEM OVER DE SCHOUDER ? HIJ WAS VROEGER SCHRIJNWERKER GEWEESTZO ALS sT jOZEF VERTELDE HIJ MIJ ? EN NU HIJ OUD WAS EN HET GERIEF NIET MEER KON GEBRUIKEN BRACHT HIJ ZIJN SKULPTEER BEITELS ALS DANK VOOR WAT IK MAAKTE " MON ....ZEI HIJ IK BEN VERSLETEN MAAR MET MIJN BEITELS KUNT GIJ DE DINGEN NOG LATEN LEVEN ""
Werkelijk het beeld fascineerde mij ; Maria en Jozef beiden uit gebeeld in profiel richte zich door hun houding en gebaren volledig naar het kindje , Maria met gebogen hoofd en gevouwde handen wijst naar de verlosser , Jozef in knieval houding in de hand een kaars , waarvan hij het licht afschermt met rechterhand , de herder die achter Maria staat met herdersstaf neemt zijn houd af , als tegen hang van de herder staat een vrouw lijke figuur gehuld in een oude vlaamse kapmantel , zie ook de lamp in har hand zij word verondersteld de helpster te zijn die bijlicht ( vroedvrouw ) het werk is in afmeting ongeveer 80cm hoog en een front van één meter het is gekapt in amerikaans "red woud " de kleur die u ziet is eigen aan het hout .
Aanbidding der herders Nieuwe episode in mijn kerststallen bouw , ............En verder holde te tijd en met Pasen begon ik aan mijn nieuwe stal ! deze maal was het de foto van een oude prent die mij de ganse zomer zou bezighouden , een foto van een retable uit de zestiende eeuw , In die tijd gemaakt door een Antwerpse meester . het origineel werkje bevind zich voor het ogenblik in het "Staatliche museen zu Berlin Duitsland inventaris n° 488 het werkje dateert ca;1510 is uitgevoerd in ei 36x36x8 cm .
Er werd een stal gebouwd in drie plans , voor grond , midde paneel en decor achtergrond De voorgrond Maria zwaar zwanger op haar ezeltje Het middepaneel was een mozaik van sculpture werkjes in verband met kerstmis de herders , koningen zingende engelen , en vrede handen ; De achterkant was een groot schilder werk waar aan de rechterzijde het orientale en aan derechterzijde het moderne westen was uitgebeeld met zijn wolkenkrabbers en torens ik ga trachten ze u tebrengen
De zingende engelen was dus een onderdeel van het mozaik middeplan het is gesneden in een plaat van 50cm x 20cm in franse eik is nu nog een gegeerd sierstuk in de woning.
" Het kindeke jezus in Duffel " bracht het kindje in de omgeving waar ooit Keizer Karel op vakantie kwam . U ziet hier het triptiek in gesloten toestand wanneer de bezoeker in de omgeving kwam trad een mekanisme in werking die de twee halve cirkel deuren opende en de muziek tot u kwam :
En zo bleef het triptiek een paar jaar verwerkt in de verschillende kerststallen , de inhoud deed zijn werk en verworf heel wat bekijks en bewondering , steeds ging mijn fantasie verder en werden alle technieken aan gesproeken door sensoren werd de muziek in geschakeld en kwamen de zij paneelen open ( zie volgnde ) de muziek en belichting maakte alles tot een klein spectakel , dat alles om onze bezoekes op te nemen in een feeérieke belevenis , zoals hier ons koor op deze witte kerst advent avond ..
HET MIDDE STUK VAN HET TRIPTIEK DE GEBOORTE . MARIA, JOZEF , ER ROND DE ENGELEN OS EN EZEL HET KINDJE LICHT OP BLADGOUD DE SCHIJF IS één METER DOORMETER WAARAAN TWEE DRAAIENDE VLEUGELS BEVESTIGD WAREN ; MET LINGS DE KONIGEN EN RECHTS DE HERDERS
FLATEREND NOEMDE MEN HET IN DE PERS ALS " UNIEK "IN ONZE STREKEN
hET IS DEZE SCHIJF DIE NU DIT JAAR WEER MIJN VOORHOF SIERT DRUK OP FOTO VOOR DETAL !!!!!!
En dan kwam de verandering?????? van uit Salzburg bracht ik een kleine omwenteling mee, de kleinere kerststallen lagen even stil , ik verving de tradisionele kerststal door een meters groot KERTSTRIPTIEK een houdsnijwerk in Oragon van 6cm dikte . De inspiratie voor de personages werden geput uit tekeningen van Rubens en Durer .U ziet het hier geplaatst in een stal van 4m hoog .
En verder gaan wij met ons verhaal .... zoals ik zegde overal in de wereld , maar ook in onze contreien viert men Xmas kijk maar eens onze "Felix Timmermans " met zijn "Waar de sterre bleef stillestaan " een geliefd motief , dat ik ook verschillende malen heb bewerkt en tot leven geroepen zo bracht ik mijn "Suske Wiet " en " Schrobberbuik " in een kerststal tot op de regionale T.V. het was een mooie tijd en in tussen tijd deden mijn beitels hun werk en brachten het dood hout tot sprekende beelden ........