Gode schiep de aarde,de bossen en de heide, hij schiep de het water en de dieren in de zee, alsook de vele dieren op de aarde,bron van voeding, bron van leven op dee's aard. Toen schiep hij ons "de mens" Hij gaf de mens veel doorzicht, en zo ontstond het vuur, hij vond het zuiver water in een de bron, aangevult door regen,alles was voorhanden? En de mens hij plant zich voort. hij had veel inzicht,en gebruikt de aarde als geen ander, Hij maakte hutten om te wonen, hij bewerkte de aarde, plante er eetbare gewassen en leefde van de jacht op dieren, van bomen miek hij brand hout ,om zich te verwarmen, en om gewassen eetbaar te maken. Hij ontdekte de reikdom van de aardse grondstoffen, bewerkte deze ,gebruikte metalen,water en de bomen, en zo ontstond ons huidig leven hier op aarde. De ontwikkeling werd grenzeloos,en van het nodige gebruik, kwam ook de overcomsumptie. En dat kan God zijn schepping niet meer aan? Vervuiling, bezoedeling van lucht, de overbevolking, de opwarming,oorlog, opstand,moderne wapens, leiden tot verval, vervuiling en ziekten maken ons gestel kapot. "En 't houd niet op" Gods schepping reageerd , ze komt in opstand. De opwarming, de polen die aan afsmelten zijn, de vele overstromingen, het schrijnend tekort aan voeding, de gedurige ontbossing, oorlog ,de vervuiling van ons water, het opfokken van de dieren, het doden van ons wilde dieren voor 't plezier; wij gaan regelrecht naar de vernietiging. En wat houden wij daar nog aan over; wat blijft 't er dan nog over voor ons nageslacht, zijn zei niet ons eigen bloed en vlees, geven wij ze alleen nog tranen van diepe ellende mee? Wordt het niet tijd om eventjes stil te staan bij alles.? even naar de toekomst kijken;ware 't geen wens die wij dienen uit te dragen? voor onze kinderen, onze kleinkinderen? Beleven en denken wij niet " "t zal onzen tijd nog duren." Laat ons daar maar even stil bij staan, voordat wij alsmaar verder en verder gaan.
't is maar mijn gedacht en 'k weet niet wat dat jullie er van denken hoor
(Met de groetjes van poef) en tot nog eens.
|