Mijn beste blog vrienden nog even een interludium voor wij de grote stap maken naar het feest der HARTEN ? ? ? hebt u het al geraden ? Ja ik weet het het is nog wat te vroeg maar het is al een verwittiging om het zeker niet te vergeten en voor de media er op losvliegt kunt u er even op nadenken .
Hè jongens . . . betrapt Hé dat mag niet " wild plassen " is verboden . . . ook in den efteling !!!!!! sorry het was hoog water mijnheer !
Hier zijn we dan weer . . . . met meer weer na de grote storm . . . nu de kleine stormkes , donkerewolken en de eerste hagelsteenen kletteren tegen de ruiten, Nu moeten wij ons sterk zetten weldra de eerste sneeuw en de koude , een truitje meer en een hoedje op en we gaan op fototocht in voorbereiding van carnaval , ja ja het gaat snel ; ; . .
Storm ; Mijn beste vrienden pas op want zoals werdt verwacht heeft men een stuk storm naar ons gestuurd laten wij hopen dat het blijft bij een paar bomen , en dat er geen persoonlijke ongevallen vallen laat ons hopen dat het stilaan gaat luwen . . . . .
Het Meesterwerk , of het werk van de Meester een canvas van 2,5 m op 4,30 m je houd er van of niet vandaag is het enkel even zien , ieder heeft zijn smaak , ieder zijn gevoel voor kunst , door velen gesmaakt , door andere misprezen , Miskent of geprezen , maar steeds zal men komentaar geven , en trachten er iets in te vinden en de uitleg van ieder zal een ander denken naar voor brengen . Deze creatie " De intocht van Christus in Brussel "is een mengeling van kleuren van mensen van reaties ; van maskers en symbolen , uitingen van en spot , revolte en ontmaskering ? ? tegen strijdig maar Ensor zag de wereld door zij ogen en gaf de mensen maskers om hun eigenlijk gezicht te toonen . . . . Als u het schilderij nu wilt zien moet u nar Amerika het hangt in het wereld beroemd museum van J. Paul Getty in Los Ageles dus op en zondag namiddag ga eens zien . . . .tot daar James Ensor Misschien nog één afsluiter later op den avond . . ..
Men kan niet zeggen dat hij naar een eigen stijl streefde , men ziet in hem niet enkel sybolisme , maar ook de inspirator van expressionisme en het surrealisme , in ieder geval een mengelmoes van" ismes ". Massa's maskers zijn uit zijn penseel gevloeid. Volgens Ensor zelf tonen zij , het ware gezicht van de mensen die zij zelf dragen en drijft also de spot met hun klein burgerlijke manieren ; maar het zit zelfs dieper , ook zij algemeen mensbeeld is zeer pessimistis Nu even een paar van zijn werken bekijken .dan heeft deze Meester die op latere leeftijd nog baron is genoemt zij plaatsje gehad .
Hier zijn we dan met wie is wie . . . . De gezochte persoon verbleef de meeste van zijn jaren in Oostende . Is geboren uit een vlaamse moeder en een Engelse vader , geboren op 13 april 1860 en is gestorven 19 november 1949 ; Men noemde hem James Ensor ; Zijn moedereen bazige handels vrouw buite een winkeltje uit , met souveniers , chinoiserie en maskers ? Vader " riskeerde" zijn "change in Amerika " maar moest na een kale reis terug naar Oostende komen ; door zijn mislukking en drank problemen werd hij door de middeklasse op zij gezet en was het moeder die de partij moest runnen . James zelf liep veel scholen . . . maar door zij moeilijk karakter en de familiale toestanden ging het nergens goed , en er was maar één interesse in hem en dat was tekenen hij liep dan ook van de eene naar de ander kunst akademie tot hij dan toch na een drietal jaren Brussel produceerde ? En kon hij in het rijtje van gefrusteerde en miskende kunsteneaars plaats nemen en zij werken werden niet herkent en het surealisme was toen nog ongekent en donker , laat ons aannemen dat de maskers in het winkeltje van zijn moeder de wereld was gaan zien als de werkelijkheid , hij schilderde de maskers op de mensen , om hun eigen masker gezicht te verbergen . . . .
Hallo mijn beste vrienden van mijn blog . . . na het interludium gaan wij nog even op zoek naar . . . .Wie . . .? ? ?De man die met Jezus de intocht deed in Brussel ? ? ? ? nu heb ik toch wel veel gezegd Hé ik geeft nog een beeld " Baufort aan de kust 2006 " het heeft iets met Oostende te doen . . . . ..
Zo als u weet is in Vlaanderen de grote monumentenstrijd in zijn tweede fase getreden . Als Duffelaar kan ik zeker niet achterblijven om voor ons monument " De Plaza " mee te doen daarom . . . Kijk op 15 januari2007 naar "Monumentenstrijd " op Canvas en stem mee! ! onze twee duffelaars "De Jan en Kris De Smet " van de " Nieuwe Snaar "trekken de kar en wij allen moeten duwen !
Wat brengen wij dit jaar op ons blogske ? verleden jaar was er keuze te over aan grote vieringen of verjaardagen zo hadden wij het Mozart jaar dan de vieringen van grote schilders als . ... cultuur evenementen alom en dit jaar ? We gaan samen op zoek . . . met een kleine kwis geef ik u een teken over wie of wat ik het ga hebben een paar foto geven o de oplossing . . . ..
29 December . . . het is een echt aftellen naar het vuurwerk , al waren wij gisteren even opgehouden in de stroom van de techniek die ons in de "Steek " liet maar ons " senioren TEAM " heeft ons vlug nieuwe kracht gegeven fijn zo Merci
Een vreugde vuur . .. . knetterend werden de laatste denne takken opgeofferd in een dank vuur ; het vuur dat eens te meer de vergankelijkheid in de wereld benadrukt ; een witte rook kronkelde omhoog tegen de donkere winterlucht ; en het vuur verspeide een gloed als als of het een verloren warmte wilde terug geven . . . . Dat waren de gedachten die mede met de witte rook omhoog kronkelde rijdend op de likkende vlammen . . . ja het was weer een stal die zijn gedicht had geschreven , in supperlatieven van bewondering , verwondering en emoties . . . . steeds heb ik getracht een boodschap te brengen en als die oude man , die eenzame , even stil vertoefde aan de stal en bij het weggaan in verborgen stilte een kruiske maakte . . . voorwat ? ? ? ik weet het niet . . . maar het deed toch deugd , het was niet voor niets geweest die 12 jaar stallen bouw . . . die stallen voor de mensen langs de mechelsebaan . . . . . .
Het vuur waarvan ik schreef was het verbranden van de kerstbomen en decors na de afbraak van de jaarstal . . . en nu gaan we zien hoe wij het oude jaar gan alleveren . . . . .